strana 2

Ocenění našich staveb

PTÁME SE

Podzim patří soutěži Stavba roku. Vyhlášení výsledků

proběhlo letos v podvečer 21. října v Betlémské kapli.

Projekty Metrostavu uspěly hned v několika katego­

riích a získali jsme ocenění Stavební firma roku 2018!

Rekonstrukce Historické budovy Národního muzea

v Praze (foto č. 1) získala Cenu ministerstva kultury,

Stavba lávky pro pěší přes řeku Otavu v Písku (foto č. 2)

obdržela Cenu časopisu Stavebnictví a projekt Moderni­

zace trati Rokycany–Plzeň (foto č. 3) si zasloužil ocenění

SFDI. Pošesté byla vyhlášena Zahraniční stavba: zvítězil

zdvihací most přes Martwu Wislu v polském Sobieszewo

(foto č. 4), který postavila divize 4. Celková délka pře­

mostění je 173 m a šířka nosné konstrukce je téměř 15 m.

Ocenění Stavební firma roku 2018 v Betlémské kapli

převzal obchodní ředitel Metrostavu Ing. Karel Volf, MBA

(foto č. 5), titul Zahraniční stavba přebral Ing. Bohumil

Rohn, obchodní náměstek divize 4 (foto č. 6).

Ing. Josefa Špryňara,

ředitele divize 8

foto Metrostav a archiv Stavba roku

M3 Fasády aneb nová akvizice Metrostavu

1

2

3

Portfolio činností Skupiny Metrostav se v září rozšířilo

o výrobu ze systémových hliníkových profilů, jejímž

nositelem je nová dceřiná společnost M3 Fasády s.r.o.

Po potížích firmy Nevšímal a.s., která je aktuálně v li­

kvidaci, jsme vydělením části podniku získali funkční

firmu s kvalitním zázemím.

Metrostav tak může rozšířit svoje aktivity i na dodávky

lehkých obvodových plášťů (LOP). Tento segment dosud

v nabídce naší společnosti chyběl a museli jsme jako ge­

nerální dodavatel občanských, průmyslových a bytových

staveb zasmluvnit subdodavatelské firmy.

M3 Fasády přebírá výrobní zázemí v Nymburku a na­

vazuje na 26letou tradici firmy Nevšímal, tedy na výrobu

dveří, oken, sloupko-příčkových fasád, modulových fa­

sád a světlíku ze systémových hliníkových profilů, pro

které disponujeme plnohodnotným strojním vybavením,

výrobním zázemím (foto) a skladovacími i manipulačními

prostorami, které se rozkládají na 6000 m2.

Proces začlenění do Skupiny

Nyní se nacházíme na začátku cesty, kdy proběhne pro­

ces pevného začlenění firmy M3 Fasády do struktury

Metrostavu, nastavení pravidel a procesů, které jsou pro

nás standardem. Zásadním úkolem je zajistit zakázkovou

naplněnost, abychom měli práci pro naše nové kolegy,

kteří v M3 Fasády pracují v oblastech obchod, projekce,

příprava výroby, skladování, výroby a expedice.

V současné době společnost M3 Fasády disponuje

40 zaměstnanci se základní (jednosměnnou) výrobní ka­

pacitou 36 000 hodin za rok. Výkon v odbytových cenách

je reálný kolem 350 milionů Kč.

Jaké jsou aktuální zakázky?

Již nyní se M3 Fasády výrobou podílejí na realizacích,

které byly získány střediskem LOP Divize 3. Jen namátkou

jde o výrobu 1500 m2 světlíků pro rekonstrukci objektu

Bubenská 1 v Praze u stanice metra Vltavská (divize 3),

schodišťové stěny a fasády pro objekt VIVUS Argentinská

(divize 3), okna, dveře a sloupko-příčkové fasády pro

objekt 4 realizace OAC Ptáček Poděbradská (divize 6),

okna a bloky stěn pro zakázku bytových domů River Park

Modřany (divize 3). V přípravě jsou realizace AT Home

a Památník Vítkov – obě pro divizi 3.

Všechny zmíněné zakázky jsou po dodání materiálu

do Nymburka předvýrobně zpracovány a výrobně rea­

lizovány zaměstnanci M3 Fasády od převzetí a kontroly

materiálu na vstupu, dělení materiálu včetně prostoro­

vých řezů, frézování na obráběcích centrech, osazování

kování, příslušenství a gum až po následnou kontrolu

a balení označeních dílů, které probíhá podle projektové

dokumentace pro expedici na stavbu.

Před námi je mnoho úkolů a cesta k jejich naplnění

bude náročná. Jsem ale přesvědčen, že s odhodláním

a poctivým nasazením se je podaří splnit a zakotvit tak

M3 Fasády s.r.o. mezi spolehlivé výrobce lehkých ob­

vodových plášťů nejen pro naše interní využití, ale že

budeme spolehlivým a dobrým partnerem investorů, ar­

chitektů a ostatních, kteří se podílejí na realizacích, které

LOP potřebují. Přivítejme novou společnost na palubě

Metrostavu a popřejme jí hodně úspěchů, pevné místo

na trhu a stálou naplněnost ziskovými zakázkami.

Na míru našim lidem a kvalitní lektoři

V nabídce aktivit osobnostního rozvoje jsou také projekty

šité na míru pro předem stanovené skupiny zaměstnanců.

V dlouhodobějším horizontu umožňují pracovat například

s ucelenou skupinou managementu divize/útvaru jednoho

vybraného pracoviště. Jejich předností je, že se účastníci

mohou věnovat nejen předem připraveným oblastem

rozvoje, ale i aktuálním problémům, které členové skupi­

ny zrovna řeší. Dlouhodobá práce samozřejmě do velké

míry stojí na kvalitě lektora – jedním z nich je například

Petr Válek. Jeho přístup byl kolegou hodnocen takto:

„Přiznávám, že dalším faktorem spokojenosti je beze­

sporu výběr lektora, který vystupuje v roli profesionála,

tedy někoho, kdo vybrané kolegy někam vede (záměrně

nepoužiji v tomto spojení vzdělává). Toto se České cestě

povedlo především. Petr Válek jako lektor je zkrátka pro­

fík. Během prvního setkání strhnul kolegy na svou stranu

a běžný, nikoli však dogmatický syndrom všech školení,

tedy mírný odpor k účasti, dokázal odbourat.“

Centrum vzdělávání nabídku kurzů softskills kaž­

doročně inovuje, přičemž vychází z ročního hodnocení

zaměstnanců a požadavků vedoucích zaměstnanců i plá­

nu vzdělávacích aktivit společnosti. Velký vliv na tvorbu

nových akcí má také vyhodnocení dotazníků spokojenosti

z již realizovaných kurzů, kde se často objevují podněty

k zařazení nových témat. Nabídku centra vzdělávání pro

další období naleznete na:

http://skupina.metrostav.cz/vzd

Čím si Metrostav před lety získal vaši pozornost?

Začínal jsem v divizi 3 a to na bytovém domě v pražské uli­

ci Cholupická, tehdy ještě jako student. Na tomto projektu

bylo zajímavé, že jsem si ihned sáhl na řízení vlastních

kapacit. Působil jsem tam čtyři dny v týdnu a uvědomil si,

že stavebnictví mě baví. A proč Metrostav? Firma měla už

tehdy velice dobře propracovaný nábor studentů a pak mě

samozřejmě lákaly velké a zajímavé projekty.

Co jste si uvědomil jako první, když jste od bývalého

ředitele Ing. Iva Vrbky převzal řízení divize?

Prvně asi to, že mám nyní ještě větší odpovědnost, než

jsem měl předtím. V divizi pracuje cca 350 zaměstnanců,

kteří musejí mít výplatu, a byl bych rád, kdyby rádi chodili

do pracovního prostředí, kde tráví třetinu svého času. Ří­

zením divize do jisté míry ovlivňujete i jejich život.

Co se pro vás během skoro čtyř měsíců změnilo?

V zásadě nic. Jenom na divizi nyní nahlížím z nejvyššího

bodu jako na kompaktní celek, tedy ne jako náměstek,

který vede určitou část divize. Nicméně jsem tu dlouho,

divizi znám, prošel jsem jí a s kolegy mám přátelské vzta­

hy, takže po personálně-vztahové stránce se nezměnilo

nic, a doufám, že ani pro mé kolegy ne.

V jaké kondici je podle vás divize?

Za období dvou tří let je v dobré kondici. Máme zajištěný

výrobní program a víme, kam bychom chtěli obchodně

směřovat. Stále platí, že stěžejní jsou pro nás české re­

giony. Posilovat bychom chtěli v jaderné energetice, na

Slovensku a získáváním vlastních kapacit. Čeká nás obdo­

bí, kdy se budou v nejbližší době soutěžit etapy výstavby

metra D, což je pro divizi klíčové. Tento projekt by zajistil

výrobní program na delší období v horizontu několika let.

Jak nyní vnímáte divizi 8?

Jako divizi orientovanou na pozemní stavitelství a inženýr­

ské stavby. Nespecializujeme se pouze na jeden segment.

Aktuálně doplňujeme a zkvalitňujeme řídící personál na

úrovni vedoucích projektů. Osmičku tedy chápu jako vše­

strannou divizi, která chce expandovat a mít široký záběr.

Co by se pod vaším vedením mohlo rozvinout?

Určený směr a strategie bude pokračovat částečným roz­

vojem, ale hlavně stabilizací. V předchozích letech jsme se

snažili založit střediska, rozvinout oblasti a teď si myslím,

že se další roky budou ubírat ke stabilizaci a práci s per­

sonálem. Hlavně na Slovensku máme nové zaměstnance.

Projektové týmy jsou tam nově založené, nyní je musíme

vést, nechat trochu usadit a stabilizovat, aby nedělaly chy­

by a uměly konkurovat firmám na místním trhu.

Které projekty považujete za stěžejní a perspektivní?

Mezi stěžejní projekty v realizaci patří modernizace VD

Gabčíkovo na Slovensku a nultá etapa metra D v Praze ve

spolupráci s divizí 5. Dále jsme spolu s belgickým part­

nerem získali výstavbu části plynovodu Gazela o délce

cca 70 km. Toto bude bezpochyby zajímavá zkušenost

a reference pro naši společnost. V obchodní fázi jsme

v očekávání v rámci vyhodnocení projektu rekonstrukce

nemocnice v Banské Bystrici, kde máme zatím s partne­

rem ve sdružení nejlepší cenu, a samozřejmě se připra­

vujeme na nabídky dalších etap metra „D“.

Co ještě považujete za důležité pro další vývoj divize?

Především neustat v nasazení. I když se daří, nesmíme

polevit. Musíme si držet zdravé sebevědomí, ale zároveň

pokoru a respekt. Každá společnost či divize prochází

nějakou oscilací, za pár let se takto dařit nemusí. Je také

důležité, jaký v divizi 8 bude kolektiv. Platí, že pokud zde

nadále budeme mít příznivou atmosféru, poctivě a správ­

ně si vše odpracujeme, budeme určitě dělat dobré věci.

Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav

Za rozhovor děkuje David Kalců

Pavel Franz, MBA, pověřen řízením spo­

lečnosti M3 Fasády

Osobnostní rozvoj se společností Česká cesta

4

5

6

Metrostav_19_2019.indd 2

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav zajišťuje dlou­

hodobě pro zaměstnance tréninky manažerských do­

vedností – takzvané soft skills. Setkání, která podpo­

rují profesní růst, probíhají několika způsoby.

Jde jednak o formu otevřených kurzů, do kterých

vstupují účastníci na základě svého zájmu, resp. potřeby

vyplývající z hodnocení jejich práce a z rozhodnutí LIM.

Nejžádanějšími tématy dosud byly komunikace, řešení

konfliktů a vyjednávání. Nechybějí však ani témata jako

práce se stresem, time management, sebeřízení nebo

leadership, tedy vedení týmu. Druhým typem kurzů ma­

nažerské přípravy je ucelený třídílný blok rozvoje, který

připravujeme pro naše personální rezervy.

Většinu aktivit osobnostního rozvoje realizujeme od

roku 2016 s vybraným partnerem – společností Česká

cesta. Z dotazníků spokojenosti, které Centrum vzdě­

lávání dlouhodobě vyhodnocuje, vychází, že styl práce

lektorů tohoto partnera vyhovuje podmínkám společností

Skupiny. Akce probíhají v malých skupinách, kde účastníci

mají prostor pro individuální projev a mohou počítat se

zpětnou vazbou. Čas je věnován také sdílení zkušeností

napříč jednotlivými pracovišti. Lektoři absolvují návštěvy

na našich stavbách a jsou seznámeni s prostředím, ve

kterém účastníci akcí pracují. Z vlastních kurzů sbírají

kazuistiky typické pro náš obor, což umožňuje, aby byl

způsob rozvoje konkrétní, opřený o naši realitu. Přístup

lektorů České cesty svým hodnocení vystihuje jeden

z účastníků aktivit a objednatelů rozvoje pro svůj tým,

kolega, obchodní náměstek divize 8 Ing. Roman Vildner:

„Nejedná se o školení a vzdělávání ve smyslu, jak jej běžně

chápeme, ale o formu individuálního rozvoje, kde je velkou

měrou ‚potírána‘ teorie a téměř vše je vrženo do praxe.

Do naší společnosti nastoupil už rok před promocí

v březnu 2004. Metrostav Josefa Špryňara totiž zau­

jal ještě v době jeho studií na Stavební fakultě ČVUT

v Praze. Z divize 3 se později přesunul na divizi 8 a to

v době, kdy dostavěl OC Centrum Chodov. Po dalších

zajímavých projektech se stal náměstkem divize a od

letošního července ji Ing. Špryňar řídí.

Forma setkání rozvíjí také týmovou spolupráci, kterou

dnes mnozí prohlašují za své týmové know‑how.“

29.10.19 13:01