strana 4
Velké setkání silničářů
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
SLOUPEK ODBORŮ
V Clarion Congress hotelu v Ostravě a v Atletické hale
Vítkovice Arény proběhla 17. a 18. října 26. silniční
konference. Akce, jejímž pořadatelem je Česká silniční společnost, má zásadní význam pro rozvoj dopravní
infrastruktury. Přilákala celou řadu odborníků.
Předseda České silniční společnosti Ing. Petr Mondschein, Ph.D., v úvodu přivítal všechny delegáty. Ti následně slyšeli mnoho zajímavých přednášek z úst lídrů
českého silničního stavitelství a také od zástupců klíčových
rezortů, jako je ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní
infrastruktury nebo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Jedno z nejdůležitějších témat, které rezonovalo celou
silniční konferencí, bylo financování dopravní infrastruktury po roce 2021, respektive 2022. Tématu se v úvodu
ujali Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., náměstek ministra dopravy, a Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní
infrastruktury. ŘSD mělo několik tematických přednášek
v čele s jeho generálním ředitelem Ing. Janem Kroupou.
Rekordní účast
Nedílnou součástí byla doprovodná výstava konaná
ve vítkovické aréně, kde Skupinu prezentovala naše divize 4, divize 5 a dceřiná společnost BES, s. r. o. Diskuze
nad aktuálními tématy pokračovala až do večerních hodin.
Letošní silniční konference měla rekordní účast: celkem bylo zaregistrováno přes 1000 delegátů. Šlo tak
o největší konferenci konanou v České republice se zaměřením na dopravní stavitelství. Dodejme, že záštitu
nad akcí přijali premiér ČR Andrej Babiš, ministr dopravy
Dan Ťok, hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák
a radní statutárního města Ostrava Lukáš Semerák.
Ing. Jan Merunka, –red–
Informace pro členy
Dne 22. října se uskutečnilo divadelní představení
v divadle Rokoko nejen pro odboráře, ale i pro další zájemce z řad zaměstnanců Metrostavu. Během
adventu 8. prosince proběhne již tradiční předvánoční zájezd pro členy do vybraného města na vánoční trhy. Přinášíme informace k dalším akcím
a jejich organizaci:
Navýšení příspěvků na rekreaci
Zkraje letošního roku došlo ke zvýšení příspěvků
na rodinnou rekreaci a nadále platí možnost čerpat
příspěvek na dětskou rekreaci. Samozřejmě je možno
využít rekreačních středisek na Trnávce a v Pasekách nad Jizerou. Platí zvýšený příspěvek pro členy
na 250 Kč/os. za den, včetně rodinných příslušníků.
Kalendář obsazenosti
Jako novinka bude v nejbližší době uveden kalendář
obsazenosti rekreačních středisek, do kterého budou moci zájemci nahlédnout na stránkách základní
organizace www.odbory-metrostav.cz, nebo přímo
na stránkách nájemce muller.pelhrim.cz. Na stránkách ZO OS Stavba Metrostav je možno nalézt i další
výhody v členství, všechny informace o zmíněných
akcích a dalších aktualitách lze získat i u příslušných
dílenských výborů jednotlivých divizí.
1
2
3
Statistiky Eurostatu
Podle prvního odhadu vývoje stavební výroby členských států EU za srpen oproti červenci tohoto roku
došlo k poklesu stavební výroby souhrnně o 0,5 %.
Česká republika vykázala pokles o 0,1 % a je tak
na šestém místě mezi státy s poklesem: Švédsko (−2,4 %),
Německo (−1,8 %), Belgie (−0,9 %), UK (−0,7 %) a Bulharsko (−0,6 %). Slovensko s růstem o 2,5% bylo na druhém
místě po Slovinsku (2,8 %).
Meziročně ovšem v celé EU vzrostla v srpnu stavební výroba o 2,3 %. Nejvyššího růstu dosáhly Slovinsko
(33,5 %), Maďarsko (24,3 %), Polsko (19,2 %), Česká
republika (11,9 %) a Slovensko (11,4 %). Pokles byl zaznamenán v Rumunsku (−10,3 %), Švédsku (−1,6 %),
Bulharsku a Španělsku (shodně −1,2 %).
Rekord mezi mosty
4
5
P hD r. D u š an Č ec h v ala, z dr oj E ur o s t a t
Jan Br odsk ý, fo to ar chiv Senior k lubu M T S
Čína otevřela nejdelší most světa přes moře. Pozoruhodná stavba, která spojuje čínská území Hongkong,
Macao a město Ču-chaj, měří 55 km.
Součástí mostu jsou dvě šestiproudové silnice a tunel dlouhý 6,7 kilometru, který byl vyhlouben proto, aby
nebyly projektem narušeny frekventované lodní trasy
v oblasti. Dílo, jehož stavba trvala přes devět let, představuje klíčový prvek plánu Pekingu pro těsnější propojení
11 měst delty Perlové řeky. Ta pokrývá 56 000 km² a je
domovem 68 milionů lidí. Přínosem mostu je také to, že
cestu mezi třemi městy zkrátí ze tří hodin na 30 minut.
–red–, ČTK
SKM za Svatým Janem
Na čtvrtek 11. října. 2018 připravil pan Dušan Koval
výlet pro členy Senior klubu do Svatého Jana pod Skalou. Členové vyrazili autobusem z pražského Zličína
do Bubovic a odtud pokračovali krásnou procházkou
za slunečného počasí do Solvayových lomů.
Výletníci měli štěstí. Ačkoliv je lom otevřený pouze
o víkendech, byla naplánována prohlídka pro objednanou
školní výpravu a mohli se tedy podívat i členové SKM. Zajímavá byla nejenom historie lomu, ale všechny návštěvníky zaujaly důvěrně známé stroje a štola. Po prohlídce
pokračovala vycházka na vyhlídku u kříže nad Sv. Janem
a potom dolu k jeskyni Sv. Ivana.
Akce dále pokračovala autobusem do Berouna, kde si
členové krátce prohlédli náměstí s radnicí známou ze seriálu Muž na radnici. Pozdní oběd v jedné z berounských
restaurací zakončil vydařený výlet a potom už následovala cesta zpět do Prahy vlakem romantickým údolím
Berounky. Všichni účastníci byli spokojení a plní dojmů.
Za organizaci patří velký dík panu Kovalovi.
Regionální konference
Dne 9. října 2018 se uskutečnila Regionální konference OS Stavba ČR. Konference navrhla mimo jiné
kandidáta na předsedu OS Stavba ČR Ing. Pavla Zítka
a kandidáta na místopředsedu OS Stavba ČR Stanislava Augustina. Zmínění funkcionáři budou voleni
na nové funkční období na VIII. Sjezdu OS Stavba ČR
1. a 2. února 2019 v hotelu Olšanka v Praze.
6
7
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Čestné uznání fib
8
9
Pohledem do Norska: práce na přemostění Åstfjorden a první odpal tunelu Slørdal
Ze stavby 5,6 km dlouhého úseku silnice Fv. 714, která zahrnuje osmipolový most přes Åstfjorden (foto č. 1)
a tunely Slørdal a Mjønes, přicházejí unikátní snímky. Stavba začala v lednu 2017 a letos na jaře proběhla náročná
operace založení pilí řů: vznikaly takzvané studny, které slouží pro základy mostu. U samotného přemostění
se budují násypy, opěry a pilíře mostu (foto č. 2). Ne vždy je počasí ideální a stavbaři se tak musejí vypořádat
s nelehkými podmínkami podzimního počasí (foto č. 3). Náročnou část výstavby představují práce u hlavy pilíře
(foto č. 4). Forma taženého bednění musí zpomalit, dělníci instalují zvýšené množství výztuže a prvky, které budou
zabetonovány. Operátor formy musí neustále kontrolovat stav betonu tak, aby nevznikla pracovní spára a zároveň se
dala forma zvednout. Práce probíhají i na severním portálu tunelu Slørdal (foto č. 5), kde kvůli oddělení staveništní
dopravy a místní komunikace vznikl provizorní most. A není to dlouho, co raziči divize 5 zahájili své práce na jižním
portálu Slørdalu. Snímky ukazují zajímavé momenty: před začátkem ražby bylo nutné portál zajistit svorníky,
jehlováním a skalními pásy (foto č. 6). Čelba se na začátku ražeb dělí na části a postupuje se v kratších záběrech
(foto č. 7). Pozoruhodná je instalace zakrytí proti rozletu (foto č. 8). Používají se „matrace“ z pneumatik a ocelových
lan, přičemž každá váží kolem 2,5 t! Samotný odpal kromě hluku prozradí kouř (foto č. 9) a nemalý je po odpalu
plného záběru rozval, který činí přibližně 700 m3 materiálu. Během ražby čeká týmy Ing. Jiřího Šacha a Ing. Roberta
Brože, Ph.D., ještě spousta práce, přičemž zakázka nového úseku silnice Fv. 714 by měla skončit v říjnu 2020.
Ing. Robert Coufal, Ph.D společně s dalšími zástupci
realizačního týmu z TBG Metrostav převzal počátkem
října v australském Melbourne čestné uznání lávky ve
středočeských Čelákovicích v kategorii inženýrské stavby.
Tato ocenění se udělují na mezinárodním kongresu fib a to
pouze jedenkrát za 4 roky! Unikátní lávka v Čelákovicích je
první stavbou v ČR, kde byl použit ultravysokohodnotný
beton, který byl vyvinut týmem technologů TBG Metrostav pod vedením Roberta Coufala. Tato stavba nemá
ve světě obdoby a získala již celou řadu ocenění.
Ing. Kristýna Vinklerová, foto stavba
–red–, foto archiv stavby
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 19/2018 vyšlo 31. 10. 2018 (20/2018 vyjde 15. 11. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,
Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_19_2018.indd 4
29.10.18 11:35