strana 4

Z Karlsruhe do Francie

Na přelomu září a října uspořádala Stavební společnost Metrostav další ze svých odborných zájezdů. Cestu do Německa a Francie si nenechalo ujít 29 kolegů

– členů společnosti nebo jen zaměstnanců firmy.

Zájezd zahájila výprava na stavbu železničního a tramvajového propojení v německém městě Karlsruhe, na kterém pracuje dceřiná společnost Metrostavu firma BeMo

Tunnelling. Za přípravu a provedení exkurze děkujeme

Ing. Robertu Dostálovi z útvaru zahraničního podnikání

Skupiny Metrostav. Naše díky patří rovněž Ing. Karlu

Hrdlovicsovi z divize 9, který dnes v Karlsruhe pracuje,

a zástupci firmy BeMo panu Gerhardu Torstenovi – za

provedení stavbou a výklad o ní. Účastníci exkurze měli

příležitost prohlédnout si i bentonitový štít Giulia s průměrem hlavy 9,32 m, s nímž zaměstnanci BeMo razili

traťové tunely. Odvádějí ve městě vysoce odbornou a ceněnou inženýrskou práci – lehké metro budují ve složitých

podmínkách a s minimálním omezením uličního provozu,

jak už noviny Metrostavu několikrát popisovaly.

Zájezd pokračoval do francouzského Štrasburku, na

zajímavá místa vinařského Alsaska, třeba do Colmaru,

a podél Loiry, kde si kolegové prohlédli město Tours s gotickou katedrálou i zámky Chambord a Villandry. Cesta dál

vedla přes Orléans s gotickou katedrálou svatého Kříže

a domem Jany z Arku do Paříže – do Versailles i dalších

zajímavých míst francouzské metropole.

Děkujeme všem, kdo k přípravě zájezdu napomohli.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Béčko slaví narozeniny

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Žlutá linka pražského metra slaví v těchto dnech třicáté výročí od okamžiku, kdy se po ní poprvé rozjely

soupravy s cestujícími. Na jejím vzniku i rozvoji se

významně podílel a stále podílí také Metrostav.

Výstavba prvního úseku metra B stála 7,2 miliardy Kčs

Stavba metra trasy B byla rozčleněna do pěti provozních

úseků. Začátek výstavby části I.B spadá do roku 1979,

i když předstihové práce Metrostav zahájil o dva roky dřív.

Byl vyšším dodavatelem stavby a jeho pracovníci vlastními silami vybudovali stanice dnes pojmenované Anděl,

Můstek, Náměstí Republiky a Florenc a pomocí mechanizovaného a nemechanizovaného štítu sovětské výroby

i traťové tunely. Rekordní ražba přitom dosáhla 150 bm

tunelu za měsíc. Trasa I.B měřila 5,4 km a s výjimkou

Smíchovského nádraží bylo šest dalších stanic ražených.

Do provozu byla slavnostně uvedena 2. listopadu 1985.

S výstavbou I.B souvisel i příspěvek Metrostavu

k vybudování stanice metra Pražskaja v Moskvě. Pražská

stanice nazvaná Moskevská – dnes Anděl – se na I.B zase

stavěla za výrazné pomoci sovětských techniků a dělníků.

V souvislosti s trasou I.B stavbaři dokončili také hostivařské depo a 1280 m dlouhou kolejovou spojku, která

na Sokolovské, dnešní Florenci, propojovala linky C a B.

1

Rudolf Plíva

Zlaté české ruce

Dobří řemeslníci sice v tuzemsku ubývají, rčení o zlatých českých ručičkách ale stále platí. Potvrzují to nejen kvalitně provedené stavby Metrostavu, ale v tomto

případě i Jaroslav Štůsek z divize 9. Mluvit o jeho rukou ve zdrobnělinách je však nepatřičné – stréc Jarda,

jak mu kamarádi přezdívají, je totiž nejen dobrý stavbař, ale na obě paže se nedávno stal mistrem světa

v armwrestlingu. K dvojnásobnému zlatu gratulujeme!

Letošní mistrovství světa v armwrestlingu čili páce se

uskutečnilo na přelomu září a října v malajsijském hlavním

městě Kuala Lumpur. A nejednalo se o žádnou maličkost –

sjelo se na něj přes 2000 sportovců ze 49 zemí (z toho šest

z ČR), aby se podle pohlaví, věku, váhy a zdravotního stavu

(soutěžili i handicapovaní pákaři) utkalo v rovné stovce kategorií. Jaroslav Štůsek soutěžil ve dvou, na levou i pravou

ruku, mezi borci s věkem nad 60 let, tedy v Senior Grand

Master s váhou 90 kg. Přišel, zabojoval a zvítězil!

„Do obou finále jsem postoupil bez prohry v úvodních

zápasech, takže mi k prvenství stačilo vyhrát nad soupeřem jen jednou,“ vzpomíná. „Nejvíc mě asi potrápil Japonec Toyonori Yamauchi, který skončil na obě ruce čtvrtý.

Souboj na levou jsem s ním sice vyhrál rychle – na začátku mi totiž drze ukázal, kde brzo skončí moje ruka, a to mě

naštvalo –, ale na pravou ruku jsem měl velké problémy,

protože jsem ji už měl namoženou z předchozích zápasů.“

Na stupně vítězů hned dvakrát shodně vystoupali třetí

Polák, druhý Rumun a první Jarda Štůsek. Jeho historický

úspěch – dvě zlaté z jednoho mistrovství světa – zaujal

i malajsijskou televizi, která s ním natočila rozhovor.

Metrostav podporuje Jardovu sportovní kariéru už řadu let. „Bez finančního přispění bych na závody do ciziny

vyrazit nemohl, takže vedení společnosti znovu moc děkuju,“ opakuje pákař, který logo Metrostavu letos dvakrát

pozdvihl na první místo na světě (foto). Nebylo to ostatně

poprvé – dva nejcennější světové kovy už ve své sbírce má

a spolu s nimi i více než 30 dalších medailí z mistrovství

světa i Evropy, o těch z České republiky nemluvě.

Teď si Jaroslav Štůsek musí od páky na chvíli odpočinout, aby se mu uzdravila ruka. V práci mu ale zranění nevadí. Pokud mu chcete poblahopřát k vítězství, zastihnete

ho na stavbě domů z projektu Nové Chabry, kde divize 9

pracuje pro společnost Swietelsky.

–red–, foto archiv Jaroslava Štůska

2

4

3

5

6

7

8

9

Mechanici střediska důlní techniky v Horních Počernicích nezahálejí

K nákupu a pronájmu stavebních strojů a zařízení, které divize 11 zajišťuje pro stavby Metrostavu, patří i komplexní

péče o svěřený majetek. Středisku důlní techniky k tomu slouží hned dvě dílny – velká a menší, jež poskytuje služby

i půjčovně střední a drobné mechanizace. Nové důlní stroje, například čelní kolové nakladače Liebherr L566 (foto

č. 1), velký servis nepotřebují. Ty starší ale před odjezdem na stavbu musí projít celkovou opravou a přípravou. Malé

v menší dílně (foto č. 2) a ty velké jako tunelbagr Liebherr R944 (foto č. 3), který nedávno odcestoval na Slovensko

na protiražbu tunelu Žilina, ve velké hale. Dnes v ní mechanici připravují k nasazení vrtací vůz Rocket Boomer L2C

(foto č. 4) na ražby norského tunelu Joberg. Pro stejnou zakázku je určen i zatím rozebraný manipulátor na stříkání

mokré betonové směsi Meyco Potenza (foto č. 5). Opravy tohoto typu strojů zvládli pracovníci střediska důlní

techniky teprve nedávno v rámci zvyšování kvalifikace stejně jako renovaci uložení pouzder a čepů výložníků všech

typů strojů (foto č. 6). Opravovat starší stroje je nezbytné i ekonomicky výhodné. Středisko důlní techniky však

za poslední rok nakoupilo i několik nových – kromě kolových nakladačů i manipulátor na stříkání mokré betonové

směsi (foto č. 7) a tunelbagr R944. Další jeho novinka míří na stavby malých důlních děl – minidampr s nakládací

lopatou Yanmar C08 (foto č. 8) a Wacker Neuson DT10. S prací střediska je jeho vedoucí Ing. Josef Kafka vcelku

spokojený. Jen kdyby našlo své uplatnění i víc velkých damprů (foto č. 9). Foto Jiří Junek a archiv divize 11.

Linka B se časem rovnoměrně rozrůstala na obě strany

Jako druhý byl v roce 1984 rozestavěn třetí provozní

úsek trasy B – mezi Smíchovským nádražím a Novými

Butovicemi, dříve zvanými stanice Únorového vítězství

a Dukelská. Měřil 5 km, ale nové stanice na něm byly jen

tři a na všech stejně jako v tunelech pracovali zaměstnanci

Metrostavu. Část III.B byla zprovozněna 26. října 1988.

V onom čase už jejich kolegové dva roky pracovali také na části II.B, kterýžto úsek prodloužil podzemní dráhu

od Florence po stanici Českomoravská. Jeho tunely byly

o něco kratší, měřily jen 4,5 km, a vlakové soupravy zde

zastavovaly v Křižíkově, na Invalidovně a na Palmovce –

s cestujícími až od 22. listopadu 1990, proto se stanice

zbavily ideologických názvů.

Po pátém úseku byl na závěr dokončen i čtvrtý

Další rozestavěný úsek nesl označení V.B a mířil na jihozápad – z Nových Butovic do Zličína. Jeho stavba začala

roku 1988 a slavnostně skončila 11. listopadu 1994. Metrostav byl při ní generálním dodavatelem stavební části

a práce zde zajišťovaly jeho divize 1, 3, 6 a zaměstnanci

tehdejších servisních divizí 7 a 8.

Poslední částí linky B, která byla dokončena po osmi

letech výstavby 8. listopadu 1998, byl úsek IV.B z Českomoravské na Černý Most. Byl nejdelší, měřil 6,4 km

a v jeho trase vzniklo pět nových stanic. Hloubětínem

a Kolbenovou ale vlaky ještě dost dlouhou dobu jen projížděly. První z těchto stanic se pro veřejnost otevřela

17. října 1999, druhá byla zprovozněna zároveň s oficiálním dokončením úseku IV.B až 8. června roku 2001.

Ani po dokončení celé linky B ji Metrostav neopustil

Celá žlutá trasa B byla v provozu jen něco málo přes rok.

V srpnu roku 2002 totiž přišla povodeň, v jejímž důsledku

muselo být uzavřeno 24 stanic metra, z toho 14 na trase B.

Mezi šesti firmami, které 17 zaplavených či poškozených

opravovaly, opět nechyběl Metrostav, který rekonstruoval

a přitom modernizoval všechny traťové tunely a sedm

stanic – z toho pět na lince B: Karlovo náměstí, Můstek,

Křižíkovu, Invalidovnu a Palmovku.

Dnes má žlutá linka B pražského metra provozní délku

25,704 km a cesta z jihozápadní konečné na severovýchodní trvá 42 minut. I když se v dohledné době nebude

prodlužovat a neměla by už do ní ani natéct voda z Vltavy,

Metrostav s její dostavbou neskončil. Z jejích 24 stanic je

totiž bezbariérových jen jedenáct. Proto dnes tým Bc. Ivana Matějoviče z divize 1 staví za pomoci vlastních razičů

výtah do přestupní stanice Můstek (foto). Další podobné

projekty čekají na vypsání soutěží. Metrostav se do nich

určitě přihlásí, metro je totiž jeho srdeční záležitostí.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 20/2015 vyšlo 11. 11. 2015 (21/2015 vyjde 1. 12. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,

Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto Ing. Jiří Junek / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_20_2015.indd 4

09.11.15 12:10