Rychlá práce divize 3

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str. 4

udělala

radost motoristům

9. října 2014 / 18 / XXVI

více na str. 3

Ptáme se: Stanislava Červeného,

vedoucího projektu z divize 3 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Dodrželi jsme slovo

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Čestné uznání pro sídlo Metrostavu

Na galavečeru konference Šetrné budovy 2014, který

se uskutečnil 25. září v hotelu Hilton Prague, převzala

ředitelka společnosti Metrostav Facility Ing. Lenka

Zátorská Čestné uznání za přínos k rozvoji šetrného

stavitelství. Ocenění obdržel Metrostav od České rady

pro šetrné budovy za projekt Palmovka Park II, jenž získal

bronzový certifikát podle SBToolCZ.

Darujte krev

Sedmnáctá akce Daruj

krev s Metrostavem se

uskuteční v pátek 31. října

v Centru vzdělávání Skupiny

Metrostav v přízemí

Palmovka Parku II.

Předem děkujeme všem

zaměstnancům Metrostavu i firem jeho Skupiny, kteří

si tento termín poznamenají do kalendáře, aby se jako

obvykle asi 14 dní před akcí přihlásili na hodinu odběru

prostřednictvím firemního intranetu.

Získejte titul na beton

Ve druhém pololetí 2014 se v rámci 5. ročníku Beton

University uskuteční další dva semináře. Přednášky na

téma Moderní trendy v betonu III. – Provádění betonových

konstrukcí proběhnou 6. listopadu v Brně a o týden

později také v Plzni. S Moderními trendy v betonu II.

– Betony pro dopravní stavby se budou moci účastníci

seznámit 20. listopadu v Ústí nad Labem. Semináře,

na nichž významně vystupují i specialisté z Metrostavu

či TBG Metrostav, jsou zařazeny do akreditovaných

vzdělávacích programů v projektech celoživotního

vzdělávání ČKAIT a ČKA. Více informací najdete na

internetových stránkách www.betonuniversity.cz.

Trvalý provoz

V pátek 27. září byla

slavnostně spuštěna do

trvalého provozu malá

vodní elektrárna Roudnice.

Vloni v říjnu ji dostavěl a do

zkušebního provozu uvedl

tým Ing. Tomáše Ambrose

z divize 6. Poté ji doplnil opravou původního rybího

přechodu, vybudováním dalšího a výstavbou umělé dráhy

pro vodní slalom. Akce spojené s postupným uvedením

všech čtyř turbogenerátorů MVE do chodu se zúčastnil také

ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc (foto vlevo, archiv divize).

Trojnásobek financí na dopravní spojení

V polovině září vyzvala Evropská komise potenciální

žadatele, aby navrhli projekty, na jejichž základě využijí

11,9 miliardy eur z prostředků EU na zlepšení evropských

dopravních spojení. Státy mají k předložení nabídek lhůtu

do 26. února 2015, výsledky výběrového řízení i přidělení

prostředků na projekty budou vyhlášeny během léta.

V období 2014–2020 bude pro dopravu z prostředků EU

celkem k dispozici 26 miliard eur, tedy více než trojnásobek

toho, co Evropská unie uvolnila pro léta 2007–2013.

Začátek ve Vrchlabí

Za účasti ministra vnitra

ČR Milana Chovance (foto

HZS) a mnoha dalších

hostů byla 2. října ve

Vrchlabí oficiálně zahájena

výstavba nové stanice

Hasičského záchranného

sboru a střediska Zdravotnické záchranné služby

Královéhradeckého kraje. Poklepu základního kamene

se zúčastnil i oblastní ředitel divize 9 pro východočeský

region Ing. Jaroslav Dolejší, projektový tým řídí Ing. Filip

Křesťan. O stavbě informovalo předminulé číslo novin.

Metrostav_18_2014.indd 1

V sobotu 4. října si při dni otevřených dveří asi 14 500 návštěvníků prohlédlo nový Trojský most a prošlo částí

tunelu Blanka z Troji na Letnou. Řada z nich zavítala i do téměř dokončených stanic metra Nádraží Veleslavín

a Nemocnice Motol na budovaném úseku V.A. Podrobnosti z obou akcí najdete v příštím čísle novin Metrostavu.

Firma BeMo se podílí na projektu

Crossrail v Londýně str. 2

Tři zajímavé zakázky divize 1

v Moravskoslezském kraji str. 3

V tunelu Blanka se 25. září odehrálo

syrové drama fotoreportáž str. 4

Nový segment staveb

Ing. Vlastimil Jurů řídí od letošního června stavební

práce ve dvou trakčních napájecích stanicích (TNS)

na Moravě. Divize 8 je při jejich rekonstrukci sice jen

subdodavatelem přerovské společnosti SIGNALBAU,

poprvé se jí ale podařilo proniknout do speciálního

železničního segmentu energetických staveb. Sbírá

přitom zkušenosti nejen ze stavební, ale i z technologické oblasti projektů, které by jí v budoucnosti měly

umožnit ucházet se o řízení dalších podobných zakázek

z pozice generálního dodavatele.

„Naše práce na obou stavbách jsou téměř totožné.

Musíme při nich zdemolovat staré a postavit nové základy

a záchytné jímky venkovního stání transformátorů měnírny. Obě TNS jsou totiž technicky a morálně zastaralé. Ani

ta ve Střelné, která byla postavena už v roce 1960, ale ani

druhá, o 25 let mladší, v Říkovicích už nejsou schopné

spolehlivě zajistit stejnosměrné napájení elektrizované

trati a je nutné navýšit jejich trakční výkon,“ vysvětluje

důvod rekonstrukce Ing. Jurů.

Objemem se obě zakázky dají přiřadit ke středně

velkým. Vzhledem k těsné provázanosti s prováděním

technologií a s nutností zachovat obě TNS v nepřetržitém

provozu jsou rozloženy do dvou poměrně rozvleklých

etap, které začaly letos v červnu a skončí během srpna

a září příštího roku. Stavby jsou vzdušnou čarou vzdálené

jen asi 50 km a obě zvládá na místě řídit jediný stavbyvedoucí – Jiří Vitásek. „V současnosti máme v Říkovicích

i ve Střelné založené základy pro transformátory z první

etapy stavby, bedníme je, armujeme a do týdne zahájíme

betonáž,“ popisuje Ing. Jurů a pokračuje: „Všichni pracovníci, kteří na zakázkách působí, musejí být speciálně

proškoleni a podléhají přísné kontrole, co se týče dodržování předpisů z oblasti bezpečnosti. Pracují totiž s rozvody vysokého napětí a při zachování železniční dopravy.

Chybu mohou udělat pouze jednou.“

Vzdálenost mezi stavbami není velká. Říkovice ale

leží v teplé rovině Olomouckého kraje, zatímco Střelná se

nachází o 300 nadmořských metrů výš ve Zlínském kraji,

ve valašských horách mezi Bílými Karpaty a Javorníky.

Sníh se tam obvykle udrží až do března, a tak má vedoucí

projektu Ing. Jurů největší obavy z překonání zimy. Obě

stavby jsou totiž hlavně venkovní a všechny jejich železobetonové konstrukce, které celkem obsáhnou asi 2200 m³

betonu, musí být provedeny naprosto přesně. Jak co do

rozměrů, tak hlavně přesným osovým uspořádáním, kde

se od zadaných směrů nesmí odchýlit ani o milimetr.

Systémy trakčních proudových soustav

Optimalizace trati z Chebu na hranici se SRN

V rámci modernizace III. železničního koridoru optimalizuje od 29. července tým Ing. Přemysla Krejsy z divize 5 ve sdružení s firmou OHL ŽS téměř 10km úsek trati

z Chebu k hranici se SRN. Od 15. srpna zde při stodenní

výluce pracují i zaměstnanci střediska železničních

staveb, které vede Jiří Kovařík a vzniklo v úseku výrobního náměstka divize 5 Bc. Alexandra Tvrze.

Optimalizovaná trať byla jednokolejná, částečně elektrizovaná a vlaky na ní jezdily rychlostí do 90 km/h, a to

ne všude. Úkolem týmu Ing. Krejsy a partnera ve sdružení

je přestavět do 31. května 2015 celý úsek ve stávající ose

tak, aby se na něm mohla zvýšit maximální rychlost až na

160 km/h pro soupravy s výkyvnými skříněmi a aby mezi

Chebem a německým Schirndingem došlo ke zvýšení

bezpečnosti a ke zlepšení kultury cestování. Dokončení

elektrizace celého úseku bude součástí dalšího projektu.

„Při stavbě opravíme sedm mostů (foto), 12 propustků, přejezd a lávku pro pěší. Provedeme také sanaci

pražcového podloží s úpravami odvodnění a demontáž

původního i pokládku nového železničního svršku v délce 3 km,“ vypočítává Ing. Krejsa. K tomu je nutné přičíst

demontáž a montáž nástupiště v zastávce Cheb-Skalka.

Vzhledem k tomu, že svahy místních traťových zářezů vykazovaly v minulosti řadu poruch, musí je stavbaři zpevnit

a doplnit gabiony. Před železniční stanicí Cheb vybudují

také po obou stranách zářezu novou zárubní zeď v délce

800 m. „Její výstavba bude náročná nejen kvůli velkému

objemu prací, ale i krátkému termínu, který na její provedení budeme mít,“ doplňuje Ing. Krejsa a dodává: „Oprava

ostatních stavebních objektů nebude ani tak náročná

rozsahem, jako koordinací prováděných činností.“

Stodenní výluka mezi Chebem a Schirndingem skončí

v listopadu, v roce 2015 si dokončovací práce vyžádají

nejvýše denní výluky. Po jejich konci bude průjezd III. železničním koridorem rychlejší, bezpečnější a pohodlnější.

–red–, foto archiv stavby

Praha

Tábor

Brno

Bechyně

Říkovice

Střelná

Znojmo

Vzhledem k tomu, že v poslední době se zavedením

vysokorychlostní dopravy stoupá energetická náročnost

železničních vozidel a stejnosměrné systémy se ocitají na

hranicích svých možností, dá se očekávat, že požadavky

na přestavbu napájecích stanic vzrostou. V počátcích

elektrické trakce totiž každá železniční společnost rozvíjela svůj vlastní napájecí systém. Historicky proto na

severu Česka funguje stejnosměrná napájecí soustava

3 kV (na mapě tmavší šedá plocha) a na jihu střídavá

25 kV, 50 Hz (na mapě světlejší šedá plocha). Výjimkami

jsou trať Tábor–Bechyně se stejnosměrným napájením

1,5 kV – byla postavena jako první v roce 1903 – a úsek

Znojmo–Šatov–Rakousko se střídavou soustavou 15 Kv

a 16,7 Hz. Úspěšně zvládnuté projekty ve Střelné a v Říkovicích by tak pro divizi 8 mohly předznamenat mnoho

dalších zajímavých zakázek v budoucnosti.

07.10.14 14:14