strana 4
tunely nijak nepoškodí
krásu staré prahy
tunelový komplex Blanka neovlivní zařazení historického jádra Prahy do seznamu světového kulturního
a přírodního dědictví unesCO. Potvrdilo to rozhodnutí
číslo 7B. 82, které výbor pro světové dědictví přijal
na svém 34. zasedání v Brazílii.
Nejstarší část naší metropole byla do seznamu – dnes
zahrnujícího 911 unikátních nemovitostí – zapsána v roce
1992. Na loňském jednání v Seville však výbor pro světové dědictví UNESCO vyjádřil znepokojení nad tím, že
nemá dostatek informací o stavbě tunelů Blanka, které
by podle mínění některých občanských sdružení mohly
ohrozit podobu pražské památkové rezervace.
Letos v lednu proto do Prahy přijela skupinka expertů,
která se nejen seznámila se všemi podrobnostmi projektu,
ale v doprovodu mluvčího Metrostavu Ing. Františka Poláka si pečlivě prohlédla naše staveniště. Kromě Blanky
věnovali zahraniční komisaři pozornost i rekonstrukci
Karlova mostu, plánované přestavbě Václavského náměstí a výstavbě výškových budov na horizontu města.
Poznatky monitorovací mise potom projednal výbor
pro světové dědictví na svém zasedání v Brazílii. Po seznámení se všemi informacemi přijal rozhodnutí, ve kterém naléhavě žádá Českou republiku, aby uplatnila doporučení mise v oblasti vzájemné komunikace. A to u všech
projednávaných akcí či záměrů s výjimkou tunelů Blanka!
Ty jsou v rozhodnutí pouze jmenovány bez dalších připomínek. To znamená, že výbor neshledal žádné riziko,
kterým by tunely ohrožovaly hodnoty, pro něž byla Praha
zapsána na Seznam světového dědictví UNESCO. Potvrdily se tak předpoklady investora, památkářů i specialistů
z Metrostavu, kteří o tomto závěru nikdy nepochybovali.
inForMAce / AKtuAlitY / zAJíMAVoSti
FotoreportᎠze StAVBY tunel٠BlAnKA
Pozvánka do divadla
Výbor ZO zve co nejsrdečněji své členy na divadelní
představení Sugar – Někdo to rád horké. Slavnou
komedii určitě není nutné představovat. Příběh začíná ve chvíli, kdy se dva muzikanti, Joe a Jerry,
nedopatřením stanou svědky vyřizování účtů dvou
mafiánských gangů. Oba pánové na útěku najdou
úkryt v pomyslné „jámě lvové“ – ve výhradně dívčím
jazzovém bandu. V představení, které se uskuteční
dne 22. listopadu 2010 od 19,00 hodin v Divadle Pod
Palmovkou vystoupí v režii Stanislava Moši například
Radek Valenta, Jan Teplý, Anna Schmidtmajerová
nebo Rudolf Jelínek.
Distribuci vstupenek zajišťují dílenské výbory.
Vítězný konec kariéry
Fotograf zachytil stavbu komplexu Blanka na letné s velikým nadhledem. Podzemní stavby jsou však i z letadla neviditelné. Proto můžeme jen tušit, že vlevo od raženého portálu, který je na snímku kolmo na třídu Milady Horákové mezi
hlavním a tréninkovým hřištěm sparty, pokračují ražby vzduchotechnických objektů a probíhá výstavba definitivního
ostění. Za divizi 2 je řídí Ing. Miroslav Padevět. stavbu hloubených tunelů vpravo od portálu zase vede tým Ing. Zbyška
Vozarika. Probíhají zde přípravné práce pro založení severní poloviny technologického centra tgC3 a rostou jižní rampy
křižovatky u Vorlíků. V říjnu začali betonáři pracovat i na první části zdejších velkokapacitních podzemních garáží
toulky po metropoli
O kráse Prahy a její výjimečnosti se mohou zejména
zahraniční návštěvníci přesvědčit na turistickém portálu našeho hlavního města www.praguewelcome.cz.
I ti, kdo si myslí, že svou metropoli znají, na něm mohou najít řadu zajímavostí. Víte třeba, kde je v Praze:
nejdelší panelový dům?
Pravděpodobně v Praze 8 v Zelenohorské ulici, délku má
kolem 300 metrů.
nejhlubší úsek trati metra?
Leží v hloubce 68 m pod povrchem mezi stanicemi Hradčanská a Malostranská (foto) na trase A.
nejkratší mezistaniční úsek metra?
Na trase C je mezi stanicemi Hlavní nádraží a Muzeum
vzdálenost pouhých 425 metrů.
nejmenší dům?
Stojí v Anežské ulici, kde uliční fronta domu číslo 4/1043
měří na šířku jen dva a půl metru.
nejnižší bod?
Leží v Suchdole ve výšce 172 m n. m. (někdy se udává
177 m n.m.). Přesně v Drahanském údolí na dně řeky
v místě, kde Vltava opouští hranice Prahy.
nejstarší železniční tunel?
V letech 1866–68 jej na jižním okraji Stromovky postavil
Jakub Hable. Měří 104 metry a dodnes je funkční.
nejužší ulice?
Bezejmenná ulička nedaleko Karlova mostu u restaurace
Čertovka měří na šířku jen půl metru a provoz v ní musí
řídit semafor, protože se tu dva lidé nevyhnou.
největší vodní plocha?
Je to nádrž Hostivař, která má rozlohu 43,8 hektaru.
nejvyšší budova?
City Tower na Pankráci měří 109 m a má 30 poschodí.
První elektrická dráha?
Nejstarší byla tzv. Křižíkova tramvaj, jejíž provoz byl zahájen 18. července 1891 z Letné do Královské obory.
SloupeK odBorŮ
se jménem Metrostavu na kombinéze i kapotách vozů
startoval předposlední říjnový víkend v Brně na Mezinárodním mistrovství čr v závodech automobilů na
okruzích tým Cars.cz Charouz racing. diváci při soutěži viděli i poslední vítězství antonína Charouze v jeho
úspěšné motoristické kariéře.
Posádka ve složení Antonín Charouz, Jan Charouz, Petr Charouz a Adam Lacko získala druhé místo ve tříhodinovém vytrvalostním závodě. Přispěla tak k zisku dalšího
titulu v hodnocení týmů. Antonín Charouz si vítězstvím
v sesterském voze, za jehož volantem se střídal s Tomášem Kostkou, Lukasem Lichtner-Hoyerem a Adamem
Lackem, zajistil celkově třiačtyřicátý titul ve své kariéře.
Cars.cz Charouz Racing letos získal celkem dvacet
pódiových umístění včetně deseti vítězství, a stal se tak
nejúspěšnějším týmem letošní sezony. Více informací
a fotografie najdete na webu www.racing.charouz.cz.
nejen pro architekty
statutární město Zlín vydalo výpravný almanach o novém městském Kongresovém centru s podtitulem Příběh proskleného diatomu. Jeho stavbu podle návrhu
evy Jiřičné nedávno ve sdružení dokončil tým Marka
Šacha z divize 3. Partnerem knihy byl i Metrostav.
Publikaci, složenou převážně z fotografií, doplnily
autorské skici, ukázky projektové dokumentace, schémata, popisky a názory, mezi které byl zařazen i rozhovor
s generálním ředitelem Metrostavu Ing. Pavlem Pilátem.
Zájemci si knihu mohou v omezeném množství zakoupit
přímo v Kongresovém centru ve Zlíně nebo v Městském
informačním a turistickém středisku na náměstí Míru.
dole na snímku končí hloubené tunely v troji u portálu
ražených tunelů. Před ním stroje odtěžují dno stavební jámy pro výstavbu severního klenbového tunelu a poloviny
tgC6. V jámě před přeložkou tramvajové trati pokračují
betonáři z divize 6 pod dohledem týmu Ing. Pavla Šindeláře z divize 2 v práci na chybějícím dilatačním dílu
Mimoúrovňovou křižovatku Malovanka postavil tým
Ing. tomáše Kohouta z divize 5 včetně ramp pro vjezd
do tunelů. Mezi nimi a nahoře zachyceným portálem ražených tunelů v jámě na staveništi Myslbekova bude asi
500 m dlouhý úsek hloubených tunelů, na kterém byly práce, jež Metrostav neřídí, zahájeny teprve letos v březnu
www.alfarezidence.cz
Projekt rezidenčního parku na Vackově nejlépe představí webová adresa z titulu článku. Podrobně se věnuje nejen popisu lokality, ale zejména nabídce 124 bytů
z části nazvané alfarezidence. Jaký je o ně zájem?
„Prodej bytů v alfarezidenci jsme zahájili letos v únoru a do 22. října z nich bylo prodáno nebo rezervováno
22 %,“ řekla Martina Huclová, manažerka marketing & public relations společnosti Metrostav Development. „Měli
jsme radost, že zábavné odpoledne, které jsme na sobotu
23. října připravili pro veřejnost – a zejména pro rodiče
s dětmi – se setkalo s úspěchem. V jeho průběhu navštívilo naše nově otevřené infocentrum mnoho návštěvníků
(foto), mezi kterými se našlo i několik dalších vážných
zájemců o bydlení v alfarezidenci. Její architektonický
koncept, kombinující funkčnost, praktičnost a bezpečnost městského bydlení, byl navržen právě s ohledem na
potřeby moderní rodiny a jsme rádi, že jim vyhovuje.“
Křižovatka na Prašném mostě, pod kterou tunely projdou stavbou MYPra, stále ještě nemá definitivní podobu. Vlevo
do dejvic pokračuje tým vedoucího projektu Jiřího Kordíka na výstavbě mostu svatovítská. směrem na letnou – nahoru
doleva – jezdí tramvaje kolem stanice metra Hradčanská už po definitivní trati. Pod jejím tělesem řídí vedoucí projektu
Martin Churaň stavbu PraŠ, při níž tunely vznikají modifikovanou milánskou metodou s čelním odtěžováním. Jejich
těžba je už téměř hotová a betonáři provádějí konstrukce pod vozovkou. naplno se pracuje i na jižní vjezdové rampě
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / číslo 19/2010 vyšlo 3. 11. 2010 (20/2010 vyjde 23. 11. 2010) / složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda),
Ing. Ivan Kajer, Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_19_10.indd 4
11/2/10 12:04:24 PM