Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 2
Rezidence Vinohradská čeká nasvé obyvatele
Tým Ing.Igora Sedčka zdivize 8 ukončil rozsáhlou
rekonstrukci adostavbu secesho domu veVinohrad-
ské ulici 33. Nakonci listopadu jej převezme investor
avprosinci by se doněj mohli shovat první klienti.
hem stavby zůstala zdomu zachona pouze větší
část historické fasády (foto), supraporty vstupních dví
vpřízemí a vybrané vnitřní výplně otvorů, které prošly
repasí. Původně čtyřposchoďovému domu přibyla ještě
daí tři patra avrozsahu 1. podzemho a1. nadzemního
podlaží vznikla vedve přístavba. Její monolitická beto-
nová konstrukce – bílá vana – slouží pro parkovací zakla-
dač, nad ní vznikly dvě terasy: jedna pochozí sevěnou
krytinou, adruhá situovaná na zelené stře.
Stavbu převzal vsrpnu kdokoení Ing.Igor Sedlá-
ček. Mimo personálch změn se stavbi museli vyrovnat
s řadou problémů, které nebylo možné ve výběrovém
řízení předpokdat. „Vprojektu se třeba pítalo sm,
že se stavební suť a zemina ze založení přístavby bude
od začátku vyvážet přes nově vybudovaný průjezd. To se
ak vzhledem kestatice objektu ukázalo jako nemožné.
Nejdřív jsme museli prost nové stropy, rozpírací ští-
tové zdi, aaž poté jsme mohli vybudovat průjezd zulice
dovnitrobloku,“ vzpomíná hlavní stavbyvedoucí Vít Bou-
řil. Veškerou zeminu asuť tak stavbaři museli nakdat mi-
nirypadlem napásový dopravk adopravovat ven naulici
skrz dům. Místo na jejich ulení či skládku materiálu
nastavbu museli pečlivě plánovat, prote nafrekvento-
vané Vinohradské ulici měli kdispozici zábor pouze 50 m².
Vrezidenci je dnes 11 bytů od2+kk až po4+kk, s roz-
lohou od70 do140 m² a sbalkonem či terasou. Vpřízemí
vznikly kanceřské prostory ovelikosti 50 a143 m².
Nárná rekonstrukce trvala jen rok a její harmono-
gram byl velmi napnutý. Velmi často při ní spolupraco-
vali památkáři a výběr materiálů prohal pod dohledem
architekta. Výsledkem je dokonalý secesní vzhled domu
smoderními byty, které odpovídají dnešním standardům.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Dočasný odpočinek
Oba tunelovací stroje, Tonda a Adéla, které vyrazily
trové tunely metra V.A a zůstaly v majetku Metro-
stavu, čekají nasvé další nasazení udivize 11 vesta-
vebním dvoře v Horních Počernicích. Jejich celková
hmotnost včetně příslušenství dosahuje asi 2000 tun.
Pro řádné uskladní TBM vybudovala divize 6 dvě
betonové plochy o celkové rozloze přes 5000 m² (foto
č.1), štěrková úliště splochou přes 3000 m² atempe-
rovanou halu (foto č. 2). Má rozměry 18 x 48 m, její výška
pod hřebenem dosahuje téměř 8,5 m ajsou vní uleny
hlavní části štů (foto č. 3), jež vyžadují regulaci teploty
čivlhkosti. Vedvojich tu najdete i voky závěsu sřídi
kabinou, elektrorozvaděči, hydraulickou soustavou, hlav-
ními pohony a erektory. Srdce i mozek obou strojů tak
jsou dokonale chráněny před povětrnostními vlivy.
Ostatní části strojů jsou uleny nabetonových plo-
chách (foto č. 4). Příslušenství – pásová doprava (foto
č. 5), mísicí centrum či chlazení – našlo své úložiště
nazpevněné štěrkové ploše. Všechny kovové části zaří-
zení jsou zakonzervovány achráněny před koro, kabely,
hydraulické hadice a rozvody chrání před UV zářem
zaplachtování nebo uložení vuzavřených skladech.
TBM uskladnili pracovci divize 11 spolu s kolegy
ztýmu Ing.Štefana Ivora zdivize 5 podle padavkůfirmy
Her renknecht. Odhadovaná doba najejich přípravu k dal-
šípráci se pohybuje mezi 8 a12 měci. Vedoucí střediska
TBM divize 11 Ing.Miroslav Veselý ktomu ří: „Myslím,
že budu mluvit zavšechny, když řeknu, že bychom si přáli
t naše plochy pro TBM co nejdřív zcela prázd.“
Ing.Jiřího Prokopa, MBA,
ředitele společnosti SQZ
SQZ, dceřiná spolnost Metrostavu, poskytuje více
než 14 let služby v oblasti akreditovach zkoušek
kameniva, zemin, betonů, asfaltových ssí a měření
trání i hygieny práce. Po Ing. Jiřím Navrátilovi se le-
tos v březnu stal jejím jednatelem a ředitelem Ing. Jiří
Prokop. Předm, než nastoupil do SQZ, působil 12let
na manažerských postech v oblasti výroby stavebního
materlu – zejna betonu, kameniva acementu.
Stavebnictví prívá obtížné období. Jak se dí SQZ?
Naše firma je od zátku zaměřena zejna na zkušebnic-
tví pro stavby dopravní infrastruktury – dálnice, silnice či
železnice – a to jak na ty na povrchu, tak i v podze. Je
činnost je tedy velmi specifická. Segment veřejných zaká-
zek je pro naše laborate nejvýznamjší nejen zpohledu
edpisové základny, ale i výkonů – v uplynuch letech
zabíral více než 80 procent pracovní náplně SQZ. Propad
finančních zdrojů v této oblasti, nepřipravenost projek,
dopad zákona o veřejných zakázkách, politická nestabili-
ta, odvoní zhotovitelů a řešení sporů na úrovni Úřadu
pro ochranu hospořské souže jsou nyní realitou, se
kterou se musíme vyrovnat i my.
Jak byste chtěli bilanci společnosti zlepšit?
Přizpůsobujeme velikost firmy předpokládaným tržbám
asnažíme se rozšířit náplň práce laboratí o další druhy
zkoušek a činností. K prvmu opatření je třeba vystlit,
že v našem typu podnikání tvoří více než 80 % výdajů fix
klady, z nichž jsou nejvýznamnější položkou ty perso-
lní. Což se do praxe protá nepopulární redukcí počtu
zaměstnan. Druhé opatření je spojeno s investicemi aje
časově náročnější kvůli legislativním a procesním postu-
pům. V rámci laborate VHP (trání a hygieny práce)
na Zbraslavi se aktuálně připravujeme na to, abychom do
poloviny příštího roku získali autorizaci na měření hluku
i v mimopracovním, tedy komunálním prostředí a dále
řešíme měření radonu v budoch, v půdě a eventuálně
ve stavebních materiálech.
Chystáte ještě nějaké další novinky?
Chceme vstoupit také do oblasti měření pilot. Pracujeme
na tom, aby úsední laboratoř v Praze na Rohanském
ostrově získala akreditaci pro měření jejich integrity. Už
tento měsíc by měla být akreditována zkouška pomo
metody PID, která využívá měření dynamické odezvy po-
klepu hlavy piloty. V příštím roce bychom akreditaci chtěli
rozšířit i o druhou metodu, nazvanou CHUM.
Zmujete pražské laboratoře, ale co ta olomoucká?
SQZ v Olomouci začínala. Tamější laboratoř je za léta
činnosti dobře zavedená a má přiměřený počet zákazků
eba mezi drobnějšími či krajskými investory. Propad
velkých státních zazek ji proto tolik neovlivnil.
Kde nyní SQZ aktuálně působí?
Z větších zakázek pracujeme pro divizi 4 Metrostavu na
stavbě rychlostní komunikace R35 a na rekonstrukci ce-
mentobetonového krytu dálnice D1 kolem 215. kilometru.
Zhruba ze 45 % poskytujeme slby i exterm firmám,
eba pro společnost Skanska na modernizaci železnič-
ního koridoru v Plzni. Nově se věnujeme zkoušení přímo
pro investory. Uspěli jsme naíklad u Ředitelství silnic
a dálnic ČR (ŘSD) na tolik medializované opravě dálni-
ceD1. Významný pol exterch zakázek svědčí o tom, že
stojíme nohama na zemi aname konkurenceschopné
služby, a to jak cenou, tak rozsahem a úrov.
Jaké další rezervy byste ještě chli vyít?
Vime příležitost v oblasti takzvané diagnostiky netu-
ch konstrukcí, jako jsou například silnice ve sprá
ŘSD, nebo krajských podniků správ a údržby silnic. Dále
je pro nás aktuální téma podnikání na Slovensku. Urči
jsou také rezervy ve spolupráci se subdodavateli firem ze
Skupiny Metrostav, což řešíme s útvarem nakupování Me-
trostavu a s vedoumi projektů. Naším cílem je udržet pe-
ze, informace a know-how doma – v naší Skupině. Plá
me dost, a proto věřím, že se nám brzo podaří nazat
na předlé úschy. Děkuji všem, kdo nás podporují,
apřeji jim – a tím i nám – pro příští rok dostatek práce.
strana 2
PME SE
1
Divize 9 vrací krásu části Fantovy budovy
Než se Pražané či cestující budou moci občerstvit
veFantově kavárně nahlavním pražském železničním
draží, jtě to chvíli potrvá. Natom, aby se jim tam
bilo, pracuje od letošho ledna kromě jiných i re-
staurátorský ateliér Metrostavu. Rekonstrukce býva
odjezdové a příjezdové haly, kterou řídí tým Ing.Mi-
chala Kaisera zdivize 9, by měla skončit ještě letos,
aby pod její kupolí avpřilehlých prostorách mohl už
najaře 2014 otevřít svou provozovnu nový kavárník.
Dnes jsou vprostoru bývalé Fantovy karny zvětšiny
hotové restaurátorské práce (foto č. 1) aje už odstrana
ipodstatná část prostorového lešení (foto č. 2), které pro
ně bylo zapoe. Lidé proczející podchodem zmoder-
ní odbavovací haly knástuptím tak mohou už dnes ob-
divovat zaklenutí původního vestibulu. Průhled tu vznikl
i přestavbě nádraží v70. letech 20. století. Náročným
restaurom prla už téměř celá kupole splochou přes
1700 m² ijejí secesní štukatérské ornamenty, erby aso-
chy připomínací města, donichž vdobě vzniku nádraží
jezdily vlaky. Navýzdobě interiéru se tehdy podíleli izná-
mí čeští sochi Stanislav Sucharda aLadislav Šaloun.
Kráse předczely funní opravy. „Když jsme chtě-
li začít prot dodatečnou hydroizolaci rubu klenby
kopule, překvapila nás subtilnost její skořepiny, která
má tloťku jen do10 cm anení betonová, ale ze sádry
skřemičitým pískem. Celé zastropení haly je tak vynášeno
pouze ocelovým nýtovaným krovem, který zároveň nese
ikrokve sešho pláště,“ vzpomíná Ing.Kaiser adodá-
: „Vjednom místě u paty kopule ale bylo odzačátku
stavby mokré místo způsobené zatékám vody, které se
m do dnešho dne nepodařilo vysušit tak, abychom
mohli prost povrchové úpravy, aniž by dlo k jejich
znehodnocení. Proto je velmi pravděpodobné, že se kjeho
dokončení budeme muset vrátit ještě pokolaudaci.“
Dlaždiči už dnes pokládají napodlahu Fantovy kavár-
ny keramickou dlažbu. Je částečnou replikou té původní
akvůli složitému spárezu je velmi náročná napřesnost
rozměření avyžaduje velké množství de.
Truhláři zrestaurátorského atelru zase montují re-
pasované dveře a ené oblení. Začali už osazovat
i okna v panteonu karny, která vytví rozsáhlý pře-
výšený půlkruh prosklené plochy směrovaný kpražské
magistrále. „Okna jsme restaurovali kompletně včetně
vitráží, na dvou okenních sestavách jsme rekonstruo-
vali ivodní fládr,“ říká vedoucí ateliéru Toš Sochor
zdivize 9. Spolu sIng.Kaiserem se domní, že všechny
práce veFantově karně budou hotové v termínu. Jen
dodatné požadavky hasičů přilávají vedoucímu pro-
jektu vrásky: „Aby začátkem letošního prosince souhlasili
skolaudací, vznikají vícepráce, které nebude jednoduc
as dokoit. Uděláme ale vše, co bude vnašich silách,
abychom harmonogram stavby dodrželi.
2
1
2
3
4
5
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2013, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (840 ms)

Rendering Strana 3 (103759): (0/1) (841 ms)

Rendering Strana 2 (103753): (0/1) (885 ms)

Rendering Strana 1 (103750): (0/1) (885 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3053/vth120361-1.jpg (3x)

 i3053/vth120365-1.jpg (3x)

 i3053/bg103753.svg

 i3053/vth120372-1.jpg (3x)

 i3053/vth120382-1.jpg