Rychlá práce divize 3
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4
udělala
radost motoristům
9. října 2014 / 18 / XXVI
více na str. 3
Ptáme se: Stanislava Červeného,
vedoucího projektu z divize 3 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Dodrželi jsme slovo
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Čestné uznání pro sídlo Metrostavu
Na galavečeru konference Šetrné budovy 2014, který
se uskutečnil 25. září v hotelu Hilton Prague, převzala
ředitelka společnosti Metrostav Facility Ing. Lenka
Zátorská Čestné uznání za přínos k rozvoji šetrného
stavitelství. Ocenění obdržel Metrostav od České rady
pro šetrné budovy za projekt Palmovka Park II, jenž získal
bronzový certifikát podle SBToolCZ.
Darujte krev
Sedmnáctá akce Daruj
krev s Metrostavem se
uskuteční v pátek 31. října
v Centru vzdělávání Skupiny
Metrostav v přízemí
Palmovka Parku II.
Předem děkujeme všem
zaměstnancům Metrostavu i firem jeho Skupiny, kteří
si tento termín poznamenají do kalendáře, aby se jako
obvykle asi 14 dní před akcí přihlásili na hodinu odběru
prostřednictvím firemního intranetu.
Získejte titul na beton
Ve druhém pololetí 2014 se v rámci 5. ročníku Beton
University uskuteční další dva semináře. Přednášky na
téma Moderní trendy v betonu III. – Provádění betonových
konstrukcí proběhnou 6. listopadu v Brně a o týden
později také v Plzni. S Moderními trendy v betonu II.
– Betony pro dopravní stavby se budou moci účastníci
seznámit 20. listopadu v Ústí nad Labem. Semináře,
na nichž významně vystupují i specialisté z Metrostavu
či TBG Metrostav, jsou zařazeny do akreditovaných
vzdělávacích programů v projektech celoživotního
vzdělávání ČKAIT a ČKA. Více informací najdete na
internetových stránkách www.betonuniversity.cz.
Trvalý provoz
V pátek 27. září byla
slavnostně spuštěna do
trvalého provozu malá
vodní elektrárna Roudnice.
Vloni v říjnu ji dostavěl a do
zkušebního provozu uvedl
tým Ing. Tomáše Ambrose
z divize 6. Poté ji doplnil opravou původního rybího
přechodu, vybudováním dalšího a výstavbou umělé dráhy
pro vodní slalom. Akce spojené s postupným uvedením
všech čtyř turbogenerátorů MVE do chodu se zúčastnil také
ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc (foto vlevo, archiv divize).
Trojnásobek financí na dopravní spojení
V polovině září vyzvala Evropská komise potenciální
žadatele, aby navrhli projekty, na jejichž základě využijí
11,9 miliardy eur z prostředků EU na zlepšení evropských
dopravních spojení. Státy mají k předložení nabídek lhůtu
do 26. února 2015, výsledky výběrového řízení i přidělení
prostředků na projekty budou vyhlášeny během léta.
V období 2014–2020 bude pro dopravu z prostředků EU
celkem k dispozici 26 miliard eur, tedy více než trojnásobek
toho, co Evropská unie uvolnila pro léta 2007–2013.
Začátek ve Vrchlabí
Za účasti ministra vnitra
ČR Milana Chovance (foto
HZS) a mnoha dalších
hostů byla 2. října ve
Vrchlabí oficiálně zahájena
výstavba nové stanice
Hasičského záchranného
sboru a střediska Zdravotnické záchranné služby
Královéhradeckého kraje. Poklepu základního kamene
se zúčastnil i oblastní ředitel divize 9 pro východočeský
region Ing. Jaroslav Dolejší, projektový tým řídí Ing. Filip
Křesťan. O stavbě informovalo předminulé číslo novin.
Metrostav_18_2014.indd 1
V sobotu 4. října si při dni otevřených dveří asi 14 500 návštěvníků prohlédlo nový Trojský most a prošlo částí
tunelu Blanka z Troji na Letnou. Řada z nich zavítala i do téměř dokončených stanic metra Nádraží Veleslavín
a Nemocnice Motol na budovaném úseku V.A. Podrobnosti z obou akcí najdete v příštím čísle novin Metrostavu.
Firma BeMo se podílí na projektu
Crossrail v Londýně str. 2
Tři zajímavé zakázky divize 1
v Moravskoslezském kraji str. 3
V tunelu Blanka se 25. září odehrálo
syrové drama fotoreportáž str. 4
Nový segment staveb
Ing. Vlastimil Jurů řídí od letošního června stavební
práce ve dvou trakčních napájecích stanicích (TNS)
na Moravě. Divize 8 je při jejich rekonstrukci sice jen
subdodavatelem přerovské společnosti SIGNALBAU,
poprvé se jí ale podařilo proniknout do speciálního
železničního segmentu energetických staveb. Sbírá
přitom zkušenosti nejen ze stavební, ale i z technologické oblasti projektů, které by jí v budoucnosti měly
umožnit ucházet se o řízení dalších podobných zakázek
z pozice generálního dodavatele.
„Naše práce na obou stavbách jsou téměř totožné.
Musíme při nich zdemolovat staré a postavit nové základy
a záchytné jímky venkovního stání transformátorů měnírny. Obě TNS jsou totiž technicky a morálně zastaralé. Ani
ta ve Střelné, která byla postavena už v roce 1960, ale ani
druhá, o 25 let mladší, v Říkovicích už nejsou schopné
spolehlivě zajistit stejnosměrné napájení elektrizované
trati a je nutné navýšit jejich trakční výkon,“ vysvětluje
důvod rekonstrukce Ing. Jurů.
Objemem se obě zakázky dají přiřadit ke středně
velkým. Vzhledem k těsné provázanosti s prováděním
technologií a s nutností zachovat obě TNS v nepřetržitém
provozu jsou rozloženy do dvou poměrně rozvleklých
etap, které začaly letos v červnu a skončí během srpna
a září příštího roku. Stavby jsou vzdušnou čarou vzdálené
jen asi 50 km a obě zvládá na místě řídit jediný stavbyvedoucí – Jiří Vitásek. „V současnosti máme v Říkovicích
i ve Střelné založené základy pro transformátory z první
etapy stavby, bedníme je, armujeme a do týdne zahájíme
betonáž,“ popisuje Ing. Jurů a pokračuje: „Všichni pracovníci, kteří na zakázkách působí, musejí být speciálně
proškoleni a podléhají přísné kontrole, co se týče dodržování předpisů z oblasti bezpečnosti. Pracují totiž s rozvody vysokého napětí a při zachování železniční dopravy.
Chybu mohou udělat pouze jednou.“
Vzdálenost mezi stavbami není velká. Říkovice ale
leží v teplé rovině Olomouckého kraje, zatímco Střelná se
nachází o 300 nadmořských metrů výš ve Zlínském kraji,
ve valašských horách mezi Bílými Karpaty a Javorníky.
Sníh se tam obvykle udrží až do března, a tak má vedoucí
projektu Ing. Jurů největší obavy z překonání zimy. Obě
stavby jsou totiž hlavně venkovní a všechny jejich železobetonové konstrukce, které celkem obsáhnou asi 2200 m³
betonu, musí být provedeny naprosto přesně. Jak co do
rozměrů, tak hlavně přesným osovým uspořádáním, kde
se od zadaných směrů nesmí odchýlit ani o milimetr.
Systémy trakčních proudových soustav
Optimalizace trati z Chebu na hranici se SRN
V rámci modernizace III. železničního koridoru optimalizuje od 29. července tým Ing. Přemysla Krejsy z divize 5 ve sdružení s firmou OHL ŽS téměř 10km úsek trati
z Chebu k hranici se SRN. Od 15. srpna zde při stodenní
výluce pracují i zaměstnanci střediska železničních
staveb, které vede Jiří Kovařík a vzniklo v úseku výrobního náměstka divize 5 Bc. Alexandra Tvrze.
Optimalizovaná trať byla jednokolejná, částečně elektrizovaná a vlaky na ní jezdily rychlostí do 90 km/h, a to
ne všude. Úkolem týmu Ing. Krejsy a partnera ve sdružení
je přestavět do 31. května 2015 celý úsek ve stávající ose
tak, aby se na něm mohla zvýšit maximální rychlost až na
160 km/h pro soupravy s výkyvnými skříněmi a aby mezi
Chebem a německým Schirndingem došlo ke zvýšení
bezpečnosti a ke zlepšení kultury cestování. Dokončení
elektrizace celého úseku bude součástí dalšího projektu.
„Při stavbě opravíme sedm mostů (foto), 12 propustků, přejezd a lávku pro pěší. Provedeme také sanaci
pražcového podloží s úpravami odvodnění a demontáž
původního i pokládku nového železničního svršku v délce 3 km,“ vypočítává Ing. Krejsa. K tomu je nutné přičíst
demontáž a montáž nástupiště v zastávce Cheb-Skalka.
Vzhledem k tomu, že svahy místních traťových zářezů vykazovaly v minulosti řadu poruch, musí je stavbaři zpevnit
a doplnit gabiony. Před železniční stanicí Cheb vybudují
také po obou stranách zářezu novou zárubní zeď v délce
800 m. „Její výstavba bude náročná nejen kvůli velkému
objemu prací, ale i krátkému termínu, který na její provedení budeme mít,“ doplňuje Ing. Krejsa a dodává: „Oprava
ostatních stavebních objektů nebude ani tak náročná
rozsahem, jako koordinací prováděných činností.“
Stodenní výluka mezi Chebem a Schirndingem skončí
v listopadu, v roce 2015 si dokončovací práce vyžádají
nejvýše denní výluky. Po jejich konci bude průjezd III. železničním koridorem rychlejší, bezpečnější a pohodlnější.
–red–, foto archiv stavby
Praha
Tábor
Brno
Bechyně
Říkovice
Střelná
Znojmo
Vzhledem k tomu, že v poslední době se zavedením
vysokorychlostní dopravy stoupá energetická náročnost
železničních vozidel a stejnosměrné systémy se ocitají na
hranicích svých možností, dá se očekávat, že požadavky
na přestavbu napájecích stanic vzrostou. V počátcích
elektrické trakce totiž každá železniční společnost rozvíjela svůj vlastní napájecí systém. Historicky proto na
severu Česka funguje stejnosměrná napájecí soustava
3 kV (na mapě tmavší šedá plocha) a na jihu střídavá
25 kV, 50 Hz (na mapě světlejší šedá plocha). Výjimkami
jsou trať Tábor–Bechyně se stejnosměrným napájením
1,5 kV – byla postavena jako první v roce 1903 – a úsek
Znojmo–Šatov–Rakousko se střídavou soustavou 15 Kv
a 16,7 Hz. Úspěšně zvládnuté projekty ve Střelné a v Říkovicích by tak pro divizi 8 mohly předznamenat mnoho
dalších zajímavých zakázek v budoucnosti.
07.10.14 14:14