strana 2
Z metra do Quadria
Ve Spálené ulici zmizely koncem října ploty nad stanicí
metra Národní třída. Očím veřejnosti se tak odkrylo
Quadrio (foto č. 1), které už 4. listopadu vyhlásila odborná porota v soutěži Best of Realty 2014 za nejlepší
nové administrativní centrum v republice. Jeho stavbu
řídilo sdružení divizí 3 a 1 Metrostavu.
Jako první otevřela 31. října své brány čtyřpodlažní
obchodní galerie (foto č. 2) s více než 60 obchody. Brzy se
ale začnou nájemci stěhovat i do zdejších kanceláří (foto
č. 3). Kromě moderního pracovního prostředí jim Quadrio
nabídne k užívání i střešní terasy na středové části a čtyřlístku věží, z nichž se otevírají zajímavé výhledy (foto č. 4).
Nové malé náměstí u Vladislavovy ulice už také ozdobily stromy a 11 m vysoká pohyblivá hlava Franze Kafky
od Davida Černého (foto č. 5). Váží 39 tun a jejích 42 pater
se díky motorovému pohonu nezávisle na sobě otáčí. „Je
to zajímavé výtvarné dílo, které jistě zaujme. Záměrem
investora bylo oživit prostranství takovým způsobem,
aby se mezi lidmi zažilo rčení ‚sejdeme se u hlavy‘,“ dodal
vedoucí projektu Ing. Radovan Aulík z divize 3.
PTÁME SE
Ing. Radovana Aulíka,
vedoucího projektu z divize 3
1
Čtvrtý nejdelší dálniční tunel v Německu
1
2
Západně od německého města Jena postavila ve sdružení firma BeMo Tunnelling 3,1 km dlouhý dálniční
tunel Jagdberg. Je součástí nového, téměř 12km úseku dálnice A4, který optimalizuje trasu komunikace
mezi sjezdy Magdala a Jena/Göschwitz. Zaměstnanci
BeMo, dceřiné společnosti Metrostavu, se významně
podíleli zejména na tunelových ražbách. Použili přitom
Novou rakouskou tunelovací metodu a práce dokončili
v rekordním čase o devět měsíců dřív, než bylo plánováno. Celý nový úsek A4 byl zprovozněn letos 30. října.
Tunel tvoří dva třípruhové tubusy, komunikace v nich
vede ve sklonu asi 2,95 %. Na staré trase dálnice bylo
stoupání či klesání až dvojnásobné, což zejména v zimě
výrazně komplikovalo dopravu. Osová vzdálenost tunelových trub dosahuje u západního portálu zhruba 26,5 m,
u východního je ještě o devět metrů větší (foto č. 2).
Mezi troubami tak zůstal zachovaný rostlý horninový pilíř
o mocnosti až 20 m. Ražba západní části tunelu procházela především lasturnatými vápenci a směrem na východ
raziči zmáhali horninový masiv přes poruchovou zónu do
pestrých pískovců. Tunel s profilem výrubu 125–155 m2
má 10 únikových propojek – z toho tři jsou průjezdné –
a v každém tubusu pět 560 m dlouhých nouzových zálivů.
Podélné větrání v hotovém tunelu zajišťují proudové
ventilátory. Vzhledem k délce podzemního díla však bylo
nutné navrhnout a vybudovat v něm složitý odvětrávací
systém, aby se z něj mohl lépe odvětrat případný požár
a v portálových částech se minimalizovalo zatížení zplodinami. Každá tunelová trouba proto byla rozdělena na dva
odvětrávané úseky a zhruba v polovině tunelu byla zhotovena 130 m vysoká odvětrávací šachta, která by v případě
požáru odváděla zplodiny z postižené půlky tunelu a tím
se zabránilo zakouření celé délky tubusu. Prostorová
napojení u větracího kanálu byla velmi komplikovaná
a provedení definitivního ostění zde představovalo velkou
výzvu zejména pro tesaře (foto č. 1).
Stavbaři navíc vybavili tunel Jagdberg nejnovější zabezpečovací technikou, ke které mimo jiné patří poslední
generace systému hasicího pěnového zařízení, a LED lampami s automatickým přizpůsobením intenzity osvětlení
světelným poměrům na vjezdech do tunelu.
Před oficiálním uvedením do běžného provozu, ke kterému došlo letos 30. října, si v polovině srpna při dni
otevřených dveří přišlo prohlédnout tento čtvrtý nejdelší
dálniční tunel v Německu na 30 000 návštěvníků. Uznale
se zmiňovali především o rozměrech tunelářského díla,
které se chystalo na otevření. Společnost BeMo, jejíž
podíl na stavbě dosáhl téměř 100 milionů eur, tak opět
prokázala, že umí odvést vynikající práci. Zdař bůh!
Clemen s L an t s c h ner, Rober t Do s t ál
2
Zásobníky a bezpečnostní jímky pro kyseliny
3
4
5
Metrostav_20_2014.indd 2
Společnost Lovochemie – největší tuzemský výrobce
hnojiv – modernizuje svůj průmyslový areál v Lovosicích. Jednu ze staveb, která v něm dnes běží, řídí tým
Ing. Michala Tvrdíka z divize 8. Jako generální dodavatel zde dostal za úkol vybudovat sklady kyselin sírové
a dusičné a zrekonstruovat místo na vlečce pro stáčení
železničních cisteren. Práce, které za zvýšeného dozoru provozních techniků investora začaly letos v září,
skončí až v prosinci příštího roku.
„Zatím zajišťujeme stavební jámu štětovnicemi a zahajujeme výkopy (foto),“ říká Ing. Tvrdík a pokračuje:
„Na této stavbě budu poprvé pracovat jako vedoucí projektu od začátku realizace. Působil jsem už ale na zakázkách Metrostavu v elektrárnách Ledvice a Počerady
a v týmu mám šikovné odborníky, na které se mohu plně
spolehnout, takže věřím, že práci zvládneme včas.“
V Lovosicích musí tým divize 8 postavit zejména
šest nadzemních válcových jednoplášťových zásobníků
postavených podle druhu kyseliny ve dvou havarijních
bezodtokových železobetonových jímkách. Každý ze čtyř
nerezových zásobníků pro skladování 50–60% kyseliny
dusičné – HNO3 – bude mít objem 3000 m3. Dva zásobníky pro 94–98% kyselinu sírovou – H2SO4 – budou z černé
oceli a s objemem 500 m3. Havarijní jímky jsou v obou
případech navrženy tak, aby byly s rezervou schopny pojmout objem jednoho zásobníku. Ta pro HNO3 proto bude
zhruba šestkrát větší než druhá a bude mít půdorysné
rozměry 77 x 19 m a vnitřní výšku stěn 5 m.
Pro stáčení kyselin z železničních cisteren musí betonáři provést novou železobenovou jímku krytou nerezovým pororoštem, která bude mít za úkol zachytávat
případné úkapy. Práce u vlečky se dotknou i jejího kolejo-
vého lože a železničního svršku. Součástí dodávky Metrostavu bude také potrubí a armatury potřebné pro stáčení
a čerpání kyselin včetně nerezové chemické kanalizace,
provozní silnoproud a elektroinstalace. Jen měření a regulaci zajistí přímý dodavatel investora. Obsluha bude sklad
kyselin ovládat, řídit a monitorovat z malého servisního
objektu. Ve srovnání s ostatními částmi zakázky bude jistě
jeho výstavba pro tým. Ing. Tvrdíka hračkou.
„Provoz, který se týká kyseliny sírové, musíme investorovi předat včetně všech potřebných zkoušek v předstihu na přelomu června a července příštího roku. Nebude
to jednoduché. Jednak na něj máme poměrně málo času
a téměř celý se realizuje v zimním období, ale také proto,
že souběžně s vedením díla v Lovosicích jsem zodpovědný i za technologickou část dostavby centrálního
skladu firmy EURO-Šarm ve Slatiňanech, která se bude
týkat stáčení hořlavých kapalin a jejich uskladnění v šesti
stokubíkových podzemních nádržích. Zatím tam pracují
stavbaři, naše práce se však rozeběhne už v polovině
listopadu,“ uzavírá vedoucí projektu.
Profesní cesta Ing. Radovana Aulíka se střetla s divizí 3 před šesti lety, kdy k ní nastoupil jako vedoucí přípravy projektu Galerie Harfa. V té době měl za sebou
desetiletou inženýrskou praxi, a to i v zahraničí. Před
sebou pak rekonstrukci technologických tunelů Národního divadla a hlavně výstavbu komplexu Quadrio.
Quadrio má tři základní části. Jsou všechny hotové?
V podstatě ano, všechny jsou zkolaudované. Čtyřpodlažní
obchodní pasáž s více než 60 obchody je v provozu stejně
jako podzemní garáže. V pěti patrech čtyř kancelářských
věží chybí dodělat jen interiérové úpravy podle individuálních požadavků jednotlivých nájemců. V bytové části dnes
dokončujeme sedm bytů podle přání majitelů a čtyři ve
standardu daném zadávací dokumentací. Poslední dva zatím čekají na budoucí majitele ve stavu kolaudačního minima. Kromě odstraňování drobných vad a nedodělků tak
pracujeme pouze na dodatečně zasmluvněných pracích.
Stavbu v centru Prahy jste začali budovat v červnu roku 2012 a mimo jiné si vyžádala třeba 100 000 m3 výkopů a 25 000 m3 betonu. Co na ní bylo nejnáročnější?
V průběhu výstavby jsme se potýkali se spoustou překážek, nicméně z dnešního pohledu vidím jako nejnáročnější kombinaci smluvních podmínek, nabídkové ceny,
umístění stavby v centru Prahy s minimálním prostorem
pro zařízení staveniště, těžkou dopravní dostupnost,
práci v ochranném pásmu metra a také to, že jsme sami
byli nositeli a garanty prováděcí dokumentace. Uvedená
kombinace kladla na všechny členy týmu velké nároky.
Každá zástavba proluky v centru Prahy přitahuje pozornost. Jak se líbí Quadrio vám?
Stavba má spoustu obdivovatelů i zapřisáhlých odpůrců,
za sebe však musím říct, že se mi z architektonického
hlediska líbí. Než se na místě dnešního Quadria začala
v roce 1979 budovat stanice metra Národní třída, stál tu
blok pětipodlažních domů o zhruba stejném půdorysu,
jaký je zastavěný dnes. Jejich odkaz připomíná i umělecké
dílo v recepci administrativní budovy. Výtky, že Quadrio
připravilo Prahu o parkovou plochu, nejsou tedy úplně
správné. Ještě hezčí však místo bude, až se stromy u pohyblivé sochy Franze Kafky zazelenají a doplní je venkovní
posezení u nových restaurací. Příjemných a klidnějších
prostor uprostřed rušných ulic totiž není nikdy dost.
Prošel jste zajímavými stavbami. Na kterou z nich nejraději vzpomínáte?
Všechny stavby, na nichž jsem se podílel, ve mně něco
zanechaly. Nejraději však vzpomínám na rekonstrukci
České národní budovy v New Yorku, kde jsem dva roky
pracoval jako zaměstnanec firmy PSJ. Byla to úžasná
stavební i lidská zkušenost – zakázka na americkém území
podle tamějších zvyklostí, norem i zákonů. Když jsem do
USA odjížděl, myslel jsem si, že mluvím vcelku obstojně
anglicky. Velmi brzy jsem ale zjistil, že to tak opravdu
není, zvlášť co se týká obchodních jednání a odborných
výrazů. V rámci pobytu v Americe se mi podařilo navštívit
i spoustu turisticky atraktivních míst, takže na tuto zemi
nevzpomínám jen z pracovního hlediska. Zajímavá byla také rekonstrukce technologických tunelů Národního
divadla, kterou jsem řídil už jako vedoucí projektu v Metrostavu. Byla to sice malá, ale technicky náročná stavba,
která výrazně ovlivňovala dopravu v centru města, a to
včetně tramvají. Zde musím ocenit zejména spolupráci
s objednatelem a projektantem, která měla jediný cíl –
dokončit dílo v prvotřídní kvalitě a s minimálním zásahem
do běžného života metropole.
Máte nějaké přání, co byste rád dělal v budoucnosti?
I když jsem poměrně brzy zjistil, že stavařina není jednoduchá a lehká, tak musím říct, že mě pořád baví.
V současné době sice mám ještě pracovní povinnosti na
Quadriu – čeká nás finální vyúčtování s objednatelem i se
všemi subdodavateli – vzhledem k pozitivním zkušenostem s prací v zahraničí bych se ale nebránil nasazení na
nějakou stavbu v cizině. Minimálně dokud jsou děti ještě
malé a mohl bych s sebou vzít i rodinu.
10.11.14 13:32