strana 4
Zajímavosti na závěr
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Profesní kurzy
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Osm let mezi zahájením stavby tunelového komplexu
Blanka a jeho otevřením přineslo i několik zajímavostí.
Mluvčí Metrostavu Ing. František Polák v rozhovoru
pro týdeník 5plus2 18. září připomněl:
„Archeologové většinou vědí, co se kde objeví, ale na
staveništi u Prašného mostu nikdo nic zvláštního nečekal. Historické nálezy bývají vždy jen tak metr dva pod
povrchem, ale ten náš se našel pět metrů pod zemí, takže
ve chvíli, kdy jsme tam pracovali, už na místě žádný archeolog dávno nebyl. Jeden náš bagrista si ale všiml, že
jsou v půdě nějaké čtverce jiné barvy. Archeologové se
vrátili a našli pohřebiště asi z 9. století, o kterém nikdo
nevěděl. A navíc ještě hroby nepříliš bohatých lidí, takže
úplně změnily pohled na osídlení Pražského hradu. Byla
to prostě archeologická bomba. Při tomto odkryvu naši
bagristé archeologům ušetřili hodně práce, protože umějí
vzít lžící třeba jen dvoucentimetrovou vrstvu, takže tam
archeologové nemuseli kopat ručně.“
Ing. Miroslav Padevět vzpomíná:
„Nebudu jmenovat, ale zasvěcení si vzpomenou. Na Letné
bydlí jeden pan architekt, který patřil k největším stěžovatelům. Ležela na něm veškerá tíha světa a rád by vyřešil
problémy všech obyvatel Letné. Nejvíce ho zlobily vibrace od vrtání a frézování. Telefonické hovory s ním trvaly
dlouhé minuty a probíhaly v kteroukoliv denní i noční
hodinu. Vždy když se ozval, dovolával se okamžitého
řešení situace, ať bylo deset hodin dopoledne nebo dvě
v noci. Jednou mi ale zazvonil telefon a na druhém konci
se ozvalo: Pane inženýre, já jsem na dovolené v Itálii a ty
vibrace a hluk z tunelu slyším v noci pořád i tady.“
Ing. Vojtěch Kostiha, specialista z kanceláře prezidenta Skupiny Metrostav uzavírá:
„Těsně před otevřením Blanky jsme ve dnech 15. až
17. září s pomocí různých deníků či časopisů rozdali
321 000 brožur, které stavbu tunelového komplexu přiblížily. V souvislosti s úspěšnou kampaní Blanka není
tunel, jejíž Facebook zaujal přes 300 tisíc hostů a webové
stránky zhlédlo do konce září zhruba 35,5 tisíce uživatelů
internetu, dostali všichni pracovníci Skupiny Metrostav
tričko, aby na úspěšnou zakázku nezapomněli.“
1
2
3
Odborné semináře
Do konce roku 2015 připravuje Centrum vzdělávání
Skupiny Metrostav ve spolupráci s úsekem výrobně-technického ředitele pět dalších odborných technických
seminářů. První – na téma Zlepšování základových zemin
– se uskuteční 16. října. O Statice a konstrukčních zásadách navrhování pozemních staveb se bude přednášet
6. listopadu. Tentýž měsíc, ale třiadvacátého, přijdou
na řadu Bílé vany. Problematika zakládání a kvalita pilot
čeká na 4. prosince. Odborné technické semináře letos
uzavřou 11. prosince Technické požadavky na stavební
výrobky. Další informace poskytnou techničtí náměstci
a personální manažeři divizí nebo je získáte na e-mailové
adrese nada.ondrackova@metrostav.cz.
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
4
5
6
7
8
9
Dobrovolnický den
Společensky a sociálně odpovědné chování není pro
Metrostav novinkou. K akcím Daruj krev či k pomoci při
živelních katastrofách se nově přiřadil Dobrovolnický
den, který by se měl několikrát ročně opakovat.
Napoprvé dobrovolníci z řad absolventů napříč společností Metrostav vyrazili ve svém volném čase 19. září
do mateřské školy Libčická v Praze 8, kde spolu se zástupci z úseku personálního ředitele společnými silami
zasadili a zabetonovali dřevěné interaktivní tabule (foto).
Akce se vydařila, spokojeni byli nejen brigádníci, ale
hlavně děti. Dík patří i kolegům z divize 11, kteří pro práci
zdarma zapůjčili jamkovač a míchadlo na beton.
–red–, foto archiv ÚPŘ
Průkazné doložení kvalifikace zaměstnanců je jednou
z významných podmínek pro získání a následnou kvalitní realizaci zakázek. Potřebná odborná osvědčení
– ve vysokém standardu a se zkušenými interními i externími lektory – zajišťují kolegům pracovníci Centra
vzdělávání Skupiny Metrostav (CVSM).
Průběh školení vychází ze zákonem stanovených
podmínek. V rámci Centra jsou interně připravováni zaměstnanci pro více než 20 odborně zaměřených aktivit.
Namátkou vzpomeňme obsluhu vysokozdvižných zařízení
či stavebních strojů, školení řidičů, montáž a použití lešení, proškolení obsluhy dřevoobráběcích strojů a vazačů.
Další školení jsou připravována ve spolupráci s kolegy
z útvarů BOZP. V rámci přijatých opatření na prevenci úrazovosti se zvyšuje i důraz na povinnost proškolení osob
pracujících ve výškách nebo řidičů referentských vozidel.
Podzimní nabídka profesních kurzů v Centru vzdělávání je pestrá a přizpůsobená potřebám. Letos zahrnula
i školení na Slovensku – pro svářeče a obsluhu zdvihacích
zařízení či zemních strojů. Ve spolupráci s odborníky byl
připraven i nový periodický kurz Obsluha mísicího centra,
který si vyžádala výroba tybinků v Dýšině.
V poslední době je frekventovanou činností CVSM
zajištění způsobilosti zaměstnanců pro vstup do kolejiště. Nedávno vydané předpisy SŽDC si totiž vyžádaly
nové přístupy k zajištění odborné připravenosti včetně
získání průkazů opravňujících k práci na kolejovém svršku
a v jeho okolí. Pro mnoho držitelů průkazů SŽDC přinesly
také povinnost periodického proškolení v kurzu Vstupní
školení SŽDC. Nyní je do kurzů VŠ-01 a VŠ-00, které se
konají ve spolupráci s Dopravním vzdělávacím institutem,
přihlášeno téměř 180 osob. Vzhledem k tomu, že ke konci
letošního srpna Centrum eviduje 736 držitelů průkazů pro
vstup do provozované železniční dopravní cesty i mimo
provozovanou, plánuje vyžadované proškolení SŽDC pořádat ve svých prostorách. Od příštího roku i s interními
lektory, které na činnost intenzivně připravuje. Tento krok
by měl přinést nejen cílenou výuku s použitím zkušeností
z firemních zakázek, ale i zajistit aktuálnost sdílených
informací, zvýšení bezpečnosti a kvality práce či efektivnější využívání prostředků i času zaměstnanců.
Výčet plánovaných kurzů je k nahlédnutí v měsíční
nabídce na skupinovém intranetu http://skupina/ukr.
Slavnostní ukončení největší silniční dopravní stavby v Praze
V sobotu 19. září 2015 se v Praze zřejmě nejčastěji opakovala slova – Blanka a konečně. Pražané, motoristé,
divize 2 a vlastně celý Metrostav se dočkali. Tunelový komplex Blanka se rozjel do zkušebního provozu (foto č. 1).
Zdvižení závor předcházela na Letné malá slavnost, na níž vystoupil i ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava (foto
č. 2) a symbolickou pásku přestřihli primátorka Adriana Krnáčová, její náměstek Petr Dolínek a kardinál Dominik
Duka (foto č. 3 uprostřed). Mezi hosty se objevil také generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 4
vpravo) a snad všichni vedoucí projektů a náměstci divize 2 (foto č. 5), kteří se na stavbě podíleli. Na první auta
čekaly poblíž rampy U Vorlíků davy lidí (foto č. 6). Také na Malovance, jež nově otevřený komplex propojila se
Strahovským tunelem a komunikacemi na terénu, se doprava poprvé ponořila pod zem do tunelu Brusnice (foto č. 7).
Po projetí celou Blankou, tedy i Dejvickým a Bubenečským tunelem, mohli motoristé spatřit slunce až v Troji, odkud
pokračovali do zoo, na Teplice, do Vysočan nebo po Trojském mostě, části Blanky, která slouží už celý rok (foto č. 8).
Tedy pokud se trefili. Hned první den se to totiž jednomu řidiči nepovedlo (foto č. 9), ale drobná nehoda přinesla jen
střepy, a ty přece znamenají štěstí! Slova prezidenta Skupiny Metrostav Jiřího Bělohlava, zaznamenaná 19. září
v rozhovoru pro deník Mladá fronta DNES, otevření Blanky uzavírají: „Jsem v Metrostavu 42 let a stále mě baví
krásné projekty. A Blanka rozhodně je krásným projektem. Určitě bychom do její stavby šli znovu.“
Mezinárodní ocenění
Trojský most byl vyhlášen za nejlepší evropskou ocelovou mostní konstrukci roku, když v soutěži The European Steel Design Awards 2015 získal od Evropského
sdružení ocelových konstrukcí Award of Excellence.
Mezinárodní porota výsledek odůvodnila: „Trojský
most je působivým dílem, které maže hranice mezi architekturou a inženýrskými dovednostmi. Obloukový most
má známý základní koncept, který byl skvěle navržen
a do detailu zpracován. Konstrukce prokazuje všestrannou použitelnost oceli s nosným obloukem a upředenou
sítí závěsů ve čtyřech rovinách, která tvoří stěnu a dovolila vybudovat nízký a velmi štíhlý oblouk. Spolu s odpovídajícím postupem výstavby bylo vytvořeno skutečně
krásné dílo umožňující přenesení velkých zatížení. Most
propaguje kvalitu ocelových konstrukcí svou viditelně
štíhlou konstrukcí a elegancí. Účinné osvětlení zdůrazňuje jeho tvarové vyjádření. Komise byla zejména potěšena
spojením expresivního designu a zručnosti moderní průmyslové výroby. Trojský most jako sochařské dílo krásně
doplňuje hlavní město České republiky.“
Most postavilo sdružení divizí 2 a 5 podle návrhu
doc. Ing. arch. Romana Kouckého, Ing. Ladislava Šaška,
CSc., Ing. Jiřího Petráka, FEng, a Ing. arch. akad. arch. Libora Kábrta. Pracovali na něm zaměstnanci téměř všech
divizí Metrostavu a dalších čtyř firem jeho Skupiny. Gratulace patří také ocelářům divize 3, kteří se významně
podíleli na výrobě a montáži ocelových konstrukcí.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 18/2015 vyšlo 7. 10. 2015 (19/2015 vyjde 22. 10. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. Lenka Svobodová, foto Jiří Junek / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_18_2015.indd 4
05.10.15 12:41