Metrostav s hasiči spojuje

xxxx

více

ve červená

fotoreportáži

na str. 4

nejen

barva

19. listopadu 2013 / 20 / XXV

více v článku na str. 3

Ptáme se: Ing. Jiřího Prokopa, MBA,

ředitele společnosti SQZ str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

Divize 9 vrací secesní krásu části

Fantovy budovy str. 2

g r o u p

Nové sídlo Metrostavu

Vojenský ústřední archiv je hotový

i s karanténou str. 3

Divize 5 se přesunula z Holešovic do

Stromovky str. 3

Krátce / Aktuálně

Oficiální zahájení

Slavnostní odpal v portálu

Eskifjörður zahájil 14. 11.

další projekt Metrostavu

na Islandu – výstavbu

tunelu Norðfjörður. Akce se

zúčastnila i ministryně vnitra

Hanna Birna Kristjánsdóttir.

Silniční tunel dlouhý téměř 8 km by měli raziči divize 5

vedení týmem Ing. Aleše Gotharda dokončit na podzim

roku 2017. Více informací přineseme v příštím čísle novin.

Demolice na žádost stavebního odboru

Na základě smlouvy mezi Prahou a Metrostavem o pomoci

při haváriích zahájil 25. října tým stavomontážního

střediska divize 9 vedený Milanem Vaňkátem demolici

torza bývalé tiskárny v Opletalově ulici. V průběhu víkendu

a následujícího státního svátku zde bagr s obřími nůžkami

za nepřetržité bezpečnostní ostrahy zboural stěny do ulice

i do vnitrobloku, které hrozily zřícením.

Best of Realty 2013

Odborná porota vyhlásila

5. listopadu nejlepší realitní

stavby roku přihlášené

do letošní soutěže Best

of Realty. Ze 42 projektů

v šesti kategoriích se mezi

obchodními centry umístila

v roce 2013 na druhé příčce Galerie Šantovka v Olomouci

(foto), jejíž stavbu řídil tým Ing. Jana Šlajse z divize 1.

Srdečně vás zveme na

Den otevřených dveří

tunelového komplexu Blanka:

30. listopadu, 9–14 hodin.

Šestikilometrová trasa vede od stanice

metra Holešovice přes Trojský most na

Malovanku. Vozíčkáři potřebují doprovod.

Sportovní obuv pro všechny nutná!

I když je řízení projektů podobné, stavba Palmovka

Parku II (titulní foto) se od ostatních přece jen lišila.

Tým Ing. Přemysla Duška z divize 6 ji totiž budoval

na míru pro prezidium, centrálu Metrostavu a vedení

jeho divizí. „Vážím si toho, že jsme dostali příležitost

stavět vlastní firemní sídlo. I přesto, že mám za sebou

řízení několika velkých zakázek, při výstavbě PPII jsem

cítil nezvyklou odpovědnost,“ konstatoval Ing. Dušek.

Dílo jeho týmu i mnoha dalších zaměstnanců Metrosta­

vu či firem Skupiny Metrostav začnou už brzy hodnotit

první kolegové. Stěhování vypukne 21. listopadu, v pl­

ném provozu bude celý komplex už v lednu 2014.

Pitná voda je základ

Tým Ing. Tomáše Ambrose z divize 6 ukončil 30. října

za účasti místních zastupitelů stavbu v České Skalici.

Ve sdružení tu řídil projekt na rozšíření zdroje pitné

vody a intenzifikaci její úpravny (foto archiv divize 6).

Rok a půl dlouhá zakázka zahrnovala vybudování jímacího vrtu a dvou monitorovacích ke sledování případného

znečištění podzemních vod z nedalekého průmyslového

areálu. Vrty stavbaři vystrojili technologií a vyměnili asi

320 m potrubí, jež surovou vodu přivádí do úpravny. Při

intenzifikaci technologické části úpravny zmodernizovali

zastaralé technologie, což si vyžádalo stavební rekonstrukci objektu. V něm nahradili předúpravu surové vody,

filtry i čerpací techniku a provoz plně automatizovali.

Palmovka Park II (malé foto) se dvěma suterény garáží, společným parterem a třemi věžemi vyrostl na rohu

Koželužské a Voctářovy ulice v Praze-Libni za necelé dva

roky. Jeho stavbu zdržel na začátku čtyřměsíční archeologický průzkum a v závěru povodeň. Kolaudace se kvůli ní

opozdily o dva měsíce a jen díky společnému úsilí všech

zúčastněných se je týmu Ing. Duška podařilo zvládnout

podle popovodňového harmonogramu do 22. října.

„K červnové povodni se chci ještě vrátit,“ říká Ing. Dušek a pokračuje: „Ani ne tak proto, abych připomněl, jak

obtížně jsme vyklízeli a čistili zatopené suterény a přízemí,

demolovali a odstraňovali již hotové konstrukce a rozvody

či narychlo řešili nové dodávky technologie a znovu stavěli zničené části stavby. Museli jsme totiž zároveň nechat

přepracovat projekt stavby. Nízkonapěťová rozvodna je

dnes třeba místo v suterénu ve zvýšeném přízemí. O patro

výš jsou i typově jiná trafostanice a rozvodna VN.“

Na stavbě PPII se za pomoci úseku výrobně-technického ředitele centrály Metrostavu podílel nejen projektový tým, ale i betonáři divize 6, zaměstnanci provozu

zemních prací divize 4, zámečníci divize 1, pracovníci

firem PRAGIS či Subterra a mechanizace divize 11. Velký

podíl na rychlosti díla měla i podpora vedení divize 6

a vstřícnost Ing. arch. Josefa Pleskota, jeho AP Atelieru

nebo interiérového studia A69. Na kolaudaci už tak čeká

jen gastroprovoz, který by se měl rozeběhnout v prosinci.

Dnes v Palmovka Parku II probíhají předpřejímky,

odstraňování vad a nedodělků a dokončování pevně zabudovaných interiérových prvků. Po vysušení konstrukcí

na přijatelnou míru završí stavbu pokládka přízemních

dřevěných podlah a stěrek ve 2. NP. Pak už zbude čas

na vzpomínky – zajímavosti i komplikace: „Jak archeologové na staveništi nalezli kostlivce či mince, zlatokopové

vyrýžovali zlato a my vykopali veliké bludné balvany.

Jak jsme překonali komplikace související s těsněním

stavební jámy a jejím hloubením vedle Pivního sanatoria

U Horkých. Jak jsme kvůli vysoké hladině podzemní vody

museli částečně zatopit suterény, abychom zamezili vodnímu vztlaku do doby, než betonáže ve vyšších patrech

přitíží nosné konstrukce proti vyplavání... Bylo toho dost,

co jsme díky schopnému týmu vyřešili. Proto věřím, že

Palmovka Park II bude Metrostavu dobře sloužit,“ uzavírá

Ing. Dušek. O zajímavých nálezech souvisejících s PPII si

můžete přečíst na str. 4. Interiéry nového sídla společnosti i její Skupiny přiblíží některá z následných fotoreportáží.

Palmovka Park II, Praha 8 – Libeň

Podlaží

Stavební jáma – výkop

Beton nosné železobetonové konstrukce

Užitná plocha

Plocha koberců

Kabely silnoproud

Strukturovaná kabeláž

Počet pracovních míst

Počet záchodů

Počet patrových kuchyněk

2 PP a 6–7 NP

cca 30 000 m³

cca 13 500 m³

cca 22 700 m²

cca 11 650 m²

cca 142 km

cca 133 km

cca 710 ks

cca 125 ks

39 ks

Bez ohledu na vodu

Od března 2012 buduje tým Ing. Jiřího Škrance z di­

vize 6 ve sdružení se Zakládáním staveb malou vodní

elektrárnu Štětí. Přesně podle plánu 5. listopadu – jako

by v červnu práce nezdržela povodeň – ji předali odbor­

níkům ze společnosti Voith pro montáž technologie.

V ten samý den byly na místě obě převodovky, které si

prohlédl i ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc (foto vpravo). „Zdržení způsobené velkou vodou se nám podařilo dohnat jen

díky velkému úsilí a nasazení tesařů a železářů v nočních

směnách,“ říká Ing. Škranc a vysvětluje: „Betonáři z naší

divize vedení Petrem Hanzlíkem provedli nejprve konstrukce na kritické cestě. Teprve teď, když je objekt elektrárny

pod střechou, se začali věnovat vedlejším betonážím.“

Tým Ing. Škrance má za sebou stavbu už několika

MVE, poprvé ji však staví na klíč, a řídí tedy i budování

provozních souborů. „Problémy nám ale dnes nedělají jen turbíny či ostatní technologie. Nemůžeme třeba

sehnat asi 1,5 m vysoké kameny, kterými bychom měli

podle projektu osadit nový rybí přechod. Po betonářské

stránce je hotový a teď objíždíme okolní lomy a hledáme

vhodný materiál a proveditelný technologický postup pro

jeho dokončení,“ povzdechl si Ing. Škranc. Technologie

by v MVE Štětí měla být namontována na konci března

roku 2014. V dubnu proběhnou zkoušky a v květnu by měl

začít zkušební provoz prvního stroje, v červnu druhého.

Zakázka, kterou po dobu výstavby Metrostav i financuje,

by potom měla být zkolaudována a předána v únoru 2015.