11. listopadu 2016 / 20 / XXVIII

Silniční konference 2016 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Ptáme se: Ing. Filipa Křesťana,

vedoucího projektu z divize 9 str. 2

Společnost BeMo buduje nový

Zierenbergerský tunel str. 2

Chodba mezi muzei str. 2

Jizva v jihočeské krajině je pouze

dočasná str. 3

Začátek rekordního výrubu

Fotoreportáž: Rozestavěná dálnice

D8 má za sebou rušné dny str. 4

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Tým Ing. Ludvíka pracuje podle plánu

Ředitelství silnic a dálnic uvedlo v neděli 30. října do

provozu 4,65 km dlouhý úsek 03 dálnice D1 mezi EXIT 29

Hvězdonice a EXIT 34 Ostředek, který od dubna 2015

ve sdružení modernizoval tým Ing. Zdeňka Ludvíka

z divize 4. „Jedná se o úsek blízko našeho hlavního města,

kde jsou velmi vysoké dopravní intenzity. Jsem proto velmi

rád, že se zprovoznění podařilo ve stanoveném termínu

a řidiči již tady budou moci využívat nově zmodernizovanou

dálnici v plném profilu,“ řekl při této příležitosti generální

ředitel Ředitelství silnic a dálnic Ing. Jan Kroupa.

Miliontý metr pilot

Nedaleko polského města

Gdaňsk vyvrtali 19. října

stavbaři vedení týmem

Ing. Radima Čápa z divize 4

miliontý metr pilotového

založení. V inundačním

pásmu delty řeky Visly

jsou piloty nezbytné pro sanaci neúsnosného podloží pod

rozestavěným úsekem rychlostní komunikace S7.

Metrostav získal další zakázku v Brestu

Zástupci divize 3 podepsali 1. listopadu v běloruském

Brestu smlouvu na modernizaci a rozšíření městské

čistírny odpadních vod. Projekt financovaný úvěrem

od Severní investiční banky (NIB) v rámci Helsinské

úmluvy o ochraně mořského prostředí oblasti Baltského

moře povede tým Ing. Pavla Hrušky. Dokončit by jej měl

v červenci roku 2019 k tisícímu výročí založení města

Brest. Výše kontraktu přesahuje sedm milonů euro.

Park v Parku

V areálu Park Hloubětín

vybudovala divize 6 kromě

bytových domů také rozsáhlý

park s dětskými hřišti,

lavičkami a cyklomyčkou.

Za přítomnosti ředitele

divize Ing. Jana Cuce jej

21. října developerská společnost JRD slavnostně předala

do veřejného užívání starostovi městské části Praha 14.

Další parkově upravené zelené plochy nedávno Metrostav

dokončil třeba u tunelového komplexu Blanka.

Pro stanici metra Espoonlahti začali pracovníci divize 5 razit pod Helsinkami tunel, jehož plocha výrubu

dosáhne až 360 m². O víc než 20 m² tak překoná dosud

největší podzemní dílo Metrostavu – rozplet tunelu

Mrázovka. „Ražená část stanice bude mít při rozponu

25 metrů výšku téměř 17 metrů. Přímo nad místem,

kde bude, stojí velké nákupní centrum a skalní nadloží

zde podle projektu dosáhne v průměru jen 12 metrů.

V rámci projektu Länsimetro to sice bude první stanice, kterou razíme, ale věřím, že si i s touto prací dobře

poradíme,“ říká vedoucí projektu Ing. Aleš Gothard.

První odpal na ražbách tunelů 2,7 km dlouhé trasy

metra do Espoonlahti proběhl letos 1. června. Stavba ale

vlastně začala už v dubnu – chvíli totiž trvalo, než divize 5

Rychlý postup žulovým podzemím

Raziči divize 5 už v tvrdých žulových horninách pod

Helsinkami vyrubali metodou Drill & Blast ze čtyř čeleb

v součtu více než 1,2 km traťových tunelů metra s profilem 36,2 m² a jejich propojek. Vyrazili tak už přes polovinu

celého díla, které by mělo obnášet výrub asi 204 000 kubíků. Souběžně provádějí práce na definitivním vystrojení

tunelů svorníky a stříkaným betonem. „Během několika

měsíců se nám podařilo vyrazit velkou část projektu, a to

i přes komplikace s vibracemi z trhacích prací nebo s hygienickým omezením času na provádění dílčích operací.

Za září jsme třeba dokázali vyrubat přes 300 metrů tunelů,

což považujeme za velmi dobrý výsledek,“ doplňuje hlavní

stavbyvedoucí Ing. Ivan Piršč.

Čtvrtek v Centru představil PRAGIS

Ve čtvrtek 20. října se v Centru vzdělávání Skupiny

Metrostav setkalo s velkým zájmem kolegů vystoupení

zástupců společnosti PRAGIS. Ředitel divize Stavební

specializace Ing. Pavel Černý, MBA, ředitel divize

Pozemní stavby Ing. Petr Vávra a Ing. Aleš Chán, zástupce

ředitele divize Podzemní stavby, představili posluchačům

specifická zaměření svých divizí a promluvili o několika

nedávno dokončených zajímavých projektech, jako byly

podíl na celkové přestavbě ÚČOV Praha, vybudování

železobetonových nosných konstrukcí administrativní

budovy OAC Millenium – Crystal a sanace Pankrácké štoly.

Tunel Langaneset

Pracovníci divize 5

vedení týmem Ing. Pavla

Bürgela dokončili v Norsku

u ledovcového jezera

Veitastrondsvatnet stavbu

více než 1,5 km dlouhého

silničního tunelu, který

pracovně nazývali Bjørnebakkane. Hotové dílo finálně

předali investorovi 24. října a od té doby nese nová

podzemní stavba jméno Langaneset podle místního názvu

lokality a kopce, jehož úbočím prochází. Po dokončení

protilavinového valu v oblasti Lindeskreda, který provádí

partner ve sdružení firma Havnen Anlegg, půjde celý úsek

nové silnice i s tunelem do provozu už 15. prosince.

1

přesunula lidi (foto č. 1) a také stroje z Islandu do Finska.

Pak se tým musel seznámit s novými typy vrtných vozů

(titulní foto) a bylo nutné připravit soubor dokumentace

pro náročného finského klienta a přizpůsobit se novým

podmínkám ražeb, které se převážně týkaly problematiky

účinku trhacích prací na okolní zástavbu.

„Stejně jako tomu bývá u nás, i tady řada obyvatel

z okolních domů nemá pro stavbu velké pochopení a nehodlá připustit ani dočasné kompromisy. Lidé si ve zdejší

hustě osídlené lokalitě často stěžují na hluk způsobený

vrtáním nebo provozem ventilátoru, který je umístěný

na zařízení staveniště. Vadí jim také dočasná omezení dopravy okolo stavby, prach nebo zplodiny z trhacích prací.

Na všechny stížnosti jsme samozřejmě povinni odpovídat

a navrhovat nápravná opatření. Snažíme se co nejméně

rušit místní klid. Vrtání (foto č. 2) proto třeba končíme

nejpozději do 22. hodiny,“ konstatuje Ing. Gothard.

2

Místní společnost DESTIA, se kterou Metrostav od začátku svého působení ve Finsku spolupracuje ve sdružení

na všech zakázkách, průběžně vyváží rubaninu a provádí

přípravné práce před hloubením vertikálních šachet.

Na těch začne pracovat až v okamžiku, když divize 5

v prostoru pod nimi vyrazí komory.

Nelze vkročit dvakrát do stejné řeky

„S prací ve Finsku máme zkušenosti z předchozích tří

staveb, z nichž dvě přímo souvisely s budováním nové

trasy helsinského metra. Na rozdíl od nich ale teď investor přitvrdil ve svých požadavcích na zhotovitele a také

pociťujeme současnou složitější situaci finské ekonomiky.

A tak, i když už jsme tu už všechny práce někdy dělali,

stále se setkáváme s tím, že je něco trochu jinak než dřív.

To ale platí snad pro každý projekt,“ uzavírá Ing. Gothard.

–red–, foto archiv stavby

Start na novém území

V České Třebové zahájil začátkem října tým divize 9 vedený oblastním ředitelem pro Pardubický kraj

Ing. Davidem Stříteským stavbu logistického centra

firmy CFS. V pátek 21. října na její základní kámen poklepal i ředitel divize Ing. Petr Zábský (foto uprostřed).

Na zpustlém území, které dříve užívala armáda, musí

do konce dubna 2017 vyrůst trojlodní prefabrikovaná

hala s rozměry 84 x 54 m a její třípodlažní administrativní

přístavba včetně obslužných komunikací.

Projekt je to jednoduchý jen zdánlivě, má totiž svá specifika: „Část novostavby zasahuje do míst, kde původně

byl rybník, a tudíž jsou složité základové poměry – vysoká

hladina podzemní vody a neúnosné vrstvy bahenních náplav a jílů. Musíme tu proto věnovat zvýšenou pozornost

vhodné metodě sanace podloží a důkladnému provedení

drenážního systému, který bude sloužit nejen při stavbě,

ale i během celé doby životnosti objektu,“ říká vedoucí

projektu Ing. David Stříteský.

Na staveništi se už rozběhly hrubé terénní úpravy, vápnění podloží, sanace neúnosné pláně a dokonce i vrtání

pilot. Montáž nosné prefabrikované konstrukce a obálky

haly čeká na stavbaře v zimních měsících, kdy budou

muset při napjatém harmonogramu přizpůsobovat postup

prací případným nepříznivým povětrnostním podmínkám.

„Pokud se podaří dokončit zakázku kvalitně a v termínu, mohly by se nám otevřít dveře k provádění dalších

projektů, které by měly v této nové průmyslové lokalitě

brzy vznikat,“ dodává Ing. Stříteský. Nakládka i vykládka

kontejnerů, skladování zboží a celní služby tu totiž mají

blízko železničního terminálu velkou budoucnost.