Metrostav s hasiči spojuje
xxxx
více
ve červená
fotoreportáži
na str. 4
nejen
barva
19. listopadu 2013 / 20 / XXV
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Jiřího Prokopa, MBA,
ředitele společnosti SQZ str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
Divize 9 vrací secesní krásu části
Fantovy budovy str. 2
g r o u p
Nové sídlo Metrostavu
Vojenský ústřední archiv je hotový
i s karanténou str. 3
Divize 5 se přesunula z Holešovic do
Stromovky str. 3
Krátce / Aktuálně
Oficiální zahájení
Slavnostní odpal v portálu
Eskifjörður zahájil 14. 11.
další projekt Metrostavu
na Islandu – výstavbu
tunelu Norðfjörður. Akce se
zúčastnila i ministryně vnitra
Hanna Birna Kristjánsdóttir.
Silniční tunel dlouhý téměř 8 km by měli raziči divize 5
vedení týmem Ing. Aleše Gotharda dokončit na podzim
roku 2017. Více informací přineseme v příštím čísle novin.
Demolice na žádost stavebního odboru
Na základě smlouvy mezi Prahou a Metrostavem o pomoci
při haváriích zahájil 25. října tým stavomontážního
střediska divize 9 vedený Milanem Vaňkátem demolici
torza bývalé tiskárny v Opletalově ulici. V průběhu víkendu
a následujícího státního svátku zde bagr s obřími nůžkami
za nepřetržité bezpečnostní ostrahy zboural stěny do ulice
i do vnitrobloku, které hrozily zřícením.
Best of Realty 2013
Odborná porota vyhlásila
5. listopadu nejlepší realitní
stavby roku přihlášené
do letošní soutěže Best
of Realty. Ze 42 projektů
v šesti kategoriích se mezi
obchodními centry umístila
v roce 2013 na druhé příčce Galerie Šantovka v Olomouci
(foto), jejíž stavbu řídil tým Ing. Jana Šlajse z divize 1.
Srdečně vás zveme na
Den otevřených dveří
tunelového komplexu Blanka:
30. listopadu, 9–14 hodin.
Šestikilometrová trasa vede od stanice
metra Holešovice přes Trojský most na
Malovanku. Vozíčkáři potřebují doprovod.
Sportovní obuv pro všechny nutná!
I když je řízení projektů podobné, stavba Palmovka
Parku II (titulní foto) se od ostatních přece jen lišila.
Tým Ing. Přemysla Duška z divize 6 ji totiž budoval
na míru pro prezidium, centrálu Metrostavu a vedení
jeho divizí. „Vážím si toho, že jsme dostali příležitost
stavět vlastní firemní sídlo. I přesto, že mám za sebou
řízení několika velkých zakázek, při výstavbě PPII jsem
cítil nezvyklou odpovědnost,“ konstatoval Ing. Dušek.
Dílo jeho týmu i mnoha dalších zaměstnanců Metrosta
vu či firem Skupiny Metrostav začnou už brzy hodnotit
první kolegové. Stěhování vypukne 21. listopadu, v pl
ném provozu bude celý komplex už v lednu 2014.
Pitná voda je základ
Tým Ing. Tomáše Ambrose z divize 6 ukončil 30. října
za účasti místních zastupitelů stavbu v České Skalici.
Ve sdružení tu řídil projekt na rozšíření zdroje pitné
vody a intenzifikaci její úpravny (foto archiv divize 6).
Rok a půl dlouhá zakázka zahrnovala vybudování jímacího vrtu a dvou monitorovacích ke sledování případného
znečištění podzemních vod z nedalekého průmyslového
areálu. Vrty stavbaři vystrojili technologií a vyměnili asi
320 m potrubí, jež surovou vodu přivádí do úpravny. Při
intenzifikaci technologické části úpravny zmodernizovali
zastaralé technologie, což si vyžádalo stavební rekonstrukci objektu. V něm nahradili předúpravu surové vody,
filtry i čerpací techniku a provoz plně automatizovali.
Palmovka Park II (malé foto) se dvěma suterény garáží, společným parterem a třemi věžemi vyrostl na rohu
Koželužské a Voctářovy ulice v Praze-Libni za necelé dva
roky. Jeho stavbu zdržel na začátku čtyřměsíční archeologický průzkum a v závěru povodeň. Kolaudace se kvůli ní
opozdily o dva měsíce a jen díky společnému úsilí všech
zúčastněných se je týmu Ing. Duška podařilo zvládnout
podle popovodňového harmonogramu do 22. října.
„K červnové povodni se chci ještě vrátit,“ říká Ing. Dušek a pokračuje: „Ani ne tak proto, abych připomněl, jak
obtížně jsme vyklízeli a čistili zatopené suterény a přízemí,
demolovali a odstraňovali již hotové konstrukce a rozvody
či narychlo řešili nové dodávky technologie a znovu stavěli zničené části stavby. Museli jsme totiž zároveň nechat
přepracovat projekt stavby. Nízkonapěťová rozvodna je
dnes třeba místo v suterénu ve zvýšeném přízemí. O patro
výš jsou i typově jiná trafostanice a rozvodna VN.“
Na stavbě PPII se za pomoci úseku výrobně-technického ředitele centrály Metrostavu podílel nejen projektový tým, ale i betonáři divize 6, zaměstnanci provozu
zemních prací divize 4, zámečníci divize 1, pracovníci
firem PRAGIS či Subterra a mechanizace divize 11. Velký
podíl na rychlosti díla měla i podpora vedení divize 6
a vstřícnost Ing. arch. Josefa Pleskota, jeho AP Atelieru
nebo interiérového studia A69. Na kolaudaci už tak čeká
jen gastroprovoz, který by se měl rozeběhnout v prosinci.
Dnes v Palmovka Parku II probíhají předpřejímky,
odstraňování vad a nedodělků a dokončování pevně zabudovaných interiérových prvků. Po vysušení konstrukcí
na přijatelnou míru završí stavbu pokládka přízemních
dřevěných podlah a stěrek ve 2. NP. Pak už zbude čas
na vzpomínky – zajímavosti i komplikace: „Jak archeologové na staveništi nalezli kostlivce či mince, zlatokopové
vyrýžovali zlato a my vykopali veliké bludné balvany.
Jak jsme překonali komplikace související s těsněním
stavební jámy a jejím hloubením vedle Pivního sanatoria
U Horkých. Jak jsme kvůli vysoké hladině podzemní vody
museli částečně zatopit suterény, abychom zamezili vodnímu vztlaku do doby, než betonáže ve vyšších patrech
přitíží nosné konstrukce proti vyplavání... Bylo toho dost,
co jsme díky schopnému týmu vyřešili. Proto věřím, že
Palmovka Park II bude Metrostavu dobře sloužit,“ uzavírá
Ing. Dušek. O zajímavých nálezech souvisejících s PPII si
můžete přečíst na str. 4. Interiéry nového sídla společnosti i její Skupiny přiblíží některá z následných fotoreportáží.
Palmovka Park II, Praha 8 – Libeň
Podlaží
Stavební jáma – výkop
Beton nosné železobetonové konstrukce
Užitná plocha
Plocha koberců
Kabely silnoproud
Strukturovaná kabeláž
Počet pracovních míst
Počet záchodů
Počet patrových kuchyněk
2 PP a 6–7 NP
cca 30 000 m³
cca 13 500 m³
cca 22 700 m²
cca 11 650 m²
cca 142 km
cca 133 km
cca 710 ks
cca 125 ks
39 ks
Bez ohledu na vodu
Od března 2012 buduje tým Ing. Jiřího Škrance z di
vize 6 ve sdružení se Zakládáním staveb malou vodní
elektrárnu Štětí. Přesně podle plánu 5. listopadu – jako
by v červnu práce nezdržela povodeň – ji předali odbor
níkům ze společnosti Voith pro montáž technologie.
V ten samý den byly na místě obě převodovky, které si
prohlédl i ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc (foto vpravo). „Zdržení způsobené velkou vodou se nám podařilo dohnat jen
díky velkému úsilí a nasazení tesařů a železářů v nočních
směnách,“ říká Ing. Škranc a vysvětluje: „Betonáři z naší
divize vedení Petrem Hanzlíkem provedli nejprve konstrukce na kritické cestě. Teprve teď, když je objekt elektrárny
pod střechou, se začali věnovat vedlejším betonážím.“
Tým Ing. Škrance má za sebou stavbu už několika
MVE, poprvé ji však staví na klíč, a řídí tedy i budování
provozních souborů. „Problémy nám ale dnes nedělají jen turbíny či ostatní technologie. Nemůžeme třeba
sehnat asi 1,5 m vysoké kameny, kterými bychom měli
podle projektu osadit nový rybí přechod. Po betonářské
stránce je hotový a teď objíždíme okolní lomy a hledáme
vhodný materiál a proveditelný technologický postup pro
jeho dokončení,“ povzdechl si Ing. Škranc. Technologie
by v MVE Štětí měla být namontována na konci března
roku 2014. V dubnu proběhnou zkoušky a v květnu by měl
začít zkušební provoz prvního stroje, v červnu druhého.
Zakázka, kterou po dobu výstavby Metrostav i financuje,
by potom měla být zkolaudována a předána v únoru 2015.