strana 4
Kostra, zlato i balvany
Každé staveniště má svou historii – archeologickou
i geologickou. V současnosti, když Palmovka Park II
(PPII) stojí, můžeme uzavřít přehled zajímavých ná
lezů, které připomínají minulost místa, kde se už brzy
začne psát budoucnost společnosti Metrostav.
Jako první se do historie prostranství na rohu Voctářovy a Koželužské ulice podívali v roce 2011 archeologové, když pod vedením Mgr. Martina Vyšohlída začali
mapovat zaniklou zástavbu židovského města, které bylo
v této oblasti založeno v polovině 16. století. Na 12 historických parcelách s devíti židovskými a třemi křesťanskými domy odkryli pět sklepů, z toho dva s dochovanou
klenbou, a vyzdvihli na 200 beden nálezů, které na místě
mimo jiné doložily výrobu vápna či stavební keramiky
a koželužské provozy. Naprostou většinu z objevů tvořily
zlomky keramiky, některé i ze 13. století, a zvířecí kosti.
Za zajímavé Mgr. Vyšohlíd označil fragment římsového
kachle ze 16. století z dílny pražského hrnčíře Jíchy, více
než 130 kousků dýmek a jejich troubelí, zlomky kameninových holb ze 17. století, výrobky ze skla či barevných kovů
– špendlíky, náprstky, oděvní háčky, přezky či knoflíky.
Jedinečný byl podle něj i objev pouze několikacentimetrového modelu děla ze 17. století a asi 200 mincí, mezi
nimiž vynikal zlatý dukát Ferdinanda II. z r. 1597. Záhadou
ale dodnes zůstává kostra odrostlejšího dítěte, kterou
archeologové odkryli pod jednou z mělčeji založených zdí
a podle stratigrafických souvislostí zařadili její pohřeb
do období před zhruba 350 lety. Podrobnosti najdete na
webových stránkách www.archaiapraha.cz.
Za další pozoruhodnosti vděčíme pozornosti či znalostem pracovníků Metrostavu. Ve výkopech nalezli třeba
kamenný žlab, který dokladuje buď činnost koželuhů,
nebo mohl sloužit koním ze sousední hospody U Horkých.
Ve stavební jámě na rozhraní štěrkopísků a břidlic potom 14. června 2012 Zdeněk Medek z divize 5 vyrýžoval
patnáct 24karátových zlatinek, a potvrdil tak nálezy tohoto
drahého kovu na území české metropole.
Ing. Miloslav Jon z divize 6 zde zase našel asi pětikilovou skalní pecku, geology zařazenou mezi prvohorní
konkrece, tzv. šárecké koule, jejichž stáří se odhaduje
zhruba na 465 milionů let. Podrobnosti i fotografii „naší“
prokřemenělé kuličky, jež vznikla ve středním ordoviku,
najdete v čísle 21/2012 novin Metrostavu.
Na rozdíl od ostatních zajímavostí kolem PPII jsme tu
následující zatím nepředstavili. Jedná se o velké balvany,
které poutají pozornost u vstupu z Voctářovy ulice (foto).
Pracovníci divize 6 je nalezli asi 5 m pod terénem v prostředí hrubozrnných štěrkopískových náplavů údolní vltavské terasy. Podle vyjádření RNDr. Jaroslava Altmanna
ze společnosti K+K průzkum se v náplavech daly z místních hornin identifikovat úlomky a valouny ordovické
břidlice a ojediněle křemence či buližníku nebo vápnité
konkrece. Ze vzdálenějšího okolí sem proudící voda z odtávajícího sněhu a ledu v meziledových dobách čtvrtohor
– zhruba před 2 miliony let – dopravila starohorní droby
a břidlice, železité pískovce a slepence či žlutavé třetihorní
křemence. Stavbyvedoucí Josef Železný z divize 6 tu dokonce nalezl i kus typické stébelnaté ruly z Kouřimska.
Ve výkopech však byly hojně zastoupeny i valouny
žuly, přesněji granodioritu, jenž se běžně vyskytuje ve
středočeském žulovém plutonu v Posázaví či středním
Povltaví. Tato vyvřelá hornina, vzniklá v prvohorách na
přelomu devonu a karbonu krystalizací magmatu (před
cca 360 miliony let), se ve výkopech nejčastěji objevovala
v 10–30cm valounech. Její největší balvany nacházené
kolem Prahy přitom mívají jen velikost menší židle. Ten,
který ze vzdálenosti asi 30 km dopravila Vltava do Libně,
je však veliký jako psací stůl. Měří asi 110 x 90 x 80 cm
a váží kolem dvou tun. Je částečně zaoblený a jeho středně až hrubě zrnitá hornina se zřetelnými zrny narezavělých živců, smolně černého amfibolu, černého a hnědočerného biotitu i bezbarvého křemene je povrchově silně
zvětralá. Jako geologická zajímavost se oprávněně stal
symbolem spojujícím naši minulost s budoucností.
i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / zaj í mav o s t i
Podpora řemeslníků
n a š e F OTORE P ORTÁ Ž
Metrostav podpořil Hospodářskou komoru České re
publiky v úsilí o zvýšení prestiže technických a řemesl
ných oborů na středních a odborných školách.
Za účasti ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR
prof. RNDr. Dalibora Štyse, CSc., ocenila Hospodářská
komora České republiky 31. října nejlepší absolventy
středních a odborných škol v technických a řemeslných
oborech. Partnerem této akce, která letos proběhla už poosmnácté, se Metrostav stal poprvé. Od příštího roku se
do soutěže zapojí také všechny jeho smluvní střední školy.
„Dlouhodobě upozorňujeme na propad počtu absolventů technických oborů, ke kterému dojde v nejbližších
letech. Jsem proto velmi rád, že jsme mohli ocenit mladé
lidi, kteří určitě nebudou mít problém najít uplatnění na
trhu práce. Předané ocenění Hospodářské komory ČR je
navíc potvrzením kvality pro jejich budoucí zaměstnavatele,“ řekl prezident HK ČR Petr Kužel, MBA, a poděkoval
za práci, kterou odvádějí firmy spolupracující s odbornými
školami. S radostí také oznámil, že senátoři schválili návrh
ustanovení o daňové podpoře těchto společností. Cílem
zákona, jenž by měl po podpisu prezidenta ČR vstoupit
v platnost prvního ledna příštího roku, je zvýhodnit zaměstnavatele, kteří poskytují školám svoje odborníky,
stroje a know-how, aby připravili novou generaci pro
uplatnění v průmyslu a technických oborech.
1
Tunel z Evropy do Asie
2
3
4
5
6
7
K 90. výročí vzniku Turecké republiky byl 29. října
slavnostně otevřen 13,6 km dlouhý podmořský tunel,
který pod 900 m širokou Bosporskou úžinou spojuje
železniční tratě v evropské a asijské části Istanbulu.
Práce na stavbě, o které se uvažovalo už v roce 1860,
se rozběhly před 9 lety. Zbrzdily je však rozsáhlé archeo
logické výzkumy, při kterých byly odhaleny nesmírně
cenné zbytky byzantského přístavu ze 4. století n. l. s nejstaršími galérami a artefakty z až 6. tisíciletí př. n. l.
Tunel – součást rozsáhlého projektu Marmaray, jenž
zahrnuje i modernizaci 76 km stávajících tratí – je nejhlouběji položeným dílem svého druhu na světě. Jeho hloubka
pod mořským dnem dosahuje až 56 metrů. Na díle se kromě Turecka podílelo i Japonsko a je provedeno unikátní
pontonovou technologií, aby tunel odolal zemětřesením.
Na upravené dno bylo při jeho stavbě postupně spuštěno
jedenáct betonových prefabrikovaných sekcí s párem
ocelových tunelových rour, vyrobených v suchém doku.
Až 135 m dlouhé a devět metrů vysoké oboustranně
uzavřené díly zaručují flexibilitu tunelu spojovacími a těsnicími prvky a jsou pokryty pětimetrovým zásypem. Nejnáročnější akcí při stavbě, která skončí v létě 2015, bylo
napojení tunelových rour o průměru 7,6 m vystupujících
z pobřeží na koncová čela krajních podmořských sekcí.
Než začne stavba
8
9
Vrcholí přesuny ocelové konstrukce železničního mostu přes Labe v Děčíně
Déle než rok pracuje tým Ing. Martina Řediny a zaměstnanců provozu mostních technologií z divize 4 na rekonstrukci
železničního mostu přes Labe (foto č. 1) na trati Děčín–Jedlová. Jejich práce vrcholí během krátké, 72denní
výluky, která začala 18. září a skončí 29. listopadu. V této době musí stavbaři odstranit starou provizorní ocelovou
konstrukci, která byla v roce 1976 osazena na kamennou spodní stavbu z roku 1868, a nahradit ji novou – s dolní
ortotropní mostovkou a průběžným kolejovým ložem. Spolu s tím musí dokončit i všechny související práce
na modernizovaném úseku trati počínaje odstraněním původního železničního svršku přes vybetonování nových
úložných prahů či podkladních desek na klenbové části přemostění – s izolacemi i odvodněním až po osazení
moderních mostních ložisek. Práci v krátkém časovém období si musela divize 4 dobře naplánovat. Tři díly nového
příhradového mostu, jehož střední pole NOK2 má horní pás kruhově zakřivený (foto č. 2) a obě krajní pole jsou
přímopásová (foto č. 3), jim proto začali vyrábět oceláři z divize 3 už v lednu. Na fotografiích jsou NOK1 a NOK3
přesunuté, NOK2 právě pracovníci divize 4 (foto č. 4) pod dohledem hlavního stavbyvedoucího Ing. Martina
Friče vysunují do definitivní polohy za pomoci hydraulických lisů (foto č. 5). Vedle nových dílů se v té době daly
na mostě naposledy postřehnout i staré konstrukce (foto č. 6). Brzy se však na své místo dostane i NOK2 (foto č. 7
vpravo a foto č. 9 v pozadí) – poslední část 800tunové ocelové skládanky vyrobené v Horních Počernicích. Oceláři
ji svařovali do dílů na montážních plošinách. Tu, která posloužila NOK3 (foto č. 8), už dnes dělníci demontují.
„Do zahájení zkušebního provozu, který má začít 29. listopadu, nám ještě zbývá osadit dilatační závěry, provést
zaštěrkování kolejového lože, položit kolejový rošt, přeložit sdělovací kabely do definitivní polohy, namontovat
trakční vedení a provést zatěžovací zkoušku mostu pomocí dvou drážních jeřábů EDK 750,“ uzavírá Ing. Frič.
Metrostav ve sdružení se Subterrou zmodernizuje bě
hem následujících tří let 14km úsek železniční trati
Rokycany–Plzeň, jehož součástí bude i více než čtyř
kilometrový tunel Ejpovice. Než se však stavbaři vede
ní týmem Ing. Přemysla Krejsy z divize 5 pustí do prá
ce, obsadili trasu budoucího koridoru archeologové.
Hned po skrývce ornice, která se nedaleko Ejpovic
začala provádět v září, se pracovníci Západočeského institutu pro ochranu a dokumentaci památek ZIP o.p.s. pustili
do průzkumů zejména lokality u Kyšic, kde má vzniknout
portál, odkud začne tunelovací stroj firmy Herrenknecht
razit Ejpovický tunel. Výzkum (foto) zde bude trvat nejméně do konce letošního roku, protože objevy tu jsou nad
očekávání bohaté. Archeologové v čele s Mgr. Kateřinou
Postráneckou zde zatím odhalili víc nálezů z mladší doby
bronzové a starší doby železné, než očekávali.
–red–, foto Daniel Vorel
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 20/2013 vyšlo 19. 11. 2013 (21/2013 vyjde 4. 12. 2013) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček
(místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.