Historický dům v Krupce se

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str.

4

otevírá

současnému

životu

11. listopadu 2015 / 20 / XXVII

více v článku na str. 3

Ptáme se: Ing. Karla Volfa, MBA,

zástupce obchodního ředitele str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Grand Opening ELI Beamlines

skončil, stavba pokračuje str. 3

Divize 4 se připravuje na stavbu

nové části dálnice D3 str. 3

Metro B slaví 30 let provozu

Tým Ing. Brože z divize 6 dokončil

další vodohospodářské stavby str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Partner z Faerských ostrovů

Zástupci Metrostavu – viceprezident Skupiny Metrostav

Ing. František Kočí a Ing. Ján Dudáš – podepsali

2. listopadu memorandum o budoucí spolupráci

s představiteli stavební společnosti J&K Petersen

Contractors z Faerských ostrovů. Její generální ředitel

Stein Olvur Petersen, technický ředitel Eyðfinn Lenvig

a projektový manažer Dánial Pauli Davidsen poté navštívili

stavbu tunelu Ejpovice. Spolupráce se týká podání nabídky

na výstavbu dvou podmořských tunelů.

Prorážka v Norsku

Raziči divize 5 vedení

Ing. Pavlem Bürgelem

prorazili 4. listopadu ve

dvě hodiny v noci do jižního

portálu tunel Veitastrond

v Norsku. Ražbu jeho

1565 metrů dlouhého tubusu

provedli metodou Drill&Blast a trvala jim devět měsíců.

Podrobnosti přinese příští číslo firemních novin.

Daruj krev s Metrostavem

Devatenáctá firemní akce se uskuteční

v pátek 13. listopadu.

Dobrovolní dárci krve se

mohou hlásit na konkrétní hodinu odběru

prostřednictvím firemního intranetu.

Děkujeme všem,

kdo se k akci připojí!

Další stavba v nemocnici skončila

Tým Ing. Davida Hlaváče z divize 9 dokončil 20. října

rekonstrukci dvou operačních sálů ortopedie v Oblastní

nemocnici Náchod. Za necelé tři měsíce prací v nich

mimo jiné provedl nové rozvody sítí, vybudoval moderní

osvětlení, kvůli vzduchotechnice přistavěl strojovnu

a odpovídal i za dodávku většiny zdravotnické techniky.

Bunkr pro zdraví

V chebské nemocnici dokončil tým Radka Kučery z karlovarského zastoupení divize 9 přístavbu pavilonu C

určenou pro nejmodernější lineární urychlovač.

Práci divize 9 ocenili 26. října hosté slavnostního

ukončení projektu. Zakázka, která trvala deset měsíců,

zahrnovala demolici původního objektu a vybudování

nové přístavby s prostorami pro lineární urychlovač

(bunkr) a zázemí. Nadzemní i podzemní podlaží novostavby uzavírá směrem k pavilonu C prosklená fasáda,

viditelné přízemí na druhé straně charakterizují gabiony

(foto). „Novinkou byla pro nás betonáž bunkru, který měl

dva metry silné stěny a strop z barytového betonu. Naši

činnost jsme také museli koordinovat s lékaři a téměř

po celou dobu prací nám přes staveniště chodili pacienti.

To ale asi zná každý, kdo něco budoval v nepřerušovaně

provozované nemocnici,“ uzavírá Radek Kučera.

Metrostav_20_2015.indd 1

Pražské metro B začalo veřejnosti sloužit přesně před 30 lety – 2. listopadu 1985. Jeho kulaté narozeniny mohou slavit nejen cestující, ale i Metrostav, protože právě jeho pracovníci se podepsali pod stavební části všech pěti úseků této žlutě značené linky metropolitní podzemní dráhy. Pomohli také obnovit její provoz po povodních v roce 2002 a dnes

budují bezbariérový vstup do stanice Můstek. Metrostav a metro prostě stále patří dohromady. Foto stanice Lužiny Josef Husák, podrobnosti na straně 4.

Do Brna dojedete vlakem zase o něco rychleji

Ve dvacátém čísle loňských novin jsme informovali

o začátku rekonstrukce několika přemostění na trati

mezi Skleným nad Oslavou a Ostrovem nad Oslavou.

Dílo prováděl tým divize 5 pod vedením Ing. Petra

Hanzala, a i když s takovou zakázkou dosud neměl

zkušenosti, rádi dnes potvrzujeme, že se mu podařila

a stavbu předal dokonce dříve, než stanovila smlouva.

Největším mostním objektem na trati je viadukt Ostrov

(foto), železobetonová konstrukce, která od zprovoznění

v roce 1949 neprošla žádnou zásadnější opravou. Stržení

a stavba nového mostu by vyšla velmi draho, proto investor přistoupil k rekonstrukci původního. Nejde přitom

o žádný malý mostík, jeho délka přesahuje 140 metrů.

Klene se přes údolí řeky Oslavy, stojí na 11 pilířích a typově patří ke stavbám, na nichž oko kolemjdoucího spočine

s libostí. Pro lepší představu dodejme, že výška mostu

ode dna řeky je více než 20 metrů. Oslava teče třetím

obloukem, druhým pak vede komunikace druhé třídy a devátým místní asfaltová silnice. Krajní pilíře jsou částečně

zasypané a tvoří opěru mostu.

Jak už bylo řečeno, přes 60 let starý most byl prakticky v původním stavu a až po zahájení prací se ukázalo,

že některé z jeho pilířů jsou poškozené více, než očekával

projekt. Takže přišly na řadu vícepráce, aniž by se posunul termín dokončení díla. Stavbaři provedli injektáže

postižených míst cementem, v rámci sanace pilířů sepjali

kamenné zdivo betonářskou výztuží a svislé trhliny zpevnili pomocí nízkovizkózní epoxidové pryskyřice.

Součástí projektu bylo i zhotovení nové železobetonové vany, která tvoří kolejové lože. S armaturou vlastními

silami pomáhala divize 5 a s bedněním divize 4. Nad každým pilířem byla horní část desky vyspádovaná do středu

klenby a usazeny nové nerezové odvodňovače o průměru

150 mm. Aby se zabránilo korozi, byly všechny části žele-

zobetonu natřeny impregnačním nátěrem. Obložení pilířů

provedli stavbaři ze zachovaných kamenů.

Možná to vypadá, že šlo vlastně o jednoduchou liniovou stavbu, ale pravda je taková, že byla extrémně náročná na logistiku a bezpečnost. Při rekonstrukci dvojkolejné

trati, která probíhala ve dvou fázích, se totiž na jedné koleji

pracovalo a na druhé normálně jezdily vlaky. A samozřejmě byl tlak na co nejkratší dobu výluk. I přístup na staveniště byl obtížný, protože byl možný jen z jedné strany

viaduktu. Technici Metrostavu ale ve spolupráci s firmou

PERI navrhli použít speciální posuvný bednicí vozík, který

stavbu výrazně urychlil. Velikost díla dokumentuje i to, že

pro sanaci pilířů museli stavbaři postavit lešení o více než

7000 m³ obestavěného prostoru.

Jak řekl vedoucí projektu Ing. Hanzal: „Práce na dvoukolejné trati, kde pro nás byla nová všechna bezpečnostní

opatření, je pro celý tým obrovská zkušenost.“ Divize 5

byla při této zakázce podzhotovitelem Subterry a měla na

starost rekonstrukci šesti mostů a pěti propustků.

Obstáli jste, pánové! I díky vám teď mohou kolejoví

dopravci hnát své ohnivé oře do Brna až 120km rychlostí.

–ad.ka–, foto archiv divize 5

Program trestněprávní

prevence společnosti

Představenstvo Metrostavu se v krátké době už podruhé věnovalo problematice trestněprávní prevence.

V červnu 2015 byl na společném mimořádném zasedání představenstva a dozorčí rady společnosti vyhlášen Program trestněprávní compliance Skupiny Metrostav. Na zářijovém jednání představenstva byla následně

k trestněprávní complianci projednána a schválena skupinová organizačně-řídicí norma číslo A-5. Spolu se čtyřmi přílohami zakotvila do organizačně-řídicího systému

program, jehož účelem a cílem je prevence a ochrana

společností Skupiny před riziky odpovědnosti podle zákona o trestní odpovědnosti právnických osob.

Podrobněji se systému trestněprávní prevence, jeho

základním prvkům, principům a pravidlům budeme věnovat v některém z příštích vydání firemního čtrnáctideníku.

Compliance je společensko-podniková kategorie,

kterou se obecně rozumí vymezení a dodržování

etických a právních pravidel chování obchodní

společnosti nebo podnikatelské skupiny a jejích

zaměstnanců, a to nejen ve sféře obchodních vztahů,

ale i v dalších oblastech její činnosti a existence.

Účelem vymezení těchto standardizovaných pravidel

chování, dobrovolně přijímaných formou závazného

vnitřního předpisu společnosti, je především

jednoznačné a výslovné deklarování závazku navenek

i dovnitř společnosti, že její chování v obchodních

či dalších souvisejících vztazích je v plném souladu

se všemi etickými a právními pravidly hospodářské

soutěže, finanční a daňové integrity, ochrany životního

prostředí a zaměstnaneckých vztahů.

09.11.15 12:10