strana 2
Zachraňujeme životy
Téměř 50 zaměstnanců Skupiny Metrostav se v pátek
9. listopadu dostavilo do Centra vzdělávání v Palmovka Parku II (foto č. 1), aby darovalo svou životodárnou
tekutinu. Celkem se podařilo odebrat téměř 20 litrů
krve, které pomohou zachraňovat životy.
Všichni účastníci nejprve vyplnili dotazníky (foto
č. 2) a podstoupili nezbytná vyšetření. „Zjišťuji krevní
obraz, změřím tlak, zapíšeme hodnoty a paní doktorka
dárce vyšetří,“ vysvětluje zdravotní sestra z Oddělení
hematologie a krevní transfuze ÚVN v Praze-Střešovicích Věra Staropražská (na snímku č. 3 druhá zleva).
Pochvaluje si také, že odběry krve v Metrostavu mají
pro jejich oddělení velký přínos. „Dárci se nám vracejí
a víme, že nestřídají transfuzní stanice,“ dodává.
Mezi stálé dárce patří třeba finanční referentka Ludmila Široká (foto č. 4), jež daruje krev již pojedenácté. „Vyhovuje mi, že Metrostav odběry organizuje a já nemusím
nikam putovat. Mám to při ruce. Z dárcovství mám dobrý
pocit, myslím si, že to někomu pomůže a hlavně mně to
nic neudělá.“ Pan Lukáš Mandys (foto č. 5), obchodní
náměstek a zástupce jednatele společnosti Metrostav stavebniny, je prvodárce: „Přemýšlel jsem delší dobu a letos
se konečně odhodlal, tak jsem tady.“
Průběh akce dobře hodnotila lékařka MUDr. Markéta
Truhlářová z ÚVN, jež účastníkům darování krve prováděla vyšetření. „Podle dotazníku zjistím, jestli je dotyčný
vhodný dárce, zkontroluji krevní obraz a rozhodnu. Lidé
chodí včas a dodržují harmonogram. Organizace je v Metrostavu perfektní,“ dodává lékařka.
–red–, foto archiv Metrostavu
1
2
PTÁME SE
Ing. Petra Štylera,
ředitele developmentu v dceřiné
společnosti Metrostav Development
Geodetické měření v tunelech Bad Cannstatt
V rámci projektu PFA 1.5 staví sdružení ARGE Tunnel
Cannstatt – společnosti Hochtief, Wayss & Freytag
a BeMo Tunnelling GmbH Deutschland (BeMo) – na
západě Německa dva tubusy pro vysokorychlostní železniční dopravu (každý v délce 3,5 km) a dvě roury pro
městskou dráhu S-Bahn (každá v délce 1,1 km). Geodetické oddělení společnosti BeMo je tu zodpovědné
za veškeré topografické úkoly. Připomeňme, že akce
PFA 1.5 je součástí projektu Stuttgart 21, který zahrnuje 16 tunelů o celkové délce zhruba 33 km.
Razicí práce (foto) jsou zde prováděny z různých
výchozích bodů současně, což vyžaduje velmi vysokou
přesnost řízení ražby. Obě hlavní ražby probíhají každá
v délce 1800 m přes přístupovou šachtu, která je propojena přes spojovací štoly s oběma hlavními rourami. Tento
spojovací objekt vede až po hlavní roury ve dvou úhlech
90°. Na základě této geometrické situace a s těmito pevně
vytyčenými krátkými základními délkami vznikly speciální
požadavky na přesnost řízení ražby. Dosažené odchylky
při prorážce se na konci pohybovaly max. do 2 cm.
Stálá kontrola mikropilotových deštníků
Největší úseky tunelů byly vyraženy pod enormně nízkým
nadložím. Zároveň vzhledem k poloze projektu ve městě
Stuttgart, kde se nachází značný počet povrchových
objektů, jsou nutná velká množství kontrolních měření
jak v podzemí, tak i na povrchu.
V podzemí bylo dosud nainstalováno asi 700 měrných profilů, které musejí být až do dokončení výstavby vnitřního pláště tunelu jednou měsíčně kontrolovány. Na povrchu to je přes 1700 bodů, které musí být
sledovány převážně z nivelačního hlediska se stejnou
intenzitou!
Na základě nízkého nadloží a skutečnosti, že hornina
má v místě převážně velmi malou nosnost, musí být
značné části tunelů raženy pod ochranou mikropilotových
deštníků. Zhotovování těchto deštníků je průběžně neustále geodeticky kontrolováno.
Tunelové trasy procházejí několikrát pod nadzemním
kolejištěm Deutsche Bahn a tyto musejí být v průběhu
bezprostředních ražeb vedoucích pod nimi kontrolovány automatickými monitorovacími systémy. Kontrola
probíhá pomocí pevně instalovaných tachymetrických
systémů automaticky, a to dvakrát za hodinu. Speciální
skleněné hranoly instalované na prazích zaznamenávají
měřené hodnoty, které jsou znázorněny na deformačních
diagramech. Přes internet jsou pak zpřístupněny vybranému okruhu osob. S těmito systémy Geodetické oddělení
společnosti BeMo dosud v rámci projektu zkontrolovalo
něco více než 1000 m provozovaných kolejí.
Zdařbůh!
M a r i u s L i n d e n m a n n , U l f Te t z l a f f , R o b e r t D o s t á l
Skenovací systémy
Na zdokumentování tunelu v různých fázích výstavby
BeMo používá dva různé skenovací systémy. Výrub
je zdokumentován pomocí fotografických skenerů.
Na jeden záběr jsou provedeny pokaždé čtyři
snímky ze dvou různých pozic. Navíc jsou zaměřeny
čtyři reflexní terče, kterými lze snímky geologicky
prezentovat a výrub exaktně zaznamenat. Další
skeny jsou prováděny běžnými laserovými skenery.
Překrytím různých snímků lze zjistit tloušťky vrstev
a prokázat dodržování příslušných požadavků.
Vyzkoušejte MultiSportku, pojďte sportovat!
3
4
5
Metrostav_20_2018.indd 2
Na základě podnětů našich zaměstnanců Metrostav
uzavřel smlouvu se společností MultiSport a rád by
tak zaměstnancům nabídl možnost kompenzovat jejich
pracovní vytížení trochou prospěšného pohybu nebo
relaxace za zvýhodněných podmínek.
Každý zaměstnanec má nyní možnost objednat si
MultiSportku na měsíc leden 2019 zdarma a vyzkoušet ji
třeba každý den v široké nabídce sportovních a relaxačních zařízení po celé České a Slovenské republice.
Na své si přijdou nejen příznivci fitness center, míčových sportů nebo skupinových lekcí, ale i ti, kteří rádi chodí relaxovat do bazénu nebo do sauny. S MultiSportkou je
také možné zajít s přáteli na bowling nebo otestovat sílu
například na lezecké stěně. Spektrum využití je široké.
MultiSportku (foto) na leden 2019 zdarma mohou
naši zaměstnanci objednat nejpozději do pátku 23. listopadu 2018 na internetovém portále Skupiny Metrostav, kde
také naleznou další bližší informace.
Výhody také pro partnera a děti
Komu se bude program líbit, nebo už nyní ví, že se mu
MultiSportka vyplatí, může od února 2019 čerpat její
výhody za zvýhodněnou cenu 650 Kč/měsíčně, případně
pořídit MultiSportku také pro svého partnera či partnerku (800 Kč/měsíčně) nebo své děti (500 Kč/měsíčně).
V těchto případech je nutné objednat MultiSportku vždy
do 15. kalendářního dne v měsíci s tím, že kartu bude
možné využívat od následujícího měsíce. S objednáním
placené MultiSportky je nutné zároveň do stanoveného
termínu rovněž odevzdat mzdové účetní podepsanou
Dohodu o srážce ze mzdy, na jejímž základě budou objednané MutliSportky hrazeny.
Veškeré bližší informace jsou k dispozici na portále Skupiny Metrostav v odkazu MultiSportka. Na dotazy jsou
připraveny odpovídat personální manažerky, případně je
možné zaslat e-mail na technologickou schránku, adresa:
multisportka@metrostav.cz.
Přejeme všem zaměstnancům, aby si aktivity s novou
MultiSportkou užili!
Za úsek PŘ Ing. Darina Doubková
Úsek personální marketing
Každý den můžete kartu využít na jeden volný vstup
v síti více než 2000 sportovních relaxačních zařízení
v ČR a na Slovensku.
Na výběr je 260 druhů aktivit, mezi nimi například
fitness, bowling, bojové sporty, lezecké stěny,
skupinové lekce, jóga a zdravotní cvičení, squash,
tenis, badminton, bazény, akvaparky a koupaliště.
Ke své kartě si můžete pořídit i jednu doprovodnou
pro dospělou osobu a až 3 dětské do 15 let věku
dítěte.
Jeho kariéra po absolvování Stavební fakulty ČVUT
začala v roce 1993 v Metrostavu v divizi 6. Pak odešel
na čas pracovat do Německa a po návratu se zapojil
znovu do stavebních aktivit Metrostavu. Postupem
času se přesunul ze stavební výroby Metrostavu do
developerské sekce. I když poté působil také v jiných
čistě developerských společnostech (zastával pozici
ředitele developerských aktivit v rámci skupiny ECM,
nebo vedoucího komerčních projektů ve společnosti
Crestyl), vrátil se nakonec opět k Metrostavu a od roku 2017 je ředitelem developmentu a místopředsedou
představenstva společnosti Metrostav Development.
Několikrát jste získával zkušenosti i v jiných firmách.
Ale je patrné, že se k Metrostavu rád vracíte...
Ano. A to, že jsem na čas pracoval jinde, vlastně vnímám
jako svou devízu. Mnohé procesy dokážu vnímat „z venku“, ale zároveň jsem schopen vyhodnocovat je tak, jak
v rámci Metrostavu fungují. Kombinuji znalosti a zkušenosti z obou světů a myslím si, že jsem díky tomu schopen
projekty více efektivně posouvat napřed.
Čím si vás development získal a jak vás naplňuje?
Předně bych rád připomenul, že jsem vzešel ze stavby a mohu porovnávat. Někteří moji kolegové v rámci
developmentu, se kterými jsem v minulosti spolupracoval, nikdy stavbu fyzicky nezažili, a může jim proto chybět
určitý technický základ nebo pohled při řešení úkolů. A co
mě utvrdilo v tom být součástí developmentu? Hlavně jeho rozmanitost. V pozici, kterou zastávám, jsem schopen
mnohé ovlivňovat od konceptu, projektování, financování
až po samotnou realizaci. Do úvodních rozvah o nastavení
developerského projektu je nutné zohlednit i komerční
stránku. Neříkám, že vše dělám sám, ale dostávám se
k mnoha procesům a jsem schopen je aktivně ovlivňovat,
komentovat a vnášet do nich své názory a zkušenosti.
Jak se developerské projekty obecně liší od ostatní
stavební výroby?
Bezpochyby citlivěji reagují na mechanismy na trhu a jsou
tedy rizikovější než vlastní stavební výroba. Když se developmentu daří a tržní podmínky jsou příznivé, dokáže
vydělat spoustu peněz, v opačném případě může být ale
také velmi ztrátový. Musíme myslet více dopředu. Pokud
bychom nebyli připraveni a neměli v zásobě projekty,
které disponují patřičnými povoleními, nejsme schopni
včas zareagovat na změnu tržního prostředí.
Můžete připomenout vaše současné stěžejní projekty?
Určitě bych zmínil Palmovka Open Park – projekt, na němž
pracovalo několik divizí a je přihlášen do soutěže Best
of Reality. Výsledek je velmi zdařilý. A to není jen názor
nás jako realizačního týmu a lidí, kteří se kolem projektu
pohybují, ale je to podpořeno i externími názory, které
znějí z úst potenciálních investorů. A slyšíme je také od
lidí, které v objektu provádíme. Ať jsou to zástupci bank
a různých firem či lidé od konkurence.
Jak si stojí projekt Rezidenční park na Vackově?
Celkem má být postaveno asi 1500 bytů, dnes je řádově
třetina z nich zrealizována, byty jsou prodány a obsazeny.
Nyní pracujeme na přípravě a realizaci zbývajících čtyř
etap. Kromě tohoto bytového projektu máme v přípravě
další rezidenční projekt – Revitalizaci areálu bývalých
pekáren Odkolek na Praze 9, kde jsme v koncepční fázi návrhu. Areál bývalé továrny jsme koupili v roce 2017 a mělo
by zde vzniknout celkem 800 až 900 nových moderních
bytů. V mezičase dokupujeme a realizujeme i menší projekty – třeba projekt Hadovitá v Praze 4.
Je to mnoho projektů a práce... Jak nejlépe vypnete?
Věnuji se sportu, zejména veslování – stejně jako například
Jarda Heran, ředitel divize 1. Tento typ sportu ve spojení
s vodou mě naplňuje a dobíjí. A protože jsem soutěživá nátura, nedělám to jen rekreačně. Každoročně se pravidelně
zúčastňujeme například závodu Primátorských osmiveslic
(samozřejmě v naší věkové kategorii). Člověku to nedá,
musí se na to nachystat a připravit za pomoci i jiných
sportovních aktivit, jako je plavání, běhání a jízda na kole.
Za rozhovor děkuje David Kalců
13.11.18 12:22