Stavba dalšího úseku
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4
dálniční
sítě se uzavírá
1. listopadu 2012 / 19 / XXIV
více na str. 3
Ptáme se: Ing. Miroslava Zobaníka,
ředitele Metrostavu SK str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Čtrnáctihektarová stavba
v běloruském Brestu str. 2
UCEEB – vzor pro energeticky
efektivní budovy str. 3
stavba plná výjimečností
První krok na cestě k modernímu
kampusu v Hradci Králové str. 3
krÁtce / aktuÁlnĚ
Konference Vodní nádrže 2012
Divize 6 Metrostavu byla generálním partnerem prvního
ročníku mezinárodní konference Vodní nádrže 2012.
Uskutečnila se 26.–27. září v Brně a zabývala se
vodohospodářskými problémy. „Zatímco my vodní díla
stavíme, na této konferenci jsme se setkávali s lidmi,
kteří je provozují. Rozšířili jsme si proto znalosti z oblasti
přírodních věd či hospodaření s vodou a získali další
potřebné kontakty,“ řekl Ing. Karel Vojáček, zástupce
ředitele divize 6 pro vodohospodářské stavby.
Jsme jedné krve
Také zaměstnanci
Metrostavu SK darují
dobrovolně a pravidelně
svoji krev. Při druhém
společném odběru se jich
letos v Národní transfuzní
stanici v Bratislavě sešlo
12. října symbolických 12. Mezi nimi byl opět i generální
ředitel společnosti Ing. Miroslav Zobaník, MBA (foto).
Stejně jako zdravotníky jej potěšilo, že se loňská skupina
dárců rozšířila o nové členy, kteří krev darovali poprvé.
Stavby Metrostavu na vlastní oči
Na internetové stránce www.metrostav.cz/cz/webkamery
najde každý zájemce nově webkameru namířenou
na staveniště malé vodní elektrárny Štětí. Její stavbu
ve sdružení s firmou Zakládání staveb řídí tým Ing. Jiřího
Škrance z divize 6, výkopové práce tu provádějí
zaměstnanci divize 4 z provozu Ing. Zdeňka Hoška. Kromě
MVE Štětí můžete na stejné adrese on-line sledovat také
stavbu Trojského mostu v Praze nebo multifunkčního
centra Šantovka v Olomouci. V sekci Technologie TBM je
zase každodenně aktualizován postup ražeb tunelovacích
štítů Tonda a Adéla, které se blíží k závěrečné prorážce.
Výstava v Polsku
Soubor snímků Oldřicha
Škáchy, osobního fotografa
českého prezidenta Václava
Havla, je do 8. listopadu
k vidění v krakovském
Muzeu Inżynierii Miejskiej.
Partnerem fotografické
výstavy je divize 4, která v Polsku provozuje organizační
složku Metrostavu. Mezi její tamější úspěchy patří
například stavba mostu v obci Chełmek.
Už osm měsíců staví v Olomouci divize 1 obchodně-zábavní centrum Galerie Šantovka. Objekt i samotný
průběh stavby je výjimečný hned z několika hledisek.
Jedná se totiž o jednu ze dvou největších právě probíhajících staveb obchodních center na území České
republiky a je ojedinělá i z pohledu Metrostavu.
Galerie Šantovka – viz www.galeriesantovka.cz – vyrůstá v centru Olomouce na pozemku bývalé firmy MILO,
který ohraničuje Mlýnský potok. Ostrov, který vytváří,
bude z více než 95 procent zastavěný moderní budovou
TOP českého stavebnictví 2012
Říjnové číslo časopisu Stavitel opět doprovodila příloha
TOP českého stavebnictví. Její články, analýzy, komentáře
i statistiky zachycují přehlednou formou výsledky za
uplynulé období a předvídají trendy do budoucna. Pro
předplatitele je umístěna i na webu www.stavitel.cz.
Pražští chodci se dočkali – 30. října byl otevřen 23 m
dlouhý podchod pod železniční tratí mezi vestibulem
stanice metra Hradčanská a Dejvickou ulicí. Původní
musel ustoupit stavbě tunelů Blanka a nový mohl tým
Martina Churaně z divize 2 dokončit až teď, protože
stavbě bránily majetkoprávní spory.
obchodního centra s nepravidelným tvarem, jehož půdorys dosáhne rozměrů až 230 x 170 metrů. Stavba, kterou
vede Ing. Jan Šlajs, je náročná svou velikostí (titulní foto)
a také z časového hlediska, protože musí skončit během
rekordně krátkého termínu 19 měsíců.
„Z hlediska Metrostavu je projekt Šantovka ojedinělý
i svou lokalitou, protože vzniká v regionu, kde jsme v minulosti výjimečně realizovali jen menší stavby. Náš projektový tým proto tvoří technici ze všech oblastí divize 1
od jihozápadu až po severovýchod republiky a doplňují
jej noví kolegové z Olomouce a okolí,“ vysvětluje vedoucí
projektu Ing. Šlajs.
Výjimečné jsou zde i některé postupy, které stavbaři
použijí. V nejbližších dnech třeba zahájí demontáž dnes
ještě funkční štětové stěny po obvodu stavební jámy,
čímž dojde k okamžitému zatopení stavby až do úrovně tří
metrů nad úroveň základové spáry. Tento krok prověří zejména kvalitu provedení izolací spodní stavby proti tlakové
vodě. Vzhledem k tomu, že Galerie Šantovka vyrůstá na
ostrově, je také třeba téměř celou hrubou stavbu vystavět
zevnitř stavební jámy. „U nosného skeletu, který kombinuje monolitické a prefabrikované konstrukce, jsme byli
nuceni použít takzvanou ústupovou metodu. Jakékoliv
dílčí prodlení prací se zde bohužel odrazí v dalším postupu
naší stavby,“ říká Ing. Šlajs.
Za osm měsíců stavbaři zatím kompletně zhotovili
základovou desku a svislé obvodové stěny podzemních
podlaží. V současné době nad terén vyrůstá nosná železobetonová kostra komplexu (malé foto). Po dokončení
bude mít nepravidelně tvarovaná budova jedno podzemní
podlaží s vloženým mezaninem a tři podlaží nadzemní.
Za zmínku stojí i použití řady stavebních materiálů
či systémů, které jsou typem či množstvím u Šantovky
výjimečné. Ať už jde o nezvykle velkou plochu proskleného obvodového pláště či rozměrné střešní světlíky
nebo fasádu z exotického kamene, který je použitý i na
vnitřní obklady. Doplňuje je velké množství vnitřních
prosklených konstrukcí, pro jejichž napojení na velkoformátovou dlažbu bude nutné vyřešit mnoho náročných
podrobností. Investor i angličtí architekti z ateliéru Benoy
totiž kladou velký důraz na kvalitní materiály a jejich precizní zpracování do každého detailu. „Pro občerstvovací
zónu třeba navrhli osvětlovací tělesa takových tvarů, že
zároveň budou působit jako umělecká díla,“ doplnil Ing.
Šlajs. Z technického hlediska je zajímavé i sofistikované
propojení všech technologií centra se systémem měření
a regulace, které umožňuje různé, jak denní, tak noční
provozní režimy včetně snadné správy a obsluhy.
Stavba v Olomouci zatím přes všechny své výjimečnosti a specifika postupuje podle smluvního harmonogramu, takže by měla být dokončena podle plánu na podzim
příštího roku, aby ji veřejnost mohla začít užívat ještě před
Vánocemi. „Rád bych poděkoval všem členům projektového týmu za extrémní nasazení, které projektu věnují.
Věřím, že výsledkem naší práce bude kvalitně provedená
a svým designem ojedinělá stavba, která úspěšně předznamená další zajímavé projekty naší divize v Olomouckém kraji,“ uzavírá Ing. Šlajs.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Dvě setkání v Plzni
V říjnu se v Plzni uskutečnily hned dvě tradiční akce,
kterých se aktivně zúčastnili i pracovníci Metrostavu.
Prvně se 9. a 10. října konal veletrh FINPEX 2012.
Představil připravovaný územní plán města Plzně a přiblížil rozvojové tendence Plzeňského kraje. Metrostav na
něm zastupovali zaměstnanci z plzeňské oblasti divize 1
v čele se svým ředitelem Ing. Václavem Apolínem.
O 14 dní později hostila Plzeň Silniční konferenci 2012.
Také na ní se prezentovali místní pracovníci, mezi delegáty Metrostavu však tradičně převažovali jejich kolegové
z divizí 4, 5 a 2 v čele se svými řediteli. „Představitelé
státní správy nás seznámili s plány dopravní výstavby
pro nejbližší období i se strategií pro léta 2014–2020
včetně výhledu financování,“ připomněl nejdůležitější bod
programu náměstek ředitele divize 5 Ing. Roman Fuksa.
Obchodní náměstek divize 4 Ing. Pavel Pospíšil k tomu
poznamenal: „Třeba Ředitelství silnic a dálnic ČR neplánuje příští rok vyhlásit žádnou velkou soutěž na novostavbu.
To nás nepotěšilo, a tak letos v kuloárech panovala dost
pochmurná nálada.“ Každoroční Silniční konference je
vyhledávanou příležitostí k osobnímu setkání všech, kdo
v silniční dopravě a pro ni potřebných stavbách něco
znamenají. Více než 750 jejích letošních delegátů se proto
kromě programu věnovalo také jednáním s obchodními
partnery i kolegy. Všichni věří, že až se za rok setkají
v Hradci Králové, budou mít větší důvod k radosti.
–red–, foto archiv Silniční konference