strana 4

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Konference BIM

on-line

Spolupráce s ČVUT

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Také letos se uskutečnila tradiční mezinárodní konfe­

rence BIM a digitalizace ve stavebnictví. Přední od­

borníci se setkali 24. září v Bratislavě prostřednictvím

živého on-line přenosu. Ve virtuální formě konferenci

sledovalo 180 účastníků.

Cílem konference je mezinárodní výměna zkušeností

a podpora osvěty k tématu BIM mezi odbornou stavební

veřejností. Organizátorem akce je vydavatelství Eurostav,

a to pod záštitou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenské republiky. Navzdory situaci s covidem-19 se virtuálně

setkali odborníci z oblasti stavebnictví a architektury

z více zemí a přednesli své inspirativní přednášky. Mezi

nimi byl také Ing. Jaroslav Synek, specialista na kvalitu

stavebních prací a BIM v Metrostavu. Konstatoval, že nedostatečné využívání digitalizace je důvodem stagnující

efektivity stavebních procesů a přiblížil možnosti a přínosy digitální agendy stavebních prací. Koncepci zavádění

BIM v ČR na konferenci přiblížil na příkladech z praxe Petr

Matyáš z odborné rady spolku czBIM.

Konference na téma informačních modelů ve stavebnictví se také ve dnech 2. a 3. září uskutečnila v Praze.

Letošní již 6. ročník této konference opět dokumentoval

aktuální vývoj informačních modelů budov a stav připravenosti české digitální legislativy.

V centrále Metrostavu proběhlo 8. září natáčení on‑line

formátu jedné z přednášek pro ČVUT. Naše společnost

tím vyšla vstříc spolupracujícím vysokým školám.

Na fakultě stavební totiž při standardní výuce probíhaly pravidelné Technické čtvrtky, což je cyklus přednášek

odborníků z praxe partnerských firem fakulty. Semináře

jsou otevřeny studentům i pedagogům všech oborů. Kvůli

pandemii koronaviru jsou vysoké školy ale zavřené, a tak

pedagogové zvolili formát, kdy do firem chodí natáčecí

štáb. Téma, které se natáčelo v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav, přednášel přípravář z divize 5 Ing. Matěj

Novotný. Hovořil o projektu mostu Åstfjordbrua, který

překlenul norský fjord. Most měří 735 m, je založen

i v moři a pro jeho výstavbu byly využity velké pontony,

lodní jeřáby a další technologie. Projektový tým se musel

vyrovnat s obtížným klimatem a naučit se pracovat v norském prostředí. Most bude otevřen letos v listopadu.

–red–

Dva diplomy pro mosty

Metrostavu

1

–red–

Aktuální informace

k opatření Metrostavu kvůli

koronaviru

zaměstnanci najdou na intranetu:

2

3

4

5

https://bit.ly/MC-koronavir

Naše firma operativně přijímá řadu

opatření.

Hotel International Brno na sklonku září hostil 25. me­

zinárodní sympozium mosty 2020, kde kromě předsta­

vení novinek v oblasti mostního stavitelství došlo na

předání ocenění, která uděluje Ministerstvo dopravy

ČR. Metrostav si odnesl dvě trofeje!

Součástí sympozia byla soutěž o Mostní dílo roku

2018, do které se mohly přihlásit mosty, které byly uvedeny do provozu v roce 2018, případně dříve, a které se

již osvědčily v provozu po dobu minimálně jednoho roku.

V kategorii „novostavba“ si trofej Mostní dílo roku

2018 odnesl tým divize 6, a to za Lávku pro pěší přes

Otavu v Písku. Ocenění z rukou ministra dopravy převzali:

na snímku č. 1 druhý zleva statik Ing. Janata, starostka

Stavební výroba v EU

Eurostat zveřejnil výsledky srovnání vývoje stavební

výroby členských států Evropské unie. Lze očekávat,

že vlivem pandemie koronaviru nejsou meziroční sta­

tistiky nijak povzbudivé, optimističtější je ovšem me­

ziměsíční srovnání z průběhu léta.

Podle posledních údajů Eurostatu objem stavební

výroby ve státech eurozóny v červenci meziměsíčně

o 0,2 procenta vzrostl, ovšem z pohledu celé EU27 klesl

o 0,1 procenta. Meziročně stavební výroba klesla v červenci o 3,8 procenta v eurozóně a z pohledu celé Evropské

unie o 3,9 procenta.

Data o vývoji v průmyslu a ve stavebnictví v měsíci

září zveřejnil také Český statistický úřad (ČSÚ). Podle

nich meziroční propad stavební výroby v České republice

zpomalil na 10,4 procenta z červnových 11,8 procenta.

1

– r ed – a P hD r. D u š an Č ec h v ala

Meziměsíční srovnání

Nejvyššího růstu dosáhly:

Slovinsko

12,2%

Francie

5,0%

Rumunsko

4,3%

Nejhlubší pokles vykázaly:

Německo

−4,3%

Polsko

Švédsko

−3,5%

−1,7%

6

Meziroční srovnání

Nejhlubší pokles zaznamenaly:

Maďarsko

−21,0 %

SR

−15,4 %

Polsko

−11,0 %

Španělsko

−10,5 %

ČR

−10,4 %

Francie

Portugalsko

Bulharsko

−5,2 %

−4,3 %

−3,9 %

Slovinsko

−1,9 %

Německo

−1,9%

Růst vykázaly pouze

Rumunsko

Finsko

12,2%

2,5%

Stavby Metrostavu z ptačí perspektivy: sportoviště, dopravní tahy i památky

Přelet nad krajinou, budovami a infrastrukturálními projekty nabízí vždy zajímavý pohled. Lidé běžně chodí kolem

staveb a vstupují do nich. Často však až nadhled prozradí, jaký je půdorys objektu či kolik plochy zabírá. To je

patrné třeba u nově postavené Městské plavecké haly v Lounech (foto č. 1), kterou divize 8 dokončila a zprovoznila

nedávno. Jde o dvoupodlažní objekt se zastavěnou plochou 2056 m 2 a obestavěným prostorem 17 282 m 3. Právě

snímek z nadhledu výstižněji dokládá uvedená čísla. Budovy, které rostou do výšky, jsou patrné na staveništi

projektu Oaza v Liberci (foto č. 2). Na snímku z konce července je několikapatrová budova „obklíčena“ jeřáby.

V letních měsících byl za pomoci dronů zachycen rozestavěný kostel Krista Spasitele na pražském Barrandově

(foto č. 3), který dokončuje tým divize 9. Železobetonové stěny zde tvoří půdorys latinského kříže. Z jiného soudku

je rozsáhlá dopravní stavba divize 5, která představuje rekonstrukci železničního koridoru Hostivař – Praha hl. n.

Snímek č. 4 zachycuje nové zastřešení rekonstruovaného nádraží Praha-Vršovice. Zajímavý pohled nabízí nedaleké

vlakové depo (foto č. 5). Sérii fotografií uzavírá pohled na Trenčianský hrad nad slovenským městem Trenčín (foto č.

6), kde divize 8 dokončila rekonstrukci opevnění. Podrobnosti o tomto projektu nabízí článek na str. 3.

– r ed –, f o t o ar c hi v M e t r o s t a v u a Mic h al O n t ko, A r c heolo gic k á agen t úr a s.r.o.

Písku Mgr. Eva Vanžurová, Ing. Milan Hromádka z divize

6. a Ing. Václav Filip, vedoucí odboru investic Písek.

Titul Mostní dílo roku 2018 v kategorii „přestavba nebo oprava“ získal projekt pod vedením Ing. Petra Hanzala

z divize 5 (na snímku č. 2 vpravo) Nové železniční mosty

nad Mikulášskou ulicí v Plzni. Jsou součástí stavby Uzel

Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně

mostů Mikulášská a nachází se v blízkosti památkově

chráněných objektů plzeňského hlavního nádraží. Pod

mostem prochází silnice I/20, trolejbusové linky a tramvajové trati. Původní železniční most z roku 1909 tvořila

spojitá konstrukce z ocelových plnostěnných nýtovaných

nosníků. Opěry mostu byly z kamenného zdiva, střední

podpěru tvořily ocelolitinové sloupy na betonových patkách. Na stavbě nebylo úplně jednoduché zkoordinovat

všechny přeložky energií, vod, kanalizací, silnice první

třídy se navíc zahlubovala a po celou dobu výstavby, až

na krátké výluky, tam jezdily tramvaje.

Sympozium se zabývá projekcí, výstavbou, rekonstrukcí a údržbou silničních a železničních mostů v ČR

i jinde ve světě. Každým rokem je zde přítomno přes

600 účastníků z řad státních orgánů (MD ČR, SFDI, ŘSD,

SŽDC), samosprávy, akademické obce, komerčních subjektů a odborné veřejnosti. Oceněným blahopřejeme!

–red–, foto archiv Sympozia mosty 2020

2

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 18/2020 vyšlo 15. 10. 2020 (19/2020 vyjde 2. 11. 2020) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,

Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_18_2020.indd 4

13.10.20 15:43