Budova s velmi zajímavými
technologiemi
3. listopadu 2010 / 19 / XXII
více na str. 3
Ptáme se: Ing. Marka Veselého,
oblastního ředitele divize 1 str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Stavby podle Evy Jiřičné
Jedna stavba na Kladně končí, druhá
začíná str. 2
První nasazení moderních
tunelovacích strojů se blíží str. 3
Z budování mostu Oparno přešli na
stavbu tunelů Blanka str. 3
Krátce / Aktuálně
České stavebnictví v 1. pololetí 2010
Říjnové číslo časopisu Stavitel zveřejnilo v příloze
TOP českého stavebnictví výsledky oboru za letošní první
pololetí. Stavební produkce v tomto období meziročně klesla
o 13,2 %. V žebříčku podle čistých tržeb byl Metrostav druhý
za společností Skanska a před firmou STRABAG. Podle
rentability tržeb byl se 4,28 % na 53. místě.
Eva Jiřičná chválí
„... Jako byl u Bati poslední
švec důležitým člověkem,
tak ani Kongresové centrum
ve Zlíně by se nepostavilo
bez upřímné snahy a pomoci
těch, kteří za sebou
zanechávají důkladnou
a krásnou práci, i když jejich jména nikdy nikdo neuslyší.
Jsem vděčná všem, kdo budovu dali dohromady. A vím,
že jsme pro ni udělali vše, co jsme mohli, a udělali jsme
to s láskou,“ napsala Eva Jiřičná v předmluvě ke knize
s podtitulem Příběh proskleného diatomu. Více na str. 4.
Doprastav a Polsko
Celkem 21 měsíců bude
Doprastav v Polsku stavět
41,2 km dlouhou dálnici A-4
v úseku Rzeszów–Jaroslaw.
Smlouvu s investorem
podepsal 23. září prezident
firmy Polimex-Mostostal
(foto vpravo), která vyhrála výběrové řízení ve sdružení
s Doprastavem. Stavba zahrne 35 větších a 67 menších
mostů a tři dálniční křižovatky. Dílo za zhruba 452 mil. eur
by mělo být hotové v červnu 2012. Úsek dálnice A-4 je už
čtvrtou zakázkou, kterou Doprastav v Polsku vysoutěžil.
Slovenská stavba roku 2010
Necelých pět kilometrů dlouhý úsek dálnice D1 s městskou
estakádou nad Považskou Bystricí, na jehož budování se
významně podílel Doprastav, získal 7. října hlavní cenu
ve slovenské soutěži Stavba roku 2010. Navíc obdržel ještě
další dvě významná ocenění – Cenu ministra hospodářství
a výstavby za celospolečenský přínos a Cenu Stavební
fakulty Slovenské technické univerzity v Bratislavě
za uplatnění vědy a techniky při realizaci. Gratulujeme!
Barborka ve Finsku
Svatá Barbora, patronka horníků, chrání podle
křesťanské tradice důlní díla po celém světě. Od
23. října dohlíží i na stavbu přístupových tunelů pro
výstavbu podzemního dopravního spojení Länsimetro
mezi finskými městy Helsinky a Espoo.
Uložení Barborky se zúčastnila řada významných
hostů. Mezi nimi i zástupci investora, společnosti
Länsimetro Oy, a pracovníci firem Destia Oy
a Metrostav, které ve sdružení dílo budují. Za divizi 5,
jejíž pracovníci ražby provádějí, promluvil při setkání
i její ředitel Ing. Václav Soukup (foto vpravo). Soška,
kterou vysvětil farář Francisco Garcia, je uložená
v portálu tunelu Myllykallio. Naši raziči, vedení týmem
Ing. Václava Pavlovského, zakončili tradiční rituál
věnovaný svaté Barboře slavnostním odpalem.
–red–, foto archiv divize 5
Metrostav_19_10.indd 1
Kongresové centrum ve Zlíně je čtvrtou stavbou v regionu, kterou nedávno dokončila naše divize 3. Po Univerzitním centru, otevřeném v červnu 2008, patří už k druhému dílu Metrostavu, jehož autorkou je světoznámá architektka Eva Jiřičná. Práce na stavbě Kongresového centra začaly už v roce 2006, protože podzemní garáže a technické
zázemí měly obě budovy propojené. Jeho nadzemní konstrukce začal tým Ing. Marka Šacha budovat ve sdružení
s místní společností PSG-International vloni v létě. Včetně fialově laděného velkého sálu (foto) bylo nové centrum
slavnostně otevřeno ve středu 29. září – za čtyři roky, tři měsíce a tři dny od položení základního kamene
Viditelný základ pro neviditelnou technologii
Poklepem na železobetonový prefabrikát, který bude
uložený do základů Centra pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace, byla 14. října zahájena
stavba budovy L v areálu Technické univerzity v Liberci
(TUL). Výběrové řízení na jejího dodavatele vyhrála
naše divize 8. Po rektorovi TUL i dalších hostech včetně hejtmana Libereckého kraje se proto symbolického
kladívka chopil také její ředitel Ing. Pavel Šrámek.
Studijní obor nanotechnologie, který se zabývá vytvářením a studiem objektů s rozměry přibližně tisíciny
tloušťky lidského vlasu, se na liberecké technice vyučuje
druhý rok. Pro jeho výzkum a vývoj však univerzita už
deset let plánovala postavit odpovídající moderní komplex
laboratoří. „O stavbě centra uvažovali už moji předchůdci,“ řekl při poklepu současný rektor prof. Dr. Ing. Zdeněk
Kůs. „Na realizaci projektu jsme získali finanční prostředky zejména z Evropskému fondu pro regionální rozvoj
a z Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace.
Začátkem léta jsme vypsali otevřené výběrové řízení
na dodavatele stavby, kterého se zúčastnilo osm staveb-
1
ních firem z celé republiky. Díky němu se nám podařilo
dosáhnout toho, že se cena stavby snížila na 55 % plánované částky a doba, za kterou má být objekt postaven, se
zkrátila ze sto týdnů na pouhých šedesát šest.“
Divize 8 začala práce v areálu hned v srpnu, kdy zahájila demolice stávajících objektů. Teď už dokončila zemní
práce a řídí přeložku teplovodu. „Na stolech projektantů
se vrší hotová dokumentace týkající se nosných konstrukcí budovy a v našich hlavách se rodí myšlenky, jak budovu
vybavit pokročilými technologiemi, aby měla co nejnižší
provozní náklady,“ řekl se stavební jámou (foto č. 1)
za zády při poklepu Ing. Šrámek (foto č. 2) a krátký projev dokončil: „Spolupráci s vysokými školami věnujeme
velikou pozornost. Do naší společnosti totiž každoročně
nastupuje až stovka absolventů, kterým chceme firmu
přiblížit ještě během studia. Těší nás proto, že se můžeme
zúčastnit i výstavby dalšího vysokoškolského areálu.“
Moderní sedmipodlažní komplex laboratoří podle návrhu Ing. arch. Martina Šamla dokončí tým divize 8 pod
vedením Ing. Radka Kubeše v listopadu příštího roku.
2
Silniční setkání roku
Také letošní Silniční konferenci, která se uskutečnila
19. a 20. října v Hradci Králové, využili odborníci z Metrostavu nejen k tomu, aby vyslechli informace třeba
od pracovníků z ministerstva dopravy. Představovala
pro ně i další příležitost setkat se s investory, projektanty, spolupracovníky, dodavateli, ale i konkurencí.
U reprezentačního stánku, kde naši společnost sehraně zastupovali pracovníci divizí 4 a 5, se jejich ředitelé
a náměstci setkali jak s kolegy z našich dalších divizí, tak
i s jinými specialisty z oboru. I letos byl účastníkem konference také generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát.
Naši zástupci jako každoročně vyslechli s největší pozorností zejména informace ohledně plánů i financování
staveb a rekonstrukcí silnic a dálnic ve vlastnictví státu
i těch, které přísluší pod správu krajů a obcí. Zajímavosti
jim přinesl i příspěvek generálního ředitele ŘSD Ing. Jiřího Švorce (foto). Delegáti napjatě očekávali také příspěvek
ministra dopravy JUDr. Víta Bárty. Ten se však z jednání
omluvil a místo sebe poslal jenom zdravici.
„V diskuzích jsme apelovali zejména na to, aby při
snižování objemu financí na výstavbu pro rok 2011 z letošních 96 miliard na 61,3 miliardy nedocházelo k pozastavování přípravy silničních a dálničních staveb. To by
totiž velmi nepříjemně omezilo stavební činnost v oboru
v následujících letech, kdy by i při dostatku prostředků
nebylo možné začít stavět, protože by chyběla projektová
dokumentace,“ poznamenal na závěr letošní Silniční konference obchodní náměstek divize 4 Ing. Pavel Pospíšil.
11/2/10 12:04:04 PM