strana 2
Ocenění našich staveb
PTÁME SE
Podzim patří soutěži Stavba roku. Vyhlášení výsledků
proběhlo letos v podvečer 21. října v Betlémské kapli.
Projekty Metrostavu uspěly hned v několika katego
riích a získali jsme ocenění Stavební firma roku 2018!
Rekonstrukce Historické budovy Národního muzea
v Praze (foto č. 1) získala Cenu ministerstva kultury,
Stavba lávky pro pěší přes řeku Otavu v Písku (foto č. 2)
obdržela Cenu časopisu Stavebnictví a projekt Moderni
zace trati Rokycany–Plzeň (foto č. 3) si zasloužil ocenění
SFDI. Pošesté byla vyhlášena Zahraniční stavba: zvítězil
zdvihací most přes Martwu Wislu v polském Sobieszewo
(foto č. 4), který postavila divize 4. Celková délka pře
mostění je 173 m a šířka nosné konstrukce je téměř 15 m.
Ocenění Stavební firma roku 2018 v Betlémské kapli
převzal obchodní ředitel Metrostavu Ing. Karel Volf, MBA
(foto č. 5), titul Zahraniční stavba přebral Ing. Bohumil
Rohn, obchodní náměstek divize 4 (foto č. 6).
Ing. Josefa Špryňara,
ředitele divize 8
foto Metrostav a archiv Stavba roku
M3 Fasády aneb nová akvizice Metrostavu
1
2
3
Portfolio činností Skupiny Metrostav se v září rozšířilo
o výrobu ze systémových hliníkových profilů, jejímž
nositelem je nová dceřiná společnost M3 Fasády s.r.o.
Po potížích firmy Nevšímal a.s., která je aktuálně v li
kvidaci, jsme vydělením části podniku získali funkční
firmu s kvalitním zázemím.
Metrostav tak může rozšířit svoje aktivity i na dodávky
lehkých obvodových plášťů (LOP). Tento segment dosud
v nabídce naší společnosti chyběl a museli jsme jako ge
nerální dodavatel občanských, průmyslových a bytových
staveb zasmluvnit subdodavatelské firmy.
M3 Fasády přebírá výrobní zázemí v Nymburku a na
vazuje na 26letou tradici firmy Nevšímal, tedy na výrobu
dveří, oken, sloupko-příčkových fasád, modulových fa
sád a světlíku ze systémových hliníkových profilů, pro
které disponujeme plnohodnotným strojním vybavením,
výrobním zázemím (foto) a skladovacími i manipulačními
prostorami, které se rozkládají na 6000 m2.
Proces začlenění do Skupiny
Nyní se nacházíme na začátku cesty, kdy proběhne pro
ces pevného začlenění firmy M3 Fasády do struktury
Metrostavu, nastavení pravidel a procesů, které jsou pro
nás standardem. Zásadním úkolem je zajistit zakázkovou
naplněnost, abychom měli práci pro naše nové kolegy,
kteří v M3 Fasády pracují v oblastech obchod, projekce,
příprava výroby, skladování, výroby a expedice.
V současné době společnost M3 Fasády disponuje
40 zaměstnanci se základní (jednosměnnou) výrobní ka
pacitou 36 000 hodin za rok. Výkon v odbytových cenách
je reálný kolem 350 milionů Kč.
Jaké jsou aktuální zakázky?
Již nyní se M3 Fasády výrobou podílejí na realizacích,
které byly získány střediskem LOP Divize 3. Jen namátkou
jde o výrobu 1500 m2 světlíků pro rekonstrukci objektu
Bubenská 1 v Praze u stanice metra Vltavská (divize 3),
schodišťové stěny a fasády pro objekt VIVUS Argentinská
(divize 3), okna, dveře a sloupko-příčkové fasády pro
objekt 4 realizace OAC Ptáček Poděbradská (divize 6),
okna a bloky stěn pro zakázku bytových domů River Park
Modřany (divize 3). V přípravě jsou realizace AT Home
a Památník Vítkov – obě pro divizi 3.
Všechny zmíněné zakázky jsou po dodání materiálu
do Nymburka předvýrobně zpracovány a výrobně rea
lizovány zaměstnanci M3 Fasády od převzetí a kontroly
materiálu na vstupu, dělení materiálu včetně prostoro
vých řezů, frézování na obráběcích centrech, osazování
kování, příslušenství a gum až po následnou kontrolu
a balení označeních dílů, které probíhá podle projektové
dokumentace pro expedici na stavbu.
Před námi je mnoho úkolů a cesta k jejich naplnění
bude náročná. Jsem ale přesvědčen, že s odhodláním
a poctivým nasazením se je podaří splnit a zakotvit tak
M3 Fasády s.r.o. mezi spolehlivé výrobce lehkých ob
vodových plášťů nejen pro naše interní využití, ale že
budeme spolehlivým a dobrým partnerem investorů, ar
chitektů a ostatních, kteří se podílejí na realizacích, které
LOP potřebují. Přivítejme novou společnost na palubě
Metrostavu a popřejme jí hodně úspěchů, pevné místo
na trhu a stálou naplněnost ziskovými zakázkami.
Na míru našim lidem a kvalitní lektoři
V nabídce aktivit osobnostního rozvoje jsou také projekty
šité na míru pro předem stanovené skupiny zaměstnanců.
V dlouhodobějším horizontu umožňují pracovat například
s ucelenou skupinou managementu divize/útvaru jednoho
vybraného pracoviště. Jejich předností je, že se účastníci
mohou věnovat nejen předem připraveným oblastem
rozvoje, ale i aktuálním problémům, které členové skupi
ny zrovna řeší. Dlouhodobá práce samozřejmě do velké
míry stojí na kvalitě lektora – jedním z nich je například
Petr Válek. Jeho přístup byl kolegou hodnocen takto:
„Přiznávám, že dalším faktorem spokojenosti je beze
sporu výběr lektora, který vystupuje v roli profesionála,
tedy někoho, kdo vybrané kolegy někam vede (záměrně
nepoužiji v tomto spojení vzdělává). Toto se České cestě
povedlo především. Petr Válek jako lektor je zkrátka pro
fík. Během prvního setkání strhnul kolegy na svou stranu
a běžný, nikoli však dogmatický syndrom všech školení,
tedy mírný odpor k účasti, dokázal odbourat.“
Centrum vzdělávání nabídku kurzů softskills kaž
doročně inovuje, přičemž vychází z ročního hodnocení
zaměstnanců a požadavků vedoucích zaměstnanců i plá
nu vzdělávacích aktivit společnosti. Velký vliv na tvorbu
nových akcí má také vyhodnocení dotazníků spokojenosti
z již realizovaných kurzů, kde se často objevují podněty
k zařazení nových témat. Nabídku centra vzdělávání pro
další období naleznete na:
http://skupina.metrostav.cz/vzd
Čím si Metrostav před lety získal vaši pozornost?
Začínal jsem v divizi 3 a to na bytovém domě v pražské uli
ci Cholupická, tehdy ještě jako student. Na tomto projektu
bylo zajímavé, že jsem si ihned sáhl na řízení vlastních
kapacit. Působil jsem tam čtyři dny v týdnu a uvědomil si,
že stavebnictví mě baví. A proč Metrostav? Firma měla už
tehdy velice dobře propracovaný nábor studentů a pak mě
samozřejmě lákaly velké a zajímavé projekty.
Co jste si uvědomil jako první, když jste od bývalého
ředitele Ing. Iva Vrbky převzal řízení divize?
Prvně asi to, že mám nyní ještě větší odpovědnost, než
jsem měl předtím. V divizi pracuje cca 350 zaměstnanců,
kteří musejí mít výplatu, a byl bych rád, kdyby rádi chodili
do pracovního prostředí, kde tráví třetinu svého času. Ří
zením divize do jisté míry ovlivňujete i jejich život.
Co se pro vás během skoro čtyř měsíců změnilo?
V zásadě nic. Jenom na divizi nyní nahlížím z nejvyššího
bodu jako na kompaktní celek, tedy ne jako náměstek,
který vede určitou část divize. Nicméně jsem tu dlouho,
divizi znám, prošel jsem jí a s kolegy mám přátelské vzta
hy, takže po personálně-vztahové stránce se nezměnilo
nic, a doufám, že ani pro mé kolegy ne.
V jaké kondici je podle vás divize?
Za období dvou tří let je v dobré kondici. Máme zajištěný
výrobní program a víme, kam bychom chtěli obchodně
směřovat. Stále platí, že stěžejní jsou pro nás české re
giony. Posilovat bychom chtěli v jaderné energetice, na
Slovensku a získáváním vlastních kapacit. Čeká nás obdo
bí, kdy se budou v nejbližší době soutěžit etapy výstavby
metra D, což je pro divizi klíčové. Tento projekt by zajistil
výrobní program na delší období v horizontu několika let.
Jak nyní vnímáte divizi 8?
Jako divizi orientovanou na pozemní stavitelství a inženýr
ské stavby. Nespecializujeme se pouze na jeden segment.
Aktuálně doplňujeme a zkvalitňujeme řídící personál na
úrovni vedoucích projektů. Osmičku tedy chápu jako vše
strannou divizi, která chce expandovat a mít široký záběr.
Co by se pod vaším vedením mohlo rozvinout?
Určený směr a strategie bude pokračovat částečným roz
vojem, ale hlavně stabilizací. V předchozích letech jsme se
snažili založit střediska, rozvinout oblasti a teď si myslím,
že se další roky budou ubírat ke stabilizaci a práci s per
sonálem. Hlavně na Slovensku máme nové zaměstnance.
Projektové týmy jsou tam nově založené, nyní je musíme
vést, nechat trochu usadit a stabilizovat, aby nedělaly chy
by a uměly konkurovat firmám na místním trhu.
Které projekty považujete za stěžejní a perspektivní?
Mezi stěžejní projekty v realizaci patří modernizace VD
Gabčíkovo na Slovensku a nultá etapa metra D v Praze ve
spolupráci s divizí 5. Dále jsme spolu s belgickým part
nerem získali výstavbu části plynovodu Gazela o délce
cca 70 km. Toto bude bezpochyby zajímavá zkušenost
a reference pro naši společnost. V obchodní fázi jsme
v očekávání v rámci vyhodnocení projektu rekonstrukce
nemocnice v Banské Bystrici, kde máme zatím s partne
rem ve sdružení nejlepší cenu, a samozřejmě se připra
vujeme na nabídky dalších etap metra „D“.
Co ještě považujete za důležité pro další vývoj divize?
Především neustat v nasazení. I když se daří, nesmíme
polevit. Musíme si držet zdravé sebevědomí, ale zároveň
pokoru a respekt. Každá společnost či divize prochází
nějakou oscilací, za pár let se takto dařit nemusí. Je také
důležité, jaký v divizi 8 bude kolektiv. Platí, že pokud zde
nadále budeme mít příznivou atmosféru, poctivě a správ
ně si vše odpracujeme, budeme určitě dělat dobré věci.
Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav
Za rozhovor děkuje David Kalců
Pavel Franz, MBA, pověřen řízením spo
lečnosti M3 Fasády
Osobnostní rozvoj se společností Česká cesta
4
5
6
Metrostav_19_2019.indd 2
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav zajišťuje dlou
hodobě pro zaměstnance tréninky manažerských do
vedností – takzvané soft skills. Setkání, která podpo
rují profesní růst, probíhají několika způsoby.
Jde jednak o formu otevřených kurzů, do kterých
vstupují účastníci na základě svého zájmu, resp. potřeby
vyplývající z hodnocení jejich práce a z rozhodnutí LIM.
Nejžádanějšími tématy dosud byly komunikace, řešení
konfliktů a vyjednávání. Nechybějí však ani témata jako
práce se stresem, time management, sebeřízení nebo
leadership, tedy vedení týmu. Druhým typem kurzů ma
nažerské přípravy je ucelený třídílný blok rozvoje, který
připravujeme pro naše personální rezervy.
Většinu aktivit osobnostního rozvoje realizujeme od
roku 2016 s vybraným partnerem – společností Česká
cesta. Z dotazníků spokojenosti, které Centrum vzdě
lávání dlouhodobě vyhodnocuje, vychází, že styl práce
lektorů tohoto partnera vyhovuje podmínkám společností
Skupiny. Akce probíhají v malých skupinách, kde účastníci
mají prostor pro individuální projev a mohou počítat se
zpětnou vazbou. Čas je věnován také sdílení zkušeností
napříč jednotlivými pracovišti. Lektoři absolvují návštěvy
na našich stavbách a jsou seznámeni s prostředím, ve
kterém účastníci akcí pracují. Z vlastních kurzů sbírají
kazuistiky typické pro náš obor, což umožňuje, aby byl
způsob rozvoje konkrétní, opřený o naši realitu. Přístup
lektorů České cesty svým hodnocení vystihuje jeden
z účastníků aktivit a objednatelů rozvoje pro svůj tým,
kolega, obchodní náměstek divize 8 Ing. Roman Vildner:
„Nejedná se o školení a vzdělávání ve smyslu, jak jej běžně
chápeme, ale o formu individuálního rozvoje, kde je velkou
měrou ‚potírána‘ teorie a téměř vše je vrženo do praxe.
Do naší společnosti nastoupil už rok před promocí
v březnu 2004. Metrostav Josefa Špryňara totiž zau
jal ještě v době jeho studií na Stavební fakultě ČVUT
v Praze. Z divize 3 se později přesunul na divizi 8 a to
v době, kdy dostavěl OC Centrum Chodov. Po dalších
zajímavých projektech se stal náměstkem divize a od
letošního července ji Ing. Špryňar řídí.
Forma setkání rozvíjí také týmovou spolupráci, kterou
dnes mnozí prohlašují za své týmové know‑how.“
29.10.19 13:01