Most, tunel a stanice metra
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4
na vlastní
oči
24. října 2014 / 19 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Richarda Rakouše,
vedoucího projektu z divize 4 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Hala na pražské Letné opět slouží
sportovcům str. 2
Po rozestavěné silnici budou v zimě
jezdit auta str. 2
Ocenění Skupiny Metrostav
Most, který se musel podřídit
vizi autorů str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
BeMo slaví 50. výročí vzniku
Firma BeMo Tunneling, dceřiná společnost Metrostavu,
slaví rovné půlstoletí od svého vzniku. Pod názvem
Beton- und Monierbau Gesellschaft byla založena v říjnu
1964 a od začátku se zabývala stavbami tunelů, kde hrála
významnou roli při zavádění Nové rakouské tunelovací
metody (NRTM) na mezinárodní trh. Více informací příště.
V polovině cesty
Tým Ing. Aleše Gotharda
z divize 5 už vyrazil polovinu
ze 7566 m islandského
tunelu Norðfjörður. Ražby
probíhají střídavě
v pevných bazaltových
horninách a nesoudržných
sedimentech. Úseky, kde sedimenty dosahují mocnosti nad
2,5 m, vyžadují vyztužení pomocí příhradových nosníků
typu Bretex – na snímku divize 5 je směna Pavla Rudlofa
u posledního Bretexu ve staničení 4178,5 m. Raziči tak
dnes používají nejen metodu Drill&Blast, ale také NRTM.
Desáté výročí Metrostavu Slovakia
Prvního října 2014 uplynulo deset let od vzniku
akciové společnosti Metrostav SK, která se vloni
přetransformovala na Metrostav Slovakia. Za dobu svého
působení firma zrealizovala kolem šesti desítek různých
staveb po celém území Slovenska. Společnost je vděčná
všem svým zaměstnancům, partnerům, dodavatelům
a investorům za projevenou důvěru a spolupráci.
Návštěva u tunelu
Stavbu tunelu Poľana
na úseku dálnice D3
Svrčinovec–Skalité, kde
ve sdružení pracuje tým
Ing. Jiřího Břichňáče
z divize 5, navštívil 8. října
ministr dopravy Slovenska
Ján Počiatek (foto druhý zprava). Při té příležitosti se s ním
setkal i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský.
Ve Znojmě se už zase kope
V sobotu 4. října byl slavnostně otevřen městský
stadion ve Znojmě. Jeho rychlou rekonstrukci zvládl tým
Ing. Marka Vavroucha z divize 1 za pouhé dva měsíce
tak, že se už druhý den po otevření na jeho trávníku utkal
domácí druholigový celek s fotbalisty Zlína.
Na slavnostním setkání v Senátu Parlamentu ČR, které
se v rámci Dnů stavitelství a architektury 2014 uskutečnilo 9. října, převzal prezident Skupiny Metrostav
Jiří Bělohlav titul Osobnost stavitelství roku. Zástupci
Skupiny si z něj odnesli také čtyři významné ceny.
Obchodní centrum Šantovka v Olomouci, které stavěla
divize 1 Metrostavu, získalo titul Stavba roku 2014.
Pavilon urgentního příjmu univerzitní nemocnice v Košicích, dílo divize 3 Metrostavu, vybrala odborná
porota za nejlepší zahraniční stavbu roku. Svět techniky v Dolní oblasti Vítkovice, práce Subterry, obdržel
Zvláštní cenu předsedy Senátu a Cenu veřejnosti.
Vedoucí projektu Ing. Jan Šlajs k tomu poznamenal: „Po
velmi náročné realizaci i následném přejímacím procesu
s investorem jsem za udělený titul, a tím i ocenění nesmírně tvrdé práce mého týmu, rád.“ Podle poroty si Šantovka
titul zasloužila za vytvoření nového obchodního bloku se
zřetelem k urbanistickým zásahům do městské struktury.
Urgentní příjem nemocnice v Košicích, stavba týmu
Ing. Jana Hehejíka z divize 3, se díky použití moderních
technologií a stavebních konstrukcí a skloubení těchto
hodnot s čistým architektonickým výrazem stal jedinou Zahraniční stavbou roku 2014. Ocenění ve Velkém
sále Valdštejnského paláce převzal za Metrostav jeho
Polské komentáře
Rekonstrukci průtahu S8
Varšovou, kterou vede tým
divize 4, si místní pochvalují:
„Podle mě je společnost,
která provádí rekonstrukci
Mostu Grota, vynikající…
...když vidím, jak práce
rychle pokračují, plně to vyvažuje všechna omezení,
která jsou s touto náročnou rekonstrukcí v centru města
spojena…“ Více na www.facebook.com/Metrostav.
Kulatá ozdoba
Trávník u sídla Metrostavu
zdobí od konce letošního září
Nekonečná cesta – kovová
skulptura od známého
sochaře Čestmíra Sušky.
Autor je Metrostavu zavázán
za spolupráci při instalaci
jeho těžkých soch, a proto se rozhodl, že mu věnuje
jedno své dílo. Které to bude a jaké bude jeho umístění,
posuzoval i Ing. arch. Josef Pleskot. Zástupci firmy v čele
s prezidentem Skupiny Metrostav Jiřím Bělohlavem
nakonec z objektů vybrali právě Nekonečnou cestu.
Metrostav_19_2014.indd 1
1
Ve 22. ročníku soutěže Stavba roku se o titul ucházel
rekordní počet 63 staveb, z toho pět bylo zahraničních.
Metrostav přímo přihlásil sedm. Další čtyři, které realizoval nebo se na nich významně podílel, vyslali do klání
jiní. Z této jedenáctky bylo nominováno na titul hned pět
děl. Už při nominačním večeru vyznamenal svou cenou
generální partner soutěže Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání ve Vrchlabí, jehož stavbu řídil tým
Ing. Pavla Trojana z divize 9. Lávku přes Labe v Čelákovicích, kterou vybudoval tým Ing. Petra Koukolíka z divize 5,
ocenil jako nejlepší Státní fond dopravní infrastruktury.
Na vyhlášení titulů si ale odborníci i veřejnost museli
počkat až do říjnového setkání v Senátu. Porota v čele
s doc. Ing. arch. Radomírou Sedlákovou, CSc., při něm
oznámila, že jeden z pěti titulů Stavba roku 2014 – bez
rozlišení pořadí – patří olomoucké Šantovce (titulní foto).
2
obchodní ředitel Ing. Milan Veselský (foto č. 1 vpravo).
Vybudování Světa techniky, Science & Technology centra,
v Dolní oblasti Vítkovice přineslo zástupcům společnosti
Subterra nejen nominaci na titul Stavba roku, ale dvakrát
se radovali také později v Senátu – když přebírali zvláštní
cenu jeho předsedy a Cenu veřejnosti.
V průběhu slavnostního večera převzal prezident
Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav titul Osobnost stavitelství 2014 (foto č. 2). Ing. Václav Matyáš, prezident Svazu
podnikatelů ve stavebnictví v ČR, v projevu při předávání
ocenění vyzdvihl zejména bohatý profesní život Jiřího
Bělohlava, neodmyslitelně spojený s Metrostavem, který
se za jeho působení stal nejvýznamnější a největší tuzemskou stavební firmou a úspěšně podniká i v zahraničí.
Všem, kdo k úspěchům Metrostavu a jeho Skupiny
přispěli, děkujeme za odvedenou práci a gratulujeme!
Ekologická doprava
Ve středu 8. října naložil jeřáb v německém přístavu
Kehl na palubu nákladní lodi Uranus (foto) nejtěžší části konvertibilního tunelovacího stroje (TBM), se kterým
tuneláři divize 5 vyrazí tunely Ejpovice. Těsně před
vydáním těchto novin Uranus zakotvil v Lovosicích.
Stroj s označením S-799, který má průměr řezné hlavy téměř 10 m, včetně závěsu měří 110 m a váží 1800 t,
vyrobili v továrně firmy Herrenknecht ve Schwanau. Protože toto město leží u Rýna, nejtěžší části TBM váží víc
než 100 tun a přepravce nedostal povolení od německých
úřadů k jejich dopravě pomocí nákladních automobilů,
odcestovaly na návěsech jen do zhruba 25 km vzdáleného
přístavu Kehl, aby dál pokračovaly po vodě.
Bezpečně uložené na nákladní lodi Uranus vyrazily
tímto způsobem do Čech: hlavní ložisko stroje, které váží
150 t, centr řezné hlavy (75 t), segmenty štítové části
(224 t) a erektor (118 t). Čekala je asi 1400 km dlouhá
cesta, která začala plavbou po proudu Rýna a pokračovala vodním kanálem kolem Hannoveru až k Magdeburku,
odkud vedla do Čech zpátky proti proudu Labe.
„Vykládka v Lovosicích proběhla už 22. října, protože
v řekách byla dostatečná plavební hloubka a vše běželo
hladce,“ řekl Ing. Štefan Ivor z divize 5, vedoucí projektu
TBM na modernizaci trati Rokycany–Plzeň. Ostatní části
stroje by měly do Ejpovic dorazit po silnici. Také jejich
cesta nebude jednoduchá. Váží sice méně než 100 tun,
v každém případě ale půjde o nadrozměrný náklad.
–red–, foto archiv divize 5
22.10.14 11:57