Obrazem z podzemního díla,
které budujeme na Islandu
31. října 2019 / 19 / XXXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Josefa Špryňara,
ředitele divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Skupina Metrostav se rozšířila
o společnost M3 Fasády str. 2
Nová hala pro čištění nákladních
vagonů v Ústí nad Labem str. 3
Nepřetržitý koloběh města
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Modernizace úseku
Soběslav – Doubí u Tábora
koridoru České Budějovice
– to je název nového
velkého projektu, který
ve sdružení realizuje
Metrostav. V polovině října
došlo za účasti představitelů Správy železniční dopravní
cesty, soběslavského starosty i zástupců zhotovitelů ke
slavnostnímu poklepu na kolejnici (foto). Nová trať naváže
na modernizaci úseku z Veselí nad Lužnicí do Soběslavi
z let 2014 a 2015 a dojde tak ke zvýšení maximální
rychlosti vlaků až na 160 km/h. Na stavbě bude pracovat
tým divize 5 pod vedením Ing. Petra Hanzala.
Úsekem projede až 40 000 lidí denně
Jde o důležitý dopravní projekt, protože v Bohunicích se
nachází fakultní nemocnice i univerzitní kampus a lokali
ta se poslední roky velmi rozvíjí, denně tu projíždí okolo
40 000 lidí. „Stavba nemá z pohledu MHD v novodobých
dějinách Brna obdoby. Jsem rád, že v nás Brno vložilo
důvěru a pověřilo dopravní podnik, aby stavbu zajistil,“
řekl během slavnostní akce generální ředitel brněnského
dopravního podniku Miloš Havránek.
„Autobusy a trolejbusy, které dnes míří ke kampusu,
jsou beznadějně přeplněné. Zahušťují navíc i provoz na
silnicích. Prodloužení tramvajové trati dopravě ulehčí
a cestující si třeba po cestě do práce nebo do školy pře
čtou i knížku nebo skripta,“ uvádí informační web města
Kopeme za Brno. Stavební práce nyní začínají sondami,
budování vlastní trati odstartuje příští rok na jaře. První
tramvaje by měly k nemocnici vyjet za tři roky.
Daruj krev s Metrostavem
v pátek 15. listopadu 2019.
Přihlašovací systém
byl již spuštěn
na intranetu MTS
Děkujeme všem, kdo se připojí!
Pro armádu v Českých Budějovicích
Tým divize 3 pod vedením Ing. Michala Maška předal
dokončený objekt na Radiolokátorovém stanovišti v areálu
vojenského útvaru v Českých Budějovicích. Šlo o výstavbu
administrativní budovy na radiolokátorovém stanovišti
včetně budování rampy, slaboproudých a datových
rozvodů, bezpečnostních systémů, komunikací a oplocení.
V čítárně Fakulty stavební
ČVUT proběhla 17. října
zajímavá přednáška na téma
Obnova Historické budovy
Národního muzea (foto)
a střety historické struktury
a moderních technologií.
Hovořil zde ředitel výstavby Jan Kučera z divize 9,
přednášky doplnili další odborníci z akademické obce.
Divize 8 a záchytné parkoviště
Mezi naše projekty na Slovensku se zařadí stavba v obci
Ivanka pri Dunaji, kde Metrostav vybuduje nové záchytné
parkoviště. Vznikne tam 158 parkovacích míst a 80 stání
pro kola. Součástí bude také informační systém s údaji
o odjezdu vlaků. Stavbu, jejímž cílem je zvýšení přepravy
návštěvníků Bratislavy po železnici, realizuje tým divize 8
pod vedením Ing. Igora Sedláčka.
Obchodní úspěchy
Na následujících řádcích uvádíme výběr projektů,
které doplní výrobní program naší společnosti pro
další období. V září a v říjnu jsme úspěšně vysoutěžili
a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:
1. Rekonstrukce Teplárny Trmice, ekologizace kotlů.
Divize 3.
2. Rekonstrukce a dostavba ČOV a ČKV JIH, Letiště
Václava Havla, Praha. Divize 6.
3. Výstavba bytového domu Rokytka s komerční
plochou, Praha. Divize 1.
4. Rekonstrukce a dostavba Vila Kapsa, Praha.
Divize 9 a 1.
5. Přístavba skladovací a expediční haly Mondi
Bupak 2, České Budějovice. Divize 6.
Ing. Rostislav Štajer
Metrostav_19_2019.indd 1
Tramvají do Bohunic
V Brně proběhlo slavnostní zahájení výstavby tramva
jové trati, která spojí Starý Lískovec a Bohunice s uni
verzitním kampusem a fakultní nemocnicí. Na projektu
pracuje a o zlepšení dopravy v této oblasti města se tak
zasadí tým Ing. Davida Pohlodka z divize 1.
Na trati v celkové délce 912 m budou celkem tři za
stávky, z toho dvě vybudované nově. Zastávka, která
se nachází v místě napojení na stávající trať, projde
rekonstrukcí. Součástí trasy je podzemní tunel v délce
490 m, který bude ražen pod ochranou podzemních stěn
a stropu. „Stavba zahrnuje doslova celé spektrum nejrůz
nějších stavebních činností a řemesel. Ve velkém budeme
provádět podzemní stěny, piloty jako pažení pro stanice
a železobetonové konstrukce stropu a základové desky
tunelu,“ uvedl v našich firemních novinách již před časem
vedoucí projektu Ing. David Pohlodek.
Další úsek koridoru
O Muzeu na ČVUT
Výměna 3600 oken a dveří
v bratislavské nemocnici str. 3
–red–
Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v srdci
Prahy roste už více než rok novostavba nazvaná The
Flow Building (vizualizace). Její výstavbu řídí sdružení
divizí 1 a 3 Metrostavu podle návrhu architekta Jana
Pokorného ze studia Chapman Taylor Prague.
„Pro mne osobně je toto dílo srdcovou záležitostí
a velkou výzvou ať už lokalitou, minimálním prostorem pro
zařízení staveniště, složitostí, ale i skvělými kolegy, nebo
velmi dobrou spoluprací s investorem. Stavba v centru
Prahy s sebou navíc přináší spousty otazníků, které je
třeba řešit operativně, a je to proto práce kreativní a na
plňující,“ shrnul význam zakázky Ing. arch. Nikola Štochl
z divize 3. Na stavbě pracuje jako zástupce vedoucího
projektu Ing. Jana Vachutky z divize 1, která je v poměru
60 : 40 lídrem dodavatelského sdružení.
Technicky náročné konstrukce
„Na staveniště jsme nastoupili vloni v září, když byla hoto
vá a zajištěná až 12,5 m hluboká stavební jáma,“ vzpomíná
Ing. Vachutka. „Snažíme se zaměstnat co nejvíce vnitro
podnikových kapacit, proto železobetonové konstrukce
provádějí betonáři divize 6 vedení Ing. Markem Kubrem
a vyzdívky či omítky zednické středisko divize 1 v čele
s Karlem Šubrtem. Divize 11 nám zajišťuje jeřáby a buň
koviště a využíváme i služeb divize 3 – geodetů a střediska
elektro,“ doplňuje vedoucí společného realizačního týmu.
Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice dnes
mohou kolemjdoucí – a na webu www.theflowbuilding.
cz živě i uživatelé internetu – vidět téměř hotové nosné
konstrukce nové budovy (foto). „Dokončení betonáží,
vyjma částí, které můžeme provést až po demontáži
věžových jeřábů, plánujeme na druhou polovinu listo
padu, kdy bude i slavnostní glajcha. I když se z vnějšího
pohledu může zdát, že provedení skeletu kombinovaného
s nosnými zdmi bylo jednoduché, opak je pravda. Uvnitř
objektu směrem do vnitrobloku je totiž mnoho technicky
náročných konstrukcí se šikmými sloupy, vloženými patry
či atypickými moduly, a to zejména u obvodových stěn ve
styku s okolními budovami. V době špičky zde pod dvě
ma věžovými jeřáby pracovalo až 70 dělníků, betonem je
z Rohanského ostrova zásoboval TBG Metrostav. Pro bí
lou vanu spodní stavby jsme použili jeho speciální směs
značky Permacrete. Limitujícím faktorem z pohledu prací
pak byla logistika materiálu uvnitř stavby. Žádný jsme totiž
nemohli složit mimo obestavěný prostor,“ říká Ing. Kubr.
Perfektní spolupráce i atmosféra
Stavbaři už mají na The Flow Building za sebou kompliko
vanou ražbu kanalizační přípojky do Opletalovy ulice nebo
převrtání prostupů do kolektoru. Dnes kromě betonáží
provádějí i opláštění a technická zařízení budovy.
„Nakonec bych chtěl poděkovat všem kolegům z Me
trostavu za jejich neustálou snahu o co možná nejlepší
výsledek společné práce, zástupcům investora za velmi
aktivní přístup k řešení problémů a udržování pozitivní
atmosféry, projektantům, technikům i dělníkům za dobře
odvedenou práci a v neposlední řadě za podporu našim
partnerkám a dětem, které to s námi stavbaři nemají
jednoduché,“ uzavřel Ing. Vachutka první článek o velké
stavbě, která má podle developera „zachytit ducha nepře
tržitého koloběhu města“, což se v angličtině dá vyjádřit
slovem flow v názvu projektu.
Lenka Svobodová, foto archiv Metrostavu,
v i z uali z ac e C h apman Ta y lor
The Flow Building respektuje okolí
Devítipodlažní palác ozdobí Václavské náměstí (vi
zualizace) v květnu 2020. Multifunkční budova na
bídne takřka 15 000 m2 kanceláří, 6000 m2 maloob
chodních prostor a 129 parkovacích míst včetně 50
vyhrazených pro nabíjení elektromobilů.
Novostavba nahradí novorenesanční rohový dům
U Turků, postavený mezi lety 1880 až 1881 podle návr
hu Josefa Schulze a přestavěný stavební společností
Bohumíra Kozáka v roce 1922. Cílem investora bylo na
jejich místě navrhnout moderní budovu odkazující na
bohatou tradici a slávu pražské architektury. Proto pů
vodní návrh vyššího domu architekti z ateliéru Chap
man Taylor upravili tak, aby novostavba lépe zapadla
do okolní zástavby nejen členěním a uličním obvodo
vým pláštěm, ale i výškou. S průčelími okolních staveb
bude korespondovat i díky prvkům připomínajícím se
cesi a použitému obkladovému materiálu – světlému
spišskému travertinu, který je ozdobou vedlejšího ho
telu Jalta. Nárožní fasáda bude dvouplášťová se svisle
i vodorovně zakřivenými linkami. „Vzhled budovy je
originální a bude nejen velmi působivý, ale i složitý na
provedení. Při montáži nám naštěstí pomůže to, že je
celá budova vyprojektovaná ve 3D,“ dodává vedoucí
projektu Ing. Jan Vachutka.
29.10.19 13:01