Obrazem z podzemního díla,

které budujeme na Islandu

31. října 2019 / 19 / XXXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Josefa Špryňara,

ředitele divize 8 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Skupina Metrostav se rozšířila

o společnost M3 Fasády str. 2

Nová hala pro čištění nákladních

vagonů v Ústí nad Labem str. 3

Nepřetržitý koloběh města

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Modernizace úseku

Soběslav – Doubí u Tábora

koridoru České Budějovice

– to je název nového

velkého projektu, který

ve sdružení realizuje

Metrostav. V polovině října

došlo za účasti představitelů Správy železniční dopravní

cesty, soběslavského starosty i zástupců zhotovitelů ke

slavnostnímu poklepu na kolejnici (foto). Nová trať naváže

na modernizaci úseku z Veselí nad Lužnicí do Soběslavi

z let 2014 a 2015 a dojde tak ke zvýšení maximální

rychlosti vlaků až na 160 km/h. Na stavbě bude pracovat

tým divize 5 pod vedením Ing. Petra Hanzala.

Úsekem projede až 40 000 lidí denně

Jde o důležitý dopravní projekt, protože v Bohunicích se

nachází fakultní nemocnice i univerzitní kampus a lokali­

ta se poslední roky velmi rozvíjí, denně tu projíždí okolo

40 000 lidí. „Stavba nemá z pohledu MHD v novodobých

dějinách Brna obdoby. Jsem rád, že v nás Brno vložilo

důvěru a pověřilo dopravní podnik, aby stavbu zajistil,“

řekl během slavnostní akce generální ředitel brněnského

dopravního podniku Miloš Havránek.

„Autobusy a trolejbusy, které dnes míří ke kampusu,

jsou beznadějně přeplněné. Zahušťují navíc i provoz na

silnicích. Prodloužení tramvajové trati dopravě ulehčí

a cestující si třeba po cestě do práce nebo do školy pře­

čtou i knížku nebo skripta,“ uvádí informační web města

Kopeme za Brno. Stavební práce nyní začínají sondami,

budování vlastní trati odstartuje příští rok na jaře. První

tramvaje by měly k nemocnici vyjet za tři roky.

Daruj krev s Metrostavem

v pátek 15. listopadu 2019.

Přihlašovací systém

byl již spuštěn

na intranetu MTS

Děkujeme všem, kdo se připojí!

Pro armádu v Českých Budějovicích

Tým divize 3 pod vedením Ing. Michala Maška předal

dokončený objekt na Radiolokátorovém stanovišti v areálu

vojenského útvaru v Českých Budějovicích. Šlo o výstavbu

administrativní budovy na radiolokátorovém stanovišti

včetně budování rampy, slaboproudých a datových

rozvodů, bezpečnostních systémů, komunikací a oplocení.

V čítárně Fakulty stavební

ČVUT proběhla 17. října

zajímavá přednáška na téma

Obnova Historické budovy

Národního muzea (foto)

a střety historické struktury

a moderních technologií.

Hovořil zde ředitel výstavby Jan Kučera z divize 9,

přednášky doplnili další odborníci z akademické obce.

Divize 8 a záchytné parkoviště

Mezi naše projekty na Slovensku se zařadí stavba v obci

Ivanka pri Dunaji, kde Metrostav vybuduje nové záchytné

parkoviště. Vznikne tam 158 parkovacích míst a 80 stání

pro kola. Součástí bude také informační systém s údaji

o odjezdu vlaků. Stavbu, jejímž cílem je zvýšení přepravy

návštěvníků Bratislavy po železnici, realizuje tým divize 8

pod vedením Ing. Igora Sedláčka.

Obchodní úspěchy

Na následujících řádcích uvádíme výběr projektů,

které doplní výrobní program naší společnosti pro

další období. V září a v říjnu jsme úspěšně vysoutěžili

a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:

1. Rekonstrukce Teplárny Trmice, ekologizace kotlů.

Divize 3.

2. Rekonstrukce a dostavba ČOV a ČKV JIH, Letiště

Václava Havla, Praha. Divize 6.

3. Výstavba bytového domu Rokytka s komerční

plochou, Praha. Divize 1.

4. Rekonstrukce a dostavba Vila Kapsa, Praha.

Divize 9 a 1.

5. Přístavba skladovací a expediční haly Mondi

Bupak 2, České Budějovice. Divize 6.

Ing. Rostislav Štajer

Metrostav_19_2019.indd 1

Tramvají do Bohunic

V Brně proběhlo slavnostní zahájení výstavby tramva­

jové trati, která spojí Starý Lískovec a Bohunice s uni­

verzitním kampusem a fakultní nemocnicí. Na projektu

pracuje a o zlepšení dopravy v této oblasti města se tak

zasadí tým Ing. Davida Pohlodka z divize 1.

Na trati v celkové délce 912 m budou celkem tři za­

stávky, z toho dvě vybudované nově. Zastávka, která

se nachází v místě napojení na stávající trať, projde

rekonstrukcí. Součástí trasy je podzemní tunel v délce

490 m, který bude ražen pod ochranou podzemních stěn

a stropu. „Stavba zahrnuje doslova celé spektrum nejrůz­

nějších stavebních činností a řemesel. Ve velkém budeme

provádět podzemní stěny, piloty jako pažení pro stanice

a železobetonové konstrukce stropu a základové desky

tunelu,“ uvedl v našich firemních novinách již před časem

vedoucí projektu Ing. David Pohlodek.

Další úsek koridoru

O Muzeu na ČVUT

Výměna 3600 oken a dveří

v bratislavské nemocnici str. 3

–red–

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v srdci

Prahy roste už více než rok novostavba nazvaná The

Flow Building (vizualizace). Její výstavbu řídí sdružení

divizí 1 a 3 Metrostavu podle návrhu architekta Jana

Pokorného ze studia Chapman Taylor Prague.

„Pro mne osobně je toto dílo srdcovou záležitostí

a velkou výzvou ať už lokalitou, minimálním prostorem pro

zařízení staveniště, složitostí, ale i skvělými kolegy, nebo

velmi dobrou spoluprací s investorem. Stavba v centru

Prahy s sebou navíc přináší spousty otazníků, které je

třeba řešit operativně, a je to proto práce kreativní a na­

plňující,“ shrnul význam zakázky Ing. arch. Nikola Štochl

z divize 3. Na stavbě pracuje jako zástupce vedoucího

projektu Ing. Jana Vachutky z divize 1, která je v poměru

60 : 40 lídrem dodavatelského sdružení.

Technicky náročné konstrukce

„Na staveniště jsme nastoupili vloni v září, když byla hoto­

vá a zajištěná až 12,5 m hluboká stavební jáma,“ vzpomíná

Ing. Vachutka. „Snažíme se zaměstnat co nejvíce vnitro­

podnikových kapacit, proto železobetonové konstrukce

provádějí betonáři divize 6 vedení Ing. Markem Kubrem

a vyzdívky či omítky zednické středisko divize 1 v čele

s Karlem Šubrtem. Divize 11 nám zajišťuje jeřáby a buň­

koviště a využíváme i služeb divize 3 – geodetů a střediska

elektro,“ doplňuje vedoucí společného realizačního týmu.

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice dnes

mohou kolemjdoucí – a na webu www.theflowbuilding.

cz živě i uživatelé internetu – vidět téměř hotové nosné

konstrukce nové budovy (foto). „Dokončení betonáží,

vyjma částí, které můžeme provést až po demontáži

věžových jeřábů, plánujeme na druhou polovinu listo­

padu, kdy bude i slavnostní glajcha. I když se z vnějšího

pohledu může zdát, že provedení skeletu kombinovaného

s nosnými zdmi bylo jednoduché, opak je pravda. Uvnitř

objektu směrem do vnitrobloku je totiž mnoho technicky

náročných konstrukcí se šikmými sloupy, vloženými patry

či atypickými moduly, a to zejména u obvodových stěn ve

styku s okolními budovami. V době špičky zde pod dvě­

ma věžovými jeřáby pracovalo až 70 dělníků, betonem je

z Rohanského ostrova zásoboval TBG Metrostav. Pro bí­

lou vanu spodní stavby jsme použili jeho speciální směs

značky Permacrete. Limitujícím faktorem z pohledu prací

pak byla logistika materiálu uvnitř stavby. Žádný jsme totiž

nemohli složit mimo obestavěný prostor,“ říká Ing. Kubr.

Perfektní spolupráce i atmosféra

Stavbaři už mají na The Flow Building za sebou kompliko­

vanou ražbu kanalizační přípojky do Opletalovy ulice nebo

převrtání prostupů do kolektoru. Dnes kromě betonáží

provádějí i opláštění a technická zařízení budovy.

„Nakonec bych chtěl poděkovat všem kolegům z Me­

trostavu za jejich neustálou snahu o co možná nejlepší

výsledek společné práce, zástupcům investora za velmi

aktivní přístup k řešení problémů a udržování pozitivní

atmosféry, projektantům, technikům i dělníkům za dobře

odvedenou práci a v neposlední řadě za podporu našim

partnerkám a dětem, které to s námi stavbaři nemají

jednoduché,“ uzavřel Ing. Vachutka první článek o velké

stavbě, která má podle developera „zachytit ducha nepře­

tržitého koloběhu města“, což se v angličtině dá vyjádřit

slovem flow v názvu projektu.

Lenka Svobodová, foto archiv Metrostavu,

v i z uali z ac e C h apman Ta y lor

The Flow Building respektuje okolí

Devítipodlažní palác ozdobí Václavské náměstí (vi­

zualizace) v květnu 2020. Multifunkční budova na­

bídne takřka 15 000 m2 kanceláří, 6000 m2 maloob­

chodních prostor a 129 parkovacích míst včetně 50

vyhrazených pro nabíjení elektromobilů.

Novostavba nahradí novorenesanční rohový dům

U Turků, postavený mezi lety 1880 až 1881 podle návr­

hu Josefa Schulze a přestavěný stavební společností

Bohumíra Kozáka v roce 1922. Cílem investora bylo na

jejich místě navrhnout moderní budovu odkazující na

bohatou tradici a slávu pražské architektury. Proto pů­

vodní návrh vyššího domu architekti z ateliéru Chap­

man Taylor upravili tak, aby novostavba lépe zapadla

do okolní zástavby nejen členěním a uličním obvodo­

vým pláštěm, ale i výškou. S průčelími okolních staveb

bude korespondovat i díky prvkům připomínajícím se­

cesi a použitému obkladovému materiálu – světlému

spišskému travertinu, který je ozdobou vedlejšího ho­

telu Jalta. Nárožní fasáda bude dvouplášťová se svisle

i vodorovně zakřivenými linkami. „Vzhled budovy je

originální a bude nejen velmi působivý, ale i složitý na

provedení. Při montáži nám naštěstí pomůže to, že je

celá budova vyprojektovaná ve 3D,“ dodává vedoucí

projektu Ing. Jan Vachutka.

29.10.19 13:01