Most, tunel a stanice metra

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str. 4

na vlastní

oči

24. října 2014 / 19 / XXVI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Richarda Rakouše,

vedoucího projektu z divize 4 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Hala na pražské Letné opět slouží

sportovcům str. 2

Po rozestavěné silnici budou v zimě

jezdit auta str. 2

Ocenění Skupiny Metrostav

Most, který se musel podřídit

vizi autorů str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

BeMo slaví 50. výročí vzniku

Firma BeMo Tunneling, dceřiná společnost Metrostavu,

slaví rovné půlstoletí od svého vzniku. Pod názvem

Beton- und Monierbau Gesellschaft byla založena v říjnu

1964 a od začátku se zabývala stavbami tunelů, kde hrála

významnou roli při zavádění Nové rakouské tunelovací

metody (NRTM) na mezinárodní trh. Více informací příště.

V polovině cesty

Tým Ing. Aleše Gotharda

z divize 5 už vyrazil polovinu

ze 7566 m islandského

tunelu Norðfjörður. Ražby

probíhají střídavě

v pevných bazaltových

horninách a nesoudržných

sedimentech. Úseky, kde sedimenty dosahují mocnosti nad

2,5 m, vyžadují vyztužení pomocí příhradových nosníků

typu Bretex – na snímku divize 5 je směna Pavla Rudlofa

u posledního Bretexu ve staničení 4178,5 m. Raziči tak

dnes používají nejen metodu Drill&Blast, ale také NRTM.

Desáté výročí Metrostavu Slovakia

Prvního října 2014 uplynulo deset let od vzniku

akciové společnosti Metrostav SK, která se vloni

přetransformovala na Metrostav Slovakia. Za dobu svého

působení firma zrealizovala kolem šesti desítek různých

staveb po celém území Slovenska. Společnost je vděčná

všem svým zaměstnancům, partnerům, dodavatelům

a investorům za projevenou důvěru a spolupráci.

Návštěva u tunelu

Stavbu tunelu Poľana

na úseku dálnice D3

Svrčinovec–Skalité, kde

ve sdružení pracuje tým

Ing. Jiřího Břichňáče

z divize 5, navštívil 8. října

ministr dopravy Slovenska

Ján Počiatek (foto druhý zprava). Při té příležitosti se s ním

setkal i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský.

Ve Znojmě se už zase kope

V sobotu 4. října byl slavnostně otevřen městský

stadion ve Znojmě. Jeho rychlou rekonstrukci zvládl tým

Ing. Marka Vavroucha z divize 1 za pouhé dva měsíce

tak, že se už druhý den po otevření na jeho trávníku utkal

domácí druholigový celek s fotbalisty Zlína.

Na slavnostním setkání v Senátu Parlamentu ČR, které

se v rámci Dnů stavitelství a architektury 2014 uskutečnilo 9. října, převzal prezident Skupiny Metrostav

Jiří Bělohlav titul Osobnost stavitelství roku. Zástupci

Skupiny si z něj odnesli také čtyři významné ceny.

Obchodní centrum Šantovka v Olomouci, které stavěla

divize 1 Metrostavu, získalo titul Stavba roku 2014.

Pavilon urgentního příjmu univerzitní nemocnice v Košicích, dílo divize 3 Metrostavu, vybrala odborná

porota za nejlepší zahraniční stavbu roku. Svět techniky v Dolní oblasti Vítkovice, práce Subterry, obdržel

Zvláštní cenu předsedy Senátu a Cenu veřejnosti.

Vedoucí projektu Ing. Jan Šlajs k tomu poznamenal: „Po

velmi náročné realizaci i následném přejímacím procesu

s investorem jsem za udělený titul, a tím i ocenění nesmírně tvrdé práce mého týmu, rád.“ Podle poroty si Šantovka

titul zasloužila za vytvoření nového obchodního bloku se

zřetelem k urbanistickým zásahům do městské struktury.

Urgentní příjem nemocnice v Košicích, stavba týmu

Ing. Jana Hehejíka z divize 3, se díky použití moderních

technologií a stavebních konstrukcí a skloubení těchto

hodnot s čistým architektonickým výrazem stal jedinou Zahraniční stavbou roku 2014. Ocenění ve Velkém

sále Valdštejnského paláce převzal za Metrostav jeho

Polské komentáře

Rekonstrukci průtahu S8

Varšovou, kterou vede tým

divize 4, si místní pochvalují:

„Podle mě je společnost,

která provádí rekonstrukci

Mostu Grota, vynikající…

...když vidím, jak práce

rychle pokračují, plně to vyvažuje všechna omezení,

která jsou s touto náročnou rekonstrukcí v centru města

spojena…“ Více na www.facebook.com/Metrostav.

Kulatá ozdoba

Trávník u sídla Metrostavu

zdobí od konce letošního září

Nekonečná cesta – kovová

skulptura od známého

sochaře Čestmíra Sušky.

Autor je Metrostavu zavázán

za spolupráci při instalaci

jeho těžkých soch, a proto se rozhodl, že mu věnuje

jedno své dílo. Které to bude a jaké bude jeho umístění,

posuzoval i Ing. arch. Josef Pleskot. Zástupci firmy v čele

s prezidentem Skupiny Metrostav Jiřím Bělohlavem

nakonec z objektů vybrali právě Nekonečnou cestu.

Metrostav_19_2014.indd 1

1

Ve 22. ročníku soutěže Stavba roku se o titul ucházel

rekordní počet 63 staveb, z toho pět bylo zahraničních.

Metrostav přímo přihlásil sedm. Další čtyři, které realizoval nebo se na nich významně podílel, vyslali do klání

jiní. Z této jedenáctky bylo nominováno na titul hned pět

děl. Už při nominačním večeru vyznamenal svou cenou

generální partner soutěže Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání ve Vrchlabí, jehož stavbu řídil tým

Ing. Pavla Trojana z divize 9. Lávku přes Labe v Čelákovicích, kterou vybudoval tým Ing. Petra Koukolíka z divize 5,

ocenil jako nejlepší Státní fond dopravní infrastruktury.

Na vyhlášení titulů si ale odborníci i veřejnost museli

počkat až do říjnového setkání v Senátu. Porota v čele

s doc. Ing. arch. Radomírou Sedlákovou, CSc., při něm

oznámila, že jeden z pěti titulů Stavba roku 2014 – bez

rozlišení pořadí – patří olomoucké Šantovce (titulní foto).

2

obchodní ředitel Ing. Milan Veselský (foto č. 1 vpravo).

Vybudování Světa techniky, Science & Technology centra,

v Dolní oblasti Vítkovice přineslo zástupcům společnosti

Subterra nejen nominaci na titul Stavba roku, ale dvakrát

se radovali také později v Senátu – když přebírali zvláštní

cenu jeho předsedy a Cenu veřejnosti.

V průběhu slavnostního večera převzal prezident

Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav titul Osobnost stavitelství 2014 (foto č. 2). Ing. Václav Matyáš, prezident Svazu

podnikatelů ve stavebnictví v ČR, v projevu při předávání

ocenění vyzdvihl zejména bohatý profesní život Jiřího

Bělohlava, neodmyslitelně spojený s Metrostavem, který

se za jeho působení stal nejvýznamnější a největší tuzemskou stavební firmou a úspěšně podniká i v zahraničí.

Všem, kdo k úspěchům Metrostavu a jeho Skupiny

přispěli, děkujeme za odvedenou práci a gratulujeme!

Ekologická doprava

Ve středu 8. října naložil jeřáb v německém přístavu

Kehl na palubu nákladní lodi Uranus (foto) nejtěžší části konvertibilního tunelovacího stroje (TBM), se kterým

tuneláři divize 5 vyrazí tunely Ejpovice. Těsně před

vydáním těchto novin Uranus zakotvil v Lovosicích.

Stroj s označením S-799, který má průměr řezné hlavy téměř 10 m, včetně závěsu měří 110 m a váží 1800 t,

vyrobili v továrně firmy Herrenknecht ve Schwanau. Protože toto město leží u Rýna, nejtěžší části TBM váží víc

než 100 tun a přepravce nedostal povolení od německých

úřadů k jejich dopravě pomocí nákladních automobilů,

odcestovaly na návěsech jen do zhruba 25 km vzdáleného

přístavu Kehl, aby dál pokračovaly po vodě.

Bezpečně uložené na nákladní lodi Uranus vyrazily

tímto způsobem do Čech: hlavní ložisko stroje, které váží

150 t, centr řezné hlavy (75 t), segmenty štítové části

(224 t) a erektor (118 t). Čekala je asi 1400 km dlouhá

cesta, která začala plavbou po proudu Rýna a pokračovala vodním kanálem kolem Hannoveru až k Magdeburku,

odkud vedla do Čech zpátky proti proudu Labe.

„Vykládka v Lovosicích proběhla už 22. října, protože

v řekách byla dostatečná plavební hloubka a vše běželo

hladce,“ řekl Ing. Štefan Ivor z divize 5, vedoucí projektu

TBM na modernizaci trati Rokycany–Plzeň. Ostatní části

stroje by měly do Ejpovic dorazit po silnici. Také jejich

cesta nebude jednoduchá. Váží sice méně než 100 tun,

v každém případě ale půjde o nadrozměrný náklad.

–red–, foto archiv divize 5

22.10.14 11:57