Už 25krát proběhla akce
Daruj krev s Metrostavem
15. listopadu 2018 / 20 / XXX
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Petra Štylera,
ředitele developmentu str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
S7 u Baltu v provozu
Divize 9 v Praze na Barrandově
vybuduje moderní kostel str. 3
Na úpatí nejvyšší hory Krušných hor
vznikly nové apartmány str. 3
Naše týmy v Ústeckém a Libereckém
kraji opravují vodovodní řady str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Záchranáři
v Ejpovicích
150 hasičů, 50 záchranářů
a 50 policistů zasahovalo
v železničních tunelech
u Ejpovic (foto). Naštěstí ale
jen cvičně. U významného
díla Metrostavu a Subterry
totiž 6. listopadu 2018 proběhla velká prověrka složek
Integrovaného záchranného systému (IZS). Konkrétně
v severní tunelové troubě byla mezi třetí a čtvrtou
propojkou simulována nehoda vlaku, při níž bylo zraněno
65 ze 130 cestujících. Hasiči vyprošťovali zraněné
z vlaku a následně je vyváželi na výjezdový portál, kde
je ošetřovala záchranná služba. Během akce také jižní
troubou projel první, byť neveřejný vlak.
Nová aplikace Adresář
Obsahuje kontakty zaměstnanců
společností Skupiny Metrostav.
Stahujte pro Android i iPhone
v Google play/App Store!
Návrat k plaveckému areálu Klíše
Metrostav opraví areál venkovního koupaliště v ústecké
čtvrti Klíše. Pro návštěvníky by tu mělo vzniknout atraktivní
rekreační zařízení, které navazuje na krytou plaveckou halu.
Akce zahrnuje rekonstrukci venkovních bazénů a okolních
ploch. Součástí by měla být obří široká skluzavka, kterou si
v anketě vybrali sami obyvatelé Ústí nad Labem. Naše firma
už zde v roce 2015 zajišťovala opravu plavecké haly.
Postup prací v tunelu u obchvatu Prešova
Divize 5 zastupuje naši firmu ve sdružení, které pracuje
na dálničním obchvatu Prešova. Metodou NRTM tam
razíme dvě paralelně vedené tunelové trouby stejnojmenného podzemního díla, každá o délce cca 2,2 km.
Propojeny budou celkem osmi propojkami. Ražby ze západního portálu probíhají pomocí strojního rozpojování,
na východním se používají trhaviny. Prognózy podle
geologického průzkumu totiž predikovaly ražbu v kompaktních pískovcích. Hotovo by mělo být v roce 2021.
Na Islandu pomáhá moderní technika
Aktuálním projektem naší firmy v zemi ohně a ledu je
kromě mostu přes fjord téměř šestikilometrový tunel
Dyrafjordur. Raziči tu pod vedením Ing. Josefa Malknechta
dosahují za pomoci vrtacího stroje Sandvik s plně
automatickým vrtáním rekordního postupu prací. V jednom
týdnu se podařilo vyrazit 105 m během 21 záběrů!
Za velké slávy a pozornosti polských médií bylo na přelomu října a listopadu uvedeno do provozu 40 km důležité
dopravní tepny u severních sousedů (hlavní foto). S 20 km
našeho úseku jde o dosud největší stavbu Metrostavu
v Polsku, na které od listopadu 2015 pracoval tým pod
vedením Ing. Igora Sedláčka z divize 4. Dílo bezpochyby
podtrhlo dobré jméno naší společnosti v zahraničí.
Oficiální otevření nové expresní silnice (na naše poměry dálnice) proběhlo 31. října odpoledne na mostě přes
řeku Nogat v obci Jazowa nedaleko Gdaňsku. Účastnili se
ho dva vojvodové dotčených krajů, viceministr infrastruktury, představitelé Metrostavu a firmy Budimex (realizovala druhý úsek) a nechyběl kněz.
„Rád bych poděkoval dodavatelům, že dílo provedli
včas. Nestává se to často, ale zde vidíme velký úspěch. Tato silnice je důležitá nejen pro Pomořansko, ale i pro celou
zemi, protože spojuje Gdaňsk s Elbląg a Elbląg s Varšavou.
Zkrátka jde o velmi důležitou komunikační tepnu,“ uvedl na
místě Kazimierz Smoliński, státní tajemník polského ministerstva infrastruktury. Poté byla na novou silnici puštěna
první vozidla v čele s policejním doprovodem (foto č. 1).
Metrostav u našich severních sousedů už získal dobré
jméno na předchozích stavbách. Těmi byly například výstavba protipovodňových opatření na Kladské Nise, most
v Chelmeku, ale také zejména rekonstrukce pětikilometrového silničního průtahu S8 Varšavou včetně mostu
generála Stefana Grota-Roweckiego.
Součástí jsou mohutné mosty
Rychlostní S7 (foto č. 2) má 20,5 km a byla rozdělena
s ohledem na druh sanační technologie na 43 podúseků,
dále 49 místních komunikací, 41 inženýrských objektů,
z toho tři přes 900 m dlouhé estakády. Dvě jsou nově
zbudované, jedna stávající je rekonstruovaná.
Dvě výše zmíněné estakády mají 12 polí, přičemž osm
polí bylo realizováno takzvanou přesuvnou skruží, tři pole
letmou betonáží a jedno pole na pevné skruži. Předpjatý
železobetonový most o délce 928,7 metru přes Vislu nyní
spojuje východ Polska se západem před ústím toku do
Baltského moře. Přemosťuje nejen nejmohutnější polskou
řeku o šířce 300 m, ale zároveň celé záplavové pásmo
mezi protipovodňovými valy po obou stranách Visly.
U S7 jsou také zhotoveny protihlukové stěny o celkové
délce 4344 m, komplex sedmi budov, které budou sloužit
jako zázemí Správy a údržby silnic.
Navzdory krachu subdodavatele i nepřízni počasí
Stavba začala podepsáním smlouvy 9. října 2015 a tým
divize 4 se setkal s mnoha nepříznivými okolnostmi.
„Náleží třeba zmínit, že na konci roku 2017 zkrachovala
firma, která nám realizovala všechny mostní objekty kromě mostů přes řeku Vislu. Museli jsme se zmobilizovat
a převzít 19 mostních objektů, které jsme dokončili sami.
Zároveň nás zastihly výjimečně nepříznivé klimatické
podmínky, kdy ve stavební sezóně skoro čtyři měsíce nepřetržitě pršelo, což nám nejen znemožňovalo práci v depresním území, ale taktéž způsobovalo velké škody na již
vykonaných úsecích. Obecně jsme také v roce 2018 řešili
problém s nedostatkem lidí a firem. V Polsku je stavební
boom, lidé nejsou a náklady šly až o 30 procent nahoru,“
uvádí ředitel výstavby S7 Ing. Igor Sedláček.
Dílo se podařilo uvést do provozu a do dubna 2019
zbývá dokončit některé místní i účelové komunikace,
zeleň a oplocení. „V každém případě bychom neměli být
skromní, Poláci tento kontrakt považují za jeden z nejtěžších vůbec, protože sanační opatření nemají ve východní
i střední Evropě obdoby,“ uzavírá Igor Sedláček.
–red–, foto Karel Mastný a archiv stavby
OpenRace v cíli
Dne 10. listopadu 2018 se na
galavečeru Cesty za snem
odhalily výsledky soutěže.
Metrostav získal druhé místo.
Díky sbírce od zaměstnanců
Metrostavu dostane handbike
trenažér (foto) i patron týmu
Michal Břetenář. Pokud máte zájem přispět, kontaktujte
Helenu Čechurovou: helena.cechurova@metrostav.cz.
Metrostav_20_2018.indd 1
1
2
Pro plavce v Lounech
Zástupci divize 8 spolu s představiteli města Louny
se 1. listopadu sešli u položení základního kamene
nové městské plavecké haly. Areál (vizualizace) nabídne moderní zázemí plaveckého a zážitkového bazénu
s atrakcemi včetně tobogánu, vířivky a sauny.
Budova bazénu vyroste v místě, kde dříve stála plavecká hala z 80. let 20. století. Město ji ale kvůli špatnému technickému stavu muselo na konci léta 2016 zavřít
a loni na jaře došlo k její demolici. Statický posudek totiž
ukázal, že ocelová konstrukce je v havarijním stavu, a bylo
rozhodnuto, že místo rekonstrukce se objekt zbourá a na
jeho místě vyroste zbrusu nový areál.
Město se tak muselo na čas obejít bez plaveckého
bazénu. „To, že v Lounech nyní nemáme halu, je problém
pro naše školy i plavecký oddíl,“ zmínil během slavnostní
akce starosta města Louny Radovan Šabata.
Úkolu postavit obyvatelům Loun nový plavecký svatostánek se zhostí tým Michala Ptáčka z divize 8. „Začátek
činnosti plánujeme v druhé polovině listopadu 2018. Čeká nás celá škála stavebních řemesel přes zemní práce,
zakládání objektů, betonáže, bazénové technologie, kompletní TZB, kanalizační a vodovodní přípojky, elektro, rozsáhlá elektronika, sadové a venkovní úpravy, kompletní
vybavení interiérů a různé další specifické detaily včetně
tobogánů a vířivky,“ popisuje stavbyvedoucí Pavel Žižka
s tím, že nejsložitější bude správné načasování a koordinace jednotlivých částí výstavby.
Práce odstartují oplocením staveniště, vytyčením
stávajících sítí a odfrézováním asfaltových ploch v místě
výstavby. Po vytyčení sítí začnou zemní práce na výkopech pro založení spodních staveb.
–red–, vizualizace dkarchitekti
13.11.18 12:22