Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 1
Sledujte videa na našem YouTube kanálu
Na YouTube Metrostavu najdete nová videa k zajíma-
vým realizovam stavbám. Natáčí je Útvar vztahu
k veřejnosti ve spolupráci s divizemi. Nově se mů-
žete podívat například na video o projektu The Flow
Building, který dokončily divize 1 a divize 3. Sledujte
www.youtube.com/user/MetrostavCZ .
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Historický jez čeká oprava
Cena pro IVC
Integrované výjezdové
centrum (IVC) Český Těšín
(foto), které realizoval aloni
dokoil tým divize 1, získalo
zvláštní ocenění Svazu
podnikatelů ve stavebnict
vsoutěži Stavba roku
Moravskoslezského kraje 2019. Gratulujeme! Stavbi
pod vedením Pavla Szmeka na zelené louce postavili
i vzájemně propojené objekty, které nabízejí důstoj
zázemí pro moravskoslezské hase, policisty astrážníky.
Stavba obchvatu uOpavy může začít
Symbolickým poklepáním základního kamene byla
zahájena stavba Silnice I/11 Opava, severní obchvat –
západní část, kterou povede vedoucí sediska Ostrava
Ing.Miroslav Šenk. Necelých pět kilometrů dlouhý úsek
je dalším pokračoním obchvatu Opavy, jeho východní
část byla oteena loni na podzim. Stávající silnice I/11
je vedena centrem Opavy, což je vzhledem k vysokým
intenzitám dopravy a progze jeho růstu neúnosné.
Pila ve Š
vprovozu
Počátkem října byl
slavnostně zahájen provoz
pily Labe Wood ve Ště
(foto). Tento dřevozpracující
závod, který patří mezi
největší průmyslové projekty
posledních let, vybudoval tým divize 8 ve sdrení sfirmou
Strabag. Podnik najel do zkušebho provozu již na je.
Nejatraktivnějším zaměstnavatelem
Naše společnost se stala posedmé vřadě nejatrakti-
vnějším zastnavatelem voboru Stavebnictví. Vypvá
to zletho průzkumu mezi českými vysokoškolskými
studenty, který celosvětově provádí švédská společnost
Universum. Ve stejném průzkumu vkategorii Výroba
aprůmysl (Engineering) Metrostav obsadil třetí místo za
společnostmi Škoda Auto aSiemens.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV A.S.
Ptáme se: Jana Kolka, vedoucího
projektů z divize 6 str. 2
BeMo a aktuální práce na stav
tunelu Bertoldshofen str. 2
Tým divize 1 dokončil IV. etapu
bytových domů v Uhříněvsi str. 3
Metrostav pomohl zpřístupnit
Trenčianský hrad str. 3
Nevšední pohled na stavby
z ptačí perspektivy
více ve fotoreportáži na str. 4
15. října 2020 / 18 / XXXII
Jezy pod taktovkou Metrostavu
Starostský jez není jediný, který vyžaduje
rekonstrukci. Ve špatm technickém stavu je řada
jezů vČeské republice. Hlavně vdůsledku povod
leso jezu nebo propust mohou být narušené nebo
provalené. Jde především ojezy, které ztratily po
zániku mna svůj původní účel.
Stavbi Metrostavu se poleli na opravě již
kolika jezů. Je to třeba Václavský jez vPísku,
jehož opravu divize 6 dokončila na jaře 2014.
Vodácký průvodce před rekonstrukcí uváděl, že jez
na zhruba 27. říčním km lze sjíždět jen za šťast
souhry okolností, kterými jsou vší vodní stav
anižší odběr náhonu. Za běžného léta byl nesjízdný,
zmodernizované vodní dílo tento problém vešilo.
Mezi dalšími jezy můžeme jmenovat třeba jez na
řece Berounce vČernicích, jez Vítkovice vpovo
Odry či jez Podělusy na 18. kilometru řeky Sázavy
(foto). Na této části zazky se vedle divize 6
polela na konci stavby také společnost BES ze
Skupiny Metrostav.
Za zmínku stojí idolní jez uLokte na řece Ohři, který
stavbi pod vedením Ing.Tomáše Beržinsho
zali adokoili letos. Oe je velmi oblíbená mezi
voky, proto se tým Ing. Beržinského snažil, aby
řeka zůstala splavná ivdobě rekonstrukce jezu.
Benešovy rámy, které měly sloužit pro převedení
vody přes stavbu, stavbaři nahradili mobilním
ocelovým mostem apodél řeky byly instalony
informní tabule, jak proplout.
Daruj krev s Metrostavem
vpátek 23. října 2020
Přihlašovací systém
byl již spuštěn
Sledujte intranet MTS
Děkujeme všem, kdo se připojí!
Tři apůl roku vždy od jara do podzimu bude při pohle-
du přes Vltavu na Pražský hrad poutat pozornost nejen
Karlův most, ale i flotila plovoucích rypadel, jeřábů
či tlačných člunů. Mezi Sovovými mlýny aNovotho
vkou totiž už od příšho dubna zne rekonstrukce
památkově chráněného Staroměstského jezu (hlavní
foto). Za úkol ji dostal tým Ing.Daniela Bodi zdivize 6.
„Projekt rekonstrukce jezu se může zdát na první po-
hled jako technicky atechnologicky nenár, ale k
takové vodní dílo je kompletně pod vodou ajeho současný
technický stav nelze zjistit. Investor sprojektantem proto
i zadání naší zakázky vycházeli pouze ze starobylých vý-
kresů či kreseb aztoho, co na staventi sami viděli, když
si vneoprenu jez procházeli aprohlíželi,“ říká Ing.Boďa.
Vzor pro další vodní stavby
Šikmý, více než 320 m dlouhý Staroměstský jez byl do-
končen vroce 1241 vsouvislosti svýstavbou opevnění
Starého Města pražského. Prvně sloužil kplnění hradeb-
ho příkopu apozději ktéměř metrovému vzdutí vody pro
mlýny avodárny – zajišťoval vodu pro pohon Sovových
mlýnů na Kampě, pro napájení vodního náhonu Čertovky
a také Staroměstských mlýnů. Je to pevný dřevěný jez
skamennou výplní takzvaného pražského typu, který byl
vzorem pro další stavby vkorytech řek vširokém okolí.
Ve 14. století byl podle příkazu Karla IV. rozdělen na d
části 12 m širokou vorovou propustí.
hem své existence prošel mnoha opravami. Ta
poslední, před 55 lety, zaměnila kamennou výplň jeho
evěného roštu za beton. Nadczející rekonstrukce, při
ž proběhne iarcheologický průzkum týkající se zejmé-
na původních dubových pilot ze 13. stole, má za úkol
vrátit památkově chránému dílu jeho historický vzhled.
Stavbaři proto budou vco největší míře vyívat původní
technologie adřevěný rošt opět vyplní kamennými des-
kami tak, jak tomu bylo při vzniku jezu.
Jinak než po vodě se na staveniště nedostaneme,
proto použijeme plovoucí rypadla či jeřáby apro dovoz
iodvoz materiálů tlačné čluny. Beton se třeba bude vozit
tak, že autodomíchávače najedou v ístavu na horno-
palubovou loď, kterou ke staveništi dotlačí remorkér.
Pro zázemí personálu a ukládání materiálu využijeme
soustavu pontonů přikotvených kprovizorním dalbám,“
čí Ing.Ba.
Trámy potopené už dlouho před montáží
Stavbaři obnoví dřevěné rtové konstrukce jezu, které
připevní kpůvodním pilotám doplněným novými mikro-
pilotami. „Dubové dřevo na rámovou konstrukci se bude
žit vzimě – idlně při mrazu. Na pile se opracuje na více
než 2100 bm tmů sprůřezem 300×300 mm. Stluče se
do vorů, které budou minimálně na měsíc namočeny ve
vodě, aby se dřevo stabilizovalo anekroutilo. Po odtení
na staventě zůstanou trámy až do montáže potopené.
Ipo ní je ale budeme kropit, aby zůstaly zachované pod-
mínky, vnichž se dřevo bude nacházet po znovuzaplavení
jezu. Pro výplň rtů pak budeme potřebovat 1155 m
2
žu-
lových desek stloušťkou 350 mm, které dohnou roz-
rů až 1300×800 mm. Pro korunu jezu ajeho odtrhovou
hranu zase bude nutné mnoho čistých žulových ko
400/400/500. Vzhledem kvelmi specifickým rozměrům
avelkému objemu těchto materiálů musíme unich pítat
svelmi dlouhou dodací lhůtou, proto je už objednáváme,
vystluje Ing.Ba.
Stavbu ve vodě zahájí jeho tým – ve zhruba 50 m
pracovních úsecích jištěných provizorním hrazením – po
ípadné jarní povodni roku 2021. „Trefit se spracemi me-
zi povodně tak bude vůbec nejdůlitější anejsložitější,“
uzavírá popis zajímavé zazky divize 6 vedoucí projektu.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
ÍČNÝ ŘEZ JEZU (běžný úsek)
obnova
dubového roštu
železobeton
Metrostav_18_2020.indd 1Metrostav_18_2020.indd 1 13.10.20 15:4313.10.20 15:43
Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 2

 

Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2020, Strana 4

Strana 4

1

Sending statistics … done (686 ms)

Rendering Strana 2 (102250): (0/1) (679 ms)

Rendering Strana 1 (102249): (0/1) (712 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2875/vth118411-1.jpg

 i2875/bg102249.svg

 i2875/vth118412-1.jpg

 i2875/vth118413-1.jpg

 i2875/vth118414-1.jpg