strana 2

Stavba s nadhledem

V pátek 22. října poklepali pozvaní hosté na základní

kámen alfarezidence – prvních jedenácti domů se

124 byty v rezidenčním parku na Vackově v Praze 3.

Pro společnost Metrostav development je už od dubna

staví tým Ing. Martina Jiroty z divize 9.

Na symbolický kvádr klepli současně zástupci Metrostavu v čele s prezidentem jeho Skupiny Jiřím Bělohlavem (foto č. 1 třetí zprava), generálním ředitelem Ing.

Pavlem Pilátem a ředitelem divize 9 Ing. Petrem Zábským.

Za developera se kladívka chopil obchodní ředitel Ing. Otto

Koval, sestavu doplnila starostka Prahy 3 Milena Kozumplíková a oba autoři z ateliéru Jiran Kohout architekti.

Součástí malé slavnosti bylo i otevření alfa infocentra,

které si za doprovodu Ing. Michala Fuchse z Metrostavu

Development jako první host prohlédla paní starostka

(foto č. 2). Kromě informací o projektu a klientských službách, které budoucím majitelům bytů poskytuje společnost METROS, infocentrum nabízí výhled ze střešní terasy

přímo na stavbu. I když neposkytuje takový nadhled jako

letadlo je i z něj dobře vidět, že betonáři z naší divize 6

pracují na některých domech se společnou podzemní

podnoží už ve druhém nadzemním podlaží (foto č. 3).

1

2

ptáMe Se

ing. Marka Veselého

oblastního ředitele naší divize 1 pro

severomoravský region

Jedna stavba na Kladně končí, druhá začíná

už dva roky pracuje tým Ing. Martina Kocha z divize 1

v areálu kladenské nemocnice na výstavbě nového

pavilonu akutní medicíny. Postupně rekonstruuje také

její starý monoblok. letos v květnu už odevzdal do užívání bunkr radioterapie s moderním zářičem, který

z větší části vznikl jako jeho podzemní přístavek. Práce

na novostavbě se však rychle chýlí ke konci. aby měli

technici z Metrostavu na Kladně co dělat i v příštím

roce, zahájil 8. října středočeský hejtman david rath

(foto uprostřed) nedaleko jejich současného pracoviště stavbu domova důchodců a lůžek následné péče.

„Dostavbu a rekonstrukci Oblastní nemocnice Kladno

bychom měli ve sdružení se společností Energie–stavební

a báňská postupně provádět až do roku 2013,“ vysvětlil

obsah zakázky Ing. Koch. „Ke konci letošního listopadu

budeme mít z velké části hotovou novostavbu Centra

akutní medicíny, dnes už vybavujeme interiéry nábytkem.

Na příští rok nám zbude dokončení jeho částí s operačními sály. S tím bychom měli skončit v únoru, kdy se náš

projektový tým rozdělí a část kolegů zahájí zemní práce

právě na novém domově důchodců.“

Investor z jeho stavby vyčlenil samostatnou část, při

níž dojde k vymýcení zeleně na staveništi, k vybudování

nových a přeložkám původních inženýrských sítí. Teprve

potom dodavatelské sdružení, tentokrát vedené společností Energie–stavební a báňská, zahájí vlastní stavbu.

Díky ní do konce roku 2011 doplní areál nemocnice

částečně podsklepený třípodlažní objekt s plochou střechou, vystavěný nad půdorysem ve tvaru H (vizualizace).

S centrálním monoblokem jej propojí podzemní chodba,

ve středu budovy bude atrium s proskleným světlíkem.

Nosnou konstrukci, vztyčenou na základové desce

podporované velkoprůměrovými pilotami, vytvoří železobetonový monolitický skelet. Jeho vyzděná fasáda bude

celoplošně zateplená, povrchově kombinovaná z keramických obkladových pásků a strukturované omítky.

V objektu, který bude nejdřív sloužit pro potřeby právě

rekonstruovaných lůžkových oddělení, bude po dokončení modernizace celé nemocnice umístěn domov důchodců

se 70 místy. V přízemí bude rehabilitační oddělení, v patrech potom multifunkční pokoje s lůžky následné péče

pro pacienty kladenské nemocnice a místní důchodce.

Novostavba zahrne i malý konferenční sál.

–ls–, foto Josef Husák, vizualizace dOMY

Středisko, které vystavuje stop vodě

3

Druhý den mohli zájemci o bydlení spojit návštěvu

infocentra s dětským odpolednem v nedalekém parku Židovské pece. Za průchod dračí stezkou dostal každý kluk

i holka červenobílého draka (foto č. 4). Při mírném větru

se někteří z nich drželi při zemi (foto č. 5). Jiní však vylétli až do oblak, odkud měli při jasném počasí na stavbu

nerušený výhled. Další informace naleznete na str. 4.

4

5

Metrostav_19_10.indd 2

specializované středisko izolací divize 1 Metrostavu,

vedené Ing. tomášem Homolkou, se blíží k položení

jubilejního miliontého metru fóliových tunelových izolací. Jeho pracovníci musejí zabránit průsakům vody

na všech povrchových i podzemních stavbách, a proto

provádějí izolace i z asfaltových pásů, plastových fólií

do tloušťky tří milimetrů a polymerových nástřiků.

„V provádění hydroizolací máme bohaté zkušenosti.

Garantujeme dodržení termínů, kvality i technických parametrů díla. Na základě konkrétních podmínek konzultujeme práce se specialisty. S projektanty spolupracujeme

na řešení typových detailů. Máme zpracované technologické předpisy i kontrolní a zkušební plány pro systémy

izolací ražených a hloubených staveb. Vlastníme strojní

vybavení a technologie na provádění uvedených systémů,

disponujeme kvalifikovanými pracovními četami a v případě potřeby zajistíme i externí kooperanty, prověřené

z obdobných zakázek,“ přiblížil působnost a možnosti

specializovaného střediska Ing. Tomáš Homolka.

Dnes se pracovníci střediska aktivně podílejí na třech

významných stavbách Metrostavu. Pro divizi 7 zajišťují

izolace nádrží v Loukově. Pro divizi 2 pracují už dva roky

v ražených tunelech Blanka. Letos tam souběžně působí

hned na čtyřech místech a čeká je ještě položení posledních 130 tisíc m² izolací, než své dílo do konce příštího

roku podle harmonogramu uzavřou.

Nejsložitější a na koordinaci asi nejnáročnější se

ukázaly být práce na brněnských tunelech Dobrovského,

kde je hotovo na 105 tisíc m² izolací (foto). Tato stavba,

na které se ve sdružení podílí naše divize 1 a společnost

Subterra, zahrnuje bezmála 450 různých typů objektů.

Pokládání izolací proto středisko zajišťuje hned pro několik smluvních partnerů. Jeho pracovníci izolovali Technologické centrum, hloubené části a vzduchotechnický

kanál, stejně jako vlastní ražené tunely a propojky. Práci

jim zkomplikovalo rozhodnutí zvolit v tunelových troubách

odlišné postupy izolačních prací, které vyplývalo z nutnosti vyřešit v nich dopravu při probíhajících ražbách.

Tým pod vedením stavbyvedoucího Ing. Radovana Jaška

a mistra Ing. Petra Kysela však práce včas zvládl.

Izolace pražských i brněnských tunelů se chýlí ke konci. Podzemí však týmy Ing. Tomáše Homolky neopustí.

Na obzoru čekají tunely metra, kde již od fáze zpracování

nabídky středisko spolupracuje s divizí 8 při výběru vhodného technického řešení a návrhu izolačního souvrství.

–rip–, foto Josef Husák

Po práci v projektové kanceláři a se zkušenostmi zaměstnance velké stavební firmy nastoupil Ing. Marek

Veselý do Metrostavu na jaře roku 2008. Protože žije

v Opavě, stal se jeho působištěm severomoravský region divize 1, kde od září působí jako oblastní ředitel.

Vaše oblast zahrnuje Moravskoslezský a Olomoucký

kraj. Jak byste je z pohledu stavaře charakterizoval?

Po stavební stránce nabízí severomoravský region mnoho

příležitostí. Investory láká průmyslová zóna u Nošovic.

V Moravskoslezském kraji a zejména v Ostravě je také

hodně brownfieldů, které čekají na přestavbu. V oblasti

kolem letiště Ostrava-Mošnov, které je druhé největší

v republice, se plánuje mnoho nových projektů – třeba

rychlostní dráha a letecké a vlakové překladiště. Co se

týče možností stavebního rozvoje jsem optimista i proto,

že se výrazně zlepšila dopravní obslužnost oblasti. Kromě

letecké dopravy se k nám dá rychle dostat díky modernizaci železničního koridoru do Bohumína a téměř hotová

je i dálnice D1 z Prahy do Ostravy.

Jsou si oba kraje podobné, nebo mají odlišnosti?

Každý je specifický, a to i kvůli konkurenci, která v místě

historicky působí. To, co mají společné, je, že v obou

krajských městech sídlí vysoké školy, které dnes patří

k významným investorům. Moravskoslezský kraj je však

po Praze druhý nejlidnatější v republice. Na malém prostoru tu je soustředěno šest měst s více než 50 tisíci obyvateli. V aglomeraci Ostrava-Katovice, která je ve spádové

oblasti mošnovského letiště, žije dokonce na tři miliony

obyvatel! Zato Olomoucký kraj má hustotu zalidnění jen

asi poloviční. Jeho centrum však představuje staré historické město se spoustou památek k rekonstrukci.

Jaké stavby vaše týmy nedávno dokončily?

Ze starších zakázek bych rád zmínil obchodní centrum

Laugaricio v Trenčíně, které jsme vloni v dubnu dostavěli

dohromady s pracovníky z jihomoravského regionu naší

divize. O pár měsíců později pro nás propůjčený tým

Václava Meisnera z divize 9 dokončil velkou novostavbu

šaten firmy BONATRANS GROUP. Oba projekty připomínám proto, že věřím, že s jejich investory budeme brzo

opět spolupracovat. Kromě muzea v Dobrovici, které

letos Metrostav přihlásil do soutěže Stavba roku, jsme

ještě nedávno předali do užívání hospic ve Frýdku-Místku. Pozornost si zaslouží i rekonstrukce Obecního domu

v Opavě, která letos získala čestné uznání v soutěži Stavba

Moravskoslezského kraje. Byla to první stavba, kterou

jsem u Metrostavu řídil jako vedoucí projektu, a chtěl jsem

na ní svému městu garantovat dobrou práci.

to se vám opravdu podařilo. a kde pracujete nyní?

Tým Ing. Martina Zaremby právě skončil rekonstrukci

devatenácti mateřských a základních škol v Ostravě-Porubě, která vedla k energickým úsporám. Přede mnou

proto leží úkol zajistit v regionu dostatek práce pro naše

týmy. Mnoho projektů máme ve stadiu nabídek, výsledky

některých soutěží se dozvíme v řádu dní. I v naší oblasti

nás však brzdí dopady ekonomické krize. Spousta už vysoutěžených projektů byla zastavena, u některých však

věřím, že se brzy rozeběhnou.

Jak budete v severomoravském regionu pokračovat?

Rádi bychom dokázali, že naše zastoupení má své opodstatnění a může být stabilní součástí firmy. Každý z nás je

vlastně takovým velvyslancem Metrostavu a jeho značku

musí propagovat a šířit se zodpovědností ke stavbám, investorovi i dodavatelům. A i když pro naši firmu dnes platí,

že patří k nejlepším na trhu a dobré zboží se chválí samo,

nic není zadarmo. Víc než dřív je zapotřebí shánět zakázky

i šetřit režijní náklady. Pokud přitom nemáte v regionu

člověka, který zná místní obchodní souvislosti, můžete

i po několika stavbách v oblasti skončit. A to bychom rozhodně nechtěli, proto třeba v Olomouci hledáme obchodní

partnery, kteří nám k prosazení v kraji pomohou. Stejně

budeme pokračovat i v Ostravě a v celém regionu.

11/2/10 12:04:11 PM