Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 3
V úterý 23. října zajil poklep na základní kámen stav-
bu Výukového a výzkumného centra UniverzityKarlovy
v Hradci Králové. Do září 2014 je vybuduje dodavatel-
ské sdružení Metrostavu a firmy Chdek a Tintěra,
Pardubice, jež vede Ing. Petr Kostomlatský zdivize9.
Centrum bude prvním objektem moderního univerzit-
ho kampusu pro královéhradecké studenty a akademi-
ky z lékařské a farmaceutické fakulty UK. Slavnostnímu
zahájení stavby proto byli přítomni nejen děkani obou
fakult, ale i rektor Univerzity Karlovy prof. RNDr. Václav
Hampl, DrSc. Projekt významně podpila Evropská unie i
statutární město Hradec Králové, na základní kámen proto
poklepal i jeho primátor a za dodavatele díla výrob-
-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina.
V současnosti je na staventi mezi nemocnicí aZbo-
rovskou ulicí shrnuta ornice a začínají práce na areálových
ch a základech. „Podzemní podlaží budovy vytvoří bílá
vana podepřená hlubinnými pilotami. Vodonepropust
konstrukce je tu nutná kli vysoké hladině spodní vo-
dy,“ vysvětluje Ing. Kostomlatský. „Monolitický skelet
až čtyř nadzemních podlaží doplní nosné železobetono
stěny. Budova bude mít tvar kříže složený z objemjšího
íčho traktu v ose východ-západ, který bude mít hori-
zontálně členou fadu s pásovým uspám oken.
Menší podélný trakt ochrání předsazené slunolamy.
V podzemním podlaží centra bude parking a zázemí
objektu. Jeho přízemí architekti ztrutnovské spolnosti
ATIP navrhli oteené a propojené s venkovním parterem.
Ve všech třech patrech příčho traktu budovy budou
umístěna fakultní oddělení s pracovnami, kancelářemi,
sklady a archivy. Nší bloky podélné části poslouží jako
přednáškové sály a seminární místnosti (vizualizace).
„Chtěl bych do stavby co nejvíc zapojit vlastní pracov-
ky Metrostavu i firem jeho Skupiny,“ říká Ing. Kostom-
latský. „Jsme však teprve na zátku projektu, který navíc
stavíme ve sdrení, a tak jsme se zatím domluvili jen
selektrikáři ze společnosti Subterra.“ Divizní spolupráce
ak funguje – obří balvan, který posloil jako základní
kámen stavby a nakonec vytví ozdobu přilehho parčí-
ku, totiž poczí ze stavební jámy apartmánů Medn,
které ve Špindlerově Mlýně staví tým Ing. Filipa Křeana.
Lenka Svobodová, vizualizace ATIP
VBuštěhradu u Kladna začal tým Jana Kučery zdivi-
ze9 stat Univerzitní centrum energeticky efektivch
budov (UCEEB) pro ČVUT vPraze. Už napodzim 2013
zne sloužit pro výzkum voblasti optimalizace ener-
getických úspor objektů. Stavbu, jejíž obálka dosáhne
energetické náročnosti třídy B, 17. října zahájil rektor
ČVUT prof.Ing.Václav Havček, CSc. Spolu sdalšími
poklepal najejí základní kámen igenerální ředitel Me-
trostavu Ing.Pavel Pilát (foto č. 3 uprostřed).
Vnovém arlu splochou 19500 m² budou vysoko-
školští odborci vespolupráci sprůmyslovými partnery
vymýšlet avreálném měřítku testovat stavební materiály,
technologie iobnovitelné zdroje, které povedou kúspo-
rám energie. Bude zde i solární simulátor, environmentální
mikroskop a vznikne tui velká halová klimakomora.
Hlavní hmotu komplexu vytvoří 9 m vysoký blok tes-
tovací haly s dorysem 36 x 48 m, ke kterému budou
naseveru avýchodě připojeny nižší části s laboratořemi
aebnou. Najejich střechu bude vesměru odpadu
na východ poleno administrativní křídlo (obr. č. 1).
Autoři zateliéru Šenbergerová, Šenberger – architekti jej
navrhli jako dřevěný hranol se šikmými čely (obr. č.2).
Energeticky efektivní stavba nabázi dřeva dosáhne úspor
energií pomocí orientace kesvětovým stranám či navrže-
ním různých typů obalových konstrukcí – jednou znich
bude isorní sna oploše cca 360 m² najižní fasá
haly. Dílo završí fotovoltaické články nastřch světlí-
ch, kotelna s alternativním zdrojem astřešní ipopínavá
zeleň. Komunikace asadové úpravy doplní vodní plocha.
Jsem rád, že soutěž nastavbu vyhrál vtransparent-
ním výběrovém řízení Metrostav, se kterým máme dobré
zkušenosti zvýstavby nové budovy ČVUT pro fakultu ar-
chitektury,“ řekl prof.Havček. Ing.Pilát při poděková
zavěru vyjádřil přání, aby Metrostav, který bude jed-
ním zprůmyslových partnerů centra, měl brzy příležitost
uplatnit vpraxi poznatky, které lidé v UCEEB vymyslí.
„Podklad staveniště tvoří čtmetrová vrstva navážek
obsahucí strusky. Objekty proto budeme zakdat místo
napasech navelkoprůrových pilotách apodlahy, které
ly ležet naterénu, provedeme jako nosné stropní des-
ky, pod nimiž vytvoříme kompenzační vrstvy. Strusky tak
budou moci měnit svůj objem bez vlivu na budovy,“ uvedl
Jan Kučera. Za dva měce od převzetí staventě se jeho
týmu už podilo přepracovat projekt zakní istatiky
apracovci spolnosti PRAGIS začali vrtat piloty.
ls–, vizualizace Š., Š. – architekti
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
UCEEB – vzor pro energeticky efektivní budovy
1
Nad Trojským mostem v Praze se už klene celý ocelový oblouk
V pondělí 22. října vyzdvihli pracovci divize 5 spolu s kolegy z divize 3 a geodety z firmy CCE Praha na místo poslední díl
oceloho oblouku. Jejich pracovní koncert je v časosběrném videu zaznamenán na webové adrese www.youtube.com/
watch?v=S1BKFmVNEdo, na www.youtube.com/watch?v=sfT5E4J229E je zvednutí celého oblouku shrnuto do 12 vteřin.
2 3
Jen něco málo přes půl roku zbývá dodokončení vý-
znamné komunikace, která motoristům urychlí cestu
mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a řadě jihočes-
kých měst odlehčí oddopravního zatížení. Další, 25 km
dlouhý úsek dálnice D3 by totiž měl být hotový ještě
ed příštími letními prázdninami.
Celý úsek pod vedením společnosti STRABAG sta
sdružení čtyř firem – mimo Metrostavu, který má naza-
kázce 40% pol, jtě EUROVIA CS akošické Inžinierske
stavby. Tým divize 4 Metrostavu pod vedením Ing.Bohu-
mila Rohna odpodá zavybudování 11,5 km dlouhé části
komunikace mezi Planou n/L aSoběslaví se dma vel-
kými atřemi menšími dálničními mosty (foto č. 1), řadou
nadjezdů advěma přesypanými mosty pro přechod zvěře.
Největším dílem je zde bezesporu most přes rybk
Koberný. Měří 560 metrů, je téměř hotový aještě letos
jej divize 4 předá investorovi. Dokonce roku by měla do-
končit imost přes Černovický potok. Práce naostatních
mostech inadjezdech skoily už letos vlétě (foto č. 2).
V soasnosti na stavbě pokládáme konstrukční vrst-
vy. Bez poslední obrusné budou hotové ještě do konce
klimaticky příhodného období. Provádíme také zemní
práce navedlejších obslužch komunikach azakládání
protihlukových stěn,“ popisuje současné dění Ing.Rohn
apřibližuje postup dokončovacích prací: „Vříjnu byly za-
jeny ipráce namonolitických žlabech, které provedou
finišery firmy DSH, nové dceřiné společnosti Metrostavu.
Musíme ještě dokončit střední dělicí pás akrajnice a ještě
letos začít ukdat kabely informačních aSOS sysmů.
Najaře položíme obrusné vrstvy, namontujeme svodidla,
znení a provedeme sadové úpravy ioplocení dálnice.“
hem čtyř let prací se pracovníci Metrostavu museli
nastavbě D3 vypádat scelou řadou změn. Kromě změ-
ny její trasy, již vyvolaly majetkoprávní spory, dlo mimo
jiné ikpoměrně velké změně v typu mostu přes rybník
Koberný. Místo původně navržené vysouvané ocelové
konstrukce tu divize 4 postavila letmou betoží předpjatý
betonový komorový nosník. Snížila tím počet pilířů vryb-
ce, což ušetřilo peze jak při stav, tak při následné
údržbě azároveň znamenalo imenší dopad dorázu krajiny.
Další změny vyvolaly sesuvy skalních svahů vblízkos-
ti hotových nadjezdů. Ikdyž šlo opoměrně velký rozsah
dodatných prací, divizi 4 se je podilo dokončit včas.
Jaroslav Růžek, foto Josef Husák
Stavba dalšího úseku dálniční sítě se uzavírá
Dva nové mosty pro Liberecko
1 2
Ředitelství silnic alnic ČR evidovalo nazátku le-
tošního roku vLibereckém kraji celkem 894 silnních
mostů scelkovou délkou 14112 metrů. Jen sedm pro-
cent znich, tedy pouhých 59, přitom splňovalo kritéria
bezvadného stavu nosné konstrukce. Díky divizi 8 se
však toto číslo zvýší. Během pár týdnů totiž tým Lukáše
Kalfeřta dokončí rekonstrukci hned dvou, byť malých
emosní. Otřetím mostě, který už stihl opravit tým
Ing.Jana Müllera, jsme psali vminulých novinách.
Rekonstrukce malého, ale důlitého mostku vPalac-
kého ulici veCvikově, který převádí silnici III/26836 přes
Boberský potok, zala letos včervenci demolicemi jeho
mostovky. Stavbaři odstranili středový pilíř mostu azača-
li opravovat kamenné opěry. Hned nazačátku však zjistili,
že ipolovina jedné z nich je vhavarijním stavu, takže ji
demolovali anově založili. Desetidenní skluz oproti har-
monogramu pak doněli vprůběhu celé rekonstrukce.
Nový most je zmonolitického železobetonu. „Kro
dodržení harmonogramu a kvůli krátké uzavírce mostu,
která trvala jen 90 dní, bylo pro náš tým nejnáročněí
kvalitní provedení bednění mostovky ibetonáž nosné kon-
strukce. Jsou totiž pohledové,“ říká Lukáš Kalft. Výzvou
pro tesaře bylo bednění pro obloukovou římsu nanávodní
straně potoka, které vyráběli přímo nastavbě.
Navíc během rekonstrukce stavbe celkem třikrát
potrápila velká voda. Boberský potok má totiž velmi krátké
povodí, takže jeho hladina při dtích vystoupá během pár
minut iovíc než půl metru. Dnes už je most v provozu.
Končí i rekonstrukce druhého mostu v Libereckém
kraji, kterou Lukáš Kalfeřt řídil. Det metrů dlou
mostek veSloupu vČechách (foto) tví kombinace pre-
fabrikované amonolitické železobetonové konstrukce. Je
zalen namikropilotách, které stavbi vrtali přímo ze
dna koryta potoka vtekoucí vodě anavíc vmístech, kde
se vyskytovaly tlakové podzemní vody. Museli postupovat
rychle, aby práce vdeštim období neohrozila přívalo
voda. Ale ani tady se jí nevyhnuli, dvakrát ještě před be-
tonáží zaplavila základy. „Vjednom případě nám uplavala
i část bednění, a práce jsme tak museli odložit. Jtě
jednou bych proto rád poděkoval našim subdodavatem
zaprofesionální přístup, který nám pomohl splnit termín,“
uzará Lukáš Kalft. Dnes stavbařům veSloupu zbývá
jen opravit propustek aobjezdové komunikace.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
První krok na cestě k modernímu kampusu
Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 19/2012, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (1046 ms)

Rendering Strana 4 (103890): (0/1) (1031 ms)

Rendering Strana 3 (103888): (0/1) (1075 ms)

Rendering Strana 2 (103887): (0/1) (1074 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3075/vth120509-1.jpg (3x)

 i3075/vth120510-1.jpg (3x)

 i3075/bg103888.svg

 i3075/vth120512-1.jpg (3x)

 i3075/vth120507-1.jpg