strana 2

Dvě akce jednou ranou

Tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4 předal 11. října

do užívání naráz hned dvě stavby – nový most v Postupicích a téměř 13 km dlouhý rekonstruovaný úsek

silnice 3. třídy mezi Divišovem a Vlašimí.

Obě dopravní díla měla mnoho společného. Po svém

zprovoznění zlepšila kvalitu jízdy a bezpečnost silničního

provozu, jejich investorem byl Středočeský kraj, spolufinancovala je Evropská unie a divize 4 měla na jejich

provedení extrémně krátký čas.

Prvně se dočkal otevření nový most přes potok Chotýšanka v obci Postupice (foto č. 1). „Tady jsme měli podle

smlouvy přesně za 19,7 týdne vystavět provizorní přemostění, zdemolovat starý a postavit nový most,“ popsal

Ing. Rakouš a dodal: „Kdyby nás nezdržely nečekané problémy se zaplavením stavby ze stávající odlehčovací kanalizace obecní čističky odpadních vod, neměli bychom

s dodržením termínu větší problém, i když projekt byl už

od počátku na kritické cestě. Chyba ale nebyla na naší

straně, a proto nám investor lhůtu o tři týdny prodloužil.“

PtÁme se

ing. miroslava zobaníka, mBa,

generálního ředitele metrostavu sk

Po 13 letech zaměstnání v Metrostavu se v dubnu roku

2009 Ing. Zobaník přestěhoval z Prahy do Bratislavy,

aby jako výrobně-technický ředitel pomohl Metrostavu SK. Brzy se stal jeho ředitelem generálním.

1

Čtrnáctihektarová stavba v běloruském Brestu

1

2

3

4

5

Jako druhá se 11. října střihala páska přes silnici v Divišově (foto č. 2). Na opravě tu s divizí 4 spolupracovali

zaměstnanci firmy BES, která je jednou z dceřiných společností Metrostavu. Součástí rekonstrukce 12,6 km dlouhé komunikace III/1124 (foto č. 3) byla zhruba v polovině

cesty do Vlašimi i oprava třípolového mostu přes Blanici

(foto č. 4) u obce Libež (foto č. 5). Právě v ní si na závěr

akce při neformálních rozhovorech vyslechli ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth a jeho náměstek Ing. Pavel Pospíšil nejvíc pochvalných slov na adresu divizních kolegů.

V Brestu, 717 km od Prahy a 300 m od nejvýznamnějšího hraničního přechodu mezi Běloruskem a EU, začne

už v listopadu Ing. Pavel Hruška z divize 3 budovat příhraniční nákladní terminál Kozloviči-2. Při řízení teprve

druhé běloruské stavby Metrostavu mu bude pomáhat

osmičlenný tým českých kolegů a tamější odborníci.

Jejich práce zastaví plochu o rozloze 14 hektarů.

„,V Bělorusku zatím pracuji s vedoucím výroby a místním zaměstnancem za pomoci kolegů z týmu stavby Ščitomiriči,“ říká Ing. Hruška. „Ruština se už ve škole neučí,

a tak se ji moji kolegové z divize museli naučit nebo si

připomenout v jazykovém kurzu a na stavbu dorazí až

v polovině listopadu.“ To už bude mít i převzaté staveniště – rovinu na asi čtyřmetrovém náspu, kterým investor

vyrovnal výškový rozdíl mezi přilehlou dálnicí a zelenou

loukou, na níž terminál do konce července 2014 vyroste.

„Největším objektem tu bude ocelová skladovací hala

na zastavěné ploše 17 340 m²,“ popisuje Ing. Hruška a doplňuje: „Bude mít několik vestavků a přístavků, z nichž nejobjemnější bude čtyřpatrová administrativní budova ABK

s železobetonovým skeletem. Dál musíme postavit objekt

STO – stanici technické obsluhy – a do ní vestavět myčky

aut a kanceláře. Součástí areálu bude kromě trafostanic,

kotelen, vrátnic a parkovišť pro téměř 150 nákladních a více než 150 osobních vozů i zařízení na čištění a akumulaci

dešťových vod s odlučovačem ropných látek. Samozřejmě na nás čekají i kilometry sítí či areálových komunikací

a navíc kruhový objezd s napojením na dálnici.“

Vizuálně nejzajímavější budovou, kterou divize 3

v Brestu vybuduje, však bude tříhvězdičkový hotel se

115 jednolůžkovými a 25 dvojlůžkovými pokoji, šesti VIP

apartmány a restaurací (vizualizace). Bude mít jedno podzemní a šest nadzemních podlaží s technickou nadstavbou. I když je navržený symetricky, divize 3 z něj nejprve

postaví jen centrální část a jedno ubytovací křídlo. Zatímco hotelové interiéry do zakázky Metrostavu nespadají,

ostatní objekty musí divize 3 nechat vybavit základními

technologiemi a zakládacími i zdvihacími prostředky.

„I když staveniště přebíráme před zimou, počítám

s tím, že na jaře už budeme mít hotové jeho zařízení i část

pilotových základů,“ předpokládá Ing. Hruška. „Zdejší

dělníci jsou totiž na mráz zvyklí a my nemůžeme ztrácet

čas – na dílo totiž máme jen 17 měsíců, na hotel o 4 víc.“

–ls–, vizualizace archiv stavby

2

závěr ražeb tunelovacích strojů je bezpečný

Z víc než 8350 metrů traťových tunelů metra V.A ražených pomocí TBM zbývá dokončit jen asi desetina.

Svou cestu by tunelovací stroje měly ukončit už závěrem listopadu. Po jejich demontáži ve stanici Dejvická

se úspěšně uzavře náročná operace, která významně

ovlivní i další průběh výstavby v letech 2013 a 2014.

Ražby pomocí moderních TBM byly u nás použity

poprvé; jejich přípravě i realizaci proto Metrostav věnoval velké úsilí. Vyplatilo se – realizační tým si technologii

rychle osvojil a práci v náročných podmínkách zvládá

velmi dobře. Rád bych se však vrátil k srpnovému propadu vozovky v Evropské ulici. Chtěl bych totiž vyzdvihnout

profesionalitu, s níž byla tato mimořádná událost vyřešena včetně zajištění objízdných tras a likvidace propadu.

Událost šetřil Český báňský úřad a v ražení pomocí

TBM neshledal žádné závady či nedostatky. Za pravděpodobnou příčinu propadu označil skrytý podzemní prostor

v podloží vozovky, který předběžný geologický průzkum

neodhalil. Svědčí o tom i tisková zpráva zveřejněná na webu www.cbusbs.cz. Mimochodem několik dnů nato došlo

k podobnému propadu vozovky i na pražském Proseku.

Pro zajištění bezpečnosti dopravy i následujících ražeb doporučil obvodní báňský úřad provést v celém úseku

Evropské třídy od propadu až po stanici metra Dejvická

dodatečný geologický průzkum. Homogenitu podloží zde

prvně ověřoval georadar, který až do hloubky cca 3,5 m

pod terénem identifikoval místa s deficitem zeminy vzniklým jejím vyplavením dlouhodobým působením spodních

vod (na snímku georadaru jsou označena tmavou barvou).

Existenci dutin pod oběma jízdními pásy včetně tramvajové trati následně potvrdily průzkumné vrty. Po vyhodnocení nově zjištěných podkladů Metroprojekt Praha

vypracoval projekt sanačních opatření.

Vrty ve vozovce a následné nízkotlaké injektáže podzemních kaveren cementovou směsí dokončili zaměstnanci firmy Zakládání staveb teprve nedávno, protože je

prováděli po úsecích a převážně o víkendech, aby minimalizovali omezení dopravy. Všechny operace, které po propadu na Evropské třídě proběhly, byly náročné i proto, že

se musely uskutečnit v předstihu před dalším postupem

obou razicích štítů. Realizační tým Metrostavu, složený ze

zaměstnanců divizí 5 a 8, má velkou zásluhu na tom, že

proběhly hladce a harmonogram stavby metra V.A nebyl

ohrožen. Tunelovací stroje Tonda a Adéla tak mohou už

koncem listopadu bezpečně dorazit do stanice Dejvická.

Ing. Pavel Šrámek, ARCADIS Geotechnika

Změnil se Metrostav SK během vašeho působení?

Hlavní náplní jeho práce zůstaly pozemní stavby, ale

provádí je nejen v Bratislavě či jejím okolí, ale po celém

Slovensku. Má už jen 135 zaměstnanců a jedno středisko stavební výroby. Vyměnilo se vedení firmy a výrazně

posílila obchodní činnost. Novinkou je realizace prvního

vlastního developerského projektu, kterým se staly Bytové domy Nejedlého v bratislavské čtvrti Dúbravka.

Podrobnosti o něm zájemci najdou na webových stránkách www.nejedleho.sk. Jak se ale byty prodávají?

Zatím jsme docela spokojeni. Z obou třináctipodlažních

domů se 166 byty je hotová teprve hrubá stavba, ale

i když byty nabízíme teprve čtyři měsíce, je už asi pětina

prodaná. Projekt jsme navíc převzali ve stadiu, kdy kvůli

záměru zvýšit budovy o pět pater bylo nutné požádat

o změnu stavby před jejím dokončením. Bylo to obtížné,

ale povedlo se, a za to bych chtěl poděkovat všem, kdo

k tomu přispěli, protože odvedli náročnou a dobrou práci.

Co dalšího a kde ještě stavíte?

V centru Bratislavy vedle prezidentského paláce přestavujeme administrativní budovu. Je to sice menší, ale

technicky i logisticky náročná stavba, při níž z původních

dvou nepodsklepených domů zůstane stát jen jedna uliční

fasáda, za kterou vybudujeme nový komplex s třípodlažním podzemním parkingem. V Košicích se jako subdodavatel na stavbě Doprastavu podílíme na rekonstrukci dvou

objektů v bývalých kasárnách, z nichž vzniká nový Kulturpark. Spolupracujeme tu i s divizí 3 na novostavbě pavilonu urgentního příjmu místní nemocnice a provádíme

hrubou stavbu tří domů na Nových Terasách. Kromě jiného stavíme i dům sociálních služeb ve Vrútkách u Martina

a zahajujeme výstavbu prodejny Billa v Dunajské Stredě.

Jaká je situace na slovenském stavebním trhu?

Složitější než na českém. Zcela chybí soutěže na zakázky

většího charakteru. A u těch menších se ocitáme v konkurenci asi 25 dalších firem, které mají stejné zaměření. Zvýšili jsme ale obchodní aktivitu a začíná se nám víc dařit.

Vloni jsme touto dobou měli téměř vyčerpaný zásobník

práce, letos máme zasmluvněné stavby za 20 milionů eur

a z 45 % naplněný plánovaný výrobní program na příští

rok. A věřím, že do konce tohoto roku ještě něco přibude.

Jste tedy spokojený?

Rozhodně ne. Směřujeme sice k lepšímu, ale pořád to

nestačí. I když jsou ztráty menší, stále jsme se nedostali

ani na nulu. To nám přináší velké problémy a můžeme být

jen rádi, že za sebou máme silnou mateřskou společnost,

která může v případě potřeby poskytnout garance našim

obchodním partnerům. Pracujeme v nejistotě, pod tlakem, ale nevzdáváme se. Pomáhá nám i bližší semknutí

s kolegy z Metrostavu, Subterry a Doprastavu, se kterými

jsme podali několik nabídek. Věřím, že díky vzájemné spolupráci a podpoře v nich časem uspějeme.

Jaké má Metrostav SK plány do budoucnosti?

Hospodářské výsledky bychom chtěli v následujícím půlroce posunout do kladných čísel. Projekty vyhledáváme

po celé zemi a nejen v segmentu bytové a občanské

výstavby, ale i mezi průmyslovými stavbami a sanacemi

ekologických zátěží. Zvažujeme účast v dalším developerském projektu, a pokud se nám podaří navázat na zakázky, které dnes realizujeme v Košicích, uvažujeme o založení výrobní složky na východním Slovensku.

Moc důvodů k veselosti nemáte. Potěší vás něco?

Mám radost, když nás na konci projektu investor pochválí.

Ocenění profesionality našich zaměstnanců mě vždycky

zahřeje na duši bez ohledu na velikost zakázky. Jen bychom jich potřebovali víc, abychom mohli splnit výsledky,

které se od nás očekávají. Největší radost mi však přinášejí moje malé děti. Rodina je pro mě vším, poskytuje mi

zázemí a jistotu, bez ní bych svou práci nemohl zvládat.