Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 3
Jizva vjihočeské krajině je pouze dočas
Stavba D3 0309/I se dá nejlépe prozkoumat zletadla
(foto č. 1). Pod zkratkou, která ji označuje, se tot
skrývá dostavba dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševě-
nem, tedy úsek dlouhý přes 8 km. Od února na něm
vesdružení pracuje tým Ing.Michala Türka zdivize 4.
Provizorní jizvu, kterou stavba v krajině zanechává,
zacelí terénní asadové úpravy už vtě roku 2019.
lnice v úseku Bošilec–Ševětín vzniká jako novo-
stavba – zhruba stejně nazemělských pozemch mimo
území obcí a vestopě stávací silnice I/3. Vzhledem kpro-
fesionalitě stavbů ataké proto, že průzkum staveniště
neodhalil žádné archeologické památky, drží se práce
naD3 0309/I naplánovaného harmonogramu.
ehled osmiměsíční činnosti
„Především díky provozu zemch prací divize 4, vede-
mu Ing.Miroslavem Žipkem, jsme už dokončili hru
zemní práce nahlavní trase dálnice vs, kde stavbu
provádíme mimo I/3, tedy zhruba ve4km délce. Máme
hotové inásypy a řezy pro výstavbu doprovodné ko-
munikace II/603, kterou je nutné – včetně dvou mostů
– dokončit jako první. Musíme nani totiž přest provoz
z části I/3, abychom si uvolnili daí staventě. Mosty
už máme téměř hotové tři – dva přesýpané monolitické
tubusy (foto č. 2) ajeden rámový. Dokončili jsme i pře-
ložky dvou vodovodů a kabelu SŽDC, v listopadu pak
propojíme čti plynovody, zajejichž provedení odpovídá
Doprastav,“ vypítává Ing.Türk. Dalšípartner vesdre-
ní, firma SWIETELSKY stavební, se věnuje přeložkám vo-
dovodů, meliorací avýstavbě menších rámových mostů.
Žádná stavba není jednoduchá
„Silniční násyp zakládáme na silně stlačitelných vrst-
ch rašeliny, jejichž mocnost dosahuje až pěti metrů.
Geotechnici proto předpokládají, že dotvarování zemního
lesa dosáhne až 120 cm, takže násyp budeme muset
zabezpit proti vzniku deformací. Složité bude ihlubin-
né založení mostů přes Bukovský potok, a to jak toho
naII/603, tak dálničho. Hloubka pilot je tu totiž omezena
artézskými stropy, pod kterými je rezervoár pitné vody
pro celý region,“ říká Ing. Türk. O náročné komunikaci
sinvestorem se už ani nezmuje, protože ta dnes dopro-
zí snad každou stavbu. Aco losi, kvůli kterým natrase
vznikne jeden zbiokoridorů? „Podle informací Agentury
na ochranu přírody a krajiny právě nastává čas jejich
migrace. Takže se naně všichni těšíme, ale zatím jsme
žádho nevili,“ uzavírá vedoucí projektu.
red–, foto Petr Hynek aarchiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Reference zoblasti vysokých škol narůstají
sta Praha, Brno, Plz, Liberec, Olomouc, Hradec
Králové, Pardubice, Zlín či Kice mají mnoho spol-
ho. Kromě jiného ito, že veech znich Metrostav
stavěl či rekonstruoval budovy vysokých škol. Nedáv-
no se dotohoto seznamu zadila také Opava, když vní
tým Ing.Michala Rádka ze severomoravsho regionu
divize 1 začal vúnoru provádět stavební úpravy apří-
stavby objektu Slezské univerzity vHauerově ulici.
Do ezna příštího roku musí kolegové v Opavě
přestavět bývalou městskou tělocvičnu vybudovanou
v70.letech 19. století adoplnit ji dvěma přístavbami tak,
aby rozšířili kapacity izázemí pro vysokoškolskou výuku.
Historickou budovu, která na ploše 980 m² stojí
v ochranm pásmu městské patkové zóny, charak-
terizuje střední dvoupodlažní podsklepená část asyme-
trická jednopodlažní křídla. V tom levém vznikne více-
účelový sál, vpravém multifunkční zkušebna aučebna.
Mezi nimivpae zůstanou pracovny pedagogů. Vše bude
doplněno opotřebné technické ihygienické zázemí. Uliční
fasádě řemeslníci navrátí původní historizující vzhled (vi-
zualizace č. 1), který je známý zdobových fotograf.
Obě moderní přístavby vedvorní části areálu (se za-
stavěnou plochou 353 m
2
a280 m
2
) budou dvoupodlažní
asvou jednoduchou kubickou hmotou nenaruší měřítka
okolní zástavby. Vjedné vznikne zázemí pro knní archiv
a druhá umožní zkapacitnit výuku. Soudobou podobu
novostaveb podtrhne velkoformátový obklad fasád smo-
derní žluto-bílou grafikou (vizualizace č. 2).
„Nový komplex bude sloužit filozoficko-přírodově-
decké fakultě pro umělecké obory, jako jsou naíklad
audiovizuální tvorba či multimediální techniky. Všechny
ebny, třeba střižny nebo režie, proto mají svá technická
specifika amusí splňovat izvýšené akustické požadavky,“
popisuje Ing. Rádek. „Pro Slezskou univerzitu stame
poprvé. Uvědomujeme si vliv tohoto investora vregionu
avěříme, že jej svou prací nezklameme aotevřeme si tak
cestu kdalším případným zakázkám,“ uzavírá.
red–, vizualizace archiv investora
Další práce vpřímém přenosu už skončily
Do nových bytů projektu Rezidence Libeňské terasy
(foto č. 1) se možná už letos nashují první obyvatelé.
Výstavbu komplexu, který mohli zastnanci pražské
centrály Metrostavu sledovat přímo zoken svých kan-
ceří, nyní čeká nakolaudaci. Stavební práce skončily
vminulých týdnech arovž okolí domu – tedy vnější
plochy akomunikace už mají konečnou podobu.
Metrostav byl generálním dodavatelem díla akro
stavbařů divize 6 se na zakázce „na kč“ poleli také
železobetonáři této divize apracovníci Zaklání staveb.
Bytový dům Rezidence Libeňské terasy (foto č. 2) stojí
u sídla Metrostavu naPalmovce ajen několik desítek me-
trů odVltavy. Práce voblasti svysokou hladinou spodní
vody tu byla odzačátku obtížná kli padavku investora
natři úrovně podzemních garáží. „Základová sra se na-
cházela přibližně 5,5 metru pod hladinou podzemní vody,
aproto bylo nutné již při zahájení stavby zvolit speciál
ístup. Vtomto případě štětové zajtění stavební jámy,
říká vedoucí projektu Ing.Jaroslav Kazatel. Oproblema-
tiku tohoto speciálho zakládání se vezvýšené míře za-
malo ivedení spolnosti Metrostav. Velký zájem vyvolalo
takézlepšování základových poměrů pomocí mikropilot.
Technické problémy ale nepředstavovaly největší pře-
kážku díla. Větší pože byly spojeny snedostatkem nejen
kvalitních, ale vpodstatě jakýchkoli řemeslníků. „Nejhorší
bylo najít obkladače,“ vzpomíná Ing.Kazatel.
Nedostatek kapacit vysvětluje statistika. V Praze se
totiž nyní nazejí k prodeji byty zvíce než stovky prá-
vě dokončených nebo dokončovaných developerských
projektů. Český statistický úřad uvádí, že se v Praze
v prvním pololetí roku 2016 zvýšil pet dokoech
bytů o 5,3 %. Tato situace je přitom v mci celé ČR
mimádná a v Praze vznikla jako důsledek rekordního
množství zahájených projektů vpředchozích dvou letech.
Aktivity developerů se už ale přesouvají doregionů. Počet
zahájených bytů v Praze během prvních sedmi mě
roku klesl téměř o80 %. Mimo ni naopak o51 % vzrostl.
Rezidence Libeňské terasy nazí celkem 103 luxus-
ch bytů od1+kk po4+kk. Metrostav začal sjejich vý-
stavbou vúnoru 2015 anyní dokončuje drobné opravy.
„Chtěl bych proto pokovat projektovému týmu apopřát
mu sílu pro předání díla bez vad anedodělků investorovi,
respektive klientům,“ uzavírá vedoucí projektu.
Blanka Růžičková, foto archiv Metrostavu
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Plastiky vpodchodu stanice Můstek linky A
Podchod pod Václavským náměsm a ulicemi Jin-
ská aVodičkova byl dokoen, jak jsme psalimi-
nule, v roce 1968 podle návrhu architektů Josefa
Kalese, Jiřího Konráda, Alberta Pišla a Jaroslava
Strašila zVojenského projektového ústavu. Vstup do
metra byl do podchodu integrován o 10 let později.
Cemu prostoru podchodu i přilehlým loubí boč-
ních vstupů propůjčovaly exkluzivitu použité materiály
obkladů, například mramor ze středočeských Zbuzan,
mramorzRumunska vkolika barevch odstínech,
syenit, nečínská žula avračanský vápenec. Výjimný
dojem umoovalo i poměrně velké množství umě-
leckých objektů provedených předními českými vý-
tvarky. Dodnešních dnů se ale bohel všechna díla
nedochovala. Navíc ta, která přežila necitlivé zásahy
zpozděích dob, jsou místo toho, aby byla akcentona
jako umělecké solitéry prostoru, naopak potlačována
anesmyslně upozaďována.
Zachovaná umělecká výzdoba stojí za pozornost
Pravděpodobně nejvýrazjším zdejším dílem je dvojice
plastik provedených technikou stucco lustro (přírodní
vápenná leštěná fresková malba do vysokého lesku)
osazených naprotilehlých stěnách původních kiosků.
Abstraktní kompozice vbarvách československé triko-
lory (foto) vytvořil krátce před svou emigrací malíř aty-
pograf Ladislav Dydek (1919–2006), zakladatel proslulé
skupiny Máj 57. Dydek dílo navrhl tak, aby elegant
kontrastovalo právě se skleněmi stěnami kiosků.
Naobdobném principu je rovněž zalen výtvarný účin
trojice čtvercových panneau (tabulí) od zlínsho so-
che Josefa Bky, nanichž jsou dodnes patrné litery
A, B a C, z čehož plyne, že se začlem podchodu
dosoustavy metra bylo pítáno již odzátku.
Dalším umělcem, sjehož dílem se vprostoru dnešní
stanice můžeme setkat, je sochař Miloslav Hájek (1927–
2010). Absolvent ateliéru Josefa Wagnera na Vyso
škole uleckoprůmyslové vPraze vytvořil propodlou-
bí někdeího pace Ligna veVodkově ulici abstraktní
plastiku zkonvexně akonkávně zprohýbach bronzo-
vých panelů, která se tam dodnes naczí.
která díla už byla bohel zničena
Nejvýznamnější práci, která podchod v roce 1968 oz-
dobila, už neuvidíme. Naczela se v krytém parteru
kdejšího domu Svazu výrobních drstev, postave-
ho podle projektu architektů Milana Vka, Vlastibora
Klimeše aVratislava Růžky. Jem autorem byl Zdek
Sýkora (1920–2011), jeden znevýznamnějších českých
umělců druhé poloviny20. století aprůkopník počíta-
čem generované kompozice. Dvoubarevné keramické
obklady rozstil v parteru tak, aby vytvářely abstraktní
geometrickou skladbu typickou pro jeho tvorbu, které
se v souvislosti s metrem budeme věnovat i příště.
Jakub Potůček
1 2
1 2
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (314 ms)

Rendering Strana 4 (102661): (0/1) (314 ms)

Rendering Strana 3 (102658): (0/1) (355 ms)

Rendering Strana 2 (102647): (0/1) (355 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2968/vth118983-1.jpg (3x)

 i2968/vth118994-1.jpg (3x)

 i2968/bg102658.svg

 i2968/vth118997-1.jpg (3x)

 i2968/vth118978-1.jpg