strana 4

Velké setkání silničářů

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

SLOUPEK ODBORŮ

V Clarion Congress hotelu v Ostravě a v Atletické hale

Vítkovice Arény proběhla 17. a 18. října 26. silniční

konference. Akce, jejímž pořadatelem je Česká silniční společnost, má zásadní význam pro rozvoj dopravní

infrastruktury. Přilákala celou řadu odborníků.

Předseda České silniční společnosti Ing. Petr Mondschein, Ph.D., v úvodu přivítal všechny delegáty. Ti následně slyšeli mnoho zajímavých přednášek z úst lídrů

českého silničního stavitelství a také od zástupců klíčových

rezortů, jako je ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní

infrastruktury nebo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Jedno z nejdůležitějších témat, které rezonovalo celou

silniční konferencí, bylo financování dopravní infrastruktury po roce 2021, respektive 2022. Tématu se v úvodu

ujali Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., náměstek ministra dopravy, a Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní

infrastruktury. ŘSD mělo několik tematických přednášek

v čele s jeho generálním ředitelem Ing. Janem Kroupou.

Rekordní účast

Nedílnou součástí byla doprovodná výstava konaná

ve vítkovické aréně, kde Skupinu prezentovala naše divize 4, divize 5 a dceřiná společnost BES, s. r. o. Diskuze

nad aktuálními tématy pokračovala až do večerních hodin.

Letošní silniční konference měla rekordní účast: celkem bylo zaregistrováno přes 1000 delegátů. Šlo tak

o největší konferenci konanou v České republice se zaměřením na dopravní stavitelství. Dodejme, že záštitu

nad akcí přijali premiér ČR Andrej Babiš, ministr dopravy

Dan Ťok, hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák

a radní statutárního města Ostrava Lukáš Semerák.

Ing. Jan Merunka, –red–

Informace pro členy

Dne 22. října se uskutečnilo divadelní představení

v divadle Rokoko nejen pro odboráře, ale i pro další zájemce z řad zaměstnanců Metrostavu. Během

adventu 8. prosince proběhne již tradiční předvánoční zájezd pro členy do vybraného města na vánoční trhy. Přinášíme informace k dalším akcím

a jejich organizaci:

Navýšení příspěvků na rekreaci

Zkraje letošního roku došlo ke zvýšení příspěvků

na rodinnou rekreaci a nadále platí možnost čerpat

příspěvek na dětskou rekreaci. Samozřejmě je možno

využít rekreačních středisek na Trnávce a v Pasekách nad Jizerou. Platí zvýšený příspěvek pro členy

na 250 Kč/os. za den, včetně rodinných příslušníků.

Kalendář obsazenosti

Jako novinka bude v nejbližší době uveden kalendář

obsazenosti rekreačních středisek, do kterého budou moci zájemci nahlédnout na stránkách základní

organizace www.odbory-metrostav.cz, nebo přímo

na stránkách nájemce muller.pelhrim.cz. Na stránkách ZO OS Stavba Metrostav je možno nalézt i další

výhody v členství, všechny informace o zmíněných

akcích a dalších aktualitách lze získat i u příslušných

dílenských výborů jednotlivých divizí.

1

2

3

Statistiky Eurostatu

Podle prvního odhadu vývoje stavební výroby členských států EU za srpen oproti červenci tohoto roku

došlo k poklesu stavební výroby souhrnně o 0,5 %.

Česká republika vykázala pokles o 0,1 % a je tak

na šestém místě mezi státy s poklesem: Švédsko (−2,4 %),

Německo (−1,8 %), Belgie (−0,9 %), UK (−0,7 %) a Bulharsko (−0,6 %). Slovensko s růstem o 2,5% bylo na druhém

místě po Slovinsku (2,8 %).

Meziročně ovšem v celé EU vzrostla v srpnu stavební výroba o 2,3 %. Nejvyššího růstu dosáhly Slovinsko

(33,5 %), Maďarsko (24,3 %), Polsko (19,2 %), Česká

republika (11,9 %) a Slovensko (11,4 %). Pokles byl zaznamenán v Rumunsku (−10,3 %), Švédsku (−1,6 %),

Bulharsku a Španělsku (shodně −1,2 %).

Rekord mezi mosty

4

5

P hD r. D u š an Č ec h v ala, z dr oj E ur o s t a t

Jan Br odsk ý, fo to ar chiv Senior k lubu M T S

Čína otevřela nejdelší most světa přes moře. Pozoruhodná stavba, která spojuje čínská území Hongkong,

Macao a město Ču-chaj, měří 55 km.

Součástí mostu jsou dvě šestiproudové silnice a tunel dlouhý 6,7 kilometru, který byl vyhlouben proto, aby

nebyly projektem narušeny frekventované lodní trasy

v oblasti. Dílo, jehož stavba trvala přes devět let, představuje klíčový prvek plánu Pekingu pro těsnější propojení

11 měst delty Perlové řeky. Ta pokrývá 56 000 km² a je

domovem 68 milionů lidí. Přínosem mostu je také to, že

cestu mezi třemi městy zkrátí ze tří hodin na 30 minut.

–red–, ČTK

SKM za Svatým Janem

Na čtvrtek 11. října. 2018 připravil pan Dušan Koval

výlet pro členy Senior klubu do Svatého Jana pod Skalou. Členové vyrazili autobusem z pražského Zličína

do Bubovic a odtud pokračovali krásnou procházkou

za slunečného počasí do Solvayových lomů.

Výletníci měli štěstí. Ačkoliv je lom otevřený pouze

o víkendech, byla naplánována prohlídka pro objednanou

školní výpravu a mohli se tedy podívat i členové SKM. Zajímavá byla nejenom historie lomu, ale všechny návštěvníky zaujaly důvěrně známé stroje a štola. Po prohlídce

pokračovala vycházka na vyhlídku u kříže nad Sv. Janem

a potom dolu k jeskyni Sv. Ivana.

Akce dále pokračovala autobusem do Berouna, kde si

členové krátce prohlédli náměstí s radnicí známou ze seriálu Muž na radnici. Pozdní oběd v jedné z berounských

restaurací zakončil vydařený výlet a potom už následovala cesta zpět do Prahy vlakem romantickým údolím

Berounky. Všichni účastníci byli spokojení a plní dojmů.

Za organizaci patří velký dík panu Kovalovi.

Regionální konference

Dne 9. října 2018 se uskutečnila Regionální konference OS Stavba ČR. Konference navrhla mimo jiné

kandidáta na předsedu OS Stavba ČR Ing. Pavla Zítka

a kandidáta na místopředsedu OS Stavba ČR Stanislava Augustina. Zmínění funkcionáři budou voleni

na nové funkční období na VIII. Sjezdu OS Stavba ČR

1. a 2. února 2019 v hotelu Olšanka v Praze.

6

7

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

Čestné uznání fib

8

9

Pohledem do Norska: práce na přemostění Åstfjorden a první odpal tunelu Slørdal

Ze stavby 5,6 km dlouhého úseku silnice Fv. 714, která zahrnuje osmipolový most přes Åstfjorden (foto č. 1)

a tunely Slørdal a Mjønes, přicházejí unikátní snímky. Stavba začala v lednu 2017 a letos na jaře proběhla náročná

operace založení pilí řů: vznikaly takzvané studny, které slouží pro základy mostu. U samotného přemostění

se budují násypy, opěry a pilíře mostu (foto č. 2). Ne vždy je počasí ideální a stavbaři se tak musejí vypořádat

s nelehkými podmínkami podzimního počasí (foto č. 3). Náročnou část výstavby představují práce u hlavy pilíře

(foto č. 4). Forma taženého bednění musí zpomalit, dělníci instalují zvýšené množství výztuže a prvky, které budou

zabetonovány. Operátor formy musí neustále kontrolovat stav betonu tak, aby nevznikla pracovní spára a zároveň se

dala forma zvednout. Práce probíhají i na severním portálu tunelu Slørdal (foto č. 5), kde kvůli oddělení staveništní

dopravy a místní komunikace vznikl provizorní most. A není to dlouho, co raziči divize 5 zahájili své práce na jižním

portálu Slørdalu. Snímky ukazují zajímavé momenty: před začátkem ražby bylo nutné portál zajistit svorníky,

jehlováním a skalními pásy (foto č. 6). Čelba se na začátku ražeb dělí na části a postupuje se v kratších záběrech

(foto č. 7). Pozoruhodná je instalace zakrytí proti rozletu (foto č. 8). Používají se „matrace“ z pneumatik a ocelových

lan, přičemž každá váží kolem 2,5 t! Samotný odpal kromě hluku prozradí kouř (foto č. 9) a nemalý je po odpalu

plného záběru rozval, který činí přibližně 700 m3 materiálu. Během ražby čeká týmy Ing. Jiřího Šacha a Ing. Roberta

Brože, Ph.D., ještě spousta práce, přičemž zakázka nového úseku silnice Fv. 714 by měla skončit v říjnu 2020.

Ing. Robert Coufal, Ph.D společně s dalšími zástupci

realizačního týmu z TBG Metrostav převzal počátkem

října v australském Melbourne čestné uznání lávky ve

středočeských Čelákovicích v kategorii inženýrské stavby.

Tato ocenění se udělují na mezinárodním kongresu fib a to

pouze jedenkrát za 4 roky! Unikátní lávka v Čelákovicích je

první stavbou v ČR, kde byl použit ultravysokohodnotný

beton, který byl vyvinut týmem technologů TBG Metrostav pod vedením Roberta Coufala. Tato stavba nemá

ve světě obdoby a získala již celou řadu ocenění.

Ing. Kristýna Vinklerová, foto stavba

–red–, foto archiv stavby

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 19/2018 vyšlo 31. 10. 2018 (20/2018 vyjde 15. 11. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,

Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_19_2018.indd 4

29.10.18 11:35