Nové snímky z přemostění
fjordu a odpalu tunelu
31. října 2018 / 19 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Jakuba Šimáčka,
ředitele TBG Metrostav str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Naše firma u výzkumu vegetativních
střech, které zlepšují klima str. 2
Divize 8 dokončila rekonstrukci
střediska v Temelíně str. 3
Dar ke stým narozeninám
Interiéry budovy Janáčkova divadla
v centru Brna v novém kabátě str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
S7 v provozu
Společný česko-polský
tým, který řídí Ing. Igor
Sedláček z divize 4, spustil
18. října nedaleko Gdaňsku
do provozu rychlostní silnici
S7 (foto), včetně jednoho
uzlu u Cedry Małe. Jde
o velký projekt Metrostavu, jehož součástí je přes 20 km
silnice a 30 km souvisejících komunikací včetně 16 mostů.
Cílem je zlepšit komfort a bezpečnost dopravy pomocí
výstavby čtyřproudové rychlostní komunikace.
Nová aplikace Adresář
Obsahuje kontakty zaměstnanců
společností Skupiny Metrostav.
Stahujte pro Android i iPhone
v Google play/App Store!
Exkurze studentů STU ze Slovenska
Skupina 40 studentů a pedagogů oboru technologie
staveb Slovenské technické univerzity v Bratislavě
(STU) navštívila rozestavěný projekt administrativní
budovy na pražském Rohanském nábřeží. Jeho výstavbu
studentům přiblížil stavbyvedoucí z divize 3 Jan Kvítek.
Soutěž Best of Realty 2018: hlasujte pro POP!
Podpořte projekt Palmovka Open Park naší dceřiné
společnosti Metrostav Development v soutěži Best of
Realty. Pracovalo na něm několik divizí, jejich činnost
koordinoval tým vedený Ing. Stanislavem Červeným.
Hlasovat můžete na:
https://www.survio.com/survey/d/bestofrealty
Nové nástroje pro bezpečnější silnice
Naše dceřiná společnost SQZ, s. r. o., která se zabývá
laboratorními službami ve všech oblastech zejména
dopravního a inženýrského stavitelství, pořídila do svého
portfolia nové strojní vybavení. Jde o retroreflektometr
a spektrofotometr, který slouží pro akreditované měření
parametrů jak svislého, tak vodorovného dopravního
značení. Tato měření zejména denní a noční viditelnosti
značení pomohou zvýšit bezpečnost na našich silnicích.
Zmodernizujeme plavební komory
Tým divize 6 pod vedením Jiřího Vrubela bude jako vedoucí
ve sdružení pracovat severně od centra Prahy v zákrutu
Vltavy na rekonstrukci plavebních komor Štvanice. Koncem
října byla podepsána smlouva, investorem je Ředitelství
vodních cest ČR. Jde o plavební komory, které jsou
součástí jednoho ze čtyř pražských zdymadel: předchází
mu zdymadlo Modřany, zdymadlo Smíchov a následuje
zdymadlo Podbaba-Troja. Plavební komory Štvanice se
nacházejí v levé části pravého pramene řeky při pravé
straně ostrova Štvanice za Hlávkovým mostem. Platí zde
celoroční provoz od 7 do 17 hodin.
Metrostav_19_2018.indd 1
Ke stému výročí založení Československa připravil
symbolický dárek i Metrostav – 28. října se pro veřejnost otevřely dveře zrekonstruované části historické
budovy Národního muzea v Praze (hlavní foto). O den
dřív si kvalitně odvedenou práci sdružení M-P-I Národní muzeum, které řídil tým Jana Kučery z divize 9,
prohlédli i vrcholní představitelé nejen našeho státu.
Jednu z nejsložitějších českých staveb dnešní doby
zahájili stavbaři 20. dubna 2015. Už od začátku věděli,
že je v krátkém termínu čeká velký objem práce a mnoho
nečekaných komplikací, které bude muset provádět a řešit
spousta odborníků různých profesí. „Velmi obtížné bylo
– a až do konce zakázky zůstane – skloubit dohromady
činnosti restaurátorů, široké škály řemeslníků tradičních
oborů i specialistů, kteří památkově chráněnou budovu
z roku 1891 vybavovali nejmodernějším technickým zařízením odpovídajícím třetímu tisíciletí. Aby vše fungovalo,
práce postupovaly vpřed a profese si nepřekážely,“ uvedl
ředitel výstavby Jan Kučera, kterému v realizačním týmu
pomáhali za Metrostav technici divizí 9 a 1.
Snad při každé rekonstrukci se objeví nepředvídatelné skutečnosti, které ovlivní plynulé provádění stavby.
V tomto případě to byly zejména archeologické nálezy
ve východním nádvoří či rozdílné geologické poměry
zastižené v místě nově budované podzemní chodby mezi
historickou a novou budovou muzea. Zadávací projekt pro
výběr dodavatele navíc vznikl už v roce 2011 a odhadoval
rozsah poškození objektu bez hloubkových průzkumů.
O nových nálezech a zjištěních při průzkumech uvnitř
objektu nemluvě, třeba kompletně nové řešení podlah
i oken a mnoho dalších změn při provádění restaurátor-
ských prací. Časový průběh díla navíc ovlivňovala složitá
jednání s investorem, dozory či památkáři a komplikovaná
schvalování jednotlivých změn a změnových listů. Stavba
se proto protáhla a muzeum bylo oproti předpokladům
dokončeno k 28. říjnu jen částečně.
Otevřené prostory návštěvníky ohromily
Už delší čas má historická budova hotové střechy a obnovené fasády (foto č. 1), které nedávno doplnilo i upravené okolí. „Z interiérů je zrekonstruovaná vstupní
hala, schodišťová dvorana (foto č. 2), panteon, přízemní
část východního křídla s ředitelnou a zasedací místností
akademie, sály směrem k Vinohradské ulici s výstavou
2×100 připravenou k výročí 200 let od založení Národního
muzea a sály směrem do Legerovy s Česko-slovenskou/
Slovensko-českou výstavou, která představuje dějiny
společného státu Čechů a Slováků. Samozřejmě běží už
téměř všechna hlavní technická zařízení budov, protože
byla navržena pro provoz celého objektu,“ říká Ing. arch.
Irena Klingorová z divize 9.
Do léta příštího roku zbývá dokončit interiéry podzemní spojovací chodby pod Vinohradskou třídou, sály
v 1. i 2. patře, část prostor v přízemí, třeba studovnu či depozitář a místnosti v suterénech nebo v centrálním podkroví,
kde budou sklady, archivy i zázemí pro pracovníky muzea.
I když už na zakázce zbývá z celkového objemu prací jen ta
menší část, budou jí kolegové věnovat stejnou pozornost
a péči jako otevřeným prostorám, které si mohou návštěvníci až do konce letošního roku prohlédnout zdarma.
Lenka Svobodová,
foto Ester Havlová a stavba
Muzeum v číslech
zahájení rekonstrukce
20. dubna 2015
částečné otevření historické budovy
28. října 2018
plánované dokončení ze strany M-P-I
léto 2019
realizační tým sdružení M-P-I
37 techniků
plocha pozemků muzea
13 598 m²
zastavěná plocha bez dvorů
6055 m²
délka budovy
103,22 m
šířka budovy
74,1 m
výška budovy
69,15 m
počet schodů od fontány do hlavní lucerny
338
počet dveří
368
počet oken
562
počet místností
235
počet výstavních sálů
39
plocha výstavních sálů
7000 m²
množství vody, které proteče fontánou
120 m³/den
počet sbírkových předmětů
20 000 000
kostra velryby váží
4000 kg
Na původní budovu bylo zapotřebí:
počet cihel
písku
železa
mramorků pro dlažbu ochozu schodiště
zlata v exteriéru (3 kg)
10 350 000 ks
15 000 m³
1 250 000 kg
3 500 000
727 m²
Při rekonstrukci bylo nutné:
1
2
odstranit
zabudovat
natáhnout
20 000 tun odpadu a suti
600 km nových silnoproudých kabelů
700 km nových datových kabelů
29.10.18 11:35