strana 2
Příprava na vítězství
PTÁME SE
V tunelu Ejpovice se štít Viktorie prokousává Homolkou
a má před sebou nejsložitější část cesty s nízkým nadložím. Koncem října se čelba jižní trouby tunelu vzdálila přes 2,3 km od kyšického portálu, k výjezdovému
u Doubravky jí chybí 1775 m. Aby štít mohl příští rok
prorazit, připravují mu pracovníci divize 5 pod vedením
stavbyvedoucího Václava Anděla pohodlný výjezd.
Vrtací souprava Atlas Copco ROC D9C připravuje na ploše
o rozloze cca 2700 m2 vývrty pro plošný odstřel
Vedoucí trhacích prací Vladimír Pravda zapojuje roznětnou síť z neelektrických rozbušek ShockStar Surface
Střelmistr provádí poslední kontrolu roznětné sítě
Ing. Karla Volfa, MBA,
zástupce obchodního ředitele
1
Pracovní sprint při dostavbě Tunnelkette Klaus
Pracovníci innsbrucké společnosti BeMo Tunnelling
(BeMo) se dnes ve velké zakázce rozdělené do dvou
stavebních objektů výrazně podílejí na dostavbě tunelového komplexu Klaus (Tunnelkette Klaus), což je asi
devítikilometrový úsek dálnice A9 nedaleko rakouského Lince. Na 18 000 vozidel tu denně projíždí skrz čtyři
tunely spojené třemi viadukty pouze v jednom jízdním
pruhu v obou směrech (foto č. 1), což už neodpovídá
požadavkům na bezpečný automobilový provoz.
Kolegové z BeMo dostali za úkol doplnit na plný profil
všechny čtyři dálniční tunely s celkovou délkou téměř
6,3 km. Od loňského listopadu, respektive letošního dubna už v plné délce pomocí Nové rakouské tunelovací metody (NRTM) dokončili ražby tunelů Falkenstein (752 m),
Spering (2894 m) a Traunfried (462 m). Z 2166 metrů
nejdelšího tunelu Klaus s plochou běžného výrubu 71 m²
v současnosti vyrazili asi 1,2 km. Pomocí NRTM a převážně s použitím trhavin dosáhli raziči firmy BeMo během
celého projektu pozoruhodné denní rekordy – v kalotě
vyrazili nejvíc 13,2 m, v jádře 52,0 m a u dna 28,0 m.
V tunelu Klaus v úseku Frauensteiner Straße práce
probíhají podle změněného projektu, protože zde dodatečný průzkum odhalil složitější geologické podmínky, než investor předpokládal. Přeložení okresní silnice,
k němuž muselo dojít kvůli nedostatečnému nadloží tunelu, stavbařům nově umožní provést asi 36 metrů jeho
délky odtěžením pod ochranou stropní desky. Výkopové
a zemní práce pro její betonáž už započaly. V návazných
70 metrech budou tunely hloubené, chybějících 160 metrů k severnímu portálu budovaného tunelu Klaus tuneláři
opět vyrazí pomocí NRTM.
Souběžně s ražbami provedli kolegové nové propojky
tubusů, stávající rozšířili a přizpůsobili (foto č. 2). Zářezy
u všech portálů zajistili mikropilotovým deštníkem a doplnili je opěrnými stěnami. Už na začátku letošního června
zahájili i práce na definitivním železobetonovém ostění
tunelů, které budou opatřené fóliovou hydroizolací.
K vnějším dílům při této zakázce patřila mimo jiné
také výstavba dvou železobetonových vodojemů pro
uchování požární vody a vybudování čtyř provozních
budov a dále i kolektorů a čističky na ochranu vod.
Na provedení všech tunelových trub dostala firma
BeMo velmi krátký termín. Aby mohl být splněn, musí
ražby tunelu Klaus skončit už v lednu příštího roku, tedy
za necelé tři měsíce. Koncem roku 2016 by kolegové
měli předat dílo investorovi, aby do tunelů mohli nastoupit technologové. Uvedení druhé části komplexu Klaus
do provozu je potom naplánováno na konec roku 2017.
Poté do ní bude převeden provoz a přijde čas na sanace
dnes provozovaných tunelů a viaduktů. Celý projekt Tunnelkette Klaus, probíhající v rámci programu na zvýšení
bezpečnosti a ochrany zdraví v rakouském dálničním provozu, by měl být dokončen ještě v roce 2018. Zdař bůh!
Robert Dostál, Thomas Stegbauer
2
SQZ – nová nabídka akreditovaných zkoušek
Ve 480 vývrtech čeká na odstřel 2,25 tuny trhavin
16. října, 12.04: Tři, dva, jedna, pálíme! … plus 2 sekundy
Po dodržení předepsané čekací doby a kontrole území se
k portálu mohou vrátit lidé i stavební stroje, aby odklidili
asi 10 000 m³ rozpojené horniny. Než divize 5 prostor před
portálem vytěží, musí tuto akci zhruba třikrát zopakovat.
Metrostav_20_2015.indd 2
Laboratoř VHP společnosti SQZ, která je dlouholetou
součástí Skupiny Metrostav, nese nový název Laboratoř fyzikálních veličin. Že k přejmenování došlo právě
letos, není dílem náhody. Souvisí to s rozšířením nabízených služeb, které nyní dalece přesahují její původní
poslání – měření v oblasti větrání a hygieny práce. Laboratoř se nově stala akreditovaným subjektem a její
portfolio doplnilo měření umělého osvětlení a vibrací.
S pracovníky laboratoře se nejen zaměstnanci firem
Skupiny Metrostav dlouhodobě setkávají při měření prašnosti, koncentrací škodlivin a hluku v pracovním prostředí
pro účely autorizovaných zkoušek. Pomyslnou první vlaštovkou na poli rozšiřování služeb, které společnost SQZ
nabídla, bylo pořízení autorizačních setů G1 a G2 k měření
hluku ve venkovním chráněném prostoru i ve venkovním
a vnitřním chráněném prostoru staveb, o čemž firemní
noviny informovaly čtenáře už vloni. Rozšíření se setkalo
s velikým úspěchem a našlo si zákazníky nejen napříč
Skupinou Metrostav.
Se zkvalitněním služeb souvisí také nákup výpočetního softwaru Data Kustik CadnaA, s jehož pomocí lze spočítat šíření akustického tlaku v prostoru a formou hlukové
studie včetně prostorové vizualizace (obr.) předejít situaci,
kdy by v reálu došlo třeba k překročení hygienického
limitu pro hluk na chráněných místech, například v okolí
stavby či uvažovaného výrobního prostoru.
Laboratoř fyzikálních veličin je od letošního června,
kdy byl úspěšně završen proces její akreditace, oprávněna
provádět akreditované zkoušky nejen ve výše zmíněných
oborech, s nimiž má letité zkušenosti, ale zcela nově i pro
účely zjišťování a měření umělého osvětlení v pracovním
a mimopracovním prostředí a pro měření vibrací.
Osvětlení je jedním ze stěžejních faktorů ovlivňujících
výkon na pracovišti, přičemž požadavky na ně jsou dány
technickou normou v závislosti na funkci posuzovaného
prostoru, rozmístění pracovních míst a vykonávaných
zrakových činnostech. Ověření se provádí pomocí kalibrovaného měřidla – luxmetru. V případě umělého osvětlení
je měřenou veličinou intenzita osvětlení, jejíž hodnota se
měří v kontrolních bodech rozmístěných v pravidelné síti
po ploše daného prostoru. Během vyhodnocení je brán
ohled i na možné stárnutí osvětlovací soustavy. Laboratoř
fyzikálních veličin společnosti SQZ je oprávněna provádět
jak provozní, tak orientační měření osvětlení. Provozní se
uplatní zejména pro účely kolaudačního řízení ať už v prostorách, kde bude prováděna pracovní činnost, nebo ve
školách, bytových domech a podobně.
M ar t in O pe k ar, v i z uali z ac e ar c hi v S Q Z
Firemní noviny představily Ing. Volfa před osmi lety
poprvé jako úspěšného vedoucího projektu divize 3.
Podruhé jej zastihly v době, kdy ve stejné divizi působil
ve funkci obchodního náměstka. Dnešní rozhovor se
snaží přiblížit jeho současnou práci na pozici zástupce
obchodního ředitele celého Metrostavu.
Být zástupcem obvykle znamená zastupovat kohosi
v době jeho nepřítomnosti. Tato povinnost a odpovědnost ale jistě není jedinou náplní vaší práce…
Hlavním důvodem, proč se funkce zástupce obchodního
ředitele Metrostavu objevila v organizační struktuře jako
samostatná pracovní pozice, byla nutnost reagovat na
změnu okolního prostředí, ve kterém dnes firma působí. Máme před sebou relativně málo velkých zakázek,
které se v blízkém časovém horizontu budou soutěžit.
A paradoxně jsme obchodně úspěšnější v Polsku než na
domácím trhu. Abychom se lépe prosadili doma, musíme
pozměnit způsob obchodní činnosti. K získání zakázek
musíme umět zužitkovat informace a znalosti jednotlivých
výrobních divizí ve prospěch celku. Je zapotřebí dívat se
do vzdálenější budoucnosti, než jakou obvykle sledují
divize, které především zajímají soutěže vypisované v následujícím půlroce. My ale musíme připravovat kapacity
a hledat správné partnery, abychom plnili i kvalifikační
požadavky velkých tendrů, jež se mohou objevit v delším
časovém horizontu, třeba za rok či dva.
Tvoříte tedy mezičlánek, který umožní lépe sdílet obchodní informace mezi divizemi a vedením firmy?
Dalo by se to tak říct. Obchodní ředitel tráví až tři čtvrtiny
své pracovní doby na jednáních a nemá dost času shánět
potřebné informace, aby mohl co nejlépe rozhodovat.
Kromě něj bych ale měl spolupracovat i s obchodními
náměstky divizí, kteří jsou často služebně velmi mladí.
Obchod je totiž běh na dlouhou trať a uspět v něm trvá
spíš léta než měsíce.
S obchodními náměstky všech divizí jste se už setkal.
Jak vaši novou pozici vnímají?
Všichni mě přijali dobře. Pomáhá mi to, že se s kolegy léta
znám. Seděl jsem ve stejném křesle jako oni, a proto se
dobře orientuji také v problematice jejich práce. Tím, že
se obchodní činnost přenesla na divize, jež si vzájemně
konkurují, se vytratila přidaná hodnota, která by mohla
vzniknout spojením sil ve velké firmě. Jsem přesvědčen,
že dosáhneme lepších výsledků obchodní činnosti, pokud
informace roztroušené po celém Metrostavu soustředíme
a společně nasměrujeme do konkrétních obchodních případů. Vím, že naše komunikace musí být otevřená, aby
si obě strany byly schopné říkat o obchodních případech
všechno, co znají. Budu se snažit, abych mezi zájmy divizí
a celé firmy našel takovou rovnováhu, aby každý odcházel
z jednání přiměřeně nespokojený.
Snad spokojený?
Nespokojený. Když všichni odcházejí spokojení, tak to
není přirozené… Možná ani nebylo o čem jednat. Když je
jedna strana spokojená a druhá nespokojená, tak to není
vybalancované. Teprve když jsou všechny strany přiměřeně nespokojené, tak každý dosáhl maxima možného.
Dospět k tomu ale není jednoduchá práce.
Vystřídal jste už v Metrostavu několik pozic. Ve které
jste se cítil nejlépe?
Coby vedoucí projektu, kdy byl můj úkol v podstatě jednoduchý – postavit v dobré kvalitě dům a udržet ekonomiku. Byl jsem svým pánem, a jak s oblibou říkám, to, co
jsem si ráno rozhodl, jsem měl večer hotové. A pokud je
za člověkem brzy vidět reálný výsledek práce, víc ho to
uspokojuje. Když jsem byl obchodní náměstek, byl jsem
rád, když jsem za měsíc dosáhl poloviny toho, co jsem si
předsevzal. Dnes předpokládám, že budu spokojený, pokud nějaký výsledek uvidím za půl roku. Poloměr otáčení
se prostě zvyšuje úměrně s velikostí řízené lodi, v mém
případě s rozsahem odpovědnosti, a tomu se musím přizpůsobit. Má práce je dnes prostě složitější, zodpovědnější a komplikovanější. Vidím ale její cíl a chci ho dosáhnout.
09.11.15 12:10