strana 4

insolvenční řízení

Insolvenční řízení vedené proti Metrostavu stále pokračuje, a zůstávají proto otevřeny a nezodpovězeny

i některé otázky související s jeho zahájením, průběhem a ukončením. Na některé se pokusíme odpovědět, protože současný stav znepříjemňuje podnikání

společnosti i život jejím zaměstnancům.

Insolvenční řízení s Metrostavem bylo u Městského

soudu v Praze zahájeno letos 31. května na základě návrhu společnosti ALU PROGRES z Prahy 5. Městský soud

insolvenční návrh 12. července zamítl. Uveřejněním usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu v insolvenčním

rejstříku zanikly účinky, které insolvenční zákon spojuje

se zahájením insolvenčního řízení, a v insolvenčním rejstříku je proto k dnešnímu dni u tohoto řízení uváděn zápis

„Aktuální stav: vyřízená věc“.

Společnost ALU PROGRES však proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu podala 1. srpna odvolání,

bez jehož projednání nemůže insolvenční řízení skončit.

Odvolání projedná Vrchní soud v Praze, který za tím účelem 16. října převzal soudní spis. Proto i dnes platí, že

Metrostav je stále v insolvenčním řízení.

Důvod jeho zahájení je ale podle našeho názoru –

a objektivně i z pohledu dosavadního průběhu a výsledku

soudního řízení – nezákonný a šikanózní. Také Městský

soud v Praze v odůvodnění zamítavého rozhodnutí uvedl,

že pohledávky, jimiž společnost ALU PROGRES osvědčovala úpadek společnosti Metrostav, byly sporné. Mimo

jiné neprokázala, že by Metrostav byl v platební neschopnosti, protože výpisy z účtů či potvrzení bankovních ústavů osvědčily, že Metrostav má dostatek disponibilních

prostředků postačujících k úhradě sporné pohledávky.

Takovému návrhu a případně dalším obdobným se

však nedá účinně bránit. Zahájení jakéhokoli insolvenčního řízení totiž podle platného insolvenčního zákona

není podmíněno zákonností, tedy věcnou správností

a odůvodněností návrhu. Postačí uvést i zcela smyšlený

či neexistující nárok a řízení musí být zahájeno. Zároveň

začne platit i stav, že označený dlužník je v insolvenčním

řízení. Podání takového návrhu sice nese pro navrhovatele

rizika, zejména v oblasti náhrady škody, která zahájením

řízení vznikla či vznikne, nejsou ale zatím dostatečně

účinná, aby takovým návrhům zabránila.

Odvolací jednání v insolvenčním řízení firmy ALU

PROGRES, jež je sama v insolvenci, proti Metrostavu by

mělo proběhnout do konce tohoto roku. Garantovat to

však nikdo nemůže. Nařízení odvolacího jednání je totiž

plně v kompetenci Vrchního soudu a pracovního pořádku

odvolacího senátu, kterému byl případ přidělen.

Předpokládáme, že projednáním odvolání řízení skončí. S ohledem na skutečný stav věci a dosavadní průběh

řízení neočekáváme, že by odvolání bylo úspěšné nebo že

by nastaly takové skutečnosti, které by i po zamítnutí odvolání zapříčinily další pokračování insolvenčního řízení.

Naše společnost se od jeho zahájení velmi aktivně

návrhu bránila a brání a neponechává nic náhodě. To, co

však nedokáže ovlivnit, je čas a chování dalších potenciálních věřitelů a rozhodování soudů.

Přestože účinky zahájení insolvenčního řízení zveřejněním rozhodnutí Městského soudu v Praze pominuly,

v praktickém životě se s dílčími, pro nás těžko pochopitelnými důsledky stále potkáváme a do skončení řízení

můžeme a budeme potkávat. Musíme to strpět, byť zákonnou oporu takové jednání třetích osob nemá. Insolvenční

řízení dříve či později skončí. Neměli bychom však na tuto

zkušenost zapomenout. Jen zákony nás neochrání a o pořádek se musíme zasloužit i my sami. Přesné informace

o stavu řízení je možné zjistit v insolvenčním rejstříku

na webovém portálu http://portal.justice.cz.

J U D r. P a v e l M ali š , L L .M., r e d a k č n ě k r á c e n o

iNForMaCE / aKtUaLitY / zajíMavosti

odpovědná firma

NaŠE FotorEportÁŽ

Metrostav už od svého vzniku pravidelně podporuje

řadu občanských sdružení, veřejně prospěšných aktivit

či jednotlivců. Stejně jako v několika minulých letech

i v současnosti patří k desítce největších firemních

dárců v České republice a v soutěži TOP Odpovědná

firma 2012 získal ocenění i za vstřícnost k seniorům.

V žebříčku sestaveném podle objemu poskytnutých

prostředků věnovaných na řešení společenských problémů a podporu veřejně prospěšného sektoru obsadil

Metrostav v soutěži TOP jedenácté místo. Daroval téměř

6,75 milionu korun a oproti předchozímu roku si ve výsledkové listině o jedno místo polepšil.

V kategorii Nejštědřejší firemní dárce roku 2012 byl

desátý a umístil se opět o stupínek výš než vloni.

V nově vyhlášené kategorii Firma vstřícná k seniorům

získal Metrostav třetí místo za projekt podpory svého Senior klubu. Ten vznikl v roce 1992 a dnes má přes 260 aktivních členů, kteří se účastní kulturních akcí, přednášek,

exkurzí na firemní stavby i rekreačních pobytů.

Vítězové jednotlivých kategorií převzali ocenění ze

soutěže TOP Odpovědná firma 2012 na slavnostním galavečeru, který platforma Byznys pro společnost uspořádala 8. listopadu v České národní bance v Praze.

1

podpora práce mistrů

2

3

Mravenčí práce obkladačů v tunelovém komplexu Blanka běží naplno

Od letošního září začínají stěny tunelů Městského okruhu v úseku Malovanka – Pelc-Tyrolka zaplňovat miliony

kusů obkladaček. Zhruba padesátka obkladačů denně je na několika místech naráz lepí až do výšky asi 3,35 metru

nad budoucí chodník (foto č. 1). Práce mají před sebou víc než dost – mrazuvzdornými a snadno čistitelnými

keramickými pásky o rozměrech 120 x 245 mm musí do poloviny roku 2013 obložit na 65 100 m 2 plochy tunelových

stěn. To představuje vzít do rukou víc než dva miliony kusů obkladaček v šesti různých odstínech, z nichž na stěnách

vznikne pruhovaný vzor. Ve výšce očí řidiče bude v každém tunelovém úseku dominantní jinak barevný půlmetrový

pás, který by měl přispívat ke snazší orientaci v podzemním komplexu. Mezi Malovankou a Prašným mostem bude

narcisově žlutý, od Prašného mostu ke křižovatce U Vorlíků fialový a poslední úsek až na Pelc-Tyrolku označí modrý.

Zbylé plochy obkladu vytvoří pruhy ve třech béžových tónech, společných pro celý Městský okruh. Obkladači lepí

obkladačky rovnoběžně s niveletou tunelu, naležato a s 3mm spárou (foto č. 2). Aby mohli pracovat přesně, využívají

lepidlo se sníženým skluzem a s prodlouženou dobou zpracovatelnosti, které stejně jako spárovací hmotu a samotný

obklad na stavbu dodává firma Lasselsberger. Plochy už dnes hotového obkladu (foto č. 3) ukazují, že tunely Blanka

se budou nejen rychle a snadno udržovat, ale budou i hezky vypadat.

M gr. Z den ě k K o s t ř í ž, v edo ucí Ú K R

Úspěšná reprezentace

1

2

3

4

Rybník Jordán v Táboře odhaluje po sto osmdesáti letech svá tajemství

Tým divize 6 nalezl na stavbě Palmovka Parku II

kamenný žlab, jenž buď dokladuje zdejší činnost koželuhů, nebo mohl sloužit koním, kteří jsou na starých

obrazech spojovaní se sousední hospodou U Horkých.

Metrostav klade velký důraz na kvalitu odváděného

díla. Pracovat dobře patří mezi základní úkoly všech

jeho zaměstnanců. Na kvalitě provedení zakázek i splnění pracovních úkolů se výrazně podílejí také mistři.

Pro posílení jejich poslání, odpovědnosti a pravomocí

proto vedení firmy přijalo rozhodnutí o systémovém

kvalifikačním rozvoji všech, kdo v této pozici pracují.

Manažeři firmy vyhodnotili výsledky realizací zakázek, aktivity divizí i poznatky z letošních tematických

dnů pro mistry, které byly zaměřené na systém řízení

kvality a rozbor závažných vad díla. Na základě těchto

znalostí dnes ve spolupráci s úseky výkonných ředitelů

jsou připravovány základní a cyklické kvalifikační kurzy

pro mistry. Organizací uvedených vzdělávacích aktivit,

jež účastníkům přinesou aktuální informace o nových

technologických postupech, systémech řízení i potřebnou

výměnu informací z ukončených zakázek, je pověřen útvar

kvalifikační rozvoje. Při jejich přípravě úzce spolupracuje

s odborníky z centrály i z jednotlivých divizí.

Informace k projektům vzdělávacích akcí, které budou určené pro zkvalitnění znalostí a schopností mistrů,

najdete již brzy na intranetovém portálu personálního

ředitele Metrostavu v sekci vzdělávání.

Více než padesátihektarovou vodní nádrž Jordán dnes dělí provizorní hráz na dvě poloviny. Jedna je už vypuštěná,

přesto není suchá (foto č. 1) – odvádějí se přes ní vody z výše položených rybníků, aby práce na dně Jordánu byly

bezpečné za každého počasí. K odtoku vody slouží jak tlaková, tak i 150 m dlouhá beztlaková štola, dnes už opatřená

definitivním železobetonovým ostěním (foto č. 2). Pro divizi 6 je v subdodávce buduje tým střediska podzemí

z divize 1. Jeho vedoucí Jiří Novák vysvětluje: „Naše práce teď stojí, protože čekáme na úplné vypuštění první části

Jordánu, abychom mohli dokončit sekundární ostění tlakové štoly i objektu uzávěrů (foto č. 3).“ I když k vysušení

dna víc než 500 let staré nádrže ještě nějaká doba zbývá, rybník už za velkého zájmu táborských obyvatel vydal

některá tajemství. Ve vypouštěné části třeba bylo o mnoho víc ryb, než správci očekávali. Při výlovu sice rybáři

nenašli legendárního sumce Viléma, zato z vody vytáhli přes 12 tisíc ryb o celkové váze přes 13 tisíc kilogramů.

Cejnů bylo téměř 9,5 tisíce, úhořů 960, tolstolbiků 503 a kaprů 84. Většina z nich skončila v nedalekých sádkách,

kde si je teď lidé mohou prohlédnout (foto č. 4). Další „úlovky“ z Jordánu se ale zblízka zkoumat nedoporučuje –

vylovili je totiž pyrotechnici. K jejich nejčetnějším nálezům patřily granáty, dodnes jich našli téměř 80. Zneškodnili

i 50 torz zbraní, jednu protipěchotní minu a tři protitankové střely. Na dně však stále ještě zbývá deset dalších

detekovaných anomálií, které mohou představovat hrozbu. Tým Ing. Petra Šimáka z divize 6, jenž odbahnění

Jordánu provádí ve sdružení s firmami DAICH a ZVÁNOVEC, si prostě při práci musí neustále dávat pozor.

Do letošního Týdne vědy a techniky se zapojili také dva

pracovníci Metrostavu – Ing. Ermín Stehlík a Ing. David Cyroň z divize 5, kteří veřejnosti představili svoje zkušenosti z ražby pražského metra pomocí TBM.

Za příkladnou reprezentaci jim děkujeme.

Ing. Stehlík (foto) svou přednášku přednesl 6. listopadu dopoledne ve Velkém sále Akademie věd České republiky na Národní třídě v Praze 1. Vystoupení, které bylo

svým časným termínem určené převážně pro studenty,

pozorně sledovalo i několik starších posluchačů.

Tentýž den později odpoledne věnovali hosté Akademického konferenčního centra v Husově ulici svou pozornost Ing. Cyroňovi. Návštěvníků zde nebylo mnoho, o to

víc dotazů však každý z nich přednesl. A netýkaly se jen

metra, Metrostav je v Praze spojený i se stavbou tunelového komplexu Blanka, a tak oba specialisté museli hledat

odpovědi i mimo zadané téma. Svou prezentaci doplnili

přehlednou animací, na níž vysvětlili princip technologie

ražeb pomocí TBM, a bohatou fotodokumentací.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 20/2012 vyšlo 19. 11. 2012 (21/2012 vyjde 4. 12. 2012) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.