strana 4
Jak ztišit vodu?
Je známo, že Univerzitní centrum energeticky efektiv
ních budov ČVUT (UCEEB) ve spolupráci s Metrosta
vem dlouhodobě zkouší a ověřuje různé typy tzv. ve
getativních či zelených střech. Dalším zajímavým
výzkumem, na kterém UCEEB spolupracuje s naší fir
mou, je ověření hladiny akustického tlaku v chráněné
místnosti pro různé způsoby zabudování rozvodů vody
do zděné „mezibytové“ stěny.
V rozvodech vody a vnitřní kanalizaci vzniká tzv.
sanitární hluk, který ruší a je příčinou častých stížností
v obytných budovách. Do chráněných místností, napří
klad ložnic druhých bytů, proniká zejména tehdy, jsou-li
instalační rozvody ve společné dělicí stěně. Jak tomu za
mezit? To je právě předmětem výzkumu. Testovány byly
rozvody vedené ve stěně, v přizdívce nebo v instalační
předsazené stěně. Při zkouškách byly použity nástěnné
vanové baterie a stojánkové umyvadlové baterie různých
skupin hlučnosti. Pro experiment odborníci vytvořili sa
mostatný systém dodávky tlakové vody, který umožňoval
opakování zkoušek za podmínek různého provozního tlaku
v potrubí od tří do šesti barů.
Vzhledem k rozsahu výzkumu i speciálním požadav
kům na okrajové podmínky měření byly zkoušky prove
deny v akustické laboratoři ČVUT UCEEB.
Výsledky měření prokázaly významné rozdíly v úrovni
hluku pro jednotlivé varianty a mohou být dále využity
pro návrh a realizaci optimálního řešení rozvodů vody
v obytných budovách s cílem dodržení hlukových limitů
a zvýšení akustického komfortu uživatelů.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Konference PIF
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Jaké investice připravuje hlavní město Praha a které
zajímavé stavby v dohledné době plánuje? O tom v úte
rý 15. října pojednávala konference Pražské investiční
fórum (PIF) na Staroměstské radnici.
Přednášející v několika blocích hovořili třeba o měst
ských stavebních předpisech a o úloze městského deve
lopera. Proběhla také přednáška o významu a přínosech
metra trasy D či o tom, jaké další investice město při
pravuje. Je to třeba dokončení rekonstrukce pražských
náplavek, rozvoj výstavby nabíjecích stanic pro elektro
mobil či rekonstrukce Staroměstské tržnice.
–red–
Zachraň život!
Protože se v budově Metrostavu
denně pohybuje kolem 600 osob
a ostraha objektu Palmovka
Park II zhruba třikrát ročně při
volává rychlou záchrannou službu
k naléhavým případům, vyplynulo
z letošních prověrek BOZP rozhodnutí zakoupit moder
ní, zcela automatizovaný externí defibrilátor AED Zoll
Plus určený pro neodkladnou defibrilaci.
Přístroj je všem dostupný v centrální recepci v přízemí
budovy Palmovka Park II. Defibrilátor je navržen tak, aby
i neproškolený laik vše zvládl pomocí vizuální a zvukové
nápovědy. Přístroj měří EKG, radí, co máte v daný okamžik
dělat, a navíc obsahuje zvukový metronom napomáhající
docílit správnou frekvenci srdeční masáže.
Předání zakoupeného defibrilátoru a seznámení ostra
hy objektu proběhlo 21. října v Centru vzdělávání. Zachá
zení s tímto defibrilátorem bude také součástí školení
kurzu první pomoci organizovaného Centrem vzdělávání
Skupiny Metrostav. Defibrilátor AED Zoll Plus jsme zare
gistrovali do systému Záchranka, čímž jsme jej učinili do
stupným nejen pro zaměstnance Metrostavu a Subterry,
ale i pro všechny potřebné v okolí.
1
–red–, Ing. Jiří Nováček, Ph.D.
Metroart aneb výtvarné
umění v metru
V pátek 18. října proběhl v Galerii Podkroví v Praze 1
křest a prémiový prodej zajímavé publikace pod ná
zvem Metroart (foto). Dílo Mgr. Josefa Šrejmy zachy
cuje výtvarné umění v pražském metru a připomíná
také historické souvislosti během výstavby. Metrostav
je generálním sponzorem knihy.
Publikace s odborným, kunsthistoricky zpracovaným
textem s architektonickým popisem a ikonografickým
rozborem všech stanic zachycuje ne všem známá vý
tvarná díla v metru i v přilehlých podchodech a okolních
prostranství v rozmezí let 1974 až 1994.
Výtvarné vybavení metra ve vztahu ke staniční archi
tektuře není současné odborné a laické veřejnosti známé,
toto téma totiž do této doby nebylo odborně zpracováno
ani publikováno. O to cennější publikace je. Popisuje
sochy, mozaiky, keramické dekorativní stěny, skleněné,
kamenné a eloxované obložení stanic a světelné objekty.
Přes 200 stran a 300 fotografií
Zájemci mohou očekávat fotografie všech artefaktů s pří
slušným popisem názvů děl, techniky zpracování, datací
a autorským určením! Kniha se zabývá nerealizovanými
díly, dále artefakty, které byly zničeny, zakryty nebo od
straněny. Je zde popsána problematika výtvarných soutě
ží a jejich účastníků. Text objasňuje původní názvy stanic,
stručné životopisné údaje o umělcích a dobové reálie.
Dozvíte se také, že díky známému logu Metrostavu
se mezi cestujícími objevilo rčení „jezdit krtkem“. Po
zprovoznění první trasy se tato postavička stala celospo
lečenským fenoménem. Metroart stojí za pozornost.
Útvar bezpečnosti a ochrany zdraví MTS
2
3
Jestliže jsi přítomen u zástavy srdce:
1. Zkontroluj vědomí.
2. Zprůchodni dýchací cesty záklonem hlavy
a přizvednutím dolní čelisti.
3. Zhodnoť dýchání – ne déle než 10 sekund.
4. Zavolej rychlou záchrannou službu 155.
5. Vyšli dalšího zachránce pro defibrilátor AED.
6. Stlačuj střed hrudníku ve frekvenci 100–120/min.
7. Jakmile je defibrilátor AED dostupný, zapni jej
a postupuj podle pokynů.
4
5
–red–, foto archiv Metrostavu
6
7
Stavbaři divize 5 v zemi ledu a ohně aneb práce v tunelu Dýrafjörður
Tentokrát se v naší fotoreportáži podíváme do ledové pustiny na Islandu. Tým vedený Ing. Josefem Malknechtem
z divize 5 tu buduje ve sdružení s místní firmou Suðurverk dvoupruhový silniční tunel dlouhý 5,3 km, který po
dokončení propojí dva fjordy, umožní cestovat v zimě a řidičům zkrátí cestu o více než 30 km! Stavbaři v místě
bezpochyby čelí drsným podmínkám: v zimě na cestě mezi portály bývají až 15metrové závěje a jediný udržovaný
úsek silnice v oblasti jižního portálu povede od ubytovacího kempu na stavbu. Jak je možné vidět (foto č. 1 zachycuje
betonáž ochranného límce, tzv. předštítku), zima a sníh nejsou daleko... Pojďme ale do útrob podzemního díla.
Dělníci ještě v průběhu října značili, vrtali (foto č. 2) a lepili kotvičky pro zavěšení izolací (foto č. 3). „Zbývá
doznačit již jen několik desítek křížků. V době po uzávěrce novin by mělo být i dovrtáno,“ popisuje z místa Ing. Josef
Malknecht. „Dále probíhá instalace izolací – PE pěny (foto č. 4). Máme nainstalováno 24 500 m 2 z cca 54 500 m 2.
Jako finální krok před zastříkáním betonem věšíme přes pěnu kari síť. Té máme nainstalováno cca 48 000 kg.
Přes izolace probíhá aplikace stříkaného betonu (foto č. 5). Dokončené jsou oblasti o ploše cca 12 000 m 2 (foto
č. 6),“ doplňuje. Betonářské práce probíhají na jižním portálu Arnarfjörður. Ze 14 sekcí bylo v polovině října hotovo
11 sekcí základu a 8 sekcí předštítku. Stavbaři se snaží využít příznivého počasí a dokončují betonáže vně tunelu.
Na severním předštítku (foto č. 7) partner ve sdružení, firma Suðurverk, provádí zásyp. I když od září roku 2017 tu
již všichni odvedli mnoho náročné práce a během ražeb vytvořili několik rekordů, nemálo dřiny a výzev mají před
sebou. První motoristé by měli tunelem projet v září 2020. Zdař Bůh!
–red–, foto archiv stavby
Trojčata oslavila rok
Před časem jsme informovali o tom, že našemu kole
govi Ing. Aleši Vejmolovi z divize 3 se narodila troj
čata. Rok utekl jako voda, a tak Aleš, Albert a Amálie
(foto) v říjnu oslavili první narozeniny!
Děti se loni narodily předčasně – chlapci tehdy vážili
870 gramů, Amálka 890 g. Všichni tak byli na čas pod
zvýšenou kontrolou lékařů a rodiče prožili náročné týdny
i měsíce. Vše ale dopadlo dobře. A jak se ratolestem dnes
daří? „Péče o trojčátka je stále časově náročná. Od doby,
co mají k obědu příkrmy, je každé jídlo dobrodružství, na
druhé straně si sami drží lahvičky a to nám časově velice
ulevilo. Začalo nám období, kdy děti lezou po celém bytě,
rozhodně se nenudíme,“ vypráví tatínek Aleš Vejmola.
„Děti povyrostly: Amálka váží 8,2 kg, Alešek 8,9 a Bertík
8,9 kg. Pořídili jsme si dvoupatrový kočár a nemůžeme si
ho vynachválit (vřele doporučuji všem kolegům, kteří do
budoucna plánují trojčata a povede se jim to).“
–red–, foto archiv Aleše Vejmoly
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 19/2019 vyšlo 31. 10. 2019 (20/2019 vyjde 14. 11. 2019) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Jaromír Šob,
Ing. Renáta Zavřelová, Ing. Michal Zelenka a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201,
fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_19_2019.indd 4
29.10.19 13:01