strana 4
Z Karlsruhe do Francie
Na přelomu září a října uspořádala Stavební společnost Metrostav další ze svých odborných zájezdů. Cestu do Německa a Francie si nenechalo ujít 29 kolegů
– členů společnosti nebo jen zaměstnanců firmy.
Zájezd zahájila výprava na stavbu železničního a tramvajového propojení v německém městě Karlsruhe, na kterém pracuje dceřiná společnost Metrostavu firma BeMo
Tunnelling. Za přípravu a provedení exkurze děkujeme
Ing. Robertu Dostálovi z útvaru zahraničního podnikání
Skupiny Metrostav. Naše díky patří rovněž Ing. Karlu
Hrdlovicsovi z divize 9, který dnes v Karlsruhe pracuje,
a zástupci firmy BeMo panu Gerhardu Torstenovi – za
provedení stavbou a výklad o ní. Účastníci exkurze měli
příležitost prohlédnout si i bentonitový štít Giulia s průměrem hlavy 9,32 m, s nímž zaměstnanci BeMo razili
traťové tunely. Odvádějí ve městě vysoce odbornou a ceněnou inženýrskou práci – lehké metro budují ve složitých
podmínkách a s minimálním omezením uličního provozu,
jak už noviny Metrostavu několikrát popisovaly.
Zájezd pokračoval do francouzského Štrasburku, na
zajímavá místa vinařského Alsaska, třeba do Colmaru,
a podél Loiry, kde si kolegové prohlédli město Tours s gotickou katedrálou i zámky Chambord a Villandry. Cesta dál
vedla přes Orléans s gotickou katedrálou svatého Kříže
a domem Jany z Arku do Paříže – do Versailles i dalších
zajímavých míst francouzské metropole.
Děkujeme všem, kdo k přípravě zájezdu napomohli.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Béčko slaví narozeniny
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Žlutá linka pražského metra slaví v těchto dnech třicáté výročí od okamžiku, kdy se po ní poprvé rozjely
soupravy s cestujícími. Na jejím vzniku i rozvoji se
významně podílel a stále podílí také Metrostav.
Výstavba prvního úseku metra B stála 7,2 miliardy Kčs
Stavba metra trasy B byla rozčleněna do pěti provozních
úseků. Začátek výstavby části I.B spadá do roku 1979,
i když předstihové práce Metrostav zahájil o dva roky dřív.
Byl vyšším dodavatelem stavby a jeho pracovníci vlastními silami vybudovali stanice dnes pojmenované Anděl,
Můstek, Náměstí Republiky a Florenc a pomocí mechanizovaného a nemechanizovaného štítu sovětské výroby
i traťové tunely. Rekordní ražba přitom dosáhla 150 bm
tunelu za měsíc. Trasa I.B měřila 5,4 km a s výjimkou
Smíchovského nádraží bylo šest dalších stanic ražených.
Do provozu byla slavnostně uvedena 2. listopadu 1985.
S výstavbou I.B souvisel i příspěvek Metrostavu
k vybudování stanice metra Pražskaja v Moskvě. Pražská
stanice nazvaná Moskevská – dnes Anděl – se na I.B zase
stavěla za výrazné pomoci sovětských techniků a dělníků.
V souvislosti s trasou I.B stavbaři dokončili také hostivařské depo a 1280 m dlouhou kolejovou spojku, která
na Sokolovské, dnešní Florenci, propojovala linky C a B.
1
Rudolf Plíva
Zlaté české ruce
Dobří řemeslníci sice v tuzemsku ubývají, rčení o zlatých českých ručičkách ale stále platí. Potvrzují to nejen kvalitně provedené stavby Metrostavu, ale v tomto
případě i Jaroslav Štůsek z divize 9. Mluvit o jeho rukou ve zdrobnělinách je však nepatřičné – stréc Jarda,
jak mu kamarádi přezdívají, je totiž nejen dobrý stavbař, ale na obě paže se nedávno stal mistrem světa
v armwrestlingu. K dvojnásobnému zlatu gratulujeme!
Letošní mistrovství světa v armwrestlingu čili páce se
uskutečnilo na přelomu září a října v malajsijském hlavním
městě Kuala Lumpur. A nejednalo se o žádnou maličkost –
sjelo se na něj přes 2000 sportovců ze 49 zemí (z toho šest
z ČR), aby se podle pohlaví, věku, váhy a zdravotního stavu
(soutěžili i handicapovaní pákaři) utkalo v rovné stovce kategorií. Jaroslav Štůsek soutěžil ve dvou, na levou i pravou
ruku, mezi borci s věkem nad 60 let, tedy v Senior Grand
Master s váhou 90 kg. Přišel, zabojoval a zvítězil!
„Do obou finále jsem postoupil bez prohry v úvodních
zápasech, takže mi k prvenství stačilo vyhrát nad soupeřem jen jednou,“ vzpomíná. „Nejvíc mě asi potrápil Japonec Toyonori Yamauchi, který skončil na obě ruce čtvrtý.
Souboj na levou jsem s ním sice vyhrál rychle – na začátku mi totiž drze ukázal, kde brzo skončí moje ruka, a to mě
naštvalo –, ale na pravou ruku jsem měl velké problémy,
protože jsem ji už měl namoženou z předchozích zápasů.“
Na stupně vítězů hned dvakrát shodně vystoupali třetí
Polák, druhý Rumun a první Jarda Štůsek. Jeho historický
úspěch – dvě zlaté z jednoho mistrovství světa – zaujal
i malajsijskou televizi, která s ním natočila rozhovor.
Metrostav podporuje Jardovu sportovní kariéru už řadu let. „Bez finančního přispění bych na závody do ciziny
vyrazit nemohl, takže vedení společnosti znovu moc děkuju,“ opakuje pákař, který logo Metrostavu letos dvakrát
pozdvihl na první místo na světě (foto). Nebylo to ostatně
poprvé – dva nejcennější světové kovy už ve své sbírce má
a spolu s nimi i více než 30 dalších medailí z mistrovství
světa i Evropy, o těch z České republiky nemluvě.
Teď si Jaroslav Štůsek musí od páky na chvíli odpočinout, aby se mu uzdravila ruka. V práci mu ale zranění nevadí. Pokud mu chcete poblahopřát k vítězství, zastihnete
ho na stavbě domů z projektu Nové Chabry, kde divize 9
pracuje pro společnost Swietelsky.
–red–, foto archiv Jaroslava Štůska
2
4
3
5
6
7
8
9
Mechanici střediska důlní techniky v Horních Počernicích nezahálejí
K nákupu a pronájmu stavebních strojů a zařízení, které divize 11 zajišťuje pro stavby Metrostavu, patří i komplexní
péče o svěřený majetek. Středisku důlní techniky k tomu slouží hned dvě dílny – velká a menší, jež poskytuje služby
i půjčovně střední a drobné mechanizace. Nové důlní stroje, například čelní kolové nakladače Liebherr L566 (foto
č. 1), velký servis nepotřebují. Ty starší ale před odjezdem na stavbu musí projít celkovou opravou a přípravou. Malé
v menší dílně (foto č. 2) a ty velké jako tunelbagr Liebherr R944 (foto č. 3), který nedávno odcestoval na Slovensko
na protiražbu tunelu Žilina, ve velké hale. Dnes v ní mechanici připravují k nasazení vrtací vůz Rocket Boomer L2C
(foto č. 4) na ražby norského tunelu Joberg. Pro stejnou zakázku je určen i zatím rozebraný manipulátor na stříkání
mokré betonové směsi Meyco Potenza (foto č. 5). Opravy tohoto typu strojů zvládli pracovníci střediska důlní
techniky teprve nedávno v rámci zvyšování kvalifikace stejně jako renovaci uložení pouzder a čepů výložníků všech
typů strojů (foto č. 6). Opravovat starší stroje je nezbytné i ekonomicky výhodné. Středisko důlní techniky však
za poslední rok nakoupilo i několik nových – kromě kolových nakladačů i manipulátor na stříkání mokré betonové
směsi (foto č. 7) a tunelbagr R944. Další jeho novinka míří na stavby malých důlních děl – minidampr s nakládací
lopatou Yanmar C08 (foto č. 8) a Wacker Neuson DT10. S prací střediska je jeho vedoucí Ing. Josef Kafka vcelku
spokojený. Jen kdyby našlo své uplatnění i víc velkých damprů (foto č. 9). Foto Jiří Junek a archiv divize 11.
Linka B se časem rovnoměrně rozrůstala na obě strany
Jako druhý byl v roce 1984 rozestavěn třetí provozní
úsek trasy B – mezi Smíchovským nádražím a Novými
Butovicemi, dříve zvanými stanice Únorového vítězství
a Dukelská. Měřil 5 km, ale nové stanice na něm byly jen
tři a na všech stejně jako v tunelech pracovali zaměstnanci
Metrostavu. Část III.B byla zprovozněna 26. října 1988.
V onom čase už jejich kolegové dva roky pracovali také na části II.B, kterýžto úsek prodloužil podzemní dráhu
od Florence po stanici Českomoravská. Jeho tunely byly
o něco kratší, měřily jen 4,5 km, a vlakové soupravy zde
zastavovaly v Křižíkově, na Invalidovně a na Palmovce –
s cestujícími až od 22. listopadu 1990, proto se stanice
zbavily ideologických názvů.
Po pátém úseku byl na závěr dokončen i čtvrtý
Další rozestavěný úsek nesl označení V.B a mířil na jihozápad – z Nových Butovic do Zličína. Jeho stavba začala
roku 1988 a slavnostně skončila 11. listopadu 1994. Metrostav byl při ní generálním dodavatelem stavební části
a práce zde zajišťovaly jeho divize 1, 3, 6 a zaměstnanci
tehdejších servisních divizí 7 a 8.
Poslední částí linky B, která byla dokončena po osmi
letech výstavby 8. listopadu 1998, byl úsek IV.B z Českomoravské na Černý Most. Byl nejdelší, měřil 6,4 km
a v jeho trase vzniklo pět nových stanic. Hloubětínem
a Kolbenovou ale vlaky ještě dost dlouhou dobu jen projížděly. První z těchto stanic se pro veřejnost otevřela
17. října 1999, druhá byla zprovozněna zároveň s oficiálním dokončením úseku IV.B až 8. června roku 2001.
Ani po dokončení celé linky B ji Metrostav neopustil
Celá žlutá trasa B byla v provozu jen něco málo přes rok.
V srpnu roku 2002 totiž přišla povodeň, v jejímž důsledku
muselo být uzavřeno 24 stanic metra, z toho 14 na trase B.
Mezi šesti firmami, které 17 zaplavených či poškozených
opravovaly, opět nechyběl Metrostav, který rekonstruoval
a přitom modernizoval všechny traťové tunely a sedm
stanic – z toho pět na lince B: Karlovo náměstí, Můstek,
Křižíkovu, Invalidovnu a Palmovku.
Dnes má žlutá linka B pražského metra provozní délku
25,704 km a cesta z jihozápadní konečné na severovýchodní trvá 42 minut. I když se v dohledné době nebude
prodlužovat a neměla by už do ní ani natéct voda z Vltavy,
Metrostav s její dostavbou neskončil. Z jejích 24 stanic je
totiž bezbariérových jen jedenáct. Proto dnes tým Bc. Ivana Matějoviče z divize 1 staví za pomoci vlastních razičů
výtah do přestupní stanice Můstek (foto). Další podobné
projekty čekají na vypsání soutěží. Metrostav se do nich
určitě přihlásí, metro je totiž jeho srdeční záležitostí.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 20/2015 vyšlo 11. 11. 2015 (21/2015 vyjde 1. 12. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto Ing. Jiří Junek / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_20_2015.indd 4
09.11.15 12:10