strana 4

Tři otázky pro…

Ing. Petra Půtu, který je od 22. září 2016 novým

předsedou výboru ZO OS Stavba Metrostav. Ing. Půta

nastoupil do Metrostavu k divizi 8 ihned po ukončení

studia na stavební fakultě ČVUT. Začínal na metru

IV.C1, jako vedoucí projektu poprvé budoval Sportcentrum Romana Šebrleho na Krutci. Působil i v týmu,

který s americkou společností Westinghouse a japonskou firmou Toshiba projednával nabídku na dostavbu

jaderné elektrárny Temelín. Naposledy pracoval jako

vedoucí útvaru přípravy nabídek divize 8.

Jaká je podle vás role odborů, čím jsou důležité?

Odbory mají v současném prostředí závažnou roli. V nedávné době jsme čelili hospodářské krizi, která stavebnictví postihla snad nejvíc ze všech oborů. Prakticky

nejsou státní zakázky a ani soukromý sektor není zdaleka

tak aktivní jako před rokem 2008. Proto je sociální smír

ve firmě podstatnější než kdy dřív. Fungující odbory, komunikující s vedením divizí a s vedením společnosti, tak

mají v dnešní době velmi důležitou funkci.

Jaký je vztah odborů a vedení v Metrostavu?

Vedení Metrostavu má k odborům velmi vstřícný postoj.

Mezi odbory a vedením společnosti by měl existovat

vybalancovaný vztah, protože obě strany se potřebují

navzájem. Vedení Metrostavu si to uvědomuje a já jsem

tomu rád. Je za tím také kus práce mého předchůdce Pavla Meyera, který je velmi respektovanou osobností. Udržet

do budoucna vzájemný respekt mezi odbory a vedením

Metrostavu považuji za největší výzvu pro svou práci.

Co považujete za nejdůležitější úkoly do budoucna?

Příští rok nás čeká projednávání nových kolektivních

smluv na další období, kdy bude velmi důležité udržet

pracovně sociální podmínky pro zaměstnance i řekněme

v stále přetrvávající krizové době. Prozatím není vyřešena

situace v odborech firmy Subterra, kde končí předseda

výboru. Jako jedna z variant se nabízí sloučení odborů.

Jak jsem již odpověděl na předchozí otázku, za největší

výzvu považuji udržet vzájemný respekt a vybalancovaný

vztah mezi odbory a vedením Metrostavu. Samozřejmě

vše může fungovat lépe za předpokladu, že firma bude

mít dostatek rentabilních zakázek.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Vzpomínka na Josefa Škorpila

V bazilice sv. Markéty v břevnovském klášteře jsme

se 27. října naposledy rozloučili s kolegou, bývalým personálním ředitelem PhDr. Josefem Škorpilem.

Za 28 let poctivé a svědomité práce pro Metrostav,

především v personálním úseku, se svou pílí, nasazením a zkušenostmi vypracoval až do vedení naší

společnosti. Měl vysoké nároky na zaměstnance, ale

zároveň mu nechyběl lidský přístup a ochota pomoci

druhým. Po celou profesní kariéru podporoval mladé

manažerské talenty firmy. Přicházel s vizemi, které

s vytrvalostí pomáhal uvádět do života. Byl pro nás

přínosem a zanechal v historii firmy pozitivní stopu.

Za svou činnost byl oceněn i titulem Osobnost Metrostavu. Pane doktore, Josefe, nezapomeneme!

1

Pánská pasáž zase žije

2

3

4

5

6

7

8

9

Po práci i zábava

Stavební úspěch v Polsku přivedl divizi 4 na myšlenku

zviditelnit se u našich severních sousedů i v oblasti

sportu. Začala proto podporovat hokejový klub MH Automatyka Stoczniowiec 2014 Gdańsk.

Cílem klubu Stoczniowiec 2014 Gdańsk je popularizovat hokej v pomořanském regionu a povzbudit co nejvíc

lidí k tomu, aby svůj volný čas trávili na ledě. Hráči jim

v tom jdou příkladem – už ve své druhé sezoně, v roce 2015, postoupil seniorský tým do nejvyšší polské hokejové soutěže. Mohl se přitom opírat o nejlepší diváckou

návštěvnost v lize, jež vygradovala v play-off s Dębicou,

kterou gdaňští borci přehráli 4 : 0 na zápasy.

V sezoně 2016/2017 je v Gdaňsku pro fanoušky zajímavá zahraniční akvizice – švédský trenér Peter Ekroth.

Pro příznivce českých hokejistů může být přitažlivé, že

kapitánem týmu se stal ostravský útočník Jan Steber,

draftovaný v roce 2004 kanadským klubem Toronto Maple Leafs. V Česku hrával extraligu za HC Oceláři Třinec.

Rozestavěná dálnice D8 v úseku Prackovice–Radejčín má za sebou rušné dny

Více než 260 m dlouhý tunel Prackovice spojuje na dálnici D8 s asi 600m tunelem Radejčín most přes Uhelnou

strouhu. Měří přes 120 m a pro každý jízdní směr jej t voří samostatná ocelová konstrukce spřažená se

železobetonovou deskou. Ocelářům z divize 3 a stavbařům z divize 5, které vede tým Ing. Pavla Kuděje, se povedl

– podle předběžných výsledků statických zatěžovacích zkoušek z 26. října (foto č. 1) splňuje všechny parametry pro

předepsanou nosnost. Odborníci na obou konstrukcích postupně sledovali tři zatěžovací stavy, pro každý z nich bylo

třeba devíti nákladních vozů. Každý měl hmotnost 32 tun a musel stát přesně na značce – při fotografovaném měření

kabinou směrem k zelenému portálu Prackovic (foto č. 2) a korbou k portálu Radejčína, který na sadové úpravy

teprve čeká (foto č. 3). Jen o pár dní dřív – 20. října – bylo rušno i v tunelech, když v nich probíhaly kouřové zkoušky

se simulací požáru. Jeho účinek zesiloval protiproudem vzduchu obří mobilní ventilátor (foto č. 4). Signalizace

sice informovala, co mají lidé v tunelu udělat (foto č. 5), bezpečnostní technici na to ale nedbali (foto č. 6). Pomocí

hořícího aerosolu nasimulovali požár o výkonu dvaceti megawattů (foto č. 7), který vytvořil tolik dýmu (foto č. 8),

jako by hořel celý autobus. Klíčem při zkoušce bylo nastavit ventilaci tak, aby proudění vzduchu i jeho rychlost

odpovídaly požadavkům. A to jak v troubě, která byla zasažena požárem, tak i v té, kde nehořelo. Kouř, který se valí

z jedné, totiž nesmí nasát ta sousední, což se nestalo. V propojkách (foto č. 9) bylo zcela bezpečno. Oboje nedávné

zkoušky tak potvrdily, že dílo Metrostavu splňuje předepsané parametry a je po všech stránkách bezpečné.

Během výstavby metra v 70. letech 20. století zmizela z mapy Prahy Rathova pasáž, pojmenovaná podle

všestranného sportovce německého původu Emericha

Ratha. Po téměř 40 letech tento prostor vstal z mrtvých

a dnes slouží veřejnosti jako Pánská pasáž. Stalo se

tak zásluhou Metrostavu, který svou investicí oživil

průchod spojující ulice Na Příkopě a Ovocný trh.

Pánská pasáž je první obchodní zónou v ČR orientovanou primárně na muže. Nabídka exkluzivních „pánských“

obchodů a služeb soustředěných na jednom místě je

mimořádná i v celoevropském kontextu. A portfolio zdejších firem a značek je zárukou prvotřídní úrovně. Jejich

výběr je podřízen preferencím a zájmům jasně definované

cílové skupiny – mužům různého věku, profese či národnosti, které spojuje chuť dopřát si to nejlepší, investovat

do svého vzhledu a nechat se tak trochu hýčkat. Zároveň

zde pánové naleznou i exkluzivní produkty pro své blízké.

Pánská pasáž nabízí vše, co muži potřebují k životu.

Zatímco ale oni často jen tuší, co všechno jim může udělat

radost, ženy to dobře vědí. Proto je Pánská pasáž častým

cílem také jejich nákupů. Elegance, noblesa, prvotřídní

kvalita, to vše je cílem a smyslem existence Pánské pasáže (foto), kde jsou i luxusní a originální značky, které jinde

v České republice nenajdete – Carthusia, Simone Cosac,

Mühle, Tusting, Kent…

Pánská pasáž představuje přelomové pojetí koncepce

obchodních center. Participující firmy a značky tu totiž nejsou v přímé konkurenci, ale jejich sortiment se doplňuje,

takže mohou fungovat v určité synergii.

V exkluzivních prostorách se v současnosti prezentují specializované obchody, jako je Gentleport, Kníže,

Emphatia, Antony Morato, Čezeta, penShop, Granát, ES,

Prim, Burger’s Friends a další. Je tu tedy možné nakoupit

velmi široký sortiment zboží, a to nejen pro muže – od bot

přes oblečení, kosmetiku, hodinky a psací potřeby až

po péči o vousy či vlasy.

Genius loci tohoto místa je dán nejen historií známé

Rathovy pasáže, ale především dynamickou současnosti

Pánské pasáže, která díky rekonstrukci získala moderní

kubistický vzhled a má vynikající výhled do budoucna.

Nakonec přesvědčit se o tom mohou desítky spokojených

zákazníků denně. Nechcete se k nim připojit?

Jaromír Pohan

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 20/2016 vyšlo 11. 11. 2016 (21/2016 vyjde 1. 12. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,

Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.