Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 3
m Milana Špičky potvrzuje univerzálnost provozu
mostů a železobetonových konstrukdopravních sta-
veb, který pod vedením Bc. Alexandra Tvrze pracuje
v divizi 5. Z Oparenského mostu, který ještě letos
dostaví, se totiž jeho dělníci i technici přesunuli do tu-
nelů Blanka, kde pod Letnou betonují definitivní ostění
vzduchotechnických kanálů. Svými krátkými zatočený-
mi úseky různých profi změnili běžnou tunelářskou
práci s formou v rukodělnou až modelářskou činnost.
Zkráceně řečeno do podzemí dopravíme typové díly
bednění a dřený materiál k zaloní atypických částí.
V tunelech sestavíme každému kanálu na míru formu pro
definitivní ostění (foto č. 1). Ujedeme s ní několik desítek
metrů a po provedení ostění ji demontujeme, abychom
vzátí to samé opakovali v jiném kale, s jiným průmě-
rem i odlišnými zákruty. Forma pro nálevkovitě tvarova
čelo u úskanálu 06 s průměrem 14,6 m do strojovny
o největším průměru 20 m (foto č. 2) je navíc tak prosto-
rosložitá, že kladla nejvší nároky na technickou í-
pravu bednění a zručnost tesařů,“ popsal Milan Špička.
Betonáři postupují v kanálech v závěsu za izolatéry
z divize 1, kteří sledují ražbu. Tu pod Letnou provádě
raziči divize 5, vedení Ing. Janem Kvašem, pod dohledem
týmu Ing. Miroslava Padevěta z divize 2. Jejich společnou
práci si mohli 28. ří dobře prohlédnout i návštěvníci dne
otevřených dveří (DOD). Do nejtší podzemní prostory –
123 m dlouhé strojovny sestoupili vzduchotechnickým
kanálem 03. Je vyražen v plném profilu, ale z definitivy je
v něm na dlouho provedena jen spodní klenba, protože
slouží pro dopravobsluhu při výstavbě všech vzducho-
technických objektů. Vlevo ve strojovně vili jako první
kanál 07, který je dnes vyražený asi ze í čtvrtin. Další,
vpravo umístěný kanál 04, ještě tanení hotový. V -
sledném levém kanále 08 brzy nastoupí izolatéři a ještě
tento rok by v něm měla začít betonáž spodní klenby. Do
posledního, již zmíněného kanálu 06, ve kterém bude
umístěna rozvodna a ovládástrojovny vzduchotechniky,
museli návštěvníci DOD vystoupat po schodech nahoru,
aby se jím vrátili do severní tunelové trouby. Dnes by jej už
neprošli, protože v něm tesaři divize 5 montují formu pro
betonáž klenby. Definitivní ostění by zde mělo být hotovo
ještě letos, aby v únoru mohla začít montáž největší skru-
že pro ostění strojovny. Všechny práce v podzemí Letné
by l tým Milana Špičky dokončit v lednu 2012.
V centru Čelákovic zahájili pracovníci divize 1 vedení
Ing. Petrem Krutilem výstavbu nového bytového objek-
tu s 59 byty. Stavba v srdci města přímo na centrálním
náměs komplikuje život stavbům a ináší i jis
nepohodlí místním obyvatelům. Jde ak o atraktiv
lokalitu. Svědčí o tom i skutečnost, že ačkoliv je v sou-
časnosti dokoena jen stavební jáma, probíhají práce
na speciálním zakládání a hrubá stavba teprve zne,
je již dnes 20 procent bytů rezervovaných.
Nový bytový soubor uzae již frontu náměstí
5. ktna. Bude rozčleněn do ti sekcí se společným
suterénem, sklepy, technickým zázemím a podzemním
parkovištěm. V parteru nadne prostory pro obchody
a provozovny služeb. Navržený objekt respektuje okolní
zkopodlaž zástavbu, což se týká nejen architekto-
nického pojetí, ale i itých materiálů, obohacených
některými moderními prvky a současnými výrazovými
prostředky. Jeho krajní kolmé sekce uzavřou půdorys do
tvaru písmene U a vytvoří vnitroblok, přístupný z náměstí
ší zónou. V jeho čele bude stát solitérní bytový dům
orientova do parko upravené zeleně tohoto polou-
zavřeného a od městského ruchu odcloněného prostoru,
který vlastně vznikne na střeše podzemních garáží.
Hmotoje objekt rozdělen do čtyř nadzemních pod-
laží (vizualizace). O patro vyšší výjimku tví střešní ná-
stavba v krajní sekci, koncipovaná jako luxusní ateliérový
byt. Dispozice bytových jednotek je pestrá a reprezentuje
celou škálu od 1 + kk až po 4 + kk. Součástí všech bude
balkon, terasa či loie. Určitou zvláštnost edstavují
podle názoru Ing. Petra Krutila vnitříčky, které budou
ze sádrokartonu, zatímco obvykle se vyzdívají.
Důležitým prvkem budou i bezbariérové vstupy, a to
jak do bytových, tak i do provozch částí objektu. U ko-
munikací pro pěší jsou navrženy obruby, vytvářející vodicí
linie pro zrakově postižené osoby.ekážky, zejména pak
stožáry veřejného osvětlení, dopravní značky, stromy či
telefonní automaty budou osazeny tak, aby byl ve většině
cesty zachován průchozí profil šířky nej1,5 m.
Omítku na fasádě, kombinující tři barevné odstíny, do-
plní v parteru obklad probarvenými deskami Cembonit.
Tolik ve stručnosti o bytovém souboru, který po svém
dokončení v ru íštího roku nepochybně vtiskne
čelákovickému náměsnový z. V tuto chvíli mají j
stavbaři z divize 1 jiné starosti. Vedle prací na zařízení sta-
veniště, mikropilotáže pro podchycení sousedícího objek-
tu, provádění podkladních betonů na kladové spáře či
přeložky plynu a napojení staveništních buněk na energie
je asi nejtším soasným problémem ivedení elek-
tropřípojky pro jáby. Neblší místo, odkud se dá proud
přivést, je vzdále zhruba 300 m a přípojka musí t
vedena vzduchem es střechy místní banky, mats
školy a činžovho domu. Ale jak poznamenal Ing. Petr
Krutil: Jsme tu od toho, abychom problémy vyřili.“
–rip–, vizualizace STOPRO Architects
Na osmi místech v Praze, od Dejvic po Motol, se už do
zezavrtávají stavební stroje, aby ipravily ístu-
pové cesty pro výstavbu metra V. A. Za Metrostav, kte-
rý jej buduje ve sdružení s firmou HOCHTIEF CZ, práce
řídivize 8 v čele s Ing. Miroslavem Filipem.
Když se na cestu pol trasy V. A vydáme z Dejvic,
nejprve najdeme tři staveniště, ze kterých náš partner ve
sdružení ipravuje výstavbu stanice Červený vrch. Na
jednom dnes mimo jiné zajišťuje stavební jámu pro přístu-
povou štolu, na dalším hloubí šachtu pro větrací objekt.
V následném stavebním dvoře, nazývaném E2, se
u Evropské ídy v prostoru valé smky tramvaje čís-
lo 2 Metrostav připravuje na ražby traťových tunelů mezi
Červeným vrchem a Veleslavínem. Mimo vrtání, armování
a betože pilot stavebjámy zde tým Ing. Toše Da-
neše připravuje také místo pro provizorní myčku aut.
Na dalším pozemku, označeném jako SD VE, pracuje
tým divize 8 vedený Ing. Petrem Chamrou. eložkami
tu zatím uvolňuje prostor pro stavební jámu, ze které firma
Subterra provede výstavbu ražené stanice Veleslavín.
Nejrušněji je ak zatím sle na Vypichu na zařízení
staveniště BRE1, jež je spolpro obě firmy ve sdruže-
ní. HOCHTIEF tu hloubí šachtu (foto č. 1), odkud v dubnu
2011 vyrana svou trprvní tunelovací stroj typu EPB
od firmy Herrenknecht. O kus dál již hotovou štolu
Kateřina, z ž radvoukolejtunel do Motola. Než první
i druhý stroj EPB dorado stanice Červený vrch, bude
Kateřina s pásovými dopravníky sloužit pro odvoz veškeré
rubaniny, kterou tunelovací stroje odtěží.
Za Metrostav ve dvoře BRE1 pracuje sdružení divizí 5
a 8, jzde pod vedením Ing. Jana Štoncnera z divize 8
zajišťuje výstavbu jednolodní ražené stanice Petřiny. Pří-
stupoštola Markéta, o ž jsme psali v letním dvoučísle,
je hotová (foto č. 2). Stejně jako následná strojovna
hlavního větrání a raziči divize 5 z týmu Ing. Miroslava
Vlka se už dostali i do prostoru obratového tunelu, na nějž
bude vlastní stanice navazovat. Na povrchu ve stavebním
dvoře vyrostla mimo jiné i konstrukce haly pro ípadné
opravy razicích mechanismů a souvisejících zařízení.
Putovápo staveništích na trase V. A zakončíme opět
u firmy HOCHTIEF, tentokrát v Motole. Podél Kukulovy
ulice tu pod taktovkou jejích pracovníků roste opěrná
zeď. O r set metrů dál se naczajišstavebjá-
ma, z níž převážně pomocí technologie NRTM brzy začne
vznikat dvoukolejný obratový tunel za hloubenou stanicí
Motol. Stavba metra V. A se už totiž rozjela naplno.
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Divize 1 zahájila výstavbu v Čelákovicích
Práce na stavbě metra nabírají na tempu
1 2
Z budování mostu přešli na stavbu tunelů
1
2
Budova se zajímavými technologiemi
Po 16 měsících se stavba nové budovy Fakulty archi-
tektury ČVUT v pražských Dejvicích chýlí ke konci.
Zajímavě řešená stavba (foto), kterou se svým týmem
navrhla profesorka Alena Šrámková, je pozoruhodná
svou architekturou, ale i technologickým vybavením.
Unikátní je atypicky řešené chlazení a větrání, které
je z tší části navrženo na kladě zásad irozeného
proudě vzduchu. Systém měření a regulace zajišťuje
otevírání vnějších výplní otvorů v určitých časových pás-
mech (většinou nch hodin) a řístínící techniku na-
pojenou na vlastní meteostanici. Tím je co nejvíc omezen
tepelný zisk budovy při osvitu fasády. Jako jediné prosto-
ry jsou strojně chlazeny stnosti, kde se předpokládají
vší tepelné zisky, například posluchárny či servrovny.
Vzhledem k tomu, že se jedná o atypické ření, museli
stavbaři ve spolupráci s generálním projektantem věnovat
zvýšenou pozornost ořo, kontrole a zkoejed-
notlivých částí systému.Chtěli jsme se ujistit, že bude při
samotném provozu budovy funkční. Do této problematiky
a ověřování jsme po dohodě s investorem zapojili také
přímo fakulty ČVUT, konkrétně stavební a strojní, říká
vedouprojektu za Metrostav Ing. Jan Šlajs z divize 1.
V audiovizuální oblasti umožní 3D videokonferenční
technika současně propojit echny čti přednáškové
sály s kapacitou až 660 posluchačů s jiným místem. i
ozvučení poslucháren kladl návrh důraz na optimál
pokryposlechových ploch a maximální srozumitelnost
mluveného slova v návaznosti na prostorovou akustiku.
Součásvybavení je fixsada stropních mikrofonů pro
potřeby snímání zvuku v sále při videokonferencích a pro
ípadpořizování audiozáznamů. Pítá se zde s mo-
bilním tlumočnickým vybavením pro velká mezinárodní
sympozia. V posluchárnách je i bezdrátový přenos pro-
gramového signálu pro sluchově postižené. Velkoplošné
obrazové informace budou promíny i do vybraných
veřejných prostor, konkrétně do atrií a na nádvoří.
S audiovizuálním vybavením souvisí i akustická opat-
ře, na která návrh pozorně pamatoval. „Akustickou
pohodu nejen v posluchárnách, ale i v zasedacích st-
nostech, respiriích a vybraných učebnách a ateliérech, za-
ručují akustické obklady a podhledy několika typů. Vzhle-
dem k prostorovému řešebudovy a velkému mnst
konstrukcí z pohledového betonu jsme na chodbách dobu
dozvuku upravili pomo akustické izolace ulože na po-
roroštových podhledech,“ vysvětluje Ing. Šlajs.
Výjimečnost díla potvrzuje jak nepřetržitý monitoring
stavby třemi kamerami, z jejichž záznamů bude sestříhán
výukový materl pro studenty ČVUT, ale i závěrná slo-
va Ing. Šlajse: „Proto, že stame budovu pro architekty,
jsme se i výstavbě setkávali s nadstandardním množ-
stvím rozdílných názorů kajících se ztvárnění detailů
i budovy jako celku. Vím, že práce paní profesorky Šrám-
kové, které si nesrně vážím, respektuji ji a obdivuji, bu-
de diskutována. Jsem ak jako stavař přesvědčen o tom,
že drtivá tšina jejích rozhodnumá správný smysl.“
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Prvnasazení moderních tunelovacích strojů v republice se blíží
U mecké firmy Herrenknecht už rostou tunelovastroje typu EPB pro ražbu metra trasy V. C. Na lefotografii
je polovina edho štítu s hlavní hydraulickou pohonnou jednotkou pro řeznou hlavu a písty pro tlak na čelbě. Na
pravé je závěs č. 1 – první pojízdná nosná konstrukce pro podporu sového dopravníku následující za štem
Metrostav_19_10.indd 3 11/2/10 12:04:18 PM
Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 19/2010, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (472 ms)

Rendering Strana 4 (104062): (0/1) (147 ms)

Rendering Strana 3 (104060): (0/1) (124 ms)

Rendering Strana 2 (104059): (0/1) (123 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3116/vth120684-1.jpg (3x)

 i3116/vth120685-1.jpg (3x)

 i3116/bg104060.svg

 i3116/vth120687-1.jpg (3x)

 i3116/vth120683-1.jpg