11. listopadu 2016 / 20 / XXVIII
Silniční konference 2016 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Ptáme se: Ing. Filipa Křesťana,
vedoucího projektu z divize 9 str. 2
Společnost BeMo buduje nový
Zierenbergerský tunel str. 2
Chodba mezi muzei str. 2
Jizva v jihočeské krajině je pouze
dočasná str. 3
Začátek rekordního výrubu
Fotoreportáž: Rozestavěná dálnice
D8 má za sebou rušné dny str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Tým Ing. Ludvíka pracuje podle plánu
Ředitelství silnic a dálnic uvedlo v neděli 30. října do
provozu 4,65 km dlouhý úsek 03 dálnice D1 mezi EXIT 29
Hvězdonice a EXIT 34 Ostředek, který od dubna 2015
ve sdružení modernizoval tým Ing. Zdeňka Ludvíka
z divize 4. „Jedná se o úsek blízko našeho hlavního města,
kde jsou velmi vysoké dopravní intenzity. Jsem proto velmi
rád, že se zprovoznění podařilo ve stanoveném termínu
a řidiči již tady budou moci využívat nově zmodernizovanou
dálnici v plném profilu,“ řekl při této příležitosti generální
ředitel Ředitelství silnic a dálnic Ing. Jan Kroupa.
Miliontý metr pilot
Nedaleko polského města
Gdaňsk vyvrtali 19. října
stavbaři vedení týmem
Ing. Radima Čápa z divize 4
miliontý metr pilotového
založení. V inundačním
pásmu delty řeky Visly
jsou piloty nezbytné pro sanaci neúsnosného podloží pod
rozestavěným úsekem rychlostní komunikace S7.
Metrostav získal další zakázku v Brestu
Zástupci divize 3 podepsali 1. listopadu v běloruském
Brestu smlouvu na modernizaci a rozšíření městské
čistírny odpadních vod. Projekt financovaný úvěrem
od Severní investiční banky (NIB) v rámci Helsinské
úmluvy o ochraně mořského prostředí oblasti Baltského
moře povede tým Ing. Pavla Hrušky. Dokončit by jej měl
v červenci roku 2019 k tisícímu výročí založení města
Brest. Výše kontraktu přesahuje sedm milonů euro.
Park v Parku
V areálu Park Hloubětín
vybudovala divize 6 kromě
bytových domů také rozsáhlý
park s dětskými hřišti,
lavičkami a cyklomyčkou.
Za přítomnosti ředitele
divize Ing. Jana Cuce jej
21. října developerská společnost JRD slavnostně předala
do veřejného užívání starostovi městské části Praha 14.
Další parkově upravené zelené plochy nedávno Metrostav
dokončil třeba u tunelového komplexu Blanka.
Pro stanici metra Espoonlahti začali pracovníci divize 5 razit pod Helsinkami tunel, jehož plocha výrubu
dosáhne až 360 m². O víc než 20 m² tak překoná dosud
největší podzemní dílo Metrostavu – rozplet tunelu
Mrázovka. „Ražená část stanice bude mít při rozponu
25 metrů výšku téměř 17 metrů. Přímo nad místem,
kde bude, stojí velké nákupní centrum a skalní nadloží
zde podle projektu dosáhne v průměru jen 12 metrů.
V rámci projektu Länsimetro to sice bude první stanice, kterou razíme, ale věřím, že si i s touto prací dobře
poradíme,“ říká vedoucí projektu Ing. Aleš Gothard.
První odpal na ražbách tunelů 2,7 km dlouhé trasy
metra do Espoonlahti proběhl letos 1. června. Stavba ale
vlastně začala už v dubnu – chvíli totiž trvalo, než divize 5
Rychlý postup žulovým podzemím
Raziči divize 5 už v tvrdých žulových horninách pod
Helsinkami vyrubali metodou Drill & Blast ze čtyř čeleb
v součtu více než 1,2 km traťových tunelů metra s profilem 36,2 m² a jejich propojek. Vyrazili tak už přes polovinu
celého díla, které by mělo obnášet výrub asi 204 000 kubíků. Souběžně provádějí práce na definitivním vystrojení
tunelů svorníky a stříkaným betonem. „Během několika
měsíců se nám podařilo vyrazit velkou část projektu, a to
i přes komplikace s vibracemi z trhacích prací nebo s hygienickým omezením času na provádění dílčích operací.
Za září jsme třeba dokázali vyrubat přes 300 metrů tunelů,
což považujeme za velmi dobrý výsledek,“ doplňuje hlavní
stavbyvedoucí Ing. Ivan Piršč.
Čtvrtek v Centru představil PRAGIS
Ve čtvrtek 20. října se v Centru vzdělávání Skupiny
Metrostav setkalo s velkým zájmem kolegů vystoupení
zástupců společnosti PRAGIS. Ředitel divize Stavební
specializace Ing. Pavel Černý, MBA, ředitel divize
Pozemní stavby Ing. Petr Vávra a Ing. Aleš Chán, zástupce
ředitele divize Podzemní stavby, představili posluchačům
specifická zaměření svých divizí a promluvili o několika
nedávno dokončených zajímavých projektech, jako byly
podíl na celkové přestavbě ÚČOV Praha, vybudování
železobetonových nosných konstrukcí administrativní
budovy OAC Millenium – Crystal a sanace Pankrácké štoly.
Tunel Langaneset
Pracovníci divize 5
vedení týmem Ing. Pavla
Bürgela dokončili v Norsku
u ledovcového jezera
Veitastrondsvatnet stavbu
více než 1,5 km dlouhého
silničního tunelu, který
pracovně nazývali Bjørnebakkane. Hotové dílo finálně
předali investorovi 24. října a od té doby nese nová
podzemní stavba jméno Langaneset podle místního názvu
lokality a kopce, jehož úbočím prochází. Po dokončení
protilavinového valu v oblasti Lindeskreda, který provádí
partner ve sdružení firma Havnen Anlegg, půjde celý úsek
nové silnice i s tunelem do provozu už 15. prosince.
1
přesunula lidi (foto č. 1) a také stroje z Islandu do Finska.
Pak se tým musel seznámit s novými typy vrtných vozů
(titulní foto) a bylo nutné připravit soubor dokumentace
pro náročného finského klienta a přizpůsobit se novým
podmínkám ražeb, které se převážně týkaly problematiky
účinku trhacích prací na okolní zástavbu.
„Stejně jako tomu bývá u nás, i tady řada obyvatel
z okolních domů nemá pro stavbu velké pochopení a nehodlá připustit ani dočasné kompromisy. Lidé si ve zdejší
hustě osídlené lokalitě často stěžují na hluk způsobený
vrtáním nebo provozem ventilátoru, který je umístěný
na zařízení staveniště. Vadí jim také dočasná omezení dopravy okolo stavby, prach nebo zplodiny z trhacích prací.
Na všechny stížnosti jsme samozřejmě povinni odpovídat
a navrhovat nápravná opatření. Snažíme se co nejméně
rušit místní klid. Vrtání (foto č. 2) proto třeba končíme
nejpozději do 22. hodiny,“ konstatuje Ing. Gothard.
2
Místní společnost DESTIA, se kterou Metrostav od začátku svého působení ve Finsku spolupracuje ve sdružení
na všech zakázkách, průběžně vyváží rubaninu a provádí
přípravné práce před hloubením vertikálních šachet.
Na těch začne pracovat až v okamžiku, když divize 5
v prostoru pod nimi vyrazí komory.
Nelze vkročit dvakrát do stejné řeky
„S prací ve Finsku máme zkušenosti z předchozích tří
staveb, z nichž dvě přímo souvisely s budováním nové
trasy helsinského metra. Na rozdíl od nich ale teď investor přitvrdil ve svých požadavcích na zhotovitele a také
pociťujeme současnou složitější situaci finské ekonomiky.
A tak, i když už jsme tu už všechny práce někdy dělali,
stále se setkáváme s tím, že je něco trochu jinak než dřív.
To ale platí snad pro každý projekt,“ uzavírá Ing. Gothard.
–red–, foto archiv stavby
Start na novém území
V České Třebové zahájil začátkem října tým divize 9 vedený oblastním ředitelem pro Pardubický kraj
Ing. Davidem Stříteským stavbu logistického centra
firmy CFS. V pátek 21. října na její základní kámen poklepal i ředitel divize Ing. Petr Zábský (foto uprostřed).
Na zpustlém území, které dříve užívala armáda, musí
do konce dubna 2017 vyrůst trojlodní prefabrikovaná
hala s rozměry 84 x 54 m a její třípodlažní administrativní
přístavba včetně obslužných komunikací.
Projekt je to jednoduchý jen zdánlivě, má totiž svá specifika: „Část novostavby zasahuje do míst, kde původně
byl rybník, a tudíž jsou složité základové poměry – vysoká
hladina podzemní vody a neúnosné vrstvy bahenních náplav a jílů. Musíme tu proto věnovat zvýšenou pozornost
vhodné metodě sanace podloží a důkladnému provedení
drenážního systému, který bude sloužit nejen při stavbě,
ale i během celé doby životnosti objektu,“ říká vedoucí
projektu Ing. David Stříteský.
Na staveništi se už rozběhly hrubé terénní úpravy, vápnění podloží, sanace neúnosné pláně a dokonce i vrtání
pilot. Montáž nosné prefabrikované konstrukce a obálky
haly čeká na stavbaře v zimních měsících, kdy budou
muset při napjatém harmonogramu přizpůsobovat postup
prací případným nepříznivým povětrnostním podmínkám.
„Pokud se podaří dokončit zakázku kvalitně a v termínu, mohly by se nám otevřít dveře k provádění dalších
projektů, které by měly v této nové průmyslové lokalitě
brzy vznikat,“ dodává Ing. Stříteský. Nakládka i vykládka
kontejnerů, skladování zboží a celní služby tu totiž mají
blízko železničního terminálu velkou budoucnost.