strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Stavba v extrémních podmínkách se podařila
Na úpatí nejvyšší hory Krušných hor v Loučné pod Klínovcem, jen 300 m od lanovek, sice ještě zima nezačala, ale nové apartmány jsou už pro své majitele připraveny. Celkem 24 bytových jednotek dokončil společně
s kolegy vedoucí projektu Michal Ptáček z divize 8.
Stavbu v prosinci čeká kolaudace a předání jednotlivých bytů novým vlastníkům. Ti by na horách mohli strávit už letošní Vánoce. Původně měl tým Michala Ptáčka
v těsné blízkosti centrálního parkoviště ski areálu Klínovec
vybudovat pouze obytný dům se čtyřmi patry. Pak k tomu
ještě přibyly inženýrské sítě, přípojky a zpevněné plochy
pro parkovací místa a příjezdovou komunikaci. To s sebou
samozřejmě neslo i nutnost přeložek stávajících sítí.
Barrandovský projekt s požehnáním kardinála
Nejstarší stojící a zachovalý kostel v Praze je údajně
bazilika sv. Jiří na Pražském hradě. Naopak nejnovější
přírůstek mezi pražskými kostely vznikne na sídlišti
Barrandov během 22 měsíců. Na prostranství mezi
ulicemi Grussova, Lamačova a Gabinova kostel Krista
Spasitele vybuduje tým Josefa Majera z divize 9.
Zatím ale existuje nový kostel jen na papíře (vizualizace). Stavba byla slavnostně zahájena na začátku listopadu a základní kámen kostela požehnala Jeho Excelence
kardinál Dominik Duka (foto). Mezi dalšími hosty nechyběli farář František Ptáček z hlubočepské farnosti, ředitel
divize 9 Ing. Martin Sirotek a radní Prahy 5 pro oblast
sociální, bezpečnost a prevenci kriminality JUDr. Petr
Lachnit. Přítomni byli i autoři projektu architekti Jakub
Žiška a Pavel Šmelhaus z Atelieru Žiška.
„Stavbu zahájíme bouracími pracemi zbytků základů
původních budov a musíme také odtěžit část zeminy.
Poté provedeme záporovou stěnu a vyhloubíme stavební
jámu. Po dokončení hydroizolací budeme pokračovat železobetonovou konstrukcí,“ nastínil začátek prací vedoucí
projektu Josef Majer. Ve druhé polovině příštího roku by
chtěli mít stavbaři dokončenou hrubou stavbu a práce by
se měly přesunout dovnitř budovy.
Moderní, ale rozpoznatelný
Na barrandovském sídlišti vyroste do roku 2020 objekt,
který tvoří tři hlavní bloky. Jednak to bude chrámová loď
se sakristií, která bude umístěna ve zvýšeném přízemí
a pojme až 360 farníků. Kostelu nebude chybět věž, v níž
bude umístěno schodiště na kůr se zázemím hudebníků.
Schody pak budou pokračovat ještě výš do věže ke zvonu
a hodinám. „Asi nejnáročnější bude vybudování železobetonového skeletu budovy a věže se zvonicí, zvláště pak
rozlehlý prostor kostela s vysokým stropem. Budeme si
muset poradit s osazením rozlehlého okna s vitrážemi
a pochopitelně i kříže a zvonu,“ říká Josef Majer. Na
pomoc si přizve kolegy z Metrostavu a dceřiných firem.
Především z divize 4 a ze společností Pragis a Subterra.
Jak je patrné z vizualizací, autorům architektonického
návrhu se podařilo vytvořit moderní, snadno rozpoznatelný kostel na okraji sídliště. Před týmem Josefa Majera
teď stojí nelehký úkol návrh přeměnit ve skutečnost, aby
kostel a komunitní centrum mohlo dobře sloužit nejen
věřícím, ale také rodinám s dětmi, seniorům a dalším
obyvatelům rozlehlého barrandovského sídliště.
Martina Vampulová, foto Robert Gruzov-
Skelet z PREFA konstrukce
Objekt s apartmány (foto), který v Loučné vyrostl díky
obětavé práci celého týmu za 19 měsíců, svým charakterem i architektonicky zapadá do okolní horské výstavby.
Na začátku museli stavbaři nejprve zesílit stávající základovou desku o 13 velkoprofilových pilot a šest základových prahů. Následovaly monolitické konstrukce podzemního podlaží a skelet z PREFA konstrukce.
Obvodový plášť tvoří až do druhého nadzemního
podlaží kontaktní zateplovací systém, pro třetí podlaží
architekti navrhli keramickou zavěšenou provětrávanou
fasádu. Ta svou hnědou barvou připomíná dřevo, zatímco
tento přírodní materiál našel uplatnění ve vnitřních prostorách apartmánů. V bytovém domě je celkem 24 bytů
s dispozicemi 1+kk a 2+kk. Nejmenší byty mají velkost
33 metrů čtverečních, ty největší potom asi 57 m2.
Horské prostředí připravilo stavebnímu týmu řadu
komplikací. „Často jsme se potýkali s nárazovým větrem,
což komplikovalo hlavně jeřábnické práce, tedy montáž
PREFA konstrukce a střešního pláště. Navíc zimní období
na Klínovci začíná také zhruba o měsíc až dva dříve a mini-
málně o dva měsíce později končí,“ uvádí vedoucí projektu
Michal Ptáček.
Kvalitní byty v nádherném prostředí
Téměř nemožné bylo také získat kvalitní dodavatele, kteří
by byli ochotní pracovat doslova v extrémních podmínkách, které na Klínovci panují. K tomu Michal Ptáček
dodává: „Když jsem se dozvěděl od Ing. Macha z Útvaru
kontroly řízení zakázek, že přijede na Klínovec na kontrolu,
protože je stavba vyhodnocena jako stavba v ,extrémních
podmínkách‘, tak jsem byl docela překvapen. V průběhu
stavby jsem ale změnil názor a teď, téměř před jejím dokončením, to vnímám stejně jako on. Zároveň ale jedním
dechem dodávám, že jsem za získané zkušenosti rád.“
A rádi budou určitě i majitelé nových apartmánů, protože
získají kvalitní byty v nádherném prostředí. S krásnými
výhledy, čistým ovzduším v těsné blízkosti sjezdovek.
Martina Vampulová, foto stavba
Metrostav dokončil opravu silnice u Sedlčan
Silnice I/18 v úseku Sedlčany–Vojkov je opět v plném provozu. Všechna omezení pro řidiče, která provázela
opravu komunikace od května letošního roku, skončila s posledním říjnovým dnem. Metrostav předal dílo v dohodnutém termínu, tedy už po pěti měsících.
sk ý, viz ualiz ace s t av ba
Kostel a komunitní centrum
Interiéru kostela bude dominovat skleněný kříž (se
sochou Krista Spasitele z běleného lipového dřeva)
a kruhová kaple se svatostánkem.
Součástí objektu bude komunitní centrum, ve
kterém se bude nacházet zázemí farnosti, knihovna,
klubovny a společenský sál.
Velmi flexibilní společenský sál bude sloužit pro
přednášky, komorní koncerty, tanec, filmový klub.
Divize 8 opravuje vysloužilé vodovodní řady
Naše týmy v Ústeckém a v Libereckém kraji provádějí
řadu staveb pro Severočeskou vodárenskou společnost
(SVS). Jde o zakázky z oblasti inženýrských sítí (IS),
často to jsou rekonstrukce vodovodních řadů a kanalizací i výstavby vodojemů. Divize 8 všechny tyto projekty zhotovuje vlastními kapacitami.
Původní vodovodní a kanalizační sítě jsou mnohdy
na hraně životnosti a nevyhovují dnešním standardům.
S ohledem na rozsáhlou síť vodárenských zařízení jsou
připraveny investice v objemu přes miliardu korun ročně
a v plánu SVS jsou rekonstrukce těchto sítí.
„Pro společnost Metrostav a zejména pro oblastní
zastoupení Liberec je tento investor zajímavý tím, že připravenost jeho projektů je stále na dobré úrovni a v objemech, které nabízí dostatečné zajištění práce pro naši
výrobní náplň. V roce 2018 jsme zahájili provoz střediska
infrastruktury, pod které spadá i spolupráce na projektech
s SVS. Naším cílem je provádět tyto činnosti zejména vlastními kapacitami tak, abychom byli schopni rychle reagovat
v krátkém časovém úseku na potřeby investora,“ vysvětluje
hlavní stavbyvedoucí z divize 8 Robert John, DiS, s tím, že
v rámci oblasti Libereckého kraje se letos pracuje na pěti
zakázkách v celkové výši přes 40 milionů korun.
„Cílem je stát se klasickou regionální firmou s vlastním
zázemím, mechanizací a dělníky. Předpoklad pro rozběh
střediska byl podpis Rámcové smlouvy se SVS, nicméně
chceme být aktivní i u jiných regionálních investorů jako
třeba SČVaK, ŘSD a v neposlední řadě v okolních menších
obcích, kde jsou také zajímavé příležitosti,“ doplňuje Ing. Jan
Syrůček, oblastní ředitel pro oblast Libereckého kraje.
Kilometry nového potrubí
V poslední době proběhla třeba kompletní rekonstrukce
vodovodních řadů v ulici Volgogradská v Liberci v celkové
délce přes 1000 m či rekonstrukce splaškové kanalizace
na náměstí Míru a v ulici Horská v Rychnově u Jablonce
nad Nisou. Za Ústecký kraj lze uvést třeba zakázku v obci
pod Krušnými horami Proboštov (foto). Jsou tam rekonstruovány důležité úseky vodovodu v délce 584 m a nevyhovující úseky kanalizace v délce 556 m. Přímo v Ústí nad
Labem týmy divize 8 pracují na vodovodu v ulici Fügnerova a provádějí sanaci šachet v Lovecké ulici.
„V letošním roce jsme ve svém portfoliu IS měli 12 staveb, z toho 11 staveb byl mix rekonstrukcí vodovodu a kanalizací. K těmto stavbám se nám podařilo zrekonstruovat
jeden vodojem. Již v minulosti jsme zhotovili řadu staveb
v oblasti IS. Nyní v tom pokračujeme intenzivněji a poměrně velkou část projektů realizujeme vlastními kapacitami,“
uzavírá Ing. Roman Vildner, oblastní ředitel z divize 8.
–red–, foto stavba
Metrostav_20_2018.indd 3
1
Tým divize 4 na silnici zasanoval kraje vozovky v úseku dlouhém 6,5 kilometru a na vozovku, skládající se
z podkladních, ložných a obrusných vrstev, položil téměř
48 000 m2 nových asfaltových směsí (foto č. 1).
Původní komunikace plná výmolů a s vyjetými kolejemi
podle projektové dokumentace odpovídala před opravou
spíše kategorizaci silnice druhé třídy. Stavem vozovky,
nedostatečnou šířkou, nevyhovujícím nebo chybějícím
zpevněním krajnic, zanesenými příkopy, nefunkčním odvodněním a také kvůli poškozeným propustkům a stavem
mostních závěrů. Riziko pro řidiče představovala někde
absence svodidel a nedostatečné dopravní značení.
Stavební úpravy se týkaly hlavně výměny asfaltových
vrstev, dobudování zpevněných a nezpevněných krajnic,
příkopů a propustků. Příkopy se pročišťovaly a obnovovaly až na původní úroveň dna, stejně jako propustky a další
odvodňovací zařízení.
Bez časové rezervy, bez úplné uzavírky
Stavba byla rozdělena do osmi etap a v jednotlivých
místech probíhala při uzavření jednoho jízdního pruhu
s provozem řízeným semafory (foto č. 2). „Největším
problémem bylo sestavit plán prací a následně se ho držet, včetně sladění jednotlivých prací. V harmonogramu
nebyla jediná časová rezerva, která by nám mohla pomoci. Objednatel nám neumožnil úplnou uzavírku a v jednotlivých etapách jsme po polovinách opravovali dva
úseky najednou. Naštěstí jsme to všechno zvládli,“ říká
za Metrostav – divizi 4 vedoucí projektu Ing. Jiří Zapadlo.
Stísněné podmínky nebyly příjemné a situaci ještě zhoršovali agresivní řidiči. „Z otevřených okýnek aut jsme kolikrát slyšeli nadávky, že to máme rozkopané. Nejhorší však
bylo dodržování předepsané rychlosti. I když tam bylo
omezení na 60 km/h, někteří řidiči jezdili 80 km/h a více,“
vypočítává vedoucí projektu. Neukázněné chování řidičů
mělo na svědomí kolize s dopravní technikou.
Metrostav byl na stavbě v pozici „generálního dodavatele“. Projekt zpracovalo Středisko projekce divize 4,
geodetické práce provádělo Středisko geodetických prací,
pokládku asfaltových směsí zajišťovalo Středisko asfaltových vozovek. Skupina měla na stavbě pracovníky
společnosti SQZ, kteří prováděli zkoušky kvality, instalaci
svodidel a dopravního značení měla na starosti společnost Údržba silnic. Asfaltové směsi dodala společnost
BES, která je rovněž součástí skupiny Metrostav.
Blanka Růžičková, foto stavba
2
13.11.18 12:22