Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 3
Ústecký plavecký areál čeká rekonstrukce
Už za necelý rok by se mohli obyvatelé Ústí nad La-
bem atěvníci města dočkat otevření opraveného
plaveckého areálu vKlíši. Třicet let stará hala nevy-
hovovala hygienickým padavm, atak se ji městští
zastupitelé rozhodli zrenovovat. Opravy se ujal tým
Ing.Radka Zemana zdivize 8 Metrostavu.
Stavbi provedoukompletní rekonstrukci celého are-
álu, při které vymění vniní padesátku a dětský bazén
za nerezové vany. Téhož se dočká ivenkovní skokanský
bazén, oprava se nedotkne jen velkého venkovního.
Bourací práce ademontáže zaly v Klíši vpolovině
září. „Museli jsme demontovat vše, co se vobjektu na-
cházelo, tedy veškeré vnitř vybavení, stávající bazéno-
vou technologii ivzduchotechniku,“ vypočítává vedoucí
projektu Ing. Radek Zeman. Dělníci kompletně zbourali
také šatny astávající bany. Následně znou provát
sanační práce nabetonových konstrukcích, které připraví
namontáže nových bazénů. Změnou projdou také vstup-
ní prostory, šatny ahygienické zázemí, jejichž dispozice
bude zcela nově řešená. Budova dostane zateplený plášť
inovou střechu. „Zjižní aseverní části bude hala komplet-
ně prosklená, ostatní stěny budou zatepleny kontaktním
zateplovacím systémem (pohled),“ popisuje Ing. Radek
Zeman adodává, že společně sbazény budou samozřejmě
vyměněny iechny technologie arozšíří se prostor pro
vzduchotechniku apotřebné elektroinstalace.
Modernisticky pojatá hala vKlíši, která byla podle ná-
vrhu architekta Josefa Slívy postavena vletech 1972 až
1984, skrývá hned dvě zajímavosti. Tou první, ryze tech-
nologickou, je skutečnost, že se uní nachází vrt stermální
vodou, která bude pomocí tří tepelných čerpadel vyt
celý arl. Druhou její pozoruhodností jsou barevné mo-
zaiky, třeba obraz podmořského světa nastěně udětské-
ho bazénu. Mělo by se ještě jednat otom, zda zůstanou
zachovány iposoučasné rekonstrukci.
Zhlediska stavbařů bude vÚstí nejnáročnější sladění
všech činností na staveništi. „Realizační dokumentaci
me k dispozici, ale koordinace není propracovaná.
itom víme, že budeme muset zvládnout práce svelkým
množstvím dodavatelů namalém prostoru,“ říká Ing.Ze-
man. Snahou jeho týmu je dokončit alespoň část sechy
ed příchodem prvních mrazů. Oprava její hlavní části by
la přijít nařadu až najaře. Také zateplení fasád je na-
plánováno tak, aby stavbi mohli pocelou dobu pracovat
uvnitř objektu anetrápily je výkyvy pasí.
Pokud vše půjde podle plánu, měly by být veškeré prá-
ce v areálu hotové nakonci září příštího roku aechny
i bany by zase měly začít sloužit veřejnosti. Ten nový
padesátimetrový však bude konečně vyhovovat i předpi-
sům pro konání mezinárodních plaveckých soutěží, takže
kromě obyvatel a návšvníků Ústí nad Labem budou
moci novou halu naKši naplno využívat isportovci.
Martina Vampulová, pohled archiv stavby
Divize 6 staví poprvé MVE naSlovensku
Nedaleko města Želiezovce vokrese Levice začal letos
včervenci tým Ing.Luboše Joše řídit stavbu malé
vodní elektrárny (MVE) nařece Hron. Jedná se oprv
zakázku tohoto druhu, kterou divize 6 na Slovensku
skala, aroveň onejtší vsoučasnosti budovanou
MVE naúzemí nich východních sousedů.
„Do poloviny srpna roku 2016 musíme na dolním
Hronu vybudovat nejen elektrárnu, ale také vzdouvací jez,
který natoku vytvoří potřebný spád, arybí přechod (vizu-
alizace). Vyžádá si to přesun asi 500000 kubíků zeminy,
protože vše vybudujeme na souši uprostřed meandru
řeky (foto). Její koryto proto musíme nejen prohloubit,
ale částečně i vytvořit, abychom dílo zavodnili. Poté
musíme původní řečiště zavézt acelý okolní terén upravit
aosadit zelení tak, abychom co nejc zahladili náš zásah
dokrajiny,“ vypočívá vedoucí projektu Ing.Jonáš. Sou-
částí projektu, který divize 6 buduje jako lídr vesdruže
se slovenskou firmou Keller špeciálne zakladanie, jsou
mimo jiné také protipovodňové hze naobou březích,
komunikace a úpravy stavbou dotčených objektů třeba
pilířů nedalekého silničního mostu.
Hlavním účelem výstavby nového vodního díla naříč-
ním kilometru 38,45 je výroba elektrické energie, kterou
by měly zajistit dvě horizontální Kaplanovy turbíny typu
PIT s průměrem ožného kola 2,25 m a instalovaným
výkonem 2800 kW. Budou umísné vbudově elektrárny
napravém břehu nového koryta Hronu. Policím pilíři
mezi MVE ajezem povede rybí přechod jako biokoridor
osázený vegetací, který umožní migraci vodních živočichů
es hradicí výšku 5,6 m. Jez bude mít tři 12 m široká pole
oddělená třímetrovými pilíři ahrazená pevnými segmenty
sklapkami, které umožní regulaci výšky hladiny aprůplav
ledu vzimním období.
Zadení hladiny vřece nad novým jezem zlepší za-
vodnění vysychajících lužních lesů amrtvých, respektive
slepých ramen poobou stranách údolní nivy, což přispěje
ikrozvoji turistických možností regionu.
„Máme vybudované zařízení staveniště, hotové zemní
práce natéměř kilometrové pravostranné hrázi apomo
betonové stěny utěsněnou stavební jímku o rozměrech
asi 150 x 150 m. V současné době provádíme výkop
stavební jámy tak, abychom jtě letos mohli zahájit
práce nabetonových konstrukcích, při kterých využijeme
zkenosti našich divizních betonářů spodobnými vodo-
hospodářskými stavbami. Zakázku budeme řídit převážně
inženýrským způsobem s využitím místních kapacit,
doplňuje Ing.Jonáš aipomíná, že stejně jako ostatní
stavby vblízkosti řek itu uHronu mohou ohrozit povodně.
sněná jímka ji totiž zabezpečí jen proti 20leté vodě.
red–, foto a vizualizace archiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Modernizace železniční trati do Brna
I odpůrci železnice musí uznat, že se u nás v poslední
době znatelně zlepšila kultura, rychlost i pohodlí při
cestování vlakem. Do mnoha míst je tak dnes možné
dostat se nejen rychleji než po ucpaných dálnicích, ale
často i komfortněji. Může za to nejen inovovaný vozový
park, ale také modernizace jednotlivých tratí.
Na jedné takové akci se v současné době podílejí ipra-
covníci divize 5 Metrostavu – letos v srpnu začali pracovat
na kompletní rekonstrukci a modernizaci téměř devítiki-
lometrového úseku železnice mezi Skleným nad Oslavou
a Ostrovem nad Oslavou, který je součástí trasy mezi
Havlíčkovým Brodem a moravskou metropolí. Protože
na trati musí být i po celou dobu rekonstrukce zachován
provoz po jedné koleji, jsou práce rozděleny na dvě etapy.
hem první, která končí těsně po letošním Mikuláši,
stavbaři zmodernizují a zprovozní jednu kolej a po zim
estávce, jež skončí na apríla příšho roku, nastoupí na
druhou. Do 31. srpna 2015 předělají celý železniční svršek
ispodek azrekonstruují trakční vedení ainženýrské sítě.
Trať SklenéOstrov modernizují ve sdružení firmy
Subterra a Elektrizace železnic Praha v čele s OHLŽS.
Divize 5 je v mci tohoto projektu podzhotovitelem
Subterry amá na starosti rekonstrukci šesti mostů a pěti
propustků. Všechna tato díla byla postavena ve 40. le-
tech 20.století aod uvedení trati do provozu vroce 1953
nebyla zásadněji upravována či rekonstruována. Umostů
je proto nutné nejen sanovat podpěry či opravit nosné
konstrukce, ale i rozšířit volný průjezd pod nimi nad 3 m.
Pracovníci provozu mostů a železobetonových kon-
strukcí dopravních staveb z divize 5 provádějí vlastními
silami rekonstrukci dvou propustků a nejdelšího mostu
– zhruba 190 m dlouhého klenbového viaduktu u Ostrova
nad Oslavou (foto). Jeho novou železobetonovou vanu
budují pomocí dvou sad posuvného bednění.
„Vsoučasnosti probíhají betonáže nových konstrukcí,
láme hydroizolace a zpětné zásypy,“ přibližuje stavbu
na jedné koleji vedoucí projektu Ing. Petr Hanzal apokra-
čuje: „Pro náš projektový tým je to první zkušenost s prací
na elektrifikované dvoukolejné trati při pouze částečné
výluce. Jedna kolej je stále v provozu, což klade zvýše
roky na bezpečnost práce. Náročnější byla i příprava,
na niž jsme mimochodem měli velmi krátkou dobu. Slo-
žitá je také celková koordinace liniového díla, na jehož
stavbě se podílí sdružení hned několika firem. Musíme se
proto vyrovnávat i s omezeným počtem přístupů knašim
objekm. Příjezdové cesty a část trasy jsou navíc pod-
čeny přítokovou vodou z okolí. I když jsme zatím měli
na rekonstrukci jen necelé tři měsíce, věříme, že všechno
zvládneme a 17. listopadu předáme dokončená díla na
první koleji – číslo 2 – pro pokládku kolejového rtu.“
V roce 2015 čekají stavbaře obdobné práce jako letos
jenom na koleji číslo 1. Navíc jim u viaduktů přibude ná-
ročná sanace spodní stavby. Plný provoz na modernizo-
vané trati, která umožní zvýšení rychlosti vlaků ze stana
120km/h, bude obnoven na konci příšho srpna.
Jaroslav Růžek, foto archiv stavby
Revitalizace historického centra Barjova
Bardějov voblasti Šariše naseverovýchodě Slovenska
je právem považován zajedno znejksnějších měst
Slovenské republiky. Společně skomplexem staveb ze
začátku 18. století, které tvoří jeho židovské předměs-
tí, bylo v roce 2000 zapsáno do seznamu stového
kulturního apřírodního dědictví UNESCO také historic-
ké centrum města. Vpolovině října se vněm shromáž-
dili zástupci města včele s primátorem MUDr. Bori-
sem Hančiakem, aby slavnostně poklepali základ
men stavby (foto) apopřáli úspěch revitalizaci dvou
parků ajejich okolí, kterou zahájil tým oblastního za-
stoupení divize 3 pro Kický aProvský kraj.
Na obnovu čekají parky, které se naczejí v sné
blízkosti centra Bardějova – u hotelu Šariš au gotic
menší baziliky sv. Jiljí (slovensky bazilika minor sv. Egí-
dia). Kromě nich se ulice vokolí parků – Hviezdoslavova
aMiškovského – dočkají lepší dlažby advě křovatky na
Partizánské třídě nahradí kruhové objezdy (vizualizace).
Tým Ing. Jana Hehejíka zahájil práce nakonci října
rekonstrukcí zpevněných ploch vMiškovského ulici aná-
sledně vparku ubaziliky, nazývaném Minor, anakruho-
vém objezdu v Partizánské ulici. Dokončit by ji měl už
hem několika následujících týdnů. VeHviezdoslavo
ulici souběžně odstartoval archeologický průzkum.
„Čeká nás provést velké množství křížení apřeložek
inženýrských sí, spolupráce sarcheology azcela jistě se
nevyhneme přerušení prací azakonzervování stavby před
nadcházející zimou,“ předpovídá Ing.Hehejík.
Parky iulice se porevitalizaci přiblíží svým vzhledem
historickému rázu svého okolí. Chodníky vparku uhotelu
Šariš avokolí Partizánské ulice budou vydlážděny dlaž-
bou zpřírodního štípaného kamene porfyr. ZMiškovského
ulice zmizí betonové dlažební kostky anahradí je kostky
zandezitu nebo běžného kamene. Andezitové budou pou-
žity takévHviezdoslavově ulici, kde byl původně polože
asfalt. Park uhotelu Šariš doplní nové stromy avznikne
zde prostor pro osazení plastiky jako dominanty této části
veřejného prostranství. Počítá se tu isnovým veřejným
osvětlením stejně jako vPartinské ulici anailehlých
ižovatkách, které se změní naokružní.
Vparku předbazilikou svatého Jiljí, který je soás-
tí městské památkové rezervace, budou do vodního
stromořadí směřujícího z Miškovského ulice kevstupu
donejdůležitějšího bardějovského chrámu vysázeny další
vzrostlé stromy. Význam aleje zvýrazní ijiná barva použi
dlby avětší šířka chodníku.
Veškeré práce na revitalizaci této historické části
sta by divize 3 měla skončit v říjnu příšho roku –
dodvanácti měsíců odzahájení stavby – atím by se ta
měla završit komplexní obnova celého starobylého centra
Bardějova, najehož rekonstrukci výrazně přispěl zejména
Evropský fond regionálního rozvoje.
Martina Vampulová,
foto avizualizace archiv stavby
První zmínka o Bardějově pochází z roku 1241 ado
stejné doby sahají i počátky chmu sv. Jiljí. V průběhu
století jej ničily požáry, vroce 1725 se jeho věž
zřítila při zemětřesení, roku 1944 byl poškozenpři
bombardování. Prošel mnoha rekonstrukcemi apřed
14lety jej papež Jan Pavel II. povýšil na menší
baziliku, což je titul udělovaný významným katolickým
chmům. Velkých, papežských bazilik je jen pár.
Meích je na Slovensku deset a v Česku patnáct.
Obec Kše, o které poczí první písemná zmínka
už zroku 1328, je dnes čtvrtí města Ústí nad Labem.
Nachází se na rozloze 2,77 km² vjeho západní části
a v roce 2001 v ní trvale žilo 6899 obyvatel. Zdejší
plavecká hala byla vyprojektona v letech 1972-75
adostavěna v roce 1984. Její autor, architekt Josef
Slíva, se kromě ní polel i na návrhu ústecho
zimního stadionu a zasení tamějšího letho kina.
S dalšími stavebními památkami Ústí n/L se můžete
seznámit na webových stránch www.usti-aussig.net.
Metrostav_20_2014.indd 3 10.11.14 13:32
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (727 ms)

Rendering Strana 4 (102955): (0/1) (326 ms)

Rendering Strana 3 (102951): (0/1) (368 ms)

Rendering Strana 2 (102940): (0/1) (367 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3016/vth119308-1.jpg (3x)

 i3016/vth119311-1.jpg (3x)

 i3016/bg102951.svg

 i3016/vth119316-1.jpg (3x)

 i3016/vth119297-1.jpg