strana 4
Starling Crossing
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
První odměny
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Britská technologická firma Umbrellium ve spolupráci
s pojišťovnu Direct Line představila v Londýně před
měsícem 22 m dlouhý prototyp chytré silnice nazvané Starling Crossing. Její povrch je pokryt tvrzeným
plastem, pod kterým je systém LED diod, jež dokážou
dynamicky měnit všechna značení a usměrňovat tak
dopravu i podávat informace či výstrahy.
Chytrý prototyp silnice má například detekci chodců.
Když některý z nich přijde k silnici, zobrazí se na ní přechod, a ve chvíli, kdy je volno, ukáže se i vhodná značka –
červený pruh zezelená. Pokud žádný chodec přejít nechce,
přechod zmizí. Stejně se dají upravovat i cyklistické pruhy,
ukazovat nebezpečí před vozidlem apod.
Starling Crossing samozřejmě řídí počítač
Inteligentní silnici ovládají počítače a kamery, které přenášejí informace do panelů ve vozovce. Každý z nich má
v sobě 660 programovatelných LED diod. Celý systém
přitom pracuje v rychlosti menší než několik setin, a tak
je detekce nebezpečí vlastně okamžitá. Kamery přitom
dokážou zaznamenat až stovku různých podnětů a přizpůsobit značení na silnici vhodné situaci. Systém má navíc
funkci předvídání dopravních situací a dokonce pohybů
chodců. Ke všemu se neustále „učí“, jak nejlépe upozornit
na nebezpečí před vozem na silnici.
Hudba budoucnosti
Umbrellium zmiňuje, že silnice je voděodolná, vydrží
zatížení i od velice hmotných vozidel a dokáže rozpoznat chodce, cyklisty i vozidla. Výrobce přitom neuvádí,
jak nákladná je údržba či oprava této moderní vozovky
v případě poruchy či poškození. Další otázkou je brzdná
dráha a ovladatelnost vozů na plastové silnici v případě
krizové situace.
Postavení 22 m dlouhého prototypu trvalo devět měsíců. Vzhledem k finančním nákladům na výrobu a její délce
se využití této novinky v praxi asi hned tak nedočkáme.
Program doporučení, který v Metrostavu funguje od letošního května, už do firmy pomohl získat první nové
zaměstnance. Zájem o tuto formu náboru roste.
V některých profesích máme nedostatek zaměstnanců
stejně jako ostatní stavební firmy. Personalisté Metrostavu se proto před půl rokem rozhodli využívat pro nábor
kolegů i aplikaci Jobote (metrostav.jobote.com), která
umožňuje doporučovat zájemce, sdílet linky s pozicemi přes e-mail, Facebook, LinkedIn a Twitter. Generuje
přitom unikátní kód, který pomůže identifikovat, kdo byl
původním šiřitelem informací o volné pozici. Pokud se
takto získaný pracovník ve zkušební době osvědčí, tak
zaměstnanec, který nového kolegu doporučil nebo ho
pomohl získat tím, že informace o pozici sdílel, obdrží
odměnu až 10 000 Kč.
Program doporučení úspěšně odstartoval a sdílené
pozice na Jobote doposud zhlédlo 172 lidí. Můžeme už
slavit i úspěchy – přes 30 procent doporučených uchazečů do firmy nastoupilo a v říjnu jsme vyplatili i první
odměny těm, kdo je navrhli. Vážíme si doporučení vhodných uchazečů od našich zaměstnanců a toho, že sdílejí
informace o volných pracovních místech mezi své známé.
Děkujeme za pomoc v náboru a uvítáme ji i nadále.
1
M gr. J an a K o ř ín ko v á, M B A
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a zprávy na www.metrostav.cz
2
3
Zdroj http://umbrellium.co.uk
Obr pro stavbu mostů
K výstavbě betonových trámových mostů za rekordně
krátkou dobu používají v Číně už delší dobu obří stroje, které během své životnosti mohou umístit až tisíc
800–950 tun těžkých prefabrikovaných trámů. U nás
jsou zatím známé jen mezi specialisty.
Speciální mostní jeřáby – stroje s názvem SLJ900/32
– vyrábí pekingská firma Beijing Wowjoint Machinery.
Každý z nich je více než 90 metrů dlouhý, 7,4 metru široký,
devět metrů vysoký a má hmotnost kolem 580 tun. Jeho
rozměry umožňují, aby projížděl dálničními tunely.
Od jednoúčelnosti k variabilitě
Časosběrná videa ze staveb, kde SLJ900 pracuje, je možné dohledat na YouTube. Postup se ale dá i zjednodušeně
popsat: Stroj přijede bokem k prefabrikovanému trámu,
otočí všech svých 64 kol do krabího chodu, najede nad
trám a nadzvedne ho. Dojede s ním na konec hotové mostovky, vysune ohromné rameno a opře jej o další pilíř. Pak
pod rameno, kde zatím nic není, přisune trám, spustí jej
do pozice a dělníci ho připevní k pilířům (foto). Pak odjede pro další trám a proces se opakuje, dokud není hrubá
stavba mostu hotová. Tento postup je obzvlášť výhodný
pro rychlé stavby vysokých viaduktů, kde by se jinak musely používat složité lešenářské konstrukce.
Zpočátku se takový jeřáb vždycky stavěl speciálně pro
jeden konkrétní most a pak byl rozebrán. V posledních
letech, pravděpodobně s tlakem na zrychlování staveb
a snižování nákladů, se jeřáby stavějí tak, aby mohly
být použity vícekrát a byly určitým způsobem variabilní.
Údajně přes 70 procent těchto strojů pracuje více než
čtyři roky na různých mostech. Za posledních 15 let bylo
podobných obrů v Číně objednáno více než sto.
Zdroj w w w.autoforum.cz
4
6
5
7
Osmá nejlepší na světě
Irena Klingorová z divize 9, která pracuje na rekonstrukci Národního muzea, se za podpory Metrostavu
a tedy s jeho logem na dresu (foto) zúčastnila mistrovství světa v terénním triatlonu, známém také jako
XTERRA Word Championship. V kategorii žen ve věku
25–29 let obsadila krásné osmé místo. Gratulujeme!
Xterra se koná každoročně na konci října na havajském ostrově Maui už od roku 1996. Každý účastník se
při závodě musí popasovat s 1,5 km plavání v oceánu, se
32 km na kole na horských trailech a s 10,5 km běhu v pralesním terénu a po písečných plážích. Účast na závodě si
v průběhu roku musí zajistit kvalifikací na některém ze
série závodů Xterra, které se konají po celém světě.
XTERRA Word Championship 2017
Letos se XTERRA uskutečnila 29. října a zúčastnilo se jí
téměř 800 vytrvalců z 52 zemí světa včetně asi stovky
profesionálů. Mistrovský terénní triatlon doprovázelo
horké slunečné počasí. Plavcům komplikovaly trasu velké
oceánské vlny, biková trať se stoupáním přes 1000 m byla
protkaná spoustou technických pasáží. Běžecká trasa se
částečně kryla s bikovou, takže zahrnovala kopcovitý terén a závěrečný přeběh pláže. „Závod jsem ve své kategorii dokončila na osmé příčce. I přes velké vyčerpání jsem
si ho velmi užila a s výsledkem jsem spokojená,“ řekla
Irena Klingorová s poděkováním za podporu, které se jí
od Metrostavu dostalo. Triatlon s celkovou délkou 42 km
absolvovala za necelé čtyři hodiny a byla celkově 366.,
tedy v první polovině celého startovního pole. Aloha!
–red–, foto archiv Ireny Klingorové
8
9
Výstavba dálnice D3 v úseku 0309/I mezi Bošilcem a Ševětínem běží podle plánu
Tým divize 4, vedený od letošního června Ing. Josefem Králem, pokračuje se stavbou (foto č. 1) více než 8 km
dálnice D3 přesně podle harmonogramu. „Předpokládáme, že stejný postup dodržíme i v příštím roce. Pokud bude
zapotřebí, využijeme při práci v nejbližších měsících zimní opatření, abychom dodrželi schválené technologické
předpisy a kontrolní a zkušební plány,“ říká pracovník inženýringu Ing. Josef Fríd. Z hlediska objemu prací už
stavbaři ze sdružení Metrostavu a firem SWIETELSKY a Doprastav prostavěli mezi Bošilcem a Ševětínem 43,5 %.
Přeložili všechny inženýrské sítě, jež se křížily s trasou 0309/I a silnice I/3, kterou v místech kolize s D3 nahradili
novou komunikací II/603 s mostními objekty o celkové délce 6,2 km. Na foto č. 2 je most u Ševětína a foto č. 3
ukazuje přemostění Bošileckého potoka. Jsou tak hotové veškeré objízdné trasy a na polovině dálničního úseku
i podkladní a ložné hutněné asfaltové vrstvy (foto č. 4). Na zbylé části probíhají zemní práce, konsolidace násypů,
výstavba dálničních mostů. Třeba toho u Neplachova (foto č. 5), který buduje Metrostav (foto č. 6). Kousek za ním
je ve výstavbě odlučovač ropných látek a retenční nádrž (foto č. 7). V kilometru 112,5 vyztužují dělníci dálniční
násyp v místě strmého svahu systémem Green Terramesh (foto č. 8), který spojuje využití geomříží a kompozitních
materiálů. O zhruba 1,5 km dál směrem na Prahu už stojí základy a opěrné pilíře budoucího nadjezdu, který přes
dálnici D3 převede silnici III/1558 do Bošilce (foto č. 9). Kousek za nimi, opět blíž k metropoli, teprve probíhají
zemní práce – odtěžování rašeliny, která je i kvůli vysokému obsahu organických látek do podloží dálnice nevhodná.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 20/2017 vyšlo 15. 11. 2017 (21/2017 vyjde 1. 12. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,
Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_20_2017.indd 4
13.11.17 11:48