Stavba dalšího úseku

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str. 4

dálniční

sítě se uzavírá

1. listopadu 2012 / 19 / XXIV

více na str. 3

Ptáme se: Ing. Miroslava Zobaníka,

ředitele Metrostavu SK str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Čtrnáctihektarová stavba

v běloruském Brestu str. 2

UCEEB – vzor pro energeticky

efektivní budovy str. 3

stavba plná výjimečností

První krok na cestě k modernímu

kampusu v Hradci Králové str. 3

krÁtce / aktuÁlnĚ

Konference Vodní nádrže 2012

Divize 6 Metrostavu byla generálním partnerem prvního

ročníku mezinárodní konference Vodní nádrže 2012.

Uskutečnila se 26.–27. září v Brně a zabývala se

vodohospodářskými problémy. „Zatímco my vodní díla

stavíme, na této konferenci jsme se setkávali s lidmi,

kteří je provozují. Rozšířili jsme si proto znalosti z oblasti

přírodních věd či hospodaření s vodou a získali další

potřebné kontakty,“ řekl Ing. Karel Vojáček, zástupce

ředitele divize 6 pro vodohospodářské stavby.

Jsme jedné krve

Také zaměstnanci

Metrostavu SK darují

dobrovolně a pravidelně

svoji krev. Při druhém

společném odběru se jich

letos v Národní transfuzní

stanici v Bratislavě sešlo

12. října symbolických 12. Mezi nimi byl opět i generální

ředitel společnosti Ing. Miroslav Zobaník, MBA (foto).

Stejně jako zdravotníky jej potěšilo, že se loňská skupina

dárců rozšířila o nové členy, kteří krev darovali poprvé.

Stavby Metrostavu na vlastní oči

Na internetové stránce www.metrostav.cz/cz/webkamery

najde každý zájemce nově webkameru namířenou

na staveniště malé vodní elektrárny Štětí. Její stavbu

ve sdružení s firmou Zakládání staveb řídí tým Ing. Jiřího

Škrance z divize 6, výkopové práce tu provádějí

zaměstnanci divize 4 z provozu Ing. Zdeňka Hoška. Kromě

MVE Štětí můžete na stejné adrese on-line sledovat také

stavbu Trojského mostu v Praze nebo multifunkčního

centra Šantovka v Olomouci. V sekci Technologie TBM je

zase každodenně aktualizován postup ražeb tunelovacích

štítů Tonda a Adéla, které se blíží k závěrečné prorážce.

Výstava v Polsku

Soubor snímků Oldřicha

Škáchy, osobního fotografa

českého prezidenta Václava

Havla, je do 8. listopadu

k vidění v krakovském

Muzeu Inżynierii Miejskiej.

Partnerem fotografické

výstavy je divize 4, která v Polsku provozuje organizační

složku Metrostavu. Mezi její tamější úspěchy patří

například stavba mostu v obci Chełmek.

Už osm měsíců staví v Olomouci divize 1 obchodně-zábavní centrum Galerie Šantovka. Objekt i samotný

průběh stavby je výjimečný hned z několika hledisek.

Jedná se totiž o jednu ze dvou největších právě probíhajících staveb obchodních center na území České

republiky a je ojedinělá i z pohledu Metrostavu.

Galerie Šantovka – viz www.galeriesantovka.cz – vyrůstá v centru Olomouce na pozemku bývalé firmy MILO,

který ohraničuje Mlýnský potok. Ostrov, který vytváří,

bude z více než 95 procent zastavěný moderní budovou

TOP českého stavebnictví 2012

Říjnové číslo časopisu Stavitel opět doprovodila příloha

TOP českého stavebnictví. Její články, analýzy, komentáře

i statistiky zachycují přehlednou formou výsledky za

uplynulé období a předvídají trendy do budoucna. Pro

předplatitele je umístěna i na webu www.stavitel.cz.

Pražští chodci se dočkali – 30. října byl otevřen 23 m

dlouhý podchod pod železniční tratí mezi vestibulem

stanice metra Hradčanská a Dejvickou ulicí. Původní

musel ustoupit stavbě tunelů Blanka a nový mohl tým

Martina Churaně z divize 2 dokončit až teď, protože

stavbě bránily majetkoprávní spory.

obchodního centra s nepravidelným tvarem, jehož půdorys dosáhne rozměrů až 230 x 170 metrů. Stavba, kterou

vede Ing. Jan Šlajs, je náročná svou velikostí (titulní foto)

a také z časového hlediska, protože musí skončit během

rekordně krátkého termínu 19 měsíců.

„Z hlediska Metrostavu je projekt Šantovka ojedinělý

i svou lokalitou, protože vzniká v regionu, kde jsme v minulosti výjimečně realizovali jen menší stavby. Náš projektový tým proto tvoří technici ze všech oblastí divize 1

od jihozápadu až po severovýchod republiky a doplňují

jej noví kolegové z Olomouce a okolí,“ vysvětluje vedoucí

projektu Ing. Šlajs.

Výjimečné jsou zde i některé postupy, které stavbaři

použijí. V nejbližších dnech třeba zahájí demontáž dnes

ještě funkční štětové stěny po obvodu stavební jámy,

čímž dojde k okamžitému zatopení stavby až do úrovně tří

metrů nad úroveň základové spáry. Tento krok prověří zejména kvalitu provedení izolací spodní stavby proti tlakové

vodě. Vzhledem k tomu, že Galerie Šantovka vyrůstá na

ostrově, je také třeba téměř celou hrubou stavbu vystavět

zevnitř stavební jámy. „U nosného skeletu, který kombinuje monolitické a prefabrikované konstrukce, jsme byli

nuceni použít takzvanou ústupovou metodu. Jakékoliv

dílčí prodlení prací se zde bohužel odrazí v dalším postupu

naší stavby,“ říká Ing. Šlajs.

Za osm měsíců stavbaři zatím kompletně zhotovili

základovou desku a svislé obvodové stěny podzemních

podlaží. V současné době nad terén vyrůstá nosná železobetonová kostra komplexu (malé foto). Po dokončení

bude mít nepravidelně tvarovaná budova jedno podzemní

podlaží s vloženým mezaninem a tři podlaží nadzemní.

Za zmínku stojí i použití řady stavebních materiálů

či systémů, které jsou typem či množstvím u Šantovky

výjimečné. Ať už jde o nezvykle velkou plochu proskleného obvodového pláště či rozměrné střešní světlíky

nebo fasádu z exotického kamene, který je použitý i na

vnitřní obklady. Doplňuje je velké množství vnitřních

prosklených konstrukcí, pro jejichž napojení na velkoformátovou dlažbu bude nutné vyřešit mnoho náročných

podrobností. Investor i angličtí architekti z ateliéru Benoy

totiž kladou velký důraz na kvalitní materiály a jejich precizní zpracování do každého detailu. „Pro občerstvovací

zónu třeba navrhli osvětlovací tělesa takových tvarů, že

zároveň budou působit jako umělecká díla,“ doplnil Ing.

Šlajs. Z technického hlediska je zajímavé i sofistikované

propojení všech technologií centra se systémem měření

a regulace, které umožňuje různé, jak denní, tak noční

provozní režimy včetně snadné správy a obsluhy.

Stavba v Olomouci zatím přes všechny své výjimečnosti a specifika postupuje podle smluvního harmonogramu, takže by měla být dokončena podle plánu na podzim

příštího roku, aby ji veřejnost mohla začít užívat ještě před

Vánocemi. „Rád bych poděkoval všem členům projektového týmu za extrémní nasazení, které projektu věnují.

Věřím, že výsledkem naší práce bude kvalitně provedená

a svým designem ojedinělá stavba, která úspěšně předznamená další zajímavé projekty naší divize v Olomouckém kraji,“ uzavírá Ing. Šlajs.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Dvě setkání v Plzni

V říjnu se v Plzni uskutečnily hned dvě tradiční akce,

kterých se aktivně zúčastnili i pracovníci Metrostavu.

Prvně se 9. a 10. října konal veletrh FINPEX 2012.

Představil připravovaný územní plán města Plzně a přiblížil rozvojové tendence Plzeňského kraje. Metrostav na

něm zastupovali zaměstnanci z plzeňské oblasti divize 1

v čele se svým ředitelem Ing. Václavem Apolínem.

O 14 dní později hostila Plzeň Silniční konferenci 2012.

Také na ní se prezentovali místní pracovníci, mezi delegáty Metrostavu však tradičně převažovali jejich kolegové

z divizí 4, 5 a 2 v čele se svými řediteli. „Představitelé

státní správy nás seznámili s plány dopravní výstavby

pro nejbližší období i se strategií pro léta 2014–2020

včetně výhledu financování,“ připomněl nejdůležitější bod

programu náměstek ředitele divize 5 Ing. Roman Fuksa.

Obchodní náměstek divize 4 Ing. Pavel Pospíšil k tomu

poznamenal: „Třeba Ředitelství silnic a dálnic ČR neplánuje příští rok vyhlásit žádnou velkou soutěž na novostavbu.

To nás nepotěšilo, a tak letos v kuloárech panovala dost

pochmurná nálada.“ Každoroční Silniční konference je

vyhledávanou příležitostí k osobnímu setkání všech, kdo

v silniční dopravě a pro ni potřebných stavbách něco

znamenají. Více než 750 jejích letošních delegátů se proto

kromě programu věnovalo také jednáním s obchodními

partnery i kolegy. Všichni věří, že až se za rok setkají

v Hradci Králové, budou mít větší důvod k radosti.

–red–, foto archiv Silniční konference