Nevšední pohled na stavby

z ptačí perspektivy

15. října 2020 / 18 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Jana Kolka, vedoucího

projektů z divize 6 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

BeMo a aktuální práce na stavbě

tunelu Bertoldshofen str. 2

Tým divize 1 dokončil IV. etapu

bytových domů v Uhříněvsi str. 3

Historický jez čeká oprava

Metrostav pomohl zpřístupnit

Trenčianský hrad str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Cena pro IVC

Integrované výjezdové

centrum (IVC) Český Těšín

(foto), které realizoval a loni

dokončil tým divize 1, získalo

zvláštní ocenění Svazu

podnikatelů ve stavebnictví

v soutěži Stavba roku

Moravskoslezského kraje 2019. Gratulujeme! Stavbaři

pod vedením Pavla Szmeka na zelené louce postavili

tři vzájemně propojené objekty, které nabízejí důstojné

zázemí pro moravskoslezské hasiče, policisty a strážníky.

Daruj krev s Metrostavem

v pátek 23. října 2020

Přihlašovací systém

byl již spuštěn

Sledujte intranet MTS

Děkujeme všem, kdo se připojí!

Stavba obchvatu u Opavy může začít

Symbolickým poklepáním základního kamene byla

zahájena stavba Silnice I/11 Opava, severní obchvat –

západní část, kterou povede vedoucí střediska Ostrava

Ing. Miroslav Šenk. Necelých pět kilometrů dlouhý úsek

je dalším pokračováním obchvatu Opavy, jeho východní

část byla otevřena loni na podzim. Stávající silnice I/11

je vedena centrem Opavy, což je vzhledem k vysokým

intenzitám dopravy a prognóze jejího růstu neúnosné.

Pila ve Štětí

v provozu

Počátkem října byl

slavnostně zahájen provoz

pily Labe Wood ve Štětí

(foto). Tento dřevozpracující

závod, který patří mezi

největší průmyslové projekty

posledních let, vybudoval tým divize 8 ve sdružení s firmou

Strabag. Podnik najel do zkušebního provozu již na jaře.

Nejatraktivnějším zaměstnavatelem

Naše společnost se stala posedmé v řadě nejatrakti­

vnějším zaměstnavatelem v oboru Stavebnictví. Vyplývá

to z letošního průzkumu mezi českými vysokoškolskými

studenty, který celosvětově provádí švédská společnost

Universum. Ve stejném průzkumu v kategorii Výroba

a průmysl (Engineering) Metrostav obsadil třetí místo za

společnostmi Škoda Auto a Siemens.

Sledujte videa na našem YouTube kanálu

Na YouTube Metrostavu najdete nová videa k zajímavým realizovaným stavbám. Natáčí je Útvar vztahu

k veřejnosti ve spolupráci s divizemi. Nově se můžete podívat například na video o projektu The Flow

Building, který dokončily divize 1 a divize 3. Sledujte

www.youtube.com/user/MetrostavCZ .

Metrostav_18_2020.indd 1

Tři a půl roku vždy od jara do podzimu bude při pohle­

du přes Vltavu na Pražský hrad poutat pozornost nejen

Karlův most, ale i flotila plovoucích rypadel, jeřábů

či tlačných člunů. Mezi Sovovými mlýny a Novotného

lávkou totiž už od příštího dubna začne rekonstrukce

památkově chráněného Staroměstského jezu (hlavní

foto). Za úkol ji dostal tým Ing. Daniela Bodi z divize 6.

„Projekt rekonstrukce jezu se může zdát na první pohled jako technicky a technologicky nenáročný, ale každé

takové vodní dílo je kompletně pod vodou a jeho současný

technický stav nelze zjistit. Investor s projektantem proto

při zadání naší zakázky vycházeli pouze ze starobylých výkresů či kreseb a z toho, co na staveništi sami viděli, když

si v neoprenu jez procházeli a prohlíželi,“ říká Ing. Boďa.

Vzor pro další vodní stavby

Šikmý, více než 320 m dlouhý Staroměstský jez byl dokončen v roce 1241 v souvislosti s výstavbou opevnění

Starého Města pražského. Prvně sloužil k plnění hradebního příkopu a později k téměř metrovému vzdutí vody pro

mlýny a vodárny – zajišťoval vodu pro pohon Sovových

mlýnů na Kampě, pro napájení vodního náhonu Čertovky

a také Staroměstských mlýnů. Je to pevný dřevěný jez

s kamennou výplní takzvaného pražského typu, který byl

vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí.

Ve 14. století byl podle příkazu Karla IV. rozdělen na dvě

části 12 m širokou vorovou propustí.

Během své existence prošel mnoha opravami. Ta

poslední, před 55 lety, zaměnila kamennou výplň jeho

dřevěného roštu za beton. Nadcházející rekonstrukce, při

níž proběhne i archeologický průzkum týkající se zejména původních dubových pilot ze 13. století, má za úkol

vrátit památkově chráněnému dílu jeho historický vzhled.

Stavbaři proto budou v co největší míře využívat původní

technologie a dřevěný rošt opět vyplní kamennými deskami tak, jak tomu bylo při vzniku jezu.

„Jinak než po vodě se na staveniště nedostaneme,

proto použijeme plovoucí rypadla či jeřáby a pro dovoz

i odvoz materiálů tlačné čluny. Beton se třeba bude vozit

tak, že autodomíchávače najedou v přístavu na hornopalubovou loď, kterou ke staveništi dotlačí remorkér.

Pro zázemí personálu a ukládání materiálu využijeme

soustavu pontonů přikotvených k provizorním dalbám,“

líčí Ing. Boďa.

Trámy potopené už dlouho před montáží

Stavbaři obnoví dřevěné roštové konstrukce jezu, které

připevní k původním pilotám doplněným novými mikropilotami. „Dubové dřevo na rámovou konstrukci se bude

těžit v zimě – ideálně při mrazu. Na pile se opracuje na více

než 2100 bm trámů s průřezem 300 × 300 mm. Stluče se

do vorů, které budou minimálně na měsíc namočeny ve

vodě, aby se dřevo stabilizovalo a nekroutilo. Po odtažení

na staveniště zůstanou trámy až do montáže potopené.

I po ní je ale budeme kropit, aby zůstaly zachované podmínky, v nichž se dřevo bude nacházet po znovuzaplavení

jezu. Pro výplň roštů pak budeme potřebovat 1155 m2 žulových desek s tloušťkou 350 mm, které dosáhnou rozměrů až 1300 × 800 mm. Pro korunu jezu a jeho odtrhovou

hranu zase bude nutné mnoho čistých žulových kopáků

400/400/500. Vzhledem k velmi specifickým rozměrům

a velkému objemu těchto materiálů musíme u nich počítat

s velmi dlouhou dodací lhůtou, proto je už objednáváme,“

vysvětluje Ing. Boďa.

Stavbu ve vodě zahájí jeho tým – ve zhruba 50 m

pracovních úsecích jištěných provizorním hrazením – po

případné jarní povodni roku 2021. „Trefit se s pracemi mezi povodně tak bude vůbec nejdůležitější a nejsložitější,“

uzavírá popis zajímavé zakázky divize 6 vedoucí projektu.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

PŘÍČNÝ ŘEZ JEZU (běžný úsek)

obnova

dubového roštu

železobeton

Jezy pod taktovkou Metrostavu

Staroměstský jez není jediný, který vyžaduje

rekonstrukci. Ve špatném technickém stavu je řada

jezů v České republice. Hlavně v důsledku povodní

těleso jezu nebo propust mohou být narušené nebo

provalené. Jde především o jezy, které ztratily po

zániku mlýna svůj původní účel.

Stavbaři Metrostavu se podíleli na opravě již

několika jezů. Je to třeba Václavský jez v Písku,

jehož opravu divize 6 dokončila na jaře 2014.

Vodácký průvodce před rekonstrukcí uváděl, že jez

na zhruba 27. říčním km lze sjíždět jen za šťastné

souhry okolností, kterými jsou vyšší vodní stav

a nižší odběr náhonu. Za běžného léta byl nesjízdný,

zmodernizované vodní dílo tento problém vyřešilo.

Mezi dalšími jezy můžeme jmenovat třeba jez na

řece Berounce v Černošicích, jez Vítkovice v povodí

Odry či jez Podělusy na 18. kilometru řeky Sázavy

(foto). Na této části zakázky se vedle divize 6

podílela na konci stavby také společnost BES ze

Skupiny Metrostav.

Za zmínku stojí i dolní jez u Lokte na řece Ohři, který

stavbaři pod vedením Ing. Tomáše Beržinského

začali a dokončili letos. Ohře je velmi oblíbená mezi

vodáky, proto se tým Ing. Beržinského snažil, aby

řeka zůstala splavná i v době rekonstrukce jezu.

Benešovy rámy, které měly sloužit pro převedení

vody přes stavbu, stavbaři nahradili mobilním

ocelovým mostem a podél řeky byly instalovány

informační tabule, jak proplout.

13.10.20 15:43