strana 4
Kolik řečí znáš...
Pro vybrané pracovníky Metrostavu zajišťuje Centrum
vzdělávání Skupiny Metrostav individuální jazykovou
výuku ve spolupráci s partnerskými jazykovými školami – SPĚVÁČEK vzdělávací centrum a Threshold Training Associates. Nově nabízí také otevřené skupinové
kurzy pro zaměstnance firem Skupiny Metrostav.
Individuální výuka cizí řeči směřuje ke zlepšení jazykových dovedností a schopností komunikovat zejména
v oblasti ekonomiky či stavebnictví a výsledkem studia
je získání mezinárodní certifikace. Od září letošního roku
bylo do tohoto jazykového programu zařazeno 30 dalších
zaměstnanců, kteří se vzdělávají zejména v angličtině, ale
i v němčině, ruštině, polštině a norštině.
Centrum nabízí i intenzivní týmovou jazykovou výuku
v rámci přípravy projektového týmu pro výjezd do zahraničí. V minulých letech se velmi osvědčila například při
vyslání zaměstnanců na zakázky do Běloruska.
Jako novinka byla letos poprvé zahájena i skupinová jazyková příprava v otevřených kurzech, určená pro
všechny zaměstnance firem Skupiny Metrostav a jejich
rodinné příslušníky. Ve třinácti skupinách tak od září začalo soukromě studovat angličtinu, němčinu či ruský jazyk
téměř sto dalších osob. Všem účastníkům kurzů přejeme
dobré studijní výsledky.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
SLOUPEK ODBORŮ
Kolektivní vyjednávání na rok 2015
V souvislosti s vyzývacím dopisem prezidenta Skupiny Metrostav, jehož přílohou je návrh Vzorové kolektivní smlouvy Skupiny na rok 2015, bylo 16. října
zahájeno kolektivní vyjednávání na rok 2015.
Pozvánka do divadla
Výbor ZO zve co nejsrdečněji své členy a jejich
partnery na představení Divadla pod Palmovkou
s názvem Můj romantický příběh. Obsahem komedie
od skotského autora D. C. Jacksona je zpověď generace singles a nabízí nejen smích a dojetí, ale klade
i otázky týkající se vztahu muže a ženy, na něž všechny generace hledaly, hledají a budou hledat odpovědi.
Představení se uskuteční 12. listopadu od 19 hodin
v Divadle Komedie v Jungmannově ulici. V režii Tomáše Svobody v něm vystoupí i Jan Konečný, Lenka
Langová, Barbora Valentová, Jan Vlas a Radek Valenta. Distribuci vstupenek zajišťují dílenské výbory.
1
Stavba jako symbol
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
Pozvánka na výstavu
Až do začátku ledna 2015 si mohou návštěvníci Musea
Kampa prohlédnout výstavu Auto v proměnách času,
na jejíž uspořádání přispěla také divize 1 Metrostavu.
V hlavní roli se ale při ní představí Andy Warhol a jeho
velkoformátový obraz Daimler Motorkutsche (1886)
und Benz Patent-Motorwagen (1886).
Už od dob svého vzniku se motorová vozidla stala
námětem řady uměleckých děl. K těm nejznámějším
patří i výše jmenovaný obraz Andy Warhola. Proslulý
americký malíř s rakousko-uherskými kořeny jej vytvořil
v roce 1987, krátce před svou smrtí, a jedná se o jeho nejdražší dílo, které kdy bylo u nás vystaveno. Je vytvořeno
technikou akrylu na plátně, existuje jen v jediné kopii a má
rozměry 2,34 x 6,4 metru. Obraz vznikl na objednávku
automobilky Mercedes-Benz, jejíž vedení Warhola požádalo o vytvoření série mapující vývoj vozidel této známé
značky. Z předpokládaného cyklu 80 obrazů však stihl
dokončit „jen“ 36 pláten či sítotisků a 13 kreseb.
Výstava, kterou za přispění sponzorů pořádá Nadace
Jana a Medy Mládkových, představuje i díla českých
autorů, mimo jiné Theodora Pištěka, Kamila Lhotáka či
Bedřicha Dlouhého. Vedle obrazů jsou v Museu Kampa
umístěny také sochy Otakara Švece nebo Ladislava Zívra.
2
3
4
5
zdroj Wikipedie
Poslední ze Tří králů
Upoutávka na rok 2015
Také pro příští rok připravuje Metrostav originální nástěnný kalendář. Po několika letech se na jeho stránky
vrátily fotografie, i když v poněkud netradiční podobě.
Stejně jako v několika posledních letech vytvořili
koncepci kalendáře autoři z designérského studia Side2
a dílo pro příští rok nazvali ...celek tvoří detaily! Jednotlivé
měsíce doprovázejí zvětšené výřezy z fotografií Josefa
Husáka v černobílém provedení (foto leden). Ze které ze
staveb Metrostavu pocházejí, mohou diváci hádat. V řadě
případů není odpověď jednoduchá, prozradí ji ale malé
barevné snímky na poslední straně kalendáře, který pro
rok 2015 bude mít čtvercový rozměr 420 x 420 mm.
Mezi budovy, které v době výstavby vzbuzovaly silné
emoce a po dokončení se staly chloubou své země,
patří také opera v australském Sydney.
V roce 1956 vyhlásila vláda Nového Jižního Walesu
mezinárodní architektonickou soutěž na operní budovu,
jež měla mít jeden velký sál pro 3000 diváků a jeden menší
pro 1200 osob. Soutěže se zúčastnili autoři z 23 zemí, kteří
celkem poslali 233 návrhů. Mezi nimi zvítězilo dílo v té
době nepříliš známého dánského architekta Jørna Utzona.
Stavba opery se potýkala s mnoha problémy technického, ale i politického rázu. Sám Utzon se v roce 1966
přestal na díle podílet pro neustálé spory s vládou. Ta pokračování svěřila australským architektům, kteří ne vždy
respektovali Utzonovy projekty, což se negativně projevilo
zvláště na interiérech. Původní rozpočet 7 milionů australských dolarů byl mnohonásobně překročen, náklady
se vyšplhaly až na 102 milionů. Stavba byla dokončena
v roce 1973, což bylo o deset let později, než se původně
předpokládalo. Vstoupila však do povědomí celého světa
a stala se symbolem nejen Sydney, ale celé Austrálie.
6
7
8
9
Nový most, tunel Blanka a stanice metra V.A na vlastní oči a ve stejný den
Den otevřených dveří na obou nejv ý znamnějších dopravních stavbách současné Prahy v ylákal 4. října
z domovů na 14 500 návštěvníků. Největší zájem vzbudil právě dokončený Trojsk ý most (foto č. 1), k ter ý
podle návrhu doc. Ing. arch. Romana Kouckého, Ing. Ladislava Šaška, CSc., Ing. Jiřího Petráka, FEng,
a Ing. arch. akad. arch. Libora Kábrta postavilo sdružení divizí 2 a 5 Metrostavu. Při jeho slavnostním otevření
uložili primátor Prahy Tomáš Hudeček, jeho náměstek Jiří Nouza, architekt Roman Koucký a Bc. Alexandr Tvrz,
vedoucí projektu a výrobní náměstek divize 5, do vrcholu oblouku čtyři tubusy s doklady připomínajícími návrh
i stavbu mostu a charakterizujícími dnešní dobu (foto č. 2). Symbolickou pásku nataženou přes dva pruhy jednoho
jízdního směru pro motoristy slavnostně přestřihl i ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava (foto č. 3 druhý zprava).
Diváci přitom zaplnili nejen přilehlou cyklostezku a chodník, ale i tutéž sestavu komunikace v protějším směru.
Z plné šířky mostu – přes 36 metrů – měli vstup zakázán jen na tramvajové koleje. Prohlídka dál pokračovala
tunelem Blanka (foto č. 4), do něhož návštěvníci vstupovali z Troje. Prošli ho či projeli na bruslích, kolech či
koloběžkách (foto č. 5 a 6) až ke křižovatce U Vorlíků na Letné. Provázeli je pracovníci Metrostavu (foto č. 7), kteří
ochotně odpovídali na všechny dotazy. Mnoho lidí zavítalo i do rozestavěné stanice metra V.A Nádraží Veleslavín
(foto č. 8 a 9), kde se jim věnovali zaměstnanci divize 8 a Subterry, nebo do stanice Nemocnice Motol, kterou staví
HOCHTIEF CZ. Za rychlé uspořádání dne otevřených dveří patří dík všem, kdo se na něm podíleli.
Mnoho pamětních desek na pražských domech či pomníčků v parcích připomíná padlé a umučené ve druhé
světové válce. Jeden z nich je věnovaný štábnímu
kapitánovi Václavu Morávkovi. Po sedmi letech stavby
tunelů Blanka se letos 6. října vrátil na Prašný most,
kde Morávka zastřelilo 21. března 1942 gestapo.
Václav Morávek byl nejmladší člen zpravodajsko-sabotážní trojice Mašín, Balabán, Morávek, které gestapo
přezdívalo Tři králové. Působila v letech 1939–1942
a jedním z jejích hlavních úkolů bylo předávat informace
exilové vládě, a to zejména od agenta Paula Thümmela –
s krycím jménem A-54 – příslušníka NSDAP a pracovníka
Abwehru. A právě jeho zatčení před naplánovanou schůzkou na Prašném mostě vedlo k Morávkově smrti.
Místo, kde Václav Morávek – in memoriam povýšený
do hodnosti brigádního generála – zahynul, připomínala
deska, která v červenci 2008 ustoupila stavbě komplexu
Blanka. Jak ale Metrostav slíbil, byla po ukončení prací
vrácena. Ne sice na původní místo, ale jen pár metrů od
něj. Podle návrhu Ing. arch. Klementa Valoucha ji doplnily tři čedičové kameny, symbolizující tři hrdiny odboje,
a plochý kámen pro ukládání věnců (foto). Památník slavnostně odhalili 6. října zástupci městské části Praha 6,
pražského magistrátu, armády a další významní hosté.
–red–, foto archiv magistrátu HMP
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 19/2014 vyšlo 24. 10. 2014 (20/2014 vyjde 12. 11. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav_19_2014.indd 4
22.10.14 11:58