Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 4
ky tunelům Blanka se včeské metropoli zlepší nejen doprava
Odroku 2007 rily letecké záry Prahy oí stavební jámy, které doprovázely budování tunelového komplexu
Blanka. Dnní fotografie dokladují, že tato nárná stavba, kterou řídila divize 2 apodílely se naní stovky kole
zjiných divizí imnoha dalších firem, se rychle chýlí kekonci. Auž dnes je jasné, že jejich společné dílo vyleí
nejen dopravu, ale ivzhled města. Elegantní Trojský most (foto č. 1) doplnil prské dominanty. NaLetné sice
ještě pár červených buněk Metrostavu stále připomíná staventě, pohled zvýšky však už neprozradí, že se pod
obnovenou plání ukrývají kromě tunelových tubusů ikonstrukce několikapatrových podzemních garáží. Vjezdové
ivýjezdové rampy ztunelů sice ještě blokují zátarasy jako nakřovatce UVorlíků (foto č. 3), okolí už ale zdobí
stromy. Zkřovatky naPrašném mostě (foto č. 4) vede Svatovítská ulice doDejvic poroířeném mos. Donoho
paíku na rozcestí u podchodu pod třídou Milady Horákové se vtil ipomk připomínající zaselení štábho
kapitána Morávka. Další park srybníčkem adětskými atrakcemi vznikl mezi barokmi hradbami aulicemi
Myslbekova aPatočkova (foto č. 5). Existenci tunelů napovrchu přitom připomene jen málo objektů. Třeba
šesté technologické centrum vTroji, které zachytil snímek číslo 6 vesvé spodní části. Naplný provoz se chys
ikřovatka Malovanka uStrahovského tunelu (foto č. 7). Je sice odost větší, než byla ta původní, její zahloubení
pod terén anávaznost napodzemní komunikace však přispějí nejen k hladší dopravě, ale i kesnížení hluku vokolí.
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Objev letošního roku
lez sysmu sedověkých výpustí vodní nádrže Jor-
n vTáboře, najejíž obnově se podílel tým Ing.Petra
Šimáka zdivize 6 arazi Jiřího Nováka zdivize 1, zís-
kal letos v září Cenu Národho památkového ústavu
Patrimonium pro futuro vkategorii Objev roku.
Jordán je historicky nejstarší umělou vodní nádrží
nanašem území, která byla vroce 1492 založena nikoli
pro chov ryb, jako téměř opůlstoletí později první rybní-
ky, ale proto, aby zásobovala Tábor vodou. Měšťané kvůli
tomu nechali přehradit Tismenický potok 230 m dlouhou
aaž 20 m vysokou hliněnou hrází, která byla upaty téměř
60 m široká azadržovala víc než tři miliony kubíků vody.
Archeologové nadně vypuštěného Jordánu odhalili,
že sedověcí stavitelé osadili dohráze dvě propusti. Dol-
ní vypoušla nádrž dopotoka při vysoké hladině nebo
pozji při výlovu. Horní odváděla raženou štolou vodu
dovodárny pod hradbami, odkud byla pomocí rour dopra-
vována přes mlýnské kolo avýtlačné písty dohradební ka-
menné vodárenské věže, jež byla prokazatelně vprovozu
už roku 1508. Voda zní dál tekla samospádem dosedmi
stských kašen, kde byla k dispozici soukromníkům,
řemeslníkům, městskému pivovaru ipro hašení párů.
Vodovod přitom překonával více než třicetimetrové převý-
šení mezi hladinou Jordánu akorunou městských hradeb.
Technicky unikátní vodárenský systém byl pro město
natolik význam, že byl udován vprovozuschopném
stavu až do 19. století, kdy byl Jordán s jeho pomocí
vroce 1830 naposledy vypuštěn. Spodivem se ale oněm
nedochovaly žádné písemné údaje. Vpovědomí místních
utkvěla pouze informace, že hráz má výpusti dvě. Kom-
plet vodní soustavu, úspěšně provozovanou přes tři sta
let, tak znovu odhalil až záchranný archeologický výzkum,
jenž proběhl vmci obnovy nádrže vletech 2012–2013
pod vedením doc.PhDr.Rudolfa Krajíce, CSc., zHusit-
ského muzea vTáboře. Následný dendrologický průzkum
potvrdil, že nejstarší nalezené části dřevěných konstrukcí
obou výpustí pocházejí zkonce 15. stole.
Ceny Patrimonium pro futuro rozděloval Národní pa-
tkový ústav letos popr, ato večtyřech kategoriích
– Obnova památky a restaurování, Objev či nález roku,
Prezentace hodnot aZáchrana aobnova památky. Objev
vTáboře, který umožnila ipráce Metrostavu, se díky od-
borné porotě stal nejcennějším nálezem roku 2014.
Příspěvek ke zdra
Od roku 2007 paí mezi zaměstnanecké benefity Met-
rostavu také nabídka bezplatného očkování proti cip-
ce. Letos ji do konce října využilo téměř 400 pracov-
ků ze tří společností Skupiny Metrostav.
Chřipka je vysoce naklivá virová choroba, kterou
kdoročně onemocní asi 10 až 15 % populace. Její zá-
ludnost spočívá v množství zdravotních komplikací, které
že způsobit a jež jen v Česku vedou vprůměru k téměř
dvěma tisícům úmrtí ročně. I když se tento údaj tý
především seniorů, chřipka výrazně znepříjemňuje život
em, kterých se dotkne. Její nejdůležitější prevencí je
kování, které u70až90% zdravých dospělých dokáže
onemocnění zabránit, nebo snížit jeho závažnost.
Zatímco v západní Evropě se nechává proti chřipce oč-
kovat kdoročně asi 20 až 30 % populace, unás to bý
t, maximálně 8 %. Ze zhruba 3000 zaměstnanců firem
Metrostav, Metrostav Facility aMetrostav Development
ak vyilo nabídku nechat se očkovat více než 13 %
osob. Útvar personálních služeb Metrostavu jim ve spo-
lupráci se smluvním zdravotnickým zařízením Kardia za-
jistil očkování přímo na pracovišti vPraze a vpobočkách
Kardie v Brně a v Plzni. Ten, kdo se jej třeba ze zdravot-
ních či pracovních důvodů nemohl zúčastnit, objednal se
na vakcinaci později do střediska Kardie. „Zaměstnanci,
kteří se nechávají očkovat pravidelně, mají se zvýšenou
odolností proti chřipkové nákaze velmi dobré zkušenosti
azdravotní benefit sjednaný v kolektivní smlouvě si po-
chvalují,“ uzavřela Ing. Martina Zrcková, vedoucí ÚPES.
Odborný zájezd
Česká tunelářská asociace ITA-AITES uspádala ile-
tos tradiční odborný zájezd spojený s exkurzí na vý-
znamné zahraniční podzemní stavby. Uskutečnil se
22.–25. října ajeho cílem bylo pro tentokt Německo.
častnilo se jej 30 odborků na podzemní stavby,
ztoho ikolik pracovníků společnosti Metrostav.
Účastníci zájezdu absolvovali dvě exkurze, první se
novala výstavbě podzemní tramvaje v Karlsruhe. Zá-
kladní informace o projektu představil návšvníkům
zástupce investora ze spolnosti KASIG. Potom je pra-
covníci firmy BeMo provedli pocentru města aukázali jim
nejzajímavější části stavby. Exkurzi zakončila prohlídka
bentonitového štítu připraveného naslavnostní roztočení
vestartovací šachtě nanástí Durchlacher Tor.
Druhá exkurze se konala vpátek 24. října vCochemu,
kde v současnosti probíhá rekonstrukce železničního
tunelu Alter Kaiser Wilhelm, kterou provádí společnost
Subterra. Její pracovníci poskytli účastním mnoho
zajímavých údajů ataké jim umožnili prohlídku rekonstru-
ovaného tunelu nejen uportálu vCochemu, ale inadruhé
straně u obce Edinger-Eller. Ve zbylém čase si lidé ze
zájezdu mohli prohlédnout městečko Cochem, které leží
nabřehu řeky Mosely ajehož dominantou je rozlehlý hrad
(foto). Velký dík zazajištění prohlídek patří Ing.Robertu
Dostálovi zMetrostavu zaexkurzi vKarlsruhe aIng.Janu
Vinterovi ze Subterry zaexkurzi vCochemu.
Markéta Prková, fotoOta Hasík
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 20/2014 vyšlo 12. 11. 2014 (21/2014 vyjde 28. 11. 2014) / Složení redakční rady Ing.F. Polák (předseda), Ing.J.Pavlíček (místopředseda),
Ing.J.Kavan, P.Meyer, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing.L. Svobodová, Ing.J. Šob,Ing.L. Weinfurtová aIng.M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing,s.r.o., Nad Kazankou
37, Praha7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
Barvy řídí dopravu
Slovo semafor pochází z řtiny a znamená nosič
znamení. Ten silniční elektrický oslavil letos v srpnu
sto let své existence ajeho moderní verze už vblíz-
ké budoucnosti slibují zvýšení průjezdnosti křižovatek
ebavPraze až o více než 30 procent.
Světelná signalizace regulovala od 40. let 19.stole
zdu vlaků v Lonně. Inspirovala vznik silničního se-
maforu, který odprosince 1868 řídil provoz před sídlem
britského parlamentu. Jeho plynové lampy však zapou
síc vybouchly ažně zranily obsluhujícího policistu.
Proto se objevil elektrický semafor – 5.srpna 1914
vamerickém Clevelandu. Byl řízený ručně a měl červené
azelené světlo, jejichž znu hlásil bzák. VNew Yorku
očti roky později jej vystřídala oranžová lampa. Prven-
ství v bezobslužné světelné signalizaci na křižovatch
skalo vroce 1927 britské město Wolverhampton.
Včeských zemích předběhla silniční semafory svě-
telná signalizace pro tramvaje, vPraze zaváděná odro-
ku 1911. Od září 1919 potom začali provoz na nejruš-
jších křižovatkách řídit stžníci – třeba na Můstku.
První světelná signalizace – uMasarykova nádraží– byla
postavena oosm let později aměla ruční přepínání. První
semafor bez obsluhy byl v Praze nainstalován teprve
v lednu 1930 uprostřed Václavského náměstí. Ovšem
eba vHelsinch vznikla světelně řízená křižovatka až
vroce 1952, kdy už vMnichově fungovala „zelená vlna“.
V Praze se od sametové revoluce počet semafo
měř zdvojnásobil. Dnes podle údajů Technické správy
komunikací řídí provoz na 626 rozcestích. Na 147 z nich
vají při průjezdu přednost tramvajím a ve 180 případech
preferují autobusy. Některé umí i potrestat rychle jedou
řidiče tím, že jim na cestě nastaví červenou.
Moderní semafory jsou vybaveny LED technologií
(foto) a dynamickým řídicím systémem, který křižovatky
ovládá podle lokálního provozu. Pokud jsou však propo-
jeny, koordinuje dopravu ve větší oblasti zautomatizova-
ch ústředen pomocí programů, jež dosvají informace
izdalších detektorů a mají k dispozici zátěžové mapy. In-
teligentně řízených křižovatek je v Praze pod správou TSK
es 300. Všechna signalizní zařízení by její pracovníci
chtěli obnovit do roku 2020 a ještě jich 100–120 přidat.
Průjezdnost by se tak mohla zvýšit až o třetinu.
2
1
4
6
3
5
7
Metrostav_20_2014.indd 4 10.11.14 13:32

 

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2014, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (841 ms)

Rendering Strana 4 (102955): (0/1) (868 ms)

Rendering Strana 3 (102951): (0/1) (868 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3016/vth119311-1.jpg

 i3016/vth119316-1.jpg

 i3016/bg102955.svg

 i3016/vth119297-1.jpg

 i3016/vth119308-1.jpg