strana 2

Zachraňujeme životy

Téměř 50 zaměstnanců Skupiny Metrostav se v pátek

9. listopadu dostavilo do Centra vzdělávání v Palmovka Parku II (foto č. 1), aby darovalo svou životodárnou

tekutinu. Celkem se podařilo odebrat téměř 20 litrů

krve, které pomohou zachraňovat životy.

Všichni účastníci nejprve vyplnili dotazníky (foto

č. 2) a podstoupili nezbytná vyšetření. „Zjišťuji krevní

obraz, změřím tlak, zapíšeme hodnoty a paní doktorka

dárce vyšetří,“ vysvětluje zdravotní sestra z Oddělení

hematologie a krevní transfuze ÚVN v Praze-Střešovicích Věra Staropražská (na snímku č. 3 druhá zleva).

Pochvaluje si také, že odběry krve v Metrostavu mají

pro jejich oddělení velký přínos. „Dárci se nám vracejí

a víme, že nestřídají transfuzní stanice,“ dodává.

Mezi stálé dárce patří třeba finanční referentka Ludmila Široká (foto č. 4), jež daruje krev již pojedenácté. „Vyhovuje mi, že Metrostav odběry organizuje a já nemusím

nikam putovat. Mám to při ruce. Z dárcovství mám dobrý

pocit, myslím si, že to někomu pomůže a hlavně mně to

nic neudělá.“ Pan Lukáš Mandys (foto č. 5), obchodní

náměstek a zástupce jednatele společnosti Metrostav stavebniny, je prvodárce: „Přemýšlel jsem delší dobu a letos

se konečně odhodlal, tak jsem tady.“

Průběh akce dobře hodnotila lékařka MUDr. Markéta

Truhlářová z ÚVN, jež účastníkům darování krve prováděla vyšetření. „Podle dotazníku zjistím, jestli je dotyčný

vhodný dárce, zkontroluji krevní obraz a rozhodnu. Lidé

chodí včas a dodržují harmonogram. Organizace je v Metrostavu perfektní,“ dodává lékařka.

–red–, foto archiv Metrostavu

1

2

PTÁME SE

Ing. Petra Štylera,

ředitele developmentu v dceřiné

společnosti Metrostav Development

Geodetické měření v tunelech Bad Cannstatt

V rámci projektu PFA 1.5 staví sdružení ARGE Tunnel

Cannstatt – společnosti Hochtief, Wayss & Freytag

a BeMo Tunnelling GmbH Deutschland (BeMo) – na

západě Německa dva tubusy pro vysokorychlostní železniční dopravu (každý v délce 3,5 km) a dvě roury pro

městskou dráhu S-Bahn (každá v délce 1,1 km). Geodetické oddělení společnosti BeMo je tu zodpovědné

za veškeré topografické úkoly. Připomeňme, že akce

PFA 1.5 je součástí projektu Stuttgart 21, který zahrnuje 16 tunelů o celkové délce zhruba 33 km.

Razicí práce (foto) jsou zde prováděny z různých

výchozích bodů současně, což vyžaduje velmi vysokou

přesnost řízení ražby. Obě hlavní ražby probíhají každá

v délce 1800 m přes přístupovou šachtu, která je propojena přes spojovací štoly s oběma hlavními rourami. Tento

spojovací objekt vede až po hlavní roury ve dvou úhlech

90°. Na základě této geometrické situace a s těmito pevně

vytyčenými krátkými základními délkami vznikly speciální

požadavky na přesnost řízení ražby. Dosažené odchylky

při prorážce se na konci pohybovaly max. do 2 cm.

Stálá kontrola mikropilotových deštníků

Největší úseky tunelů byly vyraženy pod enormně nízkým

nadložím. Zároveň vzhledem k poloze projektu ve městě

Stuttgart, kde se nachází značný počet povrchových

objektů, jsou nutná velká množství kontrolních měření

jak v podzemí, tak i na povrchu.

V podzemí bylo dosud nainstalováno asi 700 měrných profilů, které musejí být až do dokončení výstavby vnitřního pláště tunelu jednou měsíčně kontrolovány. Na povrchu to je přes 1700 bodů, které musí být

sledovány převážně z nivelačního hlediska se stejnou

intenzitou!

Na základě nízkého nadloží a skutečnosti, že hornina

má v místě převážně velmi malou nosnost, musí být

značné části tunelů raženy pod ochranou mikropilotových

deštníků. Zhotovování těchto deštníků je průběžně neustále geodeticky kontrolováno.

Tunelové trasy procházejí několikrát pod nadzemním

kolejištěm Deutsche Bahn a tyto musejí být v průběhu

bezprostředních ražeb vedoucích pod nimi kontrolovány automatickými monitorovacími systémy. Kontrola

probíhá pomocí pevně instalovaných tachymetrických

systémů automaticky, a to dvakrát za hodinu. Speciální

skleněné hranoly instalované na prazích zaznamenávají

měřené hodnoty, které jsou znázorněny na deformačních

diagramech. Přes internet jsou pak zpřístupněny vybranému okruhu osob. S těmito systémy Geodetické oddělení

společnosti BeMo dosud v rámci projektu zkontrolovalo

něco více než 1000 m provozovaných kolejí.

Zdařbůh!

M a r i u s L i n d e n m a n n , U l f Te t z l a f f , R o b e r t D o s t á l

Skenovací systémy

Na zdokumentování tunelu v různých fázích výstavby

BeMo používá dva různé skenovací systémy. Výrub

je zdokumentován pomocí fotografických skenerů.

Na jeden záběr jsou provedeny pokaždé čtyři

snímky ze dvou různých pozic. Navíc jsou zaměřeny

čtyři reflexní terče, kterými lze snímky geologicky

prezentovat a výrub exaktně zaznamenat. Další

skeny jsou prováděny běžnými laserovými skenery.

Překrytím různých snímků lze zjistit tloušťky vrstev

a prokázat dodržování příslušných požadavků.

Vyzkoušejte MultiSportku, pojďte sportovat!

3

4

5

Metrostav_20_2018.indd 2

Na základě podnětů našich zaměstnanců Metrostav

uzavřel smlouvu se společností MultiSport a rád by

tak zaměstnancům nabídl možnost kompenzovat jejich

pracovní vytížení trochou prospěšného pohybu nebo

relaxace za zvýhodněných podmínek.

Každý zaměstnanec má nyní možnost objednat si

MultiSportku na měsíc leden 2019 zdarma a vyzkoušet ji

třeba každý den v široké nabídce sportovních a relaxačních zařízení po celé České a Slovenské republice.

Na své si přijdou nejen příznivci fitness center, míčových sportů nebo skupinových lekcí, ale i ti, kteří rádi chodí relaxovat do bazénu nebo do sauny. S MultiSportkou je

také možné zajít s přáteli na bowling nebo otestovat sílu

například na lezecké stěně. Spektrum využití je široké.

MultiSportku (foto) na leden 2019 zdarma mohou

naši zaměstnanci objednat nejpozději do pátku 23. listopadu 2018 na internetovém portále Skupiny Metrostav, kde

také naleznou další bližší informace.

Výhody také pro partnera a děti

Komu se bude program líbit, nebo už nyní ví, že se mu

MultiSportka vyplatí, může od února 2019 čerpat její

výhody za zvýhodněnou cenu 650 Kč/měsíčně, případně

pořídit MultiSportku také pro svého partnera či partnerku (800 Kč/měsíčně) nebo své děti (500 Kč/měsíčně).

V těchto případech je nutné objednat MultiSportku vždy

do 15. kalendářního dne v měsíci s tím, že kartu bude

možné využívat od následujícího měsíce. S objednáním

placené MultiSportky je nutné zároveň do stanoveného

termínu rovněž odevzdat mzdové účetní podepsanou

Dohodu o srážce ze mzdy, na jejímž základě budou objednané MutliSportky hrazeny.

Veškeré bližší informace jsou k dispozici na portále Skupiny Metrostav v odkazu MultiSportka. Na dotazy jsou

připraveny odpovídat personální manažerky, případně je

možné zaslat e-mail na technologickou schránku, adresa:

multisportka@metrostav.cz.

Přejeme všem zaměstnancům, aby si aktivity s novou

MultiSportkou užili!

Za úsek PŘ Ing. Darina Doubková

Úsek personální marketing

 Každý den můžete kartu využít na jeden volný vstup

v síti více než 2000 sportovních relaxačních zařízení

v ČR a na Slovensku.

 Na výběr je 260 druhů aktivit, mezi nimi například

fitness, bowling, bojové sporty, lezecké stěny,

skupinové lekce, jóga a zdravotní cvičení, squash,

tenis, badminton, bazény, akvaparky a koupaliště.

 Ke své kartě si můžete pořídit i jednu doprovodnou

pro dospělou osobu a až 3 dětské do 15 let věku

dítěte.

Jeho kariéra po absolvování Stavební fakulty ČVUT

začala v roce 1993 v Metrostavu v divizi 6. Pak odešel

na čas pracovat do Německa a po návratu se zapojil

znovu do stavebních aktivit Metrostavu. Postupem

času se přesunul ze stavební výroby Metrostavu do

developerské sekce. I když poté působil také v jiných

čistě developerských společnostech (zastával pozici

ředitele developerských aktivit v rámci skupiny ECM,

nebo vedoucího komerčních projektů ve společnosti

Crestyl), vrátil se nakonec opět k Metrostavu a od roku 2017 je ředitelem developmentu a místopředsedou

představenstva společnosti Metrostav Development.

Několikrát jste získával zkušenosti i v jiných firmách.

Ale je patrné, že se k Metrostavu rád vracíte...

Ano. A to, že jsem na čas pracoval jinde, vlastně vnímám

jako svou devízu. Mnohé procesy dokážu vnímat „z venku“, ale zároveň jsem schopen vyhodnocovat je tak, jak

v rámci Metrostavu fungují. Kombinuji znalosti a zkušenosti z obou světů a myslím si, že jsem díky tomu schopen

projekty více efektivně posouvat napřed.

Čím si vás development získal a jak vás naplňuje?

Předně bych rád připomenul, že jsem vzešel ze stavby a mohu porovnávat. Někteří moji kolegové v rámci

develop­mentu, se kterými jsem v minulosti spolupracoval, nikdy stavbu fyzicky nezažili, a může jim proto chybět

určitý technický základ nebo pohled při řešení úkolů. A co

mě utvrdilo v tom být součástí developmentu? Hlavně jeho rozmanitost. V pozici, kterou zastávám, jsem schopen

mnohé ovlivňovat od konceptu, projektování, financování

až po samotnou realizaci. Do úvodních rozvah o nastavení

developerského projektu je nutné zohlednit i komerční

stránku. Neříkám, že vše dělám sám, ale dostávám se

k mnoha procesům a jsem schopen je aktivně ovlivňovat,

komentovat a vnášet do nich své názory a zkušenosti.

Jak se developerské projekty obecně liší od ostatní

stavební výroby?

Bezpochyby citlivěji reagují na mechanismy na trhu a jsou

tedy rizikovější než vlastní stavební výroba. Když se developmentu daří a tržní podmínky jsou příznivé, dokáže

vydělat spoustu peněz, v opačném případě může být ale

také velmi ztrátový. Musíme myslet více dopředu. Pokud

bychom nebyli připraveni a neměli v zásobě projekty,

které disponují patřičnými povoleními, nejsme schopni

včas zareagovat na změnu tržního prostředí.

Můžete připomenout vaše současné stěžejní projekty?

Určitě bych zmínil Palmovka Open Park – projekt, na němž

pracovalo několik divizí a je přihlášen do soutěže Best

of Reality. Výsledek je velmi zdařilý. A to není jen názor

nás jako realizačního týmu a lidí, kteří se kolem projektu

pohybují, ale je to podpořeno i externími názory, které

znějí z úst potenciálních investorů. A slyšíme je také od

lidí, které v objektu provádíme. Ať jsou to zástupci bank

a různých firem či lidé od konkurence.

Jak si stojí projekt Rezidenční park na Vackově?

Celkem má být postaveno asi 1500 bytů, dnes je řádově

třetina z nich zrealizována, byty jsou prodány a obsazeny.

Nyní pracujeme na přípravě a realizaci zbývajících čtyř

etap. Kromě tohoto bytového projektu máme v přípravě

další rezidenční projekt – Revitalizaci areálu bývalých

pekáren Odkolek na Praze 9, kde jsme v koncepční fázi návrhu. Areál bývalé továrny jsme koupili v roce 2017 a mělo

by zde vzniknout celkem 800 až 900 nových moderních

bytů. V mezičase dokupujeme a realizujeme i menší projekty – třeba projekt Hadovitá v Praze 4.

Je to mnoho projektů a práce... Jak nejlépe vypnete?

Věnuji se sportu, zejména veslování – stejně jako například

Jarda Heran, ředitel divize 1. Tento typ sportu ve spojení

s vodou mě naplňuje a dobíjí. A protože jsem soutěživá nátura, nedělám to jen rekreačně. Každoročně se pravidelně

zúčastňujeme například závodu Primátorských osmiveslic

(samozřejmě v naší věkové kategorii). Člověku to nedá,

musí se na to nachystat a připravit za pomoci i jiných

sportovních aktivit, jako je plavání, běhání a jízda na kole.

Za rozhovor děkuje David Kalců

13.11.18 12:22