Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 3
Končí oprava dalšího úseku na dálnici D1
Již druhým rokem probíhá rekonstrukce dálnice D1.
Řidiči si už zvykli, že je na ní vždy několik úseků, kde je
nutné povolit nohu z plynu a sžit rychlost na 80 km/h.
A ještě budou muset nějaký ten čas vydržet, neboť její
celková modernizace, na které se polí i Metrostav, je
naplánována až do roku 2018.
S opravou mezi 226. a 229. km ve směru od Vkova
do Brna v těchto dnech koí pracovníci divize 4, ktí
kromě výměny povrchu měli na starosti i rekonstrukci
dvou dálničních mostů. Nový kryt bude cementobetono-
vý, pouze asi 700m na mostních přejezdech bude zas-
faltu. V délce 9 km ještě stavbaři vyměňují oboustran
svodidla ve středním dělicím pásu avmci testovaho
projektu projí krajnice zgeobuněk. Investor ŘSD si tu
totiž chce vyzkoušet efektivnější zpevnění okrajů dálnic.
„Opravovaný úsek je sice krátký, ale stejně krátký je
itern. Během tří měsíců musíme vybudovat kus dálnice
v parametrech novostavby při splnění všech smluvních
ležitostí, které práce pro ŘSD obšejí. Zvláštností
stavby je operativní řešení návrhu nové nivelety. Při od-
krýní podkladní vrstvy, která je mnohdy ve špatm
stavu, musíme ve spolupráci s projektantem ageodety ni-
veletu optimalizovat a tím maximálně omezit nadspotřebu
betonové směsi při dodržení všech normových parametrů
vozovky,“ přibližuje vedoucí projektu Ing. Jiří Karlický.
Stavbaři si musí poradit i s tím, že ve stejné sesta
pracují na dvou úsecích. V půli září totiž zali D1 opra-
vovat i mezi 215. a 220. km u Rousínova, kde by měli
skoit 14. prosince. Tato druhá akce je zhlediska objemu
výrazně větší. Vyžádá si asi 53 ticm² nové cementobe-
tonové vozovky, což je téř dvakrát víc než u Vkova.
Pracovníci divize 4 ji mohou souběžně řídit jen díky velmi
dobré spolupráci mezi týmy hlavho stavbyvedouho
Ing. Davida Szombathyho z provozu zemch prací a ve-
douho sediska betonových vozovek Ing. Jana Růžičky.
Zvdnout tak velké objemy polené hmoty v krát-
kých ternech pomáhají divizi 4 dva finery (foto č. 1).
První pokdá první vrstvu cementobetonového krytu
a do polných spár vkdá kluzné trny TBI pro kotvy.
Druhý ukládá finální vrstvu v požadované rovinatosti
aupravuje povrch čerstho koberce (foto č. 2). „Za ho-
dinu jsou schopny zpracovat až 250 m³ čerstvé betono
směsi, jsme ale limitováni kapacitou betonáren v dosahu
staveb a požadavky na kvalitu výsledho povrchu,“ po-
kračuje Ing. Karlický. Rychlost pokládky cementobetono-
vého krytu se proto pohybuje mezi 4050bm za hodinu.
Finišery obsluhuje 8–10členný sehraný tým, kompletní
sestava persolu se skládá z 2025 pracovní.
„Pokládka ale za druhým finerem nekončí, protože
filní povrch je zapoebí jtě doupravit a opatřit retar-
dačním ochranným postřikem, který během následujících
12 hodin zamezí vytvrdnutí vrchní vrstvy v tloťce cca
3 mm. Poté se po 6–10 hodinách může provést vymetání
to neztvrdlé vrstvy a tím se docílí padované protismy-
kové vlastnosti komunikace. Tato technologie tzv. vy-
vaho betonu se správně nazývá dvouvrstvý cementový
beton s obnažem kamenivem,“ uzavírá Ing. Karlický.
jar, foto archiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
Rychlá práce divize 3 udělala radost zejména motorism
hem pouhých tří nočch uzavírek části dálnice D3 – ze čtyřplánovaných – osadil tým Ing. Jindřicha Hátleho, MBA,
zprovozu ocelových konstrukcí divize 3 poslední nadrozměrné díly železničho mostu na přeložce trati v úseku Chotoviny
Sudoměřice u Tábora. Třicet hlavních prvků mostu o délce až 28 metrů a hmotnosti do 58 tun vyrobili jejich kolego
v Horch Počernicích. Na výstavbě pomocných konstrukcí u dálnice D3 se poleli také pracovníci zprovozu mostch
technologií divize 4 a lešenáři z divize 6. Foto pídil Matěj Krupa, od stejho autora je i upoutávka na straně 1.
2
Divize 1 buduje naVyškovsku novou kanalizaci
Malá slavnost (foto) zahájila 22. září vHodějich vý-
stavbu téměř 34 km kanalizní sítě aspolečné čisrny
odpadních vod. Akce, jejímž investorem je Dobrovol
svazek obcí Ligary, se jako čtvrtinový polk vesdru-
žení účastní idivize 1. Konkrétně její tým zjihomorav-
ského regionu vedený Ing.Robertem Schneiderem.
Ligary se říká vyškovské lokalitě mezi městem Slav-
kov aHodějicemi. Stejnojmenný dobrovolný svazek obcí
kromě posledně jmenované vsi sdružuje inedaleké Her-
špice, Nížkovice, Křižanovice a Němčany. Žádná ne
čistírnu odpadních vod, unovostaveb se zde proto hloubí
jímky, asplašky se vtom leím případě odžejí doSlav-
kova. Vtom horším přímo vkají dodešťové kanalizace,
jež stoky ústí dostch potoků. Ato samozřejmě ne-
vyhovuje životnímu prostředí ani požadavkům EU. Obce
se proto domluvily a za přisní Operho programu
Životní prostředí se jim během tří let podařilo vyřit
majetkoprávní vztahy a sehnat finance naodkanalizování
avýstavbu společné ČOV vobci Hodějice.
Zakázku povede společný projektový tým řízený pra-
covníky spolnosti OHL ŽS, která je lídrem sdružení.
Mimo Metrostav je v něm zastoupen i HOCHTIEF CZ.
Stavbaři kanalizaci vybudují poetapách, aby zachovali do-
pravní obslužnost úze. „Samotná stavba bude por
jednoduc,“ říká Ing.Schneider a do: „Obtížné však
bude udržet dobré vztahy slidmi vmalých obch, protože
se jim podobu našich prací zhorší životní úroveň.“
Převážná část projektu počítá svybudováním oddíl-
né kanalizační sí. Stávající stoky zůstanou ponechány
vprovozu aodvedou dešťovou vodu domístních recipien-
tů. Odpadní vody svede nová kanalizace doČOV Hodějice,
která je navržena pro 4600 ekvivalentních obyvatel. Bude
t sestavu mechanického abiologicho čtění a archi-
tektonicky vhodně zapadne do okolní krajiny.
Dodavatelské sdružení převzalo staveniště den po
slavnostním zajení díla a s pracemi by mělo skončit
zhruba za rok. „Jde nejspíš o nejtší podobný projekt
v Jihomoravském kraji a celkem bude stát asi čtyři sta
milionů korun. Zkušební provoz by měl být zajen vzá-
ří2015. Do té doby už budou vybudované stoky a přiva-
děče, abychom mohli vyzkoušet, jestli čistička funguje
opravdu tak, jak má. Zatím vše sháme, ale nikdo samo-
ejmě ne, jaké bude počasí. Ale to jsou běžné realiz
problémy, které řeší asi každá stavba,“ uvedl předseda
svazku Ligary astarosta obce Heršpice Jiří Ziegler.
red–, foto archiv divize 1
Tři zajímavé zakázky vMoravskoslezském kraji
Tři rekonstrukce naráz řídí vMoravskoslezsm kraji
Pavel Szmek zdivize 1. První zala včervenci na au-
tobusovém nádraží vHavířově, vpolovině srpna se kní
idala druhá – kompletní přestavba 2. a3. nadzem-
ho podlaží vbudově Traumatologie vMěstské nemoc-
nici Ostrava – anakonec jtě přibyla rekonstrukce in-
dukční pece ajejí odprášení vTřineckých železárnách.
Jedná se o pec, která bude tavit dvakrát 15 tun železa.
Všechny tři zakázky jsou pro Metrostav důlité hlav-
ně z obchodního hlediska. Autobusové nádraží stavíme
vprostředí, kde jsme již vybudovali kanalizaci vhodno
es 500 milionů korun, anesmíme si pokazit renomé,
prote nás čekají ještě daí projekty, okteré se vHaví-
řově budeme uczet. Městská nemocnice Ostrava je pro
s sice nový investor, ale zase se jedná ostavbu, kterou
provádíme v stě ní moravské pobočky a v centru
sta. Asi nejdůležitější je zho pohledu rekonstrukce
ve Třineckých železárnách. Jsou nejtším výrobcem
oceli vČeské republice asoukrom investorem, který
ročně vkládá zhruba 500 milionů korun dooprav a inves-
tic. Vletm roce to bylo dokonce 2,5 miliardy. Anám
trvalo celé dva roky, než jsme odTřineckých železáren
jakou zakázku vůbec získali,“ říká Pavel Szmek.
Nanádraží vHařově si musel jeho tým nejdříve pora-
dit srozhlými bourami pracemi, které srovnaly se ze-
mí významnou havířovskou budovu, tzv. rotundu. Ta byla
vybudována v roce 1965 jako jedna zmnoha tamějších
staveb vbruselském architektonickém stylu. Zbourat bylo
eba ibudovu cestovní kanceře ČSAD Havířov včetně
přilehlých malých stánků rychlého občerstvení alékárny.
Namístě rotundy vyroste dvoupodlažní budova ta
kruhového půdorysu (vizualizace), která bude sloužit
jako zázemí pro pracovníky ČSAD, ahlavní čekárna pro
cestu. Tým Pavla Szmeka kromě toho postaví inová
výstupní a krytá nástupní místa, která zahrnují jednak
provedení všech inženýrských sítí – venkovního osvětlení,
dešťové kanalizace, přípojky elekiny avody asplaškové
kanalizace – adále komunikace i chodníky. Nové autobu-
sové nádraží zabere pouze část plochy toho původního.
Pojeho dokončení by mělo vezbývajícím prostoru vyrůst
obchodní centrum. Otom, kdo ho bude stavět, ještě není
rozhodnuto, vehře je itým Pavla Szmeka.
Rekonstrukce traumatologie zaplho provozu
Další zakázkou, přibližně dvojnásobného finančního roz-
sahu, než má autobusové nádraží vHavířově, je kompletní
rekonstrukce druho atřetího nadzemního podlaží vbu-
dově traumatologie vMěstské nemocnici Ostrava (foto),
kde se naczí lůžková část urologického aortopedicho
odle. Divize 1 zde ve sdrení s firmou VS-Invest
provede kompletní výměnu okenních výplní, zateplení
obvodového pláště astřechy.
Stavbi už dnes mají zasebou téměř všechny bou-
rací práce, provedli betonáže ztujících sn apřipravují
stavbu sádrokartonových konstrukcí. Tato rekonstrukce
je podle Pavla Szmeka zam nejnáročnější. Opravy tot
probíhají zaplného provozu nemocnice. „Snadsázkou se
dá říci, že se stavba snemocnicí ovliují navzájem. My
musíme průběh prací přizpůsobit požadavkům nemocnice
anaíklad hlné práce provát pouze vevyhrazených
dnech sohledem naordinační hodiny vodlech, nad
kterými rekonstrukce probí. Musíme také zajistit, aby
stavební práce neohrovaly funkční prostory nemocnice.
Ta se zase přizpůsobuje stavbě třeba vlogistice pohybu
vlastních zaměstnanců nastaveništi avypomáhá znalost-
mi svých profesních pracovníků ohledně místních speci-
fik, jako je vedení potrubí akabelů,“ říká Pavel Szmek.
Nový důležitý investor: Třinecké železárny
Zfinaho hlediska nejnákladjší azároveň pro divizi1
nejdůlijší stavbou je rekonstrukce tavicího agretu
středofrekvení indukční pece ovýkonu 2x15 tun ajejí
odprášení vTřineckých železárch. Podle Pavla Szmeka
bylo velmi nárné tuto zakázku získat: „Abychom o ni
mohli soužit, museli jsme získat natuto pec reference.
Nakonec jsme se dohodli sbritskou firmou Inductotherm
Furnace Group.“ Stavbi už vželezárnách převzali sta-
veniště akompletují jeho zařízení. Sondují také stávající
základové konstrukce, aby získali potřebné podklady kdo-
končení realizační projektové dokumentace. Vzhledem
ktomu, že se jedná ovestavbu dostávací svárenské
haly, mohou počítat sprobmy, zdárný ph prací by
ale nely ohrozit. „Tato zakázka je pro nás důležitá pro-
to, že Třinecké železárny jsou významnou firmou, která
neustále investuje doobnovy, apokud zakázku provede-
me vřádm termínu akvalit, určitě nám to utohoto
investora otee dveře kdaí práci,“ říká Pavel Szmek.
Ktomu, aby všechny tři jeho stavby v Moravskoslez-
ském kraji probíhaly bez větších komplikací avdohodnu-
tých termínech, je podle něj nejležijší dobrý kolektiv.
„Sm svým pracuji již šest let ařím, že naše důvěra je
estranná,“ uzará vedoucí projektu.
Martina Vampulová, foto archiv stavby,
vizualizace Hařovský dek
Metrostav_18_2014.indd 3 07.10.14 14:14
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2014, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (748 ms)

Rendering Strana 4 (102937): (0/1) (736 ms)

Rendering Strana 3 (102933): (0/1) (784 ms)

Rendering Strana 2 (102928): (0/1) (428 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3014/vth119285-1.jpg (3x)

 i3014/vth119290-1.jpg (3x)

 i3014/bg102933.svg

 i3014/vth119294-1.jpg (3x)

 i3014/vth119282-1.jpg