strana 4
Klenot české secese
Stavební struktura pražského Obecního domu u Prašné
brány má ve skutečnosti novobarokní a novorenesanční charakter a jeho interiéry jsou po stylové stránce
velice pestré. Ze zjednodušeného architektonického
pohledu se však tato stavba považuje za secesní a jako
taková je řazena mezi klenoty pražského stavitelství.
Dějiny její výstavby však dokazují, že mohla být jiná.
Města v okolí Prahy stavěla Národní domy od konce
19. století. Na Královských Vinohradech vyrostlo centrum
českého spolkového života už v roce 1894, na Smíchově
roku 1908 a v Karlíně jen o tři léta později. S nápadem postavit si nové sídlo proto přišla i česká Měšťanská beseda
v Praze a peticí z roku 1901 zdvořile požádala městskou
radu o jeho vybudování – konfrontačně hned naproti Kasinu, německému společenskému středisku, které stálo
v ulici Na Příkopě, kde je dnes Slovanský dům.
Radnice sice nemohla investovat veřejné peníze
do soukromého projektu, přesto se na zmiňovaném místě
rozhodla vykoupit areál Králova dvora – v té době sloužil
jako kasárna – zbořit jej a na rozsáhlé parcele postavit
„stavbu honosnou a reprezentativní, nákladem však pokud možno malým“. Tuto absurdní formulaci obsahovalo
i zadání v soutěži na projekt Obecního domu.
Soutěže nakonec proběhly dvě, vítěz ale nebyl stanoven ani v jedné. V roce 1903 však městská rada pověřila zpracováním projektu profesora Antonína Balšánka
a hlavně architekta Osvalda Polívku, kterého tehdejší
modernisté ostře kritizovali za oportunistickou přizpůsobivost požadavkům investorů, kterážto vlastnost mu
umožňovala často získávat práci bez účasti v soutěžích.
Za rok se Obecní dům začal stavět, celý byl veřejnosti
zpřístupněn v lednu 1912. Původně měl stát 3 miliony
korun, nakonec se proinvestoval dvojnásobek. Kolem
zadávání veřejných zakázek tehdy panovala řada pochybností, sporů, nařčení z korupce a obvinění, že stavbou
byly pověřeny firmy spřátelené s představiteli města a ne
ty, které byly renomované či levnější. Ještě větší ostudou
skončil zápas o výtvarnou výzdobu objektu. Jednota
umělců výtvarných a spolek Mánes se přestaly hádat
a semkly se jenom jednou, aby odmítly návrh tehdy už
slavného malíře Alfonse Muchy, který chtěl kvůli jednotnému dekoru Obecní dům vyzdobit celý sám a žádal pouze
uhrazení nákladů. Čeští výtvarníci mu nakonec povolili
dekorovat jen jeden z pěti salonků – Primátorský.
Výsledkem snahy české společnosti o vybudování
reprezentačního paláce pro koncerty, plesy, slavnostní
shromáždění či spolkový život se nakonec stala stylově
pestrá slepenina, jejíž slohové vyznění přední osobnosti
kultury počátku 20. století označovaly buď za zastaralé,
nebo za eklekticky nečistě poskládané. Takové spory
a odsudky ovšem provázely – a provázejí – zrod všech
velkých staveb. A jak se jimi dnes chlubíme.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Pozvánka na výstavu
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
V prostorách Novoměstské radnice v Praze je do konce
října otevřena multimediální výstava věnovaná Soně
Červené – světoznámé operní pěvkyni a herečce. K jejímu uspořádání přispěl jako partner i Metrostav.
Úvod výstavy pojmenované Tím vším jsem žila představuje rodinu Soni Červené, která se narodila v září 1925
jako dcera známého spisovatele a kabaretiéra Jiřího Červeného. Dokumenty z pozdních čtyřicátých let připomínají její první divadelní zkušenosti z muzikálu Divotvorný
hrnec. Návštěvníci postupně uvidí jevištní snímky z operních vystoupení ve Stavovském divadle Praze, ve Státním
divadle v Brně a v prvním zahraničním angažmá ve Státní
opeře v Berlíně, kam v roce 1962 emigrovala.
Samostatná část výstavy je věnovaná umělecké činnosti Soni Červené v západní Evropě a v Německu, nejpodrobněji pak trvalému úvazku ve Frankfurtu nad Mohanem. Fotografie však dokládají i její působení ve Vídni,
Barceloně, Edinburghu, Palermu, Bruselu, Seattlu či San
Francisku. Další úsek expozice je věnován roli Carmen,
provázené famózním úspěchem na světových scénách.
Následnou část výstavy tvoří dokumenty z úloh v dílech
Leoše Janáčka. Poprvé jsou zde představeny i činoherní
role, které herečka vytvořila v divadle Thalia v Hamburku. Závěr dokumentuje návrat Soni Červené do Prahy
v 90. letech 20. století a její role v Národním divadle. Velkoplošná projekce nabízí i dokumenty zapůjčené Českou
televizí – 13. komnatu Soni Červené v režii Olgy Sommerové a Červenou nit od režiséra Radomíra Urbana. Vystaveny jsou i jevištní rekvizity, kostýmy či osobní předměty.
Výstavu uspořádalo Občanské sdružení Mahler 2000
a je otevřená denně kromě pondělí od 10. do 18. hodiny.
Více informací najdete na www.copub.cz.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
z dr oj P e t r H o ř ej š To ul k y č e s k o u min ulo s t í
Sezona byla úspěšná
Cyklistům Metrostavu se podařilo i v závěrečných blátivých závodech uhájit skvělé deváté místo v celkovém
hodnocení sportovních týmů letošního seriálu Kola
pro život (www.kolopro.cz). V soutěži firemních týmů
potom Metrostav nenašel přemožitele ani v jednom
z šestnácti závodů seriálu.
Na úspěšném účinkování cyklistického družstva se
podílelo celkem osm kolegyň a kolegů z Metrostavu.
Vladislav John, Ondřej Beran, Martin Šťovíček a Miroslav
Pánek se umístili v první stovce celkového pořadí jednotlivců. Hana Kadlecová zaujímala pravidelně medailová
a Petra Brodíková přední místa v rámci svých kategorií.
Nemalou měrou k celkovému úspěchu přispěli i Tomáš
Homolka a Markéta Vlková (foto).
Zájemci o posílení sestavy v příštím roce mohou kontaktovat Vladislava Johna z centrály Metrostavu.
Miroslav Pánek, foto archiv týmu
V tunelovém komplexu Blanka se 25. září odehrálo syrové drama
Policejní vozy, hasičská auta, sanitky a vrtulník zahrály 25. září v Praze na Letné na nervy všem nepoučeným
přihlížejícím. Ti informovaní ale věděli, že v tunelu Blanka probíhá taktické cvičení, kterým si složky integrovaného
záchranného systému testovaly zásah v dopravním komplexu (foto č. 1), s jehož prostředím i technologiemi se
musely dopodrobna seznámit, než se ve zkušebním provozu otevře motoristům. Nehoda dvou osobních aut, z nichž
jedno začalo hořet (foto č. 2), byla na dispečink nahlášena ve 13.00 hodin. Jak se ale záchranáři přesvědčili (foto
č. 3), větší problém představoval linkový autobus s více než 30 cestujícími, který řidič – ve snaze vyhnout se nehodě
– naboural do pilíře výjezdové rampy. K hrůznému obrazu v podzemí přispívaly vraky vozidel a kouř, ale hlavně
realisticky maskovaní figuranti (foto č. 4). Zdravotníci je roztřídili podle rozsahu postižení. Nejhůř na tom byl řidič
autobusu – jeho zranění byla neslučitelná se životem a do cvičení se tím zapojil i vůz pohřební služby. Poranění
17 lidí se ukázala jako méně závažná, jak signalizovaly i zelené pásky na jejich rukou (foto č. 5). Ty, kdo takové štěstí
(foto č. 6) neměli, odvezly do nemocnice sanitky (foto č. 7). Pro nejvážněji zraněné přiletěl vrtulník (foto č. 8), s jehož
odletem ve 14.05 hodin (foto č. 9) skončily transporty i souběžná likvidace následků havárie. Když ve 14.30 hodin
velitel zásahu cvičení vyhodnotil, všichni si popřáli, aby se ve skutečnosti s podobnou situací nikdy nesetkali.
Třetí v Evropě
Kromě mladých sportovců se Metrostav jako jedna
z mála tuzemských firem zajímá i o veterány. Mnohokrát už podpořil třeba basketbalový reprezentační tým
mužů, který při nedávném mistrovství Evropy v Ostravě vybojoval bronzovou medaili v kategorii 60+.
V týmu veteránů, který vznikl na jaře roku 2008, se
s logem Metrostavu na dresu pravidelně objevují třeba
Jiří „Áda“ Pospíšil, jeden z nejlepších evropských basketbalistů počátku 70. let 20. století, i druhý nejlepší
střelec v historii české a československé košíkové Kamil
Brabenec. S patnáctkou na hrudi v něm pravidelně bojuje
i kolega – Josef Porazil z divize 5.
Za šest let existence vybojovali úspěšní veteráni pět
medailí z mistrovství světa či Evropy! Stříbrnou si už
v roce 2008 odvezli z ME v italském Pesaru (viz noviny
Metrostavu číslo 16/2008). Následný rok získali bronzovou medaili na mistrovství světa v Praze. V Brazílii pak
v roce 2011 podlehli v utkání o postup mezi čtyři nejlepší
až po dramatickém boji s favorizovaným týmem domácích. Od Mistrovství Evropy 2012 v litevském Kaunasu se
už ale pokaždé vracejí domů s medailí a není důležité, že
dvě byly „bramborové“ – při veteránských šampionátech
totiž dostávají medaile i hráči poraženého týmu z utkání
o třetí místo. Naši basketbalisté je získali v Litvě i o rok
později na MS v Řecku (foto). Stín čtvrtých míst se více
než 60letým reprezentantům podařilo překročit letos
v červenci, když na VIII. mistrovství Evropy v Ostravě
vybojovali skvělé bronzové medaile. Gratulujeme!
Velké plány má tým na příští rok, kdy by hráči chtěli
získat již osmý titul mistrů republiky, startovat na mistrovství basketbalových veteránů Slovenska a na mistrovství světa v americkém Orlandu. Věříme, že pětinásobný
veteránský mistr republiky Pepa Porazil při něm bude
mít příležitost rozšířit svou medailovou sbírku složenou
z italského evropského stříbra a řecké světové brambory.
Metrostav bude jemu i jeho spoluhráčům držet palce, aby
se na šampionát ve zdraví připravili a přálo jim štěstí.
–red–, foto archiv týmu
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 18/2014 vyšlo 9. 10. 2014 (19/2014 vyjde 24. 10. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav_18_2014.indd 4
07.10.14 14:15