Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 2
Impedanční defektoskopie na střechách PPII
Tak jako u každé jiné budovy istřešní pšť Palmov-
ka Parku II musí být funní, trvanlivý a spolehlivý.
Kvalitu jeho provedení ověřila a potvrdila nedestruk-
tivní zkušební metoda – impedanční defektoskopie.
Nastavbě Metrostavu byla takto použita poprvé.
Impedanční defektoskopie umožňuje stanovit vlh-
kostní stav materiálů pod hydroizolací pomocí elektrické
impedance, aniž by došlo k mechanickému pore
vrstev. Pro prokazatelné zkoky kvality právě dokonče-
ch istarších střech se uvelkých ploch používá měři
ístroj spojezdem (foto). Střechu obvykle křižuje vras-
tru asi 2x2 m avysílá střídavé elektromagnetické vlně
dohloubky přibližně 10–12 cm. Vzhledem kmigraci vlh-
kosti khornímu povrchu je tento rozsah dostatečný ipro
prokázání vlhkosti veskladch svší tloušťkou tepel
izolace. Z naměřených hodnot, odečtených ze stupnice
impedančního defektoskopu, vytvoří technik vlhkostní
mapu střechy. Zní je možné lokalizovat nejen místa za-
kání, ale i směry transportu vody ve střešním plášti.
Vpřípadě nutnosti je vhodné reálný stav jeho vrstev ově-
řit lokální sondou apodle jejích výsledků se rozhodnout
oponechání střechy bez dalšího zásahu či ojejí opravě.
Impedaní defektoskopie je šetrnější krozpracova-
mu dílu adokáže konkrétně určit rozsah opravy střechy
sminimálními náklady. Při použití standardní zátopové
zkoušky totiž může při poruše hydroizolací dot půso-
bením tlakové vody nejen ktšímu poškození střešního
souvrství, ale ikeškodám vinteriéru, sčímž jsou spojeny
zvýšené náklady ineplánované prodloužení stavby.
Měření impedanční defektoskopií je vhodné provát
až podokončení filní hydroizolační vrstvy aje kněmu
nutný suchý povrch, který prel vlhkostní záží třeba
oddeště. Vměřené oblasti však nesmí být vodivé materi-
ály, jako jsou například parozábrana shliníkovou vložkou
nebo armovací výztuž.
UPalmovka Parku II mají standardní střechy klasické
pořadí vrstev, pojezdové inverzní a střechy vegetační
kombinované. Zkouška hydroizolací vegetačních střech
vjeho druhém nadzemním podlaží posloužila ijako prak-
tický příklad impedanční defektoskopie pro techniky ze
ech divizí Metrostavu. Měření tu bylo spojené isukáz-
kou vybraných detailů stavby, jejichž technické ření bylo
velmi náročné. Ověření kvality hydroizolací veseše PPII
prokázalo, že impedaní defektoskopie je nadmíru přes-
ná metoda prokazující ivelmi malé množství zabudované
vlhkosti, které neovlivňuje spolehlivou funkci střešního
pláště. Ozkenosti zrealizace izkoušek střech PPII se
rádi pome vdalších přísvch či naškolech.
Ing.Roman Vomlel, Ing.Jan Klečka
Fotografické obrazy
Mezi autory, kteří fotí stavby Metrostavu, patří iIng.Ji-
ří Junek, CSc., který pracuje vdivizi8 jako zástupce ře-
ditele výstavby metra V.A. Jeho výtvarně orientovaný
fotografický rukopis představují následující smky.
Ing.Junek začal fotografovat vedvacti letech asvůj
koníček neopustil, ani když vroce 1977 nastoupil doMet-
rostavu nastavbu stanice metra Leninova (dnes Dejvická)
jako asistent hlavního stavbyvedoucího. První oficiální
edstavení jeho fotografií spracovní tematikou – výstava
Zrození stanice – proběhlo při slavnostním otevření stani-
ce metra Vltavská vsrpnu roku 1984. Počátní smek
zfotosloupku je však ocelé čtvrtstoletí mlaí azvýšky
jeřábu dokumentuje růst schodišťových věží nového vý-
robního bloku velektrárně Ledvice.
Vestejnémroce, ze kterého poczí první snímek, se
Ing.Junek vrátil dopodze. Odvě léta pozji, vroce
2011, mezi jimi zaznamenal iprůjezd tunelovaho stro-
je Tondy dostanice Nádraží Veleslavín (foto č. 2). Zadalší
rok vyfotografoval idokončení ražeb jednolodní stanice
Petřiny (foto č. 3). Nejmladší snímek zfotosloupku (foto
č. 4 zezna letošního roku) pochází zpočátků výstavby
definitivního ostění klenby stanice metra Bořislavka.
Dodatečné barevné úpravy fotografií jeho dílo spojují
sobrazy dcery Elišky, které také vynikají pestrými kon-
trasty. Už několik let spolu otec sdcerou putují poexotic-
kých krajinách aponávratu pořádají společné výstavy. Tu
zatím poslední, šestou, máte možnost až do22. listopadu
zhlédnout nazámku vBenátkách nad Jizerou. Nese název
Odpólu kpólu aedstavuje fotografie z Islandu aPata-
gonie aobrazy, které expedice do těchto zemí inspirovaly.
Ing.Jaroslava Stuchlíka,
oblastního ředitele divize 8
Než vroce 2006 Ing.Stuchk nastoupil doMetrostavu
jako oblastní ředitel divize 8 pro Liberecký kraj, půso-
bil více než 20 let vmenších stavebch firmách. Po-
každé vevýrobě – napráci vestavebnictví se mu tot
vždy nejvíc líbilo, že jsou její výsledky rychle vidět.
Co byl při vstupu doMetrostavu váš hlavní úkol?
Ředitel divize 8 Ing.Pavel Šrámek mě pověřil, abych roz-
šířil činnost libereckého oblastního zastoupení. Jeho roč-
ní obrat se tehdy pohyboval jen kolem 60 milionů korun
amým úkolem bylo tuto částku rychle navýšit odaích
140 aupevnit postavení divize vkraji. Vzhledem ktomu, že
tu dnes snámi všichni počítají, mysm, že se to povedlo.
Jaké pny máte teď adí se vám je plnit?
Obávám se, že se nám letošní plán splnit nepodí, ikdyž
to o mnoho nebude. Některé akce, které jsme vyhráli
asnimiž jsme letos počítali, totiž investor kli nedostat-
ku financí odsunul, nebo dokonce zrušil.
Kolik kolegů vLiberecm kraji říte?
Voblastním zastoupení je nás jednadvacet, ztoho šest
vedoucích projektu. Ing.Jáchym Kubeček aLukáš Kalft
ale vsoučasnosti působí vÚsteckém kraji, kde řídí stavbu
Galerie Teplice. Ne zakázky paí zpohledu Metrosta-
vu ktěm drobnějším, proto jich často jeden tým řídí víc
najednou. Teď jich máme rozpracovaných celkem sedm.
Kolik projektů vedete vy osobně?
Vsoučasnosti tři. Asi nejzajímavější znich je přestavba
patkově chráněho kostela Marie Magdalské vLiberci
naCentrum pro neziskový sektor. Měla už být hotová, ale
stavba byla zastavena kvůli nesrovnalostem nastraně in-
vestora aproblémům spřidělem dotace. Tu se nakonec
idíky našemu úsilí podařilo zajistit, ale bude vyplacena až
poskončení stavby, takže tuto zakázku Metrostav zatím
financuje sám pomocí dodavatelského úru. Další pro-
jekt řím veStráži pod Ralskem, kde divize 8 jako subdo-
davatel zajišťuje vybrané práce nastavbě Membránoho
inovačního centra společnosti MemBrain. Třetí zakázkou
je zateplení školy v Hrádku nad Nisou, které zahrnuje
i výměnu oken. Práce tam provádíme při zachovaném
provozu ajejich koordinace bude náročná zvlášť najaře,
kdy budeme muset zjedné školní budovy během výuky
bezpečně odstranit starý obvodový plášť z boletických
panelů, které obsahují azbest.
Jaké další zakázky má vaše zastoupení rozpracované?
Jsou čti avšechny se chýlí kzávěru. Tým Ing.Martina
Burýška dokončuje rekonstrukci starých výrobních pro-
stor avýstavbu nových pro spolnost FOL-Obal Doksy.
Ing.Jan Müller skolegy rekonstruuje arozšiřuje Základní
školu v Lušnich. Tým Ing. Pavla Ducháče nevno
edal stavbu v liberecké zoo, kde vybudoval kanaliza-
ci, několik voliér, hospodářskou budovu se zimovištěm
azázemím pro exotická zvířata. Drobně se podíme ta
navýstavbě protipovodňových opatření vJablonci.
Vjakém segmentu stavebnictví hlete zakázky?
Veech. Liberecký kraj je totiž zhlediska investičch
prostředků nejmenší – pohybuje se zhruba napolovi
možností ostatch krajů, je sním srovnatelný snad jen
Karlovarský. Ten náš je ale malý irozlohou. Kromě stát-
ho podniku DIAMO vněm navíc není žádný velký průmysl
asoukromí investoři tu nemají finanční prostředky. Proto
jsme zbytových jednotek, které jsme budovali nejdřív,
ešli nazakázky vejného sektoru, a to i ty dopravní.
Nevyhýbáme se žádné práci, stali jsme už ii mosty.
Vsoučasnosti čekáme na vyhodnocení vejné soutěže
namodernizaci části tramvajové trati LiberecJablonec,
které by mělo prohnout vnejbližších dnech. Myslíme si
také, že se vkraji bude hodně investovat doželezničních
tra, prote jich mnoho poničily povod, atuto příleži-
tost bychom chtěli využít.
ZLiberce nepocházíte, ale přes třicet let tu žijete. Co
se vám natomto městě lí?
Hory. Najednu stranu si tramvají zajedete nasjezdovky
anadruhou naběžky. Takových měst, která něco podob-
ho umňují, mnoho není. Iproto tu pracuju ažiju rád.
strana 2
PME SE
1
Nový vjezdový portál pro Hornotanvaldský tunel
Divize 5, která se dosud specializovala především na
mostní konstrukce a podzemní stavby, má na svém
kontě další počin v oblasti kolejové dopravy. Po re-
konstrukci dešenického mostu opravili její pracovci
vlastními silami také železnní tunel (foto č. 1).
Hornotanvaldský tunel na trati Jablonec nad Nisou
– Tanvald byl postaven vroce 1890 aří 71 m. Letos
se po 123 letech provozu dočkal první opravy, kterou
už opravdu potřeboval – prosakucí voda vněm vzimě
vyráběla rampouchy, které ohrožovaly projíždějící vlaky,
anamrzající voda vpuklinách uvolňovala skalní bloky, kte-
ré hrozily pádem dokolejiš. Vposlední době byl proto
jeho vjezdový portál provizorně zajištěn.
Opravu jeho 12 m dlouhé portálové části zali pracov-
ci divize 5 prot vsrpnu amuseli ji dokončit během
45denní výluky. Prvně vybourali původní kamennou obe-
zdívku tunelu až naskalní masiv, očistili jej asvedli pod-
zemní vody. Jako nové ostění vyrobili železobetonovou
skořepinu. Prostor mezi ní amasivem vyplnili liaporem.
„Při bourání původního ostění jsme postupovali velmi
opatr. Likvidovali jsme ho postupně, v ímetrových
pásech. Uvolněné skalní bloky jsme upevňovali ocelový-
mi asklolaminátovými kotvami astabilizovali stříkaným
betonem,“ přibližuje vedoucí projektu Ing.Jí Břicáč.
„Skořepinu, vyztenou příhradovými rámy advěma vrst-
vami svařovaných sítí (foto č. 2), jsme provedli ze stříka-
ho betonu doztraceho bednění, které jsme vytvořili
zhydroizolace.“ V nepřístupném terénu museli stavbaři
dopravovat suchou betonovou směs ktunelu vlaky. Liapor
foukali navzdálenost 80 m sacím bagrem, a zvládli jej tak
uložit zapouhé tři dny, aniž blokovali tunel. Potrubí přitom
vedli ipřes říčku Kamenici. „Díky nasazení týmu, který na
místě při bourání řídil stavbyvedoucí Václav Anděl apři
výrobě skořepiny Ing.Jí Kocn, jsme dílo předali tři dny
před ukončením výluky. Při zakázce, naž jsme pracovali
vesdrení sfirmou Chládek & Tinra, jsme si vyzkou-
šeli nový typ rekonstrukce železničch tunelů. SŽDC jej
pozimě vyhodnotí, apokud zažkávací zkokou projde,
plánuje jej i nadále poívat,“ uzavřel Ing. Břichňáč.
jar, foto Josef Husák
2
1
2
3
4
Na trati s Hornotanvaldskýmtunelem se naczí jedi
tuzemská zubačka. Lokomotivy sjejípomocí zdolávaly
stouní mezi Tanvaldem aKořenovem, kde koleje
na6,7 km délky překonávají výškový rozl 235,1 m.
Moderní vlaky si spřevýšením až 58 promile dokážou
poradit ibez použití ozubnice. Historické lokomotivy
proto na tuto originální trať v současnosti vyždějí jen
i nostalgických jízch – viz www.zubacka.cz.
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (837 ms)

Rendering Strana 3 (103758): (0/1) (824 ms)

Rendering Strana 2 (103755): (0/1) (872 ms)

Rendering Strana 1 (103748): (0/1) (871 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3052/vth120359-1.jpg (3x)

 i3052/vth120368-1.jpg (3x)

 i3052/bg103755.svg

 i3052/vth120371-1.jpg (3x)

 i3052/vth120376-1.jpg