Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 3
Most, který se musel podřídit vizi autorů
V sobotu 4. října byl slavnostně uveden do provozu
Trojský most v Praze, který v rámci projektu Blanka
postavil Metrostav. Převádí přes Vltavu dvoukolejnou
tramvajovou trať, čtyřpruhovou vozovku a dvě široké
komunikace pro pěší a cyklisty (titulní foto). Jeho
hlavní pole orozpětí 200,4 m tvořené obloukovou kon-
strukcí sdolní mostovkou překračuje celou šířku řeky,
druhé inundační pole sroštovou předpjatou betonovou
konstrukcí orozpětí 40,4 m leží natrojském břehu.
Konstrukce mostu byla postavena nazákladě projektu,
který vyšel vítězně zarchitektonicko-konstrukční soutěže.
Její návrh byl zařen naoriginalitu avlivem řady neob-
vyklých architektonických požadavků příliš nerespektoval
principy zavedeného mostního inženýrství. Konstrukč
uspořádání ipostup výstavby mostu se proto staly zdro-
jem dlouhých diskusí mezi autory, Metrostavem, investo-
rem atuzemskými izahraničními experty.
Konstrukční uspořádání
Hlavní pole má hybridní konstrukci složenou zocelového
oblouku se spřaženými ocelobetonovými táhly, předpjaté
betonové mostovky asoustavy šikmých tyčových závěsů.
Oblouk mostu je velmi plochý – má vzepětí jen 20 m –
azároveň jeho ocelový pětikomorový průřez je uprostřed
pole nezvykle nízký (1,3 m). Směrem k podporám se
průřez zvuje arozděluje nadvě části ukotvené doobou
podélných táhel umístěných mezi tramvajovým tělesem
asilničními komunikacemi. Mostovku tvořítenká mono-
litická deska ztužená prefabrikovanými příčníky. Šikmých
tyčových zásů je 200 a jsou umístěny symetricky
večtyřech rovinách. Chodníky vedou poocelových kon-
zolách připevněných k betonové mostovce. Koleje jsou
ímo upevněny kbetonové desce položené natlumich
rohožích, vozovky jsou asfaltové.
Postup výstavby Trojsho mostu
Od počátku bylo zřejmé, že vybudování mostu nebude
jednoduc. Zvažovaly se různé varianty anakonec se při-
stoupilo k výstavbě, jež postup byl vyvinut vMetrostavu.
Most se stavěl nadefinitivním místě tak, že se nejprve
postavila mostovka stáhly oblouku ananí se postupně
budoval ocelový oblouk. Takový postup nebyl mný bez
dočasných mezipodpor vřece. Tenká betonová mostovka
stáhly oblouku by sama osobě nemohla překlenout ani
rozpětí mezi dočasnými podporami (cca 35 m), proto byla
vyztužena dočasnou ocelovou příhradovou konstrukcí
(foto č. 1). Výhodou tohoto řešení bylo velice účinné spo-
lupůsobení definitivní desky mostu sdočasnou příhrado-
vou konstruk, což bylo výrazně úspornější než použi
skre, okteré se vněkterých variantách také uvažovalo.
Montáž příčníků na ocelovou část táhel oblouku se
velmi zjednodušila výstavbou nosho roštu mostovky
pomocí vysouvání. Ocelové patky (zárodky) oblouku byly
vpočátečch fázích projektu vyzteny množstvím dia-
fragmat avýztuh. Výroba takové konstrukce by byla velmi
obžně proveditel. Problém vešila redukce výztuh
a ztužucí funkci převzal vysokopevnostní samozhutni-
telný beton, kterým byly patky oblouku vyplněny.
Složité konstrukční detaily – třeba zásy prefabriko-
vach příčků nahla oblouku – které byly vyvolány
převážně architektonickými požadavky navzhled mostu,
vyžadovaly náročná řešení, se kterými se pracovci Me-
trostavu iostatch firem museli podrobně zabývat. Mno-
ho technologických postupů se ověřovalo experimentál-
ně, aby při realizaci nedlo knenadálým překvapením.
Také výroba amontáž oblouku paily kvelmi nároč-
m úkom. Bylo třeba navrhnout množství pomoc-
ch konstrukcí včetně systému zvení těžkých břemen
natových závěsech (foto č. 2). Vneposlední řadě byly
vyvinuty postupy geodetického sledování konstrukce
i výstavbě včetně jejích deformací. Jednou z velkých
zkoušek byla aktivace táhel (foto č. 3) asptění mostu
zdočasných podpor vřece. Vynikací shoda předpokláda-
ho anařeného poklesu konstrukce prokázala, že její
sobení odpovídá statickým předpoklam. To se oři-
lo ipři zatěžovací zkoce mostu, kdy byly předpokdané
deformace potvrzeny měřením nazažené konstrukci.
Díky mimořádnému úsilí realizního týmu byl most
úsšně dokončen vpožadované kvalitě abez vzniku ne-
bezpečných situací, což umožnilo množství inovativních
technologických postupů pečlivě ověřovaných před reali-
zací. Iloňská povod, která mohla most ohrozit, nezpů-
sobila závažné škody proto, že i sní technologie výstavby
počítala. Stavba proběhla úspěšně zejna díky úz
spolupráci všech zúčastněných subjektů i prozíravému
postoji realizačho týmu při výběru postupu výstavby.
Ing.Petra Koukolíka,
vedoucího projektu zdivize 5
hem šestnácti let zaměstnání uMetrostavu pracoval
Ing.Koukolík vdivizi 5 nařadě dopravních staveb, tře-
ba natechnicky náročném dálničním mostě přes Ryb
potok. Nedávno dokončil jako vedoucí projektu výstav-
bu lávky v Čelákovicích, souběžně však coby hlav
stavbyvedoucí namístě řídil práce naTrojsm mostě.
Trojský most je hotový a29. září jste jej bez vad ane-
dolků předali investorovi včetně kompletní doku-
mentace. Co vám jeho výstavba přinesla?
Obrovskou zkušenost. Byla ta nadstandardně složitá stav-
ba, naž jsme použili mnoho nových technologií. Měl
jsem při ní přílitost setkat se či spolupracovat slidmi,
kteří představují elitu vtuzemském mostním inženýrství.
Seznámil jsem se podrobněji socelovými konstrukcemi,
sekterými jsem se dosud moc nepotkal, apoznal bže
problematiku přesunů těžkých břemen, navíc nad vod
hladinou. Celý projekt zabral spoustu času astál mnoho
nervů. Všichni jsme se ale naněm hodně naučili.
Který moment zbudování mostu byl nejsložitější?
Vybrat jeden je nemožné. Obžný byl už začátek projek-
tu, kdy jsme se dlouho nemohli domluvit, jak bude most
vypadat, staticky působit a jak ho budeme stavět. Naši
divizní tesaři se potom zapotili při sestavování bednění
spodní stavby hlavního a celého inundačního mostu,
protože jejich železobetonové konstrukce měly přesně
nadefinované složité tvary, které pokud náhodou obsaho-
valy rovinu, byla určitě nakloná. Přesnost byla ostatně
průvodcem celé stavby. Bez pečlivé práce našich geodetů
apodpory specialistů zCCE Praha bychom neuspěli. Dal-
ším náročm okamžikem bylo vysouní provizorho
přemostění s prefabrikovanými příčníky –ipravili je
kolegové z naší technické skupiny Ing. Roberta Bre
a poprvé přímo provedli naši li, stejně jako přesun
mnohasettunových ocelových dílců oblouků namostov-
ku ajejich zdvih do pozice až dovýšky 16 m. Vymyšle
aíprava těchto operací do posledho detailu zabraly
Ing.Jiřímu Lukešovi aIng.Tomáši Wanglerovi celý rok.
Při osazování posledního, středového dílu oblouku hrála
roli nejen přesnost jeho výroby, ale ipočasí ahlavně dů-
vtip našich techniků, kteří ktomuto účelu kromě jiho
vymysleli speciální „sáňky“ – plošinu pro svářeče, která
se musela bezpečně pohybovat veech třech rovinách.
Prvně jsme si trochu oddechli, když byl oblouk svařený.
Daí balvan nám spadl ze srdce poté, co jsme most spus-
tili nadefinitivní liska ašel dolů zprovizorch podpor.
Tehdy jsme si totiž poprvé mohli ořit, že bude fungovat
stejně jako statický model. A poslední krušný moment
nastal v okamžiku zatěžovach zkoušek. U statických
jsme si byli poměrně jisti, že most vyhoví, ale výsledky
dynamických zkoušek jsme odhadnout neuměli. Když
praxe naplnila očekávání teorie, věděli jsme, že jsme
usli. Teprve tím obtížné momenty nastavbě skončily.
Co vás teď napadá, když pomostě jezte?
Pokaždé chci poděkovat všem, kdo se nastavbě poleli.
Obavám se ale, abych nakoho nezapomněl – odí-
pravy, kde působili Ing.Vladimír Hájek, technická skupi-
na Ing.Brože, ni geodeti, specialisté zTBG Metrostav
Ing. Robert Coufal i Ing. Milada Mazurová a prof. Jan
tek zcentrály. Velké díky patří našim stavbyvedoum
amistm Ing.Radkovi Nosálovi, Ing.Tomáši Senohráb-
kovi zdivize2, Miloslavovi Hrubému, Pavlovi Hellerovi,
Ing. Radkovi Pernicovi a Jindřichu Tesařovi. Všechny
s uřídil vedoucí projektu Bc.Alexandr Tvrz azadivizi 2
Ing.Zdek Ran. Ktomu musím připočíst naše dělníky,
podporu divize, jeho vede, dobrou práci subdodava-
telů, zejména ocelářů zvýrobny divize 3, jejích svářečů
irealizního týmu Ing.Jinicha Hátleho,geodetů zCCE
Praha pod vedením Ing.Jaroslava Pohana avšech dal-
ších, kdo přiložili ruku kdílu. Jsem rád, že jsem se spolu
snimi mohl polet natakto elegantní atechnicky velmi
ročné stav, kde bylo třeba táhnout zajeden provaz.
Doufám, že Metrostav čekají další podobné zakázky, aby-
chom se mohli znovu setkat auplatnit nabyté zkušenosti.
Mostní životopis
Trojský most začal růst včervenci 2010. Jeho stavba
etně sedmiměsíčního přerušení trvala jen málo přes
čti roky a polelo se na ní na 60 techniků avíce než
sto dělníků zpěti firem Skupiny Metrostav. Scmata
ktextu vytvořil Ing. arch. akad. arch. Libor Kábrt.
03/2011 – výsun pomocné příhradové konstrukce
12/2011 – zárodky oblouku, betonáž mostovky
09/2012 – přesun, zdvih a montáž oblouku
02/2013 – montáž 200 kusů tových závěsů
10/2014 – Trojský most je hotový a od 6. října vprovozu
strana 3
PME SE
1
2
3
Účast Skupiny Metrostav na stavbě:
Metrostav D2 a D5 řízení projektu ve sdružení
Metrostav D5 výsuv, betože, manipulace
Metrostav D3 výroba, montáž ocelových konstruk
Metrostav D6 výztuž mostovky aspodní stavby
Metrostav D4 výstavba pomocných věží Pižmo
TBG Metrostav vývoj adodávky betonové směsi
CCE Praha geodetické práce
SQZ laboratorní zkoušky
Zakládání staveb založení, provizoria, úprava dna
Metrostav_19_2014.indd 3 22.10.14 11:58
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 19/2014, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (463 ms)

Rendering Strana 4 (102943): (0/1) (455 ms)

Rendering Strana 3 (102938): (0/1) (498 ms)

Rendering Strana 2 (102936): (0/1) (498 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3015/vth119293-1.jpg

 i3015/vth119295-1.jpg

 i3015/bg102938.svg

 i3015/vth119301-1.jpg

 i3015/vth119287-1.jpg