Už 25krát proběhla akce

Daruj krev s Metrostavem

15. listopadu 2018 / 20 / XXX

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Petra Štylera,

ředitele developmentu str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

S7 u Baltu v provozu

Divize 9 v Praze na Barrandově

vybuduje moderní kostel str. 3

Na úpatí nejvyšší hory Krušných hor

vznikly nové apartmány str. 3

Naše týmy v Ústeckém a Libereckém

kraji opravují vodovodní řady str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Záchranáři

v Ejpovicích

150 hasičů, 50 záchranářů

a 50 policistů zasahovalo

v železničních tunelech

u Ejpovic (foto). Naštěstí ale

jen cvičně. U významného

díla Metrostavu a Subterry

totiž 6. listopadu 2018 proběhla velká prověrka složek

Integrovaného záchranného systému (IZS). Konkrétně

v severní tunelové troubě byla mezi třetí a čtvrtou

propojkou simulována nehoda vlaku, při níž bylo zraněno

65 ze 130 cestujících. Hasiči vyprošťovali zraněné

z vlaku a následně je vyváželi na výjezdový portál, kde

je ošetřovala záchranná služba. Během akce také jižní

troubou projel první, byť neveřejný vlak.

Nová aplikace Adresář

Obsahuje kontakty zaměstnanců

společností Skupiny Metrostav.

Stahujte pro Android i iPhone

v Google play/App Store!

Návrat k plaveckému areálu Klíše

Metrostav opraví areál venkovního koupaliště v ústecké

čtvrti Klíše. Pro návštěvníky by tu mělo vzniknout atraktivní

rekreační zařízení, které navazuje na krytou plaveckou halu.

Akce zahrnuje rekonstrukci venkovních bazénů a okolních

ploch. Součástí by měla být obří široká skluzavka, kterou si

v anketě vybrali sami obyvatelé Ústí nad Labem. Naše firma

už zde v roce 2015 zajišťovala opravu plavecké haly.

Postup prací v tunelu u obchvatu Prešova

Divize 5 zastupuje naši firmu ve sdružení, které pracuje

na dálničním obchvatu Prešova. Metodou NRTM tam

razíme dvě paralelně vedené tunelové trouby stejnojmenného podzemního díla, každá o délce cca 2,2 km.

Propojeny budou celkem osmi propojkami. Ražby ze západního portálu probíhají pomocí strojního rozpojování,

na východním se používají trhaviny. Prognózy podle

geologického průzkumu totiž predikovaly ražbu v kompaktních pískovcích. Hotovo by mělo být v roce 2021.

Na Islandu pomáhá moderní technika

Aktuálním projektem naší firmy v zemi ohně a ledu je

kromě mostu přes fjord téměř šestikilometrový tunel

Dyrafjordur. Raziči tu pod vedením Ing. Josefa Malknechta

dosahují za pomoci vrtacího stroje Sandvik s plně

automatickým vrtáním rekordního postupu prací. V jednom

týdnu se podařilo vyrazit 105 m během 21 záběrů!

Za velké slávy a pozornosti polských médií bylo na přelomu října a listopadu uvedeno do provozu 40 km důležité

dopravní tepny u severních sousedů (hlavní foto). S 20 km

našeho úseku jde o dosud největší stavbu Metrostavu

v Polsku, na které od listopadu 2015 pracoval tým pod

vedením Ing. Igora Sedláčka z divize 4. Dílo bezpochyby

podtrhlo dobré jméno naší společnosti v zahraničí.

Oficiální otevření nové expresní silnice (na naše poměry dálnice) proběhlo 31. října odpoledne na mostě přes

řeku Nogat v obci Jazowa nedaleko Gdaňsku. Účastnili se

ho dva vojvodové dotčených krajů, viceministr infrastruktury, představitelé Metrostavu a firmy Budimex (realizovala druhý úsek) a nechyběl kněz.

„Rád bych poděkoval dodavatelům, že dílo provedli

včas. Nestává se to často, ale zde vidíme velký úspěch. Tato silnice je důležitá nejen pro Pomořansko, ale i pro celou

zemi, protože spojuje Gdaňsk s Elbląg a Elbląg s Varšavou.

Zkrátka jde o velmi důležitou komunikační tepnu,“ uvedl na

místě Kazimierz Smoliński, státní tajemník polského ministerstva infrastruktury. Poté byla na novou silnici puštěna

první vozidla v čele s policejním doprovodem (foto č. 1).

Metrostav u našich severních sousedů už získal dobré

jméno na předchozích stavbách. Těmi byly například výstavba protipovodňových opatření na Kladské Nise, most

v Chelmeku, ale také zejména rekonstrukce pětikilometrového silničního průtahu S8 Varšavou včetně mostu

generála Stefana Grota-Roweckiego.

Součástí jsou mohutné mosty

Rychlostní S7 (foto č. 2) má 20,5 km a byla rozdělena

s ohledem na druh sanační technologie na 43 podúseků,

dále 49 místních komunikací, 41 inženýrských objektů,

z toho tři přes 900 m dlouhé estakády. Dvě jsou nově

zbudované, jedna stávající je rekonstruovaná.

Dvě výše zmíněné estakády mají 12 polí, přičemž osm

polí bylo realizováno takzvanou přesuvnou skruží, tři pole

letmou betonáží a jedno pole na pevné skruži. Předpjatý

železobetonový most o délce 928,7 metru přes Vislu nyní

spojuje východ Polska se západem před ústím toku do

Baltského moře. Přemosťuje nejen nejmohutnější polskou

řeku o šířce 300 m, ale zároveň celé záplavové pásmo

mezi protipovodňovými valy po obou stranách Visly.

U S7 jsou také zhotoveny protihlukové stěny o celkové

délce 4344 m, komplex sedmi budov, které budou sloužit

jako zázemí Správy a údržby silnic.

Navzdory krachu subdodavatele i nepřízni počasí

Stavba začala podepsáním smlouvy 9. října 2015 a tým

divize 4 se setkal s mnoha nepříznivými okolnostmi.

„Náleží třeba zmínit, že na konci roku 2017 zkrachovala

firma, která nám realizovala všechny mostní objekty kromě mostů přes řeku Vislu. Museli jsme se zmobilizovat

a převzít 19 mostních objektů, které jsme dokončili sami.

Zároveň nás zastihly výjimečně nepříznivé klimatické

podmínky, kdy ve stavební sezóně skoro čtyři měsíce nepřetržitě pršelo, což nám nejen znemožňovalo práci v depresním území, ale taktéž způsobovalo velké škody na již

vykonaných úsecích. Obecně jsme také v roce 2018 řešili

problém s nedostatkem lidí a firem. V Polsku je stavební

boom, lidé nejsou a náklady šly až o 30 procent nahoru,“

uvádí ředitel výstavby S7 Ing. Igor Sedláček.

Dílo se podařilo uvést do provozu a do dubna 2019

zbývá dokončit některé místní i účelové komunikace,

zeleň a oplocení. „V každém případě bychom neměli být

skromní, Poláci tento kontrakt považují za jeden z nejtěžších vůbec, protože sanační opatření nemají ve východní

i střední Evropě obdoby,“ uzavírá Igor Sedláček.

–red–, foto Karel Mastný a archiv stavby

OpenRace v cíli

Dne 10. listopadu 2018 se na

galavečeru Cesty za snem

odhalily výsledky soutěže.

Metrostav získal druhé místo.

Díky sbírce od zaměstnanců

Metrostavu dostane handbike

trenažér (foto) i patron týmu

Michal Břetenář. Pokud máte zájem přispět, kontaktujte

Helenu Čechurovou: helena.cechurova@metrostav.cz.

Metrostav_20_2018.indd 1

1

2

Pro plavce v Lounech

Zástupci divize 8 spolu s představiteli města Louny

se 1. listopadu sešli u položení základního kamene

nové městské plavecké haly. Areál (vizualizace) nabídne moderní zázemí plaveckého a zážitkového bazénu

s atrakcemi včetně tobogánu, vířivky a sauny.

Budova bazénu vyroste v místě, kde dříve stála plavecká hala z 80. let 20. století. Město ji ale kvůli špatnému technickému stavu muselo na konci léta 2016 zavřít

a loni na jaře došlo k její demolici. Statický posudek totiž

ukázal, že ocelová konstrukce je v havarijním stavu, a bylo

rozhodnuto, že místo rekonstrukce se objekt zbourá a na

jeho místě vyroste zbrusu nový areál.

Město se tak muselo na čas obejít bez plaveckého

bazénu. „To, že v Lounech nyní nemáme halu, je problém

pro naše školy i plavecký oddíl,“ zmínil během slavnostní

akce starosta města Louny Radovan Šabata.

Úkolu postavit obyvatelům Loun nový plavecký svatostánek se zhostí tým Michala Ptáčka z divize 8. „Začátek

činnosti plánujeme v druhé polovině listopadu 2018. Čeká nás celá škála stavebních řemesel přes zemní práce,

zakládání objektů, betonáže, bazénové technologie, kompletní TZB, kanalizační a vodovodní přípojky, elektro, rozsáhlá elektronika, sadové a venkovní úpravy, kompletní

vybavení interiérů a různé další specifické detaily včetně

tobogánů a vířivky,“ popisuje stavbyvedoucí Pavel Žižka

s tím, že nejsložitější bude správné načasování a koordinace jednotlivých částí výstavby.

Práce odstartují oplocením staveniště, vytyčením

stávajících sítí a odfrézováním asfaltových ploch v místě

výstavby. Po vytyčení sítí začnou zemní práce na výkopech pro založení spodních staveb.

–red–, vizualizace dkarchitekti

13.11.18 12:22