strana 4

Velké kontroly mostů

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

AKCE Z REGIONŮ

Sesterský časopis britského měsíčníku Construction

Europe v jednom ze svých posledních vydání přináší

informaci, že po tragickém kolapsu mostu v italském

Janově vyspělé i rozvojové země zahájily rozsáhlou

technickou kontrolu svých mostů.

Týká se to samozřejmě také USA, kde Americká společnost stavebních inženýrů (ASCE) zveřejnila nečekané

údaje: přes devět procent mostů v USA vykazuje „strukturální nedostatky“. Jde sice o mírný pokles jejich počtu

ve srovnání s rokem 2009 (z 12,1% na 9,1%), ale tato

skutečnost je přesto krajně znepokojivá.

Celkem 13 % mostů bylo označeno za funkčně zastaralé

a cca 15 % bylo postaveno před 40 až 49 lety a brzy dosáhnou konec své funkční životnosti. Podle ASCE se v USA

každý den uskuteční přibližně 188 milionů přejezdů aut,

respektive přechodů osob přes mosty vykazující strukturální nedostatky. Společnost odhaduje, že renovace všech

mostů v USA by stála přibližně 123 miliard dolarů.

Na den pod zem

Již třetím rokem proběhla na několika místech

v Praze první listopadový víkend akce, která představuje zájemcům nejen pražské podzemí. Metrostav se jako firma realizující díla hornickým

způsobem účastní pravidelně.

Návštěvníky tak informujeme o našich zkušenostech třeba při výstavbě metra, tunelů Ejpovice

a jiných významných projektů. Mnoho posluchačů

přilákala letošní přednáška Ing. Petra Hybského,

který se z ražeb nejdelšího tuzemského železničního

tunelu přesunul na další velký projekt – tunel Prešov.

Letos se lidé mohli v rámci akce Na den pod zem

podívat do podzemí Divoké Šárky, kde se nacházejí

tunely v délce 400 m, či se vypravit k Národnímu

památníku hrdinů heydrichiády. Velký zájem byl

o podzemí Národního divadla, kde kromě prohlídky

historické budovy bylo možné vidět poprvé i podzemí

Nové scény. Jedním z objektů, který jste mohli letos

nově navštívit, bylo i divadlo Ungelt.

Všichni účastníci tak odcházeli s dojmem, že Praha se nepyšní pouze krásnou architekturou, ale i širokou škálou podzemních objektů, jako jsou atomové

kryty, katakomby, tunely a historická sklepení.

P hD r. D u š an Č ec h v ala

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

1

–red–

Úspěch na MS Xterra

Jak na zdravou stravu

Ing. arch. Irena Klingorová, jež se podílí na rekonstrukci budovy Národního muzea a reprezentuje Metrostav

v terénním triatlonu, zabodovala v závodu mistrovství

světa v terénním triatlonu, který se jel na havajském

ostrově Maui. S časem kousek pod pět hodin se umístila na pátém místě v kategorii a celkově na 38. místě

mezi ženami v závodu Age Groups. Gratulujeme!

Závod proběhl pro Českou republiku v symbolický den

28. října 2018. Startovalo se ráno 9.00 místního času,

tedy ve 20.00 našeho času. Závodníci si měřili síly na

tratích 1,5 km plavání v oceánu, 32 km na horských kolech

a 10 km běhu v terénu (foto). Profíci muži závod jeli tři hodiny, ženy profi 3,5 hodiny. O náročnosti závodu vypovídá

i to, že za sucha profíci jezdí o více než půl hodiny méně.

I v letošním roce pokračovala volně přístupná setkání

nad zajímavými tématy v Centru vzdělávání Skupiny

Metrostav. Listopadový „Čtvrtek v centru“ byl věnován

podstatnému – tomu, jak se zdravě stravovat. S důležitostí pestrého, zdravého a dlouhodobě udržitelného

jídelníčku nás seznámila Bc. Veronika Pokorná.

Další akce, která proběhne 6. prosince od 14 hodin,

nese název „Penze, jak je neznáte“. Přijďte a dozvíte se

mnoho zajímavých informací a především si připomeneme, nakolik je důležité řešit včas své důchodové zabezpečení. Těšíme se na vaši návštěvu!

Zvítězil každý, kdo dojel do cíle

„Díky podmínkám na trati, kterou po několik dní vydatně

zkrápěl déšť, se závod dostal do úplně jiné dimenze, do

dimenze kdo dokončí, je vítězem. Na startu plavání nás

uvítaly obrovské vlny, ze kterých si jeden závodník odnesl

i zlomeninu ruky. Na bikové trati nás kompletně obalilo

bláto, které ve zdejších podmínkách připomíná mokrý jíl

s mýdlem, do kterého se ještě při jízdě na kole nalepí tráva a ucpe tak všechny průchody rámem. Kola se musela

dost tlačit, a i to šlo ztěžka, protože ani tretry s hřeby na

kluzkém povrchu nedržely. No a na běhu se v některých

částech dost bruslilo, jak trať klouzala. Jsem ráda, že jsem

relativně v pořádku dorazila do cíle. Páté místo v kategorii

má pro mě v těchto podmínkách nesmírnou hodnotu,“

popsala krátce po závodu Irena Klingorová. Kromě tohoto

výsledku veze do České republiky stříbrnou medaili ze série závodů Xterra European tour, jejíž vyhlášení proběhlo

v rámci závodu mistrovství světa.

2

3

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav

4

5

–red–, foto archiv Ireny Klingorové

6

7

Na okraji Plzně u Škodových závodů divize 5 modernizuje železniční uzel

Týmy Ing. Petra Hanzala pracují v Plzni na dvou velkých projektech. Kromě toho, že ve sdružení s firmou OHL

ŽS provádějí druhou etapu železničního uzlu – přestavbu osobního nádraží včetně mostů v Mikulášské ulici,

zhotovují také stavební objekty v rámci třetí etapy. Jde o modernizaci dopravní kuriozity, takzvaného „přesmyku

domažlické trati“, mimoúrovňového křížení několika tratí a silnice (foto č. 1). Celkem jde o 163 objektů. Generálním

zhotovitelem je sdružení firem Swietelsky Rail CZ a Swietelsky stavební, Metrostav realizuje v rámci této stavby

čtyři stavební objekty: silniční most přes trať Plzeň–Domažlice, nedaleký kolektor pod stejnou tratí, Faltusův most

u Škodových závodů a další železniční most. Hlavice pilíře silničního mostu přes trať Plzeň–Domažlice začaly růst

letos v březnu a v červnu proběhlo bednění mostovky (foto č. 2, 3 a 4). „Po úspěšné betonáži druhého taktu na

konci srpna jsme konstrukci předepnuli, odbednili a nyní dokončujeme poslední části říms. Připravujeme povrch

mostovky pro provádění izolací a pokládku vozovkových vrstev (foto č. 5). Ještě nás čeká dokončit odvodnění, osadit

zábradlí a provést úpravy kolem mostu včetně zhotovení gabionové stěny. Zatěžovací zkouška mostu proběhne již

28. listopadu,“ vysvětluje Petr Hanzal. Na kolektoru (foto č. 6) stavbaři dokončují první dilatační celek, nad nímž

povede nová přeložka silnice I/26. Během zářijové výluky trati na Domažlice byla odstraněna část mostovky včetně

dlažby a chodníků Faltusova mostu (foto č. 7) a v nočních výlukách trati na Cheb během listopadu proběhne totéž na

poslední zhruba třetině mostu. Tato technická památka má být demontována a přesunuta. Na železničním mostu na

trati Plzeň–Domažlice budou práce zahájeny v první polovině příštího roku.

Za kouzelným zrcadlem

Bývalý dlouholetý zaměstnanec Metrostavu Ing. Mojmír Stuchlík pořádá pozoruhodnou výstavu fotografických děl. Ta pod názvem Střípky kouzelného zrcadla

probíhá od 1. do 23. listopadu v Týnské literární kavárně v Praze a směřuje k netradiční dernisáži.

Příslovečné kouzelné zrcadlo představuje objektiv

fotoaparátu, který Mojmíra Stuchlíka doprovází prakticky

celý život. V obrazech (foto), jejichž základem je fotografie, můžete spatřit skřítky, průvodce podsvětím, sen

šíleného architekta, Paganiniho nebo třeba kouzla, která

přináší pohled do koruny stromů... Obrazy jsou vytvořené technikou digitálního tisku a jsou vytištěné na PVC

deskách o tloušťce 5 mm, osazené závěsným aparátem.

Mojmír Stuchlík si hraje nejen se samotnými obrazy, ale

také s prostorem, do kterého jsou umístěny. Jen správně

vybrané místo v kombinaci s určitým motivem, barvou,

velikostí a správným osvětlením ať už přirozeným, či umělým, může vytvořit dokonale harmonický celek.

Název výstavy odkazuje nejen na lehce fantaskní

výběr vystavených obrazů, ale směřuje také k netradiční

dernisáži. Výstava bude zakončena benefiční aukcí, jejíž

výtěžek bude věnován Terezce Šulcové, patronce týmu

Osmikrásky z cyklistického závodu 111 Metrostav Handy

Cyklo Maraton. Pokud byste si rádi přinesli alespoň jeden

kouzelný střípek domů a tím přispěli Terezce na léčbu,

přijďte 23. listopadu od 18 hodin na zmíněnou aukci.

–red–, foto Mojmír Stuchlík

–red–, foto archiv stavby

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 20/2018 vyšlo 15. 11. 2018 (21/2018 vyjde 3. 12. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,

Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_20_2018.indd 4

13.11.18 12:22