strana 4

tunely nijak nepoškodí

krásu staré prahy

tunelový komplex Blanka neovlivní zařazení historického jádra Prahy do seznamu světového kulturního

a přírodního dědictví unesCO. Potvrdilo to rozhodnutí

číslo 7B. 82, které výbor pro světové dědictví přijal

na svém 34. zasedání v Brazílii.

Nejstarší část naší metropole byla do seznamu – dnes

zahrnujícího 911 unikátních nemovitostí – zapsána v roce

1992. Na loňském jednání v Seville však výbor pro světové dědictví UNESCO vyjádřil znepokojení nad tím, že

nemá dostatek informací o stavbě tunelů Blanka, které

by podle mínění některých občanských sdružení mohly

ohrozit podobu pražské památkové rezervace.

Letos v lednu proto do Prahy přijela skupinka expertů,

která se nejen seznámila se všemi podrobnostmi projektu,

ale v doprovodu mluvčího Metrostavu Ing. Františka Poláka si pečlivě prohlédla naše staveniště. Kromě Blanky

věnovali zahraniční komisaři pozornost i rekonstrukci

Karlova mostu, plánované přestavbě Václavského náměstí a výstavbě výškových budov na horizontu města.

Poznatky monitorovací mise potom projednal výbor

pro světové dědictví na svém zasedání v Brazílii. Po seznámení se všemi informacemi přijal rozhodnutí, ve kterém naléhavě žádá Českou republiku, aby uplatnila doporučení mise v oblasti vzájemné komunikace. A to u všech

projednávaných akcí či záměrů s výjimkou tunelů Blanka!

Ty jsou v rozhodnutí pouze jmenovány bez dalších připomínek. To znamená, že výbor neshledal žádné riziko,

kterým by tunely ohrožovaly hodnoty, pro něž byla Praha

zapsána na Seznam světového dědictví UNESCO. Potvrdily se tak předpoklady investora, památkářů i specialistů

z Metrostavu, kteří o tomto závěru nikdy nepochybovali.

inForMAce / AKtuAlitY / zAJíMAVoSti

FotoreportᎠze StAVBY tunel٠BlAnKA

Pozvánka do divadla

Výbor ZO zve co nejsrdečněji své členy na divadelní

představení Sugar – Někdo to rád horké. Slavnou

komedii určitě není nutné představovat. Příběh začíná ve chvíli, kdy se dva muzikanti, Joe a Jerry,

nedopatřením stanou svědky vyřizování účtů dvou

mafiánských gangů. Oba pánové na útěku najdou

úkryt v pomyslné „jámě lvové“ – ve výhradně dívčím

jazzovém bandu. V představení, které se uskuteční

dne 22. listopadu 2010 od 19,00 hodin v Divadle Pod

Palmovkou vystoupí v režii Stanislava Moši například

Radek Valenta, Jan Teplý, Anna Schmidtmajerová

nebo Rudolf Jelínek.

Distribuci vstupenek zajišťují dílenské výbory.

Vítězný konec kariéry

Fotograf zachytil stavbu komplexu Blanka na letné s velikým nadhledem. Podzemní stavby jsou však i z letadla neviditelné. Proto můžeme jen tušit, že vlevo od raženého portálu, který je na snímku kolmo na třídu Milady Horákové mezi

hlavním a tréninkovým hřištěm sparty, pokračují ražby vzduchotechnických objektů a probíhá výstavba definitivního

ostění. Za divizi 2 je řídí Ing. Miroslav Padevět. stavbu hloubených tunelů vpravo od portálu zase vede tým Ing. Zbyška

Vozarika. Probíhají zde přípravné práce pro založení severní poloviny technologického centra tgC3 a rostou jižní rampy

křižovatky u Vorlíků. V říjnu začali betonáři pracovat i na první části zdejších velkokapacitních podzemních garáží

toulky po metropoli

O kráse Prahy a její výjimečnosti se mohou zejména

zahraniční návštěvníci přesvědčit na turistickém portálu našeho hlavního města www.praguewelcome.cz.

I ti, kdo si myslí, že svou metropoli znají, na něm mohou najít řadu zajímavostí. Víte třeba, kde je v Praze:

nejdelší panelový dům?

Pravděpodobně v Praze 8 v Zelenohorské ulici, délku má

kolem 300 metrů.

nejhlubší úsek trati metra?

Leží v hloubce 68 m pod povrchem mezi stanicemi Hradčanská a Malostranská (foto) na trase A.

nejkratší mezistaniční úsek metra?

Na trase C je mezi stanicemi Hlavní nádraží a Muzeum

vzdálenost pouhých 425 metrů.

nejmenší dům?

Stojí v Anežské ulici, kde uliční fronta domu číslo 4/1043

měří na šířku jen dva a půl metru.

nejnižší bod?

Leží v Suchdole ve výšce 172 m n. m. (někdy se udává

177 m n.m.). Přesně v Drahanském údolí na dně řeky

v místě, kde Vltava opouští hranice Prahy.

nejstarší železniční tunel?

V letech 1866–68 jej na jižním okraji Stromovky postavil

Jakub Hable. Měří 104 metry a dodnes je funkční.

nejužší ulice?

Bezejmenná ulička nedaleko Karlova mostu u restaurace

Čertovka měří na šířku jen půl metru a provoz v ní musí

řídit semafor, protože se tu dva lidé nevyhnou.

největší vodní plocha?

Je to nádrž Hostivař, která má rozlohu 43,8 hektaru.

nejvyšší budova?

City Tower na Pankráci měří 109 m a má 30 poschodí.

První elektrická dráha?

Nejstarší byla tzv. Křižíkova tramvaj, jejíž provoz byl zahájen 18. července 1891 z Letné do Královské obory.

SloupeK odBorŮ

se jménem Metrostavu na kombinéze i kapotách vozů

startoval předposlední říjnový víkend v Brně na Mezinárodním mistrovství čr v závodech automobilů na

okruzích tým Cars.cz Charouz racing. diváci při soutěži viděli i poslední vítězství antonína Charouze v jeho

úspěšné motoristické kariéře.

Posádka ve složení Antonín Charouz, Jan Charouz, Petr Charouz a Adam Lacko získala druhé místo ve tříhodinovém vytrvalostním závodě. Přispěla tak k zisku dalšího

titulu v hodnocení týmů. Antonín Charouz si vítězstvím

v sesterském voze, za jehož volantem se střídal s Tomášem Kostkou, Lukasem Lichtner-Hoyerem a Adamem

Lackem, zajistil celkově třiačtyřicátý titul ve své kariéře.

Cars.cz Charouz Racing letos získal celkem dvacet

pódiových umístění včetně deseti vítězství, a stal se tak

nejúspěšnějším týmem letošní sezony. Více informací

a fotografie najdete na webu www.racing.charouz.cz.

nejen pro architekty

statutární město Zlín vydalo výpravný almanach o novém městském Kongresovém centru s podtitulem Příběh proskleného diatomu. Jeho stavbu podle návrhu

evy Jiřičné nedávno ve sdružení dokončil tým Marka

Šacha z divize 3. Partnerem knihy byl i Metrostav.

Publikaci, složenou převážně z fotografií, doplnily

autorské skici, ukázky projektové dokumentace, schémata, popisky a názory, mezi které byl zařazen i rozhovor

s generálním ředitelem Metrostavu Ing. Pavlem Pilátem.

Zájemci si knihu mohou v omezeném množství zakoupit

přímo v Kongresovém centru ve Zlíně nebo v Městském

informačním a turistickém středisku na náměstí Míru.

dole na snímku končí hloubené tunely v troji u portálu

ražených tunelů. Před ním stroje odtěžují dno stavební jámy pro výstavbu severního klenbového tunelu a poloviny

tgC6. V jámě před přeložkou tramvajové trati pokračují

betonáři z divize 6 pod dohledem týmu Ing. Pavla Šindeláře z divize 2 v práci na chybějícím dilatačním dílu

Mimoúrovňovou křižovatku Malovanka postavil tým

Ing. tomáše Kohouta z divize 5 včetně ramp pro vjezd

do tunelů. Mezi nimi a nahoře zachyceným portálem ražených tunelů v jámě na staveništi Myslbekova bude asi

500 m dlouhý úsek hloubených tunelů, na kterém byly práce, jež Metrostav neřídí, zahájeny teprve letos v březnu

www.alfarezidence.cz

Projekt rezidenčního parku na Vackově nejlépe představí webová adresa z titulu článku. Podrobně se věnuje nejen popisu lokality, ale zejména nabídce 124 bytů

z části nazvané alfarezidence. Jaký je o ně zájem?

„Prodej bytů v alfarezidenci jsme zahájili letos v únoru a do 22. října z nich bylo prodáno nebo rezervováno

22 %,“ řekla Martina Huclová, manažerka marketing & public relations společnosti Metrostav Development. „Měli

jsme radost, že zábavné odpoledne, které jsme na sobotu

23. října připravili pro veřejnost – a zejména pro rodiče

s dětmi – se setkalo s úspěchem. V jeho průběhu navštívilo naše nově otevřené infocentrum mnoho návštěvníků

(foto), mezi kterými se našlo i několik dalších vážných

zájemců o bydlení v alfarezidenci. Její architektonický

koncept, kombinující funkčnost, praktičnost a bezpečnost městského bydlení, byl navržen právě s ohledem na

potřeby moderní rodiny a jsme rádi, že jim vyhovuje.“

Křižovatka na Prašném mostě, pod kterou tunely projdou stavbou MYPra, stále ještě nemá definitivní podobu. Vlevo

do dejvic pokračuje tým vedoucího projektu Jiřího Kordíka na výstavbě mostu svatovítská. směrem na letnou – nahoru

doleva – jezdí tramvaje kolem stanice metra Hradčanská už po definitivní trati. Pod jejím tělesem řídí vedoucí projektu

Martin Churaň stavbu PraŠ, při níž tunely vznikají modifikovanou milánskou metodou s čelním odtěžováním. Jejich

těžba je už téměř hotová a betonáři provádějí konstrukce pod vozovkou. naplno se pracuje i na jižní vjezdové rampě

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / číslo 19/2010 vyšlo 3. 11. 2010 (20/2010 vyjde 23. 11. 2010) / složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda),

Ing. Ivan Kajer, Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736

Metrostav_19_10.indd 4

11/2/10 12:04:24 PM