strana 3

Ukryté pod zemí

Blanka není jen tunel

Blanka sice zahrnuje nejdelší souvislý ražený tunel

u nás, který měří 2,23 km, přesto byly k její výstavbě

nutné velké stavební jámy, a to nejen ty, které přibližují fotografie. Jámy otevíraly přístup k portálům, vznikaly v nich hloubené tunely a vyplňovaly je konstrukce

ramp či garáží – vše v centru Prahy a při komplikovaném zachování povrchové dopravy.

V návaznosti na stavbu Blanky došlo v Praze i ke zvýšení bezpečnosti a zlepšení životního prostředí.

Součástí tunelového komplexu byl i Trojský most, uvedený

do provozu 4. října 2014. Stavby na vltavském břehu zahrnuly i zesílení protipovodňových opatření.

1

Blanka – vzpomínky na Metrostav

Nejnáročnější zakázka Metrostavu oslavila během své realizace pod taktovkou divize 2 několik významných milníků. Za každým z nich stojí práce kolegů z různých divizí a firem Skupiny Metrostav.

Na pravém břehu Vltavy v Troji rostly v otevřených stavebních jámách zhruba 570 m dlouhé hloubené tunely. Postup

jejich výstavby musel respektovat zachování bezpečného

provozu tramvajové trati vedené přes staveniště.

2007, 20. listopad – 500 metrů

Raziči vedení Ing. Janem Kvašem z divize 5 zahájili práci

v červenci 2007 z Troji. V listopadu překročili v kalotě severní trouby metu 500 m, a tím prošli pod Vltavou do nejhlubšího místa trasy pod Císařským ostrovem (foto č. 1).

2008, 7. duben – 1000 metrů

Ražby překonaly kilometr a ubraly na tempu, protože se

dostaly pod Stromovku, kde byly nejobtížnější podmínky.

2009, 21. červenec – zahájení protiražby

Divize 5 začala z Letné razit celý úsek třípruhových tunelů,

tedy asi 530 m severní trouby a 470 m jižní.

2009, 1. říjen – zahájení posledních ražeb

Poslední se rozeběhly ražby z jámy Myslbekova směrem

na Prašný most (foto č. 2). Raziči divize 5 z ní provedli oba

asi 550 m dlouhé třípruhové tubusy s propojkami.

2010, 12. leden – první slavnostní prorážka

Poslední symbolický odpal v úrovni kaloty spojil 1843 m

dlouhý úsek severní tunelové trouby vyražený od Troji

s její 387 m částí proraženou z Letné. Obě party razičů

si podaly ruce v hloubce asi 35 m pod křižovatkou letenských ulic Korunní a Jana Zajíce (foto č. 3).

2010, 28. září – první den otevřených dveří (DOD)

Tři prohlídkové trasy, víc než 16 000 návštěvníků.

2011, 10. leden – konec ražeb na stavbě ŠPELC

Slavnostní fárání ukončilo ražby na stavbě Špejchar–Pelc-Tyrolka. Díky nim vzniklo přes 5 km tunelů s různými

profily a z hory bylo odtěženo na 755 000 m³ horniny.

2011, 5. září – poslední kubík vyražené zeminy

Ražby tunelu slavnostně ukončilo naložení posledního

kubíku vyrubané horniny do důlního vozíku (foto č. 4).

2011, 15. říjen – druhý den otevřených dveří

Trasa mezi křižovatkou U Vorlíků a jámou Myslbekova,

opět přišlo přes 16 000 návštěvníků.

2011, 14. listopad – milion metrů čtverečních izolací

Středisko izolací divize 1 vedené Ing. Tomášem Homolkou

dokončilo 1 000 000 m² izolací v tunelech. Tento mezník

si jeho pracovníci připomněli pod Letnou, kde zároveň

zavařili poslední díl izolace (foto č. 5).

2012, září – poslední kubík betonu

V úseku MYPRA, kde práce řídil tým Jiřího Kordíka z divize 2, uložili betonáři poslední kubík betonu do trámového

stropu tunelu. Tím ukončili betonáže všech nosných konstrukcí tunelového komplexu Blanka.

2012, 28. září – třetí den otevřených dveří

5km trasa z ulice Svatovítská pod Letnou, Stromovkou

a Vltavou až do Troje, přišlo 21 tisíc návštěvníků.

2013, 30. listopad – čtvrtý den otevřených dveří

Čtvrtý DOD byl zrušen, do tunelu šel jen fotograf (foto č. 6).

2014, 4. říjen – pátý den otevřených dveří

Že Metrostav dodržel slovo dané magistrátu, se přesvědčilo 14 500 hostů, kteří si prohlédli vzápětí otevřený Trojský

most a prošli částí tunelu Blanka na Letnou (foto č. 7).

2015, 19. září – otevření tunelu Blanka

Pláň na Letné stavbaři upravili do původní podoby, přibyly

zde jen vstupy do podzemních garáží. Část třídy Milady

Horákové a celé Letenské náměstí získaly nové povrchy

včetně tramvajové trati, stezek pro cyklisty a chodníků.

Stanici Hradčanská ozdobily nové vstupy do vestibulu

metra a doplnil podchod pod přilehlou železniční tratí.

–red–, foto Josef Husák

Z jámy na Letné se razily tunely do Troji a směrem ke

Hradčanské vznikaly hloubené tunely systémem čelního

odtěžování. Podzemní prostor vyplnily rampy křižovatky

U Vorlíků a garáže se zhruba 850 parkovacími místy.

Při úpravě křižovatky na Prašném mostě došlo i k rozšíření mostu přes železniční trať ve Svatovítské ulici.

2

3

U podchodu pod ulicí Milady Horákové se objevil obnovený

pomníček připomínající smrt kapitána Václava Morávka.

4

5

Jáma na Prašném mostě umožnila vybudovat nejen tunelové rampy a další technologické centrum, ale i garáže

pro 350 vozů. Stavba v blízkosti Pražského hradu byla rozdělena na několik etap, aby nedošlo k přerušení dopravy.

–red–, foto Josef Husák

Metrostav_18_2015.indd 3

6

7

Prostor mezi hloubenými tunely a terénem doplnily dvoje

garáže s celkem 1200 parkovacími místy, které by měly

být otevřeny v polovině příštího roku.

05.10.15 12:41