strana 2
Stavba s nadhledem
V pátek 22. října poklepali pozvaní hosté na základní
kámen alfarezidence – prvních jedenácti domů se
124 byty v rezidenčním parku na Vackově v Praze 3.
Pro společnost Metrostav development je už od dubna
staví tým Ing. Martina Jiroty z divize 9.
Na symbolický kvádr klepli současně zástupci Metrostavu v čele s prezidentem jeho Skupiny Jiřím Bělohlavem (foto č. 1 třetí zprava), generálním ředitelem Ing.
Pavlem Pilátem a ředitelem divize 9 Ing. Petrem Zábským.
Za developera se kladívka chopil obchodní ředitel Ing. Otto
Koval, sestavu doplnila starostka Prahy 3 Milena Kozumplíková a oba autoři z ateliéru Jiran Kohout architekti.
Součástí malé slavnosti bylo i otevření alfa infocentra,
které si za doprovodu Ing. Michala Fuchse z Metrostavu
Development jako první host prohlédla paní starostka
(foto č. 2). Kromě informací o projektu a klientských službách, které budoucím majitelům bytů poskytuje společnost METROS, infocentrum nabízí výhled ze střešní terasy
přímo na stavbu. I když neposkytuje takový nadhled jako
letadlo je i z něj dobře vidět, že betonáři z naší divize 6
pracují na některých domech se společnou podzemní
podnoží už ve druhém nadzemním podlaží (foto č. 3).
1
2
ptáMe Se
ing. Marka Veselého
oblastního ředitele naší divize 1 pro
severomoravský region
Jedna stavba na Kladně končí, druhá začíná
už dva roky pracuje tým Ing. Martina Kocha z divize 1
v areálu kladenské nemocnice na výstavbě nového
pavilonu akutní medicíny. Postupně rekonstruuje také
její starý monoblok. letos v květnu už odevzdal do užívání bunkr radioterapie s moderním zářičem, který
z větší části vznikl jako jeho podzemní přístavek. Práce
na novostavbě se však rychle chýlí ke konci. aby měli
technici z Metrostavu na Kladně co dělat i v příštím
roce, zahájil 8. října středočeský hejtman david rath
(foto uprostřed) nedaleko jejich současného pracoviště stavbu domova důchodců a lůžek následné péče.
„Dostavbu a rekonstrukci Oblastní nemocnice Kladno
bychom měli ve sdružení se společností Energie–stavební
a báňská postupně provádět až do roku 2013,“ vysvětlil
obsah zakázky Ing. Koch. „Ke konci letošního listopadu
budeme mít z velké části hotovou novostavbu Centra
akutní medicíny, dnes už vybavujeme interiéry nábytkem.
Na příští rok nám zbude dokončení jeho částí s operačními sály. S tím bychom měli skončit v únoru, kdy se náš
projektový tým rozdělí a část kolegů zahájí zemní práce
právě na novém domově důchodců.“
Investor z jeho stavby vyčlenil samostatnou část, při
níž dojde k vymýcení zeleně na staveništi, k vybudování
nových a přeložkám původních inženýrských sítí. Teprve
potom dodavatelské sdružení, tentokrát vedené společností Energie–stavební a báňská, zahájí vlastní stavbu.
Díky ní do konce roku 2011 doplní areál nemocnice
částečně podsklepený třípodlažní objekt s plochou střechou, vystavěný nad půdorysem ve tvaru H (vizualizace).
S centrálním monoblokem jej propojí podzemní chodba,
ve středu budovy bude atrium s proskleným světlíkem.
Nosnou konstrukci, vztyčenou na základové desce
podporované velkoprůměrovými pilotami, vytvoří železobetonový monolitický skelet. Jeho vyzděná fasáda bude
celoplošně zateplená, povrchově kombinovaná z keramických obkladových pásků a strukturované omítky.
V objektu, který bude nejdřív sloužit pro potřeby právě
rekonstruovaných lůžkových oddělení, bude po dokončení modernizace celé nemocnice umístěn domov důchodců
se 70 místy. V přízemí bude rehabilitační oddělení, v patrech potom multifunkční pokoje s lůžky následné péče
pro pacienty kladenské nemocnice a místní důchodce.
Novostavba zahrne i malý konferenční sál.
–ls–, foto Josef Husák, vizualizace dOMY
Středisko, které vystavuje stop vodě
3
Druhý den mohli zájemci o bydlení spojit návštěvu
infocentra s dětským odpolednem v nedalekém parku Židovské pece. Za průchod dračí stezkou dostal každý kluk
i holka červenobílého draka (foto č. 4). Při mírném větru
se někteří z nich drželi při zemi (foto č. 5). Jiní však vylétli až do oblak, odkud měli při jasném počasí na stavbu
nerušený výhled. Další informace naleznete na str. 4.
4
5
Metrostav_19_10.indd 2
specializované středisko izolací divize 1 Metrostavu,
vedené Ing. tomášem Homolkou, se blíží k položení
jubilejního miliontého metru fóliových tunelových izolací. Jeho pracovníci musejí zabránit průsakům vody
na všech povrchových i podzemních stavbách, a proto
provádějí izolace i z asfaltových pásů, plastových fólií
do tloušťky tří milimetrů a polymerových nástřiků.
„V provádění hydroizolací máme bohaté zkušenosti.
Garantujeme dodržení termínů, kvality i technických parametrů díla. Na základě konkrétních podmínek konzultujeme práce se specialisty. S projektanty spolupracujeme
na řešení typových detailů. Máme zpracované technologické předpisy i kontrolní a zkušební plány pro systémy
izolací ražených a hloubených staveb. Vlastníme strojní
vybavení a technologie na provádění uvedených systémů,
disponujeme kvalifikovanými pracovními četami a v případě potřeby zajistíme i externí kooperanty, prověřené
z obdobných zakázek,“ přiblížil působnost a možnosti
specializovaného střediska Ing. Tomáš Homolka.
Dnes se pracovníci střediska aktivně podílejí na třech
významných stavbách Metrostavu. Pro divizi 7 zajišťují
izolace nádrží v Loukově. Pro divizi 2 pracují už dva roky
v ražených tunelech Blanka. Letos tam souběžně působí
hned na čtyřech místech a čeká je ještě položení posledních 130 tisíc m² izolací, než své dílo do konce příštího
roku podle harmonogramu uzavřou.
Nejsložitější a na koordinaci asi nejnáročnější se
ukázaly být práce na brněnských tunelech Dobrovského,
kde je hotovo na 105 tisíc m² izolací (foto). Tato stavba,
na které se ve sdružení podílí naše divize 1 a společnost
Subterra, zahrnuje bezmála 450 různých typů objektů.
Pokládání izolací proto středisko zajišťuje hned pro několik smluvních partnerů. Jeho pracovníci izolovali Technologické centrum, hloubené části a vzduchotechnický
kanál, stejně jako vlastní ražené tunely a propojky. Práci
jim zkomplikovalo rozhodnutí zvolit v tunelových troubách
odlišné postupy izolačních prací, které vyplývalo z nutnosti vyřešit v nich dopravu při probíhajících ražbách.
Tým pod vedením stavbyvedoucího Ing. Radovana Jaška
a mistra Ing. Petra Kysela však práce včas zvládl.
Izolace pražských i brněnských tunelů se chýlí ke konci. Podzemí však týmy Ing. Tomáše Homolky neopustí.
Na obzoru čekají tunely metra, kde již od fáze zpracování
nabídky středisko spolupracuje s divizí 8 při výběru vhodného technického řešení a návrhu izolačního souvrství.
–rip–, foto Josef Husák
Po práci v projektové kanceláři a se zkušenostmi zaměstnance velké stavební firmy nastoupil Ing. Marek
Veselý do Metrostavu na jaře roku 2008. Protože žije
v Opavě, stal se jeho působištěm severomoravský region divize 1, kde od září působí jako oblastní ředitel.
Vaše oblast zahrnuje Moravskoslezský a Olomoucký
kraj. Jak byste je z pohledu stavaře charakterizoval?
Po stavební stránce nabízí severomoravský region mnoho
příležitostí. Investory láká průmyslová zóna u Nošovic.
V Moravskoslezském kraji a zejména v Ostravě je také
hodně brownfieldů, které čekají na přestavbu. V oblasti
kolem letiště Ostrava-Mošnov, které je druhé největší
v republice, se plánuje mnoho nových projektů – třeba
rychlostní dráha a letecké a vlakové překladiště. Co se
týče možností stavebního rozvoje jsem optimista i proto,
že se výrazně zlepšila dopravní obslužnost oblasti. Kromě
letecké dopravy se k nám dá rychle dostat díky modernizaci železničního koridoru do Bohumína a téměř hotová
je i dálnice D1 z Prahy do Ostravy.
Jsou si oba kraje podobné, nebo mají odlišnosti?
Každý je specifický, a to i kvůli konkurenci, která v místě
historicky působí. To, co mají společné, je, že v obou
krajských městech sídlí vysoké školy, které dnes patří
k významným investorům. Moravskoslezský kraj je však
po Praze druhý nejlidnatější v republice. Na malém prostoru tu je soustředěno šest měst s více než 50 tisíci obyvateli. V aglomeraci Ostrava-Katovice, která je ve spádové
oblasti mošnovského letiště, žije dokonce na tři miliony
obyvatel! Zato Olomoucký kraj má hustotu zalidnění jen
asi poloviční. Jeho centrum však představuje staré historické město se spoustou památek k rekonstrukci.
Jaké stavby vaše týmy nedávno dokončily?
Ze starších zakázek bych rád zmínil obchodní centrum
Laugaricio v Trenčíně, které jsme vloni v dubnu dostavěli
dohromady s pracovníky z jihomoravského regionu naší
divize. O pár měsíců později pro nás propůjčený tým
Václava Meisnera z divize 9 dokončil velkou novostavbu
šaten firmy BONATRANS GROUP. Oba projekty připomínám proto, že věřím, že s jejich investory budeme brzo
opět spolupracovat. Kromě muzea v Dobrovici, které
letos Metrostav přihlásil do soutěže Stavba roku, jsme
ještě nedávno předali do užívání hospic ve Frýdku-Místku. Pozornost si zaslouží i rekonstrukce Obecního domu
v Opavě, která letos získala čestné uznání v soutěži Stavba
Moravskoslezského kraje. Byla to první stavba, kterou
jsem u Metrostavu řídil jako vedoucí projektu, a chtěl jsem
na ní svému městu garantovat dobrou práci.
to se vám opravdu podařilo. a kde pracujete nyní?
Tým Ing. Martina Zaremby právě skončil rekonstrukci
devatenácti mateřských a základních škol v Ostravě-Porubě, která vedla k energickým úsporám. Přede mnou
proto leží úkol zajistit v regionu dostatek práce pro naše
týmy. Mnoho projektů máme ve stadiu nabídek, výsledky
některých soutěží se dozvíme v řádu dní. I v naší oblasti
nás však brzdí dopady ekonomické krize. Spousta už vysoutěžených projektů byla zastavena, u některých však
věřím, že se brzy rozeběhnou.
Jak budete v severomoravském regionu pokračovat?
Rádi bychom dokázali, že naše zastoupení má své opodstatnění a může být stabilní součástí firmy. Každý z nás je
vlastně takovým velvyslancem Metrostavu a jeho značku
musí propagovat a šířit se zodpovědností ke stavbám, investorovi i dodavatelům. A i když pro naši firmu dnes platí,
že patří k nejlepším na trhu a dobré zboží se chválí samo,
nic není zadarmo. Víc než dřív je zapotřebí shánět zakázky
i šetřit režijní náklady. Pokud přitom nemáte v regionu
člověka, který zná místní obchodní souvislosti, můžete
i po několika stavbách v oblasti skončit. A to bychom rozhodně nechtěli, proto třeba v Olomouci hledáme obchodní
partnery, kteří nám k prosazení v kraji pomohou. Stejně
budeme pokračovat i v Ostravě a v celém regionu.
11/2/10 12:04:11 PM