strana 2
Na noční betonáži
O říjnových víkendech si mohli Pražané v okolí Hostivaře a Vršovic v nočních hodinách všimnout pozoruhodné stavební akce (foto č. 1): tým Martina Štávy
z divize 5 prováděl noční betonáž.
Šlo o rekonstrukci nosné konstrukce železničního
mostu mezi ulicemi U Vršovického hřbitova a u Slávie,
která proběhla v rámci Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – uzel Eden. K betonáži
se přistoupilo o víkendu a v nočních hodinách (9.00–4.00)
z důvodu, že jde o frekventovanou komunikaci s provozem MHD. Vytížení autobusů je v noci nižší.
Beton dodávala firma TBG Metrostav, přičemž klíčový
materiál na místo dopravilo zhruba 20 autodomíchávačů
(foto č. 2). Při akci bylo využito čerpadlo betonu Putzmaister M 36 m (foto č. 3). Po transportu čerstvé betonové směsi na staveniště jsou z každého autodomíchávače
odebrány vzorky a porovnávají se vlastnosti dodané
směsi s požadovanými parametry. V případě shody je beton pomocí „koryta“ nalit do násypky betonpumpy (foto
č. 4), která materiál dopraví na místo ukládky (foto č. 5).
„V bednění je beton zpracováván za pomoci ponorných
vibrátorů tak, aby bylo dosaženo požadované kvality povrchu viditelných ploch na betonované konstrukci,“ shrnuje vedoucí projektu Martin Šťáva a dodává, že na uzlu
Eden probíhají práce na výstavbě nového podchodu na již
zmiňovaném mostě a pokládka kanalizace. Stavba je rozdělena podle výluk do tří etap, I. etapa (NK C mostu a cca
2/3 podchodu včetně rampy na 2. nástupiště) probíhá
v současné době a bude ukončena do konce roku 2018.
-red-, foto Petr Adámek
1
PTÁME SE
Ing. Jakuba Šimáčka,
ředitele TBG Metrostav
Odbornost především. Pomáhají semináře OTS
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav již od roku
2015 zajišťuje takzvané Odborné technické semináře
(OTS). Myšlenka organizování těchto setkání odborníků byla reakcí na požadavky kolegů z projektů. Na různé technologické postupy výstavby jsou totiž kladeny
speciálních požadavky a ty je potřeba znát.
Do organizace akcí se promítala i potřeba rychlého
seznámení zaměstnanců s aktuálními dopady změn norem, zákonů a nařízení vlády do činností společnosti.
V počátku vznikly akce s tématy Geotechnika, Technické
požadavky stavebních výrobků, Statika, Bílé vany. V současné době má Centrum vzdělávání připraveno bezmála
20 témat, která během roku nebo podle poptávky z jednotlivých pracovišť vypisuje a nabízí našim zaměstnancům i kolegům ze Skupiny Metrostav (foto).
Semináře mají časovou dotaci více než čtyři hodiny
a jsou akreditovány u České komory autorizovaných inženýrů a techniků. Tím podporuje Metrostav plnění povinnosti celoživotního vzdělávání našich autorizovaných osob.
a další dvě témata jsou naplánována (data konání uvádí
box). Tyto semináře přednášejí odborníci z katedry TZB
pod vedením prof. Ing. Karel Kabele, CSc., který si nikdy
nenechá ujít příležitost setkat se s lidmi z praxe, a proto
i jedno z témat přišel učit sám osobně. S katedrou TZB
probíhá spolupráce již od roku 2006 a byla to vždy součinnost vstřícná, pružná a efektivní. Původní kurz, který
byl šestidenní, jsme zopakovali 6x a pak ještě v roce 2014
po úpravě jednou jako čtyřdenní. Z ohlasů na opětovné
zařazení problematiky TZB do nabídky centra je patrné, že
je toto téma pro naši společnost stále důležité a potřebné.
V současné době Centrum vzdělávání připravuje seminář Geosyntetika s Ing. Jaroslavem Beněm, který by se
měl uskutečnit zkraje roku 2019. I v budoucnu se budeme
snažit, společně s kolegy z úseků výkonných ředitelů,
přinášet aktuální témata a reagovat tak na měnící se prostředí ve stavebnictví. Jakýkoli námět na nový seminář
napište nebo zavolejte do útvaru vzdělávání. Více na:
http://skupina.metrostav.cz/vzd
Tým Centra vzdělávání Skupiny MTS,
2
Ve spolupráci s předními experty
Na všech vypsaných tématech OTS Centrum vzdělávání
spolupracuje s předními odborníky naší společnosti,
mimo jiné z úseku výrobně-technického ředitele. Stálými
lektory jsou Ing. Rojík, Ing. Synek, Ing. Klečka, Ing. Beňo,
ale přibývají i noví lektoři jako například Ing. Kalina. Z řad
firem Skupiny lektorují kolegové ze společnosti SQZ.
Prozatím poslední téma, ke kterému se Centrum
vzdělávání po delší odmlce a v upravené verzi vrátilo, je
technické zařízení budov. Dvě akce z Katedry technických
zařízení budov (TZB) na Fakultě stavební ČVUT v Praze
– Hospodaření s vodou, Vnitřní prostředí v budovách
a energetická náročnost – již proběhly v jarních termínech
foto Petr Adámek
Aktuálně jsou vypsány tyto OTS:
12. 11. Reklamace staveb
23. 11. Geotechnika – všeobecná část
4. 12. Metodika časového řízení
Dva semináře z Katedry technických
zařízení budov (TZB) z ČVUT:
9. 11. Větrání a klimatizace budov
23. 11. Vytápění budov
Metrostav u výzkumu vegetativních střech
3
4
5
Metrostav_19_2018.indd 2
V létě pomáhají ochlazovat budovy, mají příznivý vliv
na životní prostředí ve svém okolí a vykazují celu řadu
dalších výhod. I proto jsou již hojně užívány v nejednom rezidenčním projektu. Řeč je o takzvaných vegetativních nebo také zelených střechách.
Statistiky Svazu zakládání a údržby zeleně (SZÚZ) potvrzují, že v České republice staveb s vegetativní střechou
přibývá. Při svých projektech se s nimi setkává také naše
firma: můžeme uvést třeba obytný soubor Na Vackově či
aktuálně dokončované zakázky rezidence Sacre Coeur III
nebo výstavba apartmánů v Peci pod Sněžkou.
Ale hlavně v rámci spolupráce a podpory výzkumu
Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT
(UCEEB), které postavily ve sdružení divize 1 a divize 9,
byl v roce 2017 zahájen projekt výzkumu extenzivních vegetačních střech (foto). Ty se vyznačují nízkou mocností
jednotlivých vrstev. V případě projektu UCEEB se tloušťka
vrstev jednotlivých zkušebních polí pohybuje kolem sedmi cm. Po statickém posouzení lze extenzivní vegetační
střechy použít při rekonstrukci střech stávajících objektů.
Zajímavé zkušenosti z projektu UCEEB
„V první etapě došlo k vytvoření osmi zkušebních ploch,
každá o rozměru 3x11 m. V letošním roce byla dokončena
druhá etapa, která obsahuje 16 zkušebních polí stejných
rozměrů jako v první etapě. Jednotlivá pole jsou vyplněna
různými skladbami extenzivních vegetačních střech pro
ověření jejich vlivu na finální vegetaci a na akumulační
schopnost zvoleného souvrství. Dále je měřena teplota
na povrchu a spodním líci skladby za účelem vlivu kon-
krétní skladby na snížení přehřívání střech. Na jednotlivá
pole jsou také použity střešní substráty pro vegetační
střechy různých výrobců. Zároveň byly zvoleny různé
způsoby ozelenění zkušebních ploch,“ popisuje vedoucí
technického útvaru divize 9 Ing. Martin Tuháček. Dále je
v rámci výzkumu sledován vliv údržby.
A dosavadní poznatky? „Výsledky za první období jsou
teprve zpracovávány. Přesto již dnes mohou být zkušební
pole vhodným etalonem pro jednání s objednatelem, který
požaduje zhotovení zelené střechy v rámci naší generální
dodávky objektu. Objednatelé mají často zkreslené představy a neuvědomují si, že extenzivní střecha potřebuje
alespoň pět let, než dojde k jejímu kompletnímu zapojení,
pokud je osázena například řízky rozchodníků. Kompaktní plochu rostlin lze získat po realizaci například volbou
rozchodníkového koberce. Zde je ovšem potřeba uvažovat
vyšší náklady na pořízení,“ uzavírá inženýr Tuháček.
–red–, foto archiv stavby
V roce 1998 nastoupil do tehdy mladé společnosti TBG
Metrostav jako řidič autodomíchávače. Pak postupně
prošel dalšími pozicemi ve firmě. K tomu zvládl vystudovat Vysokou školu ekonomických studií a v TBG Metrostav převzal vedení obchodního oddělení. Zhruba
před rokem se stal ředitelem společnosti.
Čím to, že se z řidiče stane ředitel?
Strašně moc mě bavilo ježdění s velkými auty, nicméně
po pár letech jsem zjistil, že to je práce zajímavá, ale
pro mne příliš jednotvárná. Ve firmě jsem poukazoval
na spoustu věcí, které by se daly zlepšit, a kolegům z vedení se to líbilo. A tak jsem se postupně posouval po různých pozicích, až jsem se stal obchodním manažerem
tehdy mladé společnosti TBG Pražské malty.
Pomohlo vám jistě to, že jste začal přímo „v terénu...“
Ano. Když víte, jak to chodí na stavbách, víte, co zákazníci chtějí a co oceňují. My jsme měli skvělé produkty,
ale naše služby neměly odpovídající úroveň. Proto jsme
zavedli zákaznicky orientovaný dispečink. Chtěli jsme, aby
mistři a stavbyvedoucí na stavbách nemuseli ke všem
svým starostem řešit ještě starost o maltu, beton nebo
anhydrit. Základem bylo být vstřícní, co nejvíce ochotní
a hlavně dorazit na stavbu včas a s tou správnou recepturou. Bylo to pro nás náročné finančně i personálně. Ale
najednou to přinášelo ovoce a naši partneři na stavbách
byli spokojení. Já jsem pak několik let ještě pracoval jako
obchodní náměstek TBG Metrostav, a když bývalý ředitel
Honza Kupeček po úspěšných 22 letech končil, zvolili
vlastníci společnosti jako jeho nástupce mne.
Na co bude potřeba v příštích letech klást v „betonářském byznysu“ důraz?
Beton už dávno není jen cement, voda a písek. Dnes máme více než 900 receptur. Některé z nich umíme vyrobit
jako jediní v ČR. Základem úspěchu ale je mít kvalitní lidi,
kteří mají chuť pracovat dobře a odpovědně a kteří budou
posunovat firmu dál. My takové zaměstnance máme, to
je obrovská výhoda. K tomu ale musíme ještě co nejvíc
využívat prostředků moderní doby, tedy elektronizace,
digitalizace a automatizace.
Komu všemu dodáváte vaše produkty?
Dodáváme necelých 60 procent firmám skupiny Metrostav, tedy kromě Metrostavu také Subteře, Pragisu,
Terraconu a Zakládání staveb, přes 40 procent tvoří
ostatní stavební firmy a spotřebitelé. Ale třeba v roce
2016 a 2017 byl poměr obrácený. Dodávali jsme beton pro
výstavbu Ústřední čistírny odpadních vod v pražské Troji.
Šlo o jednu z nejvýznamnějších zakázek v poslední době.
Na kterých zakázkách společnost TBG Metrostav ak
tuálně spolupracuje?
Dokončili jsme dodávky betonu pro novou budovu centrály ČSOB v Praze - Radlicích, z aktuálních velkých staveb
bych určitě zmínil bytový soubor Tulipa Třebešín, administrativní komplexy Projekt Smíchoff a Rustonka, Květinový dům na Václavském náměstí či třeba rekonstrukci
pojížděcí dráhy na letišti Praha – Kbely. A věc aktuální:
dodáváme beton pro výstavbu IV. železničního koridoru
z Hostivaře na hlavní nádraží.
Jakými zajímavými či unikátními technologiemi se
můžete pochlubit?
Největší uplatnění nachází v poslední době námi vyvinutý
vodonepropustný beton Permacrete. Nahrazuje klasický
beton s krystalizací, což přináší zajímavé finanční úspory
pro stavbu. V minulosti jsme také vyráběli speciální těžký
beton pro rentgenové pracoviště ve Fakultní nemocnici
Královské Vinohrady, které stavěli kolegové z Metrostavu
a Pragisu. Kamenivo pro tento beton jsme dováželi až ze
Švédska! No a další produkt naší spolupráce s Metrostavem – ultravysokohodnotný beton, kterému říkáme
Topcrete, dodávaný pro lávku v Čelákovicích, získává
další a další mezinárodní ocenění. Naším cílem zkrátka
je být pro naše partnery v tak složitém oboru, jakým je
stavebnictví, ostrovem jistoty a spolehlivosti.
Za rozhovor děkuje David Kalců
29.10.18 11:35