Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 2
Zásobníky abezpečnostní jímky pro kyseliny
Společnost Lovochemie – největší tuzemský výrobce
hnojiv – modernizuje svůj průmyslový areál vLovosi-
ch. Jednu ze staveb, která vněm dnes běží, řídí tým
Ing.Michala Tvrka zdivize 8. Jako generální dodava-
tel zde dostal zaúkol vybudovat sklady kyselin sírové
adusičné azrekonstruovat místo na vlečce pro stáčení
železničních cisteren. Práce, které zazvýšeného do-
zoru provozních techniků investora zaly letos vzáří,
skončí až vprosinci příšho roku.
Zatím zajišťujeme stavební jámu štovnicemi aza-
hajujeme výkopy (foto),“ říká Ing. Tvrk a pokračuje:
„Natéto stavbě budu poprvé pracovat jako vedoucí pro-
jektu od zátku realizace. Působil jsem už ale na za-
kázch Metrostavu v elektrárnách Ledvice aPočerady
avtýmu mám šikovné odborky, na které se mohu pl
spolehnout, takže věřím, že práci zvládneme včas.“
V Lovosicích musí tým divize 8 postavit zejména
šest nadzemních válcových jednoplášťových zásobní
postavených podle druhu kyseliny ve dvou havarijních
bezodtokových železobetonových jímkách. Každý ze čt
nerezových zásobníků pro skladování 5060% kyseliny
dusičné – HNO
3
– bude mít objem 3000 m
3
. Dva zásob-
ky pro 9498% kyselinu sírovou – H
2
SO
4
– budou zčerné
oceli asobjemem 500 m
3
. Havarijní jímky jsou vobou
ípadech naveny tak, aby byly srezervou schopny po-
jmout objem jednoho zásobku. Ta pro HNO
3
proto bude
zhruba šestkrát větší než druhá a bude mít půdorysné
rozměry 77 x 19 m avnitřní výšku sn 5 m.
Pro stáčení kyselin zželezničních cisteren musí be-
tonáři provést novou železobenovou jímku krytou nere-
zovým pororoštem, která bude mít za úkol zachytávat
ípadné úkapy. Práce uvlečky se dotknou ijejího kolejo-
vého lože aželezničního svršku. Součástí dodávky Metro-
stavu bude také potrubí aarmatury potřebné pro stáčení
ačerpání kyselin včetně nerezové chemické kanalizace,
provozní silnoproud aelektroinstalace. Jen měření aregu-
laci zajistí přímý dodavatel investora. Obsluha bude sklad
kyselin ovládat, řídit amonitorovat zmalého servisního
objektu. Vesrovnání sostatními částmi zakázky bude jis
jeho výstavba pro tým. Ing.Tvrdíka hračkou.
„Provoz, který se týká kyseliny sírové, musíme inves-
torovi předat včetně všech potřebných zkoušek vedsti-
hu napřelomu června ačervence příšho roku. Nebude
to jednoduché. Jednak naněj máme poměrně málo času
atéměř celý se realizuje vzimním období, ale také proto,
že souběžně s vedením díla v Lovosicích jsem zodpo-
dný i za technologickou část dostavby centrálního
skladu firmy EUROarm veSlatanech, která se bude
týkat sčení hořlavých kapalin ajejich uskladnění všesti
stokubíkových podzemních nádržích. Zatím tam pracují
stavbaři, ne práce se však rozeběhne už v polovině
listopadu,“ uzavírá vedoucí projektu.
Z metra do Quadria
Ve Spálené ulici zmizely koncem října ploty nad stani
metra Národní třída. Očím veřejnosti se tak odkrylo
Quadrio (foto č. 1), které už 4. listopadu vyhlásila od-
borná porota vsouži Best of Realty 2014 za nejlepší
nové administrativní centrum vrepublice. Jeho stavbu
řídilo sdrení divizí 3 a 1 Metrostavu.
Jako první oteela 31. října své brány čtpodlažní
obchodní galerie (foto č. 2) s více než 60 obchody. Brzy se
ale začnou nájemci shovat i do zdejších kanceláří (foto
č. 3). Kromě moderho pracovního prostředí jim Quadrio
nabídne k užíní i střešní terasy na sedové části a čt-
lístku věží, z nichž se otevírají zajímavé výhledy (foto č. 4).
Nové malé náměstí u Vladislavovy ulice už také ozdo-
bily stromy a 11 m vysoká pohyblivá hlava Franze Kafky
od Davida Černého (foto č. 5). Váží 39 tun a jejích 42 pater
se díky motorovému pohonu nezávisle na sobě otáčí. „Je
to zajímavé výtvarné dílo, které jistě zaujme. Záměrem
investora bylo oživit prostranství takovým způsobem,
aby se mezi lidmi zažilo rčení sejdeme se u hlavy‘,“ dodal
vedoucí projektu Ing. Radovan Aulík z divize3.
Ing.Radovana Auka,
vedoucího projektu zdivize 3
Profesní cesta Ing. Radovana Aulíka se střetla s divi-
zí3 před šesti lety, kdy k ní nastoupil jako vedoucí pří-
pravy projektu Galerie Harfa. V té době měl za sebou
desetiletou inženýrskou praxi, a to i v zahraničí. Před
sebou pak rekonstrukci technologických tunelů-
rodního divadla a hlavně výstavbu komplexu Quadrio.
Quadrio má tři základní části. Jsou všechny hotové?
V podstatě ano, všechny jsou zkolaudované. Čtyřpodlaž
obchodní paž s více než 60obchody je vprovozu stej
jako podzemní garáže. V pěti patrech čtyř kancelářských
ží chybí dodělat jen interiérové úpravy podle individuál-
ch požadavků jednotlivých nájemců. Vbytové části dnes
dokončujeme sedm bytů podle přání majitelů a čtyři ve
standardu daném zadávací dokumentací. Poslední dva za-
m čekají na budoucí majitele ve stavu kolaudačho mi-
nima. Kromě odstraňování drobných vad a nedodělků tak
pracujeme pouze na dodatečně zasmluvněných pracích.
Stavbu vcentru Prahy jste začali budovat včervnu ro-
ku2012 amimo jiné si vyžádala třeba 100000 m
3
-
kopů a25000 m
3
betonu. Co naní bylo nejnáročnější?
V průběhu výstavby jsme se potýkali se spoustou pře-
kážek, nicméně z dnního pohledu vidím jako nejnároč-
nější kombinaci smluvních podmínek, nabídkové ceny,
umístě stavby v centru Prahy s minimálním prostorem
pro zařízení staveniště, těžkou dopravní dostupnost,
práci vochranném pásmu metra a také to, že jsme sami
byli nositeli a garanty prováděcí dokumentace. Uvede
kombinace kladla na všechny členy týmu velké nároky.
Kdá zástavba proluky vcentru Prahy přitahuje pozor-
nost. Jak se líbí Quadrio vám?
Stavba má spoustu obdivovatelů i zapřisáhlých odpůrců,
za sebe však musím říct, že se mi z architektonického
hlediska lí. Než se na místě dnešho Quadria začala
vroce 1979 budovat stanice metra Národní třída, stál tu
blok pětipodlních domů o zhruba stejném půdorysu,
jaký je zastavěný dnes. Jejich odkaz připomíná i umělecké
lo vrecepci administrativní budovy. Výtky, že Quadrio
připravilo Prahu oparkovou plochu, nejsou tedy úplně
správné. Ještě hezčí však místo bude, až se stromy u po-
hyblivé sochy Franze Kafky zazelenají a doplní je venkov
posezení u nových restaurací. Příjemných a klidnějších
prostor uprostřed rných ulic totiž není nikdy dost.
Prošel jste zajímavými stavbami. Na kterou z nich nej-
raději vzpomínáte?
echny stavby, na nichž jsem se podílel, ve mně něco
zanechaly. Nejraději však vzpomínám na rekonstrukci
České národní budovy v New Yorku, kde jsem dva roky
pracoval jako zaměstnanec firmy PSJ. Byla to úžasná
stavební ilidská zkušenost – zakázka na americkém území
podle tamějších zvyklostí, norem i zákonů. Když jsem do
USA odjížděl, myslel jsem si, že mluvím vcelku obstojně
anglicky. Velmi brzy jsem ale zjistil, že to tak opravdu
není, zvlášť co se týká obchodních jednání a odborných
výrazů. V rámci pobytu v Americe se mi podařilo navštívit
i spoustu turisticky atraktivních míst, takže na tuto zemi
nevzpomínám jen z pracovního hlediska. Zajímavá by-
la také rekonstrukce technologických tunelů Národního
divadla, kterou jsem řídil už jako vedoucí projektu v Met-
rostavu. Byla to sice malá, ale technicky náročná stavba,
která výrazně ovlivňovala dopravu v centru města, a to
etně tramvají. Zde musím ocenit zejména spolupráci
s objednatelem a projektantem, která měla jediný cíl –
dokončit dílo v prvotřídní kvalitě a s minimálním zásahem
do běžného života metropole.
te nějaké přání, co byste rád dělal vbudoucnosti?
I když jsem poměrně brzy zjistil, že stavařina není jed-
noduchá a leh, tak musím říct, že mě pořád baví.
Vsoučasné době sice mám ještě pracovní povinnosti na
Quadriu – čeká nás finální vyúčtování s objednatelem ise
emi subdodavateli – vzhledem k pozitivním zkušenos-
tem s prací v zahraničí bych se ale nebránil nasazení na
jakou stavbu v cizině. Minimálně dokud jsou děti ještě
malé a mohl bych s sebou vzít i rodinu.
strana 2
PME SE
1
Čtvrtý nejdelší dálniční tunel vNěmecku
Západně odmeckého města Jena postavila vesdru-
žení firma BeMo Tunnelling 3,1 km dlouhý dálnič
tunel Jagdberg. Je součástí noho, téměř 12km úse-
ku dálnice A4, který optimalizuje trasu komunikace
mezi sjezdy Magdala aJena/schwitz. Zaměstnanci
BeMo, dciné spolnosti Metrostavu, se význam
podíleli zejména natunelových ražbách. Použili přitom
Novou rakouskou tunelovací metodu apráce dokončili
vrekordním čase odevět měsíců dřív, než bylo pláno-
no. Celý nový úsek A4 byl zprovozněn letos 30. října.
Tunel tvoří dva třípruhové tubusy, komunikace vnich
vede vesklonu asi 2,95 %. Nastaré trase dálnice bylo
stoupání či klesání až dvojnásobné, což zejména vzimě
výrazně komplikovalo dopravu. Osová vzdálenost tune-
lových trub dosahuje uzápadního portálu zhruba 26,5 m,
u východního je ještě o det metrů větší (foto č. 2).
Mezi troubami tak zůstal zachovaný rostlý horninový pilíř
omocnosti až 20 m. Rba západní části tunelu proc-
zela především lasturnami vápenci asměrem na východ
raziči zmáhali horninový masiv přes poruchovou zónu do
pestrých pískovců. Tunel s profilem výrubu 125–155m
2
má 10únikových propojek – ztoho tři jsou průjezdné –
avkaždém tubusu pět 560 m dlouhých nouzových zálivů.
Podélné větrání v hotovém tunelu zajišťují proudové
ventilátory. Vzhledem kdélce podzemního díla však bylo
nutné navrhnout avybudovat v něm složitý odvětrávací
systém, aby se zněj mohl lépe odtrat případný požár
avportálových částech se minimalizovalo zatížení zplodi-
nami. Kdá tunelová trouba proto byla rozdělena nadva
odtrávané úseky azhruba vpolovině tunelu byla zhoto-
vena 130 m vysoká odvětrávací šachta, která by vpřípa
požáru odváděla zplodiny zpostené půlky tunelu atím
se zabránilo zakouření ce délky tubusu. Prostorová
napojení u větracího kanálu byla velmi komplikovaná
aprovedení definitivního ostění zde představovalo velkou
výzvu zejména pro tesaře (foto č. 1).
Stavbaři navíc vybavili tunel Jagdberg nejnovější za-
bezpečovací technikou, kekteré mimo jiné patří poslední
generace systému hasicího pěnového zařízení, aLED lam-
pami sautomatickým přizpůsobením intenzity osvětlení
světelným poměrům navjezdech dotunelu.
ed oficiálním uvedením doběžného provozu, kekte-
mu došlo letos 30. října, si v polovině srpna při dni
otevřených dveří přišlo prohlédnout tento čtvrtý nejdelší
lniční tunel vNěmecku na30000 návštěvníků. Uznale
se zmiňovali především orozměrech tunelářského díla,
které se chystalo na otevření. Společnost BeMo, jež
podíl nastavbě dosáhl téměř 100 milionů eur, tak opět
prokázala, že umí odvést vynikající práci. Zdař bůh!
Clemens Lantschner, Robert Dostál
2
2
1
3
4
5
Metrostav_20_2014.indd 2 10.11.14 13:32
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (324 ms)

Rendering Strana 3 (102951): (0/1) (318 ms)

Rendering Strana 2 (102940): (0/1) (356 ms)

Rendering Strana 1 (102934): (0/1) (356 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3016/vth119297-1.jpg

 i3016/vth119308-1.jpg

 i3016/bg102940.svg

 i3016/vth119311-1.jpg

 i3016/vth119316-1.jpg