Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 2
Bezpečnost především
Než investor pustil doBlanky motoristy, musela obst
i závěrečm taktickém cvičení složek integrova-
ho záchranho sysmu (IZS). Proběhlo 17. září
apotvrdilo, že nic nebrání tomu uvést odva dny později
celý nový tunelový komplex dozkušebního provozu.
Zamco před rokem, 25. září 2014, při prvm cvičení
IZS „havaroval“ v tunelu vedle dvou osobch aut také
autobus svíce než 30 cestumi ajeho řidič nehodu „ne-
ežil“ (viz noviny č. 18/2014), druhé cvičení bylo méně
krvavé. Simulace představila „jen“ nehodu dodávkového
aosobho vozu snásledným párem (foto č. 1), které
se odehrály vjižní troubě tunelu Bubeneč. Oba řidi se
sice snažili požár uhasit, nadýchali se však kouře avdobě
příjezdu první jednotky Hasičského záchranného systému
hlavho města Prahy už odczeli od hích vozidel
dobezpečí knejbližší tunelové propojce.
Videodetekční i řídicí systém nebezpečnou situaci
zaznamenaly asledovaly odpočátku – zastavení porou-
chané dodávky ináraz následuho vozu snepozorným
řidičem. Obsluha tunelu alarmovou informaci vyhodnotila
aihned provedla všechna opatření kbezpečné evakuaci
osob iprovedení protipožárho zásahu (foto č. 2 a3).
Vzhledem k tomu, že se jednalo pouze o cviče,
objevili se namístě zásahu inezúčastnění pozorovatelé
anoviři (foto č. 4). Ověřili si tak navlastní oči, že od-
trání iveškeré potřebné technologie ainformační sys-
my fungují vtunelu správně (foto č. 5) azajení jeho
zkušebního provozu nic nebrání. Všichni přítomní odešli
17. září 2015 zBlanky srou, že to, co ten den vili, byl
poslední oheň nanové podzemní komunikaci.
Ing.Miloslava Hadravy,
ředitele divize 2
Stavbu tunelu Blanka, největší zakázky, jakou kdy Me-
trostav získal, řídila ktomuto účelu založená divize2.
Její ředitel dílo symbolicky uzavřel 17.září 2015 svou
asistencí při uložení sošky sv. Barbory. Nika vhotom
tunelu kromě ní ukrývá i poselství dalším generacím,
do kterého byly zahrnuty i noviny Metrostavu.
Blankou už jezdí auta. Jaké to vevás vzbuzuje pocity?
Hrdost nadobře odvedené dílo, lítost, že naše práce končí,
aúlevu, že je tunel konečně vprovozu.
Jak jste vmal mediální obraz Blanky?
Všichni, kdo jsme naBlance působili, jsme denně řešili
odborné probmy asnažili se dílo posunout do úspěšné-
ho konce. To, jak se ale ostavbě psalo, bylo vnaprostém
rozporu s tím, co se naní dělo. Už nazačátku jsem si
uvědomil, že zprávy zdií nesmím prožívat. Chl bych
proto poděkovat mluvčímu Metrostavu Ing. Františku
Polákovi, že snovináři pocelou dobu velmi doe komu-
nikoval audržoval nás mimo jejich dosah.
Asi každá podzemní stavba narazí neočekávaně nane-
zakreslené sítě nebo odlišné geotechnické podnky,
než předpokdal projekt. Jako zkušení tuneři jste
s tím jistě počítali i u tunelového komplexu Blanka.
Setkali jste se s něčím, co ivás překvapilo?
Teprve když investor sezpděním asi 27 měsíců poza-
čátku stavby získal pozemek naPrašném mostě apro-
vedl naněm geologický průzkum, zjistil, že pokud chce
tunel vůbec postavit, je nutné jeho niveletu ot metrů
snížit, což mělo dopad nacelý úsek díla odHradčans
poMalovanku. Ražby jsme tam třeba oproti plánu museli
zahájit zjámy Myslbekova. Naopném konci jsme zase
li začínat sTrojským mostem už koncemroku 2006,
mohl se ale stavět až očti roky pozji. Museli jsme tak
skoro všude zapochodu měnit plán organizace výstavby
etně dávno předem projednaného vedení dopravy, což
bylo složité zejna kolem Prašného mostu, prote
v Praze 6 jsou tramvajové vozovny, které musely stále
stat přístup. Nakonec se na třídě Milady Horákové
podařilo zprovoznit tramvaje v definitivních stopách už
prvníhozáří 2010, ato považuji zaveliký úsch.
Blanka je vprovozu. Práce naprojektu tedy skončila?
To, že vBlance jezdí auta, neznamená, že bychom sní už
neli nic spolného. Bude nás provázet jtě minil-
ně rok, prote musíme dodělat některé práce napovrchu
ataké provoz vtunelu je pouze zkební amy musíme zů-
stat vpohotovosti, dokud se zj nestane provoz běžný.
Kolik vás vdivizi 2 zůstalo aco sní asvámi bude dál?
Divizi jsme odzátku koncipovali podle potřeb projektu
Blanka. Vříjnu 2006 jsme vní začínali čtyři, vprůběhu
výstavby jsme se rozrostli asi nasto pracovníků, teď je
s kolem sedmdesáti. Už vdobě, kdy nás Blanka plně
zaměstnávala, jsme ale zahájili obchodní činnost. Teď
eba prome zakázky v jaderných elektrárch Du-
kovany a Temelín. V divizi právě prohá externí audit,
který, jak pevně věřím, prokáže naši schopnost být stálým
dodavatelem pro jaderné elektrárny. Pokud se tak stane,
rádi bychom práci vnich brali jako naši vnitropodnikovou
technologii. Pokračování divize 2 a její budoucí zaměření
diskutujeme svedením společnosti.
Když se ohdnete, čím byste chtěl rozhovor ukončit?
Pokom. Vešpce pracovalo naBlance denně přes
tic li. Byli z různých divizí Metrostavu, firem jeho
Skupiny nebo odexterních dodavatelů abez jejich nasa-
zení bychom se neobli. Chci vzpomenout i na vsíc-
nou spolupráci zástupců městských částí zejna Pra-
hy 6, 7 a Troji. Pražanům zase patří dík za trlivost,
kterou měli se stavebním hlukem, prachem, vibracemi
a hlavně komplikovanější dopravou. Tunelový komplex
Blanka představoval vrchol mé profesní kariéry. Pokud
bych měl znovu příležitost jít do podobného projektu
slidmi, které mám v divizi kolem sebe, určitě bych si jej
zopakoval. Kromě kolegů ale poděkování patří imým bz-
kým, že se mnou tuto stavbu vydrželi, prote jsem si její
probmy pocelou dobu nosil vhlavě idomů.
strana 2
PME SE
1
Metrostav – osm let stunelem Blanka
Přiotevírání Blanky média informovala zejna odů-
vodech její dlouhé výstavby či vysoké ceny. Proto ji
ipomínáme hlavně ze stavební alidské stránky.
V souvislosti s novým pražským podzemním dílem
se sluší vzpomenout idalší stavby, které sním souvisejí.
Naíklad jeho průzkumnou štolu, kterou ve sdrenírazil
tým Ing.Jana Frantla zdivize 5. NaStrahovský tunel na-
vazuje Blanka stavbami SAT 2B akřovatkou Malovanka.
Naprvní stavbě se podílel adruhou řídil tým Ing.Tomáše
Kohouta z divize 5. Celá zakázka vedená divizí 2 byla
rozdělena naněkolik úseků. Jednotliví vedoucí projektů
napráci naBlance hned tak nezapomenou.
Blanka: ražené tunely včetně strojovny VZT (foto č. 1)
Vedoucí projektu Ing.Miroslav Padevět:
Tunelový komplex Blanka byl nejtší projekt vmé pro-
fesní kariéře. Není divu, vždyť je to nejtší dopravní stav-
ba vPraze. To, co se mi vybaví anaco budu vsouvislosti
s vzpomínat, není žádná technická ani technologická
záležitost, ale atmosféra a s Blankou spojené vejné
mínění. Nejde zapomenout, jak jsme bezmocně přihlíželi
politickým amediálním hrátkám. Naším nejobtížnějším
obdobím ale bylo, když ražby podcházely hustě zasta-
né území Let. Upřímně jsem cítil s jejími obyvateli
aedstavoval si, jak neíjemné musely být hlavně vnoci
odezvy detonací poodstřelech, vrtání afrézová. Profese
ale velela chovat se pragmaticky.
Blanka: Myslbekova – Prašný most (foto č. 2)
Vedoucí projektu Jí Kork:
„Při vyslovení jména Blanka si vzpomenu na ohromný kus
práce, krásné dílo anespravedlivý mediální obraz, který
jej po celou dobu stavby prozel. V mě Myslbekova
jsme si museli poradit se zajtěm stavební připrave-
nosti pro včasný nástup ražeb a následnou protiražbu
naPrašném mostě. Náročné byly jak betonáže strojovny
vzduchotechniky naprvním technologickém centru, tak
výstavba křižovatky Prašný most v blízkosti Pražsho
hradu. Ta probíhala při zachovam provozu v mnoha
etapách provizorního vedení dopravy a isla navíc
kodhalení významného poebiště z9.–10. stole.“
Blanka: Prašný most – Špejchar
Vedoucí projektu Martin Churaň:
Jako první mě vsouvislosti sBlankou napadne neuvěři-
telný rozsah této stavby, jaká se asi vPraze jtě nepro-
la, amyslím, že hned tak provádět nebude. Nejsli-
jší etapou našeho díla bylo období, kdy jsme vplném
rozsahu otevřeli stavební jámu – odPrašho mostu až
poŠpejchar, ato nacelou šířku hlavní třídy Milady Horá-
kové. Ktomu jsme museli rozbourat půl vestibulu stanice
metra Hradčanská, aniž bychom do ní přerušili vstup.“
Blanka: Letná (foto č. 3)
Vedoucí projektu Ing.Zbyšek Vozarik:
Tento nádherný projekt v stské zástavbě zahrnoval
e zoboru dopravního stavitelst, konstrukcí, geotech-
niky a pozemního stavitelst. Nemohu nevzpomenout
nanejvětší stavební jámu vPraze, kterou jsme naLetné
vytvili. Nebylo jednoduché ji provést azastavět defini-
tivními konstrukcemi podzemní části křižovatky v sou-
hu s ražbou a žící dopravou. Nesnadná byla ta
rekonstrukce Letensho náměstí a v neposlední řadě
iochrana okolní zástavby. Při práci bychom se neobešli
bez koordinace spartnery výstavby, se státní iměstskou
správou. Museli jsme se přizpůsobovat ifotbalovým zá-
pam nasousedním stadionu Sparty. Účast Metrostavu
naBlance byla přínosem odpodání vítězné nabídky vsou-
ži až poúspěšné předání hotoho díla třeba doprav-
mu podniku, ale ijiným správm avzávěru investorovi.“
Blanka: Troja (foto č. 4)
Vedoucí projektu Ing.Jí Husárik, Ph.D.:
„Bylo to 8 let plných významných zkušeností, které
změnily jak profesně, tak osobnostně. I když práce na
Blance jtě probíhají, budu nani pravpodobně vzpo-
mínat s úctou jako na velkolepý projekt, který výrazně
změnil dopravu anezasloužil si žádnou kaňku. Když po-
minu administrativu spojenou sestavbou, tak nám nejvíc
dala zabrat rekonstrukce povrchových úseků vTroji aHo-
lešovich, kde práce probíhaly zaplného provozu veřej
dopravy. Chtěl bych poděkovat všem kolegům zamn-
ství dobře odvedené práce a stejně tak i zástupcům
organiza, ktí se během výstavby podíleli na řeše
probmů. Vneposlední řadě patří náš dík irodinným pří-
sluškům, kteří nás vobtížných obdoch podporovali.“
Blanka: Trojský most
Vedoucí projektu Ing.Zdeněk Ran:
„Blanka pro mě byla vprvní řadě velká výzva. Moje před-
chozí projekty možná byly technicky slitější, ale roz-
hodně nedosahovaly jejího rozsahu. Realizace Trojského
mostu byla stavbařskou maturitou, která prověřila kvality
našeho týmu, zejména kli náročné komunikaci sauto-
ry projektu. Pro zdárnou realizaci díla jsme byli nuceni
izvat odborky jak z Metrostavu, tak iexterní specia-
listy, bez kterých by nebylo možné vestavbě pokračovat.
Zavýsledek se ale sdivizí 5 rozhodně nemusíme styt.“
2
3
4
2
1
3
4
5
Metrostav_18_2015.indd 2 05.10.15 12:41
Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2015, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (588 ms)

Rendering Strana 3 (102777): (0/1) (576 ms)

Rendering Strana 2 (102773): (0/1) (624 ms)

Rendering Strana 1 (102770): (0/1) (623 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2992/vth119113-1.jpg (3x)

 i2992/vth119116-1.jpg (3x)

 i2992/bg102773.svg

 i2992/vth119120-1.jpg (3x)

 i2992/vth119124-1.jpg