Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 2
Nová kanalizace aČOV pro Horní Jiřetín
sto Horní Jetín, které se naczí u Litvínova
na úpatí Krných hor, se po mnoha letech konně
dočká vlastní kanalizace a čistírny odpadních vod.
Do ledna roku 2014 ji pro zhruba 2800 obyvatel vy-
buduje sdružení, v němž se vedle Metrostavu spojily
ještě spolnosti CGM Czech aENVI-PUR.
Jejich spolný projektový tým dnes řídí výstavbu
celkem 14,6 km splkové kanalizace, kterou vytvoří
čtyři hlavní a dvacet vedlejších stok. Součástí zakázky
je i vybudoní čerpací stanice, čistírny odpadch vod
adalších menších objektů nezbytných pro správný provoz
čistírny. Kromě části provozní budovy budou konstrukce
ostatních objektů zmonolitického železobetonu.
V soasné době je z celkové délky dokoeno asi
2600 m kanalizačních stok (foto). Práce jsou však oproti
plánu v mírm skluzu, protože před jejich zahájením
bylo třeba na některých místech provést pyrotechnic
průzkumy. Část města totiž byla během 2. stové války
postižena bombardom. Nazpní se polí ice
řada nečekaných přežek, nakteré stavbi vprůběhu
prací narážejí. Nacházejí například betonové konstrukce
vzákladech původních objek, neznámé inžerské sí
či stávající spolnou kanalizaci, která byla v Horním
Jiřetíně vybudována v minulosti. Informace a podklady
ojejí existenci jsou téměř mizivé nebo velmi obec.
Vzniklé zpní se budeme snažit dohnat, ikdyž to
bude obžné vzhledem kněkterým podmínkám staveb-
ho povolení, které práci v období od října do března
omezují ve vazbě na zimní údržbu komunikací,“ říká
Bc.Vildner. Jeho tým zdivize 8 momentálně staví hlav
stoky, naž by se postupně měly napojovat vedlejší.
Vareálu ČOV už jsou před dokoením hlavní žele-
zobetonové konstrukce čerpací stanice, kalojemů abio-
logické linky. Předpokládáme, že práce v Jetíně budou
pokračovat bez přerušení ivzimě. Jejich postup bude ale
záviset na pa,“ doplnil Bc.Vildner stím, že dokoe
objektů v ČOV předpokládá v polovině listopadu. Poté
budou následovat zkoušky jejich vodotěsnosti anásledně
práce spojené se zásypy konstrukcí.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Děkujeme dárcům
Čtrnáctou akci Daruj krev sMetrostavem, která úsš-
ně proběhla 2. listopadu, poprvé doprovodila možnost
nechat se zařadit doregistru dárců kostní dřeně. Této
možnosti využilo pět kolegů. Jim ivšem ostatm, kteří
dobrovolně darovali svou krev, děkujeme.
Mezi téměř šedesáti zaměstnanci společnosti, kteří
jako obvykle přli naodběr krve docentrály vKoželužské
ulici vpražské Libni, nechyběl ani tentokt prezident Sku-
piny Metrostav Jiří Bělohlav. Kolegy z Metrostavu doplnil
ijeden zástupce firmy Subterra.
Zdravotní prohdka, která odru předcházela (foto
č.1) tentokrát vyloučila jen minimum potenciálních dárců.
Proto si zdravotníci zvýjezdového týmu oddělení hema-
tologie, biochemie akrevní transfuze ÚVN vPraze mohli
zMetrostavu odzt téměř 25 litrů krve. „Byl jsem uvás
poprvé apřekvapilo mě milé přijetí ipodmínky, které jste
rcům inám připravili (foto č. 2, 3, 4),“ ocenil zástupce
primáře MUDr. Toš Hrádek, který pochvalně zmínil
ivíce než dvacetiprocentní účast prvodárců.
Také Mgr. Ludmila Šimáčková, členka výkonho
výboru oansho sdružení Lymfom Help, byla velmi
spokojená se zájmem nových členů o zápis doregistru
rců kostní dře: „Celá akce byla podle nás velmi vyda-
řená – doregistru se dokonce přihlásili iněkteří, kteří to
předem neavizovali. To nás samozřejmě velmi potěšilo.
Sabina Marečková z cently Metrostavu darovala
druhého listopadu krev už podesá. Bronzová plaketa
prof. Jana Jansho, kterou převzala odMUDr.Hrádka
(foto č. 5), byla hezkou tečkou za celým dnem.
Ing.Tomáše Wanglera,
specialisty zdivize 5
Před rokem apůl, po23 letech projektování převážně
železničních mostů, nastoupil Ing.Wangler kprovozu
mostů aželezobetonových konstrukcí dopravch sta-
veb divize 5. Jako odbork naocelové konstrukce za-
čal spolu sIng.Jiřím Lukešem vymýšlet aipravovat
sysm manipulace sdílci oblouku Trojsho mostu.
SMetrostavem jste se seznámil při stavbě železnní-
ho mostu přes dálnici D8 uChabařovic. Co vás potoli-
ka letech projektoní přilo kezně zaměstnání?
Lákavá nabídka podílet se na stavbě Trojsho mostu,
která představuje velkou výzvu pro každého mostaře, ale
ivyhlídka nanovou práci vpřátelském kolektivu.
Naplnily se vaše představy?
Rozhodnutí nelituji. Zpočátku jsem měl trochu obavy, zda
mě nová práce dostatečně uspokojí potechnické stránce.
Brzy jsme však přímo nastavbě řešili takové teoretic
problémy, které svou nárností dokonce překonávaly
to, sčím jsem se setkal vpředchozíprojektantské praxi.
Jednalo se třeba ovrh provizorch zásů Trojsho
mostu podle teorie II. řádu apružnoplasticho působe-
ní. Zde jsem velmi ocenil přímou vazbu nastavbu atím
imožnost okamžitého provedení ověřovacích zkoušek.
Co vše zahrnovala vaše práce naTrojsm mostě?
Společně sJiřím Lukešem adalšími kolegy jsme připravili
anásledně iprovedli manipulaci socelovými díly most-
ho oblouku. Nejprve jsme šest dílců ohmotnostech až
360 tun museli přesunout zobou předpolí mostu najeho
mostovku. Pro tento účel jsme vymysleli výsuvnou dhu
avozíky, které byly zvětší části sestaveny zinventárních
lců ŽM-16 aPIŽMO. Každý dílec jsme nanich dozali
esunout během tří dnů až o100 m pod pomocné věže.
Tam z nich byly svařeny segmenty o hmotnosti kolem
700 tun, které jsme pomocí hydraulicho sysmu
sdutými lisy zvedli nazásech zpředpínach tyčí až 16
metrů vysoko dokonečné polohy.
Zdvih oblouku je už hotový. Měl jste zj obavy?
řili jsme si. Napočátku prací jsme přesto měli respekt.
Nejvíce ze zdvihu krajch díl, které se současně otáčely
kolem čepů upaty oblouku – proto jsme jim říkali „stěra-
če. Svislý zdvih závěsných tyčí jsme museli koordinovat
s vodorovným posunem konců „stěračů“ a současně
zajistit spolehlivé otáčení tyčí vpřípojných čepech. Ohyb
tyčí by totiž rychle verpal jejich únosnost. Probm
jsme vešili osazením kulových ložisek dovšech přípojů
a průběžným sledováním svislosti tyčí pomocí inklino-
metrů. Pozji jsme se zase ovaliílné rutiny. Šest
lidí nakaždé věži totiž muselo během tří dnů zopakovat
asi 110x stejnou operaci s hydraulickými lisy. Pokaždé
musely být všechny matice správně utaženy, všechny
ventily apáky nastaveny vespvné poloze... Spolupráce
nažích však byla příklad. Všichni si byli vědomi vý-
jimečnosti práce ivlastní odpovědnosti. Dělníci třeba pro
vyleení sysmu zdvihu sami navrhli přípravky, které
m všem zjednodušily práci. Jsme pyšní nato, že jsme
echny kčové operace odrozpraconí projektu aná-
vrhu rozhodujících montážch zařízení až po samot
výsun azdvih dílců zvládli sami vlastními silami. Získa
zkušenosti bychom rádi uplatnili ivdaích projektech.
Nejrnější práce tedy máte zasebou...
To není tak úplně pravda. Sedový klenák ještě není sva-
řený se „stěrači“ aoblouk proto není samonosný. A my
musíme pocelou dobu práce svářečů udržet jeho geome-
trii. Účinky teplotních změn asmršťování odsvařování
itom můžeme korigovat pouze změnou délky jednotli-
vých závěsů ato vůbec nebude jednoduché. Nastaventi
proto budeme mít neetržitě šestičlenný pracovní tým
ipravený kokamžitému zásahu. Poslední fáze montáže
oblouku začaly 7. listopadu abudou trvat asi dva týdny.
Pojeho následném odskrení mé hlavní úkoly naTroj-
ském mostě skončí. Rád bych se pak přesunul nadalší
ocelové mostní stavby divize 5. Obzvlášť zamavé by pro
mne bylo, pokud bych se mohl podílet narealizaci někte-
ho zmostů, který jsem dříve projektoval.
strana 2
PME SE
1
NaMatfyzu měří čas i barokní sluneční hodiny
Rozlehlá budovavalého jezuitského Profesního do-
mu naMalostransm nástí (foto č. 1), která dnes
slouží Matematicko-fyzilní fakultě Univerzity Karlo-
vy, oblékla novou a zároveň historickou fasádu. Tým
Ing.Davida Hlaváče zdivize 9, který rekonstrukci ob-
vodoho pště řídil, mu nejen vrátil původní podobu,
ale při odhalování omítek nalezl itroje barokní sluneč-
ní hodiny, okterých nikdo podlouhou dobu nevěl.
Každá rekonstrukce památkově chráněného objektu
ináší překvapení,“ poznamenal Ing.Hlaváč. „Nás prvně
udivila originální barevnost fasád, kterou sjednotil průběh
času anecitlivé ineodborné opravy. Uliční plášť, který je
už od pohledu strohý, měl totiž původně jednobarev
atrochu smutný žlutohdý odsn (foto č. 2). Než sjeho
namícháním byli památkáři spokojeni, předložili jsme jim
na 50zných vzorků. Dvorní, zdobnější fady vbaroku
kryla veselejší kombinace smetanové a červenohnědé
omítky. Naní jsme odkryli itroje sluneční hodiny. Měly
ulomený ukazatel, takže o jejich existenci dlouho nikdo
nel. Podkreslují je fresky, hodiny navýchodní stě
dopuje ipostava, která snad znázouje svatého Havla.“
Podle požadavku patkářů se stavaři snažili při
oprach fasád poít co nejvíc historických technolog
a materlů. Více než 5000 m² barokho obvodového
pláště proto fasádci natáhli probarveným štukem aštu-
katéři použili pro opravy říms i ostatních dekorch
prvků tradiční postupy. Repasi dřech prvků – oken
idví – provedli pracovci střediska restaurátorských
prací divize 9 vedení Tošem Sochorem. Projekt za-
hrnoval iopravu fasád tzv. bankovho domu, který byl
dodvora objektu vestavěn vobdobí, kdy pozrušení jezu-
itského řádu budovy sloužily finančnímu velitelství.
V souži jsme zakázku získali vesdružení sfirmou
GEMA ART GROUP,“ říká Ing. Hlač. „Práce nám od
2.dubna trvaly 7 měsíců, aprotože Malostranské náměstí
leží vsrdci Pražské patkové rezervace aobklopují jej
úzké ulky, měli jsme hodně probmů se zábory adopra-
vou materiálu. Dílo jsme ale dokončili včas avpožadova-
né kvalitě ařím, že se zařadí ke zdařilým referencím.“
Večtvrtek 1. listopadu ocenil práci stavařů při slav-
nostm zakoení stavby děkan MFF UK prof.RNDr.Jan
Kratochvíl, CSc., iředitel divize 9 Ing.Petr Zábský. Oprava
fasády završila celkovou rekonstrukci Profesního domu,
kde dnes sídlí Informatická sekce Matematicko-fyzikální
fakulty. I když se její studenti aprofesoři zavají nejmo-
dernějšími technologiemi, užívají vPraze vůbec nejstarší
fakultní budovu. Když odpoutají pohled odpočítačových
monitorů, mohou relaxovat při výhledu nabarevný barok-
ní dr. Jen by se při určování času neměli řídit obnove-
nými slunečními hodinami. Podle současných poznat
se totiž zpďují – jedny dokonce až o15 minut.
2
1
2
3
4
5
Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2012, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (783 ms)

Rendering Strana 3 (103892): (0/1) (785 ms)

Rendering Strana 2 (103891): (0/1) (826 ms)

Rendering Strana 1 (103889): (0/1) (825 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3076/vth120511-1.jpg (3x)

 i3076/vth120513-1.jpg (3x)

 i3076/bg103891.svg

 i3076/vth120514-1.jpg (3x)

 i3076/vth120516-1.jpg