strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Interiéry brněnského Janáčkova divadla už září

Jen několik týdnů zbývá do zahájení festivalu Janáček

Brno 2018, který se uskuteční v listopadu a prosinci

letošního roku v brněnském Janáčkově divadle. A divadlo má za sebou náročnou první etapu rekonstrukce.

Ve sdružení ji loni v srpnu zahájil tým Ing. Radomíra

Richtera z jihomoravského regionu divize 1.

V rámci první etapy získalo původní podobu z roku

1965 foyer divadla (foto č. 1), kde stavbaři nejprve vyměnili všechny sítě včetně vzduchotechniky a následně

repasovali podhledy, svítidla, obklady, dlažby či omítky.

Rekonstrukcí prošlo zázemí divadla ve čtvrtém a pátém

nadzemním podlaží i část prvního podzemního a prvního

nadzemního podlaží. I tady bylo potřeba vyměnit veškeré

sítě a vzduchotechniku. Stavbaři dále pracovali v části

druhého podzemního a v celém třetím podzemním pod-

2

laží. Nové jsou střešní konstrukce a královské schodiště,

které bylo zhotoveno s ohledem na funkčnost.

„Už od začátku stavby jsme věděli, že termín na rea­

lizaci zakázky ve lhůtě 14 měsíců bude velmi náročný.

Když se do toho přidaly změnové listy, kterých je už víc

než 150 v hodnotě přesahující 111 milionů korun, museli

jsme po dohodě s investorem rozdělit rekonstrukci na tři

etapy. Důležité bylo zprovoznění divadla na festival Janáček Brno 2018, který začíná doslova za pár dní 17. listopadu,“ říká vedoucí projektu Ing. Radomír Richter. Jeho tým

má společně s partnery ve sdružení, společností IMOS

a OHL ŽS, dokončenou první etapu. Přitom ještě pár dní

před kolaudací probíhaly malířské opravy, pokládaly se

povlakové krytiny podlah a bylo třeba provést i zkoušky

funkčnosti vzduchotechniky či slaboproudých rozvodů.

V rámci první etapy stavbaři také opravili dvě střechy,

a to nad hledištěm a provazištěm. Museli proto použít

provizorní zastřešení, i když do nosných konstrukcí

nezasahovali. Částečně dokončené jsou dnes opravy

provozních prostor divadla i zázemí pro zaměstnance

a jevištní technologie. Oprava zázemí by měla pokračovat

také v rámci druhé etapy rekonstrukce, která bude probíhat už za plného provozu divadla po skončení Janáčkova

festivalu. Na ni pak naváže ještě třetí etapa, kdy projdou

modernizací přístupové plochy (foto č. 2). Rekonstrukce

by měla být kompletně dokončená v září příštího roku.

21 objektů velké továrny za 15 měsíců

Tak by se dala popsat zakázka, kterou pro Nexen Tire

úspěšně dokončuje tým Ing. Davida Štochla, výrobního

náměstka divize 6 a vedoucího projektu. V průmyslové

zóně Triangle Bitozeves u Žatce (foto č. 1) budou objekty sloužit jako zázemí pro výrobu pneumatik.

Na seznamu vybudovaných objektů najdeme například trafostanici, provozní a administrativní budovy,

objekt, v němž se nacházejí šatny a jídelna zaměstnanců,

ale třeba také centrum výzkumu a vývoje (foto č. 2), vodní

nádrže na technologickou vodu či sklady nebezpečných

látek a odpadů nebo plynovou stanici. Na území bývalého

letiště se stavbaři přesunuli loni v červenci.

„Během projektu jsme používali standardní technologie a postupy, nicméně jsme se museli vypořádat se

stavbou rozličných objektů, jejichž rozměry se pohybovaly od 6×6 m po 170×30 m. Navíc se nejednalo o běžné

průmyslové objekty. Budovy kanceláří, šaten, jídelny

a hlavní vrátnice jsou uvnitř obloženy žulovými kamennými obklady v kombinaci s nerezovými prvky a zvenku mají

prosklené fasády a kamenný sokl, takže připomínají spíše

banku než továrnu na pneumatiky,“ říká David Štochl

a dodává, že méně obvyklá byla také komunikace s korejským investorem. „Ten se totiž rozhodl, že koordinaci

technického zařízení budovy si zajistí sám, což přinášelo

nemalé komplikace,“ uvádí.

Spolupráce více divizí

Ještě před zahájením prací bylo třeba místo výstavby sanovat, a to konkrétně podzemní nádrže na letecké palivo.

O to se ale postaralo vedení obce. Pak ještě musela pláň

upravit jako samostatnou zakázku divize 8 a následně

mohli na staveniště nastoupit stavbaři z týmu Ing. Štochla. Ti ke spolupráci přizvali vlastní středisko železobeto-

nových konstrukcí a o dodávku drobných zámečnických

konstrukcí požádali divizi 5.

I přes krátkou dobu přípravy – zakázka byla dohodnuta v téměř rekordním čase pouhých dvou měsíců – se

týmu Ing. Davida Štochla daří vyrovnat se všemi nástrahami stavby a první dílo pro jihokorejského investora

postupně dokončují a předávají.

Martina

Vampulová,

foto

Libor

Zavoral

a stavba

1

2

1

Martina Vampulová, foto Daniel Schulz

Divize 8 dokončila rekonstrukci v Temelíně

Stavbaři a technici provozu Jádro se i letos pohybovali

v areálu Jaderné elektrárny Temelín (ETE). Na rekonstrukci tamějšího zdravotního střediska (foto) pracovali půl roku. Hotové dílo předali investorovi – elektrárenské společnosti ČEZ – koncem října.

Zakázka se týkala rekonstrukce samostatně stojící

budovy, třípatrového objektu s jedním podzemním podlažím a střešní nástavbou. Stavební úpravy zahrnovaly

změnu dispozičního řešení jednotlivých pater a výměnu

rozvodných sítí. Zdravotní středisko, které slouží pro

poskytování zdravotnických služeb a je zároveň centrem

pro kontrolu kontaminace pracovníků elektrárny, bylo

po celou dobu rekonstrukce v provozu.

Vedoucí projektu Ing. Jiří Husárik vysvětluje, že se

proto vždy dočasně uzavřely jen místnosti, ve kterých

probíhaly bourací a stavební práce: „Náš projektový

tým zajišťoval kompletní práce od vystěhování zařízení

místností přes kompletní rekonstrukci až po opětovné

nastěhování nábytku a zařízení.“ Nepřerušený provoz

zdravotního střediska, do něhož docházela na kontroly

obsluha jaderné elektrárny, navíc znamenal, že se na pracovišti stavbařů muselo každý den uklízet.

Přísná opatření pro vstup do areálu

Veškeré stavební práce řešil Metrostav vlastními silami

tak, aby se na staveništi pohybovali jen technici divize 8

a najmutí dělníci. Všichni docházející museli před zahájením rekonstrukce absolvovat náročné psychotesty a školení pro vstup do areálu elektrárny. Objekt zdravotního

střediska nicméně nestojí v bezprostřední blízkosti výrobních ani pomocných technologických zařízení a nachází

se tak mimo kontrolované pásmo. „Díky tomu ta opatření

nebyla nejpřísnější, ale určitě náročnější než na standardních stavbách. A problematické je v takovém případě vždy

nahrazení kohokoli, kdo například onemocní,“ připomíná

inženýr Husárik.

Dokončení stavby se opozdilo jen nepatrně. Termín

předání díla se posunul po dohodě s investorem o tři

týdny hlavně kvůli změnám projektu v průběhu realizace.

Změny byly poměrně rozsáhlé, což bylo způsobeno rozdíly mezi skutečným stavem staveniště a údaji obsaženými

v projektové dokumentaci. „Zpoždění jen o tři týdny bylo

díky nasazení kolegů Zdeňka Štěcha a Aleše Vody,“ dodává vedoucí projektu Jiří Husárik.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

ETE v provozu již 18 let

 Jaderná elektrárna Temelín se nachází přibližně

24 km od Českých Budějovic a je to elektrárna

s největším instalovaným výkonem v České republice.

 V provozu je od prosince 2000, kdy byl spuštěn první

blok. Dnes elektřinu vyrábí ve dvou blocích.

 Skupina ČEZ provozuje v České republice dvě

jaderné elektrárny, v Temelíně a v Dukovanech.

 Jejich produkce se vloni podílela na celkové výrobě

tuzemské elektřiny z jedné třetiny (33 procent).

Metrostav_19_2018.indd 3

2

3

U čelby norského tunelu Knarrevik: stavbaři jistí záběr stříkaným betonem

Nedaleko Bergenu roste významný silniční tah, který spojí města Bergen a Sotra. Součástí je projekt s označením Rv. 555

Sotrasambandet – K3 kabeltunneler, na němž se podílí tým Metrostavu pod vedením Ing. Ivana Piršče z divize 5. Na tento

projekt bude navazovat hlavní část výstavby formou PPP. Koncem srpna naši stavbaři prováděli zarážku 1760 m dlouhého

kabelového tunelu Knarrevik a nyní už postupují dál. Skutečnost, že práce viditelně pokročily, prozrazuje pohled na jeho

portál (foto č. 1). Před aplikací stříkaného betonu u čelby (foto č. 2) tunel zatím připomíná tajuplnou jeskyni. A zdá se

až neuvěřitelné, že tudy projedou těžká nákladní vozidla, která na místo zavážejí beton (foto č. 3).

-red-, foto archiv stavby

29.10.18 11:35