strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

První zakázka na Slovensku a první zakázka v ne­

mocnici sv. Cyrila a Metoda (foto č. 1) v bratislavské

části Petržalka. A navíc velmi specifická práce – totiž

výměna zhruba 3600 oken a dveří v podstatě ve všech

částech nemocnice, za plného provozu zdravotnického

zařízení a během necelých devíti měsíců. Takhle struč­

ně a jasně napsáno to zní celkem jednoduše, ale…

„Vzhledem k tomu, že jsme na realizaci díla měli vy­

měřených pouhých devět měsíců v prostředí, ve kterém

probíhal téměř neomezený a povětšinou velmi citlivý

provoz nemocnice, bylo třeba v první řadě nastavit pevný

harmonogram prací jak se subdodavateli, tak s vedením

nemocnice. Museli jsme zajistit, abychom práce nereali­

zovali déle, než bylo nutné, ale zároveň, abychom vytěsnili

prostoje a splnili časový plán. Je důležité si uvědomit, že

v takto frekventovaném prostoru riskujete případným

nedodržením termínu dobré jméno nejen své a Metrosta­

vu, ale také svého obchodního partnera, tedy Univerzitní

nemocnice Bratislava,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Ja­

kub Hudek z divize 3. Jeho tým musel vyměnit všechna

okna a dveře v objektech A až K, tedy v podstatě ve všech

provozech nemocnice s výjimkou patologie.

1

Ocelová hala nabitá novými technologiemi

V blízkosti západního nádraží v areálu Střediska oprav

kolejových vozidel (SOKV) Ústí nad Labem vyrostla

během jednoho roku nová hala pro čištění náklad­

ních vozů technologií tryskání, odmašťování a sušení

u dvojkolí a podvozků. Halu slavnostně v polovině října

uvedli do provozu ministr dopravy Vladimír Kremlík,

předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik, člen

dozorčí rady ČD Cargo Radek Nekola a oblastní ředitel

Ústeckého kraje naší divize 8 Petr Ort.

Výstavbě ocelové haly předcházely bourací práce ně­

kolika objektů. Stavbaři pod vedením Jana Juština z divi­

ze 8 také upravovali a rekonstruovali kolejiště. „Na jedné

z kolejí byl vybudován vnitřní prohlížecí kanál pod úrovní

podlahy v celé délce haly (foto č. 1). U stejné koleje jsme

instalovali i dvě sady patkových zvedáků 4 × 10 tun. Další

kolej byla osazena technologickým provozem pro čištění

nákladních vozů, který zahrnuje kabinu technologie trys­

kání nákladních vozů a odmašťovací a sušicí kabinu pro

dvojkolí a podvozky,“ popisuje Jan Juštin.

Hala (foto č. 2) má hlavní základové konstrukce z že­

lezobetonu založené plošně železobetonovými patkami

na hutněném štěrkovém podsypu. Základové konstrukce

vnitřní dělicí stěny tvoří železobetonové patky pro ocelové

sloupy. „Další základové konstrukce jsme vybudovali pod

patkovými zvedáky a pod některými prvky technologie,“

upřesňuje Jan Juštin. Nosnou rámovou konstrukci haly

tvoří svařované profily, obvodový a střešní plášť je vybu­

dován z izolačních sendvičových panelů s PUR pěnou.

Interiér nové haly je v podélném směru rozdělen na

dva prostory: prostor technologie a prostor přípravny.

„Vzhledem k vysoké prašnosti v přípravně sahá dělicí

stěna až pod střešní plášť,“ vysvětluje Jan Juštin. Kro­

mě stavby haly si jeho tým musel poradit i s dodávkou

technologií a některých speciálních částí jako například

tlakovzdušné tryskací komory s velikostí pracovního pro­

storu 17 × 6 × 5 m a odmašťovací nebo sušicí kabinou. Vše

zvládli bez problému a včas, stejně jako sanaci zvodnělé­

ho podloží pod základovými konstrukcemi. Nejnáročnější

prý ale byla vlastní stavba haly, kterou dělníci prováděli

během loňské zimy. Podařilo se a dopravce ČD Cargo má

k dispozici moderní prostory pro čištění vozů.

Náročná koordinace a dobrá spolupráce nemocnice

„Práce začaly v polovině ledna letošního roku celkem lo­

gicky v objektu B, který má po celém půdorysném obvodu

balkony. Vnější zednické vysprávky jsme mohli provádět

až dodatečně za lepšího počasí,“ vzpomíná Ing. Hudek.

Vzhledem k tomu, že práce probíhaly za plného pro­

vozu ve špičkovém zdravotnickém zařízení, do kterého

se sjíždějí na různé operace a speciální vyšetření lidé ze

všech koutů Slovenska, tak si tým Ing. Hudka za žádných

okolností nemohl dovolit nedodržet dílčí termíny. „Postup

prací bylo nutné plánovat a koordinovat vždy i s vedením

nemocnice, které dokonale zná potřeby konkrétních oddě­

lení. Zásadní potom bylo zajištění přístupů do všech částí

nemocnice. A to se tu nebavíme o stovkách klíčů, které

musíte sehnat, o stovkách lidí, které musíte dopředu in­

formovat, o pacientech, které musíte přesunout. Bez této

dobré spolupráce ze strany vedení nemocnice, vrchních

sester a dalšího personálu by nebylo možné vyměnit

všechna okna a dveře během necelých devíti měsíců,“

dodává Ing. Hudek. To se díky skvělé spolupráci podařilo

a zakázka byla koncem září dokončena.

A jak svou premiéru u našich východních sousedů ve­

doucí projektu hodnotí? „O tom jet pracovat na Slovensko

jsem přemýšlel už delší dobu. Pár mých kolegů si touto

cestou prošlo a získané zkušenosti hodnotilo jako zajíma­

vé. Když jsem odjížděl, provázela mě ale celá řada obav

a pochybností. Dnes už vím, že nebyl důvod. Měl jsem

po celou dobu za sebou podporu kolegů z divize 3, kteří

mému týmu pomohli svými zkušenostmi a znalostmi.“

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Martina Vampulová, foto archiv stavby

SOKV Ústí nad Labem v číslech

 Středisko vzniklo 1. prosince 2007 jako jedna ze

2

3600 oken a dveří pro bratislavskou nemocnici

1

tří jednotek organizační struktury zabývající se

opravárenstvím a údržbou kolejových vozidel.

 Má několik podřízených jednotek – Opravny

kolejových vozidel v Chebu, Mostě a Nymburce.

 Ve správě SOKV Ústí nad Labem je 82 budov (včetně

budovy řízení provozu v České Třebové), 276 tisíc m2

pozemků a také přes 27 km kolejí.

Divize 8 se opět vrátila do pražského metra

Byť probíhají průzkumné práce pro stavbu linky D, bu­

dování podzemní dráhy v Praze významně nepokročilo.

Ze současných stanic jsou ale některé postavené před

tak dlouhou dobou, že v zázemí potřebují třeba moder­

nizaci vzduchotechnických zařízení včetně návazných

profesí. Tým divize 8 pod vedením Iva Lamberta se

proto vrátil do pražského metra, aby mu pomohl.

„Práce jsme začali letos v srpnu a skončit je máme

v červnu roku 2022. Můžeme totiž pracovat pouze v jedné

stanici na trase, abychom nekomplikovali provoz,“ říká ve­

doucí střediska elektro Zdeněk Kaše z divize 8. Metrostav

má při zakázce na starost kromě vzduchotechniky i sou­

visející stavební činnosti včetně elektrorozvodů. Partner

ve sdružení – firma ČD-Telematika – potom odpovídá za

úpravy elektrické požární signalizace a technologické

části automatického systému dispečerského řízení. Práce

budou probíhat v několika stanicích pražského metra.

gy ze Skupiny Metrostav je pro nás přínosem a prioritou,“

říká vedoucí projektu Ivo Lambert.

„Největší problém pro nás představuje logistika – ná­

voz a odvoz materiálu můžeme v některých prostorách

provádět pouze po kolejích a jen v době nočních výluk

metra. S ohledem na provoz stanic také musíme omezovat

prašnost, abychom neohrozili provizorní chlazení a větrá­

ní prostor, u nichž nemůžeme větrání přerušit – zejména

kvůli zabezpečovacímu zařízení či energetice. Náhrada za­

staralých technologií z 80. let minulého století novým za­

řízením, splňujícím hygienické a hlukové limity evropské

směrnice EcoDesign 2019, je ale nezbytná. Se zakázkou

se vyrovnáme bez problémů, protože s prací v pražském

metru máme bohaté zkušenosti a jsme rádi, že jsme se do

něj opět mohli vrátit,“ uzavírá vedoucí projektu.

Nezbytná náhrada zastaralých technologií

„Máme společný projektový tým, ale každý odpovídáme

za ty části zakázky, které provádíme. Dnes to jsou zejmé­

na demontáže původní vzduchotechniky a nezbytných sil­

noproudých rozvodů. Zahájili jsme však i stavební úpravy

potřebné k odstranění starých a pro montáž nových tech­

nologií, se kterými jsme už také pokročili. Kromě toho,

že technici naší divize 8 koordinují všechny činnosti na

stavbě, vzduchotechniku a pro ni nezbytné elektrorozvody

zajišťuje svou divizí 4 Subterra, protože spolupráce s kole­

Práce na vzduchotechnice a související stavební čin­

nosti včetně elektrorozvodů se dotknou hned 12 stanic

pražského metra na všech třech jeho trasách:

 Na lince A to budou Dejvická, Malostranská,

Staroměstská a Můstek.

 Na trase B dojde k modernizaci stanic Smíchovské

nádraží, Náměstí Republiky, Jinonice a Karlovo

náměstí.

 Na „Céčku“ práce zasáhnou Pankrác, Muzeum,

Budějovickou a Hlavní nádraží.

Metrostav_19_2019.indd 3

2

Lenka Svobodová

3

Koridor, který povede značnou částí velkoměsta, získává viditelné rysy

Skoro rok a půl pracují týmy divize 5 na velkém projektu Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n.,

II. část (foto č. 1). Součástí projektu je vybudování několika mostů, výstavba nových zastávek a podchodů. V železniční

stanici Praha-Vršovice již vzniká nástupiště č. 4 a v průběhu října budou stavbaři tvořit nástupištní hrany spolu s povrchy

nástupišť. Nová zastávka v Edenu má již osazené hrany a proběhla montáž zastřešení (foto č. 2). O tom, že práce zde

nejsou snadné a probíhají za plného provozu, svědčí pohled na staveniště mostu přes ulici Průběžná (foto č. 3), kde se

nyní dodělává druhá opěra a osazená rámová konstrukce i nadále setrvá.

–red–, foto archiv Metrostavu

29.10.19 13:01