Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
2
1
3
4 5
6
8
7
9
Než zne stavba
Metrostav ve sdružení se Subterrou zmodernizuje bě-
hem následujích tří let 14km úsek železnní trati
RokycanyPlzeň, jehož součástí bude i více než čtyř-
kilometrový tunel Ejpovice. Než se však stavbaři vede-
ní týmem Ing. Přemysla Krejsy z divize 5 pustí do prá-
ce, obsadili trasu budoucího koridoru archeologové.
Hned po skrývce ornice, která se nedaleko Ejpovic
zala provádět vzáří, se pracovci Západočesho insti-
tutu pro ochranu a dokumentaci památek ZIP o.p.s. pustili
do průzkumů zejména lokality u Kyšic, kde má vzniknout
portál, odkud začne tunelovací stroj firmy Herrenknecht
razit Ejpovický tunel. Výzkum (foto) zde bude trvat nejmé-
ně do konce letho roku, protože objevy tu jsou nad
ekávání bohaté. Archeologové v čele s Mgr.Kateřinou
Postráneckou zde zatím odhalili víc nálezů zmladší doby
bronzové a starší doby železné, než očekávali.
red, foto Daniel Vorel
Kostra, zlato i balvany
Každé staventě má svou historii – archeologickou
i geologickou. V současnosti, když Palmovka Park II
(PPII) stojí, můžeme uzavřít přehled zajímavých ná-
lezů, které připonají minulost místa, kde se už brzy
začne psát budoucnost společnosti Metrostav.
Jako první se do historie prostranství na rohu Voc-
tářovy a Koželužské ulice povali v roce 2011 archeo-
logové, když pod vedením Mgr. Martina Vyšohlída začali
mapovat zaniklou zástavbu židovského města, které bylo
v této oblasti zaleno v polovině 16. století. Na 12 his-
torických parcech s deti židovskými a třemi křesťan-
skými domy odkryli pět sklepů, z toho dva s dochovanou
klenbou, a vyzdvihli na 200 beden nálezů, které na místě
mimo jiné doložily výrobu vápna či stavební keramiky
akoželužské provozy. Naprostou většinu z objevů tvořily
zlomky keramiky, některé i ze 13. století, a zřecí kosti.
Za zajímavé Mgr. Vyšohlíd označil fragment římsového
kachle ze 16. století z dílny pražského hrnčíře Jíchy, více
než 130 kousků dýmek a jejich troubelí, zlomky kamenino-
vých holb ze 17. století, výrobky ze skla či barevných kovů
– špendlíky, náprstky, oděvní háčky, přezky či knofky.
Jedinečný byl podle něj i objev pouze několikacentime-
trového modelu děla ze 17. století a asi 200 mincí, mezi
nimiž vynikal zlatý dukát Ferdinanda II. z r. 1597. Záhadou
ale dodnes zůstává kostra odrostlejšího dítěte, kterou
archeologové odkryli pod jednou z mělčeji založech z
a podle stratigrafických souvislostí zařadili její poeb
do období před zhruba 350 lety. Podrobnosti najdete na
webových stránkách www.archaiapraha.cz.
Za další pozoruhodnosti včíme pozornosti či zna-
lostem pracovníků Metrostavu. Ve výkopech nalezli třeba
kamenný žlab, který dokladuje buď činnost koželuhů,
nebo mohl sloužit koním ze sousední hospody U Horkých.
Ve stavební jámě na rozhraní šrkopísků a břidlic po-
tom 14. června 2012 Zdeněk Medek z divize 5 vyrýžoval
patnáct 24karátových zlatinek, a potvrdil tak nálezy tohoto
drahého kovu na území české metropole.
Ing. Miloslav Jon z divize 6 zde zase našel asi pětiki-
lovou skalní pecku, geology zařazenou mezi prvohor
konkrece, tzv. šárecké koule, jejichž stáří se odhaduje
zhruba na 465 milionů let. Podrobnosti i fotografii „naší
prokřemenělé kuličky, jež vznikla ve sedním ordoviku,
najdete v čísle 21/2012 novin Metrostavu.
Narozdíl od ostatních zajímavostí kolem PPII jsme tu
sledující zam needstavili. Jedná se o velké balvany,
které poutají pozornost u vstupu zVoctářovy ulice (foto).
Pracovníci divize 6 je nalezli asi 5 m pod terénem v pro-
středí hrubozrnných štěrkopískových náplavů údolní vl-
tavské terasy. Podle vyjádření RNDr.Jaroslava Altmanna
ze společnosti K+K průzkum se v náplavech daly zst-
ch hornin identifikovat úlomky a valouny ordovické
idlice a ojediněle křemence či bulku nebo vápnité
konkrece. Ze vzlenějšího okolí sem proudící voda z od-
távajícího sněhu a ledu v meziledových dobách čtvrtohor
– zhruba před 2 miliony let – dopravila starohorní droby
abřidlice, železité pískovce a slepence či žlutavé třetihor
emence. Stavbyvedoucí Josef Železný z divize 6 tu do-
konce nalezl i kus typické sbelnaté ruly zKoimska.
Ve výkopech však byly hojně zastoupeny i valouny
žuly, přesněji granodioritu, jenž se běžně vyskytuje ve
středočesm žulovém plutonu v Posázaví či středním
Povlta. Tato vyelá hornina, vzniklá v prvohorách na
elomu devonu a karbonu krystalizací magmatu (před
cca 360 miliony let), se ve výkopech neastěji objevovala
v 1030cm valounech. Její největší balvany nacháze
kolem Prahy přitom mívají jen velikost meí židle. Ten,
který ze vzdálenosti asi 30km dopravila Vltava do Libně,
je však veliký jako psací stůl. Měří asi 110x90x80cm
aváží kolem dvou tun. Je částně zaoblený ajeho střed-
ně až hrubě zrnitá hornina se zřetelnými zrny narezavě-
ch živců, smolně čerho amfibolu, černého ahdo-
černého biotitu i bezbarvého křemene je povrchově silně
zvětra. Jako geologická zajímavost se oprávněně stal
symbolem spojujícím naši minulost sbudoucností.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 18000 Praha 8-Libeň, tel.: 266709415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 20/2013 vyšlo 19. 11. 2013 (21/2013 vyjde 4. 12. 2013) / Složení redakční rady Ing.F. Polák (předseda), Ing.J.Pavlíček
(místopředseda), Ing.J. Kavan, P.Meyer, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing.L. Svobodová, Ing.J. Šob,Ing.L. Weinfurtová aIng.M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing,s.r.o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
Vrcholí přesuny ocelové konstrukce železničho mostu přes Labe vDěčíně
le než rok pracuje tým Ing.Martina Řediny azaměstnanců provozu mostch technologií zdivize 4 narekonstrukci
železnního mostu přes Labe (foto č. 1) natrati DěčínJedlová. Jejich práce vrcholí během krátké, 72den
výluky, která začala 18. září askončí 29. listopadu. Vtéto době musí stavbaři odstranit starou provizorní ocelovou
konstrukci, která byla vroce 1976 osazena nakamennou spodní stavbu zroku 1868, anahradit ji novou – sdol
ortotropní mostovkou aprůžným kolejovým ložem. Spolu stím musí dokoit ivšechny související práce
namodernizovaném úseku trati počínaje odstraním původho železničho svršku přes vybetonování nových
úložných prahů či podkladch desek naklenbové části přemosní – sizolacemi i odvodm až poosazení
moderch mostních ložisek. Práci vkrátkém časovém období si musela divize 4 doe napnovat. Tři díly nového
íhradového mostu, jehož střední pole NOK2 má horní pás kruhově zakřivený (foto č. 2) aobě krajní pole jsou
ímosová (foto č. 3), jim proto začali vyrát oceláři zdivize 3 už vlednu. Na fotografch jsou NOK1 aNOK3
esunuté, NOK2 právě pracovníci divize 4 (foto č. 4) pod dohledem hlavního stavbyvedouho Ing.Martina
Friče vysunují dodefinitivní polohy zapomoci hydraulických lisů (foto č. 5). Vedle nových dílů se v té době daly
namostě naposledy postřehnout istaré konstrukce (foto č. 6). Brzy se však nasvé místo dostane iNOK2 (foto č. 7
vpravo afoto č. 9 vpoza) – poslední část 800tunové ocelové skládanky vyrobené vHorch Počernicích. Oceláři
ji svařovali dolů namontážch plošich. Tu, která posloužila NOK3 (foto č. 8), už dnes dělníci demontují.
„Dozahájení zkebního provozu, který má začít 29. listopadu, nám ještě zbývá osadit dilatační závěry, provést
zrkování kolejového lože, položit kolejový rošt, přeložit sdělovací kabely dodefinitivní polohy, namontovat
trakční vedení aprovést zatěžovací zkoušku mostu pomocí dvou drážch jeřábů EDK 750,“ uzavírá Ing.Fr.
Podpora řemeslníků
Metrostav podpořil Hospodářskou komoru České re-
publiky v úsilí o zvýšení prestiže technických a řemesl-
ch oborů na sedních a odborných školách.
Za účasti ministra školství, mláde a tělovýchovy ČR
prof. RNDr. Dalibora Štyse, CSc., ocenila Hospodářská
komora České republiky 31. října nejlepší absolventy
středních a odborch škol v technických a řemeslných
oborech. Partnerem této akce, která letos prohla už po-
osmnácté, se Metrostav stal poprvé. Od příštího roku se
do souže zapojí také všechny jeho smluvní střední školy.
Dlouhodobě upozorňujeme na propad počtu absol-
ventů technických oborů, ke kterému dojde v nejblších
letech. Jsem proto velmi rád, že jsme mohli ocenit mladé
lidi, kteří určitě nebudou mít probm nat uplatnění na
trhu práce. Předané ocenění Hospodářské komory ČR je
nac potvrzením kvality pro jejich budoucí zaměstnava-
tele,“ řekl prezident HK ČR Petr Kužel, MBA, apokoval
za práci, kterou odvádějí firmy spolupracující s odbornými
školami. S radostí také oznámil, že senátoři schválili návrh
ustanovení o daňové podpe těchto společností. Cílem
zákona, jenž by měl po podpisu prezidenta ČR vstoupit
vplatnost prvního ledna příštího roku, je zvýhodnit za-
městnavatele, kteří poskytují školám svoje odborníky,
stroje a know-how, aby připravili novou generaci pro
uplatnění v průmyslu a technických oborech.
Tunel z Evropy do Asie
K 90. výročí vzniku Turecké republiky byl 29. října
slavnostně otevřen 13,6 km dlouhý podmský tunel,
který pod 900 m širokou Bosporskou úžinou spojuje
železniční tratě v evropské a asijské části Istanbulu.
Práce na stavbě, o které se uvažovalo už v roce 1860,
se rozběhly před 9 lety. Zbrzdily je však rozsáhlé archeo-
logické výzkumy, při kterých byly odhaleny nesmírně
cenné zbytky byzantsho přístavu ze 4. století n. l. snej-
staršími garami a artefakty z až 6. ticiletí př. n. l.
Tunel – součást rozsáhho projektu Marmaray, jenž
zahrnuje i modernizaci 76 km stávach tratí – je nejhlou-
ji poleným dílem sho druhu na světě. Jeho hloubka
pod mořským dnem dosahuje až 56 metrů. Na díle se kro-
mě Turecka podílelo i Japonsko a je provedeno unikát
pontonovou technologií, aby tunel odolal zeměesením.
Na upravené dno bylo při jeho stavbě postupně sptěno
jedenáct betonových prefabrikovaných sekcí s párem
ocelových tunelových rour, vyrobených vsuchém doku.
Až 135 m dlouhé a devět metrů vysoké oboustranně
uzavřené díly zaručují flexibilitu tunelu spojovacími atěs-
nicími prvky a jsou pokryty pětimetrovým zásypem. Nej-
ročjší akcí při stavbě, která skončí v létě 2015, bylo
napojení tunelových rour o průměru 7,6m vystupujících
z pobřeží na koncová čela krajch podmořských sekcí.

 

Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (316 ms)

Rendering Strana 4 (103767): (0/1) (349 ms)

Rendering Strana 3 (103759): (0/1) (349 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3053/vth120372-1.jpg

 i3053/vth120382-1.jpg

 i3053/bg103767.svg

 i3053/vth120361-1.jpg

 i3053/vth120365-1.jpg