Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 2
Firma BeMo buduje nový Zierenbergerský tunel
Spolnost BeMo Tunnelling získala vloni vdubnu za-
kázku navýstavbu nového Zierenbergerského železnič-
ho tunelu vseverním Hesensku. Jeho tubus povede
ř paralelně se soasně provozovaným tunelem
zroku 1896, který je nakonci životnosti apodokonče
novostavby apřevedení dopravy bude zasyn.
Ražbu 884 m dlouho tunelu mohla firma BeMo
zahájit 20. října 2015 – podokoení zařízení staventě
aedzářezu tunelu, který zajistila stěnou zvrtach pilot.
Zgeologického hlediska proczí celé podzemní dílo
souvislou vrstvou jílovců. Vokrajových oblastech zapor-
tálem byly tak zvětralé, že horninu tu bylo možné rozpo-
jovat bagrováním (foto č. 1). Ražba prvch 60 m tubusu
proto musela proběhnout pod ochranou mikropilotového
deštníku. Speciální jtění tu muselo být provedeno ikvůli
tomu, že tubus zde musel sminilním nadlím podet
frekventovanou státní silnici (foto č. 2).
Vesední části tunelu se pevnost zastené horniny
vdůsledku sádrovcových lisek zvýšila natolik, že bylo
nutné přet k rozpojování horniny za pomocí trhach
prací. Velkou výzvu přitom představovala nutnost optima-
lizovat sílení tak, aby vestarém tunelu vzleném pouze
20 m byly oesy sženy naminimum aběžný železn
provoz nebyl stavbou ohrožen.
Nový Zierenbergerský tunel byl slavnostně proražen
20. ktna 2016, přesně posedmi měch odzátku
ražeb. Rubanina zněj posloí nazasypání starého tunelu.
V současnosti probíhají v novém podzemním díle
práce na definitivním ostění. Podle projektu technické
kanceláře BeMo sídlící vInnsbrucku je jako vodotěsnou
železobetonovou konstrukci sdilatační páskou uprostřed
provádějí zaměstnanci firmy Subterra. Skupina Metrostav
tak předvádí vpraxi výhody vzájemné spolupráce.
Martin Fischer, Robert Dostál
Rekord v Hradci
Účast v Hradci Králové na Silniční konferenci 2016
byla letos 19.a20.října rekordní. Poprvé totiž na ni
ijelo víc než tisíc účastků, mezi nimi samozřej
také odborci zdivize 4 (foto č. 1 uprostřed) adivize 5.
Nejdůležitější informace zazněly v referátech prvního
stka ministra dopravy Ing. Tomáše Čočka, Ph.D.,
ředitele SFDI Ing. Zbyňka Hořelici a ředitele ŘSD Ing.Ja-
na Kroupy. „Týkaly se krátkodobého i sednědobého
výhledu našeho oboru a potvrdily nám předpoklady jeho
stabilního financování včetně přísunu peněz zEU. Získali
jsme také přehled oočekávaných strategických projek-
tech v příštím inásledum roce,“ říká vedoucí útvaru
marketingu aobchodu divize 4 Ing.Jan Merunka.
Účastníci konference si při komentované exkurzi
prohlédli MÚK Opatovice (foto č. 2), kterou stal tým
Ing.Richarda Rakoe zdivize 4. Nejdůležitějším důvo-
dem přítomnosti v Hradci ale bylo setkání s obchodními
partnery. Stánek Metrostavu byl neustále obsazený (foto
č. 3 druhý zleva ředitel divize 4 Ing.Josef Neuwirth).
Ing.Filipa Křesťana,
vedoucího projektu zdivize 9
Ing.Křesťan sice absolvoval stavební fakultu ČVUT až
vroce2004, patří ale mezi kolegy, kteří sMetrostavem
zali spolupracovat ještě během studia. U divize 9
zínal natéměř dokončeném Atriu Flora, přes praž-
ský River Diamond se propracoval k bratislavskému
River Parku avposlední době jej nejvíc zastnávala
rezidence Sacre Coeur². Dnes řídí hlavně výstavbu
apartmánů Svatý Vavřinec vPeci pod Sněžkou.
Na každou ze svých staveb vzpomínáte rád. Které
znich pro vás představovaly profesní mezk?
Mojí první velkou zkušeností byl bytový soubor River
Diamond. Tam jsem totiž poprvé musel ukázat, co jsem
se vpraxi naučil. Setkal jsem se přitom svýbormi ar-
chitekty, kteří mi předvedli, jak má nastavbě vypadat sku-
tečná spolupráce. Dobrá škola byla iBratislava – pětihz-
dičkový hotel se totiž nestaví každý den. Poslední špička
byly asi apartny Medvěn veŠpindlerově Mlýně. Byly
totiž pro zahraničního investora, atak jsem nejen poznal,
co platí vcizině, ale musel jsem se idomluvit se zástupci
developera. Občas to sice bylo rukama nohama, ale po-
vedlo se. Nac to bylo docela nárné dílo – veŠpindlu
totiž spíš senete číška než zedníka.
NaSlovensko vzpomínají kolegové různě. Jak vy?
Šel jsem tam na18 měsíců anakonec strávil vBratislavě
i roky. Byla to nejen pracov, ale iživotní zkušenost –
už jsem tehdy měl rodinu, aproto jsem stále pendloval.
Sodstupem času však nanegativa zapomenete avzpomí-
te jen nato dobré, ato byla fajn parta iskolegy zMe-
trostavuSK. Prostředí bylo podobné našemu, jen trochu
horkokrevjší. Akdyž bylo unás něco velké, naSloven-
sku dvojsob – stavební boom ibída. Vroce 2007 třeba
nebyli lidi. Akdyž jeden den přišli dopráce, druhý už ne,
prote je někdo přeplatil. Když jsme se vČesku naněčem
domluvili, tak to povětšinou platilo. VBratislavě neplatilo
skoro nic. Pak se ale během měsíce ponoch 2008
doba obrátila amy si mohli dodavatele vybírat.
Dobrou zkušeností jistě byla ivýstavba Sacre Coeur²,
ikdyž jste ji neřídil odzátku…
evzal jsem ji vloni vkvětnu poJanu Kučerovi, který do-
stal nastarost rekonstrukci Národho muzea. Vté době
už na Sacre Coeur² bylo hotové asi to nejsložitěí – zalo-
žení avětšina ocelových konstrukcí. Pak přišly netrad
betonáže, hodně klientských změn, aprotože jsme mnoho
prostor převali ve stavu Shell & Core, dokoujeme
je ještě dnes. Také se snažíme sinvestorem dohodnout
nadalším pokračování projektu – výstavbě Vitality Rezi-
dence, která bude stát hned vedle Sacre Coeur².
Jedna rozpracovaná stavba vám ale asi skončila dřív…
Myste rekonstrukci části fasády Fantovy budovy nahlav-
ním nádraží, kterou jsme prováděli pro firmu Grandi Sta-
zioni? Práce namístě tam řídil Ing.Jaroslav Sýkora tak
dobře, že jsem sní neměl moc starostí amohl jsem se
novat výstavbě apartmánů vPeci aSacre Coeur². Brzy
uvidíme, jak se situace bude vyvíjet dál, my ji neovlivme.
Vnovich se ovás píše také vsouvislosti se sportem.
Sport mě nejen baví, ale je dobrý ipro fyzičku, bez kte-
ré je vpráci obtížné odolávat psychicky. Skolegy jsme
se poznali jako lyžaři a vloni nás nadchla mlenka, že
bychom při sportu mohli iněkomu pomoci. Proto jsme
se zapojili doaktivit Cesty zasnem azúčastnili se Cyklo
Handy Maratonu 2015. Jsem rád, že idíky tomu se firma
stala jeho letošním generálním partnerem ajelo nás víc.
Vesportu se vám dí. Ajak se vám pracuje?
Nastavině se mi líbí, že je každá stavba jiná apád se
tak setkávám sněčím novým. Navíc jsem vpráci vždycky
narazil nadobrou partu. Ato je důležité, prote když si
lidé rozumějí, ijejich výsledek je lepší, než když si dělají
naschly. Jen mě mrzí, že teď jsou stavbaři považováni
zasnad nejtší uličky vespolnosti. Nevím, jak nato
kdo mohl přit, při naší nízké rentabilitě a vysokém
technickém, ekonomicm iprávm riziku. Je mi proto
jedno, jestli budu řídit stavby malé nebo velké, hlavně aby
sloužily svému účelu amy iinvestor měli zla radost.
strana 2
PME SE
1
Stavba pod každodenním drobnohledem
Doslova pod „stálým dohledem“ kolegů připravuje
v Praze 8 tým Ing. Stanislava Červeho z divize 3
stavební jámu pro dva objekty Palmovka Open Parku.
Obě administrativní budovy totiž vyrostou přímo pod
okny centrály Metrostavu nedaleko pražské Palmovky.
Spousta kolegů má samozřejmě různé nápady, co
ajak dělat lépe, a naopak hodně dotazů na řadu nejrůzněj-
ších věcí. Musíme tedy daleko více a časji komunikovat
a vysvětlovat, ale to se u tohoto projektu dalo tak trochu
ekávat,“ říká s úsměvem Ing. Stanislav Červený.
Zatím jsou na místě, kde by měly vyrůst obě admi-
nistrativní budovy, vyhloubené stavební jámy a začíná
vznikat železobetonová konstrukce Palmovka Open Parku
(POP)IV (foto č. 1). Jeho stavební jáma má nepravidel
tvar spůdorysmi rozměry 70 x 75 m a sahá do hloubky
asi pěti metrů. Stavbi z ní museli odvézt na 25tisícm³
zeminy. Jáma pro POP III má přibližně tvar obdélku
orozrech 23 x 65 m. Je dvakrát hluí acelkový objem
z ní vyžené zeminy dosáhne kolem 22 tisícm³. Asi čtyři
tice kubíků zeminy byly navíc kontaminované a bylo je
nutné patřičným způsobem zlikvidovat.
Společnou stavební jámu zajťují po obvodu bera-
né štětovnice, v části POP IV kotvené v jedné úrovni,
uPOPIII ve dvou. „Beraněné štovnice, zemní kotvy ita-
hové atlakové piloty pro nás provádí spolnost PRAGIS.
Zemní práce pak naše divize 4,“ konstatuje Ing. Červený.
hem prací se stavbaři setkávají s odlmi typy
zemin i s jejich různým výskytem na staventi. Nejprve
to byly jílovité zeminy, potom štěrkopísky a v blízkosti
základové spáry POP III břidlice. Nemalé starosti jim při
práci způsobuje vysoká hladina podzemní vody. „Museli
jsme postavit most přes Voctářovu ulici a vodu odčerpá-
vat do Vltavy. U POP IV nám to takové starosti nelalo,
ale u POP III s ní bojujeme daleko víc, prote má mnohem
hluí stavební jámu. Stále se potýkáme nejen se zvodně-
lou zeminou, ale také s probmy, které přináší pohyb po
ní (foto č. 2),“ uvádí vedoucí projektu. Komplikace zso-
buje i malý prostor okolo staventě, kam musí stavbi
uložit deponii zeminy pro zpětné zásypy a pro val, jež spojí
POPIV s Libským mostem. Práci ztěžuje i pouhý jeden
vjezd na staveniště as tím spojená náročná logistika.
Minulost se setkává s budoucnos
i stavbě sídla Metrostavu na sousedním pozemku
objevili archeologové kostlivce a mince, takže asistovali
ipři zahájení prací POP III a IV letos v červenci. Na místě
dnešní stavební jámy ale odryli jen základy již neexistu-
ch budov, které zmapovali a zanesli do svých podkla.
Celá stavební jáma by měla být dokončena letos v pro-
sinci. Pak bude následovat železobetonový skelet a ve tře-
tí etapě dokončení obou budov. Divize 3 má s investorem
stavby, kterým je Metrostav Development, podepsanou
rámcovou smlouvu na dodávku kompletních objektů, tak-
že tým Ing. Stanislava Červeného bude v přím přenosu
a pod dohledem kolegů stat ještě řadu měsíců.
Martina Vampulová, foto archiv MTS
2
1
2
3
1
2
Chodba mezi muzei
Výstavba hloubené spojovací chodby z historické budo-
vy Národho muzea pod Vinohradskou ulicí pokrila.
U Federálho shromáždění je jáma hotová až na po-
slední třetí kotevní úroveň (foto č. 1) a končí tu odtěžo
zeminy na základovou spáru. Ve východní dvoraně histo-
rické budovy dělníci hloubí jámu pro podzemní podlaží
avmístě chodby podchycují nosné konstrukce (foto č. 2).
1 2
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (976 ms)

Rendering Strana 3 (102658): (0/1) (935 ms)

Rendering Strana 2 (102647): (0/1) (998 ms)

Rendering Strana 1 (102642): (0/1) (998 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2968/vth118978-1.jpg (3x)

 i2968/vth118983-1.jpg (3x)

 i2968/bg102647.svg

 i2968/vth118994-1.jpg (3x)

 i2968/vth118997-1.jpg