strana 4
Tři otázky pro…
Ing. Petra Půtu, který je od 22. září 2016 novým
předsedou výboru ZO OS Stavba Metrostav. Ing. Půta
nastoupil do Metrostavu k divizi 8 ihned po ukončení
studia na stavební fakultě ČVUT. Začínal na metru
IV.C1, jako vedoucí projektu poprvé budoval Sportcentrum Romana Šebrleho na Krutci. Působil i v týmu,
který s americkou společností Westinghouse a japonskou firmou Toshiba projednával nabídku na dostavbu
jaderné elektrárny Temelín. Naposledy pracoval jako
vedoucí útvaru přípravy nabídek divize 8.
Jaká je podle vás role odborů, čím jsou důležité?
Odbory mají v současném prostředí závažnou roli. V nedávné době jsme čelili hospodářské krizi, která stavebnictví postihla snad nejvíc ze všech oborů. Prakticky
nejsou státní zakázky a ani soukromý sektor není zdaleka
tak aktivní jako před rokem 2008. Proto je sociální smír
ve firmě podstatnější než kdy dřív. Fungující odbory, komunikující s vedením divizí a s vedením společnosti, tak
mají v dnešní době velmi důležitou funkci.
Jaký je vztah odborů a vedení v Metrostavu?
Vedení Metrostavu má k odborům velmi vstřícný postoj.
Mezi odbory a vedením společnosti by měl existovat
vybalancovaný vztah, protože obě strany se potřebují
navzájem. Vedení Metrostavu si to uvědomuje a já jsem
tomu rád. Je za tím také kus práce mého předchůdce Pavla Meyera, který je velmi respektovanou osobností. Udržet
do budoucna vzájemný respekt mezi odbory a vedením
Metrostavu považuji za největší výzvu pro svou práci.
Co považujete za nejdůležitější úkoly do budoucna?
Příští rok nás čeká projednávání nových kolektivních
smluv na další období, kdy bude velmi důležité udržet
pracovně sociální podmínky pro zaměstnance i řekněme
v stále přetrvávající krizové době. Prozatím není vyřešena
situace v odborech firmy Subterra, kde končí předseda
výboru. Jako jedna z variant se nabízí sloučení odborů.
Jak jsem již odpověděl na předchozí otázku, za největší
výzvu považuji udržet vzájemný respekt a vybalancovaný
vztah mezi odbory a vedením Metrostavu. Samozřejmě
vše může fungovat lépe za předpokladu, že firma bude
mít dostatek rentabilních zakázek.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Vzpomínka na Josefa Škorpila
V bazilice sv. Markéty v břevnovském klášteře jsme
se 27. října naposledy rozloučili s kolegou, bývalým personálním ředitelem PhDr. Josefem Škorpilem.
Za 28 let poctivé a svědomité práce pro Metrostav,
především v personálním úseku, se svou pílí, nasazením a zkušenostmi vypracoval až do vedení naší
společnosti. Měl vysoké nároky na zaměstnance, ale
zároveň mu nechyběl lidský přístup a ochota pomoci
druhým. Po celou profesní kariéru podporoval mladé
manažerské talenty firmy. Přicházel s vizemi, které
s vytrvalostí pomáhal uvádět do života. Byl pro nás
přínosem a zanechal v historii firmy pozitivní stopu.
Za svou činnost byl oceněn i titulem Osobnost Metrostavu. Pane doktore, Josefe, nezapomeneme!
1
Pánská pasáž zase žije
2
3
4
5
6
7
8
9
Po práci i zábava
Stavební úspěch v Polsku přivedl divizi 4 na myšlenku
zviditelnit se u našich severních sousedů i v oblasti
sportu. Začala proto podporovat hokejový klub MH Automatyka Stoczniowiec 2014 Gdańsk.
Cílem klubu Stoczniowiec 2014 Gdańsk je popularizovat hokej v pomořanském regionu a povzbudit co nejvíc
lidí k tomu, aby svůj volný čas trávili na ledě. Hráči jim
v tom jdou příkladem – už ve své druhé sezoně, v roce 2015, postoupil seniorský tým do nejvyšší polské hokejové soutěže. Mohl se přitom opírat o nejlepší diváckou
návštěvnost v lize, jež vygradovala v play-off s Dębicou,
kterou gdaňští borci přehráli 4 : 0 na zápasy.
V sezoně 2016/2017 je v Gdaňsku pro fanoušky zajímavá zahraniční akvizice – švédský trenér Peter Ekroth.
Pro příznivce českých hokejistů může být přitažlivé, že
kapitánem týmu se stal ostravský útočník Jan Steber,
draftovaný v roce 2004 kanadským klubem Toronto Maple Leafs. V Česku hrával extraligu za HC Oceláři Třinec.
Rozestavěná dálnice D8 v úseku Prackovice–Radejčín má za sebou rušné dny
Více než 260 m dlouhý tunel Prackovice spojuje na dálnici D8 s asi 600m tunelem Radejčín most přes Uhelnou
strouhu. Měří přes 120 m a pro každý jízdní směr jej t voří samostatná ocelová konstrukce spřažená se
železobetonovou deskou. Ocelářům z divize 3 a stavbařům z divize 5, které vede tým Ing. Pavla Kuděje, se povedl
– podle předběžných výsledků statických zatěžovacích zkoušek z 26. října (foto č. 1) splňuje všechny parametry pro
předepsanou nosnost. Odborníci na obou konstrukcích postupně sledovali tři zatěžovací stavy, pro každý z nich bylo
třeba devíti nákladních vozů. Každý měl hmotnost 32 tun a musel stát přesně na značce – při fotografovaném měření
kabinou směrem k zelenému portálu Prackovic (foto č. 2) a korbou k portálu Radejčína, který na sadové úpravy
teprve čeká (foto č. 3). Jen o pár dní dřív – 20. října – bylo rušno i v tunelech, když v nich probíhaly kouřové zkoušky
se simulací požáru. Jeho účinek zesiloval protiproudem vzduchu obří mobilní ventilátor (foto č. 4). Signalizace
sice informovala, co mají lidé v tunelu udělat (foto č. 5), bezpečnostní technici na to ale nedbali (foto č. 6). Pomocí
hořícího aerosolu nasimulovali požár o výkonu dvaceti megawattů (foto č. 7), který vytvořil tolik dýmu (foto č. 8),
jako by hořel celý autobus. Klíčem při zkoušce bylo nastavit ventilaci tak, aby proudění vzduchu i jeho rychlost
odpovídaly požadavkům. A to jak v troubě, která byla zasažena požárem, tak i v té, kde nehořelo. Kouř, který se valí
z jedné, totiž nesmí nasát ta sousední, což se nestalo. V propojkách (foto č. 9) bylo zcela bezpečno. Oboje nedávné
zkoušky tak potvrdily, že dílo Metrostavu splňuje předepsané parametry a je po všech stránkách bezpečné.
Během výstavby metra v 70. letech 20. století zmizela z mapy Prahy Rathova pasáž, pojmenovaná podle
všestranného sportovce německého původu Emericha
Ratha. Po téměř 40 letech tento prostor vstal z mrtvých
a dnes slouží veřejnosti jako Pánská pasáž. Stalo se
tak zásluhou Metrostavu, který svou investicí oživil
průchod spojující ulice Na Příkopě a Ovocný trh.
Pánská pasáž je první obchodní zónou v ČR orientovanou primárně na muže. Nabídka exkluzivních „pánských“
obchodů a služeb soustředěných na jednom místě je
mimořádná i v celoevropském kontextu. A portfolio zdejších firem a značek je zárukou prvotřídní úrovně. Jejich
výběr je podřízen preferencím a zájmům jasně definované
cílové skupiny – mužům různého věku, profese či národnosti, které spojuje chuť dopřát si to nejlepší, investovat
do svého vzhledu a nechat se tak trochu hýčkat. Zároveň
zde pánové naleznou i exkluzivní produkty pro své blízké.
Pánská pasáž nabízí vše, co muži potřebují k životu.
Zatímco ale oni často jen tuší, co všechno jim může udělat
radost, ženy to dobře vědí. Proto je Pánská pasáž častým
cílem také jejich nákupů. Elegance, noblesa, prvotřídní
kvalita, to vše je cílem a smyslem existence Pánské pasáže (foto), kde jsou i luxusní a originální značky, které jinde
v České republice nenajdete – Carthusia, Simone Cosac,
Mühle, Tusting, Kent…
Pánská pasáž představuje přelomové pojetí koncepce
obchodních center. Participující firmy a značky tu totiž nejsou v přímé konkurenci, ale jejich sortiment se doplňuje,
takže mohou fungovat v určité synergii.
V exkluzivních prostorách se v současnosti prezentují specializované obchody, jako je Gentleport, Kníže,
Emphatia, Antony Morato, Čezeta, penShop, Granát, ES,
Prim, Burger’s Friends a další. Je tu tedy možné nakoupit
velmi široký sortiment zboží, a to nejen pro muže – od bot
přes oblečení, kosmetiku, hodinky a psací potřeby až
po péči o vousy či vlasy.
Genius loci tohoto místa je dán nejen historií známé
Rathovy pasáže, ale především dynamickou současnosti
Pánské pasáže, která díky rekonstrukci získala moderní
kubistický vzhled a má vynikající výhled do budoucna.
Nakonec přesvědčit se o tom mohou desítky spokojených
zákazníků denně. Nechcete se k nim připojit?
Jaromír Pohan
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 20/2016 vyšlo 11. 11. 2016 (21/2016 vyjde 1. 12. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.