Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
4
1
5
TOP Odpovědná firma
Platforma Byznys pro spolnost zveřejnila letos již
podesáté pořadí vsoutěži TOP Odpovědná firma. Zá-
stupci oceněch společností si vetřicti kategoriích
evzali ceny zarok 2013 naslavnostním galavečeru
ve čtvrtek 17. října veSlovanském domě.
TOP odpovědná firma je jediný žebříček v republi-
ce, který porovnává působení spolností v klíčových
oblastech spolenské odpovědnosti a podle toho, jaká
přinášejí inovativní řešení vrámci udržitelného podnikání.
Metrostav byl zakladatelem klubu firemch dárců
Donátor ajedm zprvních členů platformy Byznys pro
spolnost, jež vznikla nazákladě jeho zkušeností. Vroce
2013 byl vsoutěži TOP Odpovědná firma ocen druhým
místem vkategorii Firma vstřícná seniorům, kde porota
vyzdvihla činnost Seniorklubu Metrostavu. Spolupráce se
středními odbornými technickými školami vynesla Metro-
stavu i třetí místo vkategorii nazvané Firma aškola.
Tři otázky pro...
vedouho projektu Ing.Davida Tůmu zdivize 6. Spo-
lupracoval se studenty ČVUT vPraze naprojektu AIR
House, který Metrostav podporoval, a nedávno se vrá-
til ze soutěže Solar Decathlon 2013 v Kalifornii.
Odkdy, sčím aproč jste studentům pomáhal?
OAIR House jsem se dozl napřelomu let 2012 a2013
odOndřeje Buršíka zMetrostavu Development. Pádal
mne, zda bych studentům mohl pomoci spřípravou stav-
by ajejí pražskou realizací. Sděkanem fakulty architek-
tury prof.Ing.arch. Zdeňkem Zavřelem akoordinátorem
projektu Ing. arch. Daliborem Hlačkem, Ph.D., jsme
se dohodli, že při výrobní přípravě zajistím dodavatele
ajejich vjemnou koordina. Součástí toho bylo iřeše-
ní technických detailů pro zajišní plynulosti výstavby.
Jednou začas jsem nafakultu docházel nakoordinač
sczky a seznamoval se sprojektem ahlavně slidmi,
ktí naněm pracovali. Současně jsem jim byl kdispo-
zici na telefonu či mailu. Pokud bylo potřeba, pomohli
jim imí kolegové. Šlo ostudentský projekt apro mnoho
mladých lidí to bylo vůbec první seznámení se samotnou
stavbou. Tu jsem ale nídil, ani naní nic zanikoho ne-
lal. Byl jsem jen ten, kdo mohl achtěl pomoci a nakoho
se obraceli vpřípadě probmů. Ipřesto, že studenti byli
bez zkušeností, měli vsobě ohromné odhodlání projekt
zrealizovat aust sním. Apřesně tahle věc mne kněmu
„připoutala“. Vždycky jsem totiž rád pracoval smladými
lidmi, ktí mají vsobě nadšení něco udělat adokázat.
Jak dlouho jste byl vKalifornii aco jste tam dělal?
Byl jsem tam 14 dní v době samotné výstavby domu,
kterou jsme při dvousměnném provozu zvládli během
pouhých osmi dní. Jediný problém, který jsme museli
řešit, byly neustálé výpadky proudových chráničů, vzni-
kající vinou jiho napětí. Náš elektrotým je však zvládl
as opravit. Já jsem se snažil být nápomocen, jak se
dalo akde bylo potřeba. Pracovali jsme ve dvou četách, já
patřil doodpolední, která začínala mezi 1. a2. hodinou od-
poledne akončila vedvě ráno, kdy se celá sorní vesnice
zavírala. Asi 6hodin apozději ivíce jsme pracovali všich-
ni souběžně – po celou dobu s obrovským nasazením
azaísné kontroly dodržování BOZP. Nadruhou stranu
jsme se ale dokázali imnoha věcem zasmát atým udržet
jednotný, což je vtakovýchto situacích vsadě to nej-
důležitější. Vlastnoručně jsem pak dělal sádrokartonový
podhled vinteriéru, vekterém byly zabudované chladicí/
topné panely, zaptěná stla abyl zakoen architekto-
nicky pojatým detailem, se kterým jsem si musel doslova
pohrát. Mimochodem – školením nasádrokarton jsem si
prel pouhé dva dny před odletem ujednoho znašich do-
davatelů, kteří se polejí narealizaci Palmovka Parku II.
Naco zprojektu budete nejraději vzpomínat?
Krásch vzpomínek je neskutečné množství. Hlavně díky
tomu, že všichni studenti či poradci, jako jsem byl já, měli
odsamého zátku jediný cíl – dokázat, že projekt zvlád-
nou! To se podařilo amě těšilo, že jsem ktomu pomohl.
Nikdy nezapomenu nalidi, se kterými jsem zejna vKa-
lifornii spolupracoval aslel s nimi pocit úspěchu zpro-
vedené práce. Stejně tak nezapomenu napady slunce,
které nás prozely. Aúspěch projektu? Ten už byl navíc!
Projekt AIR House, tedy návrh, postavení a provozo-
vání energeticky soběstačného rodinného domu, za-
bral studentům ČVUT v Praze dva roky. Zúčastnili se
s ním souže Solar Decathlon 2013, kterou pádá
americké ministerstvo energetiky a Národní laboratoř
pro obnovitelné energie. Dům postavili nejív v Praze
a následně v Kalifornii, kde jej odborci a veřejnost
hodnotili v 10 disciplínách, v nichž šlo celkem získat
1000 bodů. V Architektuře AIR House zvítězil, vhodno-
cení Techniky byl druhý, v Atraktivitě pro trh, Komfortu
aTeplé vodě třetí. Celkově se ustil na třetímmístě,
když za vítězm rakouským týmem zaostal jen o šest
bo. Gratulujeme k velkému úspěchu!
foto www.airhouse.cz
2 3
6 7
Pozvánka do muzea
rodní technické muzeum v Praze je poprvé v historii,
75 let od začátku stavby svojí budovy na Letné, zcela
zaplněno exponáty. Jsou mezi nimi i model tunelova-
ho stroje (foto), který zapůjčila divize 11, a valivé dto
zrotoru tunelovacího štu, které dodal Metrostav. Na-
jdete je v nově otevřené expozici Hornictví.
Technické muzeum pro Království české bylo založeno
už v roce 1908 a jeho budova na Letné se podle projektu
architekta Milana Babky začala stat v roce 1938.
Tedy její první část. Druhá, při níž se objekt měl rozšířit
směrem na východ, se nikdy nerealizovala. Vroce 1941
stavbu zabrala německá okupní správa a o rok později
ji dokoila jako sídlo své protektorátní pošty. Technic
muzeum se na Letnou vrátilo až v roce 1948. Bohel jen
do části budovy, kde za rok otevřelo své první expozice.
Po zestátní muzea v roce 1951 nebyla chuť na změnu,
a tak dvě třetiny muzejho objektu obývali až do roku
1990 „nájemníci, třeba ministerstvo vnitra nebo národní
podnik Geozie a kartografie. Jejich vyshování trvalo
ještě několik následujících let.
I přes zdánlivou celistvost nebyla budova dnes Ná-
rodního technicho muzea (NTM) nikdy do detailů do-
končena. Stalo se tak až při rekonstrukci, která byla pod
vedením Ing. arch. Zdka Žilky zahájena v roce 2003.
Probíhala ve třech etapách a v letech 2006 až 2008 se
prováděla za částného provozu muzea, které pozji
bylo zcela uzavřeno. První etapa prací skončila vúnoru
2011, kdy se pro veřejnost otevřeny první soasné stá
expozice – Doprava, Architektura a stavitelství, Astrono-
mie, Tiskství a Fotografické techniky. V následujícím
roce byla otevřena expozice Technika v domácnosti.
Včervnu 2012 pak nabídku muzea rozšířily Chemie ko-
lem nás a Měření času. Teprve letos, 8. října 2013, se
ak všechny prostory zrekonstruované budovy zaplnily
muzejními exponáty, když přibyly expozice Hornictví, Hut-
nictví, Interkamera a Technika hrou, doplněná výstavou
na špionážní téma nazvanou Top Secret.
Nová expozice hornictví je věnována jeho vývoji od
paleolitu po soasnost a v průhu dějin představuje
ňskou techniku i dobývací technologie. Mezi ně paí
iražby s pomocí TBM, a proto zde našly uplatnění ta
expoty z Metrostavu. Součástí této expozice je ta
maketa rudho auhelného dolu z 50. let 20. století, jejíž
chodby dosahují rozlohy 350 . Návšvci do nich
budou fárat s vlastním svítidlem av doprovodu odbor-
ho lektora. Nové pojetí jim umožní potit reálné důlní
prostředí, dnes však selektrizovanými důlními svítidly,
karbidovými lampami a elektrickými kahany.
Národní technické muzeum na Letné nabízí možnost
zajímavě strávit volný čas nejen odborníkům. Vždycky
totiž bylo rájem mach techniků, a to nejen kluků. Po-
drobnosti o nabídce NTM najdete na www.ntm.cz.
red, foto Miloslav Kolář
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 18000 Praha 8-Libeň, tel.: 266709415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 19/2013 vyšlo 4. 11. 2013 (20/2013 vyjde 19. 11. 2013) / Složení redakční rady Ing.F. Polák (předseda), Ing.J.Pavlíček
(místopředseda), Ing.J. Kavan, P.Meyer, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing.L. Svobodová, Ing.J. Šob,Ing.L. Weinfurtová aIng.M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing,s.r.o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
m divize 1 odvedl vOlomouci za velmi krátkou dobu velmi dobrou práci
Ve čtvrtek 17. října ver si tým Ing. Jana Šlajse mohl oddechnout – Galerie Šantovka (foto č. 1) otevřela své brány
prvním návšvníkům, hostům slavnostního ukoení stavby. Vzhledem ktomu, že nové obchodně-zábavné centrum
spronajímatelnou plochou 46000 m² zará téměř celý ostrov, na kterém stojí, byla součástí zakázky ivýstavba
mostů, lávek (foto č.2) a protipovodňových opatření (foto č. 3). Komplex sjedm podzemním podlažím, který má
v části parkingu vložený mezanin, vyrostl tři a místy až čtyři podlaží nad zem. Jeho kombinovaný železobetonový
skelet se díky architektonickému studiu BENOY vinterru neprojevuje (foto č. 4 a 5) a převdají vněm stlé
ny velkoformátové dlažby i kamench obkladů, dřevo, sklo a nerez. „Za poslední tři dny jsem spal jen 10 hodin
avětšina kolegů na tom byla stejně,“ povzdechl si Ing. Šlajs (foto č. 6). „Vybudovat Šantovku bylo znně specifické.
Stojí totiž na ostro, takže logistika zásobování i výstavby byla nároč. Stat jsme mohli pouze zevnitř staveb
my, která měla navíc základovou spáru asi 3 m pod hladinou spodní vody. Museli jsme samozřejmě řit i řadu
atypických detailů, třeba u velkého množství prosklených fasád či zelených sech. Byli jsme ale sehraný tým.
Táhli jsme za jeden provaz a jen díky tomu jsme uspěli. Za to svým kolegům děkuji asmekám před nimi! Teď se už
všichni těšíme, že si odpočineme a budeme se věnovat také rodim.“ Po slavnostm přestření pásky, kterého
se zúčastnil i ředitel divize 1 Ing. Jaroslav Heran (foto č. 7 vlevo), se Šantovka otevřela hosm. Druhý den si práci
Metrostavu prohdly tisíce lidí, odhad jejich počtu odpovídal asi polovině obyvatel Olomouce.

 

Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 19/2013, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (341 ms)

Rendering Strana 4 (103762): (0/1) (375 ms)

Rendering Strana 3 (103758): (0/1) (367 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3052/vth120371-1.jpg

 i3052/vth120376-1.jpg

 i3052/bg103762.svg

 i3052/vth120359-1.jpg

 i3052/vth120368-1.jpg