strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Interiéry brněnského Janáčkova divadla už září
Jen několik týdnů zbývá do zahájení festivalu Janáček
Brno 2018, který se uskuteční v listopadu a prosinci
letošního roku v brněnském Janáčkově divadle. A divadlo má za sebou náročnou první etapu rekonstrukce.
Ve sdružení ji loni v srpnu zahájil tým Ing. Radomíra
Richtera z jihomoravského regionu divize 1.
V rámci první etapy získalo původní podobu z roku
1965 foyer divadla (foto č. 1), kde stavbaři nejprve vyměnili všechny sítě včetně vzduchotechniky a následně
repasovali podhledy, svítidla, obklady, dlažby či omítky.
Rekonstrukcí prošlo zázemí divadla ve čtvrtém a pátém
nadzemním podlaží i část prvního podzemního a prvního
nadzemního podlaží. I tady bylo potřeba vyměnit veškeré
sítě a vzduchotechniku. Stavbaři dále pracovali v části
druhého podzemního a v celém třetím podzemním pod-
2
laží. Nové jsou střešní konstrukce a královské schodiště,
které bylo zhotoveno s ohledem na funkčnost.
„Už od začátku stavby jsme věděli, že termín na rea
lizaci zakázky ve lhůtě 14 měsíců bude velmi náročný.
Když se do toho přidaly změnové listy, kterých je už víc
než 150 v hodnotě přesahující 111 milionů korun, museli
jsme po dohodě s investorem rozdělit rekonstrukci na tři
etapy. Důležité bylo zprovoznění divadla na festival Janáček Brno 2018, který začíná doslova za pár dní 17. listopadu,“ říká vedoucí projektu Ing. Radomír Richter. Jeho tým
má společně s partnery ve sdružení, společností IMOS
a OHL ŽS, dokončenou první etapu. Přitom ještě pár dní
před kolaudací probíhaly malířské opravy, pokládaly se
povlakové krytiny podlah a bylo třeba provést i zkoušky
funkčnosti vzduchotechniky či slaboproudých rozvodů.
V rámci první etapy stavbaři také opravili dvě střechy,
a to nad hledištěm a provazištěm. Museli proto použít
provizorní zastřešení, i když do nosných konstrukcí
nezasahovali. Částečně dokončené jsou dnes opravy
provozních prostor divadla i zázemí pro zaměstnance
a jevištní technologie. Oprava zázemí by měla pokračovat
také v rámci druhé etapy rekonstrukce, která bude probíhat už za plného provozu divadla po skončení Janáčkova
festivalu. Na ni pak naváže ještě třetí etapa, kdy projdou
modernizací přístupové plochy (foto č. 2). Rekonstrukce
by měla být kompletně dokončená v září příštího roku.
21 objektů velké továrny za 15 měsíců
Tak by se dala popsat zakázka, kterou pro Nexen Tire
úspěšně dokončuje tým Ing. Davida Štochla, výrobního
náměstka divize 6 a vedoucího projektu. V průmyslové
zóně Triangle Bitozeves u Žatce (foto č. 1) budou objekty sloužit jako zázemí pro výrobu pneumatik.
Na seznamu vybudovaných objektů najdeme například trafostanici, provozní a administrativní budovy,
objekt, v němž se nacházejí šatny a jídelna zaměstnanců,
ale třeba také centrum výzkumu a vývoje (foto č. 2), vodní
nádrže na technologickou vodu či sklady nebezpečných
látek a odpadů nebo plynovou stanici. Na území bývalého
letiště se stavbaři přesunuli loni v červenci.
„Během projektu jsme používali standardní technologie a postupy, nicméně jsme se museli vypořádat se
stavbou rozličných objektů, jejichž rozměry se pohybovaly od 6×6 m po 170×30 m. Navíc se nejednalo o běžné
průmyslové objekty. Budovy kanceláří, šaten, jídelny
a hlavní vrátnice jsou uvnitř obloženy žulovými kamennými obklady v kombinaci s nerezovými prvky a zvenku mají
prosklené fasády a kamenný sokl, takže připomínají spíše
banku než továrnu na pneumatiky,“ říká David Štochl
a dodává, že méně obvyklá byla také komunikace s korejským investorem. „Ten se totiž rozhodl, že koordinaci
technického zařízení budovy si zajistí sám, což přinášelo
nemalé komplikace,“ uvádí.
Spolupráce více divizí
Ještě před zahájením prací bylo třeba místo výstavby sanovat, a to konkrétně podzemní nádrže na letecké palivo.
O to se ale postaralo vedení obce. Pak ještě musela pláň
upravit jako samostatnou zakázku divize 8 a následně
mohli na staveniště nastoupit stavbaři z týmu Ing. Štochla. Ti ke spolupráci přizvali vlastní středisko železobeto-
nových konstrukcí a o dodávku drobných zámečnických
konstrukcí požádali divizi 5.
I přes krátkou dobu přípravy – zakázka byla dohodnuta v téměř rekordním čase pouhých dvou měsíců – se
týmu Ing. Davida Štochla daří vyrovnat se všemi nástrahami stavby a první dílo pro jihokorejského investora
postupně dokončují a předávají.
Martina
Vampulová,
foto
Libor
Zavoral
a stavba
1
2
1
Martina Vampulová, foto Daniel Schulz
Divize 8 dokončila rekonstrukci v Temelíně
Stavbaři a technici provozu Jádro se i letos pohybovali
v areálu Jaderné elektrárny Temelín (ETE). Na rekonstrukci tamějšího zdravotního střediska (foto) pracovali půl roku. Hotové dílo předali investorovi – elektrárenské společnosti ČEZ – koncem října.
Zakázka se týkala rekonstrukce samostatně stojící
budovy, třípatrového objektu s jedním podzemním podlažím a střešní nástavbou. Stavební úpravy zahrnovaly
změnu dispozičního řešení jednotlivých pater a výměnu
rozvodných sítí. Zdravotní středisko, které slouží pro
poskytování zdravotnických služeb a je zároveň centrem
pro kontrolu kontaminace pracovníků elektrárny, bylo
po celou dobu rekonstrukce v provozu.
Vedoucí projektu Ing. Jiří Husárik vysvětluje, že se
proto vždy dočasně uzavřely jen místnosti, ve kterých
probíhaly bourací a stavební práce: „Náš projektový
tým zajišťoval kompletní práce od vystěhování zařízení
místností přes kompletní rekonstrukci až po opětovné
nastěhování nábytku a zařízení.“ Nepřerušený provoz
zdravotního střediska, do něhož docházela na kontroly
obsluha jaderné elektrárny, navíc znamenal, že se na pracovišti stavbařů muselo každý den uklízet.
Přísná opatření pro vstup do areálu
Veškeré stavební práce řešil Metrostav vlastními silami
tak, aby se na staveništi pohybovali jen technici divize 8
a najmutí dělníci. Všichni docházející museli před zahájením rekonstrukce absolvovat náročné psychotesty a školení pro vstup do areálu elektrárny. Objekt zdravotního
střediska nicméně nestojí v bezprostřední blízkosti výrobních ani pomocných technologických zařízení a nachází
se tak mimo kontrolované pásmo. „Díky tomu ta opatření
nebyla nejpřísnější, ale určitě náročnější než na standardních stavbách. A problematické je v takovém případě vždy
nahrazení kohokoli, kdo například onemocní,“ připomíná
inženýr Husárik.
Dokončení stavby se opozdilo jen nepatrně. Termín
předání díla se posunul po dohodě s investorem o tři
týdny hlavně kvůli změnám projektu v průběhu realizace.
Změny byly poměrně rozsáhlé, což bylo způsobeno rozdíly mezi skutečným stavem staveniště a údaji obsaženými
v projektové dokumentaci. „Zpoždění jen o tři týdny bylo
díky nasazení kolegů Zdeňka Štěcha a Aleše Vody,“ dodává vedoucí projektu Jiří Husárik.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
ETE v provozu již 18 let
Jaderná elektrárna Temelín se nachází přibližně
24 km od Českých Budějovic a je to elektrárna
s největším instalovaným výkonem v České republice.
V provozu je od prosince 2000, kdy byl spuštěn první
blok. Dnes elektřinu vyrábí ve dvou blocích.
Skupina ČEZ provozuje v České republice dvě
jaderné elektrárny, v Temelíně a v Dukovanech.
Jejich produkce se vloni podílela na celkové výrobě
tuzemské elektřiny z jedné třetiny (33 procent).
Metrostav_19_2018.indd 3
2
3
U čelby norského tunelu Knarrevik: stavbaři jistí záběr stříkaným betonem
Nedaleko Bergenu roste významný silniční tah, který spojí města Bergen a Sotra. Součástí je projekt s označením Rv. 555
Sotrasambandet – K3 kabeltunneler, na němž se podílí tým Metrostavu pod vedením Ing. Ivana Piršče z divize 5. Na tento
projekt bude navazovat hlavní část výstavby formou PPP. Koncem srpna naši stavbaři prováděli zarážku 1760 m dlouhého
kabelového tunelu Knarrevik a nyní už postupují dál. Skutečnost, že práce viditelně pokročily, prozrazuje pohled na jeho
portál (foto č. 1). Před aplikací stříkaného betonu u čelby (foto č. 2) tunel zatím připomíná tajuplnou jeskyni. A zdá se
až neuvěřitelné, že tudy projedou těžká nákladní vozidla, která na místo zavážejí beton (foto č. 3).
-red-, foto archiv stavby
29.10.18 11:35