strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Stavba v extrémních podmínkách se podařila

Na úpatí nejvyšší hory Krušných hor v Loučné pod Klínovcem, jen 300 m od lanovek, sice ještě zima nezačala, ale nové apartmány jsou už pro své majitele připraveny. Celkem 24 bytových jednotek dokončil společně

s kolegy vedoucí projektu Michal Ptáček z divize 8.

Stavbu v prosinci čeká kolaudace a předání jednotlivých bytů novým vlastníkům. Ti by na horách mohli strávit už letošní Vánoce. Původně měl tým Michala Ptáčka

v těsné blízkosti centrálního parkoviště ski areálu Klínovec

vybudovat pouze obytný dům se čtyřmi patry. Pak k tomu

ještě přibyly inženýrské sítě, přípojky a zpevněné plochy

pro parkovací místa a příjezdovou komunikaci. To s sebou

samozřejmě neslo i nutnost přeložek stávajících sítí.

Barrandovský projekt s požehnáním kardinála

Nejstarší stojící a zachovalý kostel v Praze je údajně

bazilika sv. Jiří na Pražském hradě. Naopak nejnovější

přírůstek mezi pražskými kostely vznikne na sídlišti

Barrandov během 22 měsíců. Na prostranství mezi

ulicemi Grussova, Lamačova a Gabinova kostel Krista

Spasitele vybuduje tým Josefa Majera z divize 9.

Zatím ale existuje nový kostel jen na papíře (vizualizace). Stavba byla slavnostně zahájena na začátku listopadu a základní kámen kostela požehnala Jeho Excelence

kardinál Dominik Duka (foto). Mezi dalšími hosty nechyběli farář František Ptáček z hlubočepské farnosti, ředitel

divize 9 Ing. Martin Sirotek a radní Prahy 5 pro oblast

sociální, bezpečnost a prevenci kriminality JUDr. Petr

Lachnit. Přítomni byli i autoři projektu architekti Jakub

Žiška a Pavel Šmelhaus z Atelieru Žiška.

„Stavbu zahájíme bouracími pracemi zbytků základů

původních budov a musíme také odtěžit část zeminy.

Poté provedeme záporovou stěnu a vyhloubíme stavební

jámu. Po dokončení hydroizolací budeme pokračovat železobetonovou konstrukcí,“ nastínil začátek prací vedoucí

projektu Josef Majer. Ve druhé polovině příštího roku by

chtěli mít stavbaři dokončenou hrubou stavbu a práce by

se měly přesunout dovnitř budovy.

Moderní, ale rozpoznatelný

Na barrandovském sídlišti vyroste do roku 2020 objekt,

který tvoří tři hlavní bloky. Jednak to bude chrámová loď

se sakristií, která bude umístěna ve zvýšeném přízemí

a pojme až 360 farníků. Kostelu nebude chybět věž, v níž

bude umístěno schodiště na kůr se zázemím hudebníků.

Schody pak budou pokračovat ještě výš do věže ke zvonu

a hodinám. „Asi nejnáročnější bude vybudování železobetonového skeletu budovy a věže se zvonicí, zvláště pak

rozlehlý prostor kostela s vysokým stropem. Budeme si

muset poradit s osazením rozlehlého okna s vitrážemi

a pochopitelně i kříže a zvonu,“ říká Josef Majer. Na

pomoc si přizve kolegy z Metrostavu a dceřiných firem.

Především z divize 4 a ze společností Pragis a Subterra.

Jak je patrné z vizualizací, autorům architektonického

návrhu se podařilo vytvořit moderní, snadno rozpoznatelný kostel na okraji sídliště. Před týmem Josefa Majera

teď stojí nelehký úkol návrh přeměnit ve skutečnost, aby

kostel a komunitní centrum mohlo dobře sloužit nejen

věřícím, ale také rodinám s dětmi, seniorům a dalším

obyvatelům rozlehlého barrandovského sídliště.

Martina Vampulová, foto Robert Gruzov-

Skelet z PREFA konstrukce

Objekt s apartmány (foto), který v Loučné vyrostl díky

obětavé práci celého týmu za 19 měsíců, svým charakterem i architektonicky zapadá do okolní horské výstavby.

Na začátku museli stavbaři nejprve zesílit stávající základovou desku o 13 velkoprofilových pilot a šest základových prahů. Následovaly monolitické konstrukce podzemního podlaží a skelet z PREFA konstrukce.

Obvodový plášť tvoří až do druhého nadzemního

podlaží kontaktní zateplovací systém, pro třetí podlaží

architekti navrhli keramickou zavěšenou provětrávanou

fasádu. Ta svou hnědou barvou připomíná dřevo, zatímco

tento přírodní materiál našel uplatnění ve vnitřních prostorách apartmánů. V bytovém domě je celkem 24 bytů

s dispozicemi 1+kk a 2+kk. Nejmenší byty mají velkost

33 metrů čtverečních, ty největší potom asi 57 m2.

Horské prostředí připravilo stavebnímu týmu řadu

komplikací. „Často jsme se potýkali s nárazovým větrem,

což komplikovalo hlavně jeřábnické práce, tedy montáž

PREFA konstrukce a střešního pláště. Navíc zimní období

na Klínovci začíná také zhruba o měsíc až dva dříve a mini-

málně o dva měsíce později končí,“ uvádí vedoucí projektu

Michal Ptáček.

Kvalitní byty v nádherném prostředí

Téměř nemožné bylo také získat kvalitní dodavatele, kteří

by byli ochotní pracovat doslova v extrémních podmínkách, které na Klínovci panují. K tomu Michal Ptáček

dodává: „Když jsem se dozvěděl od Ing. Macha z Útvaru

kontroly řízení zakázek, že přijede na Klínovec na kontrolu,

protože je stavba vyhodnocena jako stavba v ,extrémních

podmínkách‘, tak jsem byl docela překvapen. V průběhu

stavby jsem ale změnil názor a teď, téměř před jejím dokončením, to vnímám stejně jako on. Zároveň ale jedním

dechem dodávám, že jsem za získané zkušenosti rád.“

A rádi budou určitě i majitelé nových apartmánů, protože

získají kvalitní byty v nádherném prostředí. S krásnými

výhledy, čistým ovzduším v těsné blízkosti sjezdovek.

Martina Vampulová, foto stavba

Metrostav dokončil opravu silnice u Sedlčan

Silnice I/18 v úseku Sedlčany–Vojkov je opět v plném provozu. Všechna omezení pro řidiče, která provázela

opravu komunikace od května letošního roku, skončila s posledním říjnovým dnem. Metrostav předal dílo v dohodnutém termínu, tedy už po pěti měsících.

sk ý, viz ualiz ace s t av ba

Kostel a komunitní centrum

 Interiéru kostela bude dominovat skleněný kříž (se

sochou Krista Spasitele z běleného lipového dřeva)

a kruhová kaple se svatostánkem.

 Součástí objektu bude komunitní centrum, ve

kterém se bude nacházet zázemí farnosti, knihovna,

klubovny a společenský sál.

 Velmi flexibilní společenský sál bude sloužit pro

přednášky, komorní koncerty, tanec, filmový klub.

Divize 8 opravuje vysloužilé vodovodní řady

Naše týmy v Ústeckém a v Libereckém kraji provádějí

řadu staveb pro Severočeskou vodárenskou společnost

(SVS). Jde o zakázky z oblasti inženýrských sítí (IS),

často to jsou rekonstrukce vodovodních řadů a kanalizací i výstavby vodojemů. Divize 8 všechny tyto projekty zhotovuje vlastními kapacitami.

Původní vodovodní a kanalizační sítě jsou mnohdy

na hraně životnosti a nevyhovují dnešním standardům.

S ohledem na rozsáhlou síť vodárenských zařízení jsou

připraveny investice v objemu přes miliardu korun ročně

a v plánu SVS jsou rekonstrukce těchto sítí.

„Pro společnost Metrostav a zejména pro oblastní

zastoupení Liberec je tento investor zajímavý tím, že připravenost jeho projektů je stále na dobré úrovni a v objemech, které nabízí dostatečné zajištění práce pro naši

výrobní náplň. V roce 2018 jsme zahájili provoz střediska

infrastruktury, pod které spadá i spolupráce na projektech

s SVS. Naším cílem je provádět tyto činnosti zejména vlastními kapacitami tak, abychom byli schopni rychle reagovat

v krátkém časovém úseku na potřeby investora,“ vysvětluje

hlavní stavbyvedoucí z divize 8 Robert John, DiS, s tím, že

v rámci oblasti Libereckého kraje se letos pracuje na pěti

zakázkách v celkové výši přes 40 milionů korun.

„Cílem je stát se klasickou regionální firmou s vlastním

zázemím, mechanizací a dělníky. Předpoklad pro rozběh

střediska byl podpis Rámcové smlouvy se SVS, nicméně

chceme být aktivní i u jiných regionálních investorů jako

třeba SČVaK, ŘSD a v neposlední řadě v okolních menších

obcích, kde jsou také zajímavé příležitosti,“ doplňuje Ing. Jan

Syrůček, oblastní ředitel pro oblast Libereckého kraje.

Kilometry nového potrubí

V poslední době proběhla třeba kompletní rekonstrukce

vodovodních řadů v ulici Volgogradská v Liberci v celkové

délce přes 1000 m či rekonstrukce splaškové kanalizace

na náměstí Míru a v ulici Horská v Rychnově u Jablonce

nad Nisou. Za Ústecký kraj lze uvést třeba zakázku v obci

pod Krušnými horami Proboštov (foto). Jsou tam rekonstruovány důležité úseky vodovodu v délce 584 m a nevyhovující úseky kanalizace v délce 556 m. Přímo v Ústí nad

Labem týmy divize 8 pracují na vodovodu v ulici Fügnerova a provádějí sanaci šachet v Lovecké ulici.

„V letošním roce jsme ve svém portfoliu IS měli 12 staveb, z toho 11 staveb byl mix rekonstrukcí vodovodu a kanalizací. K těmto stavbám se nám podařilo zrekonstruovat

jeden vodojem. Již v minulosti jsme zhotovili řadu staveb

v oblasti IS. Nyní v tom pokračujeme intenzivněji a poměrně velkou část projektů realizujeme vlastními kapacitami,“

uzavírá Ing. Roman Vildner, oblastní ředitel z divize 8.

–red–, foto stavba

Metrostav_20_2018.indd 3

1

Tým divize 4 na silnici zasanoval kraje vozovky v úseku dlouhém 6,5 kilometru a na vozovku, skládající se

z podkladních, ložných a obrusných vrstev, položil téměř

48 000 m2 nových asfaltových směsí (foto č. 1).

Původní komunikace plná výmolů a s vyjetými kolejemi

podle projektové dokumentace odpovídala před opravou

spíše kategorizaci silnice druhé třídy. Stavem vozovky,

nedostatečnou šířkou, nevyhovujícím nebo chybějícím

zpevněním krajnic, zanesenými příkopy, nefunkčním odvodněním a také kvůli poškozeným propustkům a stavem

mostních závěrů. Riziko pro řidiče představovala někde

absence svodidel a nedostatečné dopravní značení.

Stavební úpravy se týkaly hlavně výměny asfaltových

vrstev, dobudování zpevněných a nezpevněných krajnic,

příkopů a propustků. Příkopy se pročišťovaly a obnovovaly až na původní úroveň dna, stejně jako propustky a další

odvodňovací zařízení.

Bez časové rezervy, bez úplné uzavírky

Stavba byla rozdělena do osmi etap a v jednotlivých

místech probíhala při uzavření jednoho jízdního pruhu

s provozem řízeným semafory (foto č. 2). „Největším

problémem bylo sestavit plán prací a následně se ho držet, včetně sladění jednotlivých prací. V harmonogramu

nebyla jediná časová rezerva, která by nám mohla pomoci. Objednatel nám neumožnil úplnou uzavírku a v jednotlivých etapách jsme po polovinách opravovali dva

úseky najednou. Naštěstí jsme to všechno zvládli,“ říká

za Metrostav – divizi 4 vedoucí projektu Ing. Jiří Zapadlo.

Stísněné podmínky nebyly příjemné a situaci ještě zhoršovali agresivní řidiči. „Z otevřených okýnek aut jsme kolikrát slyšeli nadávky, že to máme rozkopané. Nejhorší však

bylo dodržování předepsané rychlosti. I když tam bylo

omezení na 60 km/h, někteří řidiči jezdili 80 km/h a více,“

vypočítává vedoucí projektu. Neukázněné chování řidičů

mělo na svědomí kolize s dopravní technikou.

Metrostav byl na stavbě v pozici „generálního dodavatele“. Projekt zpracovalo Středisko projekce divize 4,

geodetické práce provádělo Středisko geodetických prací,

pokládku asfaltových směsí zajišťovalo Středisko asfaltových vozovek. Skupina měla na stavbě pracovníky

společnosti SQZ, kteří prováděli zkoušky kvality, instalaci

svodidel a dopravního značení měla na starosti společnost Údržba silnic. Asfaltové směsi dodala společnost

BES, která je rovněž součástí skupiny Metrostav.

Blanka Růžičková, foto stavba

2

13.11.18 12:22