strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Konference BIM
on-line
Spolupráce s ČVUT
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Také letos se uskutečnila tradiční mezinárodní konfe
rence BIM a digitalizace ve stavebnictví. Přední od
borníci se setkali 24. září v Bratislavě prostřednictvím
živého on-line přenosu. Ve virtuální formě konferenci
sledovalo 180 účastníků.
Cílem konference je mezinárodní výměna zkušeností
a podpora osvěty k tématu BIM mezi odbornou stavební
veřejností. Organizátorem akce je vydavatelství Eurostav,
a to pod záštitou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenské republiky. Navzdory situaci s covidem-19 se virtuálně
setkali odborníci z oblasti stavebnictví a architektury
z více zemí a přednesli své inspirativní přednášky. Mezi
nimi byl také Ing. Jaroslav Synek, specialista na kvalitu
stavebních prací a BIM v Metrostavu. Konstatoval, že nedostatečné využívání digitalizace je důvodem stagnující
efektivity stavebních procesů a přiblížil možnosti a přínosy digitální agendy stavebních prací. Koncepci zavádění
BIM v ČR na konferenci přiblížil na příkladech z praxe Petr
Matyáš z odborné rady spolku czBIM.
Konference na téma informačních modelů ve stavebnictví se také ve dnech 2. a 3. září uskutečnila v Praze.
Letošní již 6. ročník této konference opět dokumentoval
aktuální vývoj informačních modelů budov a stav připravenosti české digitální legislativy.
V centrále Metrostavu proběhlo 8. září natáčení on‑line
formátu jedné z přednášek pro ČVUT. Naše společnost
tím vyšla vstříc spolupracujícím vysokým školám.
Na fakultě stavební totiž při standardní výuce probíhaly pravidelné Technické čtvrtky, což je cyklus přednášek
odborníků z praxe partnerských firem fakulty. Semináře
jsou otevřeny studentům i pedagogům všech oborů. Kvůli
pandemii koronaviru jsou vysoké školy ale zavřené, a tak
pedagogové zvolili formát, kdy do firem chodí natáčecí
štáb. Téma, které se natáčelo v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav, přednášel přípravář z divize 5 Ing. Matěj
Novotný. Hovořil o projektu mostu Åstfjordbrua, který
překlenul norský fjord. Most měří 735 m, je založen
i v moři a pro jeho výstavbu byly využity velké pontony,
lodní jeřáby a další technologie. Projektový tým se musel
vyrovnat s obtížným klimatem a naučit se pracovat v norském prostředí. Most bude otevřen letos v listopadu.
–red–
Dva diplomy pro mosty
Metrostavu
1
–red–
Aktuální informace
k opatření Metrostavu kvůli
koronaviru
zaměstnanci najdou na intranetu:
2
3
4
5
https://bit.ly/MC-koronavir
Naše firma operativně přijímá řadu
opatření.
Hotel International Brno na sklonku září hostil 25. me
zinárodní sympozium mosty 2020, kde kromě předsta
vení novinek v oblasti mostního stavitelství došlo na
předání ocenění, která uděluje Ministerstvo dopravy
ČR. Metrostav si odnesl dvě trofeje!
Součástí sympozia byla soutěž o Mostní dílo roku
2018, do které se mohly přihlásit mosty, které byly uvedeny do provozu v roce 2018, případně dříve, a které se
již osvědčily v provozu po dobu minimálně jednoho roku.
V kategorii „novostavba“ si trofej Mostní dílo roku
2018 odnesl tým divize 6, a to za Lávku pro pěší přes
Otavu v Písku. Ocenění z rukou ministra dopravy převzali:
na snímku č. 1 druhý zleva statik Ing. Janata, starostka
Stavební výroba v EU
Eurostat zveřejnil výsledky srovnání vývoje stavební
výroby členských států Evropské unie. Lze očekávat,
že vlivem pandemie koronaviru nejsou meziroční sta
tistiky nijak povzbudivé, optimističtější je ovšem me
ziměsíční srovnání z průběhu léta.
Podle posledních údajů Eurostatu objem stavební
výroby ve státech eurozóny v červenci meziměsíčně
o 0,2 procenta vzrostl, ovšem z pohledu celé EU27 klesl
o 0,1 procenta. Meziročně stavební výroba klesla v červenci o 3,8 procenta v eurozóně a z pohledu celé Evropské
unie o 3,9 procenta.
Data o vývoji v průmyslu a ve stavebnictví v měsíci
září zveřejnil také Český statistický úřad (ČSÚ). Podle
nich meziroční propad stavební výroby v České republice
zpomalil na 10,4 procenta z červnových 11,8 procenta.
1
– r ed – a P hD r. D u š an Č ec h v ala
Meziměsíční srovnání
Nejvyššího růstu dosáhly:
Slovinsko
12,2%
Francie
5,0%
Rumunsko
4,3%
Nejhlubší pokles vykázaly:
Německo
−4,3%
Polsko
Švédsko
−3,5%
−1,7%
6
Meziroční srovnání
Nejhlubší pokles zaznamenaly:
Maďarsko
−21,0 %
SR
−15,4 %
Polsko
−11,0 %
Španělsko
−10,5 %
ČR
−10,4 %
Francie
Portugalsko
Bulharsko
−5,2 %
−4,3 %
−3,9 %
Slovinsko
−1,9 %
Německo
−1,9%
Růst vykázaly pouze
Rumunsko
Finsko
12,2%
2,5%
Stavby Metrostavu z ptačí perspektivy: sportoviště, dopravní tahy i památky
Přelet nad krajinou, budovami a infrastrukturálními projekty nabízí vždy zajímavý pohled. Lidé běžně chodí kolem
staveb a vstupují do nich. Často však až nadhled prozradí, jaký je půdorys objektu či kolik plochy zabírá. To je
patrné třeba u nově postavené Městské plavecké haly v Lounech (foto č. 1), kterou divize 8 dokončila a zprovoznila
nedávno. Jde o dvoupodlažní objekt se zastavěnou plochou 2056 m 2 a obestavěným prostorem 17 282 m 3. Právě
snímek z nadhledu výstižněji dokládá uvedená čísla. Budovy, které rostou do výšky, jsou patrné na staveništi
projektu Oaza v Liberci (foto č. 2). Na snímku z konce července je několikapatrová budova „obklíčena“ jeřáby.
V letních měsících byl za pomoci dronů zachycen rozestavěný kostel Krista Spasitele na pražském Barrandově
(foto č. 3), který dokončuje tým divize 9. Železobetonové stěny zde tvoří půdorys latinského kříže. Z jiného soudku
je rozsáhlá dopravní stavba divize 5, která představuje rekonstrukci železničního koridoru Hostivař – Praha hl. n.
Snímek č. 4 zachycuje nové zastřešení rekonstruovaného nádraží Praha-Vršovice. Zajímavý pohled nabízí nedaleké
vlakové depo (foto č. 5). Sérii fotografií uzavírá pohled na Trenčianský hrad nad slovenským městem Trenčín (foto č.
6), kde divize 8 dokončila rekonstrukci opevnění. Podrobnosti o tomto projektu nabízí článek na str. 3.
– r ed –, f o t o ar c hi v M e t r o s t a v u a Mic h al O n t ko, A r c heolo gic k á agen t úr a s.r.o.
Písku Mgr. Eva Vanžurová, Ing. Milan Hromádka z divize
6. a Ing. Václav Filip, vedoucí odboru investic Písek.
Titul Mostní dílo roku 2018 v kategorii „přestavba nebo oprava“ získal projekt pod vedením Ing. Petra Hanzala
z divize 5 (na snímku č. 2 vpravo) Nové železniční mosty
nad Mikulášskou ulicí v Plzni. Jsou součástí stavby Uzel
Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně
mostů Mikulášská a nachází se v blízkosti památkově
chráněných objektů plzeňského hlavního nádraží. Pod
mostem prochází silnice I/20, trolejbusové linky a tramvajové trati. Původní železniční most z roku 1909 tvořila
spojitá konstrukce z ocelových plnostěnných nýtovaných
nosníků. Opěry mostu byly z kamenného zdiva, střední
podpěru tvořily ocelolitinové sloupy na betonových patkách. Na stavbě nebylo úplně jednoduché zkoordinovat
všechny přeložky energií, vod, kanalizací, silnice první
třídy se navíc zahlubovala a po celou dobu výstavby, až
na krátké výluky, tam jezdily tramvaje.
Sympozium se zabývá projekcí, výstavbou, rekonstrukcí a údržbou silničních a železničních mostů v ČR
i jinde ve světě. Každým rokem je zde přítomno přes
600 účastníků z řad státních orgánů (MD ČR, SFDI, ŘSD,
SŽDC), samosprávy, akademické obce, komerčních subjektů a odborné veřejnosti. Oceněným blahopřejeme!
–red–, foto archiv Sympozia mosty 2020
2
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 18/2020 vyšlo 15. 10. 2020 (19/2020 vyjde 2. 11. 2020) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,
Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_18_2020.indd 4
13.10.20 15:43