Nové snímky z přemostění

fjordu a odpalu tunelu

31. října 2018 / 19 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Jakuba Šimáčka,

ředitele TBG Metrostav str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Naše firma u výzkumu vegetativních

střech, které zlepšují klima str. 2

Divize 8 dokončila rekonstrukci

střediska v Temelíně str. 3

Dar ke stým narozeninám

Interiéry budovy Janáčkova divadla

v centru Brna v novém kabátě str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

S7 v provozu

Společný česko-polský

tým, který řídí Ing. Igor

Sedláček z divize 4, spustil

18. října nedaleko Gdaňsku

do provozu rychlostní silnici

S7 (foto), včetně jednoho

uzlu u Cedry Małe. Jde

o velký projekt Metrostavu, jehož součástí je přes 20 km

silnice a 30 km souvisejících komunikací včetně 16 mostů.

Cílem je zlepšit komfort a bezpečnost dopravy pomocí

výstavby čtyřproudové rychlostní komunikace.

Nová aplikace Adresář

Obsahuje kontakty zaměstnanců

společností Skupiny Metrostav.

Stahujte pro Android i iPhone

v Google play/App Store!

Exkurze studentů STU ze Slovenska

Skupina 40 studentů a pedagogů oboru technologie

staveb Slovenské technické univerzity v Bratislavě

(STU) navštívila rozestavěný projekt administrativní

budovy na pražském Rohanském nábřeží. Jeho výstavbu

studentům přiblížil stavbyvedoucí z divize 3 Jan Kvítek.

Soutěž Best of Realty 2018: hlasujte pro POP!

Podpořte projekt Palmovka Open Park naší dceřiné

společnosti Metrostav Development v soutěži Best of

Realty. Pracovalo na něm několik divizí, jejich činnost

koordinoval tým vedený Ing. Stanislavem Červeným.

Hlasovat můžete na:

https://www.survio.com/survey/d/bestofrealty

Nové nástroje pro bezpečnější silnice

Naše dceřiná společnost SQZ, s. r. o., která se zabývá

laboratorními službami ve všech oblastech zejména

dopravního a inženýrského stavitelství, pořídila do svého

portfolia nové strojní vybavení. Jde o retroreflektometr

a spektrofotometr, který slouží pro akreditované měření

parametrů jak svislého, tak vodorovného dopravního

značení. Tato měření zejména denní a noční viditelnosti

značení pomohou zvýšit bezpečnost na našich silnicích.

Zmodernizujeme plavební komory

Tým divize 6 pod vedením Jiřího Vrubela bude jako vedoucí

ve sdružení pracovat severně od centra Prahy v zákrutu

Vltavy na rekonstrukci plavebních komor Štvanice. Koncem

října byla podepsána smlouva, investorem je Ředitelství

vodních cest ČR. Jde o plavební komory, které jsou

součástí jednoho ze čtyř pražských zdymadel: předchází

mu zdymadlo Modřany, zdymadlo Smíchov a následuje

zdymadlo Podbaba-Troja. Plavební komory Štvanice se

nacházejí v levé části pravého pramene řeky při pravé

straně ostrova Štvanice za Hlávkovým mostem. Platí zde

celoroční provoz od 7 do 17 hodin.

Metrostav_19_2018.indd 1

Ke stému výročí založení Československa připravil

symbolický dárek i Metrostav – 28. října se pro veřejnost otevřely dveře zrekonstruované části historické

budovy Národního muzea v Praze (hlavní foto). O den

dřív si kvalitně odvedenou práci sdružení M-P-I Národní muzeum, které řídil tým Jana Kučery z divize 9,

prohlédli i vrcholní představitelé nejen našeho státu.

Jednu z nejsložitějších českých staveb dnešní doby

zahájili stavbaři 20. dubna 2015. Už od začátku věděli,

že je v krátkém termínu čeká velký objem práce a mnoho

nečekaných komplikací, které bude muset provádět a řešit

spousta odborníků různých profesí. „Velmi obtížné bylo

– a až do konce zakázky zůstane – skloubit dohromady

činnosti restaurátorů, široké škály řemeslníků tradičních

oborů i specialistů, kteří památkově chráněnou budovu

z roku 1891 vybavovali nejmodernějším technickým zařízením odpovídajícím třetímu tisíciletí. Aby vše fungovalo,

práce postupovaly vpřed a profese si nepřekážely,“ uvedl

ředitel výstavby Jan Kučera, kterému v realizačním týmu

pomáhali za Metrostav technici divizí 9 a 1.

Snad při každé rekonstrukci se objeví nepředvídatelné skutečnosti, které ovlivní plynulé provádění stavby.

V tomto případě to byly zejména archeologické nálezy

ve východním nádvoří či rozdílné geologické poměry

zastižené v místě nově budované podzemní chodby mezi

historickou a novou budovou muzea. Zadávací projekt pro

výběr dodavatele navíc vznikl už v roce 2011 a odhadoval

rozsah poškození objektu bez hloubkových průzkumů.

O nových nálezech a zjištěních při průzkumech uvnitř

objektu nemluvě, třeba kompletně nové řešení podlah

i oken a mnoho dalších změn při provádění restaurátor-

ských prací. Časový průběh díla navíc ovlivňovala složitá

jednání s investorem, dozory či památkáři a komplikovaná

schvalování jednotlivých změn a změnových listů. Stavba

se proto protáhla a muzeum bylo oproti předpokladům

dokončeno k 28. říjnu jen částečně.

Otevřené prostory návštěvníky ohromily

Už delší čas má historická budova hotové střechy a obnovené fasády (foto č. 1), které nedávno doplnilo i upravené okolí. „Z interiérů je zrekonstruovaná vstupní

hala, schodišťová dvorana (foto č. 2), panteon, přízemní

část východního křídla s ředitelnou a zasedací místností

akademie, sály směrem k Vinohradské ulici s výstavou

2×100 připravenou k výročí 200 let od založení Národního

muzea a sály směrem do Legerovy s Česko-slovenskou/

Slovensko-českou výstavou, která představuje dějiny

společného státu Čechů a Slováků. Samozřejmě běží už

téměř všechna hlavní technická zařízení budov, protože

byla navržena pro provoz celého objektu,“ říká Ing. arch.

Irena Klingorová z divize 9.

Do léta příštího roku zbývá dokončit interiéry podzemní spojovací chodby pod Vinohradskou třídou, sály

v 1. i 2. patře, část prostor v přízemí, třeba studovnu či depozitář a místnosti v suterénech nebo v centrálním podkroví,

kde budou sklady, archivy i zázemí pro pracovníky muzea.

I když už na zakázce zbývá z celkového objemu prací jen ta

menší část, budou jí kolegové věnovat stejnou pozornost

a péči jako otevřeným prostorám, které si mohou návštěvníci až do konce letošního roku prohlédnout zdarma.

Lenka Svobodová,

foto Ester Havlová a stavba

Muzeum v číslech

zahájení rekonstrukce

20. dubna 2015

částečné otevření historické budovy

28. října 2018

plánované dokončení ze strany M-P-I

léto 2019

realizační tým sdružení M-P-I

37 techniků

plocha pozemků muzea

13 598 m²

zastavěná plocha bez dvorů

6055 m²

délka budovy

103,22 m

šířka budovy

74,1 m

výška budovy

69,15 m

počet schodů od fontány do hlavní lucerny

338

počet dveří

368

počet oken

562

počet místností

235

počet výstavních sálů

39

plocha výstavních sálů

7000 m²

množství vody, které proteče fontánou

120 m³/den

počet sbírkových předmětů

20 000 000

kostra velryby váží

4000 kg

Na původní budovu bylo zapotřebí:

počet cihel

písku

železa

mramorků pro dlažbu ochozu schodiště

zlata v exteriéru (3 kg)

10 350 000 ks

15 000 m³

1 250 000 kg

3 500 000

727 m²

Při rekonstrukci bylo nutné:

1

2

odstranit

zabudovat

natáhnout

20 000 tun odpadu a suti

600 km nových silnoproudých kabelů

700 km nových datových kabelů

29.10.18 11:35