strana 2

Na noční betonáži

O říjnových víkendech si mohli Pražané v okolí Hostivaře a Vršovic v nočních hodinách všimnout pozoruhodné stavební akce (foto č. 1): tým Martina Štávy

z divize 5 prováděl noční betonáž.

Šlo o rekonstrukci nosné konstrukce železničního

mostu mezi ulicemi U Vršovického hřbitova a u Slávie,

která proběhla v rámci Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – uzel Eden. K betonáži

se přistoupilo o víkendu a v nočních hodinách (9.00–4.00)

z důvodu, že jde o frekventovanou komunikaci s provozem MHD. Vytížení autobusů je v noci nižší.

Beton dodávala firma TBG Metrostav, přičemž klíčový

materiál na místo dopravilo zhruba 20 autodomíchávačů

(foto č. 2). Při akci bylo využito čerpadlo betonu Putzmaister M 36 m (foto č. 3). Po transportu čerstvé betonové směsi na staveniště jsou z každého autodomíchávače

odebrány vzorky a porovnávají se vlastnosti dodané

směsi s požadovanými parametry. V případě shody je beton pomocí „koryta“ nalit do násypky betonpumpy (foto

č. 4), která materiál dopraví na místo ukládky (foto č. 5).

„V bednění je beton zpracováván za pomoci ponorných

vibrátorů tak, aby bylo dosaženo požadované kvality povrchu viditelných ploch na betonované konstrukci,“ shrnuje vedoucí projektu Martin Šťáva a dodává, že na uzlu

Eden probíhají práce na výstavbě nového podchodu na již

zmiňovaném mostě a pokládka kanalizace. Stavba je rozdělena podle výluk do tří etap, I. etapa (NK C mostu a cca

2/3 podchodu včetně rampy na 2. nástupiště) probíhá

v současné době a bude ukončena do konce roku 2018.

-red-, foto Petr Adámek

1

PTÁME SE

Ing. Jakuba Šimáčka,

ředitele TBG Metrostav

Odbornost především. Pomáhají semináře OTS

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav již od roku

2015 zajišťuje takzvané Odborné technické semináře

(OTS). Myšlenka organizování těchto setkání odborníků byla reakcí na požadavky kolegů z projektů. Na různé technologické postupy výstavby jsou totiž kladeny

speciálních požadavky a ty je potřeba znát.

Do organizace akcí se promítala i potřeba rychlého

seznámení zaměstnanců s aktuálními dopady změn norem, zákonů a nařízení vlády do činností společnosti.

V počátku vznikly akce s tématy Geotechnika, Technické

požadavky stavebních výrobků, Statika, Bílé vany. V současné době má Centrum vzdělávání připraveno bezmála

20 témat, která během roku nebo podle poptávky z jednotlivých pracovišť vypisuje a nabízí našim zaměstnancům i kolegům ze Skupiny Metrostav (foto).

Semináře mají časovou dotaci více než čtyři hodiny

a jsou akreditovány u České komory autorizovaných inženýrů a techniků. Tím podporuje Metrostav plnění povinnosti celoživotního vzdělávání našich autorizovaných osob.

a další dvě témata jsou naplánována (data konání uvádí

box). Tyto semináře přednášejí odborníci z katedry TZB

pod vedením prof. Ing. Karel Kabele, CSc., který si nikdy

nenechá ujít příležitost setkat se s lidmi z praxe, a proto

i jedno z témat přišel učit sám osobně. S katedrou TZB

probíhá spolupráce již od roku 2006 a byla to vždy součinnost vstřícná, pružná a efektivní. Původní kurz, který

byl šestidenní, jsme zopakovali 6x a pak ještě v roce 2014

po úpravě jednou jako čtyřdenní. Z ohlasů na opětovné

zařazení problematiky TZB do nabídky centra je patrné, že

je toto téma pro naši společnost stále důležité a potřebné.

V současné době Centrum vzdělávání připravuje seminář Geosyntetika s Ing. Jaroslavem Beněm, který by se

měl uskutečnit zkraje roku 2019. I v budoucnu se budeme

snažit, společně s kolegy z úseků výkonných ředitelů,

přinášet aktuální témata a reagovat tak na měnící se prostředí ve stavebnictví. Jakýkoli námět na nový seminář

napište nebo zavolejte do útvaru vzdělávání. Více na:

http://skupina.metrostav.cz/vzd

Tým Centra vzdělávání Skupiny MTS,

2

Ve spolupráci s předními experty

Na všech vypsaných tématech OTS Centrum vzdělávání

spolupracuje s předními odborníky naší společnosti,

mimo jiné z úseku výrobně-technického ředitele. Stálými

lektory jsou Ing. Rojík, Ing. Synek, Ing. Klečka, Ing. Beňo,

ale přibývají i noví lektoři jako například Ing. Kalina. Z řad

firem Skupiny lektorují kolegové ze společnosti SQZ.

Prozatím poslední téma, ke kterému se Centrum

vzdělávání po delší odmlce a v upravené verzi vrátilo, je

technické zařízení budov. Dvě akce z Katedry technických

zařízení budov (TZB) na Fakultě stavební ČVUT v Praze

– Hospodaření s vodou, Vnitřní prostředí v budovách

a energetická náročnost – již proběhly v jarních termínech

foto Petr Adámek

Aktuálně jsou vypsány tyto OTS:

12. 11. Reklamace staveb

23. 11. Geotechnika – všeobecná část

4. 12. Metodika časového řízení

Dva semináře z Katedry technických

zařízení budov (TZB) z ČVUT:

9. 11. Větrání a klimatizace budov

23. 11. Vytápění budov

Metrostav u výzkumu vegetativních střech

3

4

5

Metrostav_19_2018.indd 2

V létě pomáhají ochlazovat budovy, mají příznivý vliv

na životní prostředí ve svém okolí a vykazují celu řadu

dalších výhod. I proto jsou již hojně užívány v nejednom rezidenčním projektu. Řeč je o takzvaných vegetativních nebo také zelených střechách.

Statistiky Svazu zakládání a údržby zeleně (SZÚZ) potvrzují, že v České republice staveb s vegetativní střechou

přibývá. Při svých projektech se s nimi setkává také naše

firma: můžeme uvést třeba obytný soubor Na Vackově či

aktuálně dokončované zakázky rezidence Sacre Coeur III

nebo výstavba apartmánů v Peci pod Sněžkou.

Ale hlavně v rámci spolupráce a podpory výzkumu

Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT

(UCEEB), které postavily ve sdružení divize 1 a divize 9,

byl v roce 2017 zahájen projekt výzkumu extenzivních vegetačních střech (foto). Ty se vyznačují nízkou mocností

jednotlivých vrstev. V případě projektu UCEEB se tloušťka

vrstev jednotlivých zkušebních polí pohybuje kolem sedmi cm. Po statickém posouzení lze extenzivní vegetační

střechy použít při rekonstrukci střech stávajících objektů.

Zajímavé zkušenosti z projektu UCEEB

„V první etapě došlo k vytvoření osmi zkušebních ploch,

každá o rozměru 3x11 m. V letošním roce byla dokončena

druhá etapa, která obsahuje 16 zkušebních polí stejných

rozměrů jako v první etapě. Jednotlivá pole jsou vyplněna

různými skladbami extenzivních vegetačních střech pro

ověření jejich vlivu na finální vegetaci a na akumulační

schopnost zvoleného souvrství. Dále je měřena teplota

na povrchu a spodním líci skladby za účelem vlivu kon-

krétní skladby na snížení přehřívání střech. Na jednotlivá

pole jsou také použity střešní substráty pro vegetační

střechy různých výrobců. Zároveň byly zvoleny různé

způsoby ozelenění zkušebních ploch,“ popisuje vedoucí

technického útvaru divize 9 Ing. Martin Tuháček. Dále je

v rámci výzkumu sledován vliv údržby.

A dosavadní poznatky? „Výsledky za první období jsou

teprve zpracovávány. Přesto již dnes mohou být zkušební

pole vhodným etalonem pro jednání s objednatelem, který

požaduje zhotovení zelené střechy v rámci naší generální

dodávky objektu. Objednatelé mají často zkreslené představy a neuvědomují si, že extenzivní střecha potřebuje

alespoň pět let, než dojde k jejímu kompletnímu zapojení,

pokud je osázena například řízky rozchodníků. Kompaktní plochu rostlin lze získat po realizaci například volbou

rozchodníkového koberce. Zde je ovšem potřeba uvažovat

vyšší náklady na pořízení,“ uzavírá inženýr Tuháček.

–red–, foto archiv stavby

V roce 1998 nastoupil do tehdy mladé společnosti TBG

Metrostav jako řidič autodomíchávače. Pak postupně

prošel dalšími pozicemi ve firmě. K tomu zvládl vystudovat Vysokou školu ekonomických studií a v TBG Metrostav převzal vedení obchodního oddělení. Zhruba

před rokem se stal ředitelem společnosti.

Čím to, že se z řidiče stane ředitel?

Strašně moc mě bavilo ježdění s velkými auty, nicméně

po pár letech jsem zjistil, že to je práce zajímavá, ale

pro mne příliš jednotvárná. Ve firmě jsem poukazoval

na spoustu věcí, které by se daly zlepšit, a kolegům z vedení se to líbilo. A tak jsem se postupně posouval po různých pozicích, až jsem se stal obchodním manažerem

tehdy mladé společnosti TBG Pražské malty.

Pomohlo vám jistě to, že jste začal přímo „v terénu...“

Ano. Když víte, jak to chodí na stavbách, víte, co zákazníci chtějí a co oceňují. My jsme měli skvělé produkty,

ale naše služby neměly odpovídající úroveň. Proto jsme

zavedli zákaznicky orientovaný dispečink. Chtěli jsme, aby

mistři a stavbyvedoucí na stavbách nemuseli ke všem

svým starostem řešit ještě starost o maltu, beton nebo

anhydrit. Základem bylo být vstřícní, co nejvíce ochotní

a hlavně dorazit na stavbu včas a s tou správnou recepturou. Bylo to pro nás náročné finančně i personálně. Ale

najednou to přinášelo ovoce a naši partneři na stavbách

byli spokojení. Já jsem pak několik let ještě pracoval jako

obchodní náměstek TBG Metrostav, a když bývalý ředitel

Honza Kupeček po úspěšných 22 letech končil, zvolili

vlastníci společnosti jako jeho nástupce mne.

Na co bude potřeba v příštích letech klást v „betonářském byznysu“ důraz?

Beton už dávno není jen cement, voda a písek. Dnes máme více než 900 receptur. Některé z nich umíme vyrobit

jako jediní v ČR. Základem úspěchu ale je mít kvalitní lidi,

kteří mají chuť pracovat dobře a odpovědně a kteří budou

posunovat firmu dál. My takové zaměstnance máme, to

je obrovská výhoda. K tomu ale musíme ještě co nejvíc

využívat prostředků moderní doby, tedy elektronizace,

digitalizace a automatizace.

Komu všemu dodáváte vaše produkty?

Dodáváme necelých 60 procent firmám skupiny Metrostav, tedy kromě Metrostavu také Subteře, Pragisu,

Terraconu a Zakládání staveb, přes 40 procent tvoří

ostatní stavební firmy a spotřebitelé. Ale třeba v roce

2016 a 2017 byl poměr obrácený. Dodávali jsme beton pro

výstavbu Ústřední čistírny odpadních vod v pražské Troji.

Šlo o jednu z nejvýznamnějších zakázek v poslední době.

Na kterých zakázkách společnost TBG Metrostav ak­

tuálně spolupracuje?

Dokončili jsme dodávky betonu pro novou budovu centrály ČSOB v Praze - Radlicích, z aktuálních velkých staveb

bych určitě zmínil bytový soubor Tulipa Třebešín, administrativní komplexy Projekt Smíchoff a Rustonka, Květinový dům na Václavském náměstí či třeba rekonstrukci

pojížděcí dráhy na letišti Praha – Kbely. A věc aktuální:

dodáváme beton pro výstavbu IV. železničního koridoru

z Hostivaře na hlavní nádraží.

Jakými zajímavými či unikátními technologiemi se

můžete pochlubit?

Největší uplatnění nachází v poslední době námi vyvinutý

vodonepropustný beton Permacrete. Nahrazuje klasický

beton s krystalizací, což přináší zajímavé finanční úspory

pro stavbu. V minulosti jsme také vyráběli speciální těžký

beton pro rentgenové pracoviště ve Fakultní nemocnici

Královské Vinohrady, které stavěli kolegové z Metrostavu

a Pragisu. Kamenivo pro tento beton jsme dováželi až ze

Švédska! No a další produkt naší spolupráce s Metrostavem – ultravysokohodnotný beton, kterému říkáme

Topcrete, dodávaný pro lávku v Čelákovicích, získává

další a další mezinárodní ocenění. Naším cílem zkrátka

je být pro naše partnery v tak složitém oboru, jakým je

stavebnictví, ostrovem jistoty a spolehlivosti.

Za rozhovor děkuje David Kalců

29.10.18 11:35