Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 2
Pracovníci firmy PRAGIS vytvořili obří krystal
Napražských Vinohradech vyrostla hrubá konstrukce
kanceřské budovy Millenium Crystal. Její tvar nepra-
videlného krystalu vymodelovaly nosné železobetono-
vé prvky spřažené v posledních patrech s ocelovými
profily. Povrch už má téměř z poloviny obalen obvo-
dovým pštěm, který šachovnicově střídá proskle
plochy oken s modrostříbrným hlikovým plechem
desek Alucobond. Nová dominanta Prahy 3 nabude
svou definitivní vnější podobu vdubnu příšho roku.
„Stavba se rozběhla včervnu 2013,“ vzpomíná Josef
Majer zdivize 9, jehož tým projekt ří, apokračuje: „Naše
staveniště uVinohradské třídy snad nacentimetr kopíru-
je půdorys budovaného objektu, proto se už odzačátku
potýkáme snedostatkem prostoru askladovacích ploch.
Složité bylo už dotěžení stavební jámy naúroveň asi 16 m
pod ten. Vpolovině její plochy jsme totiž oproti předpo-
kladům zastihli skálu nejvší tvrdosti, kterou jsme kli
okolní zástavbě nemohli odstřelovat, jen ubrušovat. Divi-
ze 4 ale zemní práce úspěšně dokoila. Spolupracovala
itom s firmou PRAGIS, jejíž pracovci jámu zapažili
apokračovali vbetonáži nosné kostry objektu.“
Základová deska se zesílem armováním, které vyře-
šilo rozdílnou únosnost podloží, vytvořila sobvodovými
stěnami čtyř suterénů vodotěsnou bílou vanu. Betonáři
ale museli výztuž daleko víc provařovat, než bývá obvyk-
. Jen pár metrů od budovy totiž vede tramvajová trať
a provoz na ní vytří v okolní zemině bludné proudy.
Pokud by objekt nebyl ochráněn navíc ispeciální zemnicí
soustavou, docházelo by vněm až kdesetkrát rychleí
korozi ocelových prvků, než je obvyklé.
Průh stavby ovlivnila také změna architekta a na
lo dnes podle přání investora dohlížejí tvůrci ze studia
CASUA. „Podohodě se zadavatelem jsme žádali staveb
úřad ioznu stavby před jejím dokončením. Získat k
souhlas nebylo snadné, protože Crystal roste vstské
patkové zóně Vinohrad,“ pokračuje Josef Majer.
Dnes má budova hotovou hrubou konstrukci všech
čtrnácti ustupujících nadzemních podlaží (foto), nakterá
už monři pomocí letmé montáže bezespárově zavěsili
přes 40 % plochy lehkého strukturálního obvodového
pláště. Čtyři podzemní podlaží jsou téř dokončena
etně technologií avpatrech montují řemeslníci hrubé
rozvody instalací. „Stavba musí podle smlouvy projít ko-
laudací příští rok vdubnu. Budujeme ji dostavu zvaho
Shell&Core, což je zkolaudovatelné dílo, které čeká nafit-
-outy nájem, tedy provedení úprav prostoru podle přání
konkrétch uživatelů,“ uzará vedoucí projektu popis dí-
la, jehož stavba zam běží přesně podle harmonogramu.
Spokojený investor
Večtvrtek 18. září byla slavnostně otevřena největší
mléčná farma vČeské republice. VUhelné Příbrami ji
vybudoval tým Tomáše Novotného zdivize 8 anavázal
tak nasvou předchozí tamější zakázku– demolici pů-
vodního kravína avýstavbu nové bioplynové stanice.
Otevření farmy vyvolalo velkou pozornost nejen pro-
to, že patří do koncernu Agrofert, jehož majitelem je
současný ministr financí Andrej Babiš. Velkokapacit
kran zaujal odborníky zejména tím, že je postaven podle
nejmodernějších trendů a nuje maximální pozornost
podmínkám života zřat ajejich pohodě. Farma zahrnuje
stáje slehacími boxy (foto č. 1 a2) pro až 1240 dojnic,
porodnu, dojírnu (foto č. 3 a4) adalší funní objekty.
Bioplynovou stanici (foto č. 5) postavil tým divize 8
v předstihu a už dnes zpracovává kejdu z dostach
stájí (foto č. 6). Představitelé z vedení Metrostavu v čele
s jeho generálním ředitelem se při otevření farmy namístě
esdčili, že investor je sprací společnosti spokojen.
Ing.Stanislava Červeného,
vedoucího projektu zdivize 3
Zavíce než dvacet let, pokteré Ing.Červený pracuje
vdivizi 3, se jeho jno objevilo vefiremních novich
už mnohokrát – vsouvislosti sestavbami, nanichž pů-
sobil, iskočky, kterými stále dělá radost nejen sobě.
Po ukončení velké zakázky pro LEGO Production
vKladně dnes souběžně říte dva významné pražs
projekty. Jak dalece je to náročné?
Stavby našstí budujeme nedaleko odsebe ablízko sídla
Metrostavu, takže oproti jim kolegům, ktí na tom
jsou podobně, neztrám tolik času přejížděním. Když
ale obě díla stu – stavbu Nové Palmovky icentrálho
dispinku SŽDC naBalabence – dostávám se objemem
prací i financemi dokonce nad celý kladenský projekt.
Tam jsem kekonci vedl asi čtyřicetičlenný tým techniků,
největší, vjakém jsem kdy působil. Tehdejší prohloubení
manažerských dovedností se mi teď bude hodit, prote
bez ohledu na velikost je řízení více zakázek najednou
ročjší než práce najed, byť veliké akci.
Novou Palmovku stavíte pro Metrostav Development.
Je to jednodušší než pracovat pro cizího investora?
Vněkolika ohledech. Třeba tím, že kolegové znají sysm
řízení v naší firmě a me i obdobné vnitropodnikové
edpisy. Nová Palmovka je ale jako celek velmi náročný
projekt. Pracovci z Metrostavu Development při něm
nejprve ve spolupráci s AP atelierem Ing. arch. Josefa
Pleskota navrhli koncept objektu, ve kterém bude sídlit
radnice Městské části Praha 8 spojená sobchodním cen-
trem, nechali zpracovat daí stupně projektové dokumen-
tace, zajistili výstavbu – tu spolu sprováděcí dokumenta
realizujeme my – a ještě musí budovu po vymezenou
dobu odotevření administrativně itechnicky spravovat.
Zástupci radnice se účastní našich jednání astavbu po-
zorně sledují. Svou roli hraje ikritika veřejnosti. Ztohoto
pohledu je toto dílo odost slitější než jiné.
Co už máte naNové Palmovce hotové?
Právě jsme vpředstihu splnili další milník díla, když jsme
dokončili celou železobetonovou desku naúrovni podlahy
1. NP. Bylo to náročné zejna proto, že geologie zastiže-
ná nastaveništi neodpovídala inženýrsko-geologickému
průzkumu a v celé ploše stavební jámy jsme nečekaně
narazili napevnou skálu. Sdivizí 4, která pro nás dělala
zemní práce, jsme dokonce zvažovali nasadit trhaviny.
Nakonec stroje zvdly jámu vytěžit mechanicky a be-
tonáři zdivize 6 už mají dnes hotovou celou bílou vanu
aostatní konstrukce podzemch podlaží – věž radnice
má jedno aobchodní centrum ztšiny dvě, včásti ale
není vůbec podsklepené. Radnice má navíc vybetonovaná
i čtyři nadzemní podlaží. Celou hrubou stavbu bychom
li dokoit naje 2015.
Ajak jste natom naBalabence?
Tamější centrální dispečink pro řízení provozu je už
druhá zakázka, kterou děm pro SŽDC – před pár lety
jsem totiž řídil přestavbu budovy jejího generálního ře-
ditelství vDlážné ulici. Setkávám se tak suž zmi
partnery, což je příjemné. Jinak je to menší ajednodušší
stavba než Nová Palmovka, bude ale náročná v oblasti
provádění slaboproudých a drážních zabezpečovacích
rozvodů azízení. Opět jsme se ale setkali sproblémy
i zak. Pod vrstvou navážky jsme při vrtání pilot
narazili nastejnou, ne-li tvrí skálu jako naPalmovce.
Zase jsme museli nechat provést dodatečný inženýrsko-
-geologický průzkum apoté objednali silněí vrtací stroj.
Ani ten ale některé piloty nedovrtal. Teď už máme hoto
železobetonové konstrukce suterénu azastropené prv
zti nadzemch podlaží. Hrubou stavbu bychom rádi
zvdli ještě letos, ale to bude hlavně zálet napa.
Co je nového vevaší rock-punkové skupině The pláky
avDivadle rodu Vejvodů, kde hrajete?
i vedení dvou staveb naráz mi naně moc času nezbý-
, ale snažím se. Vdivadle Gong budeme 20. listopadu
poasi čtech letech reprízovat hru Járy Cimrmana Doby
severního pólu. Vté hraju svou nejobbenější roli Varla
Frtenského, atak se už těším. Přijďte se pobavit.
strana 2
PME SE
1
BeMo se podílí naprojektu Crossrail vLondýně
V srdci Londýna (foto č. 1) vzniká největší současný
infrastrukturní projekt vEvropě. Nové, 118 km dlouhé
železniční spojení nazvané Crossrail (CRL) povede
napříč více než osmimilionovou britskou metropolí
vesměru východ–západ anajeho výstavbě se účast
idciná spolnost Metrostavu firma BeMo Tunneling
(BeMo). Dílo vceně 16 miliard liber (asi 19 miliard eur)
má být dokončeno vroce 2018.
Čtčlenné sdrení BBMV, do kterého firma BeMo
patří, investor pověřil vybudováním obou podzemních
stanic na trase CRL – Whitechapel a Liverpool Street.
Doletho srpna už stavbaři vlondýnském jílu vyrubali
asi 3000 běžch metrů tunelů s nejrůzněími profily.
i jejich stavbě úspěšně vyili technologii ražeb Laser-
Shell™ s ukloněnou avyklenutou čelbou apatentovaný
řský sysm TunnelBeamer™, které v roce 2001
pracovníci BeMo vyvinuli společně sodborníky zbritské
spolnosti Morgan Est pro výstavbu lonnského met-
ra. Tunely CRL tak mají vprostoru opěry aklenby pouze
jednopšťové vodotěsné ostění zkolika vrstev síka-
ho drátkobetonu bez ocelových sítí či příhradových
rámů. Izolaci tunelů voblasti dna tví fólie mezi vím
avnitřním pštěm. Geometrii výrubu inásledného ostění
geodeti vreálném čase bezdotykově kontrolovali pomo
zařízení TunnelBeamer™ slaserovým dálkoměrem.
Odletošního září zalo sdružení BBMV vlondýnsm
lu razit další tunel pro CRL – opět metodou NRTM, ale
dovrchně pod úhlem 30 stupňů. Aby bylo možné zvlád-
nout tuto technickou výzvu a zároveň dodržet vysoké
požadavky na bezpnost práce, využívá k tomu me-
chanizovaný razicí stroj – Uphill Excavator (foto č. 2).
Vznikl díky spolupráci specialistů ze strojně-technického
odlení atechnické kanceláře firmy BeMo vInnsbrucku
s meckým výrobcem GTA. Skládá se ze základního
stroje, zavěšeného a pohybujícího se na dvou horních
kolejnich, azbagru amaniputoru nastříkaný beton,
které je možné střídavě poívat pro ražbu avýrobu os-
ní. Zavěšením stroje naklenbu tunelu se omezuje pohyb
osob astrojů najeho d, kam může nebezpečně padat
materl. BeMo spolu spartnery vesdružení ukoí tune-
řské práce při projektu Crossrail vroce 2016. Zdařh!
Leo Falkner, Robert Dostál, foto BeMo
2
2
1
3
4
5
6
Metrostav_18_2014.indd 2 07.10.14 14:14
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics …

Rendering Strana 3 (102933): (0/1) (63 ms)

Rendering Strana 2 (102928): (0/1) (106 ms)

Rendering Strana 1 (102925): (0/1) (106 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3014/vth119282-1.jpg (3x)

 i3014/vth119285-1.jpg (3x)

 i3014/bg102928.svg

 i3014/vth119290-1.jpg (3x)

 i3014/vth119294-1.jpg (2x)