strana 4

Kostra, zlato i balvany

Každé staveniště má svou historii – archeologickou

i geologickou. V současnosti, když Palmovka Park II

(PPII) stojí, můžeme uzavřít přehled zajímavých ná­

lezů, které připomínají minulost místa, kde se už brzy

začne psát budoucnost společnosti Metrostav.

Jako první se do historie prostranství na rohu Voctářovy a Koželužské ulice podívali v roce 2011 archeologové, když pod vedením Mgr. Martina Vyšohlída začali

mapovat zaniklou zástavbu židovského města, které bylo

v této oblasti založeno v polovině 16. století. Na 12 historických parcelách s devíti židovskými a třemi křesťanskými domy odkryli pět sklepů, z toho dva s dochovanou

klenbou, a vyzdvihli na 200 beden nálezů, které na místě

mimo jiné doložily výrobu vápna či stavební keramiky

a koželužské provozy. Naprostou většinu z objevů tvořily

zlomky keramiky, některé i ze 13. století, a zvířecí kosti.

Za zajímavé Mgr. Vyšohlíd označil fragment římsového

kachle ze 16. století z dílny pražského hrnčíře Jíchy, více

než 130 kousků dýmek a jejich troubelí, zlomky kameninových holb ze 17. století, výrobky ze skla či barevných kovů

– špendlíky, náprstky, oděvní háčky, přezky či knoflíky.

Jedinečný byl podle něj i objev pouze několikacentimetrového modelu děla ze 17. století a asi 200 mincí, mezi

nimiž vynikal zlatý dukát Ferdinanda II. z r. 1597. Záhadou

ale dodnes zůstává kostra odrostlejšího dítěte, kterou

archeologové odkryli pod jednou z mělčeji založených zdí

a podle stratigrafických souvislostí zařadili její pohřeb

do období před zhruba 350 lety. Podrobnosti najdete na

webových stránkách www.archaiapraha.cz.

Za další pozoruhodnosti vděčíme pozornosti či znalostem pracovníků Metrostavu. Ve výkopech nalezli třeba

kamenný žlab, který dokladuje buď činnost koželuhů,

nebo mohl sloužit koním ze sousední hospody U Horkých.

Ve stavební jámě na rozhraní štěrkopísků a břidlic potom 14. června 2012 Zdeněk Medek z divize 5 vyrýžoval

patnáct 24karátových zlatinek, a potvrdil tak nálezy tohoto

drahého kovu na území české metropole.

Ing. Miloslav Jon z divize 6 zde zase našel asi pětikilovou skalní pecku, geology zařazenou mezi prvohorní

konkrece, tzv. šárecké koule, jejichž stáří se odhaduje

zhruba na 465 milionů let. Podrobnosti i fotografii „naší“

prokřemenělé kuličky, jež vznikla ve středním ordoviku,

najdete v čísle 21/2012 novin Metrostavu.

Na rozdíl od ostatních zajímavostí kolem PPII jsme tu

následující zatím nepředstavili. Jedná se o velké balvany,

které poutají pozornost u vstupu z Voctářovy ulice (foto).

Pracovníci divize 6 je nalezli asi 5 m pod terénem v prostředí hrubozrnných štěrkopískových náplavů údolní vltavské terasy. Podle vyjádření RNDr. Jaroslava Altmanna

ze společnosti K+K průzkum se v náplavech daly z místních hornin identifikovat úlomky a valouny ordovické

břidlice a ojediněle křemence či buližníku nebo vápnité

konkrece. Ze vzdálenějšího okolí sem proudící voda z odtávajícího sněhu a ledu v meziledových dobách čtvrtohor

– zhruba před 2 miliony let – dopravila starohorní droby

a břidlice, železité pískovce a slepence či žlutavé třetihorní

křemence. Stavbyvedoucí Josef Železný z divize 6 tu dokonce nalezl i kus typické stébelnaté ruly z Kouřimska.

Ve výkopech však byly hojně zastoupeny i valouny

žuly, přesněji granodioritu, jenž se běžně vyskytuje ve

středočeském žulovém plutonu v Posázaví či středním

Povltaví. Tato vyvřelá hornina, vzniklá v prvohorách na

přelomu devonu a karbonu krystalizací magmatu (před

cca 360 miliony let), se ve výkopech nejčastěji objevovala

v 10–30cm valounech. Její největší balvany nacházené

kolem Prahy přitom mívají jen velikost menší židle. Ten,

který ze vzdálenosti asi 30 km dopravila Vltava do Libně,

je však veliký jako psací stůl. Měří asi 110 x 90 x 80 cm

a váží kolem dvou tun. Je částečně zaoblený a jeho středně až hrubě zrnitá hornina se zřetelnými zrny narezavělých živců, smolně černého amfibolu, černého a hnědočerného biotitu i bezbarvého křemene je povrchově silně

zvětralá. Jako geologická zajímavost se oprávněně stal

symbolem spojujícím naši minulost s budoucností.

i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / zaj í mav o s t i

Podpora řemeslníků

n a š e F OTORE P ORTÁ Ž

Metrostav podpořil Hospodářskou komoru České re­

publiky v úsilí o zvýšení prestiže technických a řemesl­

ných oborů na středních a odborných školách.

Za účasti ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR

prof. RNDr. Dalibora Štyse, CSc., ocenila Hospodářská

komora České republiky 31. října nejlepší absolventy

středních a odborných škol v technických a řemeslných

oborech. Partnerem této akce, která letos proběhla už poosmnácté, se Metrostav stal poprvé. Od příštího roku se

do soutěže zapojí také všechny jeho smluvní střední školy.

„Dlouhodobě upozorňujeme na propad počtu absolventů technických oborů, ke kterému dojde v nejbližších

letech. Jsem proto velmi rád, že jsme mohli ocenit mladé

lidi, kteří určitě nebudou mít problém najít uplatnění na

trhu práce. Předané ocenění Hospodářské komory ČR je

navíc potvrzením kvality pro jejich budoucí zaměstnavatele,“ řekl prezident HK ČR Petr Kužel, MBA, a poděkoval

za práci, kterou odvádějí firmy spolupracující s odbornými

školami. S radostí také oznámil, že senátoři schválili návrh

ustanovení o daňové podpoře těchto společností. Cílem

zákona, jenž by měl po podpisu prezidenta ČR vstoupit

v platnost prvního ledna příštího roku, je zvýhodnit zaměstnavatele, kteří poskytují školám svoje odborníky,

stroje a know-how, aby připravili novou generaci pro

uplatnění v průmyslu a technických oborech.

1

Tunel z Evropy do Asie

2

3

4

5

6

7

K 90. výročí vzniku Turecké republiky byl 29. října

slavnostně otevřen 13,6 km dlouhý podmořský tunel,

který pod 900 m širokou Bosporskou úžinou spojuje

železniční tratě v evropské a asijské části Istanbulu.

Práce na stavbě, o které se uvažovalo už v roce 1860,

se rozběhly před 9 lety. Zbrzdily je však rozsáhlé archeo­

logické výzkumy, při kterých byly odhaleny nesmírně

cenné zbytky byzantského přístavu ze 4. století n. l. s nejstaršími galérami a artefakty z až 6. tisíciletí př. n. l.

Tunel – součást rozsáhlého projektu Marmaray, jenž

zahrnuje i modernizaci 76 km stávajících tratí – je nejhlouběji položeným dílem svého druhu na světě. Jeho hloubka

pod mořským dnem dosahuje až 56 metrů. Na díle se kromě Turecka podílelo i Japonsko a je provedeno unikátní

pontonovou technologií, aby tunel odolal zemětřesením.

Na upravené dno bylo při jeho stavbě postupně spuštěno

jedenáct betonových prefabrikovaných sekcí s párem

ocelových tunelových rour, vyrobených v suchém doku.

Až 135 m dlouhé a devět metrů vysoké oboustranně

uzavřené díly zaručují flexibilitu tunelu spojovacími a těsnicími prvky a jsou pokryty pětimetrovým zásypem. Nejnáročnější akcí při stavbě, která skončí v létě 2015, bylo

napojení tunelových rour o průměru 7,6 m vystupujících

z pobřeží na koncová čela krajních podmořských sekcí.

Než začne stavba

8

9

Vrcholí přesuny ocelové konstrukce železničního mostu přes Labe v Děčíně

Déle než rok pracuje tým Ing. Martina Řediny a zaměstnanců provozu mostních technologií z divize 4 na rekonstrukci

železničního mostu přes Labe (foto č. 1) na trati Děčín–Jedlová. Jejich práce vrcholí během krátké, 72denní

výluky, která začala 18. září a skončí 29. listopadu. V této době musí stavbaři odstranit starou provizorní ocelovou

konstrukci, která byla v roce 1976 osazena na kamennou spodní stavbu z roku 1868, a nahradit ji novou – s dolní

ortotropní mostovkou a průběžným kolejovým ložem. Spolu s tím musí dokončit i všechny související práce

na modernizovaném úseku trati počínaje odstraněním původního železničního svršku přes vybetonování nových

úložných prahů či podkladních desek na klenbové části přemostění – s izolacemi i odvodněním až po osazení

moderních mostních ložisek. Práci v krátkém časovém období si musela divize 4 dobře naplánovat. Tři díly nového

příhradového mostu, jehož střední pole NOK2 má horní pás kruhově zakřivený (foto č. 2) a obě krajní pole jsou

přímopásová (foto č. 3), jim proto začali vyrábět oceláři z divize 3 už v lednu. Na fotografiích jsou NOK1 a NOK3

přesunuté, NOK2 právě pracovníci divize 4 (foto č. 4) pod dohledem hlavního stavbyvedoucího Ing. Martina

Friče vysunují do definitivní polohy za pomoci hydraulických lisů (foto č. 5). Vedle nových dílů se v té době daly

na mostě naposledy postřehnout i staré konstrukce (foto č. 6). Brzy se však na své místo dostane i NOK2 (foto č. 7

vpravo a foto č. 9 v pozadí) – poslední část 800tunové ocelové skládanky vyrobené v Horních Počernicích. Oceláři

ji svařovali do dílů na montážních plošinách. Tu, která posloužila NOK3 (foto č. 8), už dnes dělníci demontují.

„Do zahájení zkušebního provozu, který má začít 29. listopadu, nám ještě zbývá osadit dilatační závěry, provést

zaštěrkování kolejového lože, položit kolejový rošt, přeložit sdělovací kabely do definitivní polohy, namontovat

trakční vedení a provést zatěžovací zkoušku mostu pomocí dvou drážních jeřábů EDK 750,“ uzavírá Ing. Frič.

Metrostav ve sdružení se Subterrou zmodernizuje bě­

hem následujících tří let 14km úsek železniční trati

Rokycany–Plzeň, jehož součástí bude i více než čtyř­

kilometrový tunel Ejpovice. Než se však stavbaři vede­

ní týmem Ing. Přemysla Krejsy z divize 5 pustí do prá­

ce, obsadili trasu budoucího koridoru archeologové.

Hned po skrývce ornice, která se nedaleko Ejpovic

začala provádět v září, se pracovníci Západočeského institutu pro ochranu a dokumentaci památek ZIP o.p.s. pustili

do průzkumů zejména lokality u Kyšic, kde má vzniknout

portál, odkud začne tunelovací stroj firmy Herrenknecht

razit Ejpovický tunel. Výzkum (foto) zde bude trvat nejméně do konce letošního roku, protože objevy tu jsou nad

očekávání bohaté. Archeologové v čele s Mgr. Kateřinou

Postráneckou zde zatím odhalili víc nálezů z mladší doby

bronzové a starší doby železné, než očekávali.

–red–, foto Daniel Vorel

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 20/2013 vyšlo 19. 11. 2013 (21/2013 vyjde 4. 12. 2013) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček

(místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.