Historický dům v Krupce se
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str.
4
otevírá
současnému
životu
11. listopadu 2015 / 20 / XXVII
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Karla Volfa, MBA,
zástupce obchodního ředitele str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Grand Opening ELI Beamlines
skončil, stavba pokračuje str. 3
Divize 4 se připravuje na stavbu
nové části dálnice D3 str. 3
Metro B slaví 30 let provozu
Tým Ing. Brože z divize 6 dokončil
další vodohospodářské stavby str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Partner z Faerských ostrovů
Zástupci Metrostavu – viceprezident Skupiny Metrostav
Ing. František Kočí a Ing. Ján Dudáš – podepsali
2. listopadu memorandum o budoucí spolupráci
s představiteli stavební společnosti J&K Petersen
Contractors z Faerských ostrovů. Její generální ředitel
Stein Olvur Petersen, technický ředitel Eyðfinn Lenvig
a projektový manažer Dánial Pauli Davidsen poté navštívili
stavbu tunelu Ejpovice. Spolupráce se týká podání nabídky
na výstavbu dvou podmořských tunelů.
Prorážka v Norsku
Raziči divize 5 vedení
Ing. Pavlem Bürgelem
prorazili 4. listopadu ve
dvě hodiny v noci do jižního
portálu tunel Veitastrond
v Norsku. Ražbu jeho
1565 metrů dlouhého tubusu
provedli metodou Drill&Blast a trvala jim devět měsíců.
Podrobnosti přinese příští číslo firemních novin.
Daruj krev s Metrostavem
Devatenáctá firemní akce se uskuteční
v pátek 13. listopadu.
Dobrovolní dárci krve se
mohou hlásit na konkrétní hodinu odběru
prostřednictvím firemního intranetu.
Děkujeme všem,
kdo se k akci připojí!
Další stavba v nemocnici skončila
Tým Ing. Davida Hlaváče z divize 9 dokončil 20. října
rekonstrukci dvou operačních sálů ortopedie v Oblastní
nemocnici Náchod. Za necelé tři měsíce prací v nich
mimo jiné provedl nové rozvody sítí, vybudoval moderní
osvětlení, kvůli vzduchotechnice přistavěl strojovnu
a odpovídal i za dodávku většiny zdravotnické techniky.
Bunkr pro zdraví
V chebské nemocnici dokončil tým Radka Kučery z karlovarského zastoupení divize 9 přístavbu pavilonu C
určenou pro nejmodernější lineární urychlovač.
Práci divize 9 ocenili 26. října hosté slavnostního
ukončení projektu. Zakázka, která trvala deset měsíců,
zahrnovala demolici původního objektu a vybudování
nové přístavby s prostorami pro lineární urychlovač
(bunkr) a zázemí. Nadzemní i podzemní podlaží novostavby uzavírá směrem k pavilonu C prosklená fasáda,
viditelné přízemí na druhé straně charakterizují gabiony
(foto). „Novinkou byla pro nás betonáž bunkru, který měl
dva metry silné stěny a strop z barytového betonu. Naši
činnost jsme také museli koordinovat s lékaři a téměř
po celou dobu prací nám přes staveniště chodili pacienti.
To ale asi zná každý, kdo něco budoval v nepřerušovaně
provozované nemocnici,“ uzavírá Radek Kučera.
Metrostav_20_2015.indd 1
Pražské metro B začalo veřejnosti sloužit přesně před 30 lety – 2. listopadu 1985. Jeho kulaté narozeniny mohou slavit nejen cestující, ale i Metrostav, protože právě jeho pracovníci se podepsali pod stavební části všech pěti úseků této žlutě značené linky metropolitní podzemní dráhy. Pomohli také obnovit její provoz po povodních v roce 2002 a dnes
budují bezbariérový vstup do stanice Můstek. Metrostav a metro prostě stále patří dohromady. Foto stanice Lužiny Josef Husák, podrobnosti na straně 4.
Do Brna dojedete vlakem zase o něco rychleji
Ve dvacátém čísle loňských novin jsme informovali
o začátku rekonstrukce několika přemostění na trati
mezi Skleným nad Oslavou a Ostrovem nad Oslavou.
Dílo prováděl tým divize 5 pod vedením Ing. Petra
Hanzala, a i když s takovou zakázkou dosud neměl
zkušenosti, rádi dnes potvrzujeme, že se mu podařila
a stavbu předal dokonce dříve, než stanovila smlouva.
Největším mostním objektem na trati je viadukt Ostrov
(foto), železobetonová konstrukce, která od zprovoznění
v roce 1949 neprošla žádnou zásadnější opravou. Stržení
a stavba nového mostu by vyšla velmi draho, proto investor přistoupil k rekonstrukci původního. Nejde přitom
o žádný malý mostík, jeho délka přesahuje 140 metrů.
Klene se přes údolí řeky Oslavy, stojí na 11 pilířích a typově patří ke stavbám, na nichž oko kolemjdoucího spočine
s libostí. Pro lepší představu dodejme, že výška mostu
ode dna řeky je více než 20 metrů. Oslava teče třetím
obloukem, druhým pak vede komunikace druhé třídy a devátým místní asfaltová silnice. Krajní pilíře jsou částečně
zasypané a tvoří opěru mostu.
Jak už bylo řečeno, přes 60 let starý most byl prakticky v původním stavu a až po zahájení prací se ukázalo,
že některé z jeho pilířů jsou poškozené více, než očekával
projekt. Takže přišly na řadu vícepráce, aniž by se posunul termín dokončení díla. Stavbaři provedli injektáže
postižených míst cementem, v rámci sanace pilířů sepjali
kamenné zdivo betonářskou výztuží a svislé trhliny zpevnili pomocí nízkovizkózní epoxidové pryskyřice.
Součástí projektu bylo i zhotovení nové železobetonové vany, která tvoří kolejové lože. S armaturou vlastními
silami pomáhala divize 5 a s bedněním divize 4. Nad každým pilířem byla horní část desky vyspádovaná do středu
klenby a usazeny nové nerezové odvodňovače o průměru
150 mm. Aby se zabránilo korozi, byly všechny části žele-
zobetonu natřeny impregnačním nátěrem. Obložení pilířů
provedli stavbaři ze zachovaných kamenů.
Možná to vypadá, že šlo vlastně o jednoduchou liniovou stavbu, ale pravda je taková, že byla extrémně náročná na logistiku a bezpečnost. Při rekonstrukci dvojkolejné
trati, která probíhala ve dvou fázích, se totiž na jedné koleji
pracovalo a na druhé normálně jezdily vlaky. A samozřejmě byl tlak na co nejkratší dobu výluk. I přístup na staveniště byl obtížný, protože byl možný jen z jedné strany
viaduktu. Technici Metrostavu ale ve spolupráci s firmou
PERI navrhli použít speciální posuvný bednicí vozík, který
stavbu výrazně urychlil. Velikost díla dokumentuje i to, že
pro sanaci pilířů museli stavbaři postavit lešení o více než
7000 m³ obestavěného prostoru.
Jak řekl vedoucí projektu Ing. Hanzal: „Práce na dvoukolejné trati, kde pro nás byla nová všechna bezpečnostní
opatření, je pro celý tým obrovská zkušenost.“ Divize 5
byla při této zakázce podzhotovitelem Subterry a měla na
starost rekonstrukci šesti mostů a pěti propustků.
Obstáli jste, pánové! I díky vám teď mohou kolejoví
dopravci hnát své ohnivé oře do Brna až 120km rychlostí.
–ad.ka–, foto archiv divize 5
Program trestněprávní
prevence společnosti
Představenstvo Metrostavu se v krátké době už podruhé věnovalo problematice trestněprávní prevence.
V červnu 2015 byl na společném mimořádném zasedání představenstva a dozorčí rady společnosti vyhlášen Program trestněprávní compliance Skupiny Metrostav. Na zářijovém jednání představenstva byla následně
k trestněprávní complianci projednána a schválena skupinová organizačně-řídicí norma číslo A-5. Spolu se čtyřmi přílohami zakotvila do organizačně-řídicího systému
program, jehož účelem a cílem je prevence a ochrana
společností Skupiny před riziky odpovědnosti podle zákona o trestní odpovědnosti právnických osob.
Podrobněji se systému trestněprávní prevence, jeho
základním prvkům, principům a pravidlům budeme věnovat v některém z příštích vydání firemního čtrnáctideníku.
Compliance je společensko-podniková kategorie,
kterou se obecně rozumí vymezení a dodržování
etických a právních pravidel chování obchodní
společnosti nebo podnikatelské skupiny a jejích
zaměstnanců, a to nejen ve sféře obchodních vztahů,
ale i v dalších oblastech její činnosti a existence.
Účelem vymezení těchto standardizovaných pravidel
chování, dobrovolně přijímaných formou závazného
vnitřního předpisu společnosti, je především
jednoznačné a výslovné deklarování závazku navenek
i dovnitř společnosti, že její chování v obchodních
či dalších souvisejících vztazích je v plném souladu
se všemi etickými a právními pravidly hospodářské
soutěže, finanční a daňové integrity, ochrany životního
prostředí a zaměstnaneckých vztahů.
09.11.15 12:10