Nevšední pohled na stavby
z ptačí perspektivy
15. října 2020 / 18 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Jana Kolka, vedoucího
projektů z divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
BeMo a aktuální práce na stavbě
tunelu Bertoldshofen str. 2
Tým divize 1 dokončil IV. etapu
bytových domů v Uhříněvsi str. 3
Historický jez čeká oprava
Metrostav pomohl zpřístupnit
Trenčianský hrad str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Cena pro IVC
Integrované výjezdové
centrum (IVC) Český Těšín
(foto), které realizoval a loni
dokončil tým divize 1, získalo
zvláštní ocenění Svazu
podnikatelů ve stavebnictví
v soutěži Stavba roku
Moravskoslezského kraje 2019. Gratulujeme! Stavbaři
pod vedením Pavla Szmeka na zelené louce postavili
tři vzájemně propojené objekty, které nabízejí důstojné
zázemí pro moravskoslezské hasiče, policisty a strážníky.
Daruj krev s Metrostavem
v pátek 23. října 2020
Přihlašovací systém
byl již spuštěn
Sledujte intranet MTS
Děkujeme všem, kdo se připojí!
Stavba obchvatu u Opavy může začít
Symbolickým poklepáním základního kamene byla
zahájena stavba Silnice I/11 Opava, severní obchvat –
západní část, kterou povede vedoucí střediska Ostrava
Ing. Miroslav Šenk. Necelých pět kilometrů dlouhý úsek
je dalším pokračováním obchvatu Opavy, jeho východní
část byla otevřena loni na podzim. Stávající silnice I/11
je vedena centrem Opavy, což je vzhledem k vysokým
intenzitám dopravy a prognóze jejího růstu neúnosné.
Pila ve Štětí
v provozu
Počátkem října byl
slavnostně zahájen provoz
pily Labe Wood ve Štětí
(foto). Tento dřevozpracující
závod, který patří mezi
největší průmyslové projekty
posledních let, vybudoval tým divize 8 ve sdružení s firmou
Strabag. Podnik najel do zkušebního provozu již na jaře.
Nejatraktivnějším zaměstnavatelem
Naše společnost se stala posedmé v řadě nejatrakti
vnějším zaměstnavatelem v oboru Stavebnictví. Vyplývá
to z letošního průzkumu mezi českými vysokoškolskými
studenty, který celosvětově provádí švédská společnost
Universum. Ve stejném průzkumu v kategorii Výroba
a průmysl (Engineering) Metrostav obsadil třetí místo za
společnostmi Škoda Auto a Siemens.
Sledujte videa na našem YouTube kanálu
Na YouTube Metrostavu najdete nová videa k zajímavým realizovaným stavbám. Natáčí je Útvar vztahu
k veřejnosti ve spolupráci s divizemi. Nově se můžete podívat například na video o projektu The Flow
Building, který dokončily divize 1 a divize 3. Sledujte
www.youtube.com/user/MetrostavCZ .
Metrostav_18_2020.indd 1
Tři a půl roku vždy od jara do podzimu bude při pohle
du přes Vltavu na Pražský hrad poutat pozornost nejen
Karlův most, ale i flotila plovoucích rypadel, jeřábů
či tlačných člunů. Mezi Sovovými mlýny a Novotného
lávkou totiž už od příštího dubna začne rekonstrukce
památkově chráněného Staroměstského jezu (hlavní
foto). Za úkol ji dostal tým Ing. Daniela Bodi z divize 6.
„Projekt rekonstrukce jezu se může zdát na první pohled jako technicky a technologicky nenáročný, ale každé
takové vodní dílo je kompletně pod vodou a jeho současný
technický stav nelze zjistit. Investor s projektantem proto
při zadání naší zakázky vycházeli pouze ze starobylých výkresů či kreseb a z toho, co na staveništi sami viděli, když
si v neoprenu jez procházeli a prohlíželi,“ říká Ing. Boďa.
Vzor pro další vodní stavby
Šikmý, více než 320 m dlouhý Staroměstský jez byl dokončen v roce 1241 v souvislosti s výstavbou opevnění
Starého Města pražského. Prvně sloužil k plnění hradebního příkopu a později k téměř metrovému vzdutí vody pro
mlýny a vodárny – zajišťoval vodu pro pohon Sovových
mlýnů na Kampě, pro napájení vodního náhonu Čertovky
a také Staroměstských mlýnů. Je to pevný dřevěný jez
s kamennou výplní takzvaného pražského typu, který byl
vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí.
Ve 14. století byl podle příkazu Karla IV. rozdělen na dvě
části 12 m širokou vorovou propustí.
Během své existence prošel mnoha opravami. Ta
poslední, před 55 lety, zaměnila kamennou výplň jeho
dřevěného roštu za beton. Nadcházející rekonstrukce, při
níž proběhne i archeologický průzkum týkající se zejména původních dubových pilot ze 13. století, má za úkol
vrátit památkově chráněnému dílu jeho historický vzhled.
Stavbaři proto budou v co největší míře využívat původní
technologie a dřevěný rošt opět vyplní kamennými deskami tak, jak tomu bylo při vzniku jezu.
„Jinak než po vodě se na staveniště nedostaneme,
proto použijeme plovoucí rypadla či jeřáby a pro dovoz
i odvoz materiálů tlačné čluny. Beton se třeba bude vozit
tak, že autodomíchávače najedou v přístavu na hornopalubovou loď, kterou ke staveništi dotlačí remorkér.
Pro zázemí personálu a ukládání materiálu využijeme
soustavu pontonů přikotvených k provizorním dalbám,“
líčí Ing. Boďa.
Trámy potopené už dlouho před montáží
Stavbaři obnoví dřevěné roštové konstrukce jezu, které
připevní k původním pilotám doplněným novými mikropilotami. „Dubové dřevo na rámovou konstrukci se bude
těžit v zimě – ideálně při mrazu. Na pile se opracuje na více
než 2100 bm trámů s průřezem 300 × 300 mm. Stluče se
do vorů, které budou minimálně na měsíc namočeny ve
vodě, aby se dřevo stabilizovalo a nekroutilo. Po odtažení
na staveniště zůstanou trámy až do montáže potopené.
I po ní je ale budeme kropit, aby zůstaly zachované podmínky, v nichž se dřevo bude nacházet po znovuzaplavení
jezu. Pro výplň roštů pak budeme potřebovat 1155 m2 žulových desek s tloušťkou 350 mm, které dosáhnou rozměrů až 1300 × 800 mm. Pro korunu jezu a jeho odtrhovou
hranu zase bude nutné mnoho čistých žulových kopáků
400/400/500. Vzhledem k velmi specifickým rozměrům
a velkému objemu těchto materiálů musíme u nich počítat
s velmi dlouhou dodací lhůtou, proto je už objednáváme,“
vysvětluje Ing. Boďa.
Stavbu ve vodě zahájí jeho tým – ve zhruba 50 m
pracovních úsecích jištěných provizorním hrazením – po
případné jarní povodni roku 2021. „Trefit se s pracemi mezi povodně tak bude vůbec nejdůležitější a nejsložitější,“
uzavírá popis zajímavé zakázky divize 6 vedoucí projektu.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
PŘÍČNÝ ŘEZ JEZU (běžný úsek)
obnova
dubového roštu
železobeton
Jezy pod taktovkou Metrostavu
Staroměstský jez není jediný, který vyžaduje
rekonstrukci. Ve špatném technickém stavu je řada
jezů v České republice. Hlavně v důsledku povodní
těleso jezu nebo propust mohou být narušené nebo
provalené. Jde především o jezy, které ztratily po
zániku mlýna svůj původní účel.
Stavbaři Metrostavu se podíleli na opravě již
několika jezů. Je to třeba Václavský jez v Písku,
jehož opravu divize 6 dokončila na jaře 2014.
Vodácký průvodce před rekonstrukcí uváděl, že jez
na zhruba 27. říčním km lze sjíždět jen za šťastné
souhry okolností, kterými jsou vyšší vodní stav
a nižší odběr náhonu. Za běžného léta byl nesjízdný,
zmodernizované vodní dílo tento problém vyřešilo.
Mezi dalšími jezy můžeme jmenovat třeba jez na
řece Berounce v Černošicích, jez Vítkovice v povodí
Odry či jez Podělusy na 18. kilometru řeky Sázavy
(foto). Na této části zakázky se vedle divize 6
podílela na konci stavby také společnost BES ze
Skupiny Metrostav.
Za zmínku stojí i dolní jez u Lokte na řece Ohři, který
stavbaři pod vedením Ing. Tomáše Beržinského
začali a dokončili letos. Ohře je velmi oblíbená mezi
vodáky, proto se tým Ing. Beržinského snažil, aby
řeka zůstala splavná i v době rekonstrukce jezu.
Benešovy rámy, které měly sloužit pro převedení
vody přes stavbu, stavbaři nahradili mobilním
ocelovým mostem a podél řeky byly instalovány
informační tabule, jak proplout.
13.10.20 15:43