strana 4

Starling Crossing

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

První odměny

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Britská technologická firma Umbrellium ve spolupráci

s pojišťovnu Direct Line představila v Londýně před

měsícem 22 m dlouhý prototyp chytré silnice nazvané Starling Crossing. Její povrch je pokryt tvrzeným

plastem, pod kterým je systém LED diod, jež dokážou

dynamicky měnit všechna značení a usměrňovat tak

dopravu i podávat informace či výstrahy.

Chytrý prototyp silnice má například detekci chodců.

Když některý z nich přijde k silnici, zobrazí se na ní přechod, a ve chvíli, kdy je volno, ukáže se i vhodná značka –

červený pruh zezelená. Pokud žádný chodec přejít nechce,

přechod zmizí. Stejně se dají upravovat i cyklistické pruhy,

ukazovat nebezpečí před vozidlem apod.

Starling Crossing samozřejmě řídí počítač

Inteligentní silnici ovládají počítače a kamery, které přenášejí informace do panelů ve vozovce. Každý z nich má

v sobě 660 programovatelných LED diod. Celý systém

přitom pracuje v rychlosti menší než několik setin, a tak

je detekce nebezpečí vlastně okamžitá. Kamery přitom

dokážou zaznamenat až stovku různých podnětů a přizpůsobit značení na silnici vhodné situaci. Systém má navíc

funkci předvídání dopravních situací a dokonce pohybů

chodců. Ke všemu se neustále „učí“, jak nejlépe upozornit

na nebezpečí před vozem na silnici.

Hudba budoucnosti

Umbrellium zmiňuje, že silnice je voděodolná, vydrží

zatížení i od velice hmotných vozidel a dokáže rozpoznat chodce, cyklisty i vozidla. Výrobce přitom neuvádí,

jak nákladná je údržba či oprava této moderní vozovky

v případě poruchy či poškození. Další otázkou je brzdná

dráha a ovladatelnost vozů na plastové silnici v případě

krizové situace.

Postavení 22 m dlouhého prototypu trvalo devět měsíců. Vzhledem k finančním nákladům na výrobu a její délce

se využití této novinky v praxi asi hned tak nedočkáme.

Program doporučení, který v Metrostavu funguje od letošního května, už do firmy pomohl získat první nové

zaměstnance. Zájem o tuto formu náboru roste.

V některých profesích máme nedostatek zaměstnanců

stejně jako ostatní stavební firmy. Personalisté Metrostavu se proto před půl rokem rozhodli využívat pro nábor

kolegů i aplikaci Jobote (metrostav.jobote.com), která

umožňuje doporučovat zájemce, sdílet linky s pozicemi přes e-mail, Facebook, LinkedIn a Twitter. Generuje

přitom unikátní kód, který pomůže identifikovat, kdo byl

původním šiřitelem informací o volné pozici. Pokud se

takto získaný pracovník ve zkušební době osvědčí, tak

zaměstnanec, který nového kolegu doporučil nebo ho

pomohl získat tím, že informace o pozici sdílel, obdrží

odměnu až 10 000 Kč.

Program doporučení úspěšně odstartoval a sdílené

pozice na Jobote doposud zhlédlo 172 lidí. Můžeme už

slavit i úspěchy – přes 30 procent doporučených uchazečů do firmy nastoupilo a v říjnu jsme vyplatili i první

odměny těm, kdo je navrhli. Vážíme si doporučení vhodných uchazečů od našich zaměstnanců a toho, že sdílejí

informace o volných pracovních místech mezi své známé.

Děkujeme za pomoc v náboru a uvítáme ji i nadále.

1

M gr. J an a K o ř ín ko v á, M B A

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a zprávy na www.metrostav.cz

2

3

Zdroj http://umbrellium.co.uk

Obr pro stavbu mostů

K výstavbě betonových trámových mostů za rekordně

krátkou dobu používají v Číně už delší dobu obří stroje, které během své životnosti mohou umístit až tisíc

800–950 tun těžkých prefabrikovaných trámů. U nás

jsou zatím známé jen mezi specialisty.

Speciální mostní jeřáby – stroje s názvem SLJ900/32

– vyrábí pekingská firma Beijing Wowjoint Machinery.

Každý z nich je více než 90 metrů dlouhý, 7,4 metru široký,

devět metrů vysoký a má hmotnost kolem 580 tun. Jeho

rozměry umožňují, aby projížděl dálničními tunely.

Od jednoúčelnosti k variabilitě

Časosběrná videa ze staveb, kde SLJ900 pracuje, je možné dohledat na YouTube. Postup se ale dá i zjednodušeně

popsat: Stroj přijede bokem k prefabrikovanému trámu,

otočí všech svých 64 kol do krabího chodu, najede nad

trám a nadzvedne ho. Dojede s ním na konec hotové mostovky, vysune ohromné rameno a opře jej o další pilíř. Pak

pod rameno, kde zatím nic není, přisune trám, spustí jej

do pozice a dělníci ho připevní k pilířům (foto). Pak odjede pro další trám a proces se opakuje, dokud není hrubá

stavba mostu hotová. Tento postup je obzvlášť výhodný

pro rychlé stavby vysokých viaduktů, kde by se jinak musely používat složité lešenářské konstrukce.

Zpočátku se takový jeřáb vždycky stavěl speciálně pro

jeden konkrétní most a pak byl rozebrán. V posledních

letech, pravděpodobně s tlakem na zrychlování staveb

a snižování nákladů, se jeřáby stavějí tak, aby mohly

být použity vícekrát a byly určitým způsobem variabilní.

Údajně přes 70 procent těchto strojů pracuje více než

čtyři roky na různých mostech. Za posledních 15 let bylo

podobných obrů v Číně objednáno více než sto.

Zdroj w w w.autoforum.cz

4

6

5

7

Osmá nejlepší na světě

Irena Klingorová z divize 9, která pracuje na rekonstrukci Národního muzea, se za podpory Metrostavu

a tedy s jeho logem na dresu (foto) zúčastnila mistrovství světa v terénním triatlonu, známém také jako

XTERRA Word Championship. V kategorii žen ve věku

25–29 let obsadila krásné osmé místo. Gratulujeme!

Xterra se koná každoročně na konci října na havajském ostrově Maui už od roku 1996. Každý účastník se

při závodě musí popasovat s 1,5 km plavání v oceánu, se

32 km na kole na horských trailech a s 10,5 km běhu v pralesním terénu a po písečných plážích. Účast na závodě si

v průběhu roku musí zajistit kvalifikací na některém ze

série závodů Xterra, které se konají po celém světě.

XTERRA Word Championship 2017

Letos se XTERRA uskutečnila 29. října a zúčastnilo se jí

téměř 800 vytrvalců z 52 zemí světa včetně asi stovky

profesionálů. Mistrovský terénní triatlon doprovázelo

horké slunečné počasí. Plavcům komplikovaly trasu velké

oceánské vlny, biková trať se stoupáním přes 1000 m byla

protkaná spoustou technických pasáží. Běžecká trasa se

částečně kryla s bikovou, takže zahrnovala kopcovitý terén a závěrečný přeběh pláže. „Závod jsem ve své kategorii dokončila na osmé příčce. I přes velké vyčerpání jsem

si ho velmi užila a s výsledkem jsem spokojená,“ řekla

Irena Klingorová s poděkováním za podporu, které se jí

od Metrostavu dostalo. Triatlon s celkovou délkou 42 km

absolvovala za necelé čtyři hodiny a byla celkově 366.,

tedy v první polovině celého startovního pole. Aloha!

–red–, foto archiv Ireny Klingorové

8

9

Výstavba dálnice D3 v úseku 0309/I mezi Bošilcem a Ševětínem běží podle plánu

Tým divize 4, vedený od letošního června Ing. Josefem Králem, pokračuje se stavbou (foto č. 1) více než 8 km

dálnice D3 přesně podle harmonogramu. „Předpokládáme, že stejný postup dodržíme i v příštím roce. Pokud bude

zapotřebí, využijeme při práci v nejbližších měsících zimní opatření, abychom dodrželi schválené technologické

předpisy a kontrolní a zkušební plány,“ říká pracovník inženýringu Ing. Josef Fríd. Z hlediska objemu prací už

stavbaři ze sdružení Metrostavu a firem SWIETELSKY a Doprastav prostavěli mezi Bošilcem a Ševětínem 43,5 %.

Přeložili všechny inženýrské sítě, jež se křížily s trasou 0309/I a silnice I/3, kterou v místech kolize s D3 nahradili

novou komunikací II/603 s mostními objekty o celkové délce 6,2 km. Na foto č. 2 je most u Ševětína a foto č. 3

ukazuje přemostění Bošileckého potoka. Jsou tak hotové veškeré objízdné trasy a na polovině dálničního úseku

i podkladní a ložné hutněné asfaltové vrstvy (foto č. 4). Na zbylé části probíhají zemní práce, konsolidace násypů,

výstavba dálničních mostů. Třeba toho u Neplachova (foto č. 5), který buduje Metrostav (foto č. 6). Kousek za ním

je ve výstavbě odlučovač ropných látek a retenční nádrž (foto č. 7). V kilometru 112,5 vyztužují dělníci dálniční

násyp v místě strmého svahu systémem Green Terramesh (foto č. 8), který spojuje využití geomříží a kompozitních

materiálů. O zhruba 1,5 km dál směrem na Prahu už stojí základy a opěrné pilíře budoucího nadjezdu, který přes

dálnici D3 převede silnici III/1558 do Bošilce (foto č. 9). Kousek za nimi, opět blíž k metropoli, teprve probíhají

zemní práce – odtěžování rašeliny, která je i kvůli vysokému obsahu organických látek do podloží dálnice nevhodná.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 20/2017 vyšlo 15. 11. 2017 (21/2017 vyjde 1. 12. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,

Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_20_2017.indd 4

13.11.17 11:48