strana 4

Jak ztišit vodu?

Je známo, že Univerzitní centrum energeticky efektiv­

ních budov ČVUT (UCEEB) ve spolupráci s Metrosta­

vem dlouhodobě zkouší a ověřuje různé typy tzv. ve­

getativních či zelených střech. Dalším zajímavým

výzkumem, na kterém UCEEB spolupracuje s naší fir­

mou, je ověření hladiny akustického tlaku v chráněné

místnosti pro různé způsoby zabudování rozvodů vody

do zděné „mezibytové“ stěny.

V rozvodech vody a vnitřní kanalizaci vzniká tzv.

sanitární hluk, který ruší a je příčinou častých stížností

v obytných budovách. Do chráněných místností, napří­

klad ložnic druhých bytů, proniká zejména tehdy, jsou-li

instalační rozvody ve společné dělicí stěně. Jak tomu za­

mezit? To je právě předmětem výzkumu. Testovány byly

rozvody vedené ve stěně, v přizdívce nebo v instalační

předsazené stěně. Při zkouškách byly použity nástěnné

vanové baterie a stojánkové umyvadlové baterie různých

skupin hlučnosti. Pro experiment odborníci vytvořili sa­

mostatný systém dodávky tlakové vody, který umožňoval

opakování zkoušek za podmínek různého provozního tlaku

v potrubí od tří do šesti barů.

Vzhledem k rozsahu výzkumu i speciálním požadav­

kům na okrajové podmínky měření byly zkoušky prove­

deny v akustické laboratoři ČVUT UCEEB.

Výsledky měření prokázaly významné rozdíly v úrovni

hluku pro jednotlivé varianty a mohou být dále využity

pro návrh a realizaci optimálního řešení rozvodů vody

v obytných budovách s cílem dodržení hlukových limitů

a zvýšení akustického komfortu uživatelů.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Konference PIF

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Jaké investice připravuje hlavní město Praha a které

zajímavé stavby v dohledné době plánuje? O tom v úte­

rý 15. října pojednávala konference Pražské investiční

fórum (PIF) na Staroměstské radnici.

Přednášející v několika blocích hovořili třeba o měst­

ských stavebních předpisech a o úloze městského deve­

lopera. Proběhla také přednáška o významu a přínosech

metra trasy D či o tom, jaké další investice město při­

pravuje. Je to třeba dokončení rekonstrukce pražských

náplavek, rozvoj výstavby nabíjecích stanic pro elektro­

mobil či rekonstrukce Staroměstské tržnice.

–red–

Zachraň život!

Protože se v budově Metrostavu

denně pohybuje kolem 600 osob

a ostraha objektu Palmovka

Park II zhruba třikrát ročně při­

volává rychlou záchrannou službu

k naléhavým případům, vyplynulo

z letošních prověrek BOZP rozhodnutí zakoupit moder­

ní, zcela automatizovaný externí defibrilátor AED Zoll

Plus určený pro neodkladnou defibrilaci.

Přístroj je všem dostupný v centrální recepci v přízemí

budovy Palmovka Park II. Defibrilátor je navržen tak, aby

i neproškolený laik vše zvládl pomocí vizuální a zvukové

nápovědy. Přístroj měří EKG, radí, co máte v daný okamžik

dělat, a navíc obsahuje zvukový metronom napomáhající

docílit správnou frekvenci srdeční masáže.

Předání zakoupeného defibrilátoru a seznámení ostra­

hy objektu proběhlo 21. října v Centru vzdělávání. Zachá­

zení s tímto defibrilátorem bude také součástí školení

kurzu první pomoci organizovaného Centrem vzdělávání

Skupiny Metrostav. Defibrilátor AED Zoll Plus jsme zare­

gistrovali do systému Záchranka, čímž jsme jej učinili do­

stupným nejen pro zaměstnance Metrostavu a Subterry,

ale i pro všechny potřebné v okolí.

1

–red–, Ing. Jiří Nováček, Ph.D.

Metroart aneb výtvarné

umění v metru

V pátek 18. října proběhl v Galerii Podkroví v Praze 1

křest a prémiový prodej zajímavé publikace pod ná­

zvem Metroart (foto). Dílo Mgr. Josefa Šrejmy zachy­

cuje výtvarné umění v pražském metru a připomíná

také historické souvislosti během výstavby. Metrostav

je generálním sponzorem knihy.

Publikace s odborným, kunsthistoricky zpracovaným

textem s architektonickým popisem a ikonografickým

rozborem všech stanic zachycuje ne všem známá vý­

tvarná díla v metru i v přilehlých podchodech a okolních

prostranství v rozmezí let 1974 až 1994.

Výtvarné vybavení metra ve vztahu ke staniční archi­

tektuře není současné odborné a laické veřejnosti známé,

toto téma totiž do této doby nebylo odborně zpracováno

ani publikováno. O to cennější publikace je. Popisuje

sochy, mozaiky, keramické dekorativní stěny, skleněné,

kamenné a eloxované obložení stanic a světelné objekty.

Přes 200 stran a 300 fotografií

Zájemci mohou očekávat fotografie všech artefaktů s pří­

slušným popisem názvů děl, techniky zpracování, datací

a autorským určením! Kniha se zabývá nerealizovanými

díly, dále artefakty, které byly zničeny, zakryty nebo od­

straněny. Je zde popsána problematika výtvarných soutě­

ží a jejich účastníků. Text objasňuje původní názvy stanic,

stručné životopisné údaje o umělcích a dobové reálie.

Dozvíte se také, že díky známému logu Metrostavu

se mezi cestujícími objevilo rčení „jezdit krtkem“. Po

zprovoznění první trasy se tato postavička stala celospo­

lečenským fenoménem. Metroart stojí za pozornost.

Útvar bezpečnosti a ochrany zdraví MTS

2

3

Jestliže jsi přítomen u zástavy srdce:

1. Zkontroluj vědomí.

2. Zprůchodni dýchací cesty záklonem hlavy

a přizvednutím dolní čelisti.

3. Zhodnoť dýchání – ne déle než 10 sekund.

4. Zavolej rychlou záchrannou službu 155.

5. Vyšli dalšího zachránce pro defibrilátor AED.

6. Stlačuj střed hrudníku ve frekvenci 100–120/min.

7. Jakmile je defibrilátor AED dostupný, zapni jej

a postupuj podle pokynů.

4

5

–red–, foto archiv Metrostavu

6

7

Stavbaři divize 5 v zemi ledu a ohně aneb práce v tunelu Dýrafjörður

Tentokrát se v naší fotoreportáži podíváme do ledové pustiny na Islandu. Tým vedený Ing. Josefem Malknechtem

z divize 5 tu buduje ve sdružení s místní firmou Suðurverk dvoupruhový silniční tunel dlouhý 5,3 km, který po

dokončení propojí dva fjordy, umožní cestovat v zimě a řidičům zkrátí cestu o více než 30 km! Stavbaři v místě

bezpochyby čelí drsným podmínkám: v zimě na cestě mezi portály bývají až 15metrové závěje a jediný udržovaný

úsek silnice v oblasti jižního portálu povede od ubytovacího kempu na stavbu. Jak je možné vidět (foto č. 1 zachycuje

betonáž ochranného límce, tzv. předštítku), zima a sníh nejsou daleko... Pojďme ale do útrob podzemního díla.

Dělníci ještě v průběhu října značili, vrtali (foto č. 2) a lepili kotvičky pro zavěšení izolací (foto č. 3). „Zbývá

doznačit již jen několik desítek křížků. V době po uzávěrce novin by mělo být i dovrtáno,“ popisuje z místa Ing. Josef

Malknecht. „Dále probíhá instalace izolací – PE pěny (foto č. 4). Máme nainstalováno 24 500 m 2 z cca 54 500 m 2.

Jako finální krok před zastříkáním betonem věšíme přes pěnu kari síť. Té máme nainstalováno cca 48 000 kg.

Přes izolace probíhá aplikace stříkaného betonu (foto č. 5). Dokončené jsou oblasti o ploše cca 12 000 m 2 (foto

č. 6),“ doplňuje. Betonářské práce probíhají na jižním portálu Arnarfjörður. Ze 14 sekcí bylo v polovině října hotovo

11 sekcí základu a 8 sekcí předštítku. Stavbaři se snaží využít příznivého počasí a dokončují betonáže vně tunelu.

Na severním předštítku (foto č. 7) partner ve sdružení, firma Suðurverk, provádí zásyp. I když od září roku 2017 tu

již všichni odvedli mnoho náročné práce a během ražeb vytvořili několik rekordů, nemálo dřiny a výzev mají před

sebou. První motoristé by měli tunelem projet v září 2020. Zdař Bůh!

–red–, foto archiv stavby

Trojčata oslavila rok

Před časem jsme informovali o tom, že našemu kole­

govi Ing. Aleši Vejmolovi z divize 3 se narodila troj­

čata. Rok utekl jako voda, a tak Aleš, Albert a Amálie

(foto) v říjnu oslavili první narozeniny!

Děti se loni narodily předčasně – chlapci tehdy vážili

870 gramů, Amálka 890 g. Všichni tak byli na čas pod

zvýšenou kontrolou lékařů a rodiče prožili náročné týdny

i měsíce. Vše ale dopadlo dobře. A jak se ratolestem dnes

daří? „Péče o trojčátka je stále časově náročná. Od doby,

co mají k obědu příkrmy, je každé jídlo dobrodružství, na

druhé straně si sami drží lahvičky a to nám časově velice

ulevilo. Začalo nám období, kdy děti lezou po celém bytě,

rozhodně se nenudíme,“ vypráví tatínek Aleš Vejmola.

„Děti povyrostly: Amálka váží 8,2 kg, Alešek 8,9 a Bertík

8,9 kg. Pořídili jsme si dvoupatrový kočár a nemůžeme si

ho vynachválit (vřele doporučuji všem kolegům, kteří do

budoucna plánují trojčata a povede se jim to).“

–red–, foto archiv Aleše Vejmoly

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 19/2019 vyšlo 31. 10. 2019 (20/2019 vyjde 14. 11. 2019) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Jaromír Šob,

Ing. Renáta Zavřelová, Ing. Michal Zelenka a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201,

fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_19_2019.indd 4

29.10.19 13:01