strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
První zakázka na Slovensku a první zakázka v ne
mocnici sv. Cyrila a Metoda (foto č. 1) v bratislavské
části Petržalka. A navíc velmi specifická práce – totiž
výměna zhruba 3600 oken a dveří v podstatě ve všech
částech nemocnice, za plného provozu zdravotnického
zařízení a během necelých devíti měsíců. Takhle struč
ně a jasně napsáno to zní celkem jednoduše, ale…
„Vzhledem k tomu, že jsme na realizaci díla měli vy
měřených pouhých devět měsíců v prostředí, ve kterém
probíhal téměř neomezený a povětšinou velmi citlivý
provoz nemocnice, bylo třeba v první řadě nastavit pevný
harmonogram prací jak se subdodavateli, tak s vedením
nemocnice. Museli jsme zajistit, abychom práce nereali
zovali déle, než bylo nutné, ale zároveň, abychom vytěsnili
prostoje a splnili časový plán. Je důležité si uvědomit, že
v takto frekventovaném prostoru riskujete případným
nedodržením termínu dobré jméno nejen své a Metrosta
vu, ale také svého obchodního partnera, tedy Univerzitní
nemocnice Bratislava,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Ja
kub Hudek z divize 3. Jeho tým musel vyměnit všechna
okna a dveře v objektech A až K, tedy v podstatě ve všech
provozech nemocnice s výjimkou patologie.
1
Ocelová hala nabitá novými technologiemi
V blízkosti západního nádraží v areálu Střediska oprav
kolejových vozidel (SOKV) Ústí nad Labem vyrostla
během jednoho roku nová hala pro čištění náklad
ních vozů technologií tryskání, odmašťování a sušení
u dvojkolí a podvozků. Halu slavnostně v polovině října
uvedli do provozu ministr dopravy Vladimír Kremlík,
předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik, člen
dozorčí rady ČD Cargo Radek Nekola a oblastní ředitel
Ústeckého kraje naší divize 8 Petr Ort.
Výstavbě ocelové haly předcházely bourací práce ně
kolika objektů. Stavbaři pod vedením Jana Juština z divi
ze 8 také upravovali a rekonstruovali kolejiště. „Na jedné
z kolejí byl vybudován vnitřní prohlížecí kanál pod úrovní
podlahy v celé délce haly (foto č. 1). U stejné koleje jsme
instalovali i dvě sady patkových zvedáků 4 × 10 tun. Další
kolej byla osazena technologickým provozem pro čištění
nákladních vozů, který zahrnuje kabinu technologie trys
kání nákladních vozů a odmašťovací a sušicí kabinu pro
dvojkolí a podvozky,“ popisuje Jan Juštin.
Hala (foto č. 2) má hlavní základové konstrukce z že
lezobetonu založené plošně železobetonovými patkami
na hutněném štěrkovém podsypu. Základové konstrukce
vnitřní dělicí stěny tvoří železobetonové patky pro ocelové
sloupy. „Další základové konstrukce jsme vybudovali pod
patkovými zvedáky a pod některými prvky technologie,“
upřesňuje Jan Juštin. Nosnou rámovou konstrukci haly
tvoří svařované profily, obvodový a střešní plášť je vybu
dován z izolačních sendvičových panelů s PUR pěnou.
Interiér nové haly je v podélném směru rozdělen na
dva prostory: prostor technologie a prostor přípravny.
„Vzhledem k vysoké prašnosti v přípravně sahá dělicí
stěna až pod střešní plášť,“ vysvětluje Jan Juštin. Kro
mě stavby haly si jeho tým musel poradit i s dodávkou
technologií a některých speciálních částí jako například
tlakovzdušné tryskací komory s velikostí pracovního pro
storu 17 × 6 × 5 m a odmašťovací nebo sušicí kabinou. Vše
zvládli bez problému a včas, stejně jako sanaci zvodnělé
ho podloží pod základovými konstrukcemi. Nejnáročnější
prý ale byla vlastní stavba haly, kterou dělníci prováděli
během loňské zimy. Podařilo se a dopravce ČD Cargo má
k dispozici moderní prostory pro čištění vozů.
Náročná koordinace a dobrá spolupráce nemocnice
„Práce začaly v polovině ledna letošního roku celkem lo
gicky v objektu B, který má po celém půdorysném obvodu
balkony. Vnější zednické vysprávky jsme mohli provádět
až dodatečně za lepšího počasí,“ vzpomíná Ing. Hudek.
Vzhledem k tomu, že práce probíhaly za plného pro
vozu ve špičkovém zdravotnickém zařízení, do kterého
se sjíždějí na různé operace a speciální vyšetření lidé ze
všech koutů Slovenska, tak si tým Ing. Hudka za žádných
okolností nemohl dovolit nedodržet dílčí termíny. „Postup
prací bylo nutné plánovat a koordinovat vždy i s vedením
nemocnice, které dokonale zná potřeby konkrétních oddě
lení. Zásadní potom bylo zajištění přístupů do všech částí
nemocnice. A to se tu nebavíme o stovkách klíčů, které
musíte sehnat, o stovkách lidí, které musíte dopředu in
formovat, o pacientech, které musíte přesunout. Bez této
dobré spolupráce ze strany vedení nemocnice, vrchních
sester a dalšího personálu by nebylo možné vyměnit
všechna okna a dveře během necelých devíti měsíců,“
dodává Ing. Hudek. To se díky skvělé spolupráci podařilo
a zakázka byla koncem září dokončena.
A jak svou premiéru u našich východních sousedů ve
doucí projektu hodnotí? „O tom jet pracovat na Slovensko
jsem přemýšlel už delší dobu. Pár mých kolegů si touto
cestou prošlo a získané zkušenosti hodnotilo jako zajíma
vé. Když jsem odjížděl, provázela mě ale celá řada obav
a pochybností. Dnes už vím, že nebyl důvod. Měl jsem
po celou dobu za sebou podporu kolegů z divize 3, kteří
mému týmu pomohli svými zkušenostmi a znalostmi.“
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Martina Vampulová, foto archiv stavby
SOKV Ústí nad Labem v číslech
Středisko vzniklo 1. prosince 2007 jako jedna ze
2
3600 oken a dveří pro bratislavskou nemocnici
1
tří jednotek organizační struktury zabývající se
opravárenstvím a údržbou kolejových vozidel.
Má několik podřízených jednotek – Opravny
kolejových vozidel v Chebu, Mostě a Nymburce.
Ve správě SOKV Ústí nad Labem je 82 budov (včetně
budovy řízení provozu v České Třebové), 276 tisíc m2
pozemků a také přes 27 km kolejí.
Divize 8 se opět vrátila do pražského metra
Byť probíhají průzkumné práce pro stavbu linky D, bu
dování podzemní dráhy v Praze významně nepokročilo.
Ze současných stanic jsou ale některé postavené před
tak dlouhou dobou, že v zázemí potřebují třeba moder
nizaci vzduchotechnických zařízení včetně návazných
profesí. Tým divize 8 pod vedením Iva Lamberta se
proto vrátil do pražského metra, aby mu pomohl.
„Práce jsme začali letos v srpnu a skončit je máme
v červnu roku 2022. Můžeme totiž pracovat pouze v jedné
stanici na trase, abychom nekomplikovali provoz,“ říká ve
doucí střediska elektro Zdeněk Kaše z divize 8. Metrostav
má při zakázce na starost kromě vzduchotechniky i sou
visející stavební činnosti včetně elektrorozvodů. Partner
ve sdružení – firma ČD-Telematika – potom odpovídá za
úpravy elektrické požární signalizace a technologické
části automatického systému dispečerského řízení. Práce
budou probíhat v několika stanicích pražského metra.
gy ze Skupiny Metrostav je pro nás přínosem a prioritou,“
říká vedoucí projektu Ivo Lambert.
„Největší problém pro nás představuje logistika – ná
voz a odvoz materiálu můžeme v některých prostorách
provádět pouze po kolejích a jen v době nočních výluk
metra. S ohledem na provoz stanic také musíme omezovat
prašnost, abychom neohrozili provizorní chlazení a větrá
ní prostor, u nichž nemůžeme větrání přerušit – zejména
kvůli zabezpečovacímu zařízení či energetice. Náhrada za
staralých technologií z 80. let minulého století novým za
řízením, splňujícím hygienické a hlukové limity evropské
směrnice EcoDesign 2019, je ale nezbytná. Se zakázkou
se vyrovnáme bez problémů, protože s prací v pražském
metru máme bohaté zkušenosti a jsme rádi, že jsme se do
něj opět mohli vrátit,“ uzavírá vedoucí projektu.
Nezbytná náhrada zastaralých technologií
„Máme společný projektový tým, ale každý odpovídáme
za ty části zakázky, které provádíme. Dnes to jsou zejmé
na demontáže původní vzduchotechniky a nezbytných sil
noproudých rozvodů. Zahájili jsme však i stavební úpravy
potřebné k odstranění starých a pro montáž nových tech
nologií, se kterými jsme už také pokročili. Kromě toho,
že technici naší divize 8 koordinují všechny činnosti na
stavbě, vzduchotechniku a pro ni nezbytné elektrorozvody
zajišťuje svou divizí 4 Subterra, protože spolupráce s kole
Práce na vzduchotechnice a související stavební čin
nosti včetně elektrorozvodů se dotknou hned 12 stanic
pražského metra na všech třech jeho trasách:
Na lince A to budou Dejvická, Malostranská,
Staroměstská a Můstek.
Na trase B dojde k modernizaci stanic Smíchovské
nádraží, Náměstí Republiky, Jinonice a Karlovo
náměstí.
Na „Céčku“ práce zasáhnou Pankrác, Muzeum,
Budějovickou a Hlavní nádraží.
Metrostav_19_2019.indd 3
2
Lenka Svobodová
3
Koridor, který povede značnou částí velkoměsta, získává viditelné rysy
Skoro rok a půl pracují týmy divize 5 na velkém projektu Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n.,
II. část (foto č. 1). Součástí projektu je vybudování několika mostů, výstavba nových zastávek a podchodů. V železniční
stanici Praha-Vršovice již vzniká nástupiště č. 4 a v průběhu října budou stavbaři tvořit nástupištní hrany spolu s povrchy
nástupišť. Nová zastávka v Edenu má již osazené hrany a proběhla montáž zastřešení (foto č. 2). O tom, že práce zde
nejsou snadné a probíhají za plného provozu, svědčí pohled na staveniště mostu přes ulici Průběžná (foto č. 3), kde se
nyní dodělává druhá opěra a osazená rámová konstrukce i nadále setrvá.
–red–, foto archiv Metrostavu
29.10.19 13:01