Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 2
Po rozestavěné silnici budou vzimě jezdit auta
Silnice I/44 vede odPolska doRapona přes lyžské
středisko Červenohorské sedlo. Spojuje nejen Česko
se severm sousedem, ale hlavně příhraniční Jese-
nicko aŠumpersko svnitrozemím. Vzimě ji kvůli prud-
mu stoupání – až 7,15 % – aúzkým, ostrým serpen-
tim ucpávaly kamiony, které místm obyvatelům
bránily dojet zaprací amilovníkům hor vcestě zaspor-
tovním vyžitím.estavba komunikace byla nezbytná.
Zamco severní příjezd kČervenohorsmu sedlu byl
modernizován před šesti lety, nejjižnější, téměř osmikilo-
metrová část komunikace I/44 doKoutů nad Desnou se
naposledy opravovala před půlstoletím. Silniční stavbu
Červenohorské sedlo – jih tak očekávali obyvatelé netr-
livě asvelkými obavami kvůli zžení dopravní dostup-
nosti sportovnímu areálu. Sdrení složené zMetrostavu
afirmy KARETA proto rekonstrukci rozloží mimo zimní
sezonu, aby se vždy od 15. listopadu do následujícího
15.dubna cesta mohla bezpně užívat iudržovat.
Dílo podporované zfondů EU zahájil 6.října slavnost-
ně ministr dopravy ČR Antonín Prachař zaítomnosti
mnoha daích hostů, mezi nimiž nechyběl ani ředitel divi-
ze 4 Metrostavu Ing.Josef Neuwirth (foto vlevo). Všichni
ekávají, že práce skoí včervnu roku 2017.
Stavbu jsme fakticky zajili už 24. září aš spo-
lečný projektový tým se během ní bude muset poprat
zejména spřesným dodržováním časoho rozvrhu prací
kvůli zimním přestávkám,“ říká vedoucí projektu Ing.Zde-
k Děd z divize 4, jenž zakázku řídí. Stavbaře během
17měců činnosti čeká rozšíření 7914 m dlouho úseku
I/44 zejna vzatáčkách avetřech zhruba kilometrových
stoupacích pruzích. Provedou to pomocí zářezů, stabili-
zovaných metodou hřebílkování, kotvených ocelových sítí
či spoužitím gabionových zdí. Dílo zahrne 11 stavebních
objektů – dělníci budou podle přesho harmonogramu
provádět nejen hlavní objekt, modernizaci silnice I/44, ale
ipřelky inženýrských sítí, odvodnění komunikacepo-
mocí 60 propustků, opravu asi 22 m dlouho mostu přes
Divokou Desnou, rekonstrukci čtyř křižovatek avýstavbu
14 zárubch zdí slkou 1850 m. Vše proběhne vobtíž-
m horském tenu auprosedchráněné krajinné oblas-
ti, což ssebou přinese iřadu environmentálních omezení.
Vsoučasnosti se stavba nejvíc potýká stím, že se uza-
em úsekem pokoejí projet motoristé, ikdyž kolem
j dřevorubci kácejí stromy. Místní obyvatelé se možná
kdy dkají toho, že Jeseník se Šumperkem propojí pod
Červenohorským sedlem šestikilometrový tunel. Iniciati-
va pro jeho vznik ale osobě dala naposledy vědět zhruba
před rokem. Úspěšné dokončení stavby Červenohorské
sedlo – jih, je proto zam jedinou reálnou možností, jak
obslužnosti Jesenického okresu pomoci.
red, foto archiv ŘSD ČR
Zazka pro Švédsko
Pracovníci střediska výroby ocelových konstrukcí divi-
ze 3 pracovali od poloviny srpna v Horních Počernicích
na základch nosných částech mostu Nacka (foto
č.1), který spojí východní části předměstí švédského
Stockholmu s novou zástavbou. Celková hmotnost oce-
li, kterou pro výrobu použili, dosáhla téměř 500 tun.
Most se 145m obloukem podle návrhu česho ate-
liéru Monom postaví ve Šdsku rakouská firma Bilfin-
gerMCE. Její dceřiná společnost ve Slam však výrobu
neshala a pádala o spolupráci Metrostav. Divize 3 pro-
to dostala projekt a zaměstnanci její technické přípravy
ocelových konstrukcí vedení Ing. Štěnem Thöndelem
zpracovali podklady pro výrobu včetně pálicích plánů.
„Deset hlavních dílů mostu bylo 28 metrů dlouhých
akaždý (foto č. 2) vážil od 35 do 42 tun,“ říká vedou
střediska Ing. Kamil Jiránek a doplňuje: „Svařovali jsme
je z nezvykle tenkých plechů (foto č. 3). Pevnost získá
konstrukce až ve Švédsku po spřažení se železobetonovou
deskou. Na rozl od u nás běžných zkoušek svarů nede-
struktivní metodou Rakušané předepsali a požadovali
ověřit kvalitu svarů zkouškou tlakovou. Neměli jsme s tím
probm a přejímka všech částí mostu proběhla hladce.“
Pro nakládku velkých dílců musela divize 3 objednat
jeden z největších autojábů u nás s nosností až 300tun.
Poslední dva díly mostu vyjely s jeho pomocí z brány
SDHP 4.října. Kromě hlavních částí oceláři do Švédska
vyrobili ještě meí mostní konzoly (foto č. 4), které
areál opustí koncem října. To už bude mít divize 3 hotový
istartovací rám pro TBM v Ejpovich, na kterém v době
všvy fotografa její oceláři teprve pracovali (foto č. 5).
Ing.Richarda Rakouše,
vedoucího projektu zdivize 4
Poprůmyslovce astudiu konstrukcí adopravch sta-
veb na ČVUT v Praze začal Ing. Rakouš nejprve pro-
jektovat. Od rýsovacího prkna se rychle přestěhoval
k monitoru počítače, ale po ti letech mu přestala
kanceřská židle vyhovovat a rozhodl se najít uplat-
ní vevýrobě. Odroku 2002 proto pracuje vdivizi 4.
Nakterou stavbu, kde jste působil, rád vzpomínáte?
Navšechny. Ztěch hlavch napřeložku silnice I/14 Libe-
recKunratická. Byla moje první ahned jsem ji řídil jako
stavbyvedoucí. VLiberecm kraji se navíc všichni stav-
baři znali, jen divize 4 tam působila poprvé amezi ostatní-
mi jsme se museli doslova probíjet. Příjemný byl iprojekt
naD11 vúseku OlešniceRakousy, kde jsme vesdre
vybudovali dva malé adva velké mosty propojené vyso-
kým násypem. Tahle stavba, ikdyž byla vzáplavovém úze-
mí, se beze zbytku povedla apřišla nani jen jedna drob
reklamace. Skoili jsme ji vprosinci 2006, takže ještě
ed stavební kri, kdy se dalo se všemi slně aá-
telsky domluvit. Teď sice spartnery také vycházíme, ale
už vtom není ta stará pohoda. Samostatnou kapitolou je
rekonstrukce mostu mezi Brandýsem aStarou Boleslaví,
která získala cenu vsoutěži Dopravní stavba 2012 abyla
vyhlášena Mostm dílem roku. Tenhle most mám rád
proto, že na rozl odbetonových mostů na dálnich je
ve městě, oblený žulou adoplňuje ho moderní mobiliář.
Tři vaše současné stavby už řídíte několik let...
Nadostavbu dálnice D11 doHradce Králové čekám odro-
ku 2007. Výkupy pozemků už ale investor částečně doře-
šil, a este staveniště stále zkoumají archeologo,
zahájili jsme zde přeložku silnice III. třídy. Povede vzářezu
apro dálniční most nad ní vrme piloty achystáme i-
syp apřednásyp pro sousední most. Namimoúrovňové
ovatce Opatovice pracuji spřestávkami už šest let. Její
vrchní překlenutí, jehož jeden most spřilehlými rampami
dnes dostavujeme, začne sloužit jako staveništní komuni-
kace pro prodloužení moderní R35, takže nás moc nemrzí,
že naše dílo prozatím končí vpoli. Právě jsme zde dobeto-
novali konstrukci větve 4 azjedné strany napevné skri
azdruhé naposuvné stavíme nosnou konstrukci hlavního
mostu, kterou dokončíme včervnu 2015. Také třetí stavba
– Severovýchodní tangenta vMladé Boleslavi – rok stála,
ale teď běží naplno. Baví mě, že je tu odkaždého kousku
stavařiny něco – přelky vodoteče i , rekonstrukce
domku, silnice, železnice, mosty aechny práce musí
dosebe časově zapadat, abychom neomezovali obyvatele
ahlavně výrobu vsousední mladoboleslavské Škodovce.
Pomáhají vám znalosti zprojektování vpraxi?
Výrazně. Dovolím si říci, že na první pohled rozeznám
dobrý ašpatný projekt au toho druhého vím, na co si
t pozor ajak by se dal lépe přepracovat nebo doplnit.
Naspoustu věcí už sice nem čas, ale snažil jsem se
naučit kolegy pracovat s MicroStation a programem
InRoads, který umožňuje vytřet 3D modely, snadno
vněm spočítáte objemy, sledujete geodety... Oproti těm,
ktí rovnou začínali na stavbě, mám výhodu, protože
kvalita projektové dokumentace se rok odroku zhoršuje.
ív se pnovaly nejen stavby, ale hlavně jejich důkladná
íprava včetně projektu. Teď se musí dopravní díla za-
čínat rychle, když jsou peze. Každý chce navíc ušetřit
a zdá se mu, že na ceně projektu to jde nejlépe. Stále
ovšem platí dvakrát měř ajednou ř. Teď by všichni nej-
raději hned řezali, avdůsledku toho projektování upa.
te autorizaci, složil jste odborné zkoušky pro vede
prací naželeznici, naco se chystáte dál?
Zaměstnání je můj koníček ad pracuji vahu.Poo-
hlížím se proto podalším studiu. Spíš než titul MBA by mě
ale lákal LL. M. – Master of Laws. Máme totiž vdivizi vý-
borné právníky asJUDr.Lukášem Klee i sMgr.Romanem
Turkem se snažím odzačátku úzce spolupracovat. Baví
mě skdat smlouvy či dohadovat claimy, tak uvidím, kdy
akčemu se odhodlám. Teď se však bží zima, atak se jako
každý správný stavbař chystám nadovolenou. Mám prů-
kaz velitele jachty mské plavby avlednu zvem kotvy.
strana 2
PME SE
1
Hala na Letné opět slouží sportovcům
Praha má naLetné ot moderní sportoviště pro sálo-
vé míčové sporty. Tým divize 3 ve sdružení se společ-
ností HOCHTIEF CZ a vespolupráci sbetonáři ze šestky
zde totiž koncem září dokončil apředal doužívání kom-
pletně zrekonstruovanou sportovní halu, dříve známou
pod hlavičkou TJ Sparta ČKD Praha.
Kolemjdoucí ani bývalí návštěvníci haly, která sto
hned vedle fotbalového stadionu Sparty, by ji dnes prak-
ticky nepoznali. Během dvou let odpodzimu 2012 stavbaři
tento sportovní stánek, který vznikl vroce 1965, zgruntu
přestavěli. Vyměnili azmodernizovali prakticky vše – pa-
lubovky (foto č. 1) naobou hřtích, střechu, obvodové
stěny; vybudovali zázemí ainstalovali moderní techniku.
Vesru zulice vítá příchozí nová prosklená fasáda.
Kromě nových šaten najdou sportovci vhale iprosto-
ry pro rehabilitaci amarnu. Vyšší komfort je připraven
také pro diváky, kteří mají k dispozici tribunu s lepším
výhledem apohodlmi sedadly (foto č. 2). Vrozích je
doplněna mobilními částmi, které je možno pro lepší vi-
ditelnost natočit. Dohaly se tak vejde až 2000 diváků.
Změnilo se idispoziční řešení objektu, vněmž třeba
došlo kposunu nosné sny mezi hlavm atréninkovým
ištěm, aby se to hlavní zvětšilo. Před tím ale oceláři mu-
seli podchytit sechu přes celou šířku haly příhradovým
mostovým noskem podobného řešení, jaké bylo použito
uTrojského mostu. Stavbi halu také podhloubili ojedno
podzemní podlaží, kam umístili šatny, hygienické zázemí
ičást technicho. Samoejmostí je inová vzduchotech-
nika, trafostanice, protipožární azabezpečovací zízení,
kamerový sysm, interní rozhlas agenerátor pro případ
výpadku elektrického proudu.
Původní samostatnou budovu technologického záze-
mí ve dve nahradila nová, která dnes slouží ijako režijní
pracoviště, televizní studio aobsahuje VIP salonek.
„Při rekonstrukci jsme se museli vypádat snejed-
ním překvapem,“ uvedl vedoucí týmu Ing.Jan Krajdl.
„Budova byla totiž několikrát upravována, atak jsme nará-
želi nakonstrukce, které nebyly vprojektové dokumenta-
ci. Situaci jsme řešili dodatečnými stavebními úpravami.
vodně nebyla vplánu ani změna tribuny, ale vyžádal si
to havarijní stav její nosné železobetonové konstrukce.“
Ipřes komplikace aumístění staventě vevnitrobloku
obytných budov asm související obtíže slogistikou se
pracovníkům z provozů ocelových a železobetonových
konstrukcí Metrostavu podilo dokončit stavbu sed-
stihem. Díky tomu už mohou basketbalis, floorbalis,
zenkáři adaí sportovci, pro které je tato hala určena,
snástupem podzimních plískanic začít využívat nových,
moderně vybavených krytých prostor.
jar, foto Josef Husák
2
2
1
3
4
5
Metrostav_19_2014.indd 2 22.10.14 11:58
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics …

Rendering Strana 3 (102938): (0/1) (447 ms)

Rendering Strana 2 (102936): (0/1) (496 ms)

Rendering Strana 1 (102930): (0/1) (495 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3015/vth119287-1.jpg (3x)

 i3015/vth119293-1.jpg (3x)

 i3015/bg102936.svg

 i3015/vth119295-1.jpg (3x)

 i3015/vth119301-1.jpg