strana 2

Příprava na vítězství

PTÁME SE

V tunelu Ejpovice se štít Viktorie prokousává Homolkou

a má před sebou nejsložitější část cesty s nízkým nadložím. Koncem října se čelba jižní trouby tunelu vzdálila přes 2,3 km od kyšického portálu, k výjezdovému

u Doubravky jí chybí 1775 m. Aby štít mohl příští rok

prorazit, připravují mu pracovníci divize 5 pod vedením

stavbyvedoucího Václava Anděla pohodlný výjezd.

Vrtací souprava Atlas Copco ROC D9C připravuje na ploše

o rozloze cca 2700 m2 vývrty pro plošný odstřel

Vedoucí trhacích prací Vladimír Pravda zapojuje roznětnou síť z neelektrických rozbušek ShockStar Surface

Střelmistr provádí poslední kontrolu roznětné sítě

Ing. Karla Volfa, MBA,

zástupce obchodního ředitele

1

Pracovní sprint při dostavbě Tunnelkette Klaus

Pracovníci innsbrucké společnosti BeMo Tunnelling

(BeMo) se dnes ve velké zakázce rozdělené do dvou

stavebních objektů výrazně podílejí na dostavbě tunelového komplexu Klaus (Tunnelkette Klaus), což je asi

devítikilometrový úsek dálnice A9 nedaleko rakouského Lince. Na 18 000 vozidel tu denně projíždí skrz čtyři

tunely spojené třemi viadukty pouze v jednom jízdním

pruhu v obou směrech (foto č. 1), což už neodpovídá

požadavkům na bezpečný automobilový provoz.

Kolegové z BeMo dostali za úkol doplnit na plný profil

všechny čtyři dálniční tunely s celkovou délkou téměř

6,3 km. Od loňského listopadu, respektive letošního dubna už v plné délce pomocí Nové rakouské tunelovací metody (NRTM) dokončili ražby tunelů Falkenstein (752 m),

Spering (2894 m) a Traunfried (462 m). Z 2166 metrů

nejdelšího tunelu Klaus s plochou běžného výrubu 71 m²

v současnosti vyrazili asi 1,2 km. Pomocí NRTM a převážně s použitím trhavin dosáhli raziči firmy BeMo během

celého projektu pozoruhodné denní rekordy – v kalotě

vyrazili nejvíc 13,2 m, v jádře 52,0 m a u dna 28,0 m.

V tunelu Klaus v úseku Frauensteiner Straße práce

probíhají podle změněného projektu, protože zde dodatečný průzkum odhalil složitější geologické podmínky, než investor předpokládal. Přeložení okresní silnice,

k němuž muselo dojít kvůli nedostatečnému nadloží tunelu, stavbařům nově umožní provést asi 36 metrů jeho

délky odtěžením pod ochranou stropní desky. Výkopové

a zemní práce pro její betonáž už započaly. V návazných

70 metrech budou tunely hloubené, chybějících 160 metrů k severnímu portálu budovaného tunelu Klaus tuneláři

opět vyrazí pomocí NRTM.

Souběžně s ražbami provedli kolegové nové propojky

tubusů, stávající rozšířili a přizpůsobili (foto č. 2). Zářezy

u všech portálů zajistili mikropilotovým deštníkem a doplnili je opěrnými stěnami. Už na začátku letošního června

zahájili i práce na definitivním železobetonovém ostění

tunelů, které budou opatřené fóliovou hydroizolací.

K vnějším dílům při této zakázce patřila mimo jiné

také výstavba dvou železobetonových vodojemů pro

uchování požární vody a vybudování čtyř provozních

budov a dále i kolektorů a čističky na ochranu vod.

Na provedení všech tunelových trub dostala firma

BeMo velmi krátký termín. Aby mohl být splněn, musí

ražby tunelu Klaus skončit už v lednu příštího roku, tedy

za necelé tři měsíce. Koncem roku 2016 by kolegové

měli předat dílo investorovi, aby do tunelů mohli nastoupit technologové. Uvedení druhé části komplexu Klaus

do provozu je potom naplánováno na konec roku 2017.

Poté do ní bude převeden provoz a přijde čas na sanace

dnes provozovaných tunelů a viaduktů. Celý projekt Tunnelkette Klaus, probíhající v rámci programu na zvýšení

bezpečnosti a ochrany zdraví v rakouském dálničním provozu, by měl být dokončen ještě v roce 2018. Zdař bůh!

Robert Dostál, Thomas Stegbauer

2

SQZ – nová nabídka akreditovaných zkoušek

Ve 480 vývrtech čeká na odstřel 2,25 tuny trhavin

16. října, 12.04: Tři, dva, jedna, pálíme! … plus 2 sekundy

Po dodržení předepsané čekací doby a kontrole území se

k portálu mohou vrátit lidé i stavební stroje, aby odklidili

asi 10 000 m³ rozpojené horniny. Než divize 5 prostor před

portálem vytěží, musí tuto akci zhruba třikrát zopakovat.

Metrostav_20_2015.indd 2

Laboratoř VHP společnosti SQZ, která je dlouholetou

součástí Skupiny Metrostav, nese nový název Laboratoř fyzikálních veličin. Že k přejmenování došlo právě

letos, není dílem náhody. Souvisí to s rozšířením nabízených služeb, které nyní dalece přesahují její původní

poslání – měření v oblasti větrání a hygieny práce. Laboratoř se nově stala akreditovaným subjektem a její

portfolio doplnilo měření umělého osvětlení a vibrací.

S pracovníky laboratoře se nejen zaměstnanci firem

Skupiny Metrostav dlouhodobě setkávají při měření prašnosti, koncentrací škodlivin a hluku v pracovním prostředí

pro účely autorizovaných zkoušek. Pomyslnou první vlaštovkou na poli rozšiřování služeb, které společnost SQZ

nabídla, bylo pořízení autorizačních setů G1 a G2 k měření

hluku ve venkovním chráněném prostoru i ve venkovním

a vnitřním chráněném prostoru staveb, o čemž firemní

noviny informovaly čtenáře už vloni. Rozšíření se setkalo

s velikým úspěchem a našlo si zákazníky nejen napříč

Skupinou Metrostav.

Se zkvalitněním služeb souvisí také nákup výpočetního softwaru Data Kustik CadnaA, s jehož pomocí lze spočítat šíření akustického tlaku v prostoru a formou hlukové

studie včetně prostorové vizualizace (obr.) předejít situaci,

kdy by v reálu došlo třeba k překročení hygienického

limitu pro hluk na chráněných místech, například v okolí

stavby či uvažovaného výrobního prostoru.

Laboratoř fyzikálních veličin je od letošního června,

kdy byl úspěšně završen proces její akreditace, oprávněna

provádět akreditované zkoušky nejen ve výše zmíněných

oborech, s nimiž má letité zkušenosti, ale zcela nově i pro

účely zjišťování a měření umělého osvětlení v pracovním

a mimopracovním prostředí a pro měření vibrací.

Osvětlení je jedním ze stěžejních faktorů ovlivňujících

výkon na pracovišti, přičemž požadavky na ně jsou dány

technickou normou v závislosti na funkci posuzovaného

prostoru, rozmístění pracovních míst a vykonávaných

zrakových činnostech. Ověření se provádí pomocí kalibrovaného měřidla – luxmetru. V případě umělého osvětlení

je měřenou veličinou intenzita osvětlení, jejíž hodnota se

měří v kontrolních bodech rozmístěných v pravidelné síti

po ploše daného prostoru. Během vyhodnocení je brán

ohled i na možné stárnutí osvětlovací soustavy. Laboratoř

fyzikálních veličin společnosti SQZ je oprávněna provádět

jak provozní, tak orientační měření osvětlení. Provozní se

uplatní zejména pro účely kolaudačního řízení ať už v prostorách, kde bude prováděna pracovní činnost, nebo ve

školách, bytových domech a podobně.

M ar t in O pe k ar, v i z uali z ac e ar c hi v S Q Z

Firemní noviny představily Ing. Volfa před osmi lety

poprvé jako úspěšného vedoucího projektu divize 3.

Podruhé jej zastihly v době, kdy ve stejné divizi působil

ve funkci obchodního náměstka. Dnešní rozhovor se

snaží přiblížit jeho současnou práci na pozici zástupce

obchodního ředitele celého Metrostavu.

Být zástupcem obvykle znamená zastupovat kohosi

v době jeho nepřítomnosti. Tato povinnost a odpovědnost ale jistě není jedinou náplní vaší práce…

Hlavním důvodem, proč se funkce zástupce obchodního

ředitele Metrostavu objevila v organizační struktuře jako

samostatná pracovní pozice, byla nutnost reagovat na

změnu okolního prostředí, ve kterém dnes firma působí. Máme před sebou relativně málo velkých zakázek,

které se v blízkém časovém horizontu budou soutěžit.

A paradoxně jsme obchodně úspěšnější v Polsku než na

domácím trhu. Abychom se lépe prosadili doma, musíme

pozměnit způsob obchodní činnosti. K získání zakázek

musíme umět zužitkovat informace a znalosti jednotlivých

výrobních divizí ve prospěch celku. Je zapotřebí dívat se

do vzdálenější budoucnosti, než jakou obvykle sledují

divize, které především zajímají soutěže vypisované v následujícím půlroce. My ale musíme připravovat kapacity

a hledat správné partnery, abychom plnili i kvalifikační

požadavky velkých tendrů, jež se mohou objevit v delším

časovém horizontu, třeba za rok či dva.

Tvoříte tedy mezičlánek, který umožní lépe sdílet obchodní informace mezi divizemi a vedením firmy?

Dalo by se to tak říct. Obchodní ředitel tráví až tři čtvrtiny

své pracovní doby na jednáních a nemá dost času shánět

potřebné informace, aby mohl co nejlépe rozhodovat.

Kromě něj bych ale měl spolupracovat i s obchodními

náměstky divizí, kteří jsou často služebně velmi mladí.

Obchod je totiž běh na dlouhou trať a uspět v něm trvá

spíš léta než měsíce.

S obchodními náměstky všech divizí jste se už setkal.

Jak vaši novou pozici vnímají?

Všichni mě přijali dobře. Pomáhá mi to, že se s kolegy léta

znám. Seděl jsem ve stejném křesle jako oni, a proto se

dobře orientuji také v problematice jejich práce. Tím, že

se obchodní činnost přenesla na divize, jež si vzájemně

konkurují, se vytratila přidaná hodnota, která by mohla

vzniknout spojením sil ve velké firmě. Jsem přesvědčen,

že dosáhneme lepších výsledků obchodní činnosti, pokud

informace roztroušené po celém Metrostavu soustředíme

a společně nasměrujeme do konkrétních obchodních případů. Vím, že naše komunikace musí být otevřená, aby

si obě strany byly schopné říkat o obchodních případech

všechno, co znají. Budu se snažit, abych mezi zájmy divizí

a celé firmy našel takovou rovnováhu, aby každý odcházel

z jednání přiměřeně nespokojený.

Snad spokojený?

Nespokojený. Když všichni odcházejí spokojení, tak to

není přirozené… Možná ani nebylo o čem jednat. Když je

jedna strana spokojená a druhá nespokojená, tak to není

vybalancované. Teprve když jsou všechny strany přiměřeně nespokojené, tak každý dosáhl maxima možného.

Dospět k tomu ale není jednoduchá práce.

Vystřídal jste už v Metrostavu několik pozic. Ve které

jste se cítil nejlépe?

Coby vedoucí projektu, kdy byl můj úkol v podstatě jednoduchý – postavit v dobré kvalitě dům a udržet ekonomiku. Byl jsem svým pánem, a jak s oblibou říkám, to, co

jsem si ráno rozhodl, jsem měl večer hotové. A pokud je

za člověkem brzy vidět reálný výsledek práce, víc ho to

uspokojuje. Když jsem byl obchodní náměstek, byl jsem

rád, když jsem za měsíc dosáhl poloviny toho, co jsem si

předsevzal. Dnes předpokládám, že budu spokojený, pokud nějaký výsledek uvidím za půl roku. Poloměr otáčení

se prostě zvyšuje úměrně s velikostí řízené lodi, v mém

případě s rozsahem odpovědnosti, a tomu se musím přizpůsobit. Má práce je dnes prostě složitější, zodpovědnější a komplikovanější. Vidím ale její cíl a chci ho dosáhnout.

09.11.15 12:10