strana 3
Ukryté pod zemí
Blanka není jen tunel
Blanka sice zahrnuje nejdelší souvislý ražený tunel
u nás, který měří 2,23 km, přesto byly k její výstavbě
nutné velké stavební jámy, a to nejen ty, které přibližují fotografie. Jámy otevíraly přístup k portálům, vznikaly v nich hloubené tunely a vyplňovaly je konstrukce
ramp či garáží – vše v centru Prahy a při komplikovaném zachování povrchové dopravy.
V návaznosti na stavbu Blanky došlo v Praze i ke zvýšení bezpečnosti a zlepšení životního prostředí.
Součástí tunelového komplexu byl i Trojský most, uvedený
do provozu 4. října 2014. Stavby na vltavském břehu zahrnuly i zesílení protipovodňových opatření.
1
Blanka – vzpomínky na Metrostav
Nejnáročnější zakázka Metrostavu oslavila během své realizace pod taktovkou divize 2 několik významných milníků. Za každým z nich stojí práce kolegů z různých divizí a firem Skupiny Metrostav.
Na pravém břehu Vltavy v Troji rostly v otevřených stavebních jámách zhruba 570 m dlouhé hloubené tunely. Postup
jejich výstavby musel respektovat zachování bezpečného
provozu tramvajové trati vedené přes staveniště.
2007, 20. listopad – 500 metrů
Raziči vedení Ing. Janem Kvašem z divize 5 zahájili práci
v červenci 2007 z Troji. V listopadu překročili v kalotě severní trouby metu 500 m, a tím prošli pod Vltavou do nejhlubšího místa trasy pod Císařským ostrovem (foto č. 1).
2008, 7. duben – 1000 metrů
Ražby překonaly kilometr a ubraly na tempu, protože se
dostaly pod Stromovku, kde byly nejobtížnější podmínky.
2009, 21. červenec – zahájení protiražby
Divize 5 začala z Letné razit celý úsek třípruhových tunelů,
tedy asi 530 m severní trouby a 470 m jižní.
2009, 1. říjen – zahájení posledních ražeb
Poslední se rozeběhly ražby z jámy Myslbekova směrem
na Prašný most (foto č. 2). Raziči divize 5 z ní provedli oba
asi 550 m dlouhé třípruhové tubusy s propojkami.
2010, 12. leden – první slavnostní prorážka
Poslední symbolický odpal v úrovni kaloty spojil 1843 m
dlouhý úsek severní tunelové trouby vyražený od Troji
s její 387 m částí proraženou z Letné. Obě party razičů
si podaly ruce v hloubce asi 35 m pod křižovatkou letenských ulic Korunní a Jana Zajíce (foto č. 3).
2010, 28. září – první den otevřených dveří (DOD)
Tři prohlídkové trasy, víc než 16 000 návštěvníků.
2011, 10. leden – konec ražeb na stavbě ŠPELC
Slavnostní fárání ukončilo ražby na stavbě Špejchar–Pelc-Tyrolka. Díky nim vzniklo přes 5 km tunelů s různými
profily a z hory bylo odtěženo na 755 000 m³ horniny.
2011, 5. září – poslední kubík vyražené zeminy
Ražby tunelu slavnostně ukončilo naložení posledního
kubíku vyrubané horniny do důlního vozíku (foto č. 4).
2011, 15. říjen – druhý den otevřených dveří
Trasa mezi křižovatkou U Vorlíků a jámou Myslbekova,
opět přišlo přes 16 000 návštěvníků.
2011, 14. listopad – milion metrů čtverečních izolací
Středisko izolací divize 1 vedené Ing. Tomášem Homolkou
dokončilo 1 000 000 m² izolací v tunelech. Tento mezník
si jeho pracovníci připomněli pod Letnou, kde zároveň
zavařili poslední díl izolace (foto č. 5).
2012, září – poslední kubík betonu
V úseku MYPRA, kde práce řídil tým Jiřího Kordíka z divize 2, uložili betonáři poslední kubík betonu do trámového
stropu tunelu. Tím ukončili betonáže všech nosných konstrukcí tunelového komplexu Blanka.
2012, 28. září – třetí den otevřených dveří
5km trasa z ulice Svatovítská pod Letnou, Stromovkou
a Vltavou až do Troje, přišlo 21 tisíc návštěvníků.
2013, 30. listopad – čtvrtý den otevřených dveří
Čtvrtý DOD byl zrušen, do tunelu šel jen fotograf (foto č. 6).
2014, 4. říjen – pátý den otevřených dveří
Že Metrostav dodržel slovo dané magistrátu, se přesvědčilo 14 500 hostů, kteří si prohlédli vzápětí otevřený Trojský
most a prošli částí tunelu Blanka na Letnou (foto č. 7).
2015, 19. září – otevření tunelu Blanka
Pláň na Letné stavbaři upravili do původní podoby, přibyly
zde jen vstupy do podzemních garáží. Část třídy Milady
Horákové a celé Letenské náměstí získaly nové povrchy
včetně tramvajové trati, stezek pro cyklisty a chodníků.
Stanici Hradčanská ozdobily nové vstupy do vestibulu
metra a doplnil podchod pod přilehlou železniční tratí.
–red–, foto Josef Husák
Z jámy na Letné se razily tunely do Troji a směrem ke
Hradčanské vznikaly hloubené tunely systémem čelního
odtěžování. Podzemní prostor vyplnily rampy křižovatky
U Vorlíků a garáže se zhruba 850 parkovacími místy.
Při úpravě křižovatky na Prašném mostě došlo i k rozšíření mostu přes železniční trať ve Svatovítské ulici.
2
3
U podchodu pod ulicí Milady Horákové se objevil obnovený
pomníček připomínající smrt kapitána Václava Morávka.
4
5
Jáma na Prašném mostě umožnila vybudovat nejen tunelové rampy a další technologické centrum, ale i garáže
pro 350 vozů. Stavba v blízkosti Pražského hradu byla rozdělena na několik etap, aby nedošlo k přerušení dopravy.
–red–, foto Josef Husák
Metrostav_18_2015.indd 3
6
7
Prostor mezi hloubenými tunely a terénem doplnily dvoje
garáže s celkem 1200 parkovacími místy, které by měly
být otevřeny v polovině příštího roku.
05.10.15 12:41